جوانه زدن سیر و پیاز در خانه مشکلی است که بسیاری از ما در زندگی با آن مواجه شدیم.در این مطلب از پارس مگ ما روش هایی را به شما آموزش میدهیم تا بتوانید از طریق آنها از جوانه زدن سیر و پیاز جلوگیری کنید.

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز زرد

بسیاری از خانم ها سیر و پیاز را به مقدار فراوان تهیه کرده تا همیشه در دسترس باشند اما گاهی پیش می آید که پیاز و سیر جوانه می زنند. جوانه زدن باعث تغییر رنگ و مزه سیر و پیاز می شود. در این مطلب روش های جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را آورده ایم. نگهداری نادرست از سیر و پیاز موجب خراب شدن آنها و جوانه زدنشان می شود. اگر می خواهید سیر و پیاز شما جوانه نزنند، نکات زیر را رعایت کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : درمان خانگی با سیر و پیاز و از بین بردن عفونت

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز بنفش

فهرست محتوا نمایش

روش های جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را در دما مناسب نگهداری کنید :

بهترین دما برای نگهداری سیر و پیاز بین 4 تا 10 درجه سلسیوس یعنی بیشتر از دمای یخچال و اندکی کمتر از دمای یک اتاق است. سیر و پیاز را در انبار و جای خنک نگهداری کنید و در جای گرم قرار ندهید زیرا گرما موجب جوانه زدن، نرم شدن و تغییر مزه پیاز و سیر می شود.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز پیازها را در جای خشک نگه دارید :

رطوبت سبب خراب شدن و جوانه زدن سیر و پیاز می شود. پیازها را پس از خریداری سه هفته روی پارچه ای پهن کنید و در محیط گرم و خشک نگه دارید.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را در جای تاریک قرار دهید :

بهتر است محیط نگهداری سیر و پیاز همواره تاریک باشد و پیاز و سیر را در مقابل نورخورشید نگهداری نکنید. تغییرات در مقدار روشنایی می تواند موجب نوسانات دمایی نیز شود.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را در جای دارای تهویه قرار دهید :

هرگز سیر و پیاز را داخل پلاستیک نگه ندارید زیرا عدم گردش مناسب هوا باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه جوانه زدن پیاز یا پوسیدگی آن می شود. بهتر است آنها را برای جلوگیری از جوانه زدن در جایی مثل کیسه توری یا سبد سیمی نگه دارید که هوا در آن جریان دارد.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را جداگانه نگه دارید:

بهتر است فضایی کاملا جدا برای نگهداری سیر و پیاز اختصاص دهید و سیر و پیاز را دور از سایر میوه ها و سبزیجات نگهداری کنید. میوه های رسیده گاز اتیلن تولید می کنند که احتمال جوانه زدن را بالا می برد.

جوانه زدن سیر و پیاز - سیر

نشانه‌های شروع جوانه زدن پیاز

اگر شما بتوانید سریع‌تر نشانه‌های جوانه ‌زدن یک پیاز را تشخیص دهید، می‌توانید به‌راحتی با جدا کردن آن یک‌دانه، از جلوگیری از جوانه زدن پیاز جلوگیری کنید. اولین نشانه‌های جوانه‌زنی نرم شدن لایه‌های پیاز است که در پیازهای سفید یا زرد رنگشان نیز تیره‌تر می‌شود. به‌مرور زمان که قارچ‌ها رشد می‌کنند، بوی بسیار بدی را نیز در فضای آشپزخانه ایجاد می‌کنند که به‌شدت تند هست. در این حالت مطمئن باشید که یکی یا چندتا از پیازهایتان شروع به جوانه‌زنی کرده‌اند. به‌محض دیدن این پیازها باید آن‌ها را جدا کرده و پیازهای دیگر را شست‌وشو داده و کاملاً خشک کنید.

چطور از جوانه زدن سیر و پیاز جلوگیری کنیم ؟

پیاز ، سیر و سیب و زمینی یکی از واجب ترین موادی است که وجودش در هر آشپزخانه ای ضروری است. پیاز اندازه، شکل و رنگ های مختلفی دارد. هر یک از انواع آن، استفاده خاص خودشان را در آشپزی دارند.

به خاطر همین استفاده زیادشان در آشپزخانه، معمولاً افراد تمایل دارند که به مقدار زیادی پیاز بخرند؛ که متأسفانه همین کار، گاهی باعث نرم شدن و جوانه زدن پیاز قبل از استفاده آن می شود. برای جلوگیری از اتلاف پولی که خرج خرید آن ها شده، افراد همیشه دنبال راهی برای نگهداری پیاز و سیر در شرایط مناسب هستند. این مقاله هر چیزی که برای نگهداری پیاز احتیاج داشته باشید را به شما خواهد گفت.

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز

جلوگیری از جوانه زدن پیاز در چند مرحله

مثل بقیه انواع سبزیجات ریشه دار، پیاز هم به مدت طولانی قابل نگهداری است. متأسفانه اگر پیاز را به طور درست نگهداری نکنید، جوانه می زند و ریشه، ساقه اش یا هر دو شروع به رشد می کنند. این رویداد، یعنی جوانه زدن پیاز، اتفاقی عادی است. تا زمانی که شرایط برای جوانه زدن پیاز فراهم نشود، جوانه نمی زند و وقتی شرایط فراهم شد، جوانه زدن شروع می شود. پیاز را در شرایطی نگه دارید که جوانه نزند و از این اتفاق پیشگیری شود؛ مثلاً رطوبت می تواند باعث جوانه زدن پیاز شود.

مرحله اول جلوگیری از جوانه زدن پیاز

پیازها را روی پارچه ای پهن کنید و در محیط گرم و خشک نگه دارید. پیازها را سه هفته در این شرایط نگه دارید. این که پیاز در شرایط خشک نگهداری شود خیلی مهم است.

مرحله دوم جلوگیری از جوانه زدن پیاز

پیازهای خشک را در کیسه توری مانند یا سبد سیمی نگهداری کنید. از محفظه و ظرف های پلاستیکی یا هر ظرفی که مانع نفوذ هوا شود، استفاده نکنید. عدم گردش مناسب هوا باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه جوانه زدن پیاز یا پوسیدگی آن می شود.

مرحله سوم جلوگیری از جوانه زدن پیاز

پیازها را درجایی خشک با دمای ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت قرار دهید. دمای گرم می تواند احتمال جوانه زدن و فاسد شدن پیاز را بالا ببرد. البته این به این معنا نیست که در محیط خیلی سرد پیاز را نگه دارید.

مرحله چهارم جلوگیری از جوانه زدن پیاز

سایر میوه ها و سبزیجات را دور از پیاز نگهداری کنید. میوه های رسیده گاز اتیلن تولید می کنند که احتمال جوانه زدن را بالا می برد.

جوانه زدن سیر و پیاز - جوانه پیاز

روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

مقدار دما

به طور معمول بهتر است مقدار دمای محیطط نگهداری پیازها بین ۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس باشد.

یعنی کمی بیشتر از دمای یخچال و اندکی کمتر از دمای یک اتاق.

دمای خیلی زیاد هم می تواند موجب جوانه زدن پیاز شود. همچنان که دمای خیلی پایین هم می تواند موجب نرم شدن آن و تغییر مزه اش گردد.

بنابراین از نگهداری پیاز در یخچال جدا خودداری کنید.

یک اتاق نسبتا خنک یا جایی در گاراژ خانه می تواند مکان خوبی برای نگهداری از پیازها باشد.

تاریک کردن فضا

تغییرات در مقدار روشنایی می تواند موجب نوسانات دمایی نیز شود.

چیزی که اصلا باب میل پیازها نیست. بنابراین بهتر است محیط نگهداری آن ها همواره تاریک باشد.

تهویه

پیازها را در یک کیسه مش یا در لایه ای نازک قرار دهید تا از جریان داشن هوا در میان آن ها مطمئن باشید.

هیچ وقت پیازها را در کیسه ای پلاستیکی نگه داری نکنید.

حتی نگهداری از آن ها در یک جوراب شلواری هم گزینه بهتری از پلاستیک خواهد بود.

ایزوله کردن

از پیازها گازی خارج می شود که می تواند طعم و مزه غذاهای اطراف آن را تغییر دهد.

بنابراین بهتر است که فضایی کاملا جدا برای نگهداری آن ها اختصاص دهید.

برای مثال هیچوقت آن ها را در کنار گوجه ها نگذارید.

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز در کاسه

جلوگیری از جوانه زدن پیاز

بهتر است پیاز معمولی را در محیطی خنک، خشک، تاریک نگه دارید و میزان هوای موجود در آنجا باید مناسب باشد
پیازهای زرد و معمولی، معمولاً در تمام طول سال موجود هستند. باید در شرایط خاص و درجاهایی مثل انبار، زیرزمین و گاراژ آن ها را نگهداری کرد. دلیل این کار این است که پیاز به راحتی رطوبت را جذب می کند. اگر دما و رطوبت بالا باشند، باعث جوانه زدن یا فاسدشدن پیاز می شوند.

طبق یک مطالعه انجام شده، دمای ایده آل برای نگهداری پیاز ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت است. در این دما، پیاز خاصیت خودش را حفظ می کند. باید میزان اکسیژن کافی به پیاز برسد تا از ایجاد قارچ و فاسدشدن پیشگیری شود. سبدی باز، کیسه دارای منافذ باز و کیسه توری انتخاب های مناسبی برای نگهداری پیاز هستند.

پیاز را در کیسه های پلاستیکی نگه ندارید چون به علت نبود هوای کافی به سرعت فاسد می شوند. به علاوه محیط تاریک به نگه داشتن طولانی مدت پیاز کمک می کند. نبود نور خورشید، احتمال تغییرات دما و ایجاد رطوبت را کاهش می دهد، این دو عامل باعث فاسد شدن پیاز می شوند.

جوانه زدن سیر و پیاز - سیر

معرفی بهترین روش ها برای نگهداری پیاز

پیاز، مسلما یکی از مواد ضروری موجود در آشپزخانه است و بی‌شک درمورد خواص پیاز برای سلامت بسیار شنیده و خوانده‌اید. آن‌ها در اندازه، اشکال و رنگ‌های مختلفی وجود داشته که هر کدام استفاده خاصی در آشپزی دارند.

به این دلیل که پیاز یک ماده پر مصرف در آشپزخانه است، افراد تمایل دارند که به مقدار زیاد پیاز بخرند و نگهداری کنند. در ادامه، به معرفی بهترین روش‌ها برای نگهداری پیاز اشاره خواهیم کرد. 

۱. پیاز‌های معمولی را در اتاقی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب نگهداری کنید

پیاز‌های زرد و معمولی در طول سال در دسترس هستند. طبق گزارش انجمن ملی پیاز (NOA)، بهتر است آن‌ها را در اتاقی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب از قبیل انباری، سرداب، زیرزمین و یا گاراژ نگهداری کنید. زیرا پیاز به راحتی رطوبت را جذب می‌کند. اگر درجه حرارت یا رطوبت زیاد باشند، پیاز شروع به جوانه زدن یا پوسیدن می‌کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه فارنهایت (۴ تا ۱۰ درجه سانتی گراد) برای نگهداری پیاز ایده آل است. همچنین مهم است برای پیشگیری از پوسیدگی و کپک زدن، تهویه مناسبی را با استفاده از سبد‌های توری یا سیمی برای پیاز‌ها فراهم کنید. پیاز‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید، زیرا عدم تهویه مناسب، پیاز‌ها را سریع خراب خواهد کرد. علاوه بر این، تاریکی به ماندگاری پیاز‌ها کمک می‌کند. عدم وجود نور خورشید باعث کاهش تغییرات دما و رطوبت می‌شود.

۲. اجتناب از نگهداری پیاز در یخچال

پیاز خریداری شده از فروشگاه، پوستی نازک و کاغذی دارد، زیرا پس از برداشت، زود خشکانده می‌شوند. خشک کردن پیاز به از بین بردن رطوبت اضافی کمک کرده و ماندگاری آن را بیشتر می‌کند. به همین دلیل است که پیاز بهتر است در مکانی سرد، اما خشک، تاریک و با تهویه مناسب نگهداری شود. این شرایط باعث می‌شوند که پیاز رطوبت بیش از حد به خود جذب نکند.

نگهداری پیاز در یخچال، آن را در معرض سرما و رطوبت قرار می‌دهد. از آنجایی که پیاز، رطوبت را بسیار راحت جذب می‌کند، در نتیجه در یخچال سریع نرم و فاسد می‌شود.

با این حال، این موضوع برای پیاز پوست کنده و برش داده شده صدق نمی‌کند. پیاز‌های پوست کنده را می‌توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید، در حالی که پیاز‌های خرد شده تنها ۷ تا ۱۰ روز دوام خواهند آورد.

در نظر داشته باشید که دیگر سبزیجات برای ماندگاری بیشتر باید در یخچال و در شرایطی ویژه نگهداری شوند. 

۳. بهترین راه برای نگهداری از پیاز شالوت (نوعی پیاز کوچک)

شالوت یا شالِت از خانواده پیاز است، اما طعمی ملایم و شیرین‌تر دارد. (از این پیاز اغلب در ترشی استفاده می‌شود – با موسیر اشتباه نشود.) مانند پیاز معمولی، شالوت‌ها نیز باید در مکانی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب نگهداری شوند. در این حالت، شالوت‌ها تا ۳۰ روز دوام خواهند آورد.

از سوی دیگر، می‌توان آن‌ها را تا شش ماه در فریزر نگهداری کرد. برای فریز کردن‌شان، ابتدا آن را پوست کنده و حبه حبه کنید. سپس، آن‌ها را درون کیسه‌ای قابل انجماد یا ظرفی بی منفذ قرار داده و بعد در فریزر قرار دهید.

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز نصفه

نحوه نگهداری پیاز به شکل‌های مختلف

برای افزایش دوام پیاز، نحوه نگهداری از آن در شرایط و با شکل‌های مختلف نیز مهم است. در ادامه به نحوه نگهداری پیاز در مراحل و شرایط مختلف اشاره می‌کنیم.

۱. پیاز پوست کنده در یخچال

زمانی که پیاز پوست کنده شود، برای اجتناب از آلودگی، باید درون یخچال نگهداری شود. زیرا پیاز پوست‌کنده به‌سرعت آلودگی و انواع ویروس‌های محیطی را به خود جذب می‌کند. پیاز را درون ظرفی در بسته قرار داده و اطمینان حاصل کنید که درجه یخچال ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتی گراد) یا پایین‌تر باشد. پیاز پوست کنده شده می‌تواند ۱۰ تا ۱۴ روز در یخچال دوام آورد.

۲. پیاز خرد شده یا برش داده شده در فریزر

در صورتی که پیاز خرد شده یا برش داده شده باشد؛ می‌توان آن را تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کرد. آن‌ها را درون بسته‌های پلاستیکی قرار دهید. برای مصرف طولانی مدت، می‌توان پیاز خرد شده یا برش داده شده را به مدت ۳ تا ۶ ماه در فریزر نگهداری کرد.

۳. پیاز سرخ شده در فریزر

پیاز سرخ‌شده را می‌توان ۳ الی ۵ روز در یخچال نگه‌داری کرد. روش‌ نگه‌داری پیاز داغ در خانه به این صورت است که  چند ساعت بعد از سرخ کردن که خوب خنک شدند، آن‌ها را درون یک ظرف درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید. ماندن طولانی‌ مدت پیازها در محیط آشپزخانه باعث جذب باکتری می‌شود و برای سلامتی خطرناک است. اگر پرمشغله هستید و از پیازداغ برای غذاهای مختلف استفاده می‌کنید، می‌توانید یک‌بار زمان گذاشته و تا سه ماه آن‌ها را در فریزر نگه‌داری کنید.

۴. ترشی انداختن پیاز

ترشی کردن پیاز، ارزان‌ترین راه برای افزایش عمر مفید پیاز است. استفاده از محلول ترشی مانع از رشد باکتری‌های فاسد کننده سبزیجات می‌شود. در این روش می‌توان ترشی پیاز را تا شش ماه نگه داشت. البته در پخت بسیاری از غذاها نمی‌توان از ترشی پیاز استفاده کرد اما برای بهره بردن از خواص پیاز و استفاده به‌عنوان چاشنی روش مناسبی است.

برای ترشی انداختن پیاز باید آن‌ها را پوست‌کنده و کاملاً خشک‌کنید سپس درون یک ظرف شیشه‌ای استریل شده قرار دهید و آن را با ترکیبی از سرکه، نمک، شکر و ادویه‌جات مناسب و مورد سلیقه خودتان پرکنید و در یک مکان خنک و تاریک نگه‌داری نمایید. برای استریل کردن ظرف هم بهتر است آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس با یک دستمال تمیز خشک‌کنید.

۵. خشک کردن پیاز

یک روش مناسب برای افزایش عمر مفید پیاز، خشک‌ کردن آن است. برای این کار باید پیازها را به‌صورت خلالی و نازک برش زده و روی یک سینی بافاصله بریزید. سپس سینی را ۲ الی ۳ روز زیر آفتاب قرار دهید. بعد از آن پیازها را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۹۰ درجه فر قرار داده تا کاملاً خشک شوند. از این نوع پیاز به‌عنوان طعم‌دهنده‌ای عالی در کنار پودر سیر استفاده می‌شود. 

جوانه زدن سیر و پیاز - پیاز سفید

آیا خوردن سیر و پیاز جوانه زده سالم است ؟

اگر مطمئن باشید که خود جوانه ها را نخواهید خورد، پاسخ بله است، یعنی در واقع در صورتی اجازه مصرف دارید که قسمت جوانه زده را کامل و با دقت جدا کرده باشید. قسمت های سالم سیر و پیاز ممکن است بعد از جوانه زدن مثل همیشه نباشد اما سمی نیست و به بدن آسیب وارد نمی کند بلکه این قسمت جوانه است که سمی است.

بعضی عقیده دارند که خوردن سیر و پیاز جوانه زده خاصیت بیشتر و پروتئین بالاتری دارد و محبوب گیاه خوار ها و خام خوار ها است. بعضی دیگر هم طعم سیر و پیاز جوانه زده را بیشتر می پسندند اما بعضی طعم آن ها را تلخ می دانند. البته این تلخی زمانی مشخص است که آن ها را خام بخورید.

جوانه زدن سیر و پیاز - سیب زمینی

روش تشخیص پیاز سبز شده

اولین نشانه های سبز شدن پیاز به این مشکل در پوست آن به شکل نرم شدن لایه های پیاز پدیدار می شود.

در پیاز های سفید یا زرد، این لایه ها به رنگ تیره تری در خواهند آمد.

پیازهای بنفش نیز در اثر مبتلا شدن به این قارچ به رنگ بنفش خیلی تیره در خواهند آمد.

در اثر گذشت زمان، بوی بسیار بدی بر اثر رشد این قارچ ها از پیازها به مشام خواهد رسید.

بویی که به شدت تحریک آمیز و تند است. وقتی چنین بویی را حس کردید مطمئن باشید که پیازها به این جوانه ها مبتلا شده اند.

از نگهداری پیاز کامل در فریزر بپرهیزید

پیاز را در شرایط مناسب نگهداری کنید. این شرایط به شما این اطمینان را می بخشند که پیاز رطوبت زیادی را جذب نمی کند و از گرما و نم در امان می ماند. نگه داشتن پیاز کامل در فریزر، پیاز را در معرض سرما و رطوبت قرار می دهد. ازآنجایی که پیاز کامل رطوبت را به سادگی جذب می کند، خمیری مانند یا نرم می شود و سریع تر فاسد می شود.

البته این برای پیاز پوست کنده و تکه شده صدق نمی کند. پیاز پوست کنده را می توانید در فریزر برای حداکثر دو هفته نگهداری کنید. پیاز تکه تکه شده را می توان ۷ تا ۱۰ روز در فریزر نگه داشت.

چه محیطی برای نگهداری پیاز مناسب است ؟

همانطور که اطلاع دارید پیازها انواع مختلفی دارند که همیشه در دسترس نیستند. ولی پیازهای معمولی در تمام فصول سال در دسترس هستند. بهترین شرایط و محیط برای نگهداری پیاز مکانی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب می باشد. از این رو همانطور که پیشتر هم اشاره شد انباری، زیر زمین و یا گاراژ بهترین محیط برای نگهداری پیاز می باشد.

ضمنا پیشتر اشاره شد که رطوبت دشمن پیاز است از این رو سعی کنید همواره محیط نگهداری پیاز خشک باشد تا جوانه نزند. ولی هنگامی که پیاز در داخل یخچال قرار بگیرد، برخلاف تصور که در محیط تاریک و سرد است اما درون یخچال رطوبت نیز وجود دارد و پیازها به راحتی می توانند رطوبت را جذب کرده و جوانه بزنند. از این رو سریعا گندیده می شوند.

شایان ذکر است با توجه به این که عمر پیاز پوست کنده شده در یخچال کاهش می یابد، ولی این پیاز را می توان تا دو هفته و در صورت خرد شدن بین ۷-۱۰ روز نگهداری نمود.

نکاتی که برای محیط نگهداری پیاز باید مورد توجه قرار گیرند:

پیازهای تازه برداشت شده را در محلی خشک و گرم و در یک ردیف قرار داده و سه هفته صبر کنید تا پیازها یا گردن پیازهای گل به طور کامل خشک گردد.
پیازهای خشک شده را داخل یک سبد سیمی یا کیسه توری بریزید.
پیاز ها در مکان خشک با درجه حرارت ۰-۴ درجه سانتی گراد قرار داده شود. از نگهداری پیاز در دمای زیر صفر خودداری کنید. در این شرایط پیاز زرد ۲-۳ ماه و پیاز قرمز ۲-۶ ماه سالم باقی می ماند.

جوانه زدن سیر و پیاز - حبه سیر

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از جوانه زدن سیر

می‌توانید کل سیر را در فریزر قرار دهید، یا آن را حبه‌حبه جدا کرده و در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. (همچنین می‌توانید آن‌ها را بدون پوست رها کنید، زیرا پوست کندن سیر یخ زده آسان‌تر از تازه است.) یخ زدن سیر آن را نرم می‌کند، اما این مسئله فقط در صورتی است که دوست دارید سیر خود را به صورت برش‌های خام و ترد بخورید (و بیشتر مردم این کار را نمی‌کنند.). طعم قوی باقی خواهد ماند و این مهمترین بخش است.

آماده کردن سیر برای استفاده سریع

اگر می‌خواهید مراحل آماده‌سازی را بیشتر کنید، می‌توانید سیر را در غذاساز با مقداری روغن پوره کنید تا خمیر شود. سپس تپه‌های کوچکی از آن خمیر سیر را روی یک سینی با پوشش کاغذی فریز کنید. هنگامی که حبه‌های سیر جامد منجمد شدند، آن‌ها را به کیسه فریزر منتقل کنید، سپس به اندازه نیاز آن‌ها را بردارید. (ذخیره کردن در روغن در این دما از ایجاد بوتولیسم نیز جلوگیری می‌کند – فقط اجازه ندهید پس از ذوب شدن در دمای اتاق بماند.)

اگر نمی‌خواهید روغن درگیر شود، می‌توانید آن‌ها را ریز خرد کنید، سپس آن را در یک کیسه فریزر کوچک بریزید و در یک لایه صاف کنید. پس از یخ‌زدگی می‌توانید به اندازه نیاز آن را جدا کنید. همچنین می‌توانید آن را برش دهید و برش‌ها را فریز کنید و سپس آن‌ها را در یک کیسه فریزر نگهداری کنید. تقریباً هر شکلی از سیر را می‌توان منجمد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید