نحوه شستن کفش در لباسشویی بصورت مرحله به مرحله را به شما یاد می دهیم. کفش ها معمولا زود به زود کثیف می شوند و اگر در شستن آن کوتاهی شود لکه و کثیفی روی آنها باقی خواهد ماند. شستن کفش و کتانی در ماشین لباسشویی یکی از ساده ترین راه ها برای تمیز کردن آنهاست. اما لازمه ی این کار رعایت اصولی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کفش می باشد. پارس مگ تمام نکاتی که برای این کار نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد.

رفع بوی بد کفش - نحوه شستن کفش در لباسشویی

کفش‌های قابل شستشو در ماشین لباسشویی

به طور کلی، شستن کفش‌های پارچه‌ای و کفش‌های ورزشی از جنس نایلون، پنبه، کتان و  پلی استر در ماشین لباسشویی  مشکلی ندارد و  بی‌خطر است. از آنجا که این مواد با دوام هستند توسط مواد شوینده آسیب نمی‌بینند. در مقابل این کفش‌ها که بخوبی در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند، بسیاری از انواع دیگر کفش‌ها به تمیز کردن با دست یا مراقبت های ویژه نیاز دارند.

متخصصین می‌گویند که شستن کفش‌هایی از جنس چرم، جیر، وینیل و نوبوک  با ماشین لباسشویی اشتباه است، زیرا آب و رطوبت بالا حین شستن کفش در ماشین لباسشویی می‌تواند به کفش‌ها آسیب جدی وارد کند. بنابراین بهتر است از مواد پاک‌کننده مخصوص برای شست و شوی کفش‌های چرم یا جیر استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به خشکشویی بسپارید.

اگر کفش های شما از مواد ظریف مانند ابریشم یا ساتن ساخته شده یا دارای مهره  گلدوزی، پولک دوزی یا تزئینات دیگر است، آنها را به هیچ عنوان داخل ماشین لباسشویی نشورید. شستن کفش در ماشین لباسشویی برای این نوع جنس که تزئین شده هم است اصلا پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است این کفش‌ها را  با احتیاط و دقت  با دست بشورید یا شستن آن را به خشکشویی محول کنید.

پیشنهاد تولید کننده

پیش از شستن کفش در ماشین لباسشویی به توصیه تولید کننده آن توجه کنید. این توصیه ممکن است روی برچسب کفش یا جعبه آن درج شده باشد. یا اینکه می‌توانید آن را از سایت برند کفش خود پیدا کنید. بعضی از کفش ها به سادگی ساخته نمی‌شوند و انداختن آنها در ماشین لباسشویی باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. به همین ترتیب، برخی از مواد به روش های خاص شستشوی دست نیاز دارند.

نحوه شستن کفش در لباسشویی

اگر میخواهید بدانید که چگونه کتونی را در لباسشویی بشویید، 6 مرحله زیر را دنبال نمایید:

  1. آماده سازی
  2. برنامه شستشوی مناسب با لباسشویی
  3. استفاده از محافظ کفش
  4. استفاده از کیسه محافظ
  5. انتخاب مقدار مناسب مواد شوینده
  6. انتخاب خشک کننده مناسب

شستن کتونی در لباسشویی - نحوه شستن کفش در لباسشویی

مرحله اول : آماده‌سازی برای شستشو کتانی در لباسشویی

مرحله اول راهنمای نحوه شستن کفش در لباسشویی آماده سازی آن می باشد ، قبل از اینکه کفش‌های خودتان را به دست ماشین لباس‌شویی بسپارید تا کار شستن را بر عهده بگیرد بهتر است کارهایی را برای آماده‌سازی کفش خودتان انجام دهید. پس به خواندن مقاله راهنمای شستن کتانی با لباسشویی ادامه دهید . فکر می‌کنم به اسم مرحله آماده‌سازی نام‌گذاری کنیم بهتر است.

  • ابتدا باید بند کفش‌هایتان را بازکنید.
  • می‌توانید آن‌ها را جداگانه همراه با کفش‌هایتان داخل ماشین قرار دهید.
  • اما همراه با کفش اجتناب کنید، زیرا که معمولاً کثیفی و جرم‌های موجود در خود کفش به حدی است که نباید غیرمستقیم در ماشین لباسشویی شسته شود.
  • منظورم این است که باید در معرض حداکثر آب و مواد شوینده باشند.
  • اگر کفش‌های شما بیش‌ازحد کثیف است بهتر است قبل از لباسشویی با استفاده از مسواک و تکاندن آن‌ها درون سطل اشغال کمی تمیزتر کنید.
  • آشغال و خاک و گل را با تکاندن خارج کنید.
  • حالا می‌توانید کفش‌هایتان را داخل لباسشویی قرار دهید.

مرحله دوم : اطلاع از برنامه شستشوی مناسب نحوه شستن کتانی در لباسشویی

مرحله دوم راهنمای شستن کتانی با ماشین لباسشویی اطلاع و دانش از برنامه های شستشو می باشد.

برنامه ماشین لباسشویی بر اساس سرعت شستشوی آن تهیه‌شده است. این به این معنی است که استفاده از برنامه ملایم‌تر در شستشو، باعث خواهد شد کفش‌های شما در اثر شستشو اصطکاک و برخورد کمتری باهم داشته باشند و این نکته باعث خواهد شد تا احتمال پارگی و آسیب دیدن کفش‌هایتان بسیار پایین بیاد.

  •  از برنامه شستشویی ملایم استفاده کنید.
  • اگر می‌تواند نوع آب را هم انتخاب کنید، آب سرد را انتخاب کنید.

مرحله سوم : استفاده از محافظ کفش برای شستن آن در لباسشویی

در مرحله سوم نحوه شستن کفش در لباسشویی به شما آموزش داده می شود که چگونه از محافظ استفاده نمایید.

یکی دیگر از راه‌هایی که کفش‌های شما را از برخوردهای مخرب، حفظ خواهد کرد استفاده از یک محافظ به دور کفش است، برای این کار می‌توانید از حوله، تی‌شرت و یا پتو استفاده کنید. فقط همان‌طور که می‌دانید از وسایلی استفاده نکنید که خودشان از بین بروند.

  • از حوله سفید با کفش بسیار کثیف خودتان استفاده نکنید.
  • بدانید که با کفش کثیف هیچ‌چیز دیگری تمیز نخواهد شد.
  • نکته دیگر کاملاً واضح است و این است که اگر کفش شما وزن زیادی دارد هیچ‌وقت از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، زیرا آن را دچار آسیب خواهید کرد. مثل کفش‌های بسکتبال !

بیشتر بخوانید: عکس دشت شقایق معروف ایران – بهترین زمان برای دیدن گل های شقایق

شستن کتانی با ماشین لباسشویی - نحوه شستن کفش در لباسشویی

مرحله چهارم : استفاده از کیسه محافظ برای شستن کتونی در لباسشویی

اگر شما می‌خواهید که بند کفش‌هایتان را هم در ماشین بشورید توصیه می‌کنیم که آن‌ها را داخل کیسه‌ای سوراخ‌دار قرار دهید تا به‌جایی گیر نکند. خوب شسته شوند.

  • کیسه‌های محافظی برای این موارد وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بندها خوب شسته شوند و به دور دیگر لباس‌ها پیچیده نشوند.
  • وقتی هم که نمی‌خواهید از لباسشویی استفاده کنید، در مسافرت‌ها از این کیسه‌ها برای حمل وسایل کوچک خودتان استفاده کنید.

مرحله پنجم : انتخاب مقدار مناسب مواد شوینده برای نحوه شستن کتانی در لباسشویی

در مرحله پنجم نحوه شستن کفش در لباسشویی انتخاب مقدار مناسب شوینده برای شما شرح داده شده است.

  • اگر حس می‌کنید وسایلی که داخل لباسشویی دارید باید با کفش کثیف شما شسته شوند ؛ یک تصور غلط است.
  • فکر اینکه استفاده زیاد از مواد شوینده باعث تمیزتر می‌شود ، یک تصور غلط است.
  • استفاده بیش‌ازحد باعث خواهد شد که کف بسیاری تولید شود و کفش‌ها و لباس‌ها خوب در هم شسته نشوند.
  • از طرفی ممکن است باعث رنگ گیری شدید وسایل باهم شود؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد از مواد شوینده به میزان مناسب استفاده کنید و در مورداستفاده از مواد شوینده زیادتر مقاومت کنید.
  • شما نیاز به شوینده تخصصی برای کفش‌های خودتان ندارید، همان شوینده‌های قدیمی خودتان را استفاده کنید.

مایع شوینده برای شستن کفش - نحوه شستن کفش در لباسشویی

مرحله ششم : انتخاب خشک‌ کننده مناسب برای شستن کتانی در لباسشویی

در مرحله آخر راهنمای شستن کتانی با لباسشویی نحوه خشک کردن آموزش داده میشود.

بسیاری از مردم کفش‌های خودشان را با خشک‌کن‌ها خشک می‌کنند ، شما یکی از آن‌ها نباشید ، مثل این است که همه خودشان را به دردسر بیندازند و شما هم مثل آن‌ها عمل کنید.

  • زمانی که برنامه شستشو تمام شد و کفشتان را از ماشین خارج کردید، دقت کنید که در چرخش‌های زیاد آب آن گرفته‌شده است.
  • بهترین روش برای خشک کردن کتانی بعد از شستشو در لباسشویی استفاده از یک پنکه بادی است.
  • بعد از شستشو کتانی را در مجاورت پنکه قرار دهید.
  • اگر پنکه ندارید می‌توانید کفشتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا باد آن را خشک کند.
  • باد به زمان خشک شدن کمک خواهد کرد.
  • اگر کفش شما تکه‌های جداشدنی دارد می‌توانید آن‌ها را در خشک‌کن قرار دهید.
  • می‌توانید کفش‌هایتان را به‌صورت افتاده قرار دهید تا باد در کفشتان بپیچد.

نبایدهایی در مورد نحوه شستن کفش در لباسشویی

  • روش شستن کفش‌ها در داخل ماشین لباسشویی مناسب هر نوع و جنس کفشی نیست، مثلا کفش‌های ورزشی کتانی و یا پارچه‌ای برای این روش مناسبند، اما برای کفش‌هایی از جنس چرم و جیر که بسیار حساس هستند و یا کفش‌های سنگینی مانند کفش بسکتبال مناسب نیستند، زیرا احتمال دارد که به در و دیوار ماشین لباسشویی شما آسیب برسانند. برای تمیز کردن این گونه کفش‌ها بهتر است که به صورت دستی آنها را بشویید.
  • هرگز از مواد سفید کننده یا مواد شیمیایی قوی برای شستن کفش‌ها استفاده نکنید.
  • برای اینکه کفش‌ها شکل وحالت خود را از دست ندهند، داخل آنها را با روزنامه پر نکنید، چرا که روزنامه پس از خیس خوردن در آن باز شده و به بدنه کفش شما می‌چسبد.
  • تا زمانی که کفش‌ها کاملا خشک نشده‌اند، آنها را نپوشید.
  • حتما راهنمای شستشوی کفش خود که بر روی جعبه آن درج شده است را بخوانید تا بدانید که نسبت به چه شوینده‌هایی ممکن است حساس باشد.

شستن کتونی گلی - نحوه شستن کفش در لباسشویی

شستشوی کفش در برندهای مختلف ماشین لباسشویی

نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی و نکاتی که باید به آن توجه داشت در همه ماشین‌های لباسشویی یکسان است. اما برخی برندها در سایت‌های خود توضیحاتی در این باره ارائه کرده‌اند که حتما مورد توجه شما قرار خواهد گرفت.

نحوه شستن کفش در لباسشویی بوش

کفش‌های ورزشی از مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر ساخته می‌شوند که از دوام بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند در برابر شستن کفش در ماشین لباسشوئی مقاومت کنند. با این حال، بسیار مهم است که دستورالعمل‌های موجود در برچسب مراقبت از کفش خود را مطالعه کنید که تعیین می‌کند شستن کفش در ماشین لباسشویی برای این نوع برند مناسب است یا خیر. اگر برچسب شستن کفش با ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کند، یک روش شستشوی جایگزین مانند شستن با دست را امتحان کنید.

بندها را از کفش‌های کتانی خود درآورید و با استفاده از مسواک آشغال و خاک اضافی را از سطح  آن پاک کنید. با این کار ماشین لباسشویی می تواند آلودگی باقیمانده در کفش شما را بهتر پاک کند. در حالت ایده‌آل، کفش‌ها و بندهای آن را درون کیسه و سپس آن را در درام ماشین لباسشویی قرار دهید.

این کار از گیر کردن آن‌ها در داخل درام به خصوص بین درز لاستیکی درب جلوگیری می‎‌کند. برای کاهش سر و صدای کفش‌ها که به درام ماشین لباسشویی برخورد می‌کنند، توصیه می‌شود با ایجاد یک لایه محافظ از ضربه کفش با محفظه کم کنید. کفش‌های خود را با استفاده از دمای آب سرد بشویید تا از رنگ پریدگی آن جلوگیری کنید. ما توصیه می‌کنیم برای نتیجه بهتر از دمای آب 30 درجه سانتیگراد استفاده کنید.

پس از شستن کفش در ماشین لباس شویی ، ممکن است وسوسه نشوید که آنها را مستقیما در خشک کن قرار دهید تا سریع خشک شوند. زیرا گرمای حاصل از خشک کن می‌تواند با ذوب کردن چسب به کفش‌ها آسیب زیادی برساند. ایده بهتر این است که آن‌ها را در هوای آزاد خشک کنید.

نحوه شستن کفش در لباسشویی سامسونگ

شرکت سامسونگ درباره شستن کفش در ماشین لباسشویی به طور مختصر توضیح داده است که کفش‌های تنیس یا کفش‌های کتانی را می‌توانید در ماشین لباسشویی سامسونگ شستشو دهید. توصیه می‌شود کفش‌های تنیس یا کفش های کتانی را با یک بار حوله بشویید تا از عدم تعادل شدید در طول چرخش جلوگیری کنید.

شستن کفش با برس - نحوه شستن کفش در لباسشویی

نحوه شستن کفش در لباسشویی ال جی

اگر ماشین لباسشویی الی جی دارید باید به تنظیمات اولیه و برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی دقت کنید تا کفش‌ها به بهترین شکل ممکن تمیز شوند. قبل از روشن کردن ماشین باید «دور کند» با آب سرد را برای شستن کفش در ماشین لباسشویی LG انتخاب کنید تا کفش‌ها آسیب نبینند. هم‌چنین بهتر است چند روبالشی یا حوله‌ قدیمی را دور کفش خود بپیچید و سپس آن را درون ماشین بیندازید تا برخورد کمتری با دیوار‌ه‌های ماشین لباسشویی داشته باشد.

نحوه شستن کفش در لباسشویی ویرپول

این برند آمریکایی نیز در سایت خود، روند توصیه شده ما را راجع به شستن کفش در ماشین لباسشویی تایید می‌کند. در این سایت آمده است که شستن کفش در ماشین لباسشویی کار دشواری نیست، اما مقداری آماده‌سازی لازم دارد. قبل از شروع به کار، دستورالعمل‌های مراقبت و نظافت کفش‌های خود را بررسی کنید تا از ایمنی در شستشو با لباسشویی مطمئن شوید. سپس مطمئن شوید که ابزار و مواد زیر را در دست دارید: کیف‌های توری شستشو، مواد شوینده ترجیحا مایع لباسشویی، یک برس نرم مانند یک مسواک قدیمی، کرم پاک کننده  و حوله‌های قدیمی؛

نحوه شستن کفش در لباسشویی ایرانی

روشی که در بالا توضیح داده شد به طور معمول در تمامی برندهای ماشین لباسشویی قابل استفاده است. در واقع همه ماشین‌های لباسشویی از دوام و قدرت شستشوی کفش برخوردارند. نکته این است که شما در وهله اول به جنس کفش‌های خود دقت کنید و در وهله دوم همه نکاتی که گفته شده را رعایت کنید. در این باره، شستن کفش‌ها با چند حوله بسیار مهم به نظر می‎‌رسد که هم از آسیب کفش و هم ضربه به بدنه ماشین جلوگیری می‌کند. در سال‌های اخیر، محصولات خانگی ایرانی پیشرفت چشمگیری کرده است و شرکتی همچون برفاب محصولات خود را  مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید