پف چشم در صبح و پس از بیدار شدن از خواب دلایل مختلفی دارد .اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید با این مطلب از پارس مگ همراه باشید تا با دلایل مختلفی که باعث به وجود آمدن پف چشم ها در صبح میشوند آشنا شوید.

پف چشم در صبح - چشم قهوه ای

فهرست محتوا نمایش

پف چشم یا ورم چشم چیست ؟

ورم چشم، به معنای تورم ناحیه ی اطراف چشم است. منطقه ی اطراف چشم که به نام کره ی چشم یا حدقه ی چشم نیز شناخته می شود. گاهی اوقات ورم اطراف چشم تحت عنوان، چشم پف کرده یا پف چشم مطرح می شود. پف اطراف چشم یا ورم دور چشم، می تواند در یک چشم یا هم زمان در هر دو چشم وجود داشته باشد.

بسته به شدت التهاب، اندازه و وسعت ورم در پلک چشم شامل یکی از موارد زیر است:

  • تورم خفیف هنگامی که پلک ورم کرده اما کودک می تواند چشمان خود را به طور عادی باز کند.
  • تورم متوسط هنگامی که پلک پف کرده و کودک هنگام باز کردن چشمانش کمی ناراحت است.
  • تورم شدید هنگامی که ورم پلک چشم باعث بسته شدن چشم شده است و کودک نمی تواند چشمانش را باز کند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : علت قرمزی چشم چیست ؟ روش های درمان قرمزی چشم

پف چشم در صبح - زن

علائم همراه با پف چشم

ورم چشم ها معمولاً با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

  1.      سوزش چشم، مانند احساس خارش یا خراش
  2.      حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  3.      تولید بیش از حد اشک و در نتیجه آبریزش چشم
  4.      بسته شدن شکاف پلک ها (بسته به میزان تورم)
  5.      قرمزی پلک
  6.      قرمزی چشم و التهاب ملتحمه
  7.      ترشحات چشم
  8.      خشکی پلک یا پوسته پوسته شدن
  9.      درد، به ویژه هنگامی که تورم پلک ناشی از عفونت باشد.

پف چشم صبحگاهی چیست ؟

Periorbital puffy eyes نام عارضه مربوط به چشم است که باعث ایجاد تورم و پف در اطراف چشم می‌شود. ورم پری اوربیتال که مشکلی بسیار شایع است که به دلیل احتباس آب در بافت اطراف چشم اتفاق می‌افتد با ورم اوربیتال متفاوت است که در نتیجه آن کره چشم ملتهب می‌شود. 

پف چشم بعد از یک خواب طولانی ظاهر می‌شود که در اکثر موارد تنها مربوط به زیر چشم است و در موارد نادر پف دور تا دور چشم را در بر می‌گیرد. پف صبحگاهی چشم در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و بعد از گذشت مدت محدودی خود به خود از بین می‌رود. در صورتی که متوجه شدید ورم و التهاب چشم از بین نرفته و همچنان حالت پف کردگی وجود دارد باید با پزشک متخصص چشم یا بهداشت مراجعه کنید تا علت بروز عارضه بررسی شود. 

پف چشم در صبح - چشم

علت پف چشم در صبح

تورم و پف در اطراف و به خصوص زیر چشم تا حدودی طبیعی است اما عواملی وجود دارند که میزان پف چشم را تشدید می‌کنند که در این قسمت از مطلب می‌خواهیم آن ها را بررسی کنیم تا با دوری از آن ها پف چشم صبحگاهی را به حداقل برسانید. مهم‌ترین عوامل موثر در بروز پف چشم صبحگاهی شامل موارد زیر است:

وضعیت و حالت خوابیدنتان مشکل دارد 

یک استراحت خوب در شب مهم است، اما صاف دراز کشیدن می تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشمان شود. سر خود را روی یک یا دو بالش قرار دهید این کار اجازه می دهد تا نیروهای جاذبه به طور طبیعی مایع را از زیر چشم شما بیرون بکشاند.

داشتن خواب شبانه ضعیف از دلایل پف چشم در صبح

خوابیدن بد در شب می تواند در هنگام صبح باعث پف چشم شما شود. خصوصا در مواردی که شما استرس دارید چرا ؟ بدن شما هورمون کورتیزول آزاد می کند که تعادل نمک بدن را تغییر می دهد. چون تعادل نمک شما به هم میریزد است، ممکن است آب را در ناحیه چشم جمع شود و منجر به تورم بافت اطراف چشمتان شود.

شاید مشکل تیروئید دارید

چشم های پف دار ممکن است یک اثر جانبی از انواع پرکاری تیروئید باشد – تیروئیدی که بیش از حد فعال است و ممکن است ضخیم شدن چربی در اطراف چشمان شما ایجاد شود که باعث پف کردگی چشم می شود.

از تورم رنج می برید

اگر چشم هایتان هنگام صبح که از خواب بیدار می شوید، پف دار است، ممکن است به علت احتباس مایع باشد که اٍدٍم نام دارد. (با بالا رفتن سن، ممکن است مایع موجود در پلک پایین تر بیاید). هنگامی که از خواب بیدار می شوید و شروع به پلک زدن می کنید، ممکن است متوجه شوید که چشم شما پف کمتری دارند.

پف چشم در صبح - چشم رنگی

بالا بودن گرمای اتاق خواب از دلایل پف چشم در صبح

هنگامی که درجه حرارت را در خانه تان بالا می برید، چشمان شما می توانند حساس تر و خشک تر شوند ، به این دلیل است که گرما می تواند غشاهای مخاطی چشم را خشک کند. این باعث می شود که بافت چشم شما ضخیم شود و باعث تحریک بیشتر شود. و منجر به پف آلودگی می شود.

نمک

مصرف بیش از اندازه نمک توصیه نمی‌شود زیرا باعث احتباس مایعات در بدن و بافت‌های حساس بدن مانند پلک‌ها می‌شود. غذاهای فرآوری شده و فست فودی دارای مقدار زیادی نمک هستند که توصیه می‌کنیم مصرف آن ها را محدود کنید.

شما چشمان خود را برای از بین بردن سوزش می مالید

این مالش التهاب ایجاد می کند و منجر به نشر رگ های خونی می شود و مایعی که از میان بافت های مجاور می رسد، ایجاد پف می کند.

افزایش سن

با افزایش سن روند کلاژن سازی در بدن محدود شده و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. ماهیچه‌های اطراف چشم که حساس‌تر از قسمت‌های دیگر بدن هستند ضعیف‌تر شده در نتیجه چربی در زیر پلک‌ها تجمع می‌کند. از این رو در سنین بالاتر، پف چشم صبحگاهی را بیشتر شاهد خواهیم بود. 

پف چشم در صبح - چشم

از آلرژی فصلی رنج می برید

زمانی که حساسیت دارید، چشمان شما با آلرژن های هوائی تماس پیدا می کنند ، هنگامی که این آلرژن ها به چشمان شما ضربه می زنند، در اشک ها حل می شوند و با لنز چشم تماس پیدا می کنند. آنها با آنتی بادی هایی که به سلول های شما در چشمان شما وابسته هستند واکنش نشان می دهند.

این اتفاق باعث می شود که بدن شما هیستامین (موتد شیمیایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند) را به سیستم بدن شما آزاد کند. گاهی اوقات وقتی که هیستامین به پوست می رسد، می تواند باعث واکنش مشابه شود و به خصوص در اطراف چشم می شود.

گریه کردن در شب قبل از خواب از علت های پف چشم در صبح

هنگامی که شما گریه می کنید، چشمان شما سخت کار می کنند تا اشک ها بریزند. از آنجا که غدد چشمی باید بیش از حد کار کنند تا اشک بریزند، آنها مایع اشک را تهیه می کنند که آبکی و کمی شور است ؛ بنابراین، اختلاف در غلظت نمک بین این اشک و بافت اطراف چشم سبب ایجاد تورم پلک می شود.

شما با آن چند روز در ماه درگیر هستید

مربوط به زن بودن است. درست مانند چگونگی نفوذ این دوره زمانی به تمام نقاط بدنتان، برای چشمان شما نیز همین اتفاق می افتد. تورم چشم ناشی از پریود معمولا بعد از چند روز از بین می رود.

مونونوکلئوزیس

بیماری ویروسی است که می تواند باعث ایجاد ورم چشم در مراحل اولیه ی عفونت شود.

 مصرف الکل

نوشیدن الکل نیز یکی دیگر از علت های ایجاد پف زیر چشم در صبح است. الکل نیز مانند نمک، بدن را کم‌آب کرده و به احتباس مایعات در زیر چشم منجر می‌شود. همچنین رگ های خونی را گشاد کرده و به این ترتیب به جمع‌شدن مایعلات در رگ‌ها می‌انجامد. متخصصان برای کاهش این عارضه نوشیدن مقدار زیادی آب قبل ار خواب و پس از بیدارشدن را توصیه می‌کنند. همچنین استفاده از بهترین کرم دور چشم با عصاره چای سبز به درمان این عارضه کمک شایانی می‌کند.

نشستن صورت و موهایتان از دلایل پف چشم ها در صبح

پاک کننده های صورت (مخصوصا آن هایی که دارای اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا رتینول هستند)، شامپو ها و نرم کننده ها می توانند در شکاف پلک ها به دام بیفتند. تحریک بیشتر می تواند شامل پاک کردن آرایش چشم، زدن سایه چشم و ریمل مژه و ابرو شود که دارای عطر و طعم دهنده هستند.

پف چشم در صبح - مژه

کمبود کلاژن

یکی دیگر از علت های ایجاد پف زیر چشم در صبح، مشکل ژنتیک است. برخی افراد به لحاظ ژنتیکی کلاژن کافی نداشته یا کلاژن‌سازی در پوست آنان به‌سختی انجام می‌شود. در یک نگاه کلی باید گفت همه افراد دارای کلاژن در اطراف چشم هستند که نوارهای چربی زیر پلک پایین را نگه می‌دارند.

در اثر اختلال ژنتیکی یا با افزایش سن، الیاف کلاژن و الاستین در اطراف چشم ضعیف می‌شوند. ضعف در کلاژن باعث بیرون زدن پدهای چربی موجود در زیر فیبرها شده و به ورم زیر چشم منجر می‌شود. بهترین راه درمان این عارضه استفاده از روش‌های غیرتهاجمی برای تحریک کلاژن سازی است.

استرس

استرس با افزایش کورتیزول و تغییر تعادل نمک در بدن، یکی دیگر از علت های ایجاد پف زیر چشم است. گریه نیز ممکن است باعث پف چشم شود، حتی اگر شب قبل رخ داده باشد. این یک واقعیت است که وقتی از روی خشم یا ناراحتی گریه می‌کنید، اشک تولید شده نسبت‌به اشک‌های دیگر شورتر است. تجمع شوری نیز همان طور که قبلاً گفته بودیم به بافت اطراف چشم آسیب می‌زند و باعث تورم آن می‌شود.

بهترین راه برای درمان این عارضه، کاهش استرس و دور کردن عوامل استرس‌زا از پیرامون شماست. متخصصان معتقدند با انجام فعالیت‌های انرژی‌زا و ریلکس‌کننده مانند پیاده‌روی، یوگا، کوهنوردی، طبیعت‌گردی یا هر فعالیتی که به شما حال خوش بدهد، می‌توانید تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کنید. در کنار همه این‌ها استفاده از بهترین کرم دور چشم حاوی عصاره خیار به کاهش تورم اطراف چشم کمک شایانی می‌کند. خیار علائم خستگی، پف و سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد.

کرمی که برای پوستتان استفاده می‌کنید قوی است‎

اگر کرم شب قوی و گران‌قیمتی استفاده می‌کنید یا اخیراً کرم جدیدی را به کرم‌های قبلی‌تان اضافه کرده‌اید ‏باید بدانید عناصر قوی و فعالی مانند رتینول، بنزوئیل پروکسید یا اسیدهای آلفا هیدروکسی باعث لایه‌برداری ‏پوست می‌شوند. اما اگر این محصولات در قسمت‌های بسیار نزدیک به چشم و دهان به کار بروند که پوست ‏نازک‌تر است، می‌توانند بیش از حدی که مدنظر است پوست را تحریک کنند و سبب تورم پلک‌ها شوند‎.

راهکار: این نوع محصولات را ابتدا یک بار در هفته استفاده کنید و سپس کم‌کم به روزی یک بار برسانید‎. 

پف چشم در صبح - چشم زن

عفونت سینوس دارید‎

اگر سینوزیت داشته باشید، احتمال اینکه صبح با صورت پف کرده از خواب بیدار شوید زیاد است. علائم ‏سینوزیت شامل درد که عموماً همراه با تورم و فشار در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها و حتی پیشانی است ‏می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که فضای داخل بینی ملتهب و متورم می‌شود که علاوه بر درد ممکن است ‏نفس کشیدن از طریق بینی را نیز سخت کند‎. 
سینوزیت حاد معمولاً به دلیل سرماخوردگی مزمن روی می‌دهد که ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک ‏داشته باشد اما بیشتر موارد سینوزیت حاد، خودبه‌خود خوب می‌شوند‎.

چه باید کرد ؟ می‌توانید از داروهای مسکن معمولی، اسپری بینی سالین یا کورتیکواستروئید یا ضداحتقان ‏برای کاهش علائم سینوزیت استفاده نمایید. همچنین می‌توانید شب هنگام خواب، بخور روشن کنید‎.

سندرم کوشینگ دارید‎

یک علت ممکن دیگر پف صورت، سندرم کوشینگ است و زمانی رخ می‌دهد که بدن شما برای مدت ‏طولانی در معرض هورمون کورتیزول قرار می‌گیرد. این سندرم می‌تواند زمانی ایجاد شود که شما از ‏استروئیدهای خوراکی که معمولاً برای درمان عوارضی مانند آسم یا بیماری التهابی روده به کار می‌روند ‏استفاده می‌کنید. ضمناً گاهی بدن ممکن است کورتیزول بسیار زیادی تولید کند‎. 
غیر از پف اطراف چشم‌ها علائمی مانند قوز بین دو شانه و ترک‌های پوستی بنفش‌رنگ نیز ممکن است ‏وجود داشته باشند‎. 
توصیه: این مشکلی است که توسط پزشک باید درمان شود، بنابراین اگر علائم گفته شده را دارید به پزشک ‏مراجعه کنید‎.

عفونت دندان دارید‎

شاید بی‌ربط به نظر برسد اما در واقع عفونت یک دندان اغلب می‌تواند باعث پف صورت شود. عفونت دندان ‏در ریشه دندان ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث شود کیسه‌ای از چرک در این قسمت شکل بگیرد (آبسه)، که ‏اگر درمان نشود و به صورت برسد می‌تواند تورم صورت ایجاد کند‎.

راهکار: واضح است که برای درمان عفونت دندان باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. احتمالاً به شما توصیه ‏می‌شود آب‌نمک در دهانتان غرغره کنید، ممکن است به آنتی‌بیوتیک هم نیاز داشته باشید. معمولاً بعد از 24 ‏ساعت شروع مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است به دندان‌پزشک یا جراح دهان و دندان مراجعه کنید تا عفونت ‏تخلیه شود‎. 

تعادل هورمون‌هایتان به هم خورده است‎

کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند باعث پف کردن اطراف چشم‌ها شود. بنابراین اگر هر روز با این حالت از ‏خواب بیدار می‌شوید توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده معلوم شود سطح ‏هورمون‌های تیروئیدتان نرمال است یا نه. نوسانات هورمونی یکی از علت‌های اصلی تورم صورت هستند و ‏به همین دلیل است که خانم‌های باردار معمولاً چشم‌های پف کرده دارند. سطح هورمون‌ها در بدن یک زن ‏باردار پیوسته تغییر می‌کند‎.

پای سندرم پیش از قاعدگی‎ (PMS) ‎در میان است‎

همان‌طور که گفتیم نوسانات هورمونی می‌توانند صورت را پف‌آلود کنند. سندرم پیش از قاعدگی نیز یکی از ‏زمان‌هایی است که هورمون‌ها طی آن دچار نوسان می‌شوند. طی بخش‌های گوناگون سیکل قاعدگی شما، بالا ‏و پایین شدن سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث احتباس مایعات شود. پروژسترون در این اتفاق نقش دارد و به ‏همین علت است که یک هفته پیش از پریودتان احساس نفخ می‌کنید‎.

برای تسکین علائم: سعی کنید طی هفته‌ی پریودتان ورزش کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، یعنی ‏کمتر کربوهیدرات‌های ساده مصرف کنید تا احتباس مایعات در بدنتان کمتر شود. خواب و استراحت ِ بیشتر ‏نیز مفید است، بیشتر آب بنوشید و در صورت نیاز، داروی ضدالتهاب‎ OTC ‎مصرف کنید‎. 

 گل مژه 

گل مژه یا sty برآمدگی های کوچک، قرمزو دردناک که شبیه جوش بوده و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شود. آسیب به پوست، ذرات گرد و غبار یا چربی می توانند غدد چربی اطراف چشم را مسدود کنند. باکتری ها در این غدد رشد می کنند و باعث ایجاد گل مژه می شوند.

پف چشم در صبح - چشم طوسی

تبخال چشمی

تبخال چشمی، از طریق ویروس معمولی هرپس سیمپلکس (تبخال ساده) منتقل می شود. که  “زخم سرد چشم” نیز نامیده می شود. و باعث التهاب و گاهی زخم قرنیه می شود. انواع تبخال چشم از یک عفونت خفیف گرفته تا یک مشکل جدی تر در سلامت چشم که می تواند منجر به پیوند قرنیه یا حتی از بین رفتن بینایی شود، دیده می شود.

بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک هاست که معمولاً به دلیل عملکرد نامناسب غدد چربی در مجاری که نزدیک قاعده مژه ها تخلیه می شوند، ایجاد می شود. بلفاریت با پلک های متورم و دردناک مشخص می شود. و می تواند همراه با پوست پلک پوسته پوسته مانند شوره و از بین رفتن مژه ها باشد. بلفاریت معمولاً یک بیماری مزمن است، به این معنی که علائم را می توان با اقدامات درمانی مناسب و بهداشتی کنترل کرد، اما هرگز به طور کامل درمان نمی شود.

سلولیت اطراف چشم

سلولیت حدقه ی چشم، بیماری جدی پوستی ناشی از عفونت و التهاب پلک و پوست اطراف چشم است. این التهاب می تواند باعث پف حدقه ی چشم شود. اگر علائم بیش از دو تا سه روز طول بکشد، ممکن است نیاز به درمان اضطراری داشته باشید.

سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم:

سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک فوریت پزشکی است. برای جلوگیری از آسیب عصب بینایی ، از دست دادن بینایی دائمی یا نابینایی و سایر عوارض جدی اغلب به درمان سریع آنتی بیوتیکی وریدی نیاز است. سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک عفونت باکتریایی نادر اما جدی در بافت های اطراف چشم است که منجر به تورم دردناک پلک بالا و پایین و احتمالاً ابرو و گونه می شود. برجستگی چشم، کاهش بینایی، تب و درد چشم هنگام حرکت دادن چشم از علائم دیگر است.

سلولیت اطراف کاسه چشم یا پری اربیتال:

سلولیت اطراف کاسه چشم  یا سلولیت پره سپتال یک عفونت  و یا التهاب نسبتاً شایع پلک و قسمت هایی از پوست اطراف چشم است. این عفونت ممکن است توسط باکتری ها، ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا ایجاد شود.

بیماری شاگاس

این عفونت توسط یک حشره ی گرمسیری به نام حشره ی بوسه زن ایجاد می شود. این عفونت می تواند باعث تورم در یک طرف بدن شود که تورم معمولا دردناک نیست.

سندرم نفروتیک

بیماری ناشی از مشکلات کلیه است که موجب احتباس مایعات می شود.

آلودگی با تریشین یا کرم گوشت خوک

 این بیماری ناشی از نوعی کرم گرد که در برخی از گوشت خوک خام یا نپخته است، ایجاد می شود و می تواند باعث التهاب چشم ها شود.

پف چشم در صبح - چشم آبی

اختلال در غدد اشکی

انسداد یا اختلال در عملکرد غدد اشکی می تواند باعث التهاب در اطراف چشم ها شود.

انسداد ورید اجوف فوقانی

 انسداد بخشی از قلب به نام ورید اجوف فوقانی می تواند باعث تجمع خون در قسمت هایی از بدن که بالا تر از قلب هستند، شود. و در نتیجه ادم اطراف حدقه ی چشم رخ می دهد.

ورم ملتحمه

 چشم صورتی نیز نامیده می شود، بیماری ویروسی است که باعث التهاب و قرمزی چشم می شود.

تروما به چشم

هر گونه صدمه ی نزدیک به کره ی چشم از جمله کبودی چشم  و ضربه ناشی از جراحی زیبایی (بلفاروپلاستی یا جراحی پلک) می تواند باعث التهاب و قرمزی دور چشم و در نتیجه پف اطراف حدقه ی چشم می شود.

استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

اگر لنز خود را زیاد در چشم نگه دارید، دچار پف چشم می شوید. لنز تماسی مثل یک پوشش برای چشم عمل می کند و مانع از رسیدن اکسیژن به چشم و تورم قرنیه می شود. اگر با لنز بخوابید، فشار بیشتری به چشم وارد و تورم را بدتر می کنید. 

مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی، مانند استفاده از لنزهای کثیف، شنا کردن با لنزهای تماسی یا نگهداری لنزهای تماسی در جا لنزی کثیف، می تواند باعث عفونت چشم و تورم پلک ها شود. استفاده از لنز های تماسی آسیب دیده همچنین می تواند باعث تحریک چشم ها و تورم پلک های شما شود.

پف چشم در صبح -

چگونگی درمان پف چشم های متورم در صبح:

مرحله 1:

تقریبا 15 تا 20 دقیقه کمپرس خنک یا سرد، دستمال مرطوب را به چشم خود بزنید. صاف بشینید و کمی فشار دهید،

مرحله 2 درمان پف چشم در صبح:

اگر تورم چشم هایتان نتیجه آلرژی است، از داروهای آلرژیکی استفاده کنید، اما اگر کار نکرد، از پزشک خود بخواهید تا دارو بدهد.

مرحله 3 درمان پف چشم ها در صبح:

صاف بمانید؛ بالا نگه داشتن سرتان می تواند به تجمع مایع در زیر چشمانتان کمک کند تا از بین برود، و پس از آن ممکن است پفش را کاهش دهد.

گام 4 درمان پف چشم ها در صبح:

از مالش بیش از حد یا لمس کردن منطقه اطراف چشم خود بپرهیزید؛ به گفته دکتر گری گلدفادن، انجام این کار ممکن است به تورم و ایجاد پف و کبودی چشم کمک کند.

گام 5 برای درمان پف چشم ها در صبح؛

کمی بیشتر بخوابید،اگر کمتر از هفت تا هشت ساعت می خوابید، خواب ممکن است باعث کاهش تورم شود. سر خود را در خواب کمی بلند کنید تا از جمع آوری مایع در زیر چشمانتان جلوگیری شود.

از کرم دور چشم استفاده کنید

فرآورده‌های مخصوص چشم به کاهش پف پلک، صاف کردن پوست ظریف زیر چشم و آبرسانی کمک می‌کنند. از آنجایی که بالا رفتن سن نیز می‌تواند عامل پف پلک باشد، باید کرمی را انتخاب کنید که به بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و در عین حال با صاف‌تر کردن پوست و بهبود آبرسانی موجب جوانی صورت شود.

پف چشم در صبح - چشم روشن

نکاتی برای کاهش پف چشم صبحگاهی

  • از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن هوای منزل استفاده کنید. 
  • از لنزهای تماسی به مدت طولانی استفاده کنید. 
  • مصرف شیرینی جات را محدود کنید. 
  • از مواد آرایشی استاندارد استفاده کنید. 
  • خواب خود را منظم کنید. 
  • روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. 
  • برای کاهش پف چشم صبحگاهی از کمپرس سرد استفاده کنید. 
  • مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. 
  • از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید. 

نکته ای درباره پف چشم صبح:

اگرچه هیچ مطالعات علمی برای اثبات تاثیر مصرف خیارها یا محدود کردن مصرف نمک برای کاهش تورم چشم وجود ندارد، اما ارزش تلاش کردن را دارند تا ببینید آیا این روشها برای شما مناسب هستند یا خیر.

هشدارها در مورد پف چشم:

اگر تورم زیادی در اطراف چشمتان وجود دارد که بهبود نمی یابد و یا اگر در سایر نقاط بدن متوجه ترشح مایع شدید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید