از بین بردن بوی سیر کار بسیار آسانی است و چند روش ساده دارد که شما میتوانید با استفاده از این روش ها بوی بد سیر را از بین ببرید.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با روش های مختلفی برای از بین بردن بوی سیر آشنا میکنیم.

از بین بردن بوی سیر - سیر در کاسه چوبی

از بین بردن بوی سیر از دهان، یکی از دغدغه‌های دیرینه عاشقان آن بزرگوار است. سیر از آن‌سری بدبوهای دوست‌داشتنی‌ست که با همراهی پیاز گرامی، نقش مهمی در زندگی ما دارند. اما متاسفانه با بوی سیر درگیریم و نمی‌دانیم چگونه باید تکلیفمان را با آن روشن کنیم.

سیر، طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به غذا می‌بخشد که دل‌کندن از آن را برای بسیاری از ما غیرممکن می‌کند. با استفاده از سیر، طعم لذیذ بی‌نظیری به غذا اضافه می‌شود که با هیچ خوراکی دیگری قابل جایگزینی نیست. اما در عین حال، بوی سیر عامل دردسر است و بسیاری از افراد به‌خاطر آن، قید این عزیز را می‌زنند. بعضی‌ها هم حاضر نیستند بدون سیر، زندگی کنند و راهی هم برای از بین بردن بوی سیر دهان نمی‌شناسند؛ بنابراین تا می‌توانند سیر می‌خورند و بعد ابراز پشیمانی می‌کنند.

فهرست محتوا نمایش

علت بوی بد سیر چیست ؟

شاید فکر بدی نباشد قبل این که ببینیم چه راه‌هایی برای رفع بوی بد سیر وجود دارد، کمی درباره علت بوی بد سیر صحبت کنیم.

بعضی ترکیبات در سیر، پیاز یا هردو وجود دارند که می‌توانند باعث بوی ناخوشایند نفس، دهان و حتی بدن شوند. در این قسمت می‌خواهیم با این ترکیبات غیرمحبوب و دردسرساز که شامل آلیسین، آلیل‌متیل‌سولفید و سیستئین‌سولفوکسید هستند آشنا شویم.

آلیسین

وقتی قسمت‌های داخلی یک گل سیر که حبه‌های سیر درونش هستند در معرض هوا قرار می‌گیرد، ماده‌ای به نام آلین به آلیسین تبدیل می‌شود. سپس این ماده به چندین ترکیب حاوی سولفور تبدیل می‌شود که عامل بوی سیر است و به نظر می‌رسد که متهم ردیف اول این ماجراست.

از بین بردن بوی سیر - زن

آلیل‌متیل‌سولفید

این ترکیبی‌ست که وقتی سیر و پیاز را خرد می‌کنیم از آن خارج می‌شود. وقتی سیر می‌خوریم، این ماده که وارد بدنمان شده است جذب جریان خون ما می‌شود و سپس از طریق ریه‌ها و منافذ پوست، ساطع و خارج می‌شود. بنابراین می‌تواند باعث ایجاد بوی ناخوشایند در نفس ما و همچنین در بدنمان شود.

سیستئین‌سولفوکسید

این ترکیب سولفوریک هم در سیر و هم در پیاز وجود دارد. این ترکیب امانتان نمی‌دهد و بلافاصله بعد از خوردن سیر و پیاز، باعث ایجاد بویی زننده و ناخوشایند در نفس می‌شود.

این سه ماده به‌طور عمده دست‌به‌دست هم می‌دهند تا هر کسی را که به سمت سیرخوردن آمد، از کرده خویش پشیمان کنند. اما همان‌طور که احتمالا خودتان حدس می‌زنید، ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود. حالا قرار است به سراغ این برویم که چه‌طور می‌توانیم با بوی بد سیر مقابله کنیم و برای از بین بردن بوی سیر چه راه‌هایی وجود دارد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : رفع بوی زهم ماهی با چند روش ساده

چگونه بوی سیر را از بین ببریم ؟

خبر خوب برای شما خواننده عزیز این است که در واقع از بین بردن بوی سیر ممکن است. سیر بعد از خورده‌شدن باعث بوی بد نفس می‌شود که اهمیت از بین بردن بوی بد سیر از دهان را برای ما زیاد می‌کند. از بین بردن بوی سیر که موقع آشپزی روی دست و وسایل آشپزخانه باقی می‌ماند هم مسئله مهمی‌ست که خوشبختانه امکان‌پذیر است.

از بین بردن بوی سیر - سیر

روش‌های از بین بردن بوی سیر

از بین بردن بوی سیر با سیب

سیب حاوی آنزیم‌های اکسیدکننده است که به رفع بوی سیر کمک می‌کند. همچنین، ترکیبات فنولیکی در سیب هم با بوی نامطبوع سیر مبارزه می‌کند. پس از مصرف سیر، یک عدد سیب بخورید یا یک لیوان آب سیب تازه بنوشید.

از بین بردن بوی سیر با شیر

مطالعات نشان داده نوشیدن شیر تمرکز ترکیبات بد بو در دهان و بینی را کاهش می‌دهد. هم شیر کم‌چرب و هم پرچرب موثرند، اما شیر پرچرب تأثیر بهتری دارد. از بین بردن بوی سیر با نعنا برگ نعنا تأثیر قابل‌ توجهی بر ترکیبات سیر دارد.

از بین بردن بوی سیر با نعناع

کلروفیل موجود در نعنا بوی بد سیر را از بین می‌برد. چند برگ نعنا بجوید یا چای نعنا بنوشید. همچنین، برگ نعنای له‌شده را روی دستانتان بمالید تا از شر بوی بد خلاص شوید. از بین بردن بوی سیر با جعفری درست مانند نعناع، این گیاه نیز حاوی کلروفیل است . بوی سیر را از دهان و دستان شما حذف می‌کند.

از بین بردن بوی سیر با استیل

از بین بردن بوی سیر با استیل عجیب به نظر می‌رسد، اما استیل یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با بوی سیر است. زمانی که بدنتان با جسمی استیلی تماس پیدا کند، تنفس پوست سبب می‌شود اتم‌های آهن دو الکترون جذب کنند. سپس الکترون‌ها با چربی پوست واکنش داده و سبب تجزیه آن‌ها می‌شود.

این فرآیند بوی سیر را از بین می‌برد. یک قاشق استیل را برای چند دقیقه روی دستانتان بمالید و سپس با آب بشورید. برای رفع بوی دهان نیز قاشق استیل را در تمام قسمت‌های دهان بچرخانید.

از بین بردن بوی سیر - حبه سیر

از بین بردن بوی سیر با لیمو

لیمو دارای سیتریک اسید است که آنزیم‌های سیر را خنثی می‌کند. همچنین، پی اچ پوست را پایین می‌آورد که سبب از بین رفتن ترکیبات بد بو می‌شود. یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو را با یک فنجان آب مخلوط کنید و با آن دهان خود را بشورید.برای دست‌ها نیز می‌توانید یک عدد لیمو برش داده و روی پوستتان بمالید.

از بین بردن بوی سیر با هل

عطر قوی هل بوی سیر را خنثی می‌کند. چند دانه سبز هل را بجوید. یا می‌توانید یک لیوان شیر را با دانه‌های هل میکس کنید و بنوشید.

از بین بردن بوی سیر با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین بوی سیر را از دهان و دست‌ها از بین می‌برد. همچنین سطح PH را کنترل کرده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و کمی نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را با این محلول بشورید.می‌توانید دستانتان را به مدت یک تا دو دقیقه در آن قرار دهید تا بوی سیر از بین برود.

از بین بردن بوی سیر با روغن زیتون

روغن زیتون مانند سپری در برابر بوی سیر عمل می‌کند. کافی است قبل از خورد کردن سیر، چند قطره روغن‌ زیتون روی دستانتان بمالید.

از بین بردن بوی سیر با خمیر دندان

بدیهی است که شستن دهان با خمیردندان نعنایی تأثیر زیادی در از بین رفتن بوی سیر دارد. اما از خمیردندان روی دستانتان نیز می‌توانید استفاده کنید. خمیردندان را به دست‌ها مالیده و سپس با صابون معمولی بشورید.

از بین بردن بوی سیر - نخ دندان

مسواک و نخ‌دندان را فراموش نکنید

استفاده از نخ‌دندان و مسواک‌زدن با خمیردندان، باعث می‌شود تکه‌های بودار غذا که لای دندان‌های شما گیرکرده‌اند، خارج‌شوند و بنابراین در از بین بردن بوی سیر موثر است. همچنین، باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان و نفس بدبو می‌شوند، در پلاک روی دندان وجود دارند و با مسواک‌زدن از بین می‌روند.

حتما روی زبان خود را هم مسواک بزنید؛ چرا که ذرات ریز سیر که باعث بوی بد دهان می‌شوند، ممکن است روی زبان هم وجود داشته باشند.

توجه کنید که اگر بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذای دارای سیر زیاد، قرار است از خانه خارج شوید، مسواکتان را همراه خود ببرید. این‌گونه می‌توانید هر وقت که نیاز شد به سرویس بهداشتی بروید و با دوباره مسواک‌زدن، نفس خود را تازه کنید. مسواک‌زدن، مهم‌ترین روش از بین بردن بوی سیر است.

از دهان‌شویه استفاده کنید

استفاده از دهان‌شویه، یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی سیر است. دهان‌شویه از دو روش می‌تواند در از بین بردن بوی سیر موثر واقع شود:

  • دهان‌شویه با از بین بردن پلاک، باکتری‌های روی زبان و تکه‌های باقی‌مانده غذا، عاملی را که باعث ایجاد بوی بد می‌شود، حذف می‌کند؛ به‌خصوص اگر از دهان‌شویه‌های حاوی دی‌اکسیدکلر استفاده کنید، شاهد تاثیر آن روی بوی بد نفس و دهان خواهید بود.
  • دهان‌شویه‌هایی مثل طعم نعنا که دارای بو و رایحه‌ای قوی هستند، می‌توانند با تاثیر بوی خود، بوی بد سیر را به صورت موقت از بین ببرند.

از بین بردن بوی سیر - دهانشویه

سیب، اسفناج یا نعنا بخورید

بعد از خوردن یک وعده غذای پر از سیر، می‌توانید به‌عنوان دسر، سیب بخورید. همچنین می‌توانید برگ نعنا یا اسفناج بجوید. تحقیقات علمی ثابت‌کرده‌اند که خوردن آن‌ها باعث کاهش بوی سیر در دهان و نفس می‌شود. کاهو و جعفری هم می‌توانند باعث پوشش بوی بد سیر شوند و نفس شما را تازه کنند.

آدامس بجوید

اگر وقت زیادی ندارید، می‌توانید برای کاهش و از بین بردن بوی سیر، آدامس بجوید. آدامس، نفس شما را تازه می‌کند و باعث می‌شود بوی ناخوشایند سیر به‌طور موقت احساس نشود. همچنین آدامس می‌تواند ترشح بزاق شما را تحریک کند که این بزاق اضافی، باعث شستشوی دهان شما می‌شود و تکه‌های ریز باقی‌مانده غذا را می‌شوید.

چای سبز بنوشید

تحقیقات نشان‌داده‌اند که نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند ترکیبات عامل بوی بد نفس در دهان را کاهش دهد. در واقع نوشیدن چای سبز در از بین بردن بوی سیر و پنهان‌کردن موقتی بوی بد سیر از جویدن نعنا و آدامس هم موثرتر است.

جویدن دانه قهوه

دانه‌های قهوه اثر معجزه آسایی در رفع بوی بد دارند. اگرچه کافئین موجود در قهوه عاملی مهم در شدت دادن بوی بد دهان به حساب می‌آید، اما شما می‌توانید با انتخاب دانه‌های قهوه و جویدن آن، مدت کوتاهی دانه‌های قهوه را در دهان خود نگه دارید. در این شرایط اثر واقعی قهوه در رفع بوی بد دهان ظاهر خواهد شد. پس از آن شما دیگر بوی بد سیر را در دهان خود استشمام نخواهید کرد.

از بین بردن بوی سیر - دانه قهوه

آب بنوشید

شاید شما هم دنبال راهکارهای پیچیده یا مواد غذایی عجیب و غریب برای رفع بوی بد سیر در دهان باشید. اما باید بگوییم که دست نگه دارید. کافی است لیوان خود را بردارید و با استفاده از همان آب سرد شیر آب، یک لیوان آب خنک بنوشید.

از گیاهان خوراکی دیگر هم استفاده کنید

خوردن مواد غذایی دیگر به همراه سیر ممکن است آنزیم‌های آن را خنثی کند و بوی سیر را از دهان از بین ببرد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد در مواردی که سیر با رزمارینیک اسید ترکیب شده بود، ترکیبات گوگردی عامل بوی سیر کاهش یافته بود.

رزمارینیک اسید در گیاهان خوراکی‌ای همچون ریحان، آویشن، رزماری، مریم گلی و مرزنجوش وجود دارد. بنابراین بار دیگر که هوس سیر کردید، به دنبال دستور غذایی بگردید که حاوی گیاهان خوراکی دارای رزمارینیک اسید باشد.

از خردل استفاده کنید

از یک قاشق چای خوری خردل استفاده کنید و حداقل برای یک دقیقه غرغره کنید ؛ سپس، نصف قاشق چای خوری از خردل را قورت دهید همین که خردل وارد معده شما شود، تمامی بوی بد حاصل شده از سیر را از بین می برد.

 ماست

تحقیقات زیادی نشان داده است، که خوردن 6 اونس ماست می تواند مقادیر هیدروژن سولفات در بدن و در نتیجه بوی سیر را کاهش دهد.

مرکبات را از یاد نبرید

به دلیل خاصیت اسیدی مرکبات، می توانید خیلی راحت بوی سیر را از بین ببرید. می توانید با کمی آبلیمو دستانتان را به هم بمالید و یا از پوست رنده شده انواع مرکبات مثل لیمو یا پرتقال و گریپ فروت استفاده کنید. کافی است آن را با کمی آب گرم مخلوط کنید. پس از چند دقیقه عطر مرکبات آزاد شده و میتوانید این آب معطر را در یک بطری اسپری دار نگه داری کنید. تنها چند پاف از این اسپری خانگی می تواند شما را از شر بوی سیر برهاند.

از بین بردن بوی سیر بوی سیر بر روی سطوح

برای خرد کردن سیر می توانید از خرد کن مخصوص یا رنده استفاده کنید. چنانچه سیر را بر روی تخته های برش خرد کرده باشید، احتمالا متوجه می شوید که بوی سیر بر روی تخته باقی می ماند. متاسفانه نمی توانید با تنها آب کشیدن، از این مشکل رها شوید. ما در ادامه دو روش بسیار کاربردی را برایتان معرفی می کنیم.

از بین بردن بوی سیر - سیر حبه شده

نمک یا جوش شیرین و لیمو

ابتدا باید تخته برش را بشویید. سپس بر روی تخته برش مرطوب، نمک یا جوش شیرین بپاشید. حالا با یک لیموی برش خورده، روی آن را کمی بسابید. بعد از اینکه آن را آب بکشید، بوی سیر کاملا از بین می رود. از این روش برای از بین بردن بوی گوشت و ماهی نیز می توانید استفاده کنید.

مایع ظرفشویی

مساله مهم در نگهداری ظروف چوبی، این است که نباید مدت زیادی در آب خیسانده شود. برای زدودن بوی نامطبوع سیر، تنها کافی است تخته برش را در آب خیلی داغ فرو کنید. بعد روی همان قسمتی که رویش سیر خرد کرده اید، کمی مایع ظرف شویی غلیظ بریزید. حالا باید به کمک یک برس یا مسواک، رویش را کمی بسابید. می توانید از اسکاچ نیز استفاده کنید. در آخر نیز تخته برش را دوباره با آب داغ، آب بکشید.

با بوی سیر در فضای خانه چه کنم ؟

اولین و ساده ترین کاری که مسلما به ذهن همه افراد خطور می کند این است که با گشودن پنجره ها و استفاده از خوشبوکننده هوا این مشکل را برطرف کنند. علاوه بر این روش، می توانید یک کاسه کوچک جوش شیرین را در همان فضا قرار دهید. البته این روش به نسبت خوشبو کننده هوا کمی زمان بر است.

از بین بردن بوی سیر از وسایل آشپزخانه

اگر موقع آشپزی و خرد کردن سیر، تخته برش آشپزخانه و چاقوی شما بوی سیر گرفت، جایی برای نگرانی نیست. از بین بردن بوی سیر با این روش امکان‌پذیر است.

می‌توانید این وسایل را برای مدتی در آب گرم قرار دهید. سپس سطح آن‌ها را با مایع ظرف‌شویی رقیق‌نشده بپوشانید. سطح تخته آشپزخانه و چاقو را مقداری با اسکاچ، سیم ظرف‌شویی یا برس بسایید و بعد آن را برای یک مدت رها کنید. سپس می‌توانید آن را بشویید و بررسی کنید که بوی سیر از بین رفته یا همچنان قابل حس است.

اگر همچنان بو نرفته بود، می‌توانید برای از بین بردن بوی سیر، همین فرآیند را با نمک یا بی‌کربنات‌سدیم و نصف لیمو تکرار کنید. نمک یا بی‌کربنات‌سدیم را روی وسایل بپاشید و لیموی نصف‌شده را روی آن بمالید.

از بین بردن بوی سیر از روی دست ها

قبل از هر چیزی باید بگوییم، بهتر است هنگام آشپزی از دستکش های لاتکس استفاده کنید تا بوی مواد غذایی از جمله سیر بر روی دستتان باقی نماند. اگر به هر دلیلی با این مشکل مواجه شدید و از بوی سیر روی دستانتان کلافه شدید، می توانید با کمک یکی از روش هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم بوی نامطبوع سیر را از روی دستتان از بین ببرید.

از بین بردن بوی سیر - سیر در دست

لیمو این‌جا هم می‌تواند به کار بیاید. ساده‌ترین روش برای از بین بردن بوی سیر از دست این است که از یک مایع دست‌شویی با رایحه قوی استفاده کنید و دستتان را با آن بشویید. همچنین می‌توانید دستتان را در مخلوطی از آب گرم و آب‌لیمو قرار دهید. لیمو بوی بد سیر را خنثی می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید