قلعه الموت، یکی از آثار تاریخی ایران با سرگذشتی پر‌فراز‌و‌نشیب است؛ زمانی مقر نظامی و محل زندگی رهبر فرقه اسماعیلیه بود و زمانی هم زندانیان را در آن حبس می‌کردند. حتی باوجود ویرانی بخش‌های زیادی از این قلعه، گردشگران بسیاری با شوق برای دیدن آن راهی قزوین می‌شوند. می‌توانید با رزرو هتل قزوین و اقامت در این شهر زیبا، یک روز را هم به بازدید از قلعه پرماجرای الموت اختصاص دهید. در این مطلب، به شما خواهیم گفت که چرا باید از قلعه الموت دیدن کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به قزوین، خرید بلیط قطار است.

قلعه الموت قزوین کجاست؟

پیش از هرچیز بهتر است آدرس قلعه الموت قزوین را بگوییم. قلعه الموت در بالای یک صخره سنگی با ارتفاع 2.163 متر، در بخش شمال شرقی روستای گازر‌خان واقع شده است. این روستا در شهرستان معلم‌کلایه و دقیقا در منطقه الموت شهر قزوین قرار دارد. با‌توجه‌به مناسب‌بودن قیمت بلیط قطار می‌توانید برای دیدن زیبایی‌های این قلعه، سفری ارزان و درعین‌حال جذاب روی ریل‌ها داشته باشید.

چطور به قلعه الموت برویم

از نقاط مختلف ایران از راه زمینی و هوایی می‌توانید وارد قزوین شوید. با خرید بلیط قطار به‌ویژه در ایام اوج سفر، از دردسرهای ترافیک و خطرات جاده دور خواهید بود. دسترسی به قلعه الموت از‌طریق یک مسیر پرپیچ‌وخم امکان‌پذیر است و هنگامی‌که به منطقه الموت می‌رسید باید حدود یک ساعت تا رسیدن به انتهای این سازه باشکوه پیاده‌روی کنید.

اگر در فصل بهار به منطقه الموت بروید، طبیعت چشم‌نواز و هوای دلپذیر آن به بخشی از لذت سفرتان تبدیل خواهد شد. پس از یک کوه‌پیمایی 45دقیقه‌ای به قلعه الموت می‌رسید؛ جایی که بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران را به شما نشان خواهد داد. البته استان قزوین با صدها جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی، برای تمامی سلیقه‌ها جذابیت دارد. با رزرو هتل قزوین می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای دیدن بسیاری از جاذبه‌های این خطه از کشورمان داشته باشید.

بازدید از قلعه الموت

بازدید از قلعه الموت قزوین همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و در فصل‌های بهار و تابستان یک ساعت بیشتر، یعنی تا 7 عصر امکان‌پذیر است. ناگفته نماند که این قلعه در برخی از تعطیلات سالانه همچون عاشورا، تاسوعا، 21 رمضان و … تعطیل است.

تاریخچه قلعه الموت قزوین

تاریخچه و سرگذشت قلعه الموت قزوین، همچون بسیاری از آثار برجای‌مانده از تاریخ، پندهای مهمی برای انسان دارد و اگر به تاریخ و سرگذشت ایران علاقه داشته باشید، مطمئنا این قلعه و آن‌چه بر آن گذشته است، برای‌تان جذاب خواهد بود. قلعه الموت، اثری از دوره اسلامی در ایران است. به گفته حمدالله مستوفی، این بنا به‌دست «داعی الی الحق حسن‌بن‌زید» ساخته شده است. قلعه الموت به‌ مدت 35 سال محل زندگی شخصی به نام حسن صباح بوده است. نام حسن صباح برای ما ایرانیان بسیار آشنا است. شخصی که برای بعضی از افراد، یک تندروی ویران‌گر به‌حساب می‌آید و برخی دیگر ممکن است افکار و عقایدش را بپسندند.

حسن صباح کیست؟

حسن صباح، رهبر فرقه اسماعیلیه و به باور بعضی از افراد، بنیان‌گذار نخستین سازمان تروریستی جهان است. او فردی حیرت‌آور بود که برای ترویج آیین خود از روش‌های رعب و وحشت استفاده می‌کرد و مخالفان خود را به بدترین شکل ممکن می‌ترساند. حسن صباح یکی از دوستان خواجه نظام‌الملک و خیام بود که هر سه در دربار سلجوقیان مقام و منصبی داشتند. صباح از دربار ملک‌شاه سلجوقی اخراج و پس از آن راهی مصر شد و در آنجا به فراگیری اصول آیین اسماعیلیه پرداخت. وی به ایران بازگشت و قلعه الموت را برای مقر ترویج آیین خود انتخاب کرد. سپس برای تصرف قلعه الموت، علیه حاکم این منطقه قیام کرد و او را شکست داد. می‌گویند که صباح مبلغی معادل 3 هزار دینار طلا به حاکم شکست‌خورده پرداخت و در‌نهایت قلعه را از آن خود کرد. این جریانات مربوط به سال 476 هجری قمری است.

قلعه الموت پس از حمله مغول

قلعه الموت، زمانی محل فعالیت‌های سیاسی و نظامی صباح بود که البته اتفاقات زیادی منجر به تخریب این بنای مستحکم شده است. در این قلعه، یک کتابخانه وجود داشت که علاقه صباح به مطالعه را نشان می‌داد. متاسفانه این کتابخانه نیز از آتش خشم هلاکوخان در امان نماند. هلاکوخان در سال 654 هجری قمری، الموت را فتح و بخش‌های بسیاری از آن را ویران کرد.

قلعه الموت، یک‌بار دیگر به‌دست پیروان فرقه اسماعیلیه افتاد که البته این تصرف چندان طول نکشید و سپس در دوران حکومت صفویان، با ایجاد تغییراتی کاربری یک زندان حکومتی را پیدا کرد. الموت در دوران قاجاریه مورد بی‌توجهی قرار گرفت و بخش‌های مهمی از آن تخریب شد. به امید پیدا‌کردن گنج، حفاری‌های غیراصولی و مخرب بسیاری در این قلعه انجام شد. کشف بیش از 100 هزار قطعه سفال در الموت، نشان می‌دهد که افرادی از طبقات سرشناس و عالی‌رتبه نیز در این قلعه زندگی می‌کردند.

معماری قلعه الموت 

قلعه الموت، شاهکاری از معماری به‌حساب می‌آید. این مجموعه از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده که به آن‌ها جورقلا و پیقلا می‌گویند. کنده‌کاری‌های حیرت‌آوری در دل صخره‌ها صورت گرفته که بعضی از آن‌ها به‌عنوان اتاق نگهبانی کاربرد داشتند. چاله آب جالب‌توجهی هم در یکی از اتاق‌ها وجود دارد که پس از تخلیه‌شدن، بدون این‌که انسان دخالتی در آن داشته باشد، دوباره پر می‌شود.

در قسمت جنوب غرب الموت، یک درخت تاک چند‌صد‌ساله، قد علم کرده که باوجود گذشت چندین قرن، هنوز هم شاداب و سرسبز است. در بخش شرقی قلعه، سپاهیان و خانواده‌های آن‌ها سکونت داشتند. در این قسمت، میدانی وجود دارد که محوطه را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند. تونلی با ارتفاع 2 متر و عرض 6 متر در داخل یک تخته‌سنگ وجود دارد که تنها راه ورودی قلعه الموت است و آب‌انبارهایی هم در دل‌سنگ‌ها قرار دارد که برای تامین آب مورد‌نیاز ساکنان الموت تعبیه شده بود.

رزرو هتل و انجام تمام اقدامات سفر در سایت فلای تودی

تاریخچه قابل‌تامل و معماری حیرت‌انگیز قلعه الموت همراه با طبیعت دل‌انگیز منطقه الموت، از مهم‌ترین دلایل بازدید از این اثر تاریخی هستند. اگر برای بازدید از قلعه الموت مشتاق هستید، می‌توانید با خرید بلیط قطار ارزان به استان قزوین سفر کرده و در کنار آن از سایر جاذبه‌های رنگارنگ این منطقه نیز دیدن کنید. فلای تودی، بهترین همراه شما برای برنامه‌ریزی سفر است. این سایت دسترسی شما را به بیش از یک‌و‌نیم میلیون هتل از‌جمله هتل قزوین فراهم می‌کند تا بتوانید در بهترین و مناسب‌ترین مکان اقامت داشته باشید. جهت استعلام قیمت بلیط قطار، خرید بلیط و سایر خدمات سفر نیز می‌توانید از خدمات سایت فلای تودی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید