نگهداری سبزی خوردن تا 2 یا 3  روز مشکلی ندارد و میتون آم را تازه نگه داشت.اما اگر بخواهید زمان طولانی تری سبزی را نگه دارید نیاز به ترفندهایی دارید که ما در این مطلب از پارس مگ به شما آموزش میدهیم.

نگهداری سبزی خوردن - تربچه

خوردن سبزی تازه در کنار وعده‌های غذایی یکی از عادات خانواده‌های ایرانی است؛ زیرا علاوه بر اینکه به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند، سبب دلچسب‌تر شدن طعم غذاها و رنگین شدن سفره می‌شود. اما یکی از مشکلاتی که همواره با آن روبرو هستیم، این است که بعد از پاک کردن و شستن سبزی‌ها، به سرعت و ظرف مدت کوتاهی پلاسیده شده و دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین همراه ما باشید تا روش تازه نگه داشتن سبزی خوردن را برای مدت طولانی به شما آموزش دهیم.

فهرست محتوا نمایش

خواص مصرف سبزی خوردن

سبزی خوردن طبع گرم دارد و به دلیل فیبر بالا باعث می‌شود که افراد سریعا احساس سیری کنند و از پرخوری آنها جلوگیری می‌کند. این سبزیجات خواص ضد سرطان و آرامش بخش دارند و سلامت معده و روده را تضمین کرده و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد. همچنین سبزی خوردن خواص آنتی باکتریال داشته و روند خون‌رسانی به مغز را تسهیل کرده و به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. پس اگر به دنبال حفظ سلامتی خود هستید، باید مصرف سبزی خوردن تازه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

سبزی خوردن شامل چیست ؟ 

تره، ترپچه، ریحان، شاهی، نعنا، پیازچه، جعفری، ترخون.

البته سبزی هایی که در سبزی خوردن استفاده می شود کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و خودتان می توانید مواردی را اضافه یا کم کنید. اما ۶ مورد اول در معمولاً حتما در سبزی خوردن می بینیم ولی جعفری و ترخون در بعضی جاها در بین سبزی خوردن قرار نمی گیرد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نگهداری موز در یخچال برای طولانی مدت با چند ترفند عالی

نگهداری سبزی خوردن - ریحان

راه های نگهداری سبزی خوردن برای مدت طولانی

سبزی خوردن های خوش مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده های ایرانی است، هر کدام ویژگی های تغذیه ای و درمانی خاص دارد و مصرف آنها بسیار مفید است.

ابتدا برای شروع باید بدانیم که سبزی های سبزی خوردن معمولا شامل چه سبزی هایی میشود. تره، شاهی، ترپچه، ریحان، نعنا، پیازچه، ترخون و جعفری سبزی هایی خامی هستند که ما آنها را به عنوان سبزی خوردن در کنار غذاهایمان میل میکنیم.

سبزی ها را همیشه بعد از تهیه سریع پاک کنید. تا برگ های زرد و پلاسیده بین سبزی های باعث نشود بقیه سبزی ها زود خراب شوند.

بعد از اینکه سبزی ها را پاک کردید آنها را با آب سرد خوب بشویید و ضدعفونی کنید.

برای ضد عفونی کردن سبزی ها بهتر است از مواد طبیعی مانند سرکه و یا نمک استفاده کنید تا سبزی ها زمان بیشتری تازه بمانند.

مایع ظرف شویی و یا هر ضد عفونی کننده دیگر طول عمر سبزی ها را کاهش می دهد.

برای تمیز کردن و گل زدایی سبزی ها مدت 10 الی 15 دقیقه کافیست چون اگر زمان بیشتری در آب بمانند تغییر رنگ میدهند و زودتر پلاسیده میشوند.

سبزی ها شسته شده را در آبکش قرار دهید و حدود یک ساعتی صبر کنید تا آب آن برود.

سپس سبزیهای شسته شده را بر روی یک پارچه نخی پخش کنید و اجازه دهید 3 تا 4 ساعت روی پارچه بمانند. هر نیم ساعت سبزی ها را بالا پایین کنید تا آبشان کاملاً گرفته شود. چون اگر سبزی کمی هم آب داشته باشد سریع پلاسیده می شود.

نگهداری سبزی خوردن - شوید

بدانید با چه نوع گیاهی سر و کار دارید

ابتدا به سبزی خود نگاه کنید. اگر ساقه‌‌های آنها لطیف و سبز باشد، در دسته گیاهان لطیف قرار می‌گیرند. برخی از انواع رایج در این دسته عبارتند از ریحان، جعفری، نعناع، ​​شوید، ترخون و گشنیز. اگر سبزی شما ساقه چوبی سخت‌تری دارد، آنها را به‌عنوان گیاهان مقاوم به حساب آورید. در این دسته گیاهانی مانند رزماری، آویشن و مریم گلی قرار دارند. آگاه باشید که دانستن این موضوع در فهمیدن نحوه نگهداری آنها که کمی جلوتر به آن خواهیم پرداخت اهمیت دارد.

 نگهداری سبزی خوردن با شستشو مناسب

یکی از راه‌های نگهداری سبزیجات به مدت طولانی در یخچال این است که نسبت به پاک کردن و شستن ان سریع اقدام کنیم؛ چرا که وجود گل و لای و برگ‌های زرد و پلاسیده در بین سبزی‌ها باعث می‌شود باقی سبزی‌های سالم نیز پلاسیده و خراب شوند.

بهترین  روش شستن سبزی این است که در ابتدا آن‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به همراه نمک و سرکه درون آب قرار دهید و بعد از آن سبزی‌ها را به خوبی شسته و درون صافی قرار دهید تا آب آن‌ها به طور کامل خارج شود. توجه داشته باشید که به هیچ وجه از مایع ظرفشویی برای شستن سبزی استفاده نکنید؛ چرا که در هر صورت مواد به خوبی از روی سبزی پاک نمی‌شود و باعث مسمومیت شما می‌شود. 

نگهداری سبزی خوردن - شستن سبزی

خشک کردن سبزی یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

یکی از روش‌های نگهداری سبزی خوردن در یخچال، خشک کردن صحیح آن است. چرا که مهم‌ترین عامل پلاسیده شده سبزی، ماندن قطرات آب بر روی برگ‌ها است که باعث گندیدگی و پلاسیدگی آن‌ها می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید بعد از شستن سبزی‌ها، آن‌ها را درون یک سبد قرار داده و با زیر و رو کردن سبزی به زودتر خشک شدن آن‌ها کمک کنید؛ یا اینکه با استفاده از پارچه نگهداری سبزی آن‌ها را به خوبی خشک کنید.

قرار دادن سبزی درون کیسه پلاستیکی حاوی هوا یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

در صورتی که سبزی‌های شسته شده را درون یک کیسه پلاستیکی یا کیسه فریزر بریزید و آن را طوری گره بزنید که کمی هوا در آن جمع شده باشد، این روش باعث می‌شود که سبزی‌ها مدت بیشتری در یخچال سالم و تازه بمانند.

نگهداری سبزی خوردن در قابلمه یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

یکی از روش‌های قدیمی و موثر برای نگهداری سبزی خوردن، قرار دادن آن‌ها درون قابلمه است؛ با ریختن سبزی خوردن در قابلمه و کشیدن یک پارچه نخی تمیز روی آن، می‌توانید حداقل برای 5 الی 6 روز سزی تازه در خانه داشته باشید؛ اما توجه داشته باشید قبل از ریختن سبزی در قابلمه حتما آن‌ها را خشک کنید.

قرار دادن ساقه سبزی‌ها درون آب یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

یک روش ساده دیگر برای تازه نگهداشتن سبزی خوردن این است که بعد از جداسازی برگ‌های زرد و پلاسیده و حذف گل و لای‌ها، ساقه آنها را درون آب قرار دهید. سپس روی برگ سبزی‌ها را با پلاستیک بپوشانید و دور آن را با نخ یا کش ببندید یا اینکه یک درب مناسب روی آن قرار دهید.

نگهداری سبزی خوردن - کیسه پلاستیکی

استفاده از ظروف پلاستیکی یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

بهترین ظرف برای نگهداری سبزی خوردن، ظروف پلاستیکی است. برای استفاده از این روش بعد از شستن و خشک کردن سبزی، ابتدا در ظرف مورد نظر یک دستمال کاغذی پهن کرده و بعد سبزی‌ها را درون ظرف ریخته و مجدد سطح سبزی‌ها را با یک لایه از کاغذ بپوشانید و در نهایت درب ظرف را بگذارید تا هوا به درون آن جریان نداشته باشد.

عدم شستشوی سبزی خوردن یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

یک روش دیگر برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن و افزایش طول عمر آنها، این است که بعد از پاک کردن سبزی‌ها را بدون شستن درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و داخل یخچال بگذارید. با این اقدام احتمال پلاسیده شدن سبزی‌ها کاهش می‌یابد. پس می‌توانید هر روز به اندازه مصرف خود، مقداری از سبزی را برداشته و بعد از شستن برای سرو در کنار غذا آماده کنید.

نگهداری سبزی خوردن با جاذب اتیلن

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای نگهداری سبزی خوردن، استفاده از جاذب اتیلن، است. جاذب اتیلن به صورت بسته‌های پودری کوچک در بازار موجود هستند که گاز اتیلن را جذب خود می‌کنند. این پودر بدون رنگ و بو بوده و از آن می‌توان برای نگهداری سبزی پاک شده برای مدت طولانی استفاده کرد. در واقع جاذب اتیلن، با گرفتن رطوبت از سبزی‌ها مانع کپک زدن و پلاسیده شدن آنها شده و به شما کمک می‌کند که همیشه سبزی خوردن تازه و آماده در یخچال داشته باشید.

قرار دادن سبزی خوردن درون کیسه پارچه‌ای یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

برای تازه نگه داشتن سبزی‌ خوردن، می‌توانید آنها را درون یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آن را داخل یک کیسه فریزر یا نایلون مناسب قرار دهید. این کیسه نخی آب اضافی سبزی را جذب می‌کند و پلاستیک نیز مانع گردش هوای اضافه در میان سبزی‌ها می‌شود. با این روش می‌توانید به مدت ۴ روز سبزی‌ها را تازه در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری سبزی خوردن - کیسه پارچه ای

نگهداری سبزی خوردن در ظرف مناسب

اغلب افراد سبزی خوردن را بعد از شستشو و آبکشی درون صافی گذاشته و رها می‌کنند. در حالی که بهترین ظرف برای نگه داشتن سبزی خوردن به صورت تازه و سالم، ظروف رویی یا آلومینیومی است. با ریختن سبزی درون این ظروف و کشیدن یک پارچه نخی تمیز روی آن به تازه ماندن آنها کمک می‌کند.

نگهداری سبزی خوردن در قابلمه با قاشق 

به جای نگهداری سبزی خوردن در آبکش های پلاستیکی، از قابلمه استفاده کنید. استفاده از قابلمه های آلومینیومی یا همان روحی خودمان، انتخاب مناسبی برای نگهداری از سبزی خوردن است. برای این منظور کف قابلمه را با یک پارچه نخی پوشش دهید سپس سبزی را بر روی پارچه بریزید. برای ماندگاری بیشتر سبزی، یک قاشق فلزی غذاخوری هم بر روی آن قرار داده سپس درب قابلمه را بگذارید. فرقی نمی کند که سبزی را شسته اید یا نشسته است، فقط باید به خاطر داشته باشید که سبزی خیس نباشد. با این روش سبزی خوردن حدود یک هفته تازه می ماند.

استفاده از دستمال کاغذی یکی از راه های نگهداری سبزی خوردن

در این روش داخل یک ظرف پلاستیکی مناسب را با دستمال کاغذی بپوشانید. سپس سبزی‌ها را داخل آن قرار دهید و سطح سبزی‌ها را با یک لایه از کاغذ بپوشانید. در ادامه نیز درب ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید تا سبزی‌ها بدون قرار گرفتن در جریان هوا به مدت یک هفته سالم بمانند. اگر در طول این مدت نسبت به جدا کردن برگ‌‎های پلاسیده و زرد رنگ سبزی خوردن کنید به سایر سبزی‌ها نیز آسیب کمتری وارد می‌شود.

نگهداری سبزی خوردن - جعفری

اگر قرار است از سبزی به زودی استفاده کنید راهکار زیر را پیش بگیرید

برای این کار شما از یخچال استفاده خواهید کرد. به عبارتی روش تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال، معمولا اولین و راحت‌ترین کاری است که به همه پیشنهاد می‌دهیم. البته همانطور که گفتیم با این شیوه مدت زمان تازه و سالم نگه داشتن سبزی کوتاه خواهد بود. در هر صورت، برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار گیاهان لطیف و ضعیف‌تر را انتخاب کرده و سپس ته ساقه‌هایشان را با چاقو جدا کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه بایستی برگ‌های پژمرده یا قهوه‌ای‌رنگ و زردرنگ آن‌ها را نیز جدا کنید.
  • مرحله سوم: اکنون از یک شیشه خالی رب گوجه‌فرنگی یا مانند آن و یا دست کم یک لیوان استفاده کرده و سبزی موردنظر را درون آن بگذارید.
  • مرحله چهارم: حال بایستی به قدری آب درون شیشه یا لیوان بریزید که تا چند سانتی‌متر از ساقه سبزی‌ها درون آب قرار گیرد. دقیقا مثل این می‌ماند که چند شاخه گل طبیعی را درون گلدان قرار داده‌اید تا تازه بمانند.
  • مرحله پنجم: اکنون اگر شیشه درب‌دار است، درب آن را ببندید، در غیر اینصورت می‌توانید از پلاستیک فریزر برای پوشاندن کل شیشه یا لیوان استفاده کنید.
  • مرحله ششم: شیشه یا شیشه‌ها را درون یخچال قرار داده و هر دو روز یکبار آب آنها را عوض کنید.
  • مرحله هفتم: یادتان باشد که سبزی‌های سفت و سخت‌ فقط می‌توانند در یخچال ماندگاری داشته باشند و بهترین راه برای نگهداری آنها این است که این سبزی‌ها را درون یک کاغذ حوله‌ای مرطوب بپیچید و سپس آنها را درون یخچال قرار دهید. درست مانند اینکه یک بوریتو گیاهی کوچک را در یک بسته‌بندی پلاستیکی قرار داده باشید!

نگهداری سبزی خوردن - جعفری زرد

اگر قرار است سبزی را برای مدت طولانی‌تری ذخیره کنید راهکار زیر را پیش بگیرید

برای تازه نگه داشتن سبزی راهکار تازه نگه داشتن سبزی‌های با بافت ضعیف نسبت به سبزی‌های با بافت قوی‌تر اندکی فرق می‌کند که به آنها در بخش زیر می‌پردازیم.

سبزی های قوی تر

سبزی‌های با ساقه یا بافت مقاوم را علاوه‌بر اینکه می‌توان در یخچال نگهداری کرد، می‌توان درون فریزر نیز نگه داشت تا از فاسد شدن در امان بمانند. بدین منظور، همان فرم بوریتویی که کمی پیش‌تر برایتان شرح دادیم را در یک کیسه فریزر زیپ‌دار قرار داده و سپس آن را درون فریزر بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله برای اینکه فراموش نکنید چه چیزی در این بسته قرار دارد، از برچسب استفاده کنید تا با سبزی‌های دیگر قاطی نشود.

سبزی های لطیف تر

برای گیاهان لطیف، باید کمی بیشتر تلاش کنید تا آنها را تازه نگه دارید. برای مثال شما می‌توانید گیاهان لطیفی مانند ریحان را قدری خرد کرده و سپس با چند قاشق غذاخوری کانولا یا روغن زیتون مخلوط کنید. در ادامه آنها را در قالب‌های یخ قرار دهید تا یخ زده و ماندگاری پیدا کنند. پس از یک شب ماندن در فریزر، مکعب‌های منجمدشده گیاهی را در کیسه فریزر قرار داده تا اینکه زمان نیاز به آنها برای غذا پختن فرا برسد.

البته اگر دوست ندارید از روغن برای افزایش ماندگاری سبزی‌ها استفاده کنید، می‌توانید خیلی راحت و ساده همین کار را با مقداری آب انجام دهید. بنابراین سبزی‌ها را ابتدا خرد کرده و سپس درون قالب یخ یا کیسه فریزر قرار دهید. در ادامه آب یا روغن را بر حسب سلیقه انتخاب کرده و به سبزی‌ها اضافه کنید. سپس در صورتیکه از کیسه پلاستیکی استفاده کردید تا جایی که امکان دارد کیسه فریزر را مسطح و صاف کنید. با این شیوه، سبزی موردنظر شما می‌تواند تا چندین ماه در فریزر سالم باقی بماند.

نگهداری سبزی خوردن - ظرف سبزی

نگهداری سبزی خوردن در فریزر با روش بلانچ کردن

زمانی‌که تصمیم دارید از روش فریز کردن برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی استفاده کنید، دو راه پیش‌روی شماست. به عبارتی شما می‌توانید پیش از آنکه سبزی را در فریزر قرار دهید آن را بلانچ کرده و یا بدون بلانچ کردن، ادامه مراحل را طی کنید.

لازم به ذکر است دلیل بلانچ کردن این است که با این کار می‌توان فارغ از تغییر کم در طعم سبزی‌ها، به حفظ رنگ آنها کمک قابل ‌ملاحظه‌ای کرد. جالب است بدانید که روش بلانچ کردن برای تازه نگه داشتن ریحون یا ریحان، عالی عمل کرده و اگر ریحان بدون آن منجمد شود، قطعا سیاه‌رنگ خواهد شد. به منظور آشنایی با روش بلانچ کردن برای فریز کردن سبزی خوردن، مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار، سبزی‌ها را شسته و سپس درون آبکش قرار دهید.
  • مرحله دوم: در ادامه مقداری آب را به همراه قدری نمک درون قابلمه ریخته و بگذارید تا به خوبی بجوشد.
  • مرحله سوم: وقتی آب به جوش آمد، آن را روی سبزی درون آبکش بریزید. (دقت کنید برخلاف روش نگهداری قارچ یا کلم بروکلی که معمولا آنها را همراه با نمک و بعضا سرکه در قابلمه می‌جوشانند، برای سبزی خوردن، رد کردن آب جوش ظرف مدت یک یا دو ثانیه کفایت می‌کند.)
  • مرحله چهارم: اکنون بنابر سلیقه خود، می‌توانید سبزی موردنظر را به فرم درسته و یا خردشده در آورید.
  • مرحله پنجم: حال باید یک سینی مناسب را انتخاب کرده و سبزی را روی آن قرار دهید.
  • مرحله ششم: در این مرحله بایستی سینی را برای مدت یک شب درون فریزر قرار دهید.
  • مرحله هفتم: فردای آن روز باید سبزی‌ها را از سینی جدا کرده و درون یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار یا دست کم کیسه فریزر به صورت پهن قرار دهید. با این کار ساده، شما از یخ زدن سبزی‌ به‌صورت یک توده جامد و سفت جلوگیری کرده و استفاده از آن را برای آینده راحت‌تر می‌کنید.
  • محله هشتم: شما می‌توانید برای فریز کردن سبزی موردنظر خودتان علاوه‌بر سینی از قالب یخ نیز استفاده کنید. البته در اینصورت بایستی سبزی را ابتدا ریزریز خرد کرده و در هر قسمت قالب یخ به اندازه تقریبی یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی‌لیتر از سبزی را قرار دهید.
  • مرحله نهم: حال بایستی قالب یخ را برای مدت یک شب درون فریزر قرار دهید.
  • مرحله دهم: صبح روز بعد بایستی باقی فضای باقیمانده از هر قالب مکعبی یخ را با مقداری آب پر کنید. راز تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی به پایان رسید.

نگهداری سبزی خوردن - پیازچه

نگهداری سبزی خوردن تازه با کمک یخچال یا فریزر ؟

سبزی‌ها به اکثر غذاهایی که می‌خوریم عطر و طعم خوشایندی بخشیده و حتی می‌توان از آنها به عنوان جزئی از مواد اصلی تهیه بسیاری از سس‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال، تصور اینکه سس پستو بدون ریحان چه طعمی خواهد داشت، واقعا عجیب به‌نظر می‌رسد. به همین خاطر، به دلیل مهم بودن تازگی سبزی‌ها، شما را با روش‌ تازه نگه داشتن سبزی خوردن با بافت نرم و سفت و دیگر انواع سبزی‌ها بوسیله یخچال و فریزر آشنا کردیم.

بنابراین هم‌اکنون یک راه خوب برای افزایش مدت زمان ماندگاری سبزی‌ها را یاد گرفته‌اید و می‌توانید از سبزی تازه برای درست کردن انواع غذاها استفاده کنید. در آخر، پیشنهاد می‌کنیم همیشه به دنبال تهیه سبزی تازه باشید و این تکنیک‌ها و روش‌ها را برای زمان‌هایی که واقعا نمی‌توان سبزی تازه تهیه کرد به کار ببرید.

خواص برخی سبزیحات 

سبزیجات فیبر بالایی دادند، ضدسرطان بوده و به تقویت حافظه، زیبایی پوست و بهبود مشکلات گوارشی کمک می کنند.

تره : ضد سرطان
ترپچه: خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد. و ضد سرطان است.
ریحان: جلوگیری از ورم معده
شاهی: ضد باکتری و ضد سرطان
نعنا: ضد نفخ  و ضد تهوع
جعفری: جلوگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش وزن

نگهداری سبزی خوردن - سبزی

نکات پایانی تازه نگه داشتن سبزی خوردن

با رعایت یکی از اصول ذکر شده در نگهداری سبزی‌ ها می‌توانید آنها را به مدت 5 تا 10 روز در یخچال تازه و شاداب نگه داری کنید.
اگر در میان سبزی‌ها با گذشت زمان چند عدد سبزی پلاسیده و یا زرد رنگ پیدا کردید آنها را از بقیه سبزی‌ها جدا کنید چرا که سبب خراب شدن بقیه سبزی‌ها می‌شوند.
هنگام شست و شوی سبزی‌ها از مواد ضد عفونی کننده‌ی طبیعی مانند سرکه و یا نمک استفاده کنید تا مدت زمان بیشتری آنها را نگهداری کنید.
در صورتی که از مایع ظرف‌شویی برای شست و شو استفاده می‌کنید بدانید که طول عمر سبزی را کاهش می‌دهید.
سبزی‌ها را به مدت طولانی در آب ضد عفونی کننده قرار ندهید ده الی یک ربع برای تمیز کردن و گل زدایی آنها کافی ست اگر مدت زمان زیادی در آب بمانند زود پلاسیده شده و تغییر رنگ می‌دهند.
دقت داشته باشید که سبزی‌ها را برای حفظ طراوت و شادابی‌شان با آب سرد بشویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید