شستن لباس مشکی همیشه مشکلی بور شدن را به همراه دارد و شاید ندانیم که با استفاده از چند روش ساده میتوان این مشکل را حل کرد.در این مطلب از پارس مگ ما این روش ها را به شما معرفی می کنیم.

شستن لباس مشکی - پارچه

فهرست محتوا نمایش

چطور لباس‌های مشکی و تیره را بشوییم ؟

با اینکه لباس‌های تیره و مشکی همیشه به‌روز و مد هستند ولی نحوه شستن لباس تیره با دردسرهایی همراه است زیرا این لباس‌ها در اثر استفاده بلند مدت یا بور می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند. از این‌رو باید روش‌های اصولی برای شستن لباس‌های تیره و مشکی استفاده کنید تا عمر لباس شما افزایش یابد.

در ضمن اگر لباس مشکی خود را به درستی نشویید، بدون‌شک با گذر زمان شاهد براق بودن آن خواهید بود. برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم طبق مراحل ذکرشده در بخش‌های بعدی دست به شستشو بزنید.

لباس‌های تیره و روشن را از یکدیگر جدا کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث تغییر رنگ لباس‌های تیره می‌شود، شستن آنها به طور همزمان با سایر لباس‌های رنگی خواهد بود. در صورتی که لباس‌های مشکی خود را با یکدیگر بشویید رنگ آنها ثابت می‌شود و کمتر تغییر رنگ می‌دهند.

متاسفانه لباس‌های مشکی که در کنار لباس‌های روشن شسته می‌شوند، با گذر زمان و به تدریج تغییر رنگ می‌دهند، بور می‌شوند، و حتی رنگ خود را به طور کامل از دست می‌دهند. حتی در شستن اصولی لباس مشکی بهتر است لباس‌های تیره را از لباس‌های مشکی نیز جدا کنید.

به اصول مربوط به شستشوی لباس مورد نظر پایبند باشید

بعد از اینکه لباسی را خریداری کردید، قبل از شستن این لباس بهتر است به لیبل آن که نحوه شستشو و مراقبت از لباس را ذکر کرده است، به طور دقیق و کامل توجه کنید. با رعایت این اصول و قوانین به طور حتم عمر لباس شما بیشتر می‌شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نحوه شستن کفش در لباسشویی مرحله به مرحله | نباید ها و نکات کلیدی

شستن لباس مشکی - رخت آویز

به دمای آب شستشو توجه کنید

یکی دیگر از مسائل مهمی که در شستشوی لباس‌های تیره و مشکی مهم است، دمای آبی خواهد بود که لباس خود را درون آن می‌شویید. دمای مناسب آب به حفظ رنگ این لباس‌ها کمک می‌کند. در صورت گرم بودن بیش از حد آب، رنگ لباس شما محو یا براق می‌شود.

از این‌رو بهتر است برای شستن اصولی لباس مشکی از آب سرد استفاده کنید تا لباس تیره شما کمتر آسیب ببیند و یا رنگ آن تغییری نکند. به طور کلی برای شستن این لباس‌ها بهتر است سردترین چرخه ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید. آب داغ به بافت اساسی لباس‌های تیره آسیب می‌زند.

در انتخاب شوینده دقت کنید

برای شستن اصولی لباس مشکی باید از شوینده‌های مناسب لباس‌های تیره و مشکی استفاده کنید زیرا برخی از مواد شوینده دارای سفیدکننده هستند و همین امر باعث بوری یا تغییر رنگ لباس شما می‌شود. اگر مایع شوینده منتخب شما خاصیت حل شدن در آب سرد داشت، برای لباس‌های تیره و مشکی مناسب است.

لباس‌های تیره و مشکی را پشت و رو بشویید

با این روش ساده به جلوگیری از بور شدن لباس مشکی یا شلوار جین خود کمک می‌کنید. ساده‌ترین و موثرترین راه برای شستن لباس‌های تیره و حفظ رنگ آن پشت و رو کردن لباس‌ها خواهد بود زیرا آب و مواد شوینده بر روی لایه خارجی لباس تاثیر می‌گذارند و با این کار لایه اصلی لباس شما از تغییر رنگ محفوظ باقی می‌ماند.

شستن لباس مشکی - لباس تیره

لباس‌های تیره را خشک نکنید

خشک کردن لباس به طور قطع منجر به بوری لباس تیره نمی‌شود ولی برای رفع بور شدن لباس مشکی بهتر است آنها را خشک نکنید زیرا با قرار دادن لباس تیره خود در خشک‌کن ممکن است لباس شما براق شود. در صورت گرما و چرخش لباس در خشک‌کن این امکان وجود دارد که الیاف و بافت اصلی لباس شما آسیب ببیند.

توصیه می‌کنیم لباس‌های خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. البته برای این کار نیز باید لباس‌های تیره خود را دور از آفتاب قرار دهید تا بور نشوند.

لباس های مشکی خود را کمتر بشویید 

اگر با هر بار استفاده لباس های مشکی خود را می شویید باید بدانید که رنگ لباستان بور خواهد شد. برای جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی تان آنها را فقط در صورت نیاز بشویید و برای از بین بردن بوی عرق از اسفنج خیس استفاده کنید و در صورت لک شدن قسمت هایی از لباس آنها را لکه گیری کرده و کامل نشویید.

لباس های مشکی خود را با دست بشویید

لباس های مشکی خود را با آب سرد و بهتر است با دست بشویید زیرا آب گرم رنگ را تحریک می کند تا از روی پارچه بلند شود و بافت پارچه را نرم و شکننده می کند و باعث می شود رنگ از بین برود. شستشو با آب سرد به حفظ رنگ الیاف پارچه کمک می کند بنابراین دمای آب باید بین 15 تا 29 درجه بوده و از این مقدار تجاوز نکند.

شستن لباس مشکی - شستن با دست

لیبل لباس را قبل از شستن بخوانید

باید بدانید چه نوع پارچه ای را قرار است بشویید و آیا این لباس قابل شستشو در ماشین لباسشویی است یا خیر زیرا خیلی از لباس ها را نمی توان در ماشین لباسشویی شست.برخی از لباس های گران قیمت مثل پیراهن رسمی مشکی یا کت شلوار مشکی ممکن است نیاز به خشک شویی داشته باشند. 

از شستن لباس‌های مشکی و تیره با لباس‌های پرزدار اجتناب کنید

به عنوان مهم‌ترین ترفند شستن لباس مشکی با دست و ماشین به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید لباس‌های مشکی و تیره را همراه با لباس‌های پرزدار بشویید. شستن لباس‌های تیره با لباس‌های پرزدار موجب چسبیدن پرز لباس به لباس مشکی شما می‌شود و ظاهر آن را کدر می‌کند.

 لباس‌های تیره را با چرخش زیاد، فشار و چنگ زدن نشویید

چه قصد داشته باشید لباس‌های تیره و مشکی را در ماشین بشویید و چه با دست، باید از فشار دادن و چنگ زدن با دست و چرخش بیش از حد این لباس‌ها در ماشین لباسشویی اجتناب کنید. این کار موجب از دست رفتن رنگ پارچه‌های تیره و مشکی و بور شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی از کوتاه‌ترین زمان و کمترین میزان چرخش استفاده کنید.

هر چقدر لباس‌های شما کمتر در ماشین لباسشویی بمانند، کمتر رنگ خود را از دست می‌دهند. برای شستن لباس‌های تیره با دست نیز از چنگ زدن و فشار دادن لباس در آب پرهیز کنید.

برای لکه‌بری لباس مشکی از مشکین شوی استفاده کنید

بهتر است بدانید که استفاده از مایع سفید کننده برای لباس‌های مشکی و تیره اصلا مناسب نیست، اما زمانی که لکه‌هایی سخت روی لباس ایجاد شده که به سادگی برطرف نمی‌شود، می‌توانید از مایع شستشوی مخصوص لباس‌های تیره استفاده کنید که خاصیت لکه‌بری بالا بدون آسیب زدن به پارچه تیره را دارند یادتان باشد قبل از استفاده از هر ماده شوینده، حتماً برچسب روی لباس را مطالعه کنید.

شستن لباس مشکی با نمک را امتحان کنید

برای اینکه رنگ لباس مشکی شما ثابت باقی بماند، می‌توانید مقداری نمک را در آب حل کنید. برای شستن لباس مشکی با نمک لباس را برای ۵ دقیقه در محلول آب و نمک قرار دهید. سپس لباس را بشویید.

این کار هم موجب تمیز شدن لباس مشکی می‌شود و هم رنگ آن را حفظ می‌کند. می‌توانید به جای نمک از مقداری سرکه نیز برای شستشوی لباس‌های مشکی در خانه استفاده کنید.

شستن لباس مشکی - چوب لباسی

برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی آن را پشت و رو کنید

بهترین فرمول شستن لباس مشکی این است که قبل از شستن لباس آن را پشت و رو کنید. با این روش ساده ماندگاری رنگ لباس‌ها بیشتر می‌شود و مواد شوینده روی لایه بیرونی لباس تأثیر کمتری می‌گذارند. برای این کار باید قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی آن‌ها را پشت و رو کنید، سپس با پایین‌ترین قدرت چرخش موتور ماشین آن‌ها را بشویید تا به رنگ و پارچه لباس آسیب وارد نشود.

حتما بخوانید  آسان‌ترین روش جرم گیری و از بین بردن بوی بد انواع مدل ماشین لباسشویی

در کنار رعایت این نکته، به کار بردن شوینده‌هایی با کارایی ویژه برای شست و شوی لباس‌های تیره و مشکی، می‌توانید کار شست‌وشو را راحت‌تر و بدون دردسر کند.

مراقب رنگ‌دهی لباس مشکی به سایر لباس‌ها باشید

حتما برایتان پیش آمده که لباس مشکی یا تیره شما، به سایر لباس‌ها رنگ داده و آن‌ها را هم تیره کرده است. برای جلوگیری از رنگ دادن لباس مشکی به دیگر لباس‌ها، باید در نظر داشته باشید که شستن پارچه‌های مشکی و تیره،‌ قلق خودش را دارد. مثلا باید لباس‌ها را جداگانه بشویید و با رنگ‌های روشن و سفید در ماشین لباسشویی نیندازید. یا دمای آب را روی حالت سرد قرار دهید چون آب گرم، باعث رنگ‌دهی بیشتر این نوع پارچه‌ها می‌شود. همچین باید دور کند ماشین را برای شستن این پارچه‌ها انتخاب کنید و از شوینده‌های خیلی قوی استفاده نکنید.

مایع‌‌های لباسشویی که عنوان جنرال را با خود یدک می‌کشند، در تثبیت رنگ، موفق‌تر از سایر شوینده‌های لباس، عمل می‌کنند. به این معنی که این شوینده‌ها، با بیشترین توان، در مقابل رنگ‌دهی لباس‌ها عمل می‌کنند و این موضوع باعث جلوگیری از رنگ‌دهی لباس‌های تیره و مشکی (تا حد ممکن) شده و دیگر الیاف و لباس‌ها هم از رنگ گرفتن آن‌ها در امان می‌مانند. حتی این موضوع برای لباس‌های رنگی هم صدق می‌کند.

در صورت شستن لباس مشکی با دست از سرکه استفاده کنید

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های مشکی و تیره، شستن آن‌ها با دست است. در این روش آسیب کمتری به رنگ و بافت پارچه وارد می‌شود و ظاهر لباس نیز بهتر حفظ می‌شود. برای این کار باید در وان یا یک تشت یک فنجان سرکه سفید را با مقداری از هر کدام از مایع‌های شوینده لباس گفته شده در این نوشتار، مایع ظرفشویی و آب سرد ترکیب کنید.

سپس لباس مشکی خود را برای حدود نیم ساعت درون این ترکیب قرار دهید. در نهایت لباس را آبکشی کنید. استفاده از سرکه سفید موجب می‌شود تا رنگ لباس شما حفظ شود و بعد از شستشو رنگ خود را از دست ندهد و براق‌تر شود.

برای شستن لباس مشکی با شامپو از شامپوهای ملایم استفاده کنید

شستن لباس مشکی با شامپو بهترین فوت و فن شستن لباس مشکی است که به دلیل شویندگی ملایم و نرم‌کنندگی که دارد، به حفظ ظاهر لباس‌های شما کمک می‌کند. برای نو کردن لباس مشکی رنگ و رو رفته و شستشوی لباس‌های مشکی با دست بهتر است از مقداری شامپو بچه استفاده کنید.

شستن لباس مشکی - تی شرت مشکی

زمان شستشو باید کوتاه باشد

برای اینکه لباس های مشکی شما بور و رنگ پریده نشود، زمان شستشو باید کوتاه باشد.

شوینده را به اندازه استفاده کنید

روی بسته بندی را بخوانید تا بدانید که به چه اندازه از شوینده باید استفاده کنید میزان استفاده هر نوع شوینده لباس باهم متفاوت است . برای لباس های کثیف از مایع لباس شویی مخصوص لباس های مشکی بیشتر استفاده کنید.

استفاده از آب اسفناج

در گذشته از آب اسفناج پخته برای ثابت ماندن رنگ لباس مشکی استفاده می کردند و لباس را درون آب اسفناج خیس داده و سپس می شستند.

استفاده از قهوه یا چای

برای ثابت ماندن رنگ لباس مشکی در زمان شستن لباس های مشکی، دو فنجان قهوه یا چای دم کرده را به چرخه آبکشی اضافه کنید زیرا قهوه و چای رنگ های طبیعی دارند و موجب تقویت رنگ پارچه و لباس می شوند.

استفاده از فلفل سیاه

استفاده از فلفل سیاه هنگام شستشوی لباس سبب جلوگیری از رنگ پریدگی لباس های مشکی می شود زیرا رنگ سیاه ناشی از فشرده شدن فلفل باعث تقویت رنگ پارچه می شود. 

شستن لباس مشکی - سبد لباس

شستن لباس مشکی با دست

با اینکه روش‌های جدیدی برای شستشوی لباس‌ها به وجود آمده؛ اما همچنان برای رنگ‌های حساس مثل شستن لباس سفید و مشکی، شستشو با دست بهترین روش به حساب می‌آید. برای این منظور باید ابتدا لباس‌های مشکی و رنگی را از یکدیگر جدا کرده و سپس آن‎ها را با توجه به ظریف یا ضخیم بودن جنسشان، با دست بشویید.

همچنین پشت‌ورو کردن لباس‌های مشکی حین شستشو می‌تواند به حفظ رنگ و عمر لباس کمک کند. به یاد داشته باشید که بهتر است در زمان شستشو از آب سرد استفاده نمایید تا رنگ لباس کم‌رنگ نشود و به آن آسیب نرسد. درعین‌حال، توصیه می‌شود که لباس مشکی را به مدت طولانی در آب نگه ندارید.

استفاده از مواد شوینده مناسب مثل پودر دستی برف نیز می‌تواند برای تمیزی بیشتر لباس‌ها کمک‌کننده باشد. یکی دیگر از نکات مهم برای شستن لباس مشکی این است که تنها زمانی لباس‌ها را بشویید که واقعاً کثیف هستند و نیاز به شستشو دارند. این موضوع کمک می‌کند تا بافت پارچه بر اثر مالش، شستشو و آب‌کشی آسیب نبیند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که قبل از شستن هر لباس باید برچسب شستشوی آن را بررسی کنید تا طبق شرایط گفته شده، آن را تمیز کنید. در نهایت، برای حفظ رنگ الیاف پارچه، دمای آب باید مناسب باشد؛ چراکه کم یا زیادشدن آن باعث ازبین‌رفتن رنگ و شکنندگی پارچه می‌شود.

شستن لباس مشکی - لباس

شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس مشکی با استفاده از ماشین لباسشویی، بهتر است از آب سرد استفاده کنید. همچنین باید لباس‌های مشکی را تنها با لباس‌های هم‌رنگی که وزن نزدیک به هم دارند، شستشو دهید. قبل از قراردادن در ماشین لباسشویی، آن‌ها را پشت‌ورو کنید تا از بور شدن لباس جلوگیری شود.

همچنین، استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود و بهتر است آن‌ها به طور طبیعی خشک کنید. در این زمینه باید بعد از آبکشی لباس، آن را در هوای آزاد قرار دهید؛ اما دقت کنید که قرارگرفتن لباس مشکی زیر نور مستقیم خورشید یکی از عوامل اصلی در بور شدن و رنگ‌پریدگی آن است.

نکته بعدی اینکه انتخاب شوینده مناسب را جدی بگیرید. شوینده‌های مخصوص لباس‌های تیره و مشکی می‌توانند به جلوگیری از پریدگی رنگ پارچه کمک کنند.

بهترین دمای شستشو

درجه دمای مناسب برای شستن لباس با ماشین لباسشویی بسیار مهم است. در این زمینه ابتدا باید لباس‌ها را از هم جدا کرده و هرکدام را با شرایط خاصی بشویید. حتی اگر تمام لباس‌ها هم‌رنگ باشند، توصیه نمی‌شود که همه آنها را با هم شستشو دهید؛ زیرا هر لباس ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، نمی‌توانید یک بلوز نخی نازک و مشکی را با یک شلوار جین ضخیم در یک دمای مشترک و با مدت‌زمان همسان بشویید.

به یاد داشته باشید که لباس‌ها همیشه به یک اندازه کثیف نمی‌شوند؛ بنابراین بر اساس میزان آلودگی و چرک هر لباس، آن‌ها را در دمای مناسب شستشو دهید.

برای شستن لباس مشکی در ماشین لباسشویی، بهتر است از دمای آب پایین استفاده کنید. آب سرد یا دمای حدود ۴۰ درجه می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. آب سرد علاوه بر جلوگیری از کم‌رنگ‌شدن رنگ لباس، باعث کاهش چروک‌های آن هم می‌شود. این در حالی است که آب داغ می‌تواند به سرعت روی الیاف لباس مشکی تأثیر منفی بگذارد و به آن آسیب بزند.

شستن لباس مشکی - ماشین لباسشویی

دکمه شستن لباس مشکی در ماشین لباسشویی

این دکمه، یک گزینه مهم برای حفظ کیفیت و رنگ لباس‌های تیره است. از طریق مشاهده راهنمای ماشین لباسشویی یا استفاده از برنامه مجزا به نام Dark Wash، می‌توانید بهترین برنامه را برای لباس‌های مشکی انتخاب کنید.

برنامه شستشوی لباس‌های تیره به طور خاص طراحی شده تا از تغییر رنگ و بورشدن لباس‌ها جلوگیری کند. خوب است بدانید که این برنامه مقدار آب بیشتری استفاده می‌کند تا شوره‌ها روی لباس‌ها را به طور کامل از بین ببرد.

نحوه پاک‌کردن لکه‌ها

اگر روی لباس تیره لکه‌ای ایجاد شد، بهتر است آن را بلافاصله با لکه بر سپید پاک کنید تا رد آن روی لباس باقی نماند و نیاز به شستشوی بیشتر و طولانی‌تر نداشته باشد؛ چون شستشوی زیاد ممکن است باعث کم‌رنگ‌شدن رنگ پارچه شود.

از آنجا که لکه‌های مختلفی روی لباس ایجاد می‌شود، شما باید ترفندهای لازم برای رفع آن‌ها را بدانید. برای مثال راهکارهای ساده‌ای برای پاک‌کردن لکه کرم‌پودر از سطوح مختلف وجود دارد که بدون آسیب رسیدن به لباس، شما را به مقصود خود می‌رساند.

همچنین اگر این لکه‌ها روی لباس مشکی کودک شما ایجاد شد، با کمک راهنمای جامع شستن لباس بچه و پیروی از دستورالعمل‌های گفته شده، می‌توانید لکه‌ها را از بین ببرید.

شستن لباس مشکی - لباس رنگی

نکات تکمیلی

  • لباس‌های سبک ‌و سنگین را درون ماشین لباسشویی به طور جداگانه قرار دهید تا از چروک شدن و فرسودگی بیشتر لباس‌های سبک جلوگیری شود.
  • شستن لباس مشکی و نازک همراه با لباس‌های سنگین مانند حوله و جین می‌تواند باعث ایجاد پرزهای پوستی در لباس‌های نازک شده و درخشندگی اولیه آن‌ها را کم کند.
  • اگر لباس مشکی شما بسیار آلوده است، به‌هیچ‌وجه از آب گرم استفاده نکنید. به‌جای آن، لباس را قبل از شستشو در آب سرد خیس کنید تا آماده شستشو شود.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده معمولی، باید از عدم تأثیر منفی آن بر لباس مشکی مطمئن شوید. ازاین‌رو، ابتدا مقدار کمی از آن را استفاده نمایید و در صورت نتیجه مثبت، مقدار آن را بیشتر کنید.
  • هرچقدر زمان شستشو کمتر باشد، بهتر است. برای این کار باید از مواد شوینده با کیفیت بالا استفاده کنید که در مدت‌زمان کم، بهترین تأثیر تمیزی را روی لباس مشکی می‌گذارند.
  • می‌توانید از شامپو بچه نیز برای شستن لباس مشکی کمک بگیرید. این محصول قابلیت شویندگی ملایمی دارد و کف خوبی برای شستشوی لباس ایجاد می‌کند.

راهکارهایی که نمی‌دانستید !

برای آنکه رنگ لباس مشکی درخشان‌تر شود، می‌توانید از ۲ فنجان چای یا قهوه در هنگام آبکشی لباس استفاده کنید.

آب اسفناج پخته نیز راهکار جالبی است که اغلب افراد از آن اطلاعی ندارند. این مایع برای خیس کردن لباس قبل از شستشوی نهایی، کاربردی می‌باشد.

همچنین برای تثبیت رنگ مشکی می‌توانید از نمک استفاده کنید. برای این کار باید لباس را در ظرفی با مقداری نمک و آب قرار داده و پس از ۵ دقیقه آن را خارج نمایید. پس از آن، لباس آماده شستشو می‌باشد.

سعی کنید که لباس‌های مشکی را به‌موقع بشویید تا از شستشوی زیاد و در تایم بالا جلوگیری نمایید. این موضوع کمک می‌کند تا عمر لباس شما زیاد شود.

درنهایت باید گفت که برای شستن لباس مشکی، ابتدا مقداری مایع شوینده را درون آب حل کنید و سپس لباس را درون تشت قرار دهید. به این ترتیب از ترکیب‌شدن کامل مایع شوینده در آب ملایم مطمئن خواهید شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید