آب پیاز برای ریزش مو بسیار مفید است و تاثیر بسیاری در جلوگیری از ریزش مو شما دارد.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با طریقه استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو آشنا میکنیم.

آب پیاز برای ریزش مو - پیاز

فهرست محتوا نمایش

روش استفاده از آب پیاز برای تقویت مو

روش استفاده از آب پیاز برای تقویت مو راهکاری است که علاوه بر متوقف کردن ریزش، رشد موها را هم بهتر می‌کند. آب پیاز سال‌ها است که به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای بهبود سلامت موها شناخته می‌شود. تحقیقات علمی فروانی نیز درباره اثرات آب پیاز بر روی سلامت مو انجام گرفته است.

این تحقیقات تغییرات محسوسی را در استفاده از آب پیاز بر روی مو نشان می‌دهند. اما آیا می‌دانید چه عناصر و خواصی در این ماده وجود دارد که آن را به معجونی برای تقویت مو تبدیل کرده است ؟ و یا اصلاً می‌دانید برای بهره‌مندی از این خواص باید به چه روشی از آب پیاز بر روی مو استفاده کرد ؟

آیا آب پیاز در تقویت مو نقش دارد ؟

جواب این سؤال مثبت است. اما اگر مایلید جزئیات بیشتری در این مورد بدانید، باید جنبه‌های درمانی و تقویتی آب پیاز را با جزئیات شرح دهیم.

ریزش مو، آلوپسی، پوست سر ملتهب، خشکی و خارش پوست سر، شوره سر،نازک شدن مو، شکنندگی مو، سفید شدن زودرس مو و عفونت پوست سر از جمله بیماری‌های مو است که از طریق آب پیاز تا حدود زیادی درمان می‌شوند. هر کدام از این عارضه‌ها عامل بخشی از ریزش و ضعیف بودن مو هستند. بنابراین آب پیاز می‌تواند سلامت عمومی مو را ارتقا داده و آن را تقویت کند. همچنین در کنار آب پیاز، استفاده از شامپو ضد ریزش مو می‌تواند به بهبود این روند کمک کند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : حنا برای درمان ریزش مو و رشد فوری موها+ ماسک‌های خانگی با حنا

آب پیاز برای ریزش مو - پیاز زرد

فواید آب پیاز برای مو کدام است ؟

خواص آب پیاز برای مو به چند مورد مختصر محدود نمی‌شود. این ماده از جنبه‌های مختلف به بهتر شدن سلامت عمومی مو کمک می‌کند. مهم‌ترین این خواص عبارتند از:

فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز مو

پیاز سرشار از گوگرد است، عنصری که بدن شما به آن نیاز دارد. گوگرد در اسیدهای آمینه، که نوعی پروتئین هستند، یافت می‌شود. پروتئین‌ها  و به خصوص کراتین که غنی از گوگرد است برای رشد موها حیاتی است. هنگامی که آب پیاز به مو و پوست سر می‌رسد، می‌تواند گوگرد اضافی برای رشد موهای قوی و ضخیم فراهم کند، بنابراین از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد آن را تقویت می‌کند.

تأمین سلامت پوست سر

پوست سر سالم که اثری از عفونت، قارچ و باکتری در آن نباشد، شرایط ایده‌الی برای رشد موهای ضخیم و درخشان فراهم می‌کند. یکی از خواص آب پیاز دقیقاً همین است. این ماده دارای عناصر ضدقارچ و ضدباکتری است که پوست سر را در وضعیت خوبی نگه می‌دارد.

کاهش اثرات آسیب‌های محیطی

این ماده سرشار از عوامل آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل آسیب‌هایی که از طریق محیط به موها و پوست سر وارد می‌شود، با استفاده منظم از این ماده بر روی مو خنثی می‌شود.

آب پیاز برای ریزش مو - پیاز بنفش

درمان سفیدی مو

پیاز حاوی نوعی ترکیب آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز است که به کاهش پراکسید هیدروژن در ریشه مو کمک می‌کند. از آنجایی که پراکسید هیدروژن عامل سفیدی مو است، آب پیاز در کنترل این عامل نقش مهمی دارد.

کلاژن‌سازی

گوگرد موجود در این ماده به رشد سلول‌های پوستی سالم کمک کرده و به این ترتیب پوست سر را در سلامت کامل حفظ می‌کند. در این شرایط بستر برای رشد موهای سالم و قوی فراهم می‌شود.

خونرسانی به فولیکول مو و درمان خشکی و شکنندگی

فلاونوئیدهایی مانند کامپفرول و کوئرستین به وفور در آب پیاز یافت می‌شود. این عناصر دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و گشادکننده عروق و رگ‌های خونی هستند. بنابراین این ماده به افزایش جریان خون در پوست سر کمک می‌کند. در نتیجه خونرسانی به فولیکول‌های مو با قدرت بیشتری انجام می‌گیرد. این رویداد خشکی و شکنندگی مو را تا حد زیادی درمان می‌کند.

درمان آلوپسی

آلوپسی‌آره‌آتا یک بیماری مو است که باعث ریزش مو به صورت تکه‌ای می‌شود. تحقیقات علمی زیادی بر روی اثربخشی آب پیاز در درمان آلوپسی انجام گرفته است. در همه این تحقیقات کسانی که دو بار در روز آب پیاز را بر روی پوست سر خود اعمال می‌کنند، موهایشان دوباره رشد می‌کند.

درمان شوره سر

آب پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است، به همین دلیل است که برخی از متخصصان از آن به عنوان یک درمان عفونت یاد می‌کنند. شوره سر بسیاری از افراد ریشه در قارچی به نام مالاسزیا فورفور دارد. بنابراین خواص ضدقارچی پیاز می‌تواند در درمان شوره سر مؤثر باشد. حتی اگر شوره سر شما شدید نیست و فقط گاهی پوسته‌هایی بر روی بالش یا شانه خود می‌بینید، می‌توانید آب پیاز را به عنوان درمان به کار ببرید.

آب پیاز برای ریزش مو - آب پیاز

دلایل ریزش مو

شایع‌ترین دلیل ریزش مو، عاملی ژنتیکی به نام آلوپسی آندروژنیک است. سایر علت‌های ریزش مو هم می‌توانند برخی بیماری‌ها و عوارض مانند عوارض جانبی برخی از داروها و تغییرات هورمونی را شامل شوند.

فرقی نمی‌کند دلیل ریزش مو چیست، به هر حال همه دوست دارند موهای از دست رفته‌شان مجددا رشد کرده و از ریزش موی بیشتر پیشگیری کنند.

ممکن است راهکارهای خانگی زیادی به گوش‌تان خورده باشد یا آنها را امتحان کرده باشید اما شاید در مورد استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو چیزی نشنیده باشید.

مواد مغذی موجود در آب پیاز می‌تواند فولیکول‌های مو را تغذیه کند

حقایقی در مورد فواید آب پیاز برای ریزش مو

. پیاز حاوی مواد معدنی است که می‌تواند برای موها مفید باشد.

. هر کسی که به پیاز حساسیت دارد نباید از آن برای موهایش هم استفاده کند.

. اگر بوی تند پیاز برای‌تان قابل تحمل نیست، افزودن کمی آبلیمو یا گلاب، مفید خواهد بود.

. هر چند آب پیاز، یک راهکار خانگی متداول است، اما به تحقیقات بیشتری نیاز است تا نتیجه‌ی قطعی گرفته شود که آب پیاز، درمانی برای ریزش مو است.

آیا آب پیاز برای رشد مو مؤثر است ؟

مطالعات علمی نشان می‌دهند که آب پیاز از راه‌های مختلفی به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. پیاز سرشار از گوگرد است، که عنصری ضروری برای بدن به شمار می‌رود. گوگرد در اسیدهای آمینه که اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند، یافت می‌شود. پروتئین‌ها به‌ویژه کراتین که غنی از گوگرد است برای داشتن موهای سالم حائز اهمیت هستند.

هنگامی‌که پوست سر را با آب پیاز ماساژ می‌دهیم گوگرد موردنیاز برای تقویت ریشه مو تأمین‌شده و ازاین‌رو احتمال ریزش مو کمتر می‌شود. علاوه بر این، گوگرد موجود در پیاز در تولید کلاژن نقش کلیدی دارد و کلاژن نیز به سهم خود به تولید سلول‌های پوستی سالم و رشد مو کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که آب پیاز در تقویت گردش خون موضعی مؤثر است. استفاده از آب پیاز برای مو و پوست سر می‌تواند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش دهد که به‌نوبه خود رشد مو را بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۰۲ با هدف پی بردن به مکانیسم تأثیرگذاری آب پیاز در تقویت مو انجام شد. در این تحقیق مشخص شد که آب پیاز برای تقویت مو مفید است و در مردان تأثیری بیشتری نسبت به زنان دارد. با این همه، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد آب پیاز و فواید آن برای رشد مو لازم است چراکه بیش از دو دهه از مطالعه ذکرشده سپری‌شده و تحقیقات جدیدی در این زمینه در دسترس نیست.

آب پیاز برای ریزش مو - گوش پاک کن

بهترین شیوه مصرف آب پیاز برای ریزش مو

در صورتی که به مشکلاتی مانند ریزش مو دچار هستید و برای درمان آن قصد استفاده از پیاز را دارید، بد نیست بدانید که روش استفاده از این گیاه، تاثیر زیادی در نتیجه‌گیری و ماندگاری آن دارد. بیشتر افراد بلافاصله بعد از استفاده آب پیاز به حمام می‌روند که این کار اشتباه است و به منظور جذب مواد مغذی موجود در پیاز باید آب آن حداقل چند ساعت روی مو باقی بماند. روش اصولی گرفتن آب پیاز و استفاده از آن برای درمان ریزش مو به شرح زیر است:

گرفتن آب پیاز برای ریزش مو

جهت استفاده از آب پیاز به منظور درمان ریزش مو ابتدا باید آب آن را تهیه کرد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها خرد یا رنده کردن دستی پیاز و فشار آن‌ برای خروج آب است. همچنین جهت تامین آب پیاز برای درمان ریزش مو می‌توان این سبزی را در آبمیوه‌گیری یا غذاساز انداخت و در نهایت آب آن را تهیه کرد.

ماساژ سر

بعد از تهیه آب پیاز باید پوست سر و ریشه موها را با آن ماساژ داد. به منظور انجام این کار ابتدا باید پوست سر و موها را تمیز کرد و سپس مقدار مناسب آب پیاز را روی مو ریخت یا روی آن اسپری کرد. بعد از آن نوبت به ماساژ سر می‌رسد که باید با نوک انگشتان و به آرامی انجام شود.

شستشوی سر

پس از ماساژ کامل سر، نیاز است که آب پیاز حداقل ۱ساعت روی پوست سر باقی بماند. بعد از این زمان می‌توان حمام کرد و موها را با شامپوی مخصوص شست.

آب پیاز برای ریزش مو - مرد

نکاتی برای افزایش اثربخشی آب پیاز برای ریزش مو

در صورتی که از روش‌های سنتی مانند آب پیاز به منظور درمان ریزش مو استفاده می‌کنید، بهتر است با چند نکته که به اثربخشی بیشتر این روش کمک می‌کنند آشنایی داشته باشید. این نکات عبارتند از:

برای تاثیر بیشتر این روش صرفا از پیازهای تازه، سالم و درشت استفاده کنید.

در صورتی که به آب پیاز حساسیت دارید و پس از استفاده دچار سردرد می‌شوید، بهتر است این ماده را با چند قطره آبلیمو، اسانس یا نارگیل ترکیب کنید.

پس از ماساژ پوست سر با آب پیاز، حتما سر را با یک نایلون تمیز یا کلاه مخصوص رنگ بپوشانید.

در نهایت برای شستشوی سر پس از مصرف آب پیاز تنها از شامپو مخصوص و مطابق وضعیت موها استفاده کنید.

تحریک رشد مو با استفاده از آب پیاز

برای اینکه از  خواص آب پیاز برای مو آگاه شویم به مطالعه‌ای که در سال 2018 در مجله تحویل دارو و درمان منتشر شد نگاهی می‌اندازیم. این مقاله به بررسی توانایی پیاز در بهبود رشد مو پرداخته است. در این مطالعه،  محققان شامپویی را با استفاده پیاز درست کردند. ساخت این شامپو یا به عبارت بهتر محلول رویش مو خانگی طی چند مرحله صورت گرفت.

در ابتدا محققان 100 گرم معادل تقریباً 3.5 اونس پیاز را تهیه کردند. در مرحله بعد آن‌ها پیاز را برش داده و به قطعات کوچک‌تری تقسیم کردند.

سپس،‌ این قطعات را داخل غذاساز ریخته و با استفاده از آن، پیاز‌ها را به‌خوبی له کردند. در قدم بعد آن‌ها آب یا عصاره پیاز را با ریختن پیاز‌های له شده بر روی یک تکه پارچه کتانی و فشردن آن، از بقیه جداسازی می‌کنند. برای استفاده از آب پیاز برای مو سر محققان عصاره آن را به میزان یک تا سه میلی‌لیتر به یک شامپوی طبیعی روغن نارگیل، کرچک و اکالیپتوس و همچنین پاک‌کننده‌ها اضافه کردند.

آن‌ها متوجه شدند که وقتی این شامپو به مدت 5 دقیقه روی پوست بماند، سبب تحریک آن نمی‌شود. این زمان بسیار طولانی‌تر از زمانی است که شامپوی معمولی بر روی سر شما می‌ماند. علاوه بر این،‌ محققان فواید دیگری از آب پیاز برای مو را دریافتند.

اگر می‌پرسید که برای پیاز مو چی خوبه باید بگوییم که آب پیاز برای تقویت موها بسیار مناسب است. شامپویی که محققان با عصاره پیاز ساختند مواد مغذی بیشتری را در اختیار فولیکول‌های مو قرار می‌دهد و آن‌ها را به‌خوبی تغذیه می‌کند. درصورتی‌که مو و پوست سر فرد خشک باشد،‌ این شامپو می‌تواند آن‌ها را مرطوب نماید. به‌طورکلی،‌ این شامپو رشد مو را تقویت کرد. درنتیجه،  پیاز برای رشد مو گزینه بسیار مناسبی است.

آب پیاز برای ریزش مو - موهای بلند

عصاره پیاز را به شامپوی خود اضافه کنید !

می‌توانید با استفاده از همین روش آب پیاز  را به شامپوی خود اضافه کنید. برای استفاده از خواص جادویی آب پیاز برای مو می‌توانید با استفاده از روش بالا از آن بهره ببرید. یعنی صد گرم پیاز را تا آنجا که می‌توانید ریز کنید و سپس آن را بین یک‌پارچه کتانی گذاشته و عصاره پیاز را جدا کنید. عصاره یا همان آب به‌دست‌آمده را به شامپوی خود اضافه نموده و از رشد و سلامت موهای خود لذت ببرید. اگر نگران بوی پیاز هستید و فکر می‌کنید که پس از استفاده از چنین شامپوی موهای شما بوی پیاز می‌گیرد، هیچ جای نگرانی نیست. پس از به‌کاربردن این شامپو،‌ موهای شما بوی پیاز نخواهد داد.

البته، برای اینکه خیال خود را از بابت اضافه‌کردن آب پیاز برای مو به شامپو راحت کنید،‌ می‌توانید چند ماده دیگر را نیز به شامپوی خود بیافزایید. محققانی که این نوع شامپو را ساختند از عطرها و مقدار کمی آب‌لیمو برای پنهان کردن بو، کمک گرفتند. پس از اینکه این موارد را با شامپوی خود مخلوط کردید خواهید دید که بوی پیاز را استشمام نمی‌کنید.

تاثیر آب پیاز برای ریزش مو و مشکی شدن دوباره موها

حال این سؤال پیش می‌آید که گذشته از تقویت رشد مو، آب پیاز برای مو چه خاصیتی دارد ؟ بسیاری از مردم بر این باورند که آب پیاز سبب می‌شود که موهای سفید تغییر رنگ داده و دوباره به رنگ اولیه خود در آیند. در نتیجه دیگر به رنگ کردن موی سفید خود نیازی نخواهید داشت!

البته درباره فواید پیاز برای سفیدی مو نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد. چراکه هیچ مدرک بررسی شده‌ای در مورد اینکه پیاز روند سفید شدن مو را معکوس می‌کند یا خیر، وجود ندارد. البته این به معنای رد این ادعا نیست. در‌ واقع تحقیقات بیشتری برای قبول یا رد تأثیر پیاز بر مشکی شدن دوباره موها، نیاز است.

بااین‌وجود، بسیاری از درمان‌های خانگی نوید می‌دهند که استفاده از آب پیاز برای مو، می‌تواند موهای خاکستری را کاهش داده و جوانی را به شما برگرداند. در واقع ایده‌ای که پشت این نوع درمان‌های خانگی وجود دارد از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز نشئت می‌گیرد. تماس مو با این آنتی‌اکسیدان که در پیاز وجود است،‌ سبب کاهش پراکسید هیدروژن در ریشه مو می‌شود. گمان می‌شود که کاهش پراکسید هیدروژن،‌ کاهش سفید شدن موها را در پی دارد.

آب پیاز برای ریزش مو - شیشه

چگونه از آب پیاز برای ریزش مو و کاهش موهای خاکستری استفاده کنیم ؟

پس اگر شما هم بر این باورید که پیاز سفیدی موها را کاهش می‌دهد،‌ می‌توانید از آب پیاز برای مو چند بار در هفته استفاده کنید. برای انجام این کار باید ترکیبی را برای کاهش سفیدی موهای خود بسازید و آن را سه تا چهار بار در هفته به کار ببرید. به‌منظور ساخت این محصول تنها کافی است 3 قاشق چایخوری آب پیاز را با 2 قاشق چایخوری آب‌لیمو مخلوط کنید. سپس تا آنجا که می‌توانید موها و پوست سر خود را به مخلوط آغشته نمایید. اجازه دهید این ترکیب سی دقیقه بر روی موها و پوست سر شما باقی بماند.

پس از گذشت این مدت آن را بشویید. به‌کاربردن آب پیاز برای مو به این صورت، بوی پیاز را از بین نمی‌برد. برای کاهش بوی پیاز، می‌توانید پس از شست‌وشو از یک شامپوی ملایم نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید به طریق دیگری این آب پیاز را بر روی پوست سر خو بمالید. تنها کافی است یک پد پنبه‌ای را به آب پیاز آغشته کرده و بر روی پوست سر خود بمالید. دقت کنید که در همین حین پوست و موی سر خود را  ماساژ دهید. اجازه دهید آب پیاز 15 دقیقه بر روی موهایتان بماند. سپس،‌ سر خود را با شامپوی ملایم بشویید.

مرطوب کردن و احیای موهای خشک و شکننده با استفاده از آب پیاز

تا به این جا قطعاً متوجه شده‌ایم که آب پیاز برای مو خوبه اما وقت آن است که بدانیم مضاف بر موارد بالا اب پیاز برای مو چه تأثیری دارد. با به‌کاربردن آب پیاز می‌توانید موهای خشک و شکننده خود را مرطوب نموده و احیا کنید. این امر به این دلیل است که پیاز حاوی ترکیبات زیادی است که موجب تقویت موهای خشک و آسیب‌دیده می‌شوند.

از این ترکیبات می‌توان به فلاونوئیدهایی مانند کمپفرول و کوئرستین اشاره کرد. این مواد با خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و گشادکنندگی عروق خود، افزایش جریان خون در پوست سر را در پی‌دارند. افزایش جریان خوب سبب احیای دوباره موها می‌شود.

باوجود فواید آب پیاز برای مو محصولات مراقبت از موی زیادی وجود ندارند که پیاز در ساختار آن‌ها به‌کاررفته باشد. در هر صورت، محصولات اندکی هستند که در بازار بر پایه پیاز ساخته شده‌اند و به شما امکان استفاده از فواید آن را می‌دهند. این محصولات اغلب در قالب شامپو به بازار عرضه می‌شوند و ممکن است خواص دیگر چون نرم‌کنندگی نیز داشته باشند. همچنین ممکن است این محصولات حاوی عصاره‌های مواد دیگری باشند تا مراقبت از موهای بلند یا کوتاه شما را به بهترین نحو انجام دهند.

آب پیاز برای ریزش مو - زن

عوارض جانبی استفاده از آب پیاز برای ریزش مو

هر چند در این روش، پیاز خورده نمی‌شود اما تماس آن با پوست ممکن است برای بعضی از افراد، علائم آلرژیک ایجاد کند. آب پیاز ممکن است در افرادی که به پیاز آلرژی هم ندارند، سبب خارش و قرمزی پوست شود. برای اینکه مطمئن شوید آب پیاز، حساسیت خاصی برای‌تان ایجاد نمی‌کند، قبل از استفاده از آن روی تمام پوست سرتان، مقداری از آن را تست کنید. برای این کار می‌توانید مقدار کمی آب پیاز را داخل آرنج یا پشت گوش‌تان بزنید و چند دقیقه صبر کنید. اگر تغییری ایجاد شد، بهتر است از آب پیاز برای پوست سرتان استفاده نکنید.

باید مراقب باشید آب پیاز وارد چشم‌های‌‌تان نشود.اگر آب پیاز با چشم‌های‌تان تماس پیدا کند می‌تواند موجب سوزش و قرمزی چشم شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، فورا با آب سرد چشم‌ها را شستشو دهید. ممکن است بوی تند و ناخوشایند پیاز باعث شود برخی از افراد، از ادامه‌ی استفاده از آن منصرف شوند، اما باید بدانید اگر می‌خواهید تاثیرات آب پیاز را روی رشد موهای‌تان ببینید باید هر روز از آن استفاده کنید.

ممکن است بعضی از افراد از این راهکار نتیجه بگیرند و بعضی دیگر هم تغییری مشاهده نکنند. البته استفاده از آب پیاز قرار نیست فورا معجزه بکند، بلکه باید به طور مستمر، به مدت چند هفته و روزی دو بار این کار را انجام دهید. مطالعات انجام شده، محدود هستند و معلوم نیست رشد مجدد موها ادامه پیدا کرده و به وضعیت قبل برگردند یا نه، اما به هر حل راهکاری طبیعی و بی‌ضرر است که ساده و کم هزینه نیز هست که حتی اگر موهای‌تان را پُر پشت نکند، به موهای فعلی‌تان آسیبی هم نمی‌زند. پس ارزش امتحان کردن را دارد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید