تمیز کردن کف اتو یکی از کارهایی است که هر کسی باید هر چند وقت یک بار انجام دهد.در این مطلب از پارس مگ ما روش های ساده ای را برای تمیز کردن کف اتو به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن کف اتو - اتو سبز

روش ساده و خانگی تمیز کردن کف اتو

در صورتی که کف اتو را پس از هر بار استفاده تمیز نکنید، ممکن است بعد از مدت کوتاهی املاح بخار آب یا ریزبافت ذوب شدن پارچه‌های نایلونی، پلی استر یا مصنوعی به کف اتو بچسبد و در نهایت به لباس‌های دیگر آسیب برساند یا باعث تغییر رنگ آن‌ها شود.

با این حال جرم روی کف اتو تنها به لباس و پارچه آسیب می‌رساند و ممکن است منافذ عبور بخار کف اتو را مسدود کند و باعث رسوب آب داخل اتو شود و پس از مدتی اتو کاملا از بین برود و غیرقابل استفاده شود.

در این صورت تمیز کردن کف اتو نه تنها باعث نجات لباس‌ها و اتوی شما می‌شود، بلکه از افزایش هزینه‌های اضافی همچون خرید لباس نو یا یک اتوی جدید جلوگیری می‌کند. در این مقاله راه حل‌هایی به منظور تمیز کردن اتو به شما معرفی می‌کنیم تا لباس‌ها و اتوی خود را نجات دهید.

پیش از آنکه به ادامه مقاله بپردازیم، توصیه می‌کنیم هرگز از اتوهای کثیف و آلوده استفاده نکنید و در صورت لزوم از خشکشویی برای اتو کردن لباس‌هایتان بهره‌مند شوید. خشکشویی اینترنتی کمک می‌کند در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و لباس‌هایتان را بدون هیچ نگرانی خشکشویی، آبشویی یا اتو کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : اتو کردن لباس ها بر اساس جنس پارچه

تمیز کردن کف اتو - اتو

از بین بردن زنگ‌ زدگی کف اتو با لیموترش

بسیاری از اتوهای قدیمی یا اتوهایی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، پس از مدتی در برخورد با آب و بخار آب زنگ می‌زنند. کف زنگ زده اتو آسیب جدی به لباس وارد می‌کند و ممکن است لکه زنگ ‌زدگی روی لباس به سختی پاک شود. لیموترش یک راه حل ساده و کم هزینه‌ای است که می‌توانید با آن کف زنگ زده اتو را پاک نمایید و آن را مانند روز اول درخشان کنید.

تمیز کردن کف اتو - لیمو

پاک کردن دوده و آلودگی کف اتو با سرکه و نمک

سرکه و نمک یک ترکیب پاک‌کنندگی قدیمی و قوی محسوب می‌شود که بسیاری در زمان گذشته در شستشوی لباس‌های خود از این ترکیب استفاده می‌کردند. این ترکیب در پاک کردن دوده و انواع آلودگی کف اتو نیر موثر است.

برای این روش ابتدا سرکه را کمی حرارت دهید تا ولرم شود، سپس مقداری نمک را در آن حل کنید. پس از آنکه محلول کمی خنک شد، با یک دستمال نخی تمیز و ترکیب سرکه و نمک، کف اتو را تمیز کنید و شاهد درخشش و تمیزی آن شوید.

مایع ظرفشویی ترکیبی شگفت‌انگیز

به نظر می‌رسد مایع ظرفشویی تنها به منظور پاک کردن ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از معجزه شگفت‌انگیز مایع ظرفشویی غافل نشوید. مایع ظرفشویی حتی از تینر نیز قوی‌تر عمل می‌کند. به منظور آزمایش قدرت مایع ظرفشویی، اگر اهل هنر و نقاشی هستید، یک قلموی آغشته به رنگ روغن و خشک شده را در تینر و دیگری را در مایع ظرفشویی بدون آب قرار دهید. پس از مدتی شاهد از بین رفتن رنگ و نرم شدن قلموی آغشته به مایع ظرفشویی می‌شوید.

از این رو اگر می‌خواهید بدون هیچ مشکلی لکه کف اتو یا هر گونه آلودگی را از اتو پاک کنید، مقداری مایع ظرفشویی را با آب ولرم ترکیب کنید و سپس با یک دستمال تمیز روی اتو بکشید. در صورتی که لکه پاک نشد، مایع ظرفشویی را بدون آب استفاده کنید و سپس کف اتو را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. در صورتی که می‌خواهید منافذ اتو را تمیز کنید، به جای دستمال، از گوش پاکن بهره‌مند شوید.

درخشش کف اتو با خمیر جوش شیرین

جوش شیرین همچون ترکیب سرکه و نمک کف اتو را درخشان و صیقلی می‌کند. به منظور پاک کردن آلودگی از کف اتو، ابتدا مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا جوش شیرین خمیر شوید. سپس خمیر را به کف اتو بزنید و چند دقیقه بعد کف آن را با دستمال پاک کنید تا اتو تمیز و درخشان شود.

تمیز کردن کف اتو - جوش شیرین

از بین بردن لکه سوختگی کف اتو با الکل صنعتی

در صورتی که درجه دمای اتو مناسب نباشد و لباستان دچار سوختگی شود، ممکن است لکه‌های سیاه سوختگی روی اتو ایجاد شود. این لکه‌ها باعث سیاه‌ و کثیف شدن لباس‌های دیگر می‌شود. در این صورت توصیه می‌کنیم در اسرع وقت برای تمیز کردن کف اتو اقدام کنید.

یکی از روش‌های از بین بردن لکه سوختگی اتو استفاده از الکل صنعتی است. شما می‌توانید به یک حوله تمیز مقداری الکل بزنید و حوله را روی کف اتو بکشید تا دوده و سوختگی از بین برود و سطح اتو دوباره تمیز شود.

پودر لباسشویی

چگونه کف اتو را با پودر لباسشویی تمیز کنیم ؟ شما می‌توانید برای تمیز کردن کف اتو از پارچه آغشته به پودر لباسشویی نیز استفاده کنید. برای این منظور، پارچه پودری را کف اتوی داغ بکشید تا پودر ذوب شود و کف اتو را تمیز کند. سپس دکمه بخار اتو را بزنید تا خروج بخار از محفظه‌های کف اتو، جرم‌های آن را نیز از بین ببرد.

استفاده از روزنامه 

چگونه با روزنامه کف اتو را تمیز کنیم ؟ اگر اتو شما چسبناک شده و روی لباس گیر می‌کند یا کند حرکت می کند یک روزنامه بردارید، بخار اتو را خاموش کنید و شروع به اتو کشیدن روزنامه کنید تا زمانیکه چسبندگی آن از بین برود. اگر چسبندگی آن از بین نرفت سپس از نمک استفاده کنید.

تمیز کردن کف اتو - مسواک

نمک

چگونه کف اتو را با نمک تمیز کنیم ؟ در این روش یک عدد دستمال کاغذی ضخیم را روی حوله‌ای قرار دهید و روی آن مقداری نمک بریزید. و اتو را با بالاترین دما روشن کنید و بخار اتو را قطع کنید و وقتی اتو کامل داغ شد، اتو را روی نمک‌ها قرار داده و آن را با حرکات دایره‌ای روی نمک بکشید. به این صورت کثیفی‌های کف اتو به خوبی تمیز خواهند شد.

استفاده از نمک و فویل آلومینیومی

برای پاک کردن لکه‌های نسبتا مقاوم و چسبندگی زیاد از این روش استفاده کنید. روی یک عدد فویل آلومینیومی مقداری نمک ریخته و اتو را روی داغ‌ترین حالت قرار دهید سپس شروع به اتو کشیدن آلومینیوم کنید.

استفاده از آمونیاک

چگونه کف اتو را با آمونیاک تمیز کنیم ؟ برای لکه‌های بسیار سخت از این روش استفاده کنید. بعد از استفاده کردن از مرحله قبل اتو را خاموش کنید سپس یک پارچه کهنه را به آمونیاک آغشته کنید و اتو را روی آن قرار دهید. حتماً اتو را قبل از گذاشتن روی آمونیاک خاموش کنید.

تمیز کردن کف اتو - آمونیاک

استفاده از محلول‌های شوینده 

برای انجام این کار، سعی کنید محلول‌های صابونی مانند ریکا و آب را با یکدیگر مخلوط کنید تا کف آن زیاد شود. حالا بهتر است تا با استفاده از یک اسفنج شروع به تمیز کردن اتو کنید. پس از آنکه احساس کردید لکه‌های موجود در کف اتو از بین رفته‌اند، با استفاده از یک حوله مرطوب، باقی مانده جرم‌ها را پاک کنید تا به همین راحتی اتوی شما تمیز شود. البته حتماً توجه داشته باشید که سطح اتو باید کاملاً سرد باشد تا دچار مشکلات دیگری نشوید.

استفاده از خمیر دندان

زمانی که اتو سرد است، مقداری از خمیر دندان را روی لکه‌های کف اتو بمالید و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شروع به پاک کردن آن کنید. سپس اتو را روشن کنید و در حالت بخار قرار دهید. در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال مرطوب، دوباره کف اتو را تمیز کنید تا لکه‌ها به طور کامل برطرف شوند. بهتر است بدانید که استفاده از خمیر دندان تنها برای لکه‌های سطحی خوب است و اگر کف اتو دچار سوختگی شده است، بهتر است از محلول‌های قوی‌تر استفاده شود.
تمیز کردن کف اتو - خمیر دندان

سمباده فلزی

چگونه کف اتو را با سمباده تمیز کنیم ؟ هنگامی که اتو گرم است و مواد نرم شده‌اند، از یک سمباده برای تراشیدن و پاک کردن جرم‌ها و لکه‌ها استفاده کنید. اگر سطح اتو غیر چسبنده بود در انجام این کار احتیاط لازم را به خرج دهید تا اشتباها کف اتو را خراش ندهید و فقط باید جرم ها را پاک کند.

پاک کردن پلاستیک چسبیده به اتو

اتو را کاملا سرد کنید، این کار را می‌توانید با گذاشتن کف اتو روی مقداری یخ انجام دهید. سپس با چاقو یا کارت اعتباری به سادگی پلاستیک کف اتو کنده می شود.

استفاده از گوش پاک کن

در هر کدام از روشهایی که ذکر شد بهتر است از گوش پاک کن هم برای پاک کردن منافذ بخار در کف اتو هم استفاده کنید .

تمیز کردن کف اتو - گوش پاک کن

استفاده از محلول آب مقطر و سرکه در مخزن اتو

برای این که بتوانید سلامت فنی اتوی خود را تضمین کنید می توانید هر چند وقت یک بار از محلول آب مقطر و سرکه در مخزن اتو استفاده کنید، البته باید دقت کنید وقتی این محلول درون مخزن اتو وجود دارد نباید لباس های خود را اتو کنید بلکه بایدآنقدر ات را رو یک دستمال به درد نخور کشید تا آب موجود در مخزن خالی و مجراهای داخلی اتو شما پاک شود.

ورق های خشک کن

قبل از گرم کردن اتو دما را روی حداقل و بدون بخار تنظیم کنید و روی ورق خشک کن بکشید و به راحتی پاک شدن جرم های نرم شده را ببینید. همانطور که در شکل زیر می بینید بعد از این کار کف اتو حالت روغنی پیدا می کند وکافی است با یک پارچه پنبه ای آن را تمیز کنید تا بتوانید برای اتو کردن پارچه اصلی از اتو استفاده کنید

تمیز شدن خودکار دستگاه

در طول زمان داخل تانک آب و سایر قسمت های در مسیر بخار رسوبی می شوند. قابلیت ذکر شده می تواند با استفاده از جریان شدید بخار که با فشار دادن یک دکمه انجام می شود این رسوب ها را از دستگاه پاک کند. اتوپرس هایی نیز وجود دارند که دارای فیلتر ضد رسوب و سیستم الکترونیکی کنترل مواد معدنی هستند که میزان این رسوبات را کاهش می دهند .

تمیز کردن کف اتو - دستمال

روش‌های دیگر برای تمیز کردن اتو

یکی از روش‌های دیگر تمیز کردن اتو استفاده از دستمال‌های خشک‌کن است. برای این منظور، اتو را روی کمترین درجه‌ روشن کنید. بعد هم از دستمالی کاملا تمیز برای پاک‌کردن سطح زیرین آن استفاده کنید. این کار را تا زمان ازبین‌رفتن تمامی لکه‌ها ادامه دهید. پس از تمیزکردن سطح، درجه‌ی اتو را بالا ببرید و تکه‌ای پارچه‌ی تمیز را با آن اتو کنید تا تمام باقی‌مانده‌های احتمالی دستمال از بین بروند.

سپس داخل مخزن اتو محلول سرکه سفید یا آب تصفیه‌شده بریزید و اتو را در حالت بخار روشن کنید. پارچه‌ی نسبتا ضخیم کتانی را برای چند دقیقه اتو بکشید. در نهایت باقی‌مانده محلول را بیرون بریزید. البته بازهم تأکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید از سرکه استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که این مایع به اتوی شما آسیبی نمی‌رساند.

روش دیگر برای تمیزکردن سطح زیرین اتو، استفاده از خمیردندان است! برای این کار، درحالی‌که سطح زیرین اتو سرد است، مقداری خمیر دندان روی آن بمالید و مطمئن شوید که خمیر حتما به قسمت‌های کثیف هم بخورد. سپس با دستمال تمیزی سطح اتو را پاک کنید. در نهایت در حالت بخار اتو را روشن کنید و پارچه‌ای تمیز را اتو بکشید.

آخرین نکته برای تمیز کردن اتو مربوط به زمانی است که ماده‌ای چسبناک به زیر اتو چسبیده باشد. برای تمیزکردن چنین اتویی کافی است آن را روی بالاترین درجه حرارت روشن و بخار را غیرفعال کنید. سپس با این اتو یک تکه روزنامه را اتو بکشید تا زمانی‌که شی چسبناک از بین برود. در‌صورتی‌که این کار برای از بین‌رفتن ماده‌ی چسبناک کافی نبود، مقداری نمک روی روزنامه بریزید و این کار را تکرار کنید.

تمیز کردن کف اتو - اسکاچ

بهترین روش برای جرم گیری اتو بخار

سرکه

چگونه کف اتو را با سرکه تمیز کنیم ؟ اگر سوراخ‌های کف اتوی بخار شما بسته شده است، مقداری سرکه را با همان مقدار آب جوشیده مخلوط کرده و آن را در مخزن آب اتو بریزید و اجازه دهید تا محلول به مدت 24 ساعت در مخزن بماند تا جرم‌ها حسابی خیس بخورند، سپس اتو را در آخرین درجه بخار تنظیم کنید و تمامی محلول را از طریق بخار از اتو خارج کنید. به این کار ادامه دهید تا زمانی که تمامی سوراخ‌های کف اتوی شما باز شوند.

سپس مقداری خمیر دندان را روی تکه‌ای دستمال کاغذی یا پنبه بمالید و آن را روی کف اتو بکشید. مراقب باشید که خمیر دندان داخل سوراخ‌های کف اتو نرود. صبر کنید تا خمیر دندان خشک شود؛ سپس با استفاده از پارچه‌ای مرطوب، کف اتو را تمیز کنید.

لیمو ترش

اگر حفره‌های موجود در کف اتو زنگ زده است یک لیمو را نصف کرده و روی زنگ‌ها بکشید. اگر زنگ‌ها درون حفره بخار هم وجود دارند، مراحلی را که برای پاک کردن جرم اتو و مخزن آن شرح دادیم، انجام دهید تا زنگ‌ها خارج شود و بتوانید از اتو روی لباس‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن کف اتو - اتو سفید

جلوگیری از کثیف شدن کف اتو

بهترین راه برای تمیز ماندن کف اتو استفاده از روکش برای کف اتو می‌باشد. اگر در هنگام اتوکشی از روکش کف اتو استفاده کنید هم از آسیب رسیدن به لباس‌ها جلوگیری کرده‌اید هم کف اتوی شما تمیز خواهد ماند. همچنین می‌توانید بر روی میز اتو نیز یک روکش مناسب بکشید تا در زمانیکه لباسی دچار سوختگی می‌شود آسیبی به میز اتو وارد نشود.

علل کثیف شدن کف اتو

ته نشین شدن آهک آب موجود در منبع، ذوب شدن بغضی از جزئیات لباس مانند عکس ها و برچسب ها در حین اتو کشی و اتو کشیدن پارچه های مصنوعی، اکرلیک، نایلونی، پلی استر، مواد معدنی رسوبی حاصل از استفاده از بخار اتو، آب اضافی باقی مانده در مخزن آب می تواند از علت های کثیف شدن کف اتو باشد .

تمیز کردن کف اتو - اتو کثیف

علل جرم گرفتن داخل مخزن اتو بخار

انبشته شدن آهک و سایر مواد معدنی در این قسمت اصلا عجیب نیست چرا که این اتفاق به علت ماندن آب در مخزن اتو به دفعات و زمان های زیاد می افتد. این مواد ممکن است سبب انسداد حفره های موجود در کف اتو و یا تاثیر بر روی آهن شوند؛ به همین دلیل تمیز کردن اتو بخار و مخزن بسیار مهم است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید