چای موز یکی از دمنوش هایی است که همچنان خیلی از ما با آن آشنا نیستیم و خواص آن بی اطلاع هستیم.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با چای موز و خواص آن آشنا خواهیم کرد.

چای موز - موز

فهرست محتوا نمایش

چای موز چیست ؟

چای موز با جوشاندن یک موز کامل در آب داغ، سپس خارج کردن آن و نوشیدن مایع باقی مانده تهیه می شود. البته بسته به سلیقه شما می توان آن را با پوست یا بدون پوست درست کرد. اگر با پوست درست شده باشد، معمولاً به آن چای پوست موز می گویند.

از آنجایی که چای پوست موز به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، زمان بیشتری برای تهیه آن نیاز دارد، بسیاری از مردم ترجیح می دهند پوست آن را حذف کنند.

بیشتر مردم دمنوش موز را با کمی دارچین یا عسل می نوشند تا طعم آن را بهبود بخشند. در نهایت، معمولاً در شب برای کمک به خواب از آن لذت می برند.

چای موز ممکن است ترکیبی از دو ماده آشپزی نامرتبط به نظر برسد، اما به طرز شگفت آوری خوشمزه است. اخیراً به عنوان یک کمک کننده به خواب محبوبیت پیدا کرده است. بسیاری از مردم بر این باورند که چای موز، که قبل از خواب مصرف می شود، می تواند به تسکین اعصاب و بهبود خواب کمک کند. این می تواند با فواید دیگری مانند بهبود خلق و خو، سودمندی برای سلامت قلب و مدیریت کاهش وزن همراه باشد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : خواص چای سبز برای سلامتی بدن و کاهش وزن

چای موز - دمنوش

مواد مغذی چای‌ موز

چای‌موز سرشار از پتاسیم، ویتامین B۶، منگنز و منیزیم است. به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک موز رسیده اندازه متوسط جوشیده در آب حاوی ۲۹۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۰.۳ میلی‌گرم ویتامین B۶، و ۲۴.۶ میلی‌گرم منیزیم است. با این وجود، این ارقام با توجه به روش تهیه می‌توانند متفاوت باشند.

نوشیدن چای‌موز برای افرادی که با مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف، فشار خون بالا، چاقی و مشکلات التهابی مواجه هستند، می‌تواند مفید باشد.

فواید چای موز

ممکن است خواب آرام را ترویج کند

سطوح بالای تریپتوفان، سروتونین و دوپامین موجود در چای موز ممکن است با بهبود سطح خواب، کاهش بروز بی خوابی و به طور کلی خواب آرام تر و بدون وقفه مرتبط باشد. این مواد شیمیایی در غلظت های بالا در خود میوه یافت نمی شوند، اما احتمالاً در پوست آن وجود دارند. هر چه بیشتر پوست و میوه موز را دم بکشید، این مواد مغذی بیشتری به نوشیدنی تزریق می شود.

با خوردن یک فنجان چای پوست موز قبل از رفتن به رختخواب، ممکن است هورمون های استرس خود را کاهش دهید و خوابی سالم، آرام و بدون مزاحمت ایجاد کنید. اگرچه تحقیقاتی که مستقیماً این دو را به هم مرتبط می کند وجود ندارد، یک مطالعه نشان داد که غذاهای کاربردی می توانند به بهبود خواب کمک کنند. موز حاوی بسیاری از عناصر از جمله پتاسیم و تریپتوفان است.

ممکن است فشار خون را تنظیم کند

چای موز شاید بیشتر به دلیل محتوای پتاسیم آن شناخته شده باشد که می تواند سلامت قلب را تقویت کند و فشار خون شما را کاهش دهد. به عنوان یک گشادکننده عروق، پتاسیم نه تنها می تواند تعادل مایعات را در بدن تنظیم کند، بلکه ممکن است با کاهش تنش در شریان ها و رگ های خونی، فشار بر سیستم قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

ممکن است خلق و خوی را بهبود بخشد

دوپامین و سروتونین موجود در چای موز همچنین می تواند به تنظیم سطح هورمون ها و تقویت خلق و خو کمک کند، زیرا آنها انتقال دهنده های عصبی احساس خوبی هستند. افزودن چای موز به رژیم غذایی شما ممکن است یک درمان طبیعی و سالم موثر برای تقویت خلق و خوی شما باشد.

ممکن است تراکم استخوان را بهبود بخشد

انواع مواد معدنی خوبی در چای موز وجود دارد که ممکن است شامل منگنز و منیزیم باشد که هر دو می توانند به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک کنند. مصرف کافی این ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از چای موز و سایر غذاها در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش یا جلوگیری کامل از پوکی استخوان با افزایش سن کمک کند.

چای موز - موز خرد شده

ممکن است هضم را بهبود بخشد

پتاسیم و منیزیم هر دو برای بهینه سازی عملکرد عضلات صاف شناخته شده اند که در دستگاه گوارش مهم است. این می تواند به تحریک حرکت پریستالتیک کمک کند، که ممکن است حرکات روده را تنظیم کند، در نتیجه ممکن است از یبوست، نفخ، و گرفتگی عضلات جلوگیری کند، در حالی که ممکن است جذب مواد مغذی را نیز بهبود بخشد.

ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

ویتامین C و ویتامین A که هر دو در موز وجود دارند، می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. هر دوی این ویتامین ها می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. اسید اسکوربیک (ویتامین C) تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند، ویتامین A ممکن است به طور مستقیم با جلوگیری از استرس اکسیداتیو در شبکیه، دژنراسیون ماکولا و ایجاد آب مروارید مرتبط باشد.

ممکن است کاهش وزن را حفظ کند

برخلاف تصور رایج، موز می تواند در واقع برای کنترل وزن مفید باشد. موز احتمالاً سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است، این دو نوع فیبر را می توان برای کند کردن هضم، سرکوب اشتها و افزایش متابولیسم شناخته شد. به لطف تریپتوفان، دوپامین و سروتونین موجود در آنها، می تواند احساس سیری را در شما حفظ کند. یک رژیم غذایی متعادل کلیدی برای حفظ کاهش وزن در طولانی مدت است. ترکیب قندهای طبیعی موز، فیبرها و سایر فواید تغذیه ای می تواند در برنامه ریزی چنین رژیمی بسیار مفید باشد.

ممکن است حاوی آنتی اکسیدان باشد

موز به طور طبیعی دارای آنتی اکسیدان های محلول در آب از جمله دوپامین و گالوکاتچین است که ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و از ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی جلوگیری کنند.

با این حال پوست این میوه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به گوشت آن است. بنابراین افزودن پوست موز به این چای در زمان دم کردن ممکن است میزان جذب این مولکول ها را افزایش دهد.

اگر چه موز به طور طبیعی از نظر ویتامین C سرشار است اما چای موز منبع خوبی از این آنتی اکسیدان نیست. زیرا ویتامین سی به گرما بسیار حساس است و به احتمال زیاد هنگام دم کردن بخش اعظمی از ویتامین C موجود در موز از بین می رود.

ممکن است از نفخ جلوگیری کند

چای موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیتی محسوب می شود که برای تنظیم تعادل مایعات در بدن، ثابت نگه داشتن فشار خون و انقباضات عضلانی مهم است.

پتاسیم برای تنظیم تعادل مایعات در سلول ها با سدیم همکاری نزدیکی دارد. سدیم ماده معدنی و الکترولیت دیگری است که برای بدن حیاتی محسوب می شود. با این وجود مصرف مواد غذایی که سدیم بیشتری نسبت به پتاسیم دارند ممکن است موجب احتباس مایعات و نفخ در بدن شود. وجود پتاسیم و آب در چای موز می تواند با ارسال سیگنال به کلیه ها باعث شود که سدیم مازاد بدن دفع شده و نفخ و احتباس آب از بین برود.

این چای بسیار کم قند است

این نوشیدنی ممکن است جایگزینی مناسبی برای نوشیدنی های شیرین و قندی باشد. فقط مقدار کمی از قند موجود در موز هنگام دم کردن، وارد آب می شود. این مقدار قند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی، فقط کمی مزه چای را تغییر می دهد. امروزه بیشتر افراد با مصرف نوشیدنی های شیرین قند زیادی را وارد بدن می کنند. این عادت غذایی موجب شده که بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ در جهان رواج پیدا کنند.

بنابراین انتخاب نوشیدنی های بدون قند مانند چای موز می تواند راهی آسان برای کاهش مصرف قند در طول روز باشد.

چای موز - خوشه موز

چطور چای موز درست کنیم ؟

مواد مورد نیاز برای درست کردن چای موز

موز
آب
دارچین

چای موز

هیچ چیزی بدتر از این نیست که ساعت خواب رسیده باشد و چشمتان به ساعت باشد که چه ساعتی خوابتان می برد و تا صبح چند ساعت وقت برای خوابیدن دارید. این شب ها که هیچ کاری از دستتان برنمی آید برای حل مشکل فقط کافی است یک فنجان چای موز بنوشید. درست کردن چای موز تنها 10 دقیقه زمان می برد و برای درست کردن آن باید از موز ارگانیک استفاده کنید چون پوست آن قرار است در آب جوشانده شود.
در ابتدا باید مقداری آب بجوشانید. قابلمه ای که آب را در آن می جوشانید زیاد بزرگ نباشد فقط به اندازه ای باشد که یک عدد موز در آن جا شود.
دو طرف پوست موز را با چاقو ببرید.
وقتی آب جوشید موز را داخل آن بیندازید. بسیاری از فواید این چای به دلیل جوشانده شدن پوست موز است. پوست موز حاوی تریپتوفان است و تریپتوفان تاثیر خواب آور دارد.
به مدت 10 دقیقه بجوشانید. در این مدت می توانید لباس های خواب تان را بپوشید و برای رفتن به رختخواب آماده شوید.
بعد از این که موز را به مدت 10 دقیقه جوشاندید آب را با صافی داخل فنجان بریزید.
سپس کمی دارچین داخل فنجان بریزید و هم بزنید. اضافه کردن دارچین اختیاری است و فقط برای خوشبو شدن چای به آن اضافه می شود.
موز پخته شده را دور نریزید. کمی دارچین به آن بزنید و بخورید. موز پخته شده هم تاثیر آرامش بخش چای را بیشتر می کند و هم خوشمزه است.
در آخر در حالی که کتاب مورد علاقه تان را می خوانید چای را بنوشید. بهترین زمان برای نوشیدن این چای 1 ساعت قبل از خواب است. اما هر زمانی که خورده شود تاثیر درمانی خود را می گذارد.
چای موز - ماگ طوسی

چای با موز و دارچین

در سراسر دنیا از چای موز و دارچین به عنوان یک قهوه شب استفاده می‌شود. موز و دارچین فواید زیادی برای سلامتی دارند، بنابراین می‌توانید برای بهبود کیفیت خواب خود یک نوشیدنی درست کنید. دارچین باعث هضم راحت و گردش خون می‌شود. علاوه بر این، موز تضمین می‌کند که بدن شما کورتیزول کمتری تولید کند، کورتیزول همچنین به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود. تریپتوفان موجود در موز نیز موجب تولید سروتونین در بدن می‌شود که براین اساس می‌توانید شب به راحتی بخوابید.

روش تهیه چای موز

برای تهیه این چای به مواد پیچیده‌ای نیاز ندارید. با یک موز، ۱ قاشق چایخوری دارچین و ۲۵ میلی لیتر آب می‌توانید یک فنجان چای خوب درست کنید؛ اما مراقب باشید همه چیز را فقط در یک فنجان قرار ندهید، بلکه شیوه زیر را دنبال کنید:

۱- سر موز را خرد کنید، اما پوست آن را جدا نکنید. سپس موز را به قطعات بزرگ همراه با پوست خرد کنید.

۲- تکه‌های موز را داخل یک تابه ریخته و دارچین را روی آن بپاشید.

۳- آب را درون تابه بریزید و آن را بجوشانید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد.

۴- زمانی که پوست موز جدا شد ظرف رااز روی اجاق بردارید.

۵- مخلوط را در الک بریزید و چای را بیست دقیقه قبل از خواب بنوشید.

۶- این کار را هر شب تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چای موز - دارچین

چای پوست موز

این یک روش طبیعی برای افزایش سطوح منیزیم در بدن است که به خواب خوب کمک می کند.

مواد لازم:

پوست یک موز

دو فنجان آب

یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین

روش تهیه:

انتهای پوست موز را برش بزنید. شما می توانید پوست موز را منجمد کرده یا خشک کنید تا همواره برای تهیه این چای در دسترس شما باشد.

آب را به جوش آورده و پوست موز را در آن قرار دهید. اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشد.

چای را از یک صافی عبور دهید و برای بهبود عطر و طعم به آن پودر دارچین اضافه کنید. همچنین، می توانید از یک شیرین کننده طبیعی مانند عسل نیز استفاده کنید.

نکته: موز سبز انتخاب بهتری نسبت به موز کاملا رسیده است. پوست موز سبز سطوح بالاتر پروبیوتیک ها و همچنین نشاسته مقاوم را دارد که به سرعت توسط بدن گوارش نمی شود. این شرایط هرچه بیشتر چربی سوزی و کاهش وزن را تقویت می کند.

چای موز - پوست موز

انواع خواص پوست موز

پوست موز دارای طیف وسیعی از خواص و فواید برای نقاط مختلف بدن انسان است. استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده خوراکی و حتی غیرخوراکی هم مجاز است و در هر صورت می‌توان از آن بهره‌مند شد. در ادامه به چند مورد مهم از انواع خواص پوست موز اشاره کرده‌ایم که هریک از آنها بخشی از سلامت ما را در بر می‌گیرند.

کمک به درخشش دندان‌ها

پوست موز را هر روز به مدت یک هفته و به مدت یک دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. این کار می‌تواند به سفید‌شدن دندان‌هایتان منجر شود. اگر دندان شما در برابر اثرات پوست موز مقاومت نشان می‌دهد، باید فکر دیگری برای آن بکنید؛ چراکه خواص پوست موز برای دندان‌های سالم و حفظ سلامت آنها مفید است.

کمک به حذف زگیل‌ها

تحقیقات و شواهد نشان می‌دهند پوست موز به از بین‌بردن زگیل و جلوگیری از سرایت آنها به نقاط دیگر کمک شایانی می‌کند. برای این‌که بتوانید از خواص ضد‌زگیل پوست موز بهره‌مند شوید، کافیست آن را روی ناحیه پوست مورد نظر بمالید. توجه داشته باشید اثرات پوست موز برای زگیل باید به‌صورت متوالی و هر شب پس از مالیدن روی پوست مشاهده شود.

استفاده به‌عنوان یک ماده غذایی

پوست موز را می‌توان خورد. برای این کار، می‌توانید سراغ دستورات غذایی تأیید شده‌ای بروید که در اینترنت وجود دارند. برای مثال شما می‌توانید پوست موز را با سیب‌زمینی مخلوط کرده و آنها را سرخ کنید. از پوست موز به‌عنوان یک چاشنی برای نرم‌کردن و نگهداری گوشت یا مرغ هم استفاده می‌شود.

اثرات ضدجوش

جوش‌های سرسیاه و آزاردهنده، ازجمله عوارض پوستی مقاوم به درمان محسوب می‌شوند. ازآنجایی‌که پوست موز دارای خواص ضد‌جوش هم است، پیشنهاد می‌شود که هر روز به مدت ۵ دقیقه آن را روی صورت و بدن خود ماساژ دهید و نتایج آن را پس از یک هفته مداومت در درمان مشاهده کنید. ماساژ پوست با پوست موز را تا زمانی که لایه‌‌برداری تا آخرین سطح خود ادامه دارد، انجام دهید تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

خواص ضد‌ چین‌ و چروک

اگرچه هیچ مدرکی دال بر تأثیر پوست موز بر درمان چین‌وچروک وجود ندارد، اما گفته می‌شود می‌توان از آن برای هیدراته نگه‌داشتن پوست استفاده کرد. یک زرده تخم‌مرغ را به پوست موز له‌شده اضافه کنید و آن را روی پوست صورت خود بمالید. بگذارید تا این ترکیب جادویی تا ۵ دقیقه روی سطح پوستتان باقی بماند و سپس آن را بشویید. آنتی‌اکسیدان‌های پوست موز به کاهش علائم پیری و خطوط اخم کمک می‌کنند.

چای موز - پوست موز

مسکن برای درد

برای این‌که از مزایای ضد‌درد پوست موز بهره‌مند شوید، آن را روی ناحیه درد بمالید و بگذارید تا ۳۰ دقیقه روی آن ناحیه باقی بماند. پوست موز دارای خواص ضد‌التهابی و ضدعفونی‌کننده است که به کاهش درد هم منجر می‌شود. همچنین گفته می‌شود مخلوطی از روغن نباتی و پوست موز می‌تواند به تسکین دردها کمک کند.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش پوست

موز به‌عنوان یک محافظ کاربردی و قدرتمند در برابر اشعه فرابنفش محسوب می‌شود. می‌توان از پوست موز برای حفظ ساختمان چشم در برابر اشعه مضر UV استفاده کرد. پیش‌ازاین‌که پوست موز را روی چشم خود بمالید، حتماً آن را زیر نور خورشید بگذارید. همچنین گفته می‌شود با استفاده از خواص پوست این میوه می‌توان خطر ابتلابه آب مروارید را کاهش داد.

خواص پوست موز برای پوست و زیبایی

عمده مشکلاتی که ساختمان حساس پوست انسان را تهدید می‌کنند، شامل کم‌آبی و خشکی پوست هستند. از آنجایی‌که پوست موز دارای خواص رطوبت‌رسانی و مرطوب‌کنندگی است، می‌توان روی خواص درمانی آن برای پوست حساب باز کرد. از این بابت، بسیاری از محققان بر این باور هستند که می‌توان باتکیه‌بر خاصیت لایه‌برداری پوست موز، علائم و اثرات پسوریازیس را کنترل و درمان کرد.

همچنین، برطرف‌کردن خارش (اعم از حساسیت و حشره گزیدگی) پوست هم ازجمله خواصی است که پوست موز برای پوست ما دارد. در کنار همه این ویژگی‌ها، پوست موز برای زیبایی و جوان‌سازی پوست هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از مشتریان ثابت لوازم بهداشتی و مراقبت پوستی باشید، حتماً درمورد تأثیرات ماسک پوست موز شنیده‌اید. پوست موز زرد و رسیده، از منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B و B12 غنی شده است. با استفاده از ماسک پوست موز به‌صورت طبیعی، می‌توانید به جوان‌شدن پوست بدن و صورت خود کمک کنید.

تأثیر پوست موز بر اعصاب و روان

ازجمله خواص پوست موز، تأثیر قابل توجه آن بر بهداشت روان است. به‌دلیل داشتن مقادیر کافی از ماده سروتونین، می‌توان از آن برای بهبود شرایط روانی بهره‌مند شد. دلیل اصلی ابتلای افراد به مشکلات اعصاب و روان، کمبود ماده سروتونین در مغز است. افراد می‌توانند با استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده غذایی، مقادیر موردنیاز از این ماده حیاتی را به‌دست آورند.

برای این‌که بتوان به تأثیرات کافی موز بر اعصاب و روان دست یافت، بهتر است مصرف میوه و پوست آن را برای یک‌ماه و به‌صورت روزانه ادامه داد. جالب است بدانید پزشکان توصیه می‌کنند، درصورت بروز هرگونه ناراحتی یا درگیری فکری، کافیست یک عدد موز میل کنید. موز از آن دسته میوه‌هاییست که اصلاً دورریز ندارد و از هر طریقی می‌توان از آن بهره جست. از این بابت، پیشنهاد می‌کنیم پوست موز را در آبمیوه‌گیری بگذارید و برای تمدد اعصاب، آب آن را میل کنید.

خواص غیرتغذیه‌ای پوست موز

در کنار تمامی نکات مثبتی که به آنها اشاره کردیم، لازم است بدانید بهتر است از موزهای ارگانیک برای بهره‌مندی از خواص آن استفاده کنید. موزهای گلخانه‌ای یا موجود در بازار معمولاً ارگانیک نیستند و ممکن است اثرات آفت‌کش‌ها روی پوستشان باقی مانده باشد. بنابراین بهتر است برای استفاده تغذیه‌ای و غیرتغذیه‌ای از پوست موز، از طبیعی‌بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ازجمله خواص پوست موز، استفاده از آن به‌عنوان یک کود طبیعی است. شما می‌توانید از پوست موز به‌عنوان یک کود قوی برای رشد گیاهانتان استفاده کنید. پتاسیم موجود در ساختار پوست موز به ریشه گیاهان کمک می‌کند تا تغذیه به‌مراتب بهتری داشته باشند. از طرفی از پوست موز می‌توان برای شفاف‌کردن ظروف غذا و همچنین برق‌انداختن چرم هم استفاده کرد.

از پوست موز و آب، یک ترکیب خمیری‌شکل بسازید و از آن برای پاکیزه‌کردن و برق انداختن ظروف فلزی خود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید پوست موز را روی کیف، کفش یا لباس‌های چرمی خود بمالید تا اثرات برق‌انداختن آن را مشاهده کنید.

چای موز - لیوان آبی

عوارض جانبی چای موز

عوارض جانبی نوشیدن چای موز ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، و هایپرکالمی (سطوح بالای پتاسیم) شوند. این آثار منفی به طور کلی تنها زمانی که افراد میزان بیش از حد چای موز را مصرف می کنند یا موز استفاده شده ارگانیک نیست، تجربه می شوند. یک تا دو فنجان چای موز در روز باید حد معقول برای بیشتر افراد باشد.

میزان بیش از حد پتاسیم: همان گونه که اشاره شد، افراد گاهی اوقات پس از نوشیدن چای موز از حالت تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده شکایت می کنند. اما این شرایط به طور معمول در نتیجه مصرف بیش از حد پتاسیم رخ می دهد که می تواند به هایپرکالمی منجر شود. شدت زیاد این شرایط می تواند حتی مرگبار باشد. بیشتر موارد میزان بیش از حد پتاسیم منجر به اسپاسم های عضلانی، ضربان قلب نامنظم، و اسپاسم های دستگاه گوارش می شوند. مصرف متعادل چای موز نباید موجب عوارض جانبی شود. شرایط دیگر از جمله بیماری مزمن کلیه ممکن است به معنای محدود کردن مصرف پتاسیم باشد.

موزهای غیر ارگانیک: استفاده از موزهای ارگانیک برای آماده کردن چای موز توصیه شده است، به ویژه اگر موز را با پوست دم می کنید زیرا خطر ورود آفت کش ها و مواد شیمیایی دیگر به بدن را افزایش می دهد. اگر مطمئن نیستید که موز ارگانیک یا عادی را استفاده می کنید، پوست موز را پیش از دم کردن چای به خوبی شستشو دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید