سالاد تبوله عربی که یکی از پرطرفدارترین و سالم ترین سالاد هاست در بین ایرانی ها بسیار طرفدار پیدا کرده است. طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی بی نظیر را می توانید در این مقاله از آشپزی پارس مگ به همراه فوت و فن های آن بخوانید.

سالاد تبوله - طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

سالاد تبوله

تبوله هم مثل فتوش یکی از سالادهای معروف خاورمیانه ای هست. بیشتر در کشورهای عربی مثل لبنان و سوریه رایجه. اما در ترکیه، ارمنستان، قبرس و بخش هایی از ایران هم تهیه میشه.

مواد اصلی این سالاد جعفری، نعنا، بلغور گندم و گوجه هستن. گاهی از خیار، پیاز و حتی سیر هم استفاده میشه. مثل خیلی از انواع سالاد تبوله رو هم میشه به شکل های مختلفی درست کرد.

طرز تهیه سالاد تبوله عربی که در لبنان و سوریه تهیه میشه به این صورته که مقدار جعفری خیلی زیاده و فقط مقدار کمی بلغور استفاده میشه. اما سالاد تبوله ای که در ترکیه تهیه میشه بلغور بیشتری داره.

طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

مواد لازم برای ۴ نفر
بلغور ½ لیوان
پیازچه ½ لیوان
جعفری ۱٫۵ لیوان
خیار ۱ عدد
آب جوش ¾ لیوان
گوجه فرنگی ۲ عدد
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

مراحل طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

مرحله اول

برای تهیه سالاد تبوله به روش نتی عربی ابتدا بلغور را تمیز می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون روی بلغور می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب شوند.

سالاد تبوله عربی - طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

مرحله دوم طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

در ادامه سه چهارم لیوان آب جوش اضافه می کنیم و درب ظرف را می گذاریم. نکته مهم در مورد این مرحله این است که باید بلغور را به مدت ۱۵ دقیقه در این حالت بگذاریم تا نرم شود و زمان مصرف راحتر هضم شود.

مرحله سوم

در همین حین خیار و گوجه فرنگی را پس از شستشو به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم ( البته این مورد سلیقه ای هست و می توانیم به اندازه دلخواه خرد کنیم ) و داخل کاسه ای که برای تهیه سالاد در نظر گرفته ایم می ریزیم.

مرحله چهارم طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

سپس پیازچه و جعفری را هم به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به کاسه سالادخوری اضافه می کنیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه آب اضافی موجود در بلغورها را دور می ریزیم و بلغور را نیز به کاسه سالادخوری اضافه می کنیم.

سالاد رژیمی - طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

مرحله پنجم

در این مرحله برای تهیه سس سالاد ابتدا آب لیمو ترش را به همراه روغن زیتون باقیمانده داخل یک کاسه مناسب با هم ترکیب می کنیم، سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله ششم طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

پس از اینکه سس سالاد آماده شد، آنرا روی مواد سالاد می ریزیم و خوب ترکیب می کنیم تا مواد طعم دهنده به خورد سالاد بروند. در پایان سالاد را در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود سپس سرو می کنیم.

سالاد تبوله با انار - طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

سالاد تبوله با انار

برای تزیین و همچنین بهتر شدن طعم این سالاد می توانید از دانه های انار هم استفاده کنید زیرا طعم بسیار خوبی به سالاد تبوله می دهد. البته چون انار در تمام فصل ها در دسترس نیست می توانید این کار را در فصل های پاییز و زمستان انجام دهید.

نکته های کلیدی طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

  • در بعضی مناطق به جای بلغور از کوسکوس هم استفاده میکنند.
  • اگر سالاد با بلغور زیاد دوست دارید به ازای هر یک و نیم پیمانه جعفری، نصف پیمانه بلغور خیس کنید.
  • برای تهیه سالاد تبوله بدون گلوتن میتوانید به جای بلغور گندم از دانه کینوا استفاده کنید.
  • این سالاد به دلیل سبزیجات زیاد خیلی سریع تازگی اش را از دست میدهد. پس بهتر است درست قبل از سرو تهیه اش کنید.
  • در صورت تمایل میتوانید از پیاز یا پیازچه خرد شده هم در این سالاد لبنانی استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید یک ساعت قبل از سرو سالاد را تهیه کنید. مواد را خرد و خشک کنید. دقت کنید جعفری و نعنا کاملا خشک باشد. آنها را در ظف گودی کنار هم قرار دهید و در یخچال بگذارید. موقع سرو نمک، فلفل، آبلیمو و روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید.

سالاد مجلسی - طرز تهیه سالاد تبوله لبنانی

نکات تکمیلی در مورد تبوله لبنانی

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 45دقیقه
  • تبوله لبنانی را می توانید در وعده پیش غذا – سرو کنید .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید