از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ، روش های طبیعی، کرم های درمانی و روش های کلینیکی را به شما یاد داده ایم تا با آگاهی کامل بهترین روش را برای رفع چروک های پیشانی و صورتتان انتخاب کنید. گروه زیبایی پارس مگ عوامل ایجاد کننده چین و چروک های صورت و روش های پیشگیری از آن را نیز برایتان شرح داده است.

ماساژ پیشانی - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

فهرست محتوا نمایش

چروک پیشانی نشانه چیست؟

چروک‌های پیشانی معمولا به دو شکل عمودی و افقی به‌وجود می‌آیند که اغلب به دلیل حرکت زیاد ابروهاست. این حرکات هم بیشتر نشانۀ تعجب (خطوط افقی) و خشم (خطوط عمودی) هستند؛ بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که احساسات زیادی را با صورتتان به دیگران منتقل می‌کنید، بهتر است بیشتر مراقب پوست پیشانی خود باشید و از فواید ماساژ صورت بیشتر و بهتر بهره بگیرید!

اگر خود به شخصه چنین تجربه‌ای نداشته باشیم، دست‌کم با این تصویر آشنا هستیم که یکی از دوستان یا آشنایانمان رو به روی آینه ایستاده و با ناراحتی به چین و چروک‌های صورتش نگاه می‌کند.

روش‌های مختلفی برای رفع چروک صورت وجود دارد اما یکی از بهترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، همیشه از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ بوده و هست.

علل چین و چروک پوست

چین و چروک بر اثر مجموعه‌ای از عوامل ایجاد می‌شوند که برخی از آنها قابل کنترل بوده و مابقی غیر قابل اجتناب محسوب می‌شوند:

سن

وقتی مردم پا به سن می‌گذارند پوست به شکل طبیعی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و شکننده‌تر می‌شود. کاهش میزان تولید روغن‌های طبیعی باعث خشکی پوست می‌شود و چین و چروک را در آن افزایش می‌دهد.

چربی لایۀ زیرین پوست از بین می‌رود. این کمبود چربی باعث شل و آویزان شدن پوست شده و در نتیجۀ نمای ظاهری شیارها و حفره‌های ایجاد شده افزایش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش

اشعه ماورای بنفش که باعث تسریع روند طبیعی پیری می‌شود، علت اولیه چین و چروک زودرس است. قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش باعث درهم شکستن بافت متصل پوست یا کلاژن و فیبرهای الاستین می‌شود که در لایۀ عمقی پوست (درمیس) قرار دارند.

بدون حمایت بافت متصل پوست قدرت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. آنگاه پوست حالت شل و ول پیدا کرده به صورت زودهنگام دچار چین و چروک می‌شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات می‌تواند روند سالخوردگی نرمال پوست را شتاب بخشیده عامل تقویت چین و چروک باشد. این ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در روند جریان خونرسانی به پوست ایجاد می‌شود.

چروک پیشانی - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

تکرار حالات صورت

حرکات و نماهای ظاهری شکل گرفته در صورت مثل لبخند زدن یا شکلک درآوردن باعث ایجاد خطوط و چین و چروک ظریف در پوست می‌شود. هر بار که فرد یکی از عضلات صورت را مورد استفاده قرار می‌دهد، یک شیار در زیر سطح پوست شکل می‌گیرد.

و وقتی پوست پیر می‌شود، انعطاف ‌پذیری خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند سر جای اولش برگردد. شیارهای مورد اشاره آنگاه به ویژگی‌های دایمی چهره تبدیل می‌شوند.

مصرف کم آب

مصرف ناکافی آب باعث می شود پوست شما خشک و کدر شود. اگر پوست شما به اندازه آبرسانی نشود، خشک، سفت ، کدر و پوسته پوسته می شود. هر چقدر پوست شما خشک تر باشد، بیشتر مستعد چروک شدن است.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل طیف گسترده ای از مواد مغذی مناسب پوست را برای بدنتان تامین می کند. پوست شما مانند هر قسمت دیگری از بدن، برای حفظ سلامتی به مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص نیاز دارد.

اگر از طریق رژیم غذایی این نیازهای تغذیه ای را تأمین نکنید، کمبود آن روی پوست شما ظاهر می شود. پوستی که تغذیه ی مناسبی دریافت نمی کند، به شدت در معرض علائم پیری زودرس است.

حالت های نامناسب خواب

اگر همیشه به پهلو یا شکم خود می خوابید، فشرده شدن مکرر صورت می تواند باعث ایجاد چین و چروک در چانه، گونه ها و پیشانی شود. به این چین و چروک های صورت “خطوط خواب” گفته می شود.

از آن جا که پوست صورت شما به مدت چند ساعت در طول شب در بالشت فشرده می شود، جریان خون در پوستتان محدود شده و در نتیجه پوست ضعیف تر و مستعد چین و چروک بیشتر می گردد.

استرس

افرادی که مستعد استرس شدید هستند، یا به دلیل نتیجه ی اجتناب ناپذیر سبک زندگی پرتنش و یا عادت هایشان، با سرعت بیشتری پیر می شوند. هورمون استرس اولیه، که کورتیزول نامیده می شود،  دلیل عمده ی این اتفاق است. زیرا بیش از موارد دیگر به تخریب کلاژن در پوست شما مرتبط است.

هرچه سطح استرس بیشتر باشد، تولید کورتیزول در بدن نیز بیشتر می شود. در طی یک دوره زمانی، افزایش سطح کورتیزول باعث می شود سلول های پوست شما نتوانند به طور طبیعی الاستین و کلاژن را مانند گذشته بازسازی کنند. علاوه بر این، پیدایش زودرس چین و چروک عمدتا به سبک زندگی ناسالم همراه با استرس مزمن نسبت داده می شود.

اخم کردن - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

انواع چین و چروک

مناسب‌ترین روش درمان چین و چروک‌های پیشانی از طریق علت به وجود آمدن چین و چروک‌ها تشخیص داده می‌شود:

چین و چروک های داینامیک

چین و چروک‌هایی که به دلیل حرکت عضلات به وجود آمده‌اند (مانند زمانی که لبخند می‌زنید، چشمان خود را چپ می‌کنید یا اخممی‌کنید) که با عنوان چین و چروک‌های داینامیک شناخته می‌شوند.

چین و چروک‌های داینامیک معمولاً با تزریقات ضد پیری پوست مانند بوتاکس درمان می‌شوند که باعث می‌شود عضلات صورت ریلکس شوند.

چین و چروک های استاتیک

چین و چروک‌هایی که همیشه وجود دارند، حتی زمانی که عضلات صورت خود را حرکت نمی‌دهید، که با عنوان چین و چروک‌های استاتیک شناخته می‌شوند.
چین و چروک‌های استاتیک معمولاً با استفاده از برداشتن لایه‌های آسیب دیده پوست درمان می‌شوند، مانند لایه‌برداری لیزری یا لایه‌برداری شیمیایی پوست.

روش‌های از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

اغلب به این موضوع آگاه هستیم که این روش برای رفع چروک‌ها روشی موثر به حساب می‌آید اما روش انجام ماساژ صورت نکته‌ای است که اغلب افراد یا از آن آگاه نیستند یا اینکه چندان به آن توجه ندارند. از طرف دیگر، اینکه چطور پیشانی را ماساژ می‌دهید هم اهمیت دارد؛ چراکه اگر این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است برای پوستتان مضر باشد.

پیش از شروع ماساژ صورت تان باید بدانید

  • پیش از شروع، دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شوند.
  • بهتر است این ماساژ را ایستاده انجام دهید.
  • پاها را از هم باز و عضلات بدن را شل كنید.
  • 10 الی 15 بار این ماساژ را انجام دهید.

روش صحیح انجام ماساژ پیشانی

اگر ماساژ پیشانی را درست و صحیح انجام بدهید، ۵ دقیقه در روز کافی است تا پوست صورتتان سرحال و جوان باقی بماند. هزینه‌های رفع چین و چروک صورت می‌تواند با وجود انواع کرم و سرم ضد چروک بسیار گران باشد اما اگر بدانید چطور صورت و پیشانی را ماساژ بدهید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

نکته این جاست که قبل از شروع، روی پوست با نوک انگشتان به‌طور ممتد ضربه بزنید. بعد روغنی که می‌خواهید با آن صورت و پیشانی را ماساژ بدهید، روی پوست پخش کنید و بعد از بین دو ابرو به سمت بالا و بیرون ماساژ بدهید.

ماساژ صورت - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

یا بند انگشتان را درست بالای دو ابرو بگذارید و تا محل رویش موهای سر بکشید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید. این کار نه‌تنها چروک پیشانی را باز می‌کند بلکه تنش‌ها را هم از روی این قسمت بدن بر می‌دارد.

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ روغن نارگیل روی پوست

همه از خواص روغن نارگیل برای چروک صورت شنیده‌ایم. این روغن با حفظ رطوبت پوست، طراوت آن را حفظ کرده و از بروز چین و چروک‌های پوستی جلوگیری به عمل می‌آورد.

برای این که از خواص روغن نارگیل برای صورتتان به‌طور کامل بهره‌مند شوید، لازم است مقداری روغن نارگیل اصل و خالص تهیه کنید و با آن برای چند دقیقه پیشانیتان را ماساژ بدهید و بگذارید تا در طول شب روی پوست بماند تا به‌طور کامل جذب شود.

اگر می‌خواهید روغن نارگیل برای چروک پیشانی تاثیر لازم را داشته باشد، هر شب قبل از اینکه به تخت بروید این فرآیند را تکرار کنید. اما اگر پوست چربی دارید، از این روش استفاده نکنید؛ چراکه جوش‌های پوستی را افزایش خواهد داد.

ماساژ با روغن کرچک برای از بین بردن چروک پیشانی

ریسینولئیک اسید که در روغن کرچک به وفور یافت می‌شود، یک نرم‌کننده قوی برای پوست به حساب می‌آید. روغن کرچک با خاصیت آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند.

تنها چیزی که لازم دارید، یک قاشق چایخوری روغن کرچک است. نوک انگشتانتان را به این روغن آغشته کنید و با حرکات ضربه‌ای و نرم، روی پیشانی بزنید و بگذارید در طول شب روی پوستتان باقی بماند. می‌توانید روزانه این روش را انجام بدهید.

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ روغن بادام

روغن بادام نیز یکی از موادی است که می‌توانید برای ماساژ پیشانی از آن استفاده کنید. این نوع روغن، پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد و از این طریق به رفع چین و چروک صورت کمک می‌کند.

برای بهره‌گیری از روغن بادام در رفع چروک پیشانی، به یک قاشق چایخوری از این روغن نیاز دارید. چند قطره از آن را روی پیشانی بچکانید و با نوک انگشتان ماساژ بدهید؛ سپس بگذارید تا جذب شود؛ این کار را هر شب تکرار کنید.

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ یخ!

اگر به دیدن فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی علاقمند باشید یا این‌که خودتان به ورزش حرفه‌ای مشغول هستید، حتما می‌دانید که از یخ برای التیام دردهای عضلانی استفاده می‌شود.

گذاشتن یخ روی عضله‌، التهاب آن را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا جریان خون اطراف ناحیه آسیب‌دیده افزایش پیدا کند؛ این کار در گرم ماندن و بهبود عضلات موثر است. اما آیا از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ یخ ممکن است؟ بله، قطعا!

نکته اول اینکه زیر پوست پیشانی شما یک عضله وجود دارد و با این‌که این عضله کوچک و ظریف است اما درهرصورت وجود دارد. عضله پیشانی، با گذشت زمان و انجام مداوم حرکت‌های مختلف، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش سن به مرور آسیب می‌بینند و شل می‌شوند. در این حالت، چروک‌های پیشانی هنوز هم می‌توانند به حال اول باز گردند اما اگر عضله پیشانی بهبود پیدا نکرده باشد، چنین اتفاقی نمی‌افتد.

رفع چروک صورت - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

برای این که با یخ چروک‌های صورت را از بین ببرید، لازم است تا حدود ۶ تا ۱۲ قطعه یخ را داخل کیسه‌ای بگذارید که آب از آن به بیرون نشت نکند. کیسه یخ را به مدت ۱۰ دقیقه روی پیشانی خود نگه دارید. اگر هم به دنبال یک تاثیر بهتر و عمیق‌تر هستید، یک قطعه یخ را مستقیم روی چروک‌ پیشانی بگذارید و ماساژ بدهید.

این یکی از بهترین روش‌های ماساژ صورت است اما نکته این‌جاست که هر زمان احساس ناراحتی کردید، قطعه یخ را از روی پوست بردارید و دیگر این‌که هرگز یخ را برای زمانی بیش از ده دقیقه روی پیشانی نگه ندارید!

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ روغن زیتون

کسی امروز به خواص روغن زیتون شک ندارد. قرن‌ها و بلکه هزاران سال است که از این روغن فوق‌العاده استفاده می‌کنیم و از خواص شگفت‌انگیزش در نرم کردن پوست، سالم نگه داشتن آن و جلوگیری از بروز چین و چروک بهره می‌گیریم.

روغن زیتون، از آن نوع درمان‌هاست که هیچ‌وقت شما را ناامید نمی‌کند و ماساژ صورت برای رفع خط پیشانی با این روغن می‌تواند در بهبود چین و چروک‌های پوستی تاثیر زیادی داشته باشد.

عمده دلیل این تاثیر بی‌نظیر هم وجود ویتامین E، پلی‌فنل‌ها، فیتواسترول‌ها و هیدروکسی تیروزول در ترکیبات روغن زیتون است. این آنتی‌اکسیدان‌ها پوست را در مقابل اشعه UV خورشید محافظت می‌کند، از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری به عمل می‌آورد، به حفظ رطوبت پوست می‌انجامد و نرمی و لطافت را به پوست باز می‌گرداند.

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ عسل مانوکا

در یک مطالعه حیوانی روی موش ها برای آزمایش اثر عسل مانوکا در درمان چین و چروک، مشخص شد که استفاده موضعی از این معجون ضفابخش افزایش ضخامت پوست و میزان چین و چروک ناشی از  اشعه ی  UV را به روشی وابسته به دوز سرکوب می کند.

همچنین مشخص شد که مانوکا از تولید سیتوکین های التهابی جلوگیری می کند. در نتیجه التهاب پوستی ناشی از اشعه ی UV  را کاهش می دهد.

رفع چین و چروک با استفاده از وسایل مختلف

ماساژ با دست، تنها روش رفع چین و چروک نیست؛ بلکه می‌توان از غلطک‌های مخصوص، رولر یا گواشا (سنگ ماساژ) برای اینکار استفاده نمود. حتی اگر این وسایل را در اختیار نداشته باشید، استفاده از پشت قاشق هم برای ماساژ پیشانی و صورت مفید است.

رفع چین و چروک پیشانی با ماساژ تنها یکی از کاربردهای این روش درمانی است؛ تاثیرات ماساژ پیشانی در درمان سردرد نیز چشمگیر و قابل توجه است.

درمان های خانگی برای چین و چروک های پیشانی

در این جا چند روش طبیعی برای به تأخیر انداختن یا کاهش پیدایش چین و چروک های پیشانی آورده شده است. این روش ها کمتر تهاجمی بوده و از درمانهای استاندارد پزشکی کم خطرتر هستند.

آب کافی بنوشید

شاید هیدراته نگه داشتن پوست با نوشیدن مایعات کافی ساده ترین راه برای دفع علائم زودرس پیری پوست باشد. مصرف کم آب به سلامتی شما آسیب می رساند، اما اثر منفی آن بیشتر روی پوست مشاهده می شود. دلیل اصلی آن این است که آبی که می نوشید قبل از اینکه به سمت پوست شما راه یابد به سایر اندام های دیگر می رسد.

بدن ما هر روز آب خود را، در درجه اول به شکل عرق و ادرار از دست می دهد. بنابراین، مهم است که روزانه اقداماتی برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته انجام شود.

اگر پوست شما آبرسانی لازم را نداشته باشد، ناخواسته خشک و پوسته پوسته می شود. پوست خشک بیشتر در معرض پیری زودرس است، در حالی که پوست مرطوب بسیار مقاوم تر است.

حداقل شش تا هشت لیوان آب در طول روز بنوشید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما علاوه بر رفع چین و چروک پوست، برای سلامت عمومی آن نیز معجزه می کند.

چین و چروک صورت - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

ورزش هایی برای کاهش چین و چروک های پیشانی

علائم قابل مشاهده ی پیری پوست تنها به شلی و آسیب دیدگی سطح پوست در اثر نور آفتاب محدود نمی شود. ایجاد چین و چروک و خطوط ریز می تواند به دلیل کاهش چربی و حجم ماهیچه های زیر پوست باشد.

تمریناتی برای صورت وجود دارد که به طور خاص و بر اساس تحریک رشد ماهیچه های زیر پوست، برای رفع چروک های عمیق تر طراحی شده اند. در حقیقت، این تمرینات ساده صورت یا “یوگا” ی صورت بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است تا پیری صورت را به تعویق بیندازد.

در اینجا یک تمرین صاف کننده پیشانی وجود دارد که به شما کمک می کند تا تنش ایجاد شده در ماهیچه های پیشانیتان را کاهش داده و از چین و چروک و خطوط بکاهد:

  • دو دست خود را مشت کنید و بندهای انگشت اشاره و وسط را در وسط پیشانی خود قرار دهید.
  • در حالی که فشار ملایمی وارد می کنید، مشتهای خود را به طرفین بکشید.
  • این تمرین را سه تا پنج بار در روز تکرار کنید.

از کمپرس سرد استفاده کنید

انجمن جراحی پوستی آمریکا، سرما درمانی را به عنوان جایگزینی ایمن، موثر، غیر سمی و غیرتهاجمی برای درمان های معمول کاهش دهنده ی چین و چروک پیشنهاد می کند. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش پیدایش چین و چروک ها، موفقیت های بالینی قابل توجهی را با رضایتمندی بالا و بدون عوارض جانبی جدی به همراه داشته است.

درمان پوست با روش سرمای متمرکز، آبرسانی، تغذیه و اکسیژن کافی لازم را تامین کرده و پوست را کاملا کشیده و صاف می کند. در واقع، کرایوتراپی زیبایی اغلب در درمان های مربوط به سینه ها و اندام های فوقانی یا تحتانی، برای ایجاد استحکام کافی و همچنین در درمان های ضد چروک مانند کرایوپیلینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

ژل تازه استخراج شده از گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن طیف گسترده ای از ویژگی های مفید، به عنوان تسکین دهنده ی پوست شناخته می شود. غلظت های مختلف این ژل در بهبود خواص ویسکوزی و الاستیک ساختار پوست مفید واقع شده است.

ژل آلوئه همچنین به عنوان یک ماده آبرسان عمل می کند، که رطوبت را در پوست نگه می دارد. در نتیجه پوست نرم و لطیف می شود. ژل آلوئه ورا با غلظت حداکثر  نیم درصد برای استفاده موضعی بی خطر است و می تواند بدون هیچگونه اثرات سمی به مرطوب سازی پوست کمک کند.

این درمان کننده طبیعی پوست، بیشتر ویژگی های درمانی خود را مدیون خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و حفاظت در برابر اشعه ماورا بنفش است.

ماسک قهوه را امتحان کنید

یک مطالعه در سال 2013 که در مجله ی Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه قهوه (Coffea Arabica) را اثبات کرد. در این تحقیق مشخص شد که این ویژگی ناشی از خواص آنتی اکسیدانی قوی پلی فنل ها، به ویژه اسید کلروژنیک، اسید کوینیک تغلیظ شده و اسید فرولیک می باشد.

یافته های این مطالعه نشان داد که استفاده موضعی از عصاره قهوه باعث کاهش خطوط ریز، چین و چروک ها و رنگدانه ها می شود و به طور قابل توجهی ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد.

  • یک تخم مرغ ارگانیک بردارید و سفیده و زرده ی آن را از هم جدا کنید.
  • سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و آن را هم بزنید.
  • یک چهارم قاشق چای خوری دانه های قهوه تازه آسیاب شده را به کاسه اضافه کنید.
  • محلول را به هم بزنید تا قهوه خوب مخلوط شود و کف تشکیل دهد.
  • قبل از استفاده از ماسک، دستان خود را بشویید و مطمئن شوید که انگشتان و ناخن هایتان تمیز هستند.
  • با حرکات دورانی آرام، مخلوط را روی صورت تمیز خود پخش کنید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت بیست تا سی دقیقه بماند تا خشک شود و سپس آن را از روی پوست پاک کنید.

تزریق بوتاکس - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

درمان چین و چروک پوست با دارو

چند گزینه درمانی برای کمک به کاهش چین و چروک یا کمتر جلب توجه کردن آنها وجود دارد.

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدها (مثل تریتینوئین (رینووا، رتین A) و تازاروتن (اویج، تازاروک) ) مشتقات ویتامین A هستند که استفاده از آنها بر روی پوست می‌تواند باعث کاهش چین و چروک، لکه‌ها و ناهمواری پوست شود.

از آنجا که رتینوئیدها می‌توانند سوختگی پوست را افزایش دهند، مردم باید در هنگام استفاده از آنها از ضد آفتاب دارای طیف وسیع استفاده کرده و لباس‌های محافظ در برابر نور آفتاب به تن کنند. رتینوئیدها می‌توانند باعث ایجاد سرخی، خشکی، خارش و سوزش یا احساس مور مور در پوست شوند.

کرم‌های ضد چین و چروک

اثربخشی کرم‌های ضد چین و چروک به جزء فعال این کرم‏ها بستگی دارد. رتینول، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی چربی‌ها می‌توانند باعث ایجاد بهبود جزئی تا خفیف در میزان چین و چروک شوند.

تأثیر کرم‏‌های ضد چین و چروک، اگر تأثیری داشته باشند، جزئی و به طور معمول کوتاه مدت است زیرا میزان مادۀ مؤثر این کرم‌ها کمتر از کرم‌های نسخه‌ای است.

درمان چین و چروک پیشانی با روش های کلینیکی

لایه برداری شیمیایی پوست

در این روش از کنترل قدرت اسیدهای طبیعی و عناصر فعال برای لایه برداری عمیق پوست استفاده می‌شود. این درمان موجب تحریک رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن شده و کمک می‌کند تا پوستی جوان‌تر، شفاف‌تر و مقاوم‌تر داشته باشیم.

تزریقات ضد پیری پوست و بوتاکس

عضلات بر اثر سیگنالی که از مغز و از طریق عصب‌ها فرستاده می‌شود منقبض می‌شوند. تزریقات ضد پیری پوست از طریق قطع کردن این سیگنال کار خود را انجام می‌دهند، که این باعث می‌شود تا عضلات ریلکس باقی مانده و نتوانند در پوست چین و چروک ایجاد کنند.

تزریقات ضد پیری پوست مانند بوتاکس می‌توانند بر روی عضلاتی اعمال شوند که موجب ایجاد چین و چروک‌های پیشانی و خطوط اخم می‌شوند تا به آرامی پوست را نرم و هموار کنند.

تزریق فیلر - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

تزریق ژل یا تزریق فیلر

فیلرهای پوستی می‌توانند برای چین و چروک‌های عمیق‌تر و پایدارتر گزینه مناسبی باشند. این درمان فوراً نتیجه بخش بوده و تا ۱۲ ماه ثبات دارد. در این روش از تزریق یک محلول ویژه در زیر پوست استفاده می‌شود که موجب فربه شدن آن و پر کردن چین و چروک‌ها می‌شود.

اسکالپترا (Sculptra)

از اسکالپترا برای درمان مجموعه‌ای از مشکلات پوستی استفاده می‌شود که شامل چین و چروک‌ها نیز هست. زمانی که این درمان توسط پزشک بر روی پیشانی صورت می‌گیرد به آرامی چین و چروک‌های پیشانی و خطوط اخم را نرم و هموار می‌سازد.

Fraxel

این درمان که به صورت لایه‌برداری لیزری انجام می‌شود سطح پوست و لایه‌های عمیق‌تر آن را مورد هدف قرار داده و موجب تحریک تولید کلاژن می‌شود. نتایج به دست آمده در این روش فوری و بلند مدت هستند، گرچه که این درمان یک دوره نقاهت دارد که برای بهبودی پوست شما نیاز است.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است که در آن از سوزن‌هایی کوچک جهت ایجاد روزنه‌ها و سوراخ‌هایی کوچک در پوست استفاده می‌شود. این نقاط اتصال کوچک موجب برانگیختن واکنش التیام زخم در پوست، جایگزینی سلول‌های جدید و تولید کلاژن و الاستین می‌شوند. این باعث فربه شدن پوست شده و به هموار شدن چین و چروک‌های پیشانی کمک می‌کند.

فیشیال صورت - از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

نکاتی که باید هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه درمانی در نظر بگیرید:

  • تزریق بوتاکس تا حد زیادی در برابر چین و چروک های عمیق که در اثر پیری و آسیب های ناشی از آفتاب ایجاد می شود، بی اثر است.
  • درمان های ترکیبی بهترین هستند.
  • پرکننده های پوستی برای رفع کمبود حجم مفید هستند.
  • اگر می خواهید افتادگی پوست، چین و چروک های عمیق و چربی اضافی را درمان کنید، تنها گزینه مناسب جراحی زیبایی است.
  • بازسازی سطح پوست صورت با لیزر، با تغییر در رنگدانه پوست (رنگ) همراه بوده و بنابراین برای افرادی که پوست تیره دارند، مناسب نیست.

پیشگیری از چین و چروک پوست

در زیر به بهترین راه‌های پیشگیری از چین و چروک پوست اشاره شده است:

پوست خود را از اشعه آفتاب محفوظ نگه دارید.

پوست خود را محافظت کرده و از بروز چین‌های بعدی از طریق محدود کردن زمان سپری شده زیر نور آفتاب پیشگیری کنید و همیشه لباس‌های محافظ پوست مثل کلاه‌های لبه پهن، پیراهن آستین بلند، و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین مردم نباید در فضای بیرون حتی در اوقات زمستان استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنند.

“انجمن پوست و مو امریکا” استفاده از ضد آفتاب طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر را توصیه می‌کند. مردم باید در استفاده از ضد آفتاب گشاده دست بوده و هر دو ساعت یک بار استفاده از آنها را تجدید و نیز پس از شنا یا تعریق از آنها استفاده کنند.

از محصولات حاوی ضد آفتاب استفاده کنید.

در هنگام انتخاب محصولات مخصوص پوست  باید آن گروه از این محصولات را انتخاب کنید که در ترکیب آنها ضد آفتاب به کار رفته است که به معنی بلوک شدن هر دو نوع اشعه UVA و UVB است.

از مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست خشک باعث خشکیدن سلول‌های پوست می‌شود که این می‌تواند به‌بروز زودهنگام چین و چروک در پوست منجر شود. اگرچه مرطوب کننده قادر به از بین بردن چین و چروک نیست، می‌تواند باعث پوشانیدن موقتی شیارها و حفرات ایجاد شده در پوست شود.

سیگار نکشید

حتی اگر کسی سال‌ها دخانیات مصرف کرده یا سیگاری قهار باشد کماکان با ترک دخانیات می‌توان به بهبود حالت و بافت پوست کمک کرده و از ایجاد چین و چروک بیشتر پیشگیری نماید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

شواهدی در این مورد وجود دارد که برخی ویتامین‌ها در رژیم غذایی به حفاظت از پوست کمک می‌کنند. در مورد نقش رژیم غذایی به تحقیق بیشتری نیاز است اما خوردن میوه و سبزیجات فراوان نقش مؤثری در این مورد دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید