خواص و مضرات جگر مرغ بسیار زیاد است و باید حتما در مصرف آن دقت کنید.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شما را با خواص و مضرات جگر مرغ آشنا کنیم.

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ

آیا تا به حال جگر مرغ را امتحان کرده‌اید ؟ ممکن است بسیاری از خوردن این غذای منحصر به فرد خودداری کنند اما این ماده غذایی منبع تغذیه سالم و کم کالری است که اغلب مصرف آن نادیده گرفته می‌شود. جگر مرغ در واقع جزء محبوب و جدایی ناپذیر برخی از غذاهای اروپایی، آسیایی و جنوبی است.

جگر مرغ ظاهری خوبی ندارد اما زمانی که به درستی پخته شود، می‌تواند طعم خوشمزه‌ای داشته باشد و یک غذای عالی با فواید بسیار باشد. جگر مرغ سرشار از آهن، فولات و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد.

جگر مرغ سرشار از آهن است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد و بسیاری از بیماریها را درمان می کند. ولی این غذای سنتی به علت اینکه مواد هورمونی به مرغ ها تزریق می کنند به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است که مصرف آن برای افراد مضر است.

فهرست محتوا نمایش

ارزش غذایی جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است. این ماده غذایی همچنین دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

  • ویتامیی B12
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • مس
  • کولین
  • فولات
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین

۱ قاشق غذاخوری جگر مرغ حاوی موارد زیر است:

  • ۲۶ کالری
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۲ گرم چربی
  • ۱ گرم کربوهیدرات
  • بدون فیبر
  • بدون شکر

    خواص و مضرات جگر مرغ برای سلامتی

    این نوع جگر منبع غنی پروتئین است که می‌توان آن را در یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد. خواص جگر مرغ به شرح زیر است:

    مدیریت وزن از خواص و مضرات جگر مرغ

    جگر مرغ بسته به نحوه پختش، غذایی سیرکننده و کم کالری است. وقتی جگر آب پز شود، ۷۳ کالری خواهد داشت. وقتی به صورت سرخ شده سرو ‌شود، حاوی ۲۶ کالری است. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، از مصرف جگر سرخ شده که حاوی سطوح بالاتری از سدیم و چربی است، اجتناب کنید. جگر آب پز شده کالری کمی دارد می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند.

    سلامت خون از خواص و مضرات جگر مرغ

    مصرف جگر مرغ می‌تواند از شما در برابر کم خونی محافظت کند. کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که شما کمبود گلبول‌های قرمز داشته باشید. از آنجایی که این سرشار از ویتامین A و آهن است، عملکرد سلول‌های شما را بهبود می‌بخشد و از کم خونی جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین B12 بدن شما را تامین می‌کند.

این ویتامین از تولید گلبول‌های قرمز خون حمایت کرده و آن را متعادل می‌کند. ترکیب آهن، فولات و ویتامین به تولید گلبول‌های قرمز سالم بدن شما کمک می‌کند.

خواص و مضرات جگر مرغ - خوراک جگر مرغ

در پارس مگ بخوانید : خونسازترین مواد غذایی را بشناسید

سلامت قلب

سلنیوم یک ماده معدنی است که به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و کلسترول بالا کمک می‌کند. خبر خوب این است که سلنیوم در جگر مرغ به وفور یافت می‌شود. سطوح بالای سلنیوم می‌توانند به ترمیم DNA کمک کنند. این ماده معدنی ممکن است به کاهش خطر سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با آسیب به DNA نیز کمک زیادی کند.

سلامت اعضای بدن

جگر مرغ که پر از مواد مغذی است تا بدن شما را سالم نگه دارد. برای مثال، ویتامین A به محافظت از بینایی و سلامت چشم کمک می‌کند. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به کارکرد درست اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و قلب یاری می‌رساند. ویتامین A به شکل آلفا و بتاکاروتن، رتینول و لیکوپن وجود دارد که همگی برای قوه بینایی ضروری هستند.

همچنین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به بدن شما کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند و سلول‌ها را قوی نگه ‌دارد. ویتامین B12 علاوه بر کمک به سلامت خون، به عملکرد بهتر مغز نیز کمک خواهد کرد.

جگر مرغ دارای آهن می باشد که از کم خونی جلوگیری می کند, سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد و همچنین منبع بسیار عالی روی, فسفر و منیزیم است. تمام این مواد معدنی با هم سیستم ایمنی را بالا می برند و از پیشرفت کل بدن اطمینان حاصل می کند. بنابراین اگر احساس خستگی می کنید و ذهنتان پر می شود, سعی کنید جگر مرغ را مصرف کنید

بهبود وضعیت بافت‌ها از خواص و مضرات جگر مرغ

بافت بدن جزء کلیدی سلامت ما است. مصرف جگر مرغ مقادیر بالای ریبوفلاوین را فراهم می‌کند. ریبوفلاوین به ترمیم بافت‌هایی مانند لب‌های ترک خورده و مشکلات پوستی به دلیل کمبود ریبوفلاوین کمک می‌کند. افزودن جگر  به رژیم غذایی می‌تواند بافت‌های بدن شما را سالم و شاد نگه دارد.

کاهش استرس از خواص و مضرات جگر مرغ

با خوردن جگر مرغ استرس را به حداقل برسانید و از باروری حمایت کنید. این نوع ماده غذایی می‌تواند هورمون‌های کورتیزول را افزایش دهند که این مهم به کاهش استرس و بی‌خوابی کمک می‌کند. ۶۶۵ میکروگرم فولات باروری را تقویت می‌کند، به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کرده و رشد مناسب جنین را تضمین می‌کند.

در پارس مگ بخوانید : کاهش استرس و فشار عصبی و کنترل آن در ۱۰ دقیقه !

سرشار از روی، منیزیم و فسفر

جگر مرغ علاوه بر سطح بالای آهن، منبع خوبی از روی، منیزیم و فسفر نیز هست. این مواد معدنی در کنار یکدیگر می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت ‌کنند. این مواد معدنی همچنین به افزایش انرژی کمک می‌کند و به شما کمک می‌کنند تا در وضعیت ذهنی خوبی باشید.

تقویت انرژی ، ذهن و افزایش سیستم ایمنی

جگر مرغ دارای آهن می باشد که از کم خونی جلوگیری می کند, سیستم ایمنی را سالم نگه می دارد و همچنین منبع بسیار عالی روی, فسفر و منیزیم است. تمام این مواد معدنی با هم سیستم ایمنی را بالا می برند و از پیشرفت کل بدن اطمینان حاصل می کند. بنابراین اگر احساس خستگی می کنید و ذهنتان پر می شود, سعی کنید جگر مرغ را مصرف کنید

حاوی ویتامین B

ویتامین های B، نقش مهمی در تولید انرژی دارند و بخشی از کار آن ها شامل استخراج انرژی از مواد مغذی موجود در غذا می باشد گروه ویتامین B برای عملکرد بهینه سلول های ما ضروری است و این ویتامین ها نقش حیاتی در ترمیم سلول و سنتز DNA دارند.

جگر مرغ حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین b12 می باشد که تنها 3 / 10 درصد مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند. ویتامین b12 در فرآیندهای بیولوژیکی متعددی دخیل است که شامل نقش مرکزی آن در سیستم های DNA, انرژی و سیستم های عصبی نمی باشد.از آنجا که این ویتامین برای سلامت ما بسیار مهم است, کمبود b12 با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی, افسردگی و جنون همراه است.

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ و پیازچه

منبع اصلی سلنیوم

جگر مرغ مقادیر قابل توجهی از سلنیوم معدنی ضروری را تامین می کند و بیش از 100 درصد rda را به ازای هر 100 گرم ارائه می دهد. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای عملکرد بهینه غده تیروئید مهم است همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد سلنیوم می تواند ترمیم DNa را افزایش دهد، که ممکن است به کاهش خطر سرطان و بیماری های مرتبط با DNA آسیب دیده کمک کند.

گستره وسیعی از غذاها حاوی سلنیوم هستند، اما در غذاهای گیاهی این مقدار می تواند با خاکی که در آن رشد می کنند، تاثیر داشته باشد و متفاوت باشد.در مقابل، جگر مرغ مقدار قابل توجهی از سلنیوم را تضمین می کند

غنی از پروتیین

پروتئین برای بسیاری از جنبه های سلامت ما مهم است. همانند بیشتر غذاهای حیوانی، جگر مرغ منبع غنی از پروتیین غذایی، حاوی 24.5 گرم پروتئین در هر 100 گرم است.پروتیین موجود در جگر مرغ یک پروتیین کامل است، به این معنی است که این پروتئین شامل تمام 9 آمینو اسید است که ما از رژیم غذایی خود نیاز داریم.این آمینو اسیدها به عنوان بلوک های سازنده برای بدن ما عمل می کنند و آن ها در همه چیز از رشد و ترمیم سلول های خود به تولید هورمون و تولید ماهیچه ها دخیل هستند

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر

منبع غنی گیاهی نادر از ویتامین C

از هر کسی بخواهید که یک منبع ویتامین C را نام ببرد، و پاسخ ها احتمالاً پرتقال یا لیمو خواهد بود. با این حال، این نه میوه است و نه گیاه. شایان به ذکر است که این گوشت اندام منبع غنی این ویتامین ضروری هستند و جگر مرغ حاوی 47 درصد از RDA ویتامین C در هر 100 گرم است یک میزان متوسط با سایز متوسط، RDA کامل را برای ویتامین ارایه می دهد. این مقدار ویتامین C تنها یکی از مزایایی است که بخش گوشت های بدن بر روی گوشت ماهیچه معمولی دارند؛ آن ها همان مقدار پروتیین را ارایه می کنند، اما مقدار بسیار بیشتری در ویتامین و مواد معدنی دارند

جگر مرغ مفید برای مبارزه با استرس

خوردن جگر مرغ برای کسانی که خیلی سخت کار می کنند و استرس دارند، مفید است. مواد مغذی موجود در جگر مرغ، با استرس مبارزه می کنند و موجب بهبود وضعیت خواب می شود.

تقویت ذهن، انرژی و سیستم ایمنی از خواص و مضرات جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از آهن، زینک، فسفر و منیزیم است و ذخیره سلول های قرمز خون را افزایش می دهد و سبب تقویت ذهن سیستم ایمنی می شود.

سلامت دندان ها و استخوان ها با جگر مرغ

فسفر موجود در جگر مرغ فوایدی عالی برای سلامت دندان ها و استخوان ها دارد و به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کمک می کند.

جگر مرغ برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

جگر مرغ حاوی پروتئین است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها کمک می کند.

درمان کم خونی با جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین ب 12 است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد. ویتامین B12 می تواند به تولید سلول های قرمز خون کمک کرده و عملکرد سلول ها را افزایش دهد و در تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد.

اولین فایده سلامتی جگر محافظت در برابر کم خونی است. کم خونی یک بیماری است که در آن کمبود سلول های قرمز خون وجود دارد. به این ترتیب، وقتی کم خونی دارید، می تواند فعالیت شما را مختل کند اما نگران نباشید، جگر مرغ می تواند از شما در برابر این مشکل محافظت کند از آنجا که جگر حاوی مقدار ویتامین A و آهن خوبی است، عملکرد سلولی را بهبود می بخشد و به کم خونی طبیعی کمک می کند.

بدن را با ویتامین ب 12 تامین می کند، که تعادل را حفظ کرده و از تولید گلبول های قرمز خون حمایت می کند هم چنین احتمالاً برای مصرف ایده آل است چون اسید فولیک، آهن و ویتامین را هم تامین می کند. خود آهن جز اصلی تولید گلبول های قرمز خون است

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ پخته

تقویت بینایی با خوردن جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است که برای تقویت بینایی مفید است.

خواص و مضرات جگر مرغ برای رفع و جلوگیری از بیماری ها

جلوگیری از آلزایمر با جگر مرغ

جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر تاثیر دارد و ویتامین B12 موجود در آن به تقویت حافظه کمک می کند.

خواص جگر مرغ برای سلامت بافت های بدن

جگر مرغ حاوی 2.3 میلی گرم ریبوفلاوین است که از ترک یا پوسته پوسته شدن گوشه های دهان جلوگیری می کند. ریبوفلاوین، برای تولید مثل، رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست ضروری است.

درمان پلاگر با جگر مرغ

جگر مرغ از منابع عالی نیاسین هستند و کمبود آن در بدن به شکل پلاگر ظاهر شده و موجب هذیان، اسهال، التهاب غشاء مخاطی و پوسته شدن پوست منجر می شود.

جگر مرغ موثر در کمک به باروری

جگر مرغ حاوی فولات است و برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است و به باروری کمک کرده و از نقص لوله عصبی جنین پیشگیری می کند.

امروزه استرس به دلیل فشار زندگی، به ویژه در زندگی شهری، به یک مشکل رایج تبدیل شده است. در کمال تعجب، شاید جگر مرغ بتواند استرس را کاهش دهد. جگر مرغ از هورمون های کورتیزول مراقبت می کند – که سطح استرس را کنترل می کنند بنابراین, اگر می خواهید ساعات خواب خود را برنامه ریزی کنید, از بی خوابی دوری کنید و از استرس خلاص شوید, جگر مرغ را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

دوم, اگر می خواهید باردار شوید باز هم جگر بخورید. جگر حاوی 560 میکروگرم فولات است که به ارتقای باروری و جلوگیری از نقص های لوله های عصبی کمک می کندجگر پرندگان همراه با اسید فولیک حاوی اسید پانتوتنیک می باشد که عملکرد مناسب سیستم آدرنال را تضمین می نماید

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ و رز ماری

 

چرا نباید جگر مرغ را مصرف کرد ؟

با همه خواص و مضرات جگر مرغ که در بالا آورده ایم خوردن این غذای خوشمزه توصیه نمی شود زیرا :

در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود. هنگامی که به مرغ آنتی بیوتیک تزریق می کنند باید 5 تا 14 روز از کشتار آن خودداری کنند اما این مسئله رعایت نمی شود و در بسیاری از مرغداری ها چند ساعت قبل از کشتار مرغ به آن آنتی بیوتیک می دهند.

بنابراین مقدار زیادی از این دارو ها، در جگر مرغ باقی می مانند زیرا جگر، محل سم زدایی است و بسیاری از دارو ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش های مختلف آنزیمی، خنثی می شوند.

به همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی بیوتیک ها دارند. اما گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و این دارو بیشتر در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند.

چرا نباید جگر مرغ بخوریم ؟

آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتردر بافت نرم تجمع می یابند و از آنجایی که جگر هم بافت نرمی است این گونه مواد در این بافت رسوب می کنند و با خوردن جگر، آنتی بیوتیک ها، به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامتی می شوند. پس اگر از نحوه پرورش مرغ مطلع نیستید آن را مصرف نکنید.

متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم مرغداری ها استفاده می شوند به همین علت باید مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و پیش از مصرف گوشت مرغ آن را حسابی بپزید زیرا فرآیند پخت و پز باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها می شود.

همچنین مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. جگر مرغ از غذاهای با کلسترول بالا محسوب می شود، مصرف زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری قلبی می شود. 

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ در ظرف

مضرات جگر مرغ

خواص و مضرات جگر مرغ به شرح زیر هستند :

  • مقدار ویتامین A در جگر مرغ برای زنان باردار بسیار زیاد است. به این ترتیب، زنان باید در طول بارداری خود باید از مصرف این نوع جگر اجتناب کنند.
  • هنگامی که شرایط نگهداری و تهیه جگر مناسب نباشد، این محصول غذایی ممکن است باعث مسمومیت یا عفونت شود. زمانی که جگر خوب شسته و پخته نشود، باکتری به نام کمپیلوباکتر می‌تواند در آن رشد کند و باعث بیماری شود.

آیا جگر مرغ برای نوزادان مفید است ؟

بله، اما در حد اعتدال خوب است. جگر مرغ حاوی تمام آمینو اسیدها است. آمینو اسیدها  بلوک‌های سازنده پروتئینی که بدن ما برای رشد به آنها نیاز دارد. جگر یک منبع باورنکردنی از آهن، ویتامین A، ویتامین B12 و سایر ویتامین‌های B مانند فولات، کولین و بیوتین است.

همچنین، جگر مرغ سلنیوم را برای تقویت تیروئید و روی را برای تقویت سیستم ایمنی ارائه می‌دهد. این نوع جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد، به همین دلیل است که یک وعده کوچک 1 یا 2 قاشق غذاخوری در هفته کفایت می‌کند.

آیا جگر مرغ یک آلرژن رایج است ؟

خیر! مرغ یک آلرژن غذایی نیست، اگرچه مواردی از آلرژی در آن گزارش شده‌اند. مرغ همچنین می‌تواند محرک سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذایی (FPIES) باشد که منجر به استفراغ تاخیری یا اسهال می‌شود. افراد خاصی که به ماهی آلرژی دارند، ممکن است خطر حساسیت به مرغ را در خود داشته باشند. برخی از افراد که به تخم مرغ آلرژی دارند نیز ممکن است به جگر مرغ آلرژی داشته باشند.

با این حال، پخت جگر می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد زیرا پروتئین آلرژی‌زا به حرارت حساس است. در صورت عدم وجود واکنش نامطلوب به این نوع جگر، به تدریج مقدار آن را در وعده‌های غذایی بعدی خود افزایش دهید؛ اما اگر احساس کردید نسبت به خوردن این ماده غذایی حساس هستید، مصرف آن را قطع کنید.

خواص و مضرات جگر مرغ - جگر مرغ کبابی

کلام آخر در مورد خواص و مضرات جگر مرغ

بهتر است جگر مرغ را به صورت ارگانیک تهیه کنید زیرا مواد غذایی فرآوری شده ممکن است اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد. سعی کنید از این جگر به مقدار کافی مصرف کنید تا انواع و اقسام مواد معدنی و ویتامین‌ها را جذب بدن کنید. جگر مرغ سرشار از ویتامین A، سلنیوم، روی، منیزیم و مواد معدنی دیگر است. این جگر را می‌توانید به صورت پخته در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید