بدون شک چابهار یکی از زیباترین قطب های گردشگری ایران است. این شهر معتدل جنوبی دارای فرهنگ و سنت متفاوت و زیبایی می باشد. بهترین فصل سفر به این شهر شگفت انگیز زمستان است. جاهای دیدنی چابهار در زمستان، بهترین مراکز خرید چابهار، بهترین هتل ها و رستوران های چابهار را در این بخش از سفر پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

چابهار کجاست و چرا به آن چهار بهار می‌گویند؟

شهر بندری چابهار در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان، در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود و به همین مناسبت در لنگرگاه آن کشتی‌ های اقیانوس‌ پیما و شناورهای بزرگ تجاری پهلو گرفته اند.

دریا بزرگ چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

به دلیل جاذبه های پرشمار طبیعی که در شهر بندری وجود دارد با نام بهشت جنوب ایران مشهور شده است. از خوبی های بندر چابهار این است که برخلاف بندر عباس از منطقه پرتنش خلیج فارس به دور مانده و تا حدودی از دسترس دشمنان منطقه ‌ای و جهانی در امان است.

چابهار از آب و هوایی معتدل و همیشه بهاری برخوردار است و به همین دلیل به آن چابهار( چهار بهار ) گفته می شود. چابهار در همسایگی دریا و در مجاورت مدار راس السرطان بوده و تا حدودی میزبان بادهای موسمی است. این شرایط به آب وهوای گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی انجامیده است. فصل تابستان خنک ‌ترین فصل چابهار با حداکثر 31 درجه سانتی گراد است. در فصل زمستان با ۱۹ درجه سانتی‌ گراد گرم‌ ترین بندر جنوبی کشور می‌شود.

شهرستان چابهار از مهم ‌ترین مناطق آزاد ایران است و به دلیل اینکه نزدیک ‌ترین مسیر برای کشورهای آسیای میانه به خصوص پاکستان و هندوستان برای دست یافتن به آب‌ های آزاد به شمار می رود، موقعیت استراتژیکی را از آن خود کرده است.

شهرستان چابهار بالغ بر 24 هزار کیلومتر مساحت دارد. اگر قصد گشتن در آن را دارید نباید تنها به شهر چابهار اکتفا کنید. باید ماشین را زیر پا بگذارید و در گوشه گوشه ی شهرستان، جاده ها و روستاهایش را زیر و رو کنید. مطمئن باشید از این گشت و گذار پشیمان نمی شوید و هر بار با جاذبه ای جدید و پدیده ای خیره کننده روبرو می شوید.

خبر خوش اینکه جاهای دیدنی چابهار برای طبیعت گردی هنوز بکر است و چندان دستخوش مدرنیزه و هجوم گردشگران غیر مسئول نشده است. سواحل آن بسیار تمیز و بکر و در بعضی از فصول سال تقریبا خلوت است.

مردم چابهار بیشتر از قوم بلوچ اند و مذهبشان غالبا اهل سنت است. مردمانی بسیار غیور و در عین حال خونگرم اند. هنگام بازدید از جاذبه های گردشگری چابهار و مناطق روستایی و شهری یادتان باشد با خرید سوغات چابهار و صنایع دستی از ایشان می‌توانید به رشد مشاغل گردشگری در میانشان کمک کنید.

جاهای دیدنی چابهار در زمستان

ساحل بریس، زیباترین و خطرناک‌ترین ساحل ایران

بریس - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است و برای لنگرانداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته.

اگر روزی در سفرنامه چابهار خود قصد رفتن به ساحل بریس را داشتید‌، در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید. در کنار این ساحل زیبا یکی از مناطق بکر چابهار به نام کوه‌ های مریخی قرار دارد.

گل افشانهای چابهار

گل افشان چابهار - قلیه ماهی چابهار

در ۱۰ کیلومتری چابهار، بین دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر، سه تپه کوچک گل افشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر وجود دارد که یکی از دیدنی‌های چابهار است. دو تا از این تپه ها غیرفعال و یکی از آنها مانند آتشفشانی می جوشد و هر دقیقه یکبار از آن گل سرد طوسی رنگی خارج می‌شود.

کوههای مینیاتوری یا مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

یکی از دیگر جاذبه‌های شگفت انگیز چابهار کوه های مینیاتوری یا مریخی است. کوه های مریخی چابهار ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار به سمت بندرگواتر، قرار گرفته‌اند. وجود دریا در یکسو و وجود این کوه ها در طرف دیگر جاده باعث شده تصویر همچون تابلویی نقاشی باشد. جنس این کوه ها رسوبی است و روی آنها هیچ گیاهی به چشم نمی خورد، اما رنگ خاکستری آنها، شکل مخروطی‌شان و ترکیب رنگ قرمز باعث شده به کوه‌های مریخی معروف شوند.

روستای درک از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

روستای درک چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

روستای دَرَک به ساحل کویری اش معروف است. ساحلی که نمونه اش در جهان بسیار کم است. در این روستا کویر و دریا به هم پیوسته اند و چهار نوع ساحل ماسه ای، شنی، مرجانی و صخره ای آن هم در یک روستای کوچک با 6 کیلومتر نوار ساحلی شکل داده اند.

اگر بخواهید از روستای درک چابهار دیدن کنید باید به سمت غرب شهرستان چابهار رفته و نرسیده به استان هرمزگان در منطقه زرآباد سراغ روستای درک را بگیرید. اگر هم از هرمزگان در قالب تور زمینی چابهار به این شهرستان می آیید پس از طی 160 کیلومتر از جاسک به درک می رسید و می‌توانید از جاذبه های گردشگری چابهار در این روستا لذت ببرید.

تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

بعد از دیدن کوه‌های مینیاتوری می‌توان به دیدن تالاب لیپار رفت. تالاب شگفت انگیز لیپار که به آن تالاب صورتی نیز می‌گویند در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار دارد. این تالاب که آب های سرگردان اطراف را جمع می‌کند ۱۴ کیلومتر است و پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، طاووسکن، تیهو و عقاب دشتی در آن زندگی می‌کنند.

خلیج پزم تیاب از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

پزم تیاب - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

خلیج پزم یکی از دیدنی‌های جذاب چابهار است. این خلیج بسیار شبیه به خلیج چابهار است با این تفاوت که از نظر اندازه، تقریبا نصف خلیج چابهار وسعت دارد. ارتفاع دماغه‌ی ساحل پزم کمتر از ارتفاع دماغه بریس است و نمایی مشابه با آن دارد. ساحل بریس ساحلی بزرگ و زیباست که قسمتی از آن ماسه‌ای و قسمت دیگر خلیج صخره‌ای است. طاق صخره‌ای زیبای این خلیج به قدری زیبا و منحصر‌به‌فرد است که نمونه‌ی مشابه دیگری در هیچ یک از مناطق ایران پیدا نخواهید کرد.

سواحل مرجانی تیس

طلوع و غروب خورشید در بندر چابهار همراه با نور کشتی ها در شب، موقعیت نعل اسبی اش در اقیانوس هند، ساحل صخره ای با منظره برخورد موج بر صخره های پر ارتفاع که گاهی ارتفاع موج به ۵ متر می رسد، انواع خرچنگ ها و لاک پشت هایی که روی صخره همبازی موج اند و نسیم روح بخش کنار ساحل همه و همه جلوه نابی از طبیعت شاعرانه چابهار را به تصویر می کشند.

درخت انجیر معابد چابهار نشانه ارتباط به هندوستان

درخت انجیر معابد چابهار - قلیه ماهی چابهار

درخت انجیر معابد از درخت های هندی است که در بعضی مناطق جنوبی ایران مثل چابهار و قشم و کیش نیز مشاهده می شود. این درخت بیش از برگ ها و میوه هایش به تنه های فراوان معروف است. هر شاخه از آن پس از قد کشیدن دوباره در زمین فرو می رود و باعث می شود گاه این درخت بیش از برگ های فراوان تنه های زیادی داشته باشد. انجیر معابد هر چقدر قدیمی تر باشد تنه اش پهن تر و شاخه هایش بیشتر است.

درخت مکرزن یا انجیر معابد، لور و انجیر هندی، در شهرهای چابهار و نیک شهر وجود دارد و درختی صد ساله است که گاه میوه های نارنجی رنگی نیز می دهد. منطقه ای که این درخت در آن قرار دارد جزو جاهای دیدنی چابهار محسوب می شود. انجیر معابد چابهار دارای برگ‌ های پهن و شاخه‌ هایی رو به پایین است که در لابلای شن ‌ها ریشه می‌ دواند.

جنگل حرا از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

جنگل حرای چابهار - قلیه ماهی چابهار

یکی از شگفت انگیز ترین مکان های گردشگری چابهار جنگل‌های حرا است. خورهای زیادی در منطقه هرمزگان قرار دارند که همگی جزو زیباترین مناطق طبیعی ایران محسوب می شوند. خور خلاصی از زیباترین مناطق جاسک به شمار می رود. در این منطقه پهنه وسیعی از آب و جنگل های حرا قابل مشاهده است که عموما محل زیست پرندگان بومی است.

فواره بلوچستان

فواره چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

این‌بار صحبت از یک جاذبه زیبا در ساحل زیبای دریای بزرگ چابهار است، آبفشان دریای چابهار که این روزها فواره‌های آن در آسمان خودنمایی می‌کند.

روستای تنگ چابهار از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

بندر تنگ چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

روستای تنگ چابهار به دلیل برخورداری از ساحل کویری و رمل های شنی کنار دریا معروف شده است. این منطقه نیز مثل سایر نقاط ساحلی جنوب کشورمان گرم است و به همین دلیل بازدید از آن در فصل های سرد سال مثل پاییز و زمستان بهتر به نظر می رسد. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری چابهار در روستای تنگ مقاله تورگردان با نام جاذبه های روستای تنگ چابهار را مطالعه کنید. از جاهای دیدنی چابهار در این روستا می توان به جنگل های حرا و گل افشان ها اشاره کرد.

اسکله کنارک

اسکله کنارک - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

اسکله کنارک در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب چابهار قرار دارد و مکانی برای پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌های صید ماهی است. همچنین از این اسکله می‌توان سواحل بندر کنارک را به همراه پرندگان زیبای دریایی تماشا کرد. چشم ‌انداز صیادان و پهلوگیری قایق‌هایشان نیز از دیگر جاذبه‌های اسکله کنارک هستند که آن را به یکی از جاهای دیدنی چابهار تبدیل کرده‌اند.

مکانی مخوف به نام قبرستان جن

قبرستان جن ها قبرستانی خاموش و مرموز در روستای تیس ۲۵۰۰ ساله وجود دارد.روستایی باستانی و زیبای تیس در منطقه کوهپایه‌ای در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است. بلوچ‌ها به آن «جن سنط» یا گورستان جن می‌گویند. این گورستان با سنگ‌قبرهای عظیم‌الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند. سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این گورستان محلی‌ها را به این باور رسانده که این گورها محل دفن آدمیزاد نیست.

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی چابهار - جاهای دیدنی چابهار

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در پنج کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) گفته می‌شود. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم قرار دارند. مجموعه این غارها را مردم محل به نام بان مسیتی می‌شناسند.

غار اول طبیعی و به شکل نیم دایره‌است و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانهً آن توسعه پیدا کرده‌است. یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دوسطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.

روستای رمین از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

رمین - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

روستای رمین در نزدیکی تالاب لیپار قرار گرفته و از طبیعتی زیبا برخوردار است. روستای رمین در مسیر جاده ساحلی گواتر به چابهار قرار دارد. پرندگان ساحلی مثل فلامینگو، حواصیل، چنگر و پرندگانی همچون عقاب دشتی، تیهو، طاووسکن و باقرقره در این منطقه به چشم می خورند.

به راستی چه حس خوبی داشت اگر ما هم عقابی می شدیم و از بالا جاذبه های طبیعی چابهار را نظاره می کردیم. منظره هوایی چابهار خیره کننده تر از چشم اندازهای زمینی آن است. شاید باورتان نشود ولی رمین جزو 10 روستای برتر کتابخوان در کشور است.

قلعه تیس

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد. این دژ متعلق به دوران اسلامی است و شماره ثبت ملی آن ۵۵۵ می‌باشد این دژ به ابعاد ۲۶×۵۴ متر ساخته شده‌است. پهنا ساختمان بر پهنهٔ دماغه‌ای که پانصد متر از آبخور دریا فاصله دارد در بخش انتهای دماغه واقع است.

برکه تمساح گاندو

برکه گاندو - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

تمساح پوزه کوتاه یا گاندو از بزرگترین خزندگان کشور در ۳۸۰ هکتار مساحت در جنوب سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار متمرکز هستند، تعداد این گونه در ایران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ راس برآورده می شود. این تمساح دارای پوزه ای پهن، میانگین اندازه این کروکودیل در نرها ۳ متر و ماده ها ۲.۴۵ متر است. گاهی وزن آن ها به ۵۵۰ کیلو می رسد.

ساحل ماسه ای، کوه‌های مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره‌های مرجانی و غار‌های بان مسیتی تیس همچنین غواصی در سواحل چابهار از جمله جذابیت هایی هستند که باغث جذب گردشگران در سالهای اخیر شده است .

نزدیکترین بندر به آبراه‌های بین المللی و از نقاط مهم راهبردی برای گردشگران محسوب می‌شود که هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی و هیات‌های متعدد تجاری، اقتصادی و سیاسی است.

بندر گواتر ، خلیجی در ته دنیا

آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ آن هم از نوع ساحلی اش؟! جایی که تنها خشکی و آبیِ دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باورنکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است.

خلیج گواتر، خلیج نسبتن کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی ترین نقطه ایران به حساب می آید. در این منطقه عبور و مرور ساکنان محلی به پاکستان و بالعکس وجود دارد و با قایق نیم ساعت تا پاکستان راه است. لذا با توجه به موقعیت سیاسی-جغرافیایی خاص منطقه برای کمپینگ و رفت و آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با مأموران گارد ساحلی است.

روستای کوه مبارک در کرانه دریای عمان

روستای کوه مبارک - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

کوه مبارک از شهرهای هرمزگان است که در شرق استان قرار گرفته و در کرانه دریای عمان است. این روستا در 65 کیلومتری فرودگاه جاسک قرار گرفته از قابلیت های تاریخی و طبیعی برای گردشگری برخوردار است.

قرار گرفتن در کنار دریای عمان، داشتن ساحل ماسه ای، کوه های مینیاتوری، گل افشان ها، نزدیکی به کوه های فرسایشی روستای نگر و دسترسی مناسب به اسکله در کنار جنگل های حرا از شایستگی های روستای کوه مبارک است که آن را به یکی از معروف ترین مکان های دیدنی چابهار تبدیل کرده است.

روستای شیرگواز با شیر، گراز و میوه های استوایی فراوان

روستای شیرگواز در نزدیکی منطقه حفاظت شده گاندو در منطقه باهوکلات و از دیدنی های چابهار است. طبیعی است که موقعیت مکانی آن سبب شود بسیاری از حیوانات و وحشی و پرندگان بومی نیز آنجا وجود داشته باشند. شیر و گراز در روستای شیرگواز فراوان است و شاید به همین علت این روستا اینگونه نامگذاری شده است.

همانطور که پیش تر اشاره شد منطقه باهوکلات در نوار سبز غرب چابهار قرار گرفته است وهمین موضوع باعث شده که روستای شیرگواز هم از مزارع میوه های استوایی مثل موز، انبه، پاپایا و قهوه برخوردار باشد.

ساختمان فرمانداری چابهار از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

ساختمان فرمانداری چابهار - جاهای دیدنی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

جاهای دیدنی چابهار در شب

وقتی یک بار به چابهار فته باشی متوجه می شوی که شب ها نمی دانی چه کنی؟ بیشتر ساحل های زیبای چابهار بکر و خالی از امکانات اند. بنابراین هیچ سیستم روشنایی در آنجا وجود ندارد. هیچ مغازه، دکه یا منطقه مسکونی ای وجود ندارد که بتوان به کمک آن ها راه را پیدا کرد، تنها نوری که در اختیار خواهید داشت نور چراغ های ماشین است که شاید در مسیر کمکتان کند و راه را نشانتان دهد ولی موقع نشستن برای تماشای مناظر جوابگو نیست. برای آن دسته از گردشگرانی که امکانات روشنایی و کمپ زدن به همراه ندارند جاذبه های زیر را در چابهار توصیه می کنیم.

ساحل نورانی از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

ساحل نورانی چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

شاید یکی از جذاب ترین «مکان های دیدنی چابهار»، ساحل نورانی باشد که شب ها پر از الماس های درخشان و آبی رنگ می شود. این الماس ها در واقع فیتوپلانگتون هایی هستند که پاییز و زمستان به ساحل چابهار می آیند و یکی از خارق العاده ترین «جاهای دیدنی چابهار در شب» را خلق می کنند.

یادتان باشد این موجودات نورانی را در ظرف ها برای خودتان جمع نکنید چون عمرشان کوتاه است و برایتان فقط یک سری ماسه باقی می ماند. بگذارید زیبایی های طبیعی هر منطقه برای خودش بماند. ساحل روستای درک چابهار، ساحل روستای تنگ، دریاچه لیپار، خلیج پزم، بندر گواتر و کل ساحل مکران از زیباترین کرانه های کشور است که در سطور آینده هنگام پرداختن به دیدنی های چابهار به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

پارک سنگی لیپار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار در شب پارک سنگی لیپار است. البته زیبایی‌های این منطقه در روز را نیز نمی‌توان انکار کرد. پارک سنگی لیپار در ساحل مکران واقع شده و یکی از بهترین مکان های تفریحی در سفر به چابهار به شمار می‌رود.

در این پارک می‌توانید در آرامش به تماشای ساحل بنشینید و لذت ببرید. در پارک سنگی لیپار که جزو مجموعه هتل لیپار به شمار می رود شب و روز کافی شاپ، یک رستوران و طبیعتی زیبا انتظار مسافران را می کشد. از آنجا که این ساحل عمومی است و در مرکز شهر قرار دارد بیشتر گردشگران بومی و غیر بومی به آن مراجعه می کنند.

شب ها بچه ها با آرامش می توانند کنار ساحل آب بازی کنند . خانواده ها نیز در کنار هم از فضا لذت ببرند. کلبه غواصی نیز در انتهای همین پارک قرار دارد.

مسجد جامع دزک ؛ بنای زیبای خشت و گل

از دیگر جاهای دیدنی چابهار که به زیبایی شهره‌ است، می‌توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد. این مسجد تاریخی به سبک مساجد اولیه اسلامی بنا شده و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت، گل، تنه درخت خرما و گز ساخته شده است.

درباره زمان ساخت مسجد، اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما معماری ساده، نداشتن کتیبه و وجود شبستان‌های ستون‌دار، به ما می‌گویند که قدمت مسجد جامع دزک به دوران صفویه باز می‌گردد.

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

از دیگر تفریحات چابهار رفتن به پلاژ ساحلی تیس و شنا است. پلاژ ساحلی تیس به دلیل ساحل کم عمق و تمیزی که دارد بسیار محبوب است و کودکان و بزرگسالان می توانند بهترین اوقات را در این مکان سپری کنند.

عمق آب تا فاصله صد متری ساحل کمتر از یک و نیم متر است و دیگر لازم نیست نگران فرزندانتان باشید. همچنین در این پلاژ ساحلی، رستوران، اغذیه فروشی، دوش ساحلی، قایق سواری، جت اسکی، استخر بادی و سرسره آبی نیز وجود دارد تا بهترین اوقات را برای شما رقم بزند.

با ورود به شهر چابهار و گذر کردن از خیابان اصلی با تابلوهای منطقه گردشگری تیس مواجه می شوید. این ساحل محل خوبی برای گذران یک روز تا شب، کمپ زدن، غذا خوردن و بازی کردن است. ساحل تیس فضایی خانوادگی بریا بومیان و مسافران چابهار است.

مقبره امامزاده غلام رسول از جاهای دیدنی چابهار در زمستان

امامزاده غلام رسول از نام آوران شیعه بوده که بیشتر به عنوان لوطی معروف بوده است. غلام رسول به شاد کردن مردم اهمیت زیادی می داده و شیوه زندگی وی مورد توجه مردم قرار گرفته است. مقبره وی که ساخت آن به 456 قمری بر می گردد، زیارتگاه مسلمانان بومی و حتی هندی است. گفته می شود این شخصیت اصالتا هندی بوده است.

بنای آرامگاه در جانب شرقی خلیج چابهار به فاصله 5 کیلومتری قرار دارد. زائران آرامگاه هر سال در سالگرد مرگ وی که آخر ذی‌القعده است، 10 روز رقص و پایکوبی می ‌کنند و ساز و دهل می زنند. معماری مقبره متشکل از بنایی گنبدی بر روی صفه ای یک متری است.

گنبد پایه ای شش ضلعی دارد و از تزئیناتی همچون کاشیکاری و غیره بر روی آن خبری نیست. گچبری هایی به صورت طاقچه و طاقنما بنا را تزئین کرده است. این مکان هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری چابهار است و افراد زیادی برای بازدید از آن به چابهار سفر می‌کنند.

موزه محلی چابهار و آشنایی با فرهنگ بومیان

موزه محلی چابهار جزو جذاب ترین جاذبه های گردشگری چابهار و از موزه های مردم‌شناسی است. بنای کهن فرمانداری چابهار که هم اکنون به موزه تبدیل شده به دوره قاجار بر می گردد. این بنا بر روی سکویی یک و نیم متری با وسعت نزدیک به 650 متر مربع بنا شده و دارای 3 درب ورودی، اتاق‌ های متعدد، راهرو و… است.

بنا 2 طبقه است و بخشی از آن به وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی محصور شده است. در بخش های مختلف ماکت هایی بسیار شبیه به انسان واقعی مشاهده می شود که مشغول کاسبی و کارهای خانگی و سایر مشاغل بومی منطقه می باشند. با کمی گشت و گذار در موزه می توان با فرهنگ بومیان چابهار آشنا شد و در ضمن گذری به صنایع دستی و آثار تاریخی چابهار داشت.

مسجد جامع تیس چابهار ؛ دومین مسجد ایران پس از اسلام

مسجد جامع تیس چابهار

مسجد جامع تیس، از جمله مساجد تاریخی ایران است که به سبب قدمت و زیبایی هنر و معماری، اهمیت فراوانی دارد. این مسجد زیبا و دیدنی در روستای تاریخی تیس بنا شده و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد. برخی بر این باورند که مسجد جامع تیس، دومین مسجد در ایران پس از اسلام است.

سبک معماری این مسجد، شبیه به مساجد هند و پاکستان است و زیبایی خیره‌کننده آن، می‌تواند ساعت‌ها شما را به تماشا وا دارد.

باغ گیاه شناسی چابهار، سفر به دل تازگی و طراوت

باغ گیاه شناسی چابهار از باغ‌های زیبایی است که در لیست جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. این باغ که در روستای تیس چابهار قرار دارد با نام باغ گیاه شناسی تیس هم شناخته می‌شود. باغ تیس حدود ۴۰۰۰ گونه متفاوت از گیاهان بومی و غیربومی را در خود پرورش می‌دهد که در بین این گیاهان، گیاهان نادر و کمیابی که در معرض خطر نابودی کامل قرار دارند هم دیده می‌شود.

مراکز خرید چابهار

دکه بازار چابهار

دکه بازار چابهار از سنتی ترین و پر طرفدارترین بازارهای چابهار است که به نام بازار فجر یا بازار سنتی چابهار نیز شناخته می شود. دکه بازار معدنِ پارچه ها و لباس های سنتی بلوچی و سوزن دوزی شده است. پارچه های رنگارنگ در این بازار هر سو به چشم می خورد.

مردم محلی به دکه بازار نه تنها برای خرید که برای قدم زدن و گذران اواقت خوش نگاه می کنند. خانم های بلوچی در این بازار به انداختن طرح و نقش با حنا بر دستان خود و خانم های گردشگر مبادرت می ورند. در دکه بازار، فرهنگ بلوچی به معنای واقعی جریان دارد.

صنایع دستی چابهار مثل زری دوزی، داروهای گیاهی، حصیربافی، زیورآلات و محصولاتی از این دست توسط دست فروش ها یا در مغازه های به فروش می رسد و خرید از آن ها کمک زیادی به گردشگری پایدار و رونق گرفتن زندگی بومیان خواهد کرد.

مرکز تجاری پردیس چابهار

چابهار به مراکز خریدش معروف است و اغلب افراد به قصد خرید به چابهار سفر می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بازارهای چابهار مرکز خرید پردیس است. در این مرکز خرید انواع کیف و کفش، لوازم خانگی، عینک، پارچه، پوشاک مردانه و زنانه، لباس های مجلسی، موبایل، خوراکی و… یافت می‌شود. مجتمع تجاری پردیس در نزدیکی پارک بهار واقع شده و موقعیت مکانی مناسبی دارد.

منطقه آزاد چابهار

مرکز خرید ابریشم چابهار

یکی از جاهای دیدنی چابهار و مراکز خرید پرطرفدار آن، مرکز خرید ابریشم است. در بازار ابریشم منطقه آزاد چابهار بیش از 250 فروشگاه در انواع مختلف نظیر فروشگاه‌های پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، لوازم آرایشی و برند، زیور آلات و بدلیجات، مواد خوراکی و… و انواع برندهای ایرانی و بین المللی وجود دارد و خریدی لذت بخش را در این بازار تجربه خواهید کرد.

مرکز خرید فردوس چابهار

مرکز خرید فردوس چابهار، در خیابان کنارک واقع شده و به مراکز خرید دیگری نظیر مجتمع تجاری تیس و مجتمع صالحیار نیز نزدیک است. در بازار فردوس که یکی از دیدنی های چابهار به شمار می‌رود، می‌توانید انواع لوازم آشپزخانه به خصوص ظروف کریستال، پوشاک، کفش، خوراکی و شکلات های خارجی و… پیدا کنید و خریدی خاطره انگیز با قیمت های مناسب را انجام دهید.

برای سفر به چابهار چه راه هایی وجود دارد؟

برای سفر به چابهار راه ‌های زیادی پیش روی گردشگران وجود دارد. همه چیز به میزان بودجه، زمان و سلیقه مسافران بستگی دارد. سفر به چابهار را می توان به صورت زمینی و هوایی خریداری کرد. عده ای خودشان به جاده می زنند و با خودروی شخصی چابهار را تجربه می کنند.

با این حال به دلیل دور بودن و طولانی بودن راه های استان سیستان و بلوچستان راحت ترین شیوه سفر، همان تور هوایی و خرید بلیت چابهار است. در وب سایت تورگردان انواع پکیج های سفر به چابهار ارائه می شود. در این نوع سفر از یک سو بلیط رفت و برگشت و از سوی دیگر اقامت، یکجا رزرو می شود.

اسکله کنارک چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

سفر به چابهار با هواپیما

برای رزرو سفر چابهار اول باید بلیط رفت و برگشت را خریداری کرد. سفر به چابهار با هواپیما حدود یک ساعت و نیم طول می ‌کشد. بسته به کلاس پروازی و نوع ایرلاینی که انتخاب می کنید قیمت آن نیز کم و زیاد می شود. برای خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما پیشنهاد می شود به دنبال بلیط لحظه آخری باشید.اگر هم چندان سخت گیر نیستید، اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار نیز حال و هوای خاص خودش را دارد.

رفتن به چابهار با اتوبوس

قیمت بلیت  سفر چابهار را می توان کاهش داد؛ به شرطی که با اتوبوس آن را تجربه کنید. بد نیست بدانید فاصله تهران تا چابهار با اتوبوس حدود ۱۹ ساعت و نیم به طول می انجامد. با این حال تجربه سفر جاده ای هم برای گردشگران، خاص و منحصر به فرد خواهد بود. بسیاری از طبیعت گردان و علاقمندان به بومگردی برای درک هر چه بیشتر زندگی بومی سفر با اتوبوس را انتخاب می کنند.

سفر به چابهار با خودروی شخصی

عده ای در سفرهای داخلی معمولا ترجیح می دهند با خودروی شخصی سفر کنند. شاید با توجه به هزینه کردن برای بنزین، سفر با اتوبوس به صرفه تر باشد ولی عده ای سفر با خودروی شخصی را خصوصی تر و و راحت تر از اتوبوس می دانند. مسیر تهران چابهار کمی طولانی است و تنها به آن هایی که واقعا عاشق رانندگیِ طولانی در جاده های دور و دراز هستند توصیه می شود.

برای سفر به چابهار با خودروی شخصی می بایست وارد بزرگراه خلیج فارس شده، از مسیر قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم گذشته و خود را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. بعد از آن باید شهر زیبای چابهار را مقصد خود قرار دهید.

سفر به چابهار با قطار

برای سفر به چابهار با قطار خط ریلی مستقیمی وجود ندارد. به این منظور باید بلیط قطار تهران-بندرعباس را خریداری کرده و از بندرعباس تا چابهار را با اتوبوس بروید. راه دیگر این است که از قطار زاهدان استفاده کنید. اگر چنین تصمیمی دارید بهتر است از قبل، بلیط اتوبوس را هم خریداری کرده و از ساعت حرکت آن مطمئن شوید.

دریای عمان - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

بهترین رستوران های چابهار

یکی از دلخوشی های سفر به چابهار شکم گردی و امتحان کردن غذاهای متفاوت و جدید است. چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان به ماهی های متنوع و انواع آبزیان خوراکی دسترسی داشته و از این نظر توجه گردشگران را جلب کرده است. ماهی ها و میگوهایی که در رستوران های چابهار سرو می کند در هیچ کجای ایران و جهان پیدا نمی شود. در کنار غذاهای دریایی انواع غذاهای محلی مثل بتوماش، شودوده، بتوهواری، کورک و غذاهای معمول رستورانی نیز سرو می شود و با ادویه های مخصوص جنوبی عطر و طعم دیگری به خود می گیرد.

رستوران مکران چابهار در برابر دریای بیکران عمان

یکی از امتیازات بسیاری از رستوران های چابهار فضای متفاوت آن ها به نسبت سایر رستوران هاست. قرار گرفتن در کنار ساحل با چشم اندازی از دریای عمان، رستوران مکران را متمایز کرده است. اگر روی تراس آن بنشینید می توانید با منظره ای آرام از دریای عمان مواجه شوید. رستوران مکران بیش از 5 دهه است که در چابهار به سرویس دهی مسافران و مردم محلی با بهترین غذاها مشغول است.

رستوران مکران چهار نوع سرویس متفاوت را ارائه می کند. در آنجا می توان غذاهای معمول رستورانی سفارش داد؛ غذاهای محلی خورد؛ از فست فود لذت برد یا به کافی شاپ رفت. برای تهیه انواع غذاها از تازه ترین مواد غذایی استفاده می شود و همین موضوع عطر و طعم دیگری به غذاهایش می دهد. میزها زیر آلاچیق روی تراس در برابر آب چیده شده و با موسیقی زنده از میهمانان میزبانی می شود.

از غذاهای پر طرفدار رستوران مکران غذاهای دریایی آن به خصوص ماهی کنجدی است که با صید روز طبخ می شود. این رستوران بسیار شلوغ است و هر کس یک بار به آنجا مراجعه کند بارها و بارها به آنجا برخواهد گشت.

آدرس رستوران مکران چابهار: انتهای خیابان امام

رستوران بلوچ چابهار با بهترین قلیه ماهی‌های جنوب

رستوران بلوچ

رستوران بلوچ همانطور که از نامش پیداست تمرکز اصلی اش را روی غذاهای محلی چابهار گذاشته بهترین قلیه ماهی ها را سرو می کند. اگر از مردم محلی چابهار سراغ یک رستوران خیلی خوب را بگیرید همه رستوران بلوچ را به شما معرفی می کنند. وقتی به آنجا بروید از روی شلوغی و حضور زیاد مردم محلی متوجه این محبوبیت می شوید.

در ضمن یادتان باشد جلوی رستوران به راحتی نمی توان جای پارک پیدا کرد. کیفیت غذاها، سرویس دهی و قیمت ها همه از متوسط به بالا و در سطح خوب است. تنها کافی است ذائقه شما با این غذاهای محلی سازگار باشد چون بقیه چیزهای دیگر در حد عالی است. سفارشات غذا خیلی زود آماده می شود.

از غذاهای دریایی و محلی پر طرفدار آنجا علاوه بر قلیه ماهی های حرفه ای، بریانی ماهی، بتوماش، کراهی ماهی، شودوده، بتوهواری، کورک، خوراک میگو ساخاری، چلوماهی سوخاری و… است. عطر و طعم مواد اولیه تازه و ادویه های جنوبی این رستوران را با سایر رستوران های چابهار و کل کشور متمایز کرده است.

پرسنل رستوران به خوبی از میهمانان استقبال می کنند. غذا در ظرف های چینی پشت میزهای چهار نفره به بالا سرو می شود. معمولا کنار غذا با سالاد و زیتون و… از میهمانان پذیرایی می شود. در مجموع باید گفت قیمت غذاها در چابهار نسبت به قشم گران تر است ولی شاید علت آن تنوع مواد غذایی به خصوص آبزیان دریایی باشد.

آدرس رستوران بلوچ چابهار: بلوار امام خمینی ، روبروی پمپ بنزین، کنار هتل چهار ستاره لاله

رستوران بام چابهار با تراسی مصفا و دنج

از دیگر رستوران ها و جاهای دیدنی چابهار با موقعیتی عالی و باصفا، همانطور که از نامش پیداست، رستوران بام چابهار است. در رستوران تراسی مصفا و دنج مشرف بر شهر وجود دارد و میزهای چند نفره و تخت ها برای پذیرایی روی ایوان و در فضای داخلی قرار گرفته است.

شب ها آنجا حال و هوای دیگری دارد چرا که چراغ های شهر روشن می شود و نمای زیبایی در منظر میهمانان قرار می دهد. این رستوران فضایی بسیار دل انگیز و روح بخش دارد؛ تا جایی که اشتهای آدم برای خوردن غذا حسابی باز می شود. طبیعی است که در شکل گیری این حس و حال خوب اجرای موسیقی زنده و نورپردازی های زیبا نیز موثر است.

در رستوران بام چابهار انواع غذاهای دریایی مثل میگو، ماهی با طعم های متفاوت و جنوبی برای نهار و شام فراهم است. غذاها نسبتا گران است ولی به امتحان کردن طعم های متفاوت می ارزد. تفاوتی نمی کند غذاهای معمول ایرانی و رستورانی را سفارش دهید یا غذاهای دریایی را؛ در هر صورت همه چیز عالی است.

آدرس رستوران بام چابهار: بالاتر از مجتمع تجاری صدف، مقابل مرکز خرید پردیس

رستوران تهرانی چابهار با کباب‌های پر طرفدار

این رستوران مخصوص آن هایی است که حوصله خوردن غذاهای دریایی و محلی چابهار را ندارند. خود مردم محلی نیز هر وقت دلشان می خواهد غذاهای اعیانی رستورانی مثل کباب و شیشلیک را امتحان کنند به رستوران تهرانی ها می آیند. کباب های رستوران تهرانی بسیار معروف است. قیمت آن هم به تناسب سایر رستوران های چابهار به دلیل کیفیت غذایش نسبتا بالاست ولی ارزش امتحان کردن را دارد.

آدرس رستوران تهرانی چابهار: بلوار امام خمینی، روبروی مرکز بهداشت چابهار

رستوران براسان چابهار در حاشیه پلاژ ساحلی

رستوران براسان شبیه به کشتی زیبای چینی و بناهای آسیای شرقی در حاشیه پلاژ ساحلی قرار گرفته است. نمای خارجی آن بسیار زیبا و متفاوت است تا جایی که همه گردشگران را همچون بنایی شاخص در کل شهر چابهار به سمت خود می کشاند. براسان به معنی برادران است مثل خیلی از رستوران های برادران در کل کشور محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کرایی محبوب ترین غذا در این رستوران است که با ادویه های خاص سنتی چابهار عطر و طعمی متفاوت به خود می گیرد. در رستوران براسان علاوه بر غذاهای محلی و دریایی انواع غذاهای رستورانی و ایرانی مثل کباب و خورشت هایی مثل قورمه سبزی و قیمه سرو می شود.

آدرس رستوران براسان چابهار: پلاژ ساحلی تیس

غذاهای معروف چابهار که باید امتحان کنید

سفر به چابهار از آن سفرهایی است که بیش از همه باید در آن ماهی خورد. در بخش «سوغات در چابهار» اشاره کردیم که از سوغاتی های خوردنی این شهر، ماهی است ولی شاید حمل و نقل ماهی از چابهار به شهر خودمان کار چندان آسانی نباشد.

بهترین راه این است که تا وقتی از سفر به چابهار لذت می برید چندین نوبت ماهی بخورید. ماهی، پادشاه غذاهای  چابهار است. با این حال باید خاطر نشان کرد که غذاهای محلی چابهار تنها به ماهی محدود نمی شود. غذاهای بلوچی که در رستوران های مخصوص سرو می شود، بسیاری از گردشگران را شیفته خود کرده است.

قلیه ماهی چابهار

قلیه ماهی چابهار

قلیه ماهی را بسیاری از شهرهای جنوبی و ساحلی کشور سرو می کنند ولی قلیه ماهی در چابهار عطر و طعم دیگری دارد. خورش قلیه ماهی ترکیبی از ماهی، تمبر هندی، سیر، پیاز و سبزیجات معطر است. قلیه ماهی در همه رستوران های چابهار یافت می شود.

کرایی میگو

میگوهای دریای عمان عطر و طعم دیگری به سفر چابهار می دهند. اگر کسی به این شهر بیاید و میگوی عمان را نچشد، گویی چیزی در سفرش کم گذاشته است. مردم چابهار با این نوع میگو غذایی به نام کراهی میگو درست می کنند که با پیاز و گشنیز تفت می خورد. در این غذا ادویه آچار نیز که از ادویه های مخصوص چابهار است ریخته می شود. ترکیب گشنیز و ادویه آچار، عطر به خصوصی به این میگو می دهد. میگو بعد از تفت خوردن باید دم شود و بعد، سر میز میهمانان  چابهار قرار بگیرد.

کباب تنورچه چابهار

چابهار با کباب تنورچه نیز همه را انگشت به دهان کرده است. این کباب مخصوصِ مردم چابهار است که با گوشت گوسفندی آماده می شود و کبابی تنوری است. بیشتر رستوران های با کیفیت در چابهار، تنورچه را نیز در کنار غذاهای دریایی سرو می کنند.

تباهگ

تباهگ از غذاهای مخصوص مردم بلوچ است که با گوشت قربانی خشک شده و نمک سود شده درست می شود.گوشت ها را نمک می پاشند و روی طناب آویزان می کنند تا ظرف 4 تا 5 روز خشک شوند. تباهگ بیش از همه در ماه رمضان رواج دارد و آن را با برنج می خورند.

آبگوشت تیموش و املت سوزی

تیموش آبگوشت محلی چابهار است که با نان  به خصوصی به نام دوتینی سرو می شود. املت سوزی املتی بسیار لذیذ و پرطرفدار است که نامش را از سبزی سوزی گرفته اند. برای درست کردن این املت از پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، سیر و سبزی سوزی استفاده می‌ کنند. بتو‌ماش، تخلان، شیر چای و بسیار غذاها و نوشیدنی های این شهر در چابهار برای گردشگران دلچسب و متفاوت است.

بهترین هتل‌ های چابهار

انتخاب سفر چابهار با اقامت در هتل های این شهر جزو راحت ترین شیوه های سفر به این منطقه است. هتل های چابهار را نمی توان جزو لوکس ترین و گران ترین هتل های کشور به شمار آورد ولی به دلیل امکانات بی نظیری مثل چشم انداز دریای عمان و پلاژهای ساحلی با استقبال زیادی از سوی مسافران چابهار مواجه شده اند.

بیشتر هتل ‌ها در چابهار امکانات و خدمات مناسب و خوبی دارند و پرسنل آن ها برخوردی بسیار خوب و حرفه ای با میهمانان برقرار می سازند. هتل لیپار چابهار از معروف ترین هتل های چابهار است که در کرانه ساحل قرار گرفته است و باغستانی اختصاصی دارد.

هتل لاله چابهار، هتل ونوس چابهار، هتل جهانگردی چابهار، هتل فرودس چابهار، هتل سپیده چابهار، هتل صدف چابهار، هتل شاهان و هتل آذین چابهار از معروف‌ ترین و بهترین هتل ‌های چابهار محسوب می شوند. به همین دلیل اغلب، سفر چابهار بر روی این هتل ها برگزار می شود.

هتل لیپار چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

هتل لیپار چابهار

هتل  چهار ستاره لیپار معروف ترین هتل ساحلی این شهر است که در 3 طبقه از میهمانان چابهار پذیرایی می کند. اتاق ‌های هتل از امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره برخوردار بوده و بعضی از آن ها رو به دریا است.

از قاب پنجره اتاق هایش می توان دریای عمان و اقیانوس را به تماشا نشست. بعضی از اتاق‌ های هتل نیز چشم اندازی از باغ اختصاصی هتل را به خود اختصاص داده اند. هنگام رزرو تور چابهار در سایت تورگردان می توان هر یک از این اتاق ها را بسته به سلیقه خود انتخاب کرد.

از امکانات ستودنی رستوران هتل لیپار رستورانی با غذاهای بسیار متنوع ولی با کیفیت است که نگرانی میهماناش را برای صرف نهار و شام برطرف کرده است. هتل لیپار امکانات رفاهی متعدد و لوکسی مثل استخر، سونا، سالن بیلیارد و باشگاه بدن سازی دارد. از دیگر مزایای هتل لیپار نزدیک بودن به مراکز خریدی همچون بازار ابریشم، بازار صدف، بازار طلا و بازار فردوس است.

هتل لاله در چابهار

از دیگر هتل‌ های چهار ستاره در تور چابهار، هتل لاله است که فاصله چندانی با ساحل های چابهار ندارد. این هتل یکی از هتل ‌های زنجیره ‌ای لاله است که در شهرهای مختلف کشور احداث شده اند.

هتل لاله دو طبقه است و اتاق های متنوعی برای نفرات و سلایق مختلف دارد. محوطه هتل برای پیاده ‌روی در صبح ها جان می دهد. از امکانات چابهار در هتل لاله، رستوران، کافی شاپ، استخر و سالن بدنسازی و مغازه های مختلف است. برای آن هایی که با هدف کسب و کار، سفر به چابهار را انتخاب کرده اند، یک سالن همایش نیز ساخته شده است.

هتل آذین در چابهار

اگر به دنبال هتلی سه ستاره با قیمتی مناسب تر می‌گردید، هتل آذین نیز گزینه خوبی است. هتل آذین 22 اتاق را در 2 طبقه جای داده و فضایی دنج ولی نه چندان بزرگ را به خود اختصاص داده است. سفر به چابهار با اقامت در هتل آذین از امکاناتی مثل صبحانه رایگان، نزدیکی به دریا و ترنسفر فرودگاهی برخوردار است.

سوغات چابهار

سوغات چابهار و سیستان و بلوچستان چیزهایی رنگی رنگی و جذاب است. گران ترین لباس های سنتی کشور از آنِ بلوچ هاست و مهم ترین سوغات این شهر هم لباس های سنتی بلوچی با سوزن دوری های زیباست. ادویه های چابهار و زاهدان نیز معروف است و عطر و طعم خاصی به غذا می دهد.

از این گذشته انواع ظروف چینی و کریستال های لوکس در این منطقه آزاد با قیمت های مناسب یافت می شود. زیورآلات و جواهرات دست ‌ساز سنتی، چادر بافی، سکه  ‌دوزی، حصیربافی، معرّق، صدف، سنگ ‌های قیمتی، شیرینی لندو، ماهی و میگوی تازه و گیاهان دارویی است که همه آن ها در بازار سنتی چابهار پیدا می شود.

دریای چابهار - جاهای دیدنی چابهار در زمستان

هزینه سفر به چابهار

سفر به چابهار، با توجه به امکانات مورد نیاز و نوع سفر هزینه متفاوتی خواهد داشت. با کم ‌ترین هزینه نیز می‌ توان سفر ارزان چابهار را تجربه کرد. اولین بخش از هزینه ها، پول بلیط رفت و برگشت و حمل و نقل عمومی در چابهار است. هزینه‌ های اقامتگاه و غذا را نیز باید به این بخش افزود. سایر موارد مثل بازدید از جاذبه های چابهار و تفریحات چابهار، هزینه چندان زیادی به دوشتان نخواهد گذاشت مگر اینکه قصد خرید زیاد داشته باشید.

چابهار از نظر غذا و رستوران، شهر گرانی نیست. در چابهار با پایین ‌ترین مبلغ می‌ توانید یک وعده غذای کافی تهیه کنید. قیمت یک وعده‌ کامل غذای سنتی دریایی با مخلفات، حدود 50 هزار تومان است. ولی بسته به اینکه چه رستورانی را برای غذا خوردن انتخاب کنید قیمت های تفاوت خواهد داشت. می توانید به سراغ غذاهای خیابانی بروید یا اینکه در گران ترین رستوران ها غذا نوش جان کنید.

تاکسی‌ های خطی، بی‌ سیم و اینترنتی در چابهار برای حمل و نقل در حال خدمترسانی به شهروندان و گردشگران هستند. در ضمن سیستم اتوبوسرانی درون شهری نیز گزینه خوبی برای کاستن از هزینه هست.

برای رفتن به چابهار می توان از راه زمینی با قطار یا اتوبوس یا از طریق خودروی شخصی اقدام کرد ولی به دلیل طولانی بودن مسیر به خصوص در خود استان سیستان و بلوچستان گزینه پرواز به چابهار نیز انتخاب مناسبی است.

آب وهوای چابهار

چابهار بهشت گمشده ایران می باشد . چه از منظر اقتصادی و چه از منظر گردشگری این ناحیه خوش آب و هوای یکی از برترین سواحل و دیدنی های ایران را در خود جای داده است . دمای هوا در چابهار بسیار معتدل می باشد به صورتی که در زمستان گرم ترین بندر ایران است و در تابستان دمای آن بیش از 35 درجه سانتی گراد تجاور نمی کند .

این شهرستان دارای یکی از زیبا ترین و چشم نوازترین جاذبه های طبیعی است . جالب است بدانید که در حال حاضر عمده ترین محصولات مورد کشت در بخش باغی شهرستان شامل موز، انبه، چیچک، لیمو، گواوا و کنار و در بخش زراعی، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی می‏باشد. همچنین میوه هایی همچون نارگیل و خربزه درختی و سوغاتی از جنس ماهی و صنایع دستی را دارا می باشد.

فاصله چابهار از تهران : 1813 کیلومتر
فاصله چابهار از اصفهان : 1510 کیلومتر
فاصله چابهار از مشهد : 1574 کیلومتر
فاصله چابهار از تبریز : 2333 کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید