در این مطلب می‌خواهیم شما را با دلایل برتری درخواست وام نسبت به خرید نقدی آشنا کنیم، ولی قبل از هر چیز، این موقعیت‌ها را تصور کنید:

  • خانم خانه‌داری که از راه ساخت و فروش دست‌سازه‌های خود در منزل کسب درآمد می‌کند. او برای عکاسی از محصولاتش، نیاز به تلفن همراهی با دوربین باکیفیت دارد.
  • پدری که فرزندش به‌تازگی وارد دانشگاه شده است. فرزند او برای انجام پروژه‌های دانشگاهی خود، نیاز فوری به یک لپ‌تاپ مناسب دارد.
  • زوج بازنشسته‌ای که یک ماشین لباس‌شویی قدیمی دارند. هفته گذشته ماشین لباس‌شویی خراب شد و تعمیرکار دیگر از عهده تعمیر آن برنیامد.

این قصه‌ها، موقعیت‌های خیالی و برآمده از ذهن نویسنده برای جلب‌توجه مخاطب نیست؛ بلکه واقعیت‌هایی هستند که هر روز برای هزاران نفر در شهر اتفاق می‌افتند. نقطه مشترک همه این قصه‌ها، لزوم رفع نیاز در کمترین زمان ممکن است؛ البته با وجود کمبود پول و درآمد، چندان کار ساده‌ای هم نیست!

خبر خوب این است که این مشکل، راه چاره دارد و آن هم خرید اقساطی کالاست.

مزایای درخواست وام نسبت به خرید نقدی

چرا باید به‌جای اینکه پول کالا را یک‌جا بدهید، چندین ماه خود را مقروض بانک‌ها کنید؟ چرا به‌جای پرداخت هزینه کالا به‌تنهایی، باید به‌خاطر درخواست وام، به بانک سود هم پرداخت کنید؟

شاید در سایر کشورها، خرید اقساطی به این شکل مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ ولی در کشورهایی با تورم بالا، هم مقرون‌به‌صرفه و هم به‌شدت محبوب است. مزایای وام نسبت به خرید نقدی عبارت‌اند از:

خرید قسطی، بهترین گزینه برای موقعیت‌های بحرانی

موقعیتی را که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، به یاد بیاورید. زوج بازنشسته‌ای که با یک ماشین لباسشویی خراب و کوهی از لباس‌های کثیف روبه‌رو شده‌اند. طبیعی است که آن‌ها نمی‌توانند بدون ماشین لباسشویی از عهده شست‌وشوی لباس‌ها بربیایند.

وقتی یکی از لوازم حیاتی منزل مثل یخچال، کولر، گاز یا ماشین لباسشویی خراب می‌شود، پس‌انداز و صبرکردن برای تامین پول آن در ماه‌های آینده، امری محال است. ولی با گرفتن وام برای خرید کالا، این مشکل به‌سادگی حل می‌شود.

درخواست وام: در ظاهر گران، در باطن سودآور!

خیلی از مخالفان وام، باور دارند که بانک‌ها بهره و کارمزد زیادی را به‌ازای ارائه وام دریافت می‌کنند. ولی این افراد از این حقیقت بی‌خبر هستند که این بهره در مقایسه با هزینه ناشی از تورم و گرانی کالاها، کمتر است.

مثلا تصور کنید قیمت تلفن همراه مورد علاقه شما در نیمه اول سال ۲۰میلیون تومان است. اگر تصمیم بگیرید که ماهانه ۳ الی ۴میلیون تومان از حقوقتان را پس‌انداز کنید، تا پایان در حسابتان سال ۲۰میلیون خواهید داشت؛ ولی بهتر است بدانید که با احتساب تورم و گرانی ناشی از افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی موبایل ۲۰میلیونی در نیمه دوم سال بسیار بیشتر خواهد بود. در واقع تورم، شما را در یک دور باطل قرار می‌دهد؛ دور باطلی که دویدن در آن نتیجه‌ای جز زیان ندارد.

اگرچه برای پرداخت اقساط وام کالا باید بهره پرداخت کنید، اما این نکته را نیز فراموش نکنید که ارزش مبلغ اقساط نیز از تورم تاثیر می‌گیرد. یعنی وقتی تورم، ارزش پول را پایین می‌آورد و درآمدها هم بیشتر می‌شوند، خواه‌ناخواه ارزش اقساط نیز کمتر می‌شود.

با وام خرید کالا، جیبتان خالی نمی‌شود!

حتی اگر برای خرید کالای مدنظرتان پول کافی داشته باشید، خرج‌کردن تمام نقدینگی، کار هوشمندانه‌ای نیست. کنارگذاشتن مقداری پول برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای مثل تصادف، بیماری و غیره، بسیار مهم است.

وقتی برای خرید کالا وام می‌گیرید، انتخاب‌های مختلفی برای تعیین مبلغ آن دارید. برای مثال می‌توانید نصف هزینه کالا را به‌صورت نقدی بپردازید و فقط برای نصف دیگر آن وام بگیرید.

خرید اقساطی کالا، یک تیر و چند نشان

شاید فکر کنید اکثر افراد برای خرید فقط یک کالای مشخص وام کالا می‌گیرند؛ ولی خیلی‌ها از وام برای خرید چند کالای مختلف استفاده می‌کنند.

برای مثال، زوج‌های جوانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، بخش زیادی از هزینه خرید لوازم خانه خود را از طریق وام کالا تامین می‌کنند. با این کار، دیگر سرمایه و پس‌انداز چندساله خود را برای خرید یک کالای سنگین و گران از دست نمی‌دهند.

البته این مسئله فقط مختص زوج‌های جوان نیست. سایر خانواده‌ها نیز می‌توانند با این وام‌ها، چند تا از کالاهای مورد علاقه خود را تهیه کنند و مبلغ آن‌ها را بعدا بپردازند. به‌خصوص خانواده‌هایی که چندین سال از عمر لوازم منزل آن‌ها گذشته است، به کمک وام کالا می‌توانند لوازم منزل خود را نو کنند.

وام کالا برای سرمایه‌گذاری

همیشه هم این‌طور نیست که گرفتن وام برای خرید یک کالای ضروری باشد! برخی افراد با هوشمندی تمام، از وام خود برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان به خرید زیورآلات طلا، شمش و سکه با پول وام کالا اشاره کرد. باتوجه‌به میزان تورم، حباب سکه و افزایش مداوم قیمت طلا، این روش بسیار سودده است.

انواع روش‌های درخواست وام

تا چند سال قبل، برای گرفتن وام باید از هفت‌خوان رستم عبور می‌کردید: مراجعه به بانک، انتظار در صف‌های طولانی، پیداکردن ضامن، آماده‌کردن چک و سفته و پرکردن فرم‌های بلندبالا! اگرچه این هفت‌خوان رستم، امروز هم به قوت خود پابرجاست، ولی شرکت‌های نوآور مختلفی تلاش کرده‌اند گرفتن وام را برای افراد جامعه ساده‌تر کنند.

یکی از روش‌های ابداعی این شرکت‌ها، درخواست وام برای خرید اقساطی کالا است. در این روش، شرکت واسطه بین متقاضی وام و بانک می‌شود و برای مشتریان از بانک اعتبار خرید کالا می‌گیرد.

از طرف دیگر، این شرکت واسط بین مشتری و فروشنده‌های مختلف کالا هم هست؛ یعنی شرکت، مشتریان خود را که به آن‌ها اعتبار داده است، به فروشنده‌های انواع کالا (لوازم دیجیتال، لوازم خانه، مبلمان، طلا، موتور سیکلت و غیره) معرفی می‌کند.

مزایای مهم وام‌های اعتباری کالا عبارت‌اند از:

  • گرفتن آن‌ها نیاز به تلف‌کردن زمان در صف‌های طولانی بانک ندارد و اکثر مراحل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.
  • همچنین به دلیل اینکه شرکت واسطه بین مشتریان و بانک است، پیچیدگی‌های فرایندهای بانکی و اداری از روند درخواست وام حذف شده است.
  • گرفتن این وام‌ها برخلاف وام‌های بانکی سنتی، در کمترین زمان امکان‌پذیر است.
  • معمولا نیاز به پرداخت پیش‌پرداخت برای گرفتن وام یا خرید کالا ندارند.

البته وام‌های اعتباری کالا برای فروشنده‌ها هم مزایای زیادی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به تبلیغات گسترده و معرفی آن‌ها به طیف عظیمی از مشتریان اشاره کرد. همچنین دریافت بهره از مشتریان وام‌ها، به فروشنده‌ها نیز کمک می‌کند تا سود بیشتری از فروش کالای خود به دست بیاورند.

خرید نقدی بهتر است یا قسطی؟

در این مطلب مهم‌ترین مزایای درخواست وام را شرح دادیم. در کشورهایی که تورم بالایی دارند، گرفتن وام تصمیمی هوشمندانه است. با گرفتن وام یا خرید اقساطی، افراد می‌توانند پول نقد خود را حفظ کنند و به یکباره جیب خود را خالی نکنند.

انواع وام خرید کالا نیز به خانواده‌ها کمک می‌کند تا لوازم موردنیاز خود را در کمترین زمان ممکن خریداری کنند و مبلغ آن را کم‌کم بپردازند. همچنین با بالارفتن تورم و افزایش حقوق به‌صورت سالانه، مبلغ اقساط ناچیز خواهد بود.

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که بر سر راه وام‌گرفتن وجود دارد، فرایندهای طولانی اداری است. خوشبختانه به لطف حضور استارتاپ‌های مالی، این مشکل نیز برطرف شده است. این استارتاپ‌ها برای مشتریان خود از بانک‌ها اعتبار خرید کالا می‌گیرند. آنلاین بودن فرایندهای درخواست وام کالا، باعث ساده و سریع‌تر شدن تامین مالی و تهیه کالاها شده است. با افزایش محبوبیت این نوع وام‌ها، شاهد آن هستیم که فروشنده‌های کالا هم بیشتر از قبل مشتاق فروش اقساطی محصولات خود هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید