فواید ماساژ پا برای سلامتی ما  انسانها بسیار زیاد است.اگر این فواید را بشناسید به ماساژ پا علاقه مند خواهید شد.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با فواید ماساژ پا بیشتر آشنا میکنیم.

فواید ماساژ پا - پا

ماساژ دادن پاها یکی از روش‌های رسیدن به احساس راحتی در پا و آرامش در تمام بدن به شمار می‌رود. ما روزانه ساعت‌های زیادی را در حال ایستادن و راه رفتن هستیم. هر روز از پاهایمان کار می‌کشیم و به آنها فشار می‌آوریم. آنها همیشه تمام وزن بدن ما را تحمل می‌کنند و در میان تمام مشغله‌هایی که هر روز داریم فراموش می‌کنیم که این عضو مهم بدن که قلب دوم نامیده می‌شود نیز به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد.

به همین دلیل است که پاهای ما قبل از سایر اعضایمان پیر می‌شوند و در سنین میانسالی و حتی جوانی دچار پادرد و زانو درد می‌شویم. ماساژ دادن هر شب پاها قبل از خواب فواید متعددی دارد و تاثیر زیادی بر روی توان پا و سلامت عمومی بدن دارد. به عنوان مثال می‌تواند باعث افزایش جریان خون در پا شده و خستگی را از بین ببرد. به علاوه راه‌حلی فوق‌العاده برای رهایی از مشکلاتی مانند سردرد، بی‌خوابی و استرس به شمار می‌رود.

ماساژ دادن پاها قرن‌هاست که توسط پزشکان، به عنوان روشی برای  تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. متخصصان معتقدند که هر نقطه از پای شما به بخش خاصی از بدن ارتباط دارد و با ماساژ دادن و فشار مستقیم با انگشت بر روی هر منطقه می توانید درد و ناراحتی را تسکین داده و سلامتی را برای اندام‌ها، غدد و بخش‌های مختلف بدن به ارمغان بیاورید. این عمل در اصطلاح رفلکسولوژی(Reflexology) نامیده می‌شود و در حقیقت بر این عقیده استوار است که بدن انرژی‌هایی دارد که هر بخشی از این انرژی با نقاطی بر روی کف پا اتصال دارد.

فهرست محتوا نمایش

ماساژ پا چگونه به بدن کمک می‌کند ؟

شاید فکر کنید که ماساژ پا چگونه می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. ماساژ پا سیستم عصبی شما را فعال کرده و باعث افزایش تولید مواد شیمیایی (مثل اندورفین) در مغز می‌شود. در یک مطالعه، تاثیرات ماساژ پا روی افرادی که آپاندیس خود را برداشته بودند، بررسی شد. در نتیجه مشخص شد که این عمل به کاهش درد در آن‌ها کمک می‌کرد و آن‌ها نیاز کمتری به مصرف مسکن‌ها داشتند.

این پایان ماجرا نیست. ماساژ پا گردش خون را در شما تقویت می‌کند و ماهیچه‌ها و بافت‌های شما را سالم نگه می‌دارد. اگر مشکل یا بیماری دارید که باعث آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف در شما می‌شود (مثل دیابت)، ماساژ پا می‌تواند به شما کمک کند.

ماساژ دادن پاها همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا مشکلات دیگری مانند زخم‌ها، میخچه‌ها و ناخن‌های زیرپوستی را بررسی کنید. اگر گردش خون ضعیفی دارید، ایده‌ی خوبی است که پاهایتان را برای این موارد بررسی و برای درمان‌شان اقدام کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید ماساژ صورت با یخ ؛ ۵ سال جوان تر شوید !

فواید ماساژ پا - ماساژ دادن

چگونه می‌توانیم پاهایمان را ماساژ دهیم ؟

قطعا ماساژ حرفه‌ای قیمت کمی نخواهد داشت. در صورتی که شرایطش را دارید می‌توانید به مراکز ماساژ برای این کار مراجعه کنید. همچنین می‌توانید در خانه به کمک دستگاه‌های ماساژ، با دست یا با کمک گرفتن از کسی به صورت رایگان پاهایتان را ماساژ دهید.

ماساژ با فشار متوسط بی‌خطر است و برای اکثر افراد که مبتلا به آرتریت (التهاب مفاصل) یا فیبرومیالژیا (سندروم درد اسکلتی-عضلانی) هستند، جواب‌گو بوده و به تسکین درد کمک می‌کند. اگر بار اولتان است که می‌خواهید ماساژ انجام دهید، می‌توانید به یک فرد متخصص که دارای گواهینامه و مدرک معتبر است، مراجعه کنید. اگر عمل جراحی انجام داده‌اید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز برای ماساژ اقدام کنید.

قدم اول

روی یک صندلی یا تخت بنشینید و یکی از پاهایتان را بالای ران پای دیگرتان قرار دهید. اگر دوست دارید می‌توانید از مقداری لوسیون یا روغن (مثل روغن آرگان یا زیتون) استفاده کنید تا به حرکت راحت‌تر انگشتان روی پوستتان کمک کند.

قدم دوم

قسمت جلویی مچ پایتان را با یک دست نگه دارید. سپس پشت مچ پا را با انگشت شست و سبابه‌ی دست دیگرتان فشار دهید و به سمت پاشنه‌ی پا بکشید. اگر برای طولانی مدت می‌ایستید، ورزش می‌کنید یا کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، این کار به شل شدن تاندون آشیل و کاهش درد پایتان کمک می‌کند.

فواید ماساژ پا - پا

قدم سوم

به کمک انگشت شست خود از پاشنه تا انگشت پاهایتان را با حرکات کوچک و دایره شکل فشار و ماساژ دهید. همچنین می‌توانید بند انگشت شست خود را به کف پایتان فشار و به آرامی آن را ورز دهید. حتی می‌توانید پایتان را با دو دست نگه دارید و با انگشتان شست به طور مستقیم از پاشنه‌ی پا تا نوک انگشتان فشار وارد کنید.

قدم چهارم

در نهایت یک چرخش و کشیدگی ملایم در انگشت‌هایتان ایجاد کنید. وقتی کارتان تمام شد، پایتان را عوض کنید. اگر احساس درد دارید، فشار کمتری به پایتان وارد کنید و اگر درد شما کمتر نشد، ماساژ دادن را متوقف کنید.

فواید ماساژ پا - روغن

فواید ماساژ پا برای بدن

کاهش فشار خون از فواید ماساژ پا

یکی از بیماری‌های شایع در افرادی که تحرک کمی دارند بالا بودن فشار خون است، بالا بودن فشار خون می‌تواند باعث بسیاری بیماری‌ها در بدن شود از مهمترین فواید ماساژ پا بر بدن کاهش فشار خون می‌باشد.

افرادی که فشار خون بالایی دارند می‌توانند از ماساژ کف پا به منظور پایین آوردن فشار خون استفاده نمایند. برای این کار کافی است هر شب کف پاهایشان مورد ماساژ قرار گیرد. اگر چنین کسی اطراف خود دارید می‌توانید با ماساژ دادن شبانه کف پاهای او قبل از خواب به او کمک نمایید تا از آسیب‌های فشار خون در امان بماند.

درمان سردرد از فواید ماساژ پا

سردرد ممکن است ناشی از خستگی و یا حتی فکر و خیال‌های بیهوده در طول روز و یا بسیاری موارد دیگر باشد. طبق تجربه ماساژ دادن کف پا می‌تواند باعث ریلکسی و کاهش علائم سردرد باشد. اگر شما نیز در طول روز بسیار خسته می‌شوید و احساس سردرد می‌کنید، می‌توانید هر شب کف پاهایتان را ماساژ دهید و با حس بهتری به خواب بروید. از فواید ماساژ پا

کاهش علائم خار پاشنه

افرادی که از خار پاشنه پا رنج می‌برند می‌توانند از ماساژ کف پا به منظور بهبود بهتر این موضوع استفاده نمایند. از دیگر فواید ماساژ پا بر بدن نیز درمان درد در قسمت پاشنه پا است. افرادی که مدت زیادی راه می‌روند و یا زمان زیادی بی‌وقفه می‌ایستند ممکن است به درد پاشنه پا دچار شوند. این افراد می‌توانند با ماساژ کف پا به از بین بردن درد این قسمت کمک نمایند.

از بین بردن استرس و افسردگی از فواید ماساژ پا

دانشمندان در یک مطالعه وسیع به این نتیجه رسیدند که با ماساژ کف پا چند بار در روز می‌توان حس ریلکس بودن و راحتی بیشتری به وجود آورد. ماساژ کف پا باعث می‌شود تا اضطراب و استرس‌های بیهوده بسیار کمتر شوند، همچنین افرادی که از افسردگی رنج می‌برند می‌توانند با این کار ساده حال بهتری داشته باشند.

فواید ماساژ پا - دست

کاهش علائم یائسگی از فواید ماساژ پا

تغییر خلق و خو، استرس‌های بیهوده، افزایش گرمای بدن و بسیاری موارد دیگر از علائم یاسگی می‌باشد. با ماساژ کف پا می‌توان این علائم را تا میزان زیادی کم کرد، ماساژ شبانه کف پا می‌تواند باعث شود تا افرادی که به علت این علائم نمی‌توانند به راحتی بخوابند احساس بهتری داشته باشند. از فواید ماساژ کف پا، می‌توان به تنطیم جریان خون در بدن اشاره کرد که باعث کاهش بسیاری از علائم یائسگی می‌شود.

به بهبود گردش خون کمک می‌کند

زندگی در دنیای تکنولوژی باعث شده که بیشتر افراد کم‌تحرک باشند و این کم‌تحرکی باعث شده تا ماهیچه‌های پا رفته رفته ضعیف شوند. همچنین رفتار نامناسب با پا؛ مانند پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ یا کفش‌هایی که پاشنه بسیار بلندی دارند موجب آسیب به پاشنه و کف پا می‌شود. تمامی این عوامل باعث می‌شوند که گردش خون در ناحیه کف پا به شدت کاهش یافته و عوارض بسیاری به دنبال داشته باشد.

از واریس جلوگیری می‌کند

بیماری واریس یکی از رایج‌ترین معضلات مربوط به ‌سلامتی پا است که با افزایش کم‌تحرکی بیشتر می‌شود. بیماری واریس ممکن است در ابتدا تنها به‌صورت رگ‌های تیره رنگ زیرپوستی نمایان شود اما رفته رفته، راه رفتن را برای بیماران دچار مشکل کرده و درد شدیدی به همراه دارد. یکی از فواید ماساژ پا درمان واریس است و ماساژ از معمول‌ترین شیوه‌های درمانی این بیماری به شمار می‌رود که در استیج اولیه بیماری می‌تواند از پیشرفت بیماری و شدیدتر شدن آن جلوگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که تنها به ماساژ اکتفا نکنید و سعی کنید تحرک خود را افزایش دهید.

ادم یا ورم پا را درمان می‌کند

تجمع و حبس مایعات در نواحی پا (قوزک و مچ پا) که موجب تورم و پف‌کردگی این نواحی می‌شود را ادم (Edema) می‌گویند. ادم پا برای زنان باردار بسیار رایج است و بیشتر در سه ماه پایانی دوران بارداری مشاهده می‌شود. ماساژ روزانه پا کمک می‌کند تا این تورم کاهش پیدا کرده و همچنین زنان باردار آرامش بیشتری را تجربه کنند که هم برای خود و هم برای فرزندشان بسیار مفید است.

به بهبود شرایط کف پای صاف کمک می‌کند

کف پای صاف یکی از رایج‌ترین مشکلات پا است که به دلیل شل بودن و افتادگی رباط قوس پا اتفاق می‌افتد. کف پای صاف معمولاً مشکلی برای سلامت کلی بدن فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی اوقات افراد با کف پای صاف پس از انجام فعالیت‌های طولانی، سرپا ایستادن به مدت زیاد و انجام تمرینات ورزشی سنگین دچار درد شدید در ناحیه پا می‌شوند. از فواید ماساژ کف پا می‌توان به کاهش درد ناشی از صافی کف پا و حتی درمان این شرایط اشاره کرد.

 افزایش ایمنی بدن از فواید ماساژ پا

بله، یک ماساژ خوب پا می‌تواند در بهبود ایمنی بدن نیز موثر باشد. بسیاری از مقالات و مطالعات تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که این نوع ماساژ در تقویت سیستم دفاعی بدن، یعنی سیستم ایمنی بدن، عملکرد ایده‌آلی داشته است. ماساژ پا تاثیر مثبتی بر سلامت عضلات و بهبود گردش خون دارد و حتی برای مدیریت استرس نیز مفید است. همه اینها در نهایت به بهبود ایمنی بدن کمک می‌کند.

فواید ماساژ پا - کف پا

علائم PMS را کاهش می‌دهد

از دیگر خواص ماساژ کف پا کاهش علائم PMS است. بسیاری از بانوان و دختران جوان، هر ماه، پیش از شروع عادت ماهیانه خود از علائم شدید PMS مانند درد، مشکلات گوارشی، تغییرات هورمونی و نوسانات خلق‌وخو رنج می‌برند. استرس و فشار تحمل چنین علائمی بسیار زیاد است و این دوران را به کابوسی دائمی برای این افراد تبدیل می‌کند. کاهش علائم PMS و همچنین مشکلات ناشی از یائسگی از خواص ماساژ کف پا به شمار می‌رود و به بانوان کمک می‌کند این دوران را با خیالی راحت سپری کنند.

 از آسیب ناشی از ضربه جلوگیری می‌کند

یکی از جالب‌ترین مزایای ماساژ کف پا این است که بدون نگرانی از آسیب به ناحیه پا می‌توانید با خیالی راحت ورزش کنید و بدوید. ماساژ کف پا با افزایش گردش خون و بهبود اکسیژن‌رسانی به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند. ماساژ پا به نوبه خود ورزشی روزانه برای پای شما به شمار می‌رود و به افزایش انعطاف عضلات پا کمک می‌کند. با انجام ماساژ روزانه پا می‌توانید از آسیب‌های ناگهانی و غیرمنتظره مانند پیچ خوردن و دررفتگی جلوگیری کنید. همچنین از فواید ماساژ کف پا برای ورزشکاران نیز می‌توان به کاهش دردها و تورم‌های ناشی از آسیب‌های ورزشی اشاره کرد که البته در این حالت، ماساژ پا باید توسط متخصصان این حرفه اجرا شود.

کاهش حالت تهوع از فواید ماساژ پا

طبق نتایج تحقیقاتی که توسط دانشگاه کانبرا بر روی بیماران سرطانی انجام شد، ماساژ روزانه پا به کاهش عوارض شیمی‌درمانی مانند حالت تهوع کمک کرده است. حالت تهوع یکی از بدترین عوارض شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی به شمار می‌رود و تحمل این وضعیت را برای آن‌ها بسیار دشوار می‌کند. در طی این تحقیقات، بیماران تنها به مدت 4 دقیقه ماساژ برای هر یک از پاها را دریافت کردند و متوجه شدند که بلافاصله پس از ماساژ، حالت تهوع بهبود یافته است؛ بنابراین اگر در شرایطی قرار گرفتید که حالت تهوع بدون استفراغ را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از فواید ماساژ کف پا بهره ببرید.

فواید ماساژ پا - مچ پا

درمان افسردگی از فواید ماساژ پا

جلوتر توضیح دادیم که احساس آرامش و کاهش تنش از فواید ماساژ کف پا به شمار می‌رود و تنها با چند جلسه ماساژ کف پا می‌توانید وضعیت سلامت جسمی و روحی خود را بهبود بخشید.

حال جالب است بدانید که با تکرار و تمدد جلسات ماساژ کف پا یا انجام این ماساژ در خانه، می‌توانید به میزان چشمگیری در کاهش احساس افسردگی و حتی درمان آن تأثیر بگذارید. ماساژ کف پا به ترشح هورمون شادی کمک می‌کند و با افزایش تعداد جلسات ماساژ و افزایش ترشح این هورمون می‌تواند علائم افسردگی خود یا عزیزانتان را کاهش دهید.

خواب راحت از فواید ماساژ پا

تا به اینجا از فواید ماساژ کف پا در کاهش تنش عضلات، بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی، کاهش استرس و افزایش آرامش صحبت کردیم. همه این فواید را کنار هم بگذارید می‌توانید نتیجه بگیرید که تنها با 10 دقیقه ماساژ کف پا قبل از آن که به رختخواب بروید می‌توانید به بهبود کیفیت خواب خود کمک کنید. همچنین ممکن است برخی افراد به دلیل استرس شدید در طی روز، کابوس‌های شبانه را تجربه کنند. به این افراد نیز برای خواب راحت، ماساژ کف پا را پیشنهاد می‌کنیم.

 سندروم پای بی‌قرار را درمان می‌کند

سندروم پای بی‌قرار نوعی رایج از اختلالات عصبی است که تقریباً در بیشتر افرادی که روزانه استرس و نگرانی زیادی را تجربه می‌کنند، مشاهده می‌شود. ضربه‌زدن با پا و تکان دادن ناخودآگاه پا از علائم این سندروم هستند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به سندروم پای بی‌قرار دچار اند، پیشنهاد می‌کنیم روزانه کف پای خود را ماساژ دهید.

بهبود عملکرد کبد از فواید ماساژ پا

یکی از بدترین اتفاقاتی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، مشکلات کبد است. تضعیف فعالیت کبد منجر به انباشتگی مواد زائد و مضر در بدن می‌شود و سلامت کلی بدن را دچار اختلال می‌کند به‌گونه‌ای که ممکن است عوارض جبران‌ناپذیر شدیدی را به همراه داشته باشد. با ماساژ روزانه کف پا می‌توانید به بهبود عملکرد کبد و تنظیم آنزیم‌ها کمک کنید و از مشکلات کبدی در آینده جلوگیری کنید.

فواید ماساژ پا - ماساژ کف پا

کاهش گرفتگی سینوس یا آلرژی از فواید ماساژ پا

گرفتگی سینوس‌ها یا حساسیت فصلی و آسم جزو مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به راحتی نفس بکشید و در این شرایط انجام فعالیت‌های روزمره برای شما دشوار خواهد شد. اما جالب است که بدانید ماساژ دادن پاها قبل از خواب موجب می‌شود که راحت‌تر نفس بکشید و از مصرف دارو و عوارض آن در امان باشید.

تسکین دردهای رایج در نوزادان و کودکان

بدخلقی های نوزادان و کودکان می‌تواند دلایل مختلفی چون خارپاشنه در کودکان، شکم درد، یبوست، آنفولانزا، احتقان، پاشنه درد و … داشته باشد. علاوه بر داروهایی که متخصصان اطفال تجویز می کنند، می‌توان از ماساژ نواحی مختلف پا برای تسکین و آرامش دادن به کودک استفاده نمود.

جلوگیری از بروز نوروپاتی در بیماران دیابتی

برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت، گردش خون مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری نوروپاتی دیابتی محیطی هستند. نوروپاتی زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌ها و اعصاب در اندام‌های انتهایی مثل دست‌ها و خصوصا پاها به دلیل گردش خون ضعیف، به میزان کافی مواد مغذی و اکسیژن دریافت نکنند. به همین دلیل این قسمت‌ها دچار سوزش، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و گاهی از بین رفتن عضو می‌شوند. اما ماساژ دادن پا، با افزایش میزان گردش خون در پاها و کل بدن، از بروز بیماری و قطع عضو پیشگیری می‌کند.

ریسک‌ها و عوارضی که باید در نظر بگیرید

قبل از اینکه شروع به ماساژ دادن پاهایتان کنید، موارد زیر را بررسی کنید:

  • هرگونه زخم
  • بانداژ
  • عفونت پای ورزشکار (تینه‌آ پدیس، Tinea Pedis)

علاوه بر این موارد، اگر جراحی انجام داده‌اید یا تحت درمان هستید، قبل از اقدام کردن به ماساژ پا حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر دچار بیماری‌هایی مثل دیابت هستید، باردارید یا در معرض خطر لخته شدن خون هستید، باید قبل از ماساژ پا به پزشک مراجعه کنید.

فواید ماساژ پا - کف پا

مراحل انجام ماساژ پا

خب تا به اینجای مقاله با فواید ماساژ پا آشنا شدیم. حال نوبت به مراحل انجام ماساژ می‌رسد که به‌ترتیب برایتان شرح خواهیم داد:

مرحله ۱

خیساندن پا با آب گرم راهی عالی برای شروع ماساژ و ایجاد احساس آرامش در فرد است. همچنین می‌توانید از روغن‌های ضروری اضافه کنید. حواستان باشد که صندلی راحت بوده و در حالی که منتظر خیس‌شدن و مرطوب‌شدن پاها هستید، روغن‌های ضروری را آماده کنید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، پاها را از آب بیرون آورده و با یک حوله تمیز خشک کنید.

مرحله ۲

با چرخش آرام مچ هر پا، خون را به جریان بیاندازید. از یک جهت شروع کنید و بعد از چند چرخش، جهت را تغییر دهید. همین کار را با انگشتان پا نیز انجام دهید.

مرحله ۳

حالا برای بهره‌منید از فواید ماساژ پا، محصولی را انتخاب کنید که آبرسان باشد. قبل از استفاده از کرم یا روغن روی پاها، محصول را در دستان خود گرم کنید. به آرامی آن را در تمام نواحی پا و ساق پا بمالید.

مرحله ۴

با کف پا شروع کنید. شست‌ها را به‌آرامی به داخل کف پا فشار دهید و در حین حرکت به سمت بالا و پایین کف پا، آن‌ها را به‌طور متناوب چرخش دهید. سپس از انگشت شست برای ایجاد دایره‌های کوچک در اطراف قوس و پاشنه استفاده کنید. این کار را با پای دیگر تکرار کنید.

فواید ماساژ پا - دست

مرحله ۵

با قرار دادن هر دو انگشت شست روی قوس شروع کنید و در حالی که شست را از مرکز پا دور می‌کنید، به‌آرامی به پا فشار وارد کنید. همان‌طور که این حرکت را تکرار می‌کنید، به سمت انگشتان پا و سپس ناحیه پاشنه حرکت کنید.

مرحله ۶

ناحیه پاشنه را با فشار ملایم حفره زیر استخوان مچ پا ماساژ دهید و به سمت پایین ساق پا حرکت کنید. این کار را تکرار کنید تا تنش در عضلات از بین برود.

مرحله ۷

در امتداد بالا و پایین پا ماساژ دهید و به‌آرامی آن را به سمت خود بکشید. با تکرار حرکت، نواحی بین استخوان‌های بلند را ماساژ دهید.

مرحله ۸

همین کار را برای انگشتان پا انجام دهید و هر انگشت پا را ماساژ دهید و به‌آرامی آن‌ها را به سمت خود بکشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید