مرطوب کردن هوای خانه روش های زیادی دارد.هم میتوان با دستگاه های بخور این کار را انجام داد هم میتوان بدون دستگاه بخور هوا را مرطوب کرد.در این مطلب از پارس مگ شما با روش های مرطوب کردن هوای خانه بدون نیاز به دستگاه بخور آشنا میشوید.

مرطوب کردن هوای خانه - شومینه

هوای خشک در فضای منزل مشکلات تنفسی را تشدید و احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را افزایش می دهد بنابراین رطوبت موجود در هوا عامل مهمی برای سلامتی شما در طول سال است. اما آیا می دانید که سطح رطوبت مناسب در خانه برای سلامت منزل شما نیز مهم است ؟ سطح رطوبت در خانه طی زمستان باید بین 30-40 درصد باشد. در تابستان نیز می تواند تا 50 درصد باشد که این میزان به پیشگیری از رشد کپک، قارچ و باکتری و همچنین کنه و گرد و غبار کمک می کند.

هوای خانه

برای کف های چوبی نیز سطح رطوبت ثابت مفید است زیرا در برابر رطوبت زیاد متورم و هنگام خشک شدن هوا منقبض می شوند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : راه های خلاصی و رفع نم و رطوبت در ساختمان

فهرست محتوا نمایش

خنک کردن و مرطوب کردن هوای خانه بطور طبیعی 

برای شما هم پیش آمده است که در هوای سرد لباس هایتان چسبنده و دارای الکتریسیته شوند ؟ آلرژی و آبریزش بینی تان بیشتر از همیشه می شود ؟ این اتفاقات دلیل بر هوای خشک خانه است. با وجود اینکه دستگاه بخور به راحتی نصب می شود و به سرعت رطوبت را به هوا منتقل می کند ولی نسبتا هزینه بالایی دارند و با روشن ماندن آن در روز و شب قبض برق هم در آخر ماه شما را شگفت زده خواهد کرد. روش های سبز و طبیعت دوستانه ای که استراتژی های کم تلاشی برای مرطوب کردن هوای خانه پیشنهاد می شوند، ایده های کم دردسرتری خواهند بود.

مرطوب کردن هوای خانه - گلدان

چگونه هوای خانه را مرطوب کنیم ؟ بی دستگاه بخور !

با سرد شدن هوا و همچنین خشک شدن آن هوای داخل خانه هم خشک شده و نیاز است برای جلوگیری از بروز آلرژی و همچنین خشک شدن پوست بدن، الکتریسیته ساکن و افزایش احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا رطوبت هوای خانه را بالا ببرید. خصوصا در هوای آلوده ، با مرطوب کردن هوای خانه ، خود را از آسیب های بیرونی دور نگه داشته و با استفاده از روش های ساده رطوبت را در خانه ایجاد کنید. حتما با خود می پرسید چگونه رطوبت ایجاد کنیم ؟ به شما مژده می دهیم نیازی به خرید دستگاه های مرطوب کننده و بخور نیست؛ این ۶ روش برای افزایش رطوبت خانه را پیش بگیرید:

برای مرطوب کردن هوای خانه از گیاهان آپارتمانی غافل نشوید

تعرق در گیاهان فرآیندی است که طی آن رطوبت از سطح برگ و ساقه گیاهان تبخیر شده و رطوبت مناسبی را به هوای خانه شما اضافه می کنند. اگر هوای خانه شما خشک باشد، جذب رطویت برای گیاهان به نوعی نبرد تبدیل می شود. پس مطمئن باشید که آبیاری گیاهان را به اندازه کافی انجام داده اید.

مرطوب کردن هوای خانه - گیاه

برای مرطوب کردن هوای خانه گلدان گل را در آفتاب قرار دهید

گلدان پر آب که گل شاخه بریده یا شاخه برگی را درون آن قرار اده اید را پشت پنجره آفتابگیر خانه قرار دهید. نور آفتاب باعث می شود آب به آهستگی تبخیر شود و این رطوبت به هوای درون خانه وارد شود.

برای مرطوب کردن هوای خانه اجاق گاز را فراموش نکنید

با استفاده از اجاق گاز، مزایای ورود رطوبت به هوای خانه را به زودی حس می کنید. از دستگاه چای ساز، کتری برقی و مایکروویو حداقل برای این روزهای سرد و خشک دوری کنید و کاری که با آنها باید انجام دهید را به اجاق گازتان بسپارید. به هر حال این لوازم خانگی هم نیاز به مرخصی سالانه دارند!

مرطوب کردن هوای خانه - آب جوش

یک کاسه آب روی وسیله گرمایشی خود قرار دهید

این روش را شاید بتوان بهترین روش برایافزایش رطوبت خانه دانست. بک کاسه فلزی یا سرامیکی را با آب پر کنید و آن را روی بخاری یا رادیاتور خانه خود قرار دهید تا تبخیر شده و هوای خانه را مرطوب کند. البته بهتر است برای بخاری برقی یا گازی از جنس فلز برای کاسه استفاده کنید تا دچار آسیب و شکستگی نشود. شاید این روش برای شما هم آشنا به نظر برسد؛ زمانی که در خانه های قدیم مادربزرگ ها همیشه یک کاسه روحی پر آب روی بخاری گازی های گوشه خانه وجود داشت و نمی دانستید دلیل آن چیست.

استفاده از رخت آویز در منزل راهکاری برای مرطوب کردن هوای خانه

  • زمانی‌که لباس‌ها در حال خشک شدن هستند، رطوبتی را از خود آزاد می‌کنند که این رطوبت باعث جلوگیری از خشک شدن هوای منزل می‌شود.
  • در فصل‌های سرد و خشک توصیه می‌شود، لباس‌های خود را با استفاده از رخت‌آویز و با گرمای موجود در منزل خود خشک کنید.
  • استفاده از این روش برای خشک کردن لباس ممکن است به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد، اما شما می‌توانید به راحتی و بدون هزینه اضافی از فواید هوای مرطوب در خانه خود استفاده کنید.

مرطوب کردن هوای خانه - رخت آویز لباس

برای مرطوب کردن هوای خانه درب حمام را هنگام دوش گرفتن باز بگذارید

طبیعتا در فصل‌های سرد و خشک اغلب افراد دوش آب گرم را ترجیح می‌دهند.

  • هنگامی‌که شما دوش آّب گرم می‌گیرید، بخار در فضای حمام پخش می‌شود. بهتر است با گشودن درب حمام هنگام دوش گرفتن، اجازه دهید هوای منزل از بخار آب گرم موجود در حمام استفاده کرده و مرطوب شود.
  • به افرادی که در حمام خود وان دارند یا عادت به استفاده از وان در حمام دارند توصیه می‌شود آب گرم موجود در وان را در پایان دوش گرفتن تخلیه نکنند و اجازه دهند این آب سرد شود. زیرا آب گرم نیاز دارد بخار گرم خود متصاعد کند تا تبدیل به آب سرد شود و انجام این عمل بهانه بسیار خوبی برای  ایجاد رطوبت در خانه است.

حتی پس ازدوش گرفتن درب حمام خود را باز بگذارید تا بخارهای موجود در حمام به اتاق‌ شما منتقل شود و هوای مرطوب در خانه ایجاد کند.

یک کاسه آب را کنار طاقچه پنجره قرار دهید

سعی کنید روی طاقچه ای کنار پنجره ی آفتاب گیر یک کاسه آب قرار دهید. گرمای خورشید آب را به آرامی گرم و تبخیر می کند.

برای مرطوب کردن هوای خانه به جای قهوه، چای بنوشید

به جای استفاده از دستگاه برای تهیه قهوه، سعی کنید چای را جایگزین کرده و آب آن را روی اجاق گاز به جوش آورید. که این کار به افزایش گرما و رطوبت منزل کمک خواهد کرد.

 پس از دوش گرفتن اجازه دهید قبل از تخلیه، آب درون وان خنک شود

اگر از وان آب داغ برای حمام کردن استفاده می کنید، پس از اتمام کارتان اجازه دهید آب درون وان خنک شود و بعد آن را تخلیه نمایید تا زمانی که آب سرد شود بگذارید بخار و رطوبت وارد منزل تان شود و همچنین می توانید این کار را در صورت شستن ظرف ها در ظرفشویی انجام دهید.

مرطوب کردن هوای خانه - وان حمام

 

 

 گلدان پر آب و گل شاخه بریده در خانه نگه دارید

در پشت پنجره آفتابگیر خانه خود گلدان پر آب قرار داده و درون آن یک یا چند گل شاخه بریده یا شاخه برگی قرار دهید. نور آفتاب باعث تبخیر آهسته می شود و این رطوبت به هوای درون خانه وارد خواهد شد.

بگذارید ظروف خود به خود خشک شوند

آیا تا به حال ماشین ظرفشویی خود را قبل از چرخه خشک کن (گرمایشی) باز کرده اید ؟ اگر این کار را کرده باشید با هوای گرمی روبرو می شوید. به عنوان روش دیگر برای صرفه جویی در مصرف انرژی ضمن افزودن رطوبت به هوا، ماشین ظرفشویی را پس از آخرین چرخه شستشو باز کنید و اجازه دهید ظروف خود به خود خشک شوند.

برای مرطوب کردن هوای خانه از گرم کننده های شمعی استفاده کنید

اگر در منزل گرمکن شمعی دارید و مدت هاست از آن استفاده نمی کنید، سعی کنید مجددا آن را به کار بگیرید. شما می توانید کاسه ای از آب را روی آن قرار دهید تا بخار حاصل از آن فضای خانه را مرطوب کند.

فقط توجه داشته باشید که از ظروف مناسب استفاده کنید و مراقب تمام شدن آب و خشکی ظرف باشید زیرا ممکن است بشکند یا ترک بخورد.

به پرده‌های منزلتان آب گرم اسپری کنید. آب گرم را در بطری اسپری بریزید و پرده ها را کمی اسپری کنید. لازم نیست آنها را خیس کنید، آنها بعد از مدتی خشک می شود. اگرچه این کار تغییر بزرگی در میزان رطوبت خانه شما ایجاد نخواهد کرد، اما با گذشت زمان به تدریج رطوبت خانه افزایش پیدا می کند.

  • به یاد داشته باشید که آنها را چک کنید و پس از خشک شدن دوباره آنها را اسپری کنید. اگر می خواهید هوا بوی مطبوعی بگیرد، می توانید یک یا دو قطره روغن اساسی به آب اضافه کنید.

ماشین ظرفشویی خود را بعد از اتمام کار باز کنید تا ظروف شما خشک شوند

اگر بطور مرتب از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، چرخه خشک کن را خاموش کنید (این امر باعث صرفه جویی در مصرف برق نیز می‌شود). بعد از اتمام کار، در ماشین ظرفشویی را باز کنید و قفسه ها را بیرون بیاورید تا ظروف شما بتوانند در هوا خشک شوند. با تبخیر آب، رطوبت در خانه شما افزایش می یابد.

  • از آنجا که ماشین ظرفشویی از آب گرم استفاده می کند، هنگام باز کردن درب بخار زیادی نیز آزاد می شود. این امر رطوبت هوا خانه را هم افزایش می‌دهد.

مرطوب کردن هوای خانه - شوفاژ

اگر دارای سیستم گرمایش رادیاتور هستید، پس رطوبت سازهای رادیاتوری را امتحان کنید

رطوبت سازهای رادیاتور را به صورت آنلاین یا با تخفیف و یا در فروشگاه کالاهای خانگی پیدا کنید. این نوع از رطوبت سازها گرانتر از رطوبت سازهای دیگر هستند. شما به راحتی آنها را پر از آب کرده و به رادیاتور خود متصل می‌کنید.

  • رطوبت سازهای رادیاتور معمولاً مخازن کمتری برای آب دارند، به این معنی که مجبورید آنها را اکثر مواقع دوباره آب پر کنید.

فواید رطوبت هوا

  • رطوبت هوا رابطه مستقیم با گرما دارد.
  • هرچه گرما بیشتر باشد رطوبت هوا نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • رطوبت همان بخار آب موجود در هوا است.
  • میزان رطوبت مطلوب هوا ۵۰ درصد است.
  • بخار یا همان رطوبت با چشم انسان قابل دیدن نیست و بسیار شفاف است.
  • اگر پوست اهمیت بسیار بالایی برای شما دارد، بهتر است بدانید هوای مرطوب در خانه باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.

از جمله فواید هوای مرطوب در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جلوگیری از خشکی پوست
  2. جلوگیری از سر درد
  3. جلوگیری از گلو درد
  4. کاهش الکتریسیته ساکن بدن
  5. جلوگیری ازخشکی لب
  6. جلوگیری از ترک‌های پوستی
  7. جلوگیری از سرماخوردگی شدید
  8. کاهش ابتلا به آنفولانزا
  9. جلوگیری از خشکی چشم‌ها
  10. جلوگیری از سرفه‌های شدید
  11. جلوگیری از تشدید سینوزیت
  12. کاهش سر دردهای سینوسی
  13. جلوگیری از خارش پوست
  14. جلوگیری از عفونت‌های مجاری تنفسی
  15. جلوگیری از گرفتگی بینی
  16. کاهش خر و پف
  17. کاهش علائم آسم و آلرژی
  18. جلوگیری از خشکی ریه‌ها
  19. محافظ رطوبت پوست و مو

چگونه رطوبت منزل خود را اندازه گیری کنیم ؟

جهت تشخیص مرطوب بودن یا خشک بودن فضای خانه خود توصیه می‌شود مراحل زیر را با دقت و به ترتیب انجام دهید:

  1. کافی است شما ۳ عدد قالب یخ کوچک را در یک لیوان قرار دهید.
  2. سپس مقداری آب به لیوان خود اضافه کنید.
  3. اجازه دهید به مدت ۳ دقیقه لیوان در فضای خانه شما قرار بگیرد.
  4. پس از گذشت ۳ دقیقه چنانچه سطح خارجی لیوان شما دارای رطوبت بود هوای خانه شما از رطوبت کافی برخوردار است. اما اگر سطح خارجی لیوان دارای هیچ‌گونه رطوبتی نباشد، مبنی بر این است که فضای خانه شما بسیار خشک است.

مرطوب کردن هوای خانه - دماسنج

استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز برای ایجاد رطوبت در خانه

  • درفصل‌های سرد و خشک مثل زمستان، استفاده مداوم از لوازم گرمایشی همچون بخاری یا شومینه, باعث از بین رفتن رطوبت هوا می‌شوند.
  • مرطوب نبودن یا خشک بودن هوا باعث کشیدگی، خارش و خشکی پوست می‌شود.
  • خارش پوست یکی از رایج‌ترین مشکلات نبود رطوبت در هوا است، که اگر ادامه‌دار باشد، ممکن است به اگزمای پوستی تبدیل شود.
  • همچنین افرادی که دارای پوست خشک هستند، در نبود رطوبت، پوست‌های آنان دچار ترک و گاهی خون ریزی می‌شود.
  • استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز برای افرادی که دارای سینوزیت هستند، بسیار مفید است، زیرا اجازه نمی‌دهد مژه‌های سینوس از کار بیفتد.
  • درصورتی‌که مژه‌های سینوس از کار بیفتد دیگر امکان تخلیه سینوس وجود ندارد و به همین دلیل موجب بروز سینوزیت می‌شود.
  • همچنین هوای خشک باعث ایجاد خشکی حتی در ناحیه چشم نیز می‌شود که با استفاده از دستگاه بخور می‌توانید از خشکی چشم‌های خود جلوگیری کنید.

دستگاه‌های مرطوب کننده هوا دو نوع هستند:

  1. دستگاه‌ بخور گرم
  2. دستگاه بخور سرد
  • دستگاه‌ بخور یکی از روش‌های ایجاد رطوبت در خانه است. که این امر را به راحتی و به سرعت برای شما میسر می‌کند.
  • حتی می‌توانید با استفاده از اسانس هوای مرطوب در خانه خود را خوش بوتر کنید.
  • توصیه می‌شود در زمان سرماخوردگی، اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید اسانس اکالیپتوس در آن ریخته تا راه‌های تنفسی شما را به خوبی باز کند
  • . در فصل‌های سرد بهتر است از دستگاه بخور گرم استفاده کنید.
  • نکته‌ای که در رابطه با دستگاه بخور باید به یاد داشته باشید این است که باید مخزن آن را از آب مقطر پر کنید. زیرا رسوباتی که در آب شیر وجود دارد باعث کاهش عمر دستگاه بخور شما می‌شود.
  • به این نکته بسیار توجه کنید: افرادی که دارای آسم آلرژی یا مشکلات تنفسی هستند به هیچ وجه نباید مخزن دستگاه بخور خود را از آب شیر پر کنند. زیرا این امر باعث می‌شود املاح آب و میکروارگانیسم‌های موجود در آن به راحتی در فضا پخش شود.
  • فیلترهای دستگاه بخور باید پس از هر ۴ بار استفاده تعویض شود.
  • متأسفانه استفاده از دستگاه بخور باعث استفاده بسیار زیاد برق می‌شود، که ما توصیه می‌کنم جهت ایجاد رطوبت در خانه از روش‌های بدون دستگاه استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید