طرز تهیه مربای زرشک که یکی از خوشمزه ترین مرباهای ایرانی به حساب می آید بسیار ساده است.در این مطلب از پارس مگ شما با طرز تهیه مربای زرشک آشنا خواهید شد.

طرز تهیه مربای زرشک - قاشق

زرشک دارای خواص فراوانی است که در بسیاری از غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به یکی از اجزای اصلی پخت‌وپز غذاهای ایرانی تبدیل شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید، که از ۲۵۰۰ سال پیش تا به امروز از زرشک برای درست کردن انواع دارو برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و همین موضوع می‌تواند مهر تاییدی بر مزایای سلامتیِ بسیار این ماده‌ی غذایی باشد. از جمله مزایای این خوراکی قرمز رنگ می‌توان به قدرت زرشک در جلوگیری کردن از چسبیدن باکتری‌ها به سلول‌های بدن و مبارزه با بیماری‌های مختلف عفونتی اشاره کرد.

گیاه زرشک چیست ؟

زرشک کاربردهای مختلفی هم در آشپزی و هم در تولید انواع دارو دارد و به‌طور خاص، از آن برای کاهش التهاب و عفونت استفاده می‌کنند. این گیاه در درمان عفونت ادراری، التهاب روده، گلودرد، التهاب گلو، سینوزیت و برونشیت نقش اساسی دارد. علاوه بر این، زرشک برای به تعادل رساندن سطح قند خون بسیار مفید است. همچنین به درمان فشار خون بالا، به تعادل رساندن ریتم طبیعی قلب و سایر مشکلات قلبی کمک می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این گیاه می‌توان به نقش آن در پاک‌سازی کبد و کیسه صفرا نیز اشاره کرد. زرشک به بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک می‌کند و به عنوان یک ملین ملایم برای بهبود فرآیند جذب غذا عمل می‌کند.

با توجه به تمام مزایایی که در بالا عنوان کردیم، حتما به دنبال راه‌هایی برای استفاده از این ماده در برنامه غذایی خود هستید. از زرشک می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. ایرانی‌ها از این ماده‌ی غذایی در غذاهای خود استفاده می‌کنند، آن را به عنوان آب زرشک می‌نوشند و دمنوش گیاهی زرشک نیز در بین برخی از ایرانیان محبوبیت بالایی دارد. اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از زرشک در وعده‌هایی غذایی، تهیه مربای آن است که طعم بسیار عالی و لذیذی دارد و می‌توانید صبح خود را با این خوراکیِ مقوی آغاز کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه مربای خرمالو به چند روش مختلف

طرز تهیه مربای زرشک - ظرف سفید

مواد لازم برای تهیه مربای زرشک

برای درست کردن مربای زرشک، ابتدا باید تمام مواد مورد نیاز آن را تهیه کنید. این مواد عبارت‌اند از:

  • زرشک تازه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱.۲ کیلوگرم
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • اسید سیتریک: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: حدود یک لیتر

طرز تهیه مربای زرشک - قاشق سفید

دستور تهیه مربای زرشک

در زیر با مراحل تهیه مربای زرشک آشنا خواهید شد که این طرز تهیه درست مشابه با طرز تهیه انواع مربا است.

  1. درست مانند طرز تهیه مربای توت فرنگی، برای درست کردن مربای زرشک نیز باید کار با شستشوی زرشک‌ها آغاز کنید و بعد آنها را در ظرف مناسبی بریزید. سپس ظرف را با آب سرد پر کنید تا زرشک‌ها در آب خیس بخورند. زرشک‌ها را به مدت دو تا سه ساعت کنار بگذارید تا گرد و غبار بین آنها کاملا در آب ته‌نشین شود.
  2. پس از گذشت دو ساعت، زرشک‌ها را بشویید و دوباره این کار را تکرار کنید. سپس ۲۰۰ گرم شکر را به ظرف زرشک‌ها اضافه کنید و آن را به مدت ۵ تا ۶ ساعت یا حتی یک روز در یخچال قرار دهید تا زرشک‌ها خوش‌طعم‌تر و آبدار شوند.
  3. سپس باقیمانده شکر را با ترکیب آب و زرشک مخلوط کنید. محلول نهایی را در ظرف لعابی بریزید و روی گاز قرار دهید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم، شروع به جوشیدن کند. حالا اسید سیتریک را اضافه کنید و حتما به درجه حرارت گاز توجه کنید، زیرا زرشک به راحتی و خیلی سریع می‌سوزد.
  4. هرگز مربا را با قاشق هم نزنید و سعی کنید، هر چند وقت یکبار آن را با حرکت دادن ظرف لعابی مخلوط کنید. بعد از مدتی وانیل را اضافه کنید.
  5. حباب‌ها را با قاشق از روی مربا بردارید. وقتی مربا کم کم سفت شد، گاز را خاموش کنید.
  6. در این مرحله، باید مربا را برای مدتی در هوای تازه قرار دهید و سپس در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
  7. برخلاف سایر مرباها، مربای زرشک را نمی‌توان بلافاصله خورد. باید حدود دو تا سه روز قبل از خوردن آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای زرشک - ظرف مربا

نکاتی برای تهیه مربای زرشک

درست کردن مربای زرشک نیز مانند درست کردن هر نوع مربای دیگری مانند درست کردن مربای آلبالو، فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد. برخی از مهم‌ترین فوت‌وفن‌های درست کردن مربای زرشک عبارت‌اند از:

  1. برای اینکه از حفظ شکل ظاهری زرشک در مربا مطمئن شوید، بهتر است از هم زدن زیاد مربا خودداری کنید و بگذارید روی حرارتِ کم، غلیظ شود.
  2. ممکن است دوست نداشته باشید مربایتان هنگام خوردن طعم وانیل بدهد. برای رفع این مشکل، می‌توانید وانیل را از مواد تشکیل‌دهنده این مربا حذف کنید یا آن را با مواد دیگری مانند دانه‌ی هل جایگزین کنید تا عطر و طعم بهتری به مربا بدهید.
  3. برای افزایش میزان غلظت مربای زرشک، یک قاشق مرباخوری عسل را به مربا اضافه کنید. پس از این کار می‌توانید میزان غلظت مربا را آزمایش کنید و یک مقدار از مربا را با انگشت بردارید و اگر بین انگشتان شما کش آمد، به این معنی است که به اندازه کافی غلیظ است.

شما می‌توانید تمام مواد تهیه مربای زرشک را  از اسنپ اسکپرس تهیه کنید. اما اگر زمان کافی برای درست کردن مربا ندارید و خیلی دوست دارید تا برای صبحانه این خوراکی خوشمزه را داشته باشید، به شما خرید مربا از اسنپ اسکپرس را پیشنهاد می‌کنیم.

طریقه درست کردن مربای زرشک با زرشک خشک

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای زرشک خشک: ۳۰ دقیقه

طرز تهیه مربای زرشک - قاشق سفید

مواد لازم طرز تهیه مربای زرشک خشک

  • زرشک خشک: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • آب ولرم: ۱ و نیم لیتر

مراحل طرز تهیه مربای زرشک سیاه خشک

می‌توانید مربای زرشک را با زرشک خشک نیز انجام دهید. روش تهیه مربای زرشک خشک زحمت کمتری می‌خواهد و زرشک خشک نیز در هر فصلی پیدا می‌شود. با دستور مربای زرشک و مراحل آن همراه ما باشید.

در این روش به جای زرشک تازه از زرشک خشک استفاده می‌شود و باید زرشک را از قبل بخیسانید. طعم مربا در این روش با روش قبل تفاوتی ندارد و زمام پخت نیز مشابه روش قبل است. برای مشاهده روش تهیه این مربای خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آماده کردن زرشک برای مربای زرشک

مشابه طرز تهیه مربای زرشک تازه، باید ابتدا زرشک‌ها را خوب پاک و تمیز کنید. برای این کار بهتر است پس از پاک‌کردن زرشک‌ها و جداکردن سنگ‌ها، زرشک‌ها را  در آب سرد بریزید تا گل و لای موجود روی آنها ته‌نشین شوند.

برای این کار بهتر است نیم ساعت صبر کنید. سپس زرشک‌ها را خوب آبکشی کنید و با ۲۰۰ گرم شکر مخلوط کنید. مخلوط زرشک و شکر را در یخچال بگذارید و ۶ ساعت صبر کنید تا شکر به‌ خوبی جذب زرشک‌ها شود.

مرحله دوم: پختن زرشک با شکر

۱ کیلوگرم شکر را آسیاب کنید؛ زیرا شکر باید نرم باشد تا با آب ولرم به خوبی ترکیب شود. این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. وقتی شربت جوشید، زرشک‌ها را در آن بریزید و اجازه دهید تا مربای زرشک غلیظ شود و قوام بیابد.

نباید اجازه دهید شربت بیش‌ از حد بجوشد، زیرا این کار باعث شکرک ‌زدن مربای زرشک می‌شود.

مرحله آخر: اضافه کردن وانیل به مربای زرشک

در مراحل آخر جوشیدن مربا، وانیل را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. سپس مربا را از روی حرارت بردارید و در شیشه‌های تمیز بریزید و اجازه دهید خنک شود. سپس در شیشه‌ها را محکم ببندید و آنها را در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای زرشک - کاسه مربا

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک

*برای اینکه دانه‌های زرشک در مربا سالم بمانند و له نشوند، مربای زرشک را بیش از حد هم نزنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد تا به قوام برسد.

*برای طرز تهیه مربای زرشک با پیمانه لیوان، به ازای هر یک لیوان زرشک، یک و نیم لیوان شکر و نوک قاشق چای‌خوری وانیل به کار ببرید.

*به جای وانیل در طرز تهیه مربای زرشک می‌توانید از عرق یا پودر هل، دارچین، گلاب و دیگر عطردهنده‌های طبیعی استفاده کنید.

*هر چند احتمال شکرک زدن مربای زرشک به خاطر ترش بودن خود زرشک پایین است ولی اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه در ۵ دقیقه پایان پخت مربا می‌تواند از شکرک زدن احتمالی آن، پیشگیری کند.

*بهترین جنس قاشق برای به هم زدن مربای زرشک، قاشق چوبی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید