برنج هندی و پاکستانی هر دو جزو برنج های خارجی هتند و تفاوت بسیاری از همه لحاظ با برنج های ایرانی دارند.اما خود این دو برنج هم باهم تفاوت دارند که در این مطلب از پارس مگ با این تفاوت ها آشنا خواهید شد.

برنج هندی و پاکستانی - برنج

برنج هندی بهتر است یا برنج پاکستانی ؟

بهتر است که در مرحله ی ابتدایی ویژگی های این دو نوع برنج هندی و پاکستانی را مورد بررسی قرار داده تا به نتیجه ی نهایی رسید.

برنج پاکستانی به دلیل پخت سریع و عطر فوق العاده و داشتن تنوع بسیار بالا می تواند از مشخصه هایی باشد که افراد خریدار و مصرف کننده را بیشتر به خود جلب نموده تا بیشتر دیده بشود.

کشور پاکستان که یکی از بزرگ ترین تولید کننده های برنج در جهان می باشد، برنجی که توسط این کشور تولید شده دانه بلند و عطر زیاد و در مدت زمان بسیار کم هم پخته خواهد شد.

اگر می خواهید بدانید که کدام نوع از برنج ها با کیفیت تر هستند بهتر است که بگوییم برنج های پاکستانی با کیفیت تر و سالم تر از برنج های هندی است.

کشت برنج های پاکستانی در مزارع حاصل خیز سند و پنجاب صورت می گیرد که افراد کشاورز بسیاری در این زمین ها مشغول انجام کار هستند، برنج پاکستانی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد از نوع و مدل باسماتی است.

برنج یکی از اقلام مصرفی است که در بسیاری از کشورهای جهان خصوصا ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی مصرف بسیار بالایی دارد. اما، مصرفِ برنج به‌طور خاص در ایران بسیار زیاد است و به همین خاطر شاهد تنوع در بازار هستیم و از انواع برنج‌های ایرانی گرفته تا برنج‌های هندی و پاکستانی را می‌توان در فروشگاه‌ها پیدا و خریداری کرد. اما مطمئنا کیفیت برنج‌های ایرانی نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار بهتر است و حتی می‌توان گفت که برنج ایرانی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برنج‌های دنیا محسوب می‌شود.

با این وجود، شاهد هستیم که طی سال‌های گذشته واردات برنج از دیگر کشورها به ایران زیاد شده تا بتوان میزان تقاضای مصرف‌کننده را تامین کرد. در این میان، هند و پاکستان سهم بزرگی از بازار ایران را در دست دارند و می‌توان گفت که بزرگترین واردکننده‌های برنج در ایران هستند. اما صحبت‌های بسیاری در مورد برنج‌های هندی و پاکستانی مطرح می‌شود و بسیاری نمی‌دانند که آیا خرید برنج از این دو کشور تصمیمی آگاهانه است یا خیر.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین ترفند های نگهداری برنج در خانه بدون ایجاد شپشک

برنج هندی و پاکستانی - سرتاس

برنج هندی چطور برنجی است ؟

نام هند در میان بزرگترین صادرکننده‌های برنج در دنیا دیده می‌شود و چند سالی است که پای برنج‌های هندی به سفره‌ی ایرانیان نیز باز شده است. برنج هندی نیز مانند برنج ایرانی دارای درجه‌ی کیفیت متفاوتی است و می‌توان باکیفیت‌ترین برنج را در میان برنج‌های هندی پیدا کرد که از آن به‌عنوان برنجی برای مجالس استفاده می‌کنند.

هند یکی از کشورهای حاصل‌خیر برای کشت برنج است و برنج هندی معمولا در قسمت شمالی این کشور کشت می‌شود. یکی از نکات جالب در مورد برنج هندی، دانه‌های کشیده این مدل برنج است که دقیقا به دلیل همین ویژگی است که در بسیاری از کشورها خصوصا ایران معروف شده است. بسیاری وجودِ مواد معدنی،‌ روی، آهن و منیزیم را دلیلی برای کشیده‌شدن دانه‌های برنج هندی می‌دانند و در کنار آن، این ویژگی‌های باعث شده که برنج هندی به ماده‌ای مفید تبدیل شود.

ویژگی‌های برنج هندی

اگر برای خرید برنج به فروشگاه‌ها مراجعه کرده باشید، حتما متوجه شدید که برخی برنج‌های موجود در قفسه فروشگاه‌ها مانند برنج‌های ایرانی سفید نیستند و از نظر اندازه نیز کشیده‌تر هستند. برنج‌های هندی مانند برنج‌های ایرانی سفید نیستند، اما کاملا یکدست و شفاف هستند. دیگر ویژگی‌های برنج هندی که خوب است از آنها خبر داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • طول دانه‌های برنج هندی حدودا ۷ میلی‌متر است که بعد از پخت تقریبا به ۱۳ میلی‌متر می‌رسد.
  • بافت و شکل ظاهری دانه‌های برنج هندی پس از پخت تغییر نمی‌کند.
  • دانه‌های برنج هندی پس از پخت به هم نمی‌چسبد.
  • برنج هندی عطر و بوی خوبی دارد، اما مسلما عطر و بوی آن به پای برنج ایرانی نمی‌رسد.
  • پخت برنج هندی آسان است و زمان پخت کمتری نسبت آن نسبت به دیگر برنج‌ها کمتر است.
  • با توجه به قد کشیدن برنج هندی، می‌توان گفت که این نوع برنج برای مجالس و مهمانی‌ها مناسب است.

برنج هندی و پاکستانی - هندی

کیفیت پخت برنج هندی

یکی از دلایل معروف بودن و پراستفاده بودن برنج هندی کیفیت عالی آن بعد از پخت است. بافت نرم دانه‌های برنج هندی همچنان بعد از پخت باقی می‌ماند. دانه‌های این نوع برنج پس از طبخ به هم نمی‌چسبد و به صورت جداگانه و دانه دانه در دیس برنج به زیبایی خود نمایی می‌کند. برای ما ایرانی‌ها که عطر و بوی غذاها بسیار مهم است، برنج هندی گزینه بسیار مناسبی است. برنج هندی عطر و بوی بی نظیری دارد. در مقایسه برنج هندی و پاکستانی در خصوص عطر برنج، هر دو نوع برنج عطر فوق‌العاده مطبوعی دارند. البته که برنج ایرانی آن چنان خوش عطر وخوش بو است که هیچ برنجی از این نظر نمی‌تواند با آن رقابت کند. در مورد کیفیت پخت برنج هندی می‌توان به آسان‌تر طبخ شدن این برنج اشاره کرد. به این دلیل که زمان پخت کمتری نسبت به دیگر برنج‌ها دارد. برنج هندی به این دلیل که بعد از پخت به خوبی قد می‌کشد و ظاهر بهتری دارد برای مجالس و مهمانی‌های شما بسیار مناسب‌تر است.

مضرات برنج هندی

بازار برنج نیز مانند دیگر بازارها اسیر برخی افراد سودجو شده است که هر کالای بی‌کیفیتی را به‌عنوان برنج هندی می‌فروشند. بنابراین، در صورت تقلبی بودن برنج هندی می‌توان انتظار سمی بودن آن را داشت و خب خرید آن می‌تواند به سلامت و بدن افراد آسیب وارد کند. اما برنج هندی اصل، کیفیت بالایی دارد و حتما در زمان خرید باید سراغ فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده بروید. شاید همین موضوع باعث شده که در زمان تصمیم‌گیری در مورد اینکه برنج هندی بخریم یا ایرانی، انتخاب شما برنج ایرانی شود.

انواع برنج هندی

بهترین ها در تولید برنج هندی را می توان برنج هندی باسماتی، قهوه ایی، جاسمین، کالیجیرا را نام برد و برنج های هندی دیگری که در ایران بسته بندی شده را می توان برنج های محسن، احمد، مژده، طبیعت، تبرک و… نام برد.

علت قد کشیدن برنج هندی چیست ؟

برنج هندی با توجه به قیمتی که دارد به نسبت پختش دارای قد بلندی می شود و دارای عطر و طعم مطلوبی است، به دلیل داشتن قیمت متناسب و قد کشیدنش دارای طرف داران بسیار زیادی است.

علت قد کشیدن این نوع از برنج ها می تواند به علت نیم جوش تولید شدن یا پاربویل می باشد در اصل به این معناست که بعد از فرآوری در دمای بین ۷۰ تا ۸۰ درجه  نیم جوش شده و بعد از انجام این مرحله  در مقابل هوای خشک قرار داده می شود و به همین علت می تواند از کیفیت قد بلندی بهره ببرد.

در آزمایشات به اثبات رسیده که در ستخت این نوع برنج ها فلزات و پلاستیک دست دارند و زمانی که این مواد را در برنج ها به نقطعه ی جوش رسانده و مولکول هایش تحت تاثیر واکنش قرار گرفته که باعث نمایان شدن قد بلند دانه ی برنج خواهید بود.

برنج هندی و پاکستانی - کاسه

برنج پاکستانی چیست ؟

در کنار هند پاکستان نیز به عنوان یکی از بزرگترین کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده برنج شناخته می‌شود. کیفیت بالا و قد بلند بودن برنج پاکستانی دلیل اصلی استقبال و انتخاب این نوع برنج است. در خصوص برنج پاکستانی نکته مهمی که وجود دارد در روند کاشت و برداشت این نوع برنج است. تمام مراحل کشت برنج در پاکستان توسط زنان این سرزمین صورت می‌گیرد. زمین‌های حاصلخیز در پاکستان باعث شده است تا نقش بسیار بزرگی در تولید و صادرات برنج پاکستانی داشته باشد. با مقایسه برنج هندی و پاکستانی تا به اینجا بیشتر به این نتیجه رسیدیم که برنج پاکستانی در رتبه دوم بعد از برنج هندی قرار می‌گیرد.

مشخصات ظاهری برنج پاکستانی

ظاهر دانه‌های برنج پاکستانی تا حدودی متفاوت است. دانه‌های این برنج ظاهری عاج مانندی دارند و این دانه‌های نازک قد بلندی نیز دارند. برنج پاکستانی هم از برنج‌های قدبلند مناسب برای مجالس و مهمانی‌ها است. دانه‌های برنج پاکستانی کاملا به یک اندازه و یک دست هستند. زمانی که شما به مقایسه برنج هندی و پاکستانی می‌پردازید متوجه می‌شوید که دانه‌های هر دو نوع برنج یکدست و هماهنگ هستند. این امر زیبایی دیس برنج شما در سفره را بیشتر می‌کند.

کیفیت پخت و عطر برنج پاکستانی

برنج پاکستانی از نظر کیفیت پخت و عطر و طعمی که دارد به برنج ایرانی نزدیک‌تر است. اگر از نظر عطر و بو مقایسه برنج هندی و پاکستانی را بررسی کنید؛ قطعا به این نتیجه می‌رسید که عطر و بوی برنج پاکستانی بسیار بیشتر و بهتر است. اما جالب است بدانید که هرچقدر هم عطر و بوی این برنج خوب و عالی باشد، باز هم عطر برنج طارم و برنج هاشمی ایرانی چیز دیگری هستند. برنج پاکستانی بعد از پخت کیفیت عالی و مطبوعی دارد. به دلیل مناسب بودن قیمت برنج پاکستانی، این برنج همواره جزو انتخاب‌های هر ایرانی است. برنج پاکستانی بسیار خوش پخت‌تر از برنج هندی است. اما به این دلیل که برنج هندی پخت آسان‌تر و سریع‌تری دارد، از استقبال بیشتری در بین مردم برخوردار است.

برنج هندی و پاکستانی - دست

ویژگی‌های برنج پاکستانی

ظاهر برنج‌های پاکستانی کمی متفاوت‌تر از برنج‌های هندی است و این یکی از تفاوت‌های اصلی میان این دو مدل برنج است. جدا از کشیده بودن برنج‌های پاکستانی و یکدست بودن آنها، شکل ظاهری این مدل برنج مانند عاج است و این تنها تفاوت ظاهری میان برنج هندی و پاکستانی است. اما این تنها یکی از ویژگی‌های برنج پاکستانی است، دیگر ویژگی‌های آن عبارت‌اند از:

  • کیفیت پخت برنج پاکستانی نزدیک به برنج ایرانی است.
  • عطر و بوی برنج پاکستانی بهتر از برنج هندی است، اما باز هم عطر برنج ایرانی چیز دیگری است.
  • برنج پاکستانی بعد از پخت کیفیت خوبی دارد.
  • قیمت برنج پاکستانی نسبت به دیگر انتخاب‌های بازار مناسب‌تر است.
  • برنج پاکستانی بسیار خوش‌پخت‌تر از برنج هندی است، اما پخت برنج هندی آسان‌تر است.

شرایط آب و هوایی

هوای پاکستان، گرم و مرطوب است. این بهترین و مناسب ترین شرایط آب و هوایی برای کشت برنج است. در پاکستان، حدودا 9 ماه از سال، هوا گرم است. این هوای گرم به دانه های برنج فرصت رشد کافی را می دهند.

زاویه تابش خورشید

هم چنین در چهار ماه از سال، زاویه تابش خورشید به گونه ای است که شرایط را برای رشد دانه های برنج مطلوب کرده است. این امر به این دلیل است که تابش خورشید به صورت مستمر، باعث جوانه زنی بهتر دانه های برنج و کیفیت مطلوب تر دانه های برنج می شود.

میزان رطوبت موجود در محیط

این شرایط، میزان رطوبت موجود در هوا را هم بالا می برد که خود عامل دیگری برای بهبود کیفیت رشد دانه های برنج می باشد. رطوبت باعث می شود که دانه های برنج بعد از جوانه زنی، شفاف تر شوند و میزان بار پروتئینی آن ها بیشتر شود.

برنج هندی و پاکستانی - برنج

مضرات برنج پاکستانی

برنج های پاکستانی را به عنوان برنج های معطر و خوش طعم می شناسیم. این برنج ها اکثرا دانه بلند هستند. چون در شرایط مرطوب و گرم رشد کرده اند، بعد از پخت هم به خوبی قد می کشند. برخلاف برنج های هندی، دلیل قد کشیدن برنج های پاکستانی، فرآوری انجام شده روی آن ها نیست. بلکه شرایط آب و هوایی و ویژگی های کشتزارهای برنج، باعث ایجاد این ویژگی در برنج های پاکستانی شده است.

این ویژگی های مطلوب، ممکن است باعث شود که در تصمیم گیری درباره اینکه برنج پاکستانی بهتره یا هندی، برنج پاکستانی را انتخاب کنیم، اما این مزایا نباید ما را از عوارض جانبی برنج پاکستانی هم غافل کند. پس اگر می خواهیم به درستی بدانیم که برنج پاکستانی بهتره یا هندی، بهتر است عوارض جانبی آن را هم در نظر بگیریم.

آلودگی با فلزات سنگین

 برنج های پاکستانی ممکن است در معرض آلودگی با آرسنیک باشند. آرسنیک می تواند هم از طریق خاک و هم از طریق آب جذب شود و در دانه های برنج انباشته شود. با مصرف برنج، این فلزات سنگین در بدن انسان تجمع می یابند. آثار و علایم آلودگی با فلزات سنگین، در طول زمان در بدن انسان آشکار می شود. به همین خاطر است که باید در انتخاب نوع برنج پاکستانی دقت کنیم. پس اگر دوست دارید بدانید برنج پاکستانی بهتره یا هندی، حتما دقت کنید از برنج هایی استفاده کنید که میزان آلودگی فلزی آن ها پایین باشد.

بیماری های تغذیه ای

برنج پاکستانی، علاوه بر عطر خوبی که دارد، طعمی بسیار نزدیک به برنج ایرانی دارد. به همین خاطر است که با ذائقه بسیاری از مردم ایران سازگار است. این ویژگی ها به این سوال پاسخ می دهد که برنج پاکستانی بهتره یا هندی، اما باید به این موضوع هم توجه کنیم مصرف بیش از اندازه برنج پاکستانی، خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولیک را افزایش می دهد. این بیماری با افزایش فشار خون، افزایش میزان چربی و کلسترول خون، خودش ار نشان می دهد.

برنج هندی و پاکستانی - دانه برنج

خطر بیماری های مزمن

مصرف بیش از حد برنج پاکستانی، باعث افزایش نرخ ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و چاقی مزمن می شود. مطالعات مختلف نشان داده اند که کسانی که هر روز برنج سفید مصرف می کنند، استعداد بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند.

آیا برنج پاکستانی از پلاستیک است ؟

یکی از مواردی که در مورد برنج پاکستانی مطرح است، شایعه پلاستیکی بودن این نوع برنج است. بسیاری از شایعات این‌چنینی معمولا بدون اشاره به منبع علمی و تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند. دانه برنج در دسته غلات طبیعی قرار می‌گیرد که مواد پلاستیکی ندارد. با توجه به شایعات مطرح شده در مورد پلاستیکی بودن برنج پاکستانی، تا به حال چندین بار تحقیقاتی از سمت سازمان‌ها و مراجع کشاورزی و بهداشتی پاکستان و حتی برخی موسسات معتبر در سطح جهان انجام شده که در تمام آنها به سلامت و ایمنی برنج پاکستانی اشاره شده است.

نکته دیگر در مورد پلاستیکی بودن برنج پاکستانی این است که، پلاستیک معمولا پس از قرار گرفتن در معرض حرارت تغییر شکل می‌دهد و نرم می‌شود و این تغییر شکل در برنج پاکستانی دیده نشده است. علاوه بر این، تولید برنج از پلاستیک نیاز به تجهیزات خاص دارد، هزینه‌بر است و حتی ممکن است بوی نامطبوع داشته باشد. بنابراین، می‌توان گفت که برنج پلاستیکی وجود خارجی ندارد و این موضوع تنها یک شایعه است.

برنج هندی و پاکستانی - برنج قهوه ای

تفاوت های میان برنج هندی و پاکستانی

برنج پاکستانی را می‌توان از مرغوب‌ترین برنج‌های خارجی معرفی نمود. این برنج در طول سال به مقدار بسیار زیادی به کشورهای سراسر دنیا صادر می‌شود. به طور کلی پاکستان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده برنج در سراسر جهان است. این برنج به خوش عطری و دانه بلند بودنش معروف می‌باشد که در ایران آن را با نام برنج باسماتی می‌شناسند. به همین دلیل اگر فروشنده برنج خارجی مورد نظر را به شما برنج باسماتی معرفی نماید، احتمالا برنج پاکستانی را در اختیار شما قرار داده است.

برنج هندی نیز از دیگر برنج‌های باکیفیت خارجی می‌باشد که پس از برنج پاکستانی با حجم زیادی به سایر کشورها صادر می‌شود. ظاهر این برنج شباهت زیادی به برنج‌های ایرانی دارد، اما عطر و طعم برنج ایرانی را ندارد. برنج‌های پاکستانی از فیبر بالایی برخوردارند و می‌توانند احتمال بروز سکته را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به طور کلی برنج‌ پاکستانی سازگاری بیشتری با دستگاه گوارش دارد، اما برنج‌های هندی ظاهر بهتری نسبت به برنج‌های پاکستانی دارند. متاسفانه در خصوص این برنج‌ها هشدارهای زیادی داده شده است که یکی از آن‌ها، احتمال وجود فلزات و پلاستیک در مولکول‌های برنج هندی است.

نمی‌توان با قاطعیت گفت که برنج‌های هندی کیفیت بالاتری دارند یا برنج‌های پاکستانی از کیفیت بهتری برخوردارند. به طور کلی برنج‌های پاکستانی روند کشت سالم‌تری دارند. به همین دلیل می‌توانند سازگاری بیشتری با دستگاه گوارش داشته باشند. اما روند کشت و تولید برنج هندی به گونه‌ای می‌باشد که ممکن است فلزات و پلاستیک به مولکول‌های آن نفوذ نماید. بنابراین مصرف برنج‌های هندی بی‌کیفیت می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شود.

در نهایت باید گفت که اگر می‌خواهید برنج شما ظاهر بهتری داشته باشد، بهتر است برنج هندی خریداری نمایید. اما در صورتی که عطر و طعم برنج برای شما مهم است، برنج پاکستانی انتخاب مناسب‌تری می‌باشد. معمولا برای مهمانی‌ها بیشتر از برنج‌های هندی استفاده می‌شود اما برای استفاده روزانه و خانوادگی بهتر است برنج پاکستانی تهیه شود که از سلامت بالاتری برخوردار می‌باشد. با این وجود هر کدام از این برنج‌ها باید با کیفیت بالا تهیه شود در غیراینصورت قطعا سلامت جسمی شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

برنج هندی و پاکستانی - گونی

برنج هندی بخریم یا پاکستانی ؟

یکی از سوالات رایج در رابطه با برنج هندی و پاکستانی این است که برنج هندی بخریم یا پاکستانی ؟ بازار ایران و جهان نشان می‌دهند که برنج هندی و پاکستانی، هر دو در میان باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا به‌شمار می‌آیند و هر دوی این محصولات از نظر ظاهری و ارزش غذایی شرایط یکسانی دارند. اما برخی تفاوت‌ها هستند که باعث می‌شوند، راحت‌تر در مورد خرید این دو نوع برنج تصمیم بگیرید.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان برنج هندی و پاکستانی این است که برنج هندی از نظر ظاهری شرایط بهتری نسبت به برنج پاکستانی دارد و بیشتر قد می‌کشد. دیگر تفاوت میان این دو مدل برنج، طعم و کیفیت پخت آنها است.

برنج پاکستانی نسبت به برنج هندی کیفیت و طعم پخت بهتری دارد. اما فراموش نکنید که پخت برنج هندی نسبت به برنج پاکستانی راحت‌تر است و برای افرادی که در آشپزی تازه‌کار هستند، این می‌تواند یک ویژگی تعیین‌کننده به‌شمار آید. در کل، این شما هستید که باید با توجه به نیاز و کاربردتان تعیین کنید که کدام نوع برنج برای شما مناسب‌ترین گزینه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید