خشک کردن توت سفید در خانه نیاز به ترفند هایی دارد که از سیاه شدن آن جلوگیری کند.ما در این مطلب از پارس مگ این ترفندها را به شما آموزش خواهیم داد.

خشک کردن توت سفید - سرتاس

توت خشک، یکی از محبوب ترین خشکبار ها بین ایرانیان است. افرادی که از دیابت رنج می برند، معمولا کنار چای، توت میل می کنند. توت سفید یکی از نوبرانه های بهاری است. اگر دلتان بخواهد می توانید به راحتی توت سفید را خشک کنید. این را در نظر داشته باشید که برای خشک کردن انواع میوه ها یک اصل همواره پابرجاست و آن این است که هرچه بتوانید در زمان کوتاه تری فرایند خشک کردن را به اتمام برسانید، کیفیت میوه یا سبزی خشک شده بهتر خواهد بود. کیفیت توت خشک را می توانید از بافت و رنگ آن تشخیص دهید. هرچه رنگ توت خشک روشن تر باشد و شکل اش را حفظ کرده باشد، کیفیت آن بالاتر است. شما می تواند در منزل نیز توت را با کیفیت استاندارد خشک کنید تنها کافی است به برخی نکات توجه کنید.

درباره درخت توت سفید

معمولاً درخت توت دارای ارتفاع ۲۰ متر و قطر یک متر است. خاستگاه این درخت به چین باز می‌گردد. درخت توت دارای میوه خوشمزه و مفیدی است. همچنین این درخت مکانی برای زندگی و تغذیه کرم‌های ابریشم محسوب می‌شود. از این رو درخت توت از لحاظ اقتصادی پراهمیت است.

ارزش غذایی توت خشک سفید

در هر 100 گرم توت خشک سفید حدود 1/7 گرم فیبر، 1/4 پروتئین، 3 گرم چربی، 9/8 گرم کربوهیدرات وجود دارد. همچنین توت خشک سفید دارای ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A، مس، سدیم، زینک، سلنیوم، فسفر، اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و چندین نوع آنتی اکسیدان است.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نحوه خشک کردن نارگیل در منزل به چند روش ساده

خشک کردن توت سفید - توت

خواص توت سفید

توت سفید با دارا بودن مواد مغذی مختلف، خواص بسیاری را داراست. از جمله خواص این خوراکی خوشمزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • سرشار از فلاونوئید‌های آنتی اکسیدانی
    • منبع آهن و ویتامین C و کلیسیم
    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • پیشگیری از ابتلا به سرطان
    • حاوی مقادیر زیاد پروتئین
    • مفید برای ورزشکاران و بدن سازی
    • مفید برای گیاه خواران
    • موثر در کاهش وزن
    • سم زدا
    • کاهنده کلسترول بد خون
    • ضد سرطان و بیماری قلبی
    • سرشار از فیبر
    • ملین
    • کاهش اضطراب و عصبانیت
    • داروی کم خونی
    • مملو از مواد مغذی
    • مکمل غذایی
    • حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، و ریز مغذی‌هایی
    • افزایش حجم خون
    • درمان فشار خون بالا
    • درمان بیماری‌های زنان
    • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
    • تقویت طحال و معده
    • بهبود وضعیت سلامتی و زیبایی مو
    • پیشگیری از تصلب شرایین
    • تقویت انرژی کبد و کلیه
    • طبع گرم و تر دارد
    • بهترین قند طبیعی و جایگزین مناسب قند بازاری
    • درمان سرماخوردگی و بیماری های ریوی

خشک کردن توت سفید - ظرف توت

نحوه خشک کردن توت سفید در خانه

اگر می خواهید از توت خشک سالم و بهداشتی بهرمند شوید، بهتر است خودتان اقدام به خشک کردن آن نمایید. چندین روش برای خشک کردن توت وجود دارد. کیفیت، رنگ و بسیاری از ویژگی های توت خشک بستگی به روش خشک کردن آن خواهد داشت.

توت مناسب برای خشک کردن، توت‌ رسیده و نرم است.

توت را قبل از خشک کردن نشوئید. کافیست دست چین شده و تمیز باشد و برگ ها و شاخه های بین آن را بردارید.

خشک کردن توت سفید در آفتاب

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب است. در این روش لازم است چند روز متوالی هوا آفتابی و صاف بدون وزش باد باشد. همچنین رطوبت هوا هم مهم است. رطوبت هوا باید پایین‌تر از %۶۰ باشد. در غیر این صورت فرآیند خشک شدن توت طولانی‌تر شده و ممکن است عواملی همچون گرد و غبار، حشرات و پرندگان شما را به زحمت بیندازد و در نهایت هم کیفیت توت‌های خشک شده پایین بیاید. اگر این شرایط فراهم نیست می‌توانید از سایر روش‌های خشک کردن توت استفاده کنید.

یک  پارچه تمیز و نخی را در محلی آفتابگیر پهن کنید. می توانید پارچه را روی سینی یا سید حصیری بیندازید.

توت ها را به صورت یک دست روی آن قرار دهید. سعی کنید روی هم انباشته نشوند.

برای جلوگیری از نشستن حشرات بر روی توت‌ها یک پارچه توری روی توت‌ها پهن کنید. توجه داشته باشید جایی که برای خشک کردن توت در نظر گرفتید نزدیک لانه مورچه‌ها نباشد، چون در این صورت توت‌ها پر از مورچه می‌شوند.

برای مدتی (۲ تا ۴ روز) در معرض حرارت مستقیم خورشید قرار گیرند. بعد از این که به صورت نیمه خشک تبدیل شد، به سایه منتقل کنید.

خشک کردن کامل توت در سایه و جایی خنک که جریان هوا وجود داشته باشد انجام گیرد. بهتر است از باد پنکه استفاده کنید.

در صورت تمایل سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و توت های خشک را روی آن پهن کنید. سپس سینی را ۱۰_ ۸ دقیقه در فر با حرارت ۱۵۰ بگذارید.

در روش سنتی چون چند روز طول می کشد تا توت رطوبت خود را از دست بدهد باعث سیاه شدن توت می گردد، پس بهتر است کمی آبلیمو به توت ها زده شود تا توت سیاه نشود.

خشک کردن توت سفید - کاسه توت

خشک کردن توت سفید با مایکروفر

مایکروفر گنجایش کمی دارد اما می توانید توت ها را در چند نوبت در مایکروفر خشک کنید. مزیت این روش این است که می توانید در زمان کوتاه تری توت ها را خشک کرده و خیالتان راحت باشد که هیچ اثر منفی روی توت نمی گذارید. توت های خشک شده با این روش، کیفیت بالایی خواهد داشت اما باید حواستان باشد که توت ها بیش از اندازه در مایکروفر نماند، چرا که ممکن است توت ها بسوزد. توت سفید در مایکروفر تنها ۳ تا ۵ دقیقه زمان می برد پس نیازی نیست تا نگران این باشید که نمی توانید حجم بالایی توت را با این روش خشک کنید. جهت اطمینان یک پارچه نازک روی توت ها قرار دهید.

خشک کردن توت سفید - بشقاب

خشک کردن توت سفید با دستگاه میوه خشک کن

در سال های اخیر، دستگاه میوه خشک کن، تبدیل به یکی از محبوب ترین دستگاه های خانگی شده است. این دستگاه می تواند به خوبی هر نوع میوه ای را خشک کند. ویژگی دستگاه های میوه خشک کن این است که با استفاده از آن، آب میوه را به آرامی تبخیر کرد. المنت های دستگاه میوه خشک کن، گرما را به خوبی به همه میوه ها منتقل می کند. هواکش داخل این دستگاه کمک می کند که جریان هوا به خوبی در آن جاری باشد و خیالتان از بابت یک دست خشک شدن آن راحت باشد. برای خشک کردن میوه ها در دستگاه میوه خشک کن می توانید کمی آبلیمو به آن اضافه کنید تا میوه ها سیاه نشوند. برای توت سفید نیز می توانید کمی آبلیمو اضافه کنید. با این روش معمولا ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

خشک کردن توت سفید در فر

اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر نیز میتواند یکی از بهترین روشها برای این کار باشد. کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید تا توت‌ها بعد از خشک شدن به کف سینی نچسبند.

توت‌ها را طوری در سینی بریزید که روی هم قرار نگیرند و کمی از هم فاصله داشته باشند.

ابتدا فر را با درجه ۷۰ تا ۸۰ درجه روش کنید. سینی را در فر قرار داده و هر نیم ساعت سینی را بچرخانید تا تمام توت ها به طور یکنواخت خشک شوند.

میوه های خشک شده را از فر خارج کرده و درون ظرف شیشه ای بریزید. چند روز درب ظرف را نبندید تا رطوبت توت سفید به طور کامل کشیده شود. در طول این مدت میوه ها را با تکان دادن جا به جا کنید. بعد از گذشت چند روز درب ظرف را ببندید.

خشک کردن توت به این روش در حدود ۱-۳ ساعت زمان می برد.

روش قدیمی خشک کردن توت سفید

در قدیم بوته‌های خار شتر را در زیر درختان توت قرار می‌دادند. و با افتادن توت روی خارها صدمه‌ای به توت وارد نمی‌شد و در لابه لای آن گیر می‌کرد.

در این روش هوا به همه نقاط توت می‌رسید و یکنواخت خشک می‌شد. بعد از خشک شدن، خارها را بر روی پارچه‌ای تکان می‌دادند و توت‌ها را جدا می‌کردند.

از مزایا دیگر این روش این بود که تمیز و بدون دخالت دست انسان خشک می‌شد و به خاطر وجود خار، پرندگان و مورچگان به سختی می‌توانستند به آن نزدیک شوند.

خشک کردن توت سفید - کاسه سفید

علت سیاه شدن توت در خشک کردن توت سفید و راه‌های پیشگیری

یکی از عوامل اصلی سیاه شدن توت خشک در روش سنتی، قرار دادن آن در معرض نور مستقیم آفتاب است.

برای جلوگیری از سیاه شدن توت، پس از گذشت ۳ تا ۴ روز از خشک کردن در نور مستقیم آفتاب، باید آن را به مدت یک هفته در سایه قرار داد.

همچنین، برای خشک کردن توت، توصیه می‌شود رطوبت نسبی کمتر از ۶۰ درصد باشد.

اگر نور یا سایه کافی برای خشک کردن توت فرنگی در دسترس نیست، می‌توانید از روش‌های دیگری مانند استفاده از فر یا دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید به راحتی توت‌های خشک خوشمزه و بدون ایجاد سیاهی تهیه کنید.

خشک کردن توت سفید - ظرف چوبی

روش نگهداری توت‌های خشک شده در خانه

پس از خشک شدن و خنک شدن توت‌ها در دمای اتاق، بهتر است آن‌ها را در یک ظرف دربسته قرار داده و در محیطی تاریک و خنک نگه دارید تا بهترین ماندگاری را داشته باشند.

همچنین، اگر می‌خواهید مدت زمان نگهداری توت‌های خشک شده را بیشتر کنید، می‌توانید از روش‌های نگهداری در یخچال یا فریزر استفاده کنید.

با قرار دادن توت‌ها در بسته‌بندی مناسب و نگهداری در دمای مناسب، می‌توانید از طولانی‌ترین مدت زمان ممکن برای استفاده از توت‌های خشک شده لذت ببرید.

شیوه خشک کردن انواع توت ها در خانه

نحوه خشک کردن شاه توت( توت سیاه)

برای خشک کردن توت سیاه، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

– توت‌های سیاه را در یک سوم محلول آب در سرکه خیس کنید و پس از گذشت پنج دقیقه، مطمئن شوید که سرکه به خوبی عمل کرده است.

– توت‌های سیاه را با آب خنک بشویید.

– توت‌ها را خشک کنید. برای این کار، می‌توانید از حوله استفاده کنید، زیرا پارچه‌های پارچه‌ای ممکن است در صورت شکستن توت، آب را لکه دار کنند.

– دستگاه خشک کن را در دمای ۱۳۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید و توت‌ها را تقریباً برای ۱۸ تا ۳۰ ساعت خشک کنید.

– اطمینان حاصل کنید که توت‌ها کاملاً سرد و خنک شده‌اند. هنگامی که شاه توت خشک شده را بین انگشتان بمالید، خرد می‌شوند و مانند کاغذ چینی به نظر می‌رسند.

خشک کردن توت سفید - توت سفید

نحوه خشک کردن توت فرنگی در آفتاب

روش ابتدایی و معمول برای خشک کردن میوه، استفاده از نور آفتاب است. برای خشک کردن توت فرنگی، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

– بهتر است روزی برای خشک کردن توت فرنگی انتخاب کنید که هوا آفتابی و گرم باشد و رطوبت هوا کمتر از ۶۰ درصد باشد.

– توت فرنگی‌ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون با کمی فاصله از هم بچینید.

– سینی را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و جریان هوا موجب سریع‌تر خشک شدن توت‌ها شود.

– بر روی سینی یک توری نازک بیندازید و آن را زیر نور آفتاب قرار دهید. اگر زیر سینی ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید، توت فرنگی‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند.

– برای افزایش سرعت خشک شدن توت‌های فرنگی، می‌توانید در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید.

– هوای خنک شب می‌تواند میوه را دوباره مرطوب کند. بنابراین، سینی را در شب در جایی سرپوشیده قرار دهید.

– هر روز چند بار به توت‌ها سر بزنید و توت‌های فرنگی چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

– بعد از چهار روز، توت فرنگی‌ها کاملاً خشک می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را درون یک ظرف مناسب نگهداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید