آپارتمان نشینی و کمبود مساحت خانه های امروزی باعث شده تا همیشه مشکل کمبود فضا مخصوصا در اتاق خواب داشته باشیم. با ندانستن اصول صحیح چیدمان، این فضا از آنچه که هست کوچکتر هم بنظر می رسد. در این مقاله از دکوراسیون پارس مگ اصول و ایده های جذاب برای چیدمان اتاق خواب کوچک را در اختیارتان می گذاریم.

فهرست محتوا نمایش

اتاق خواب کوچک - چیدمان اتاق خواب کوچک

ایده های جذاب چیدمان اتاق خواب کوچک

طرح‌های مینیمال بهترین انتخاب هستند

اتاق خواب مینیمال - چیدمان اتاق خواب کوچک

فقط اکسسوری‌ها و لوازم تزیینی محبوب‌تان را نگه دارید و با ساده نگه داشتن تزئینات و استفاده از طرح‌های مینیمال، روی فضای باز بیشتر تمرکز کنید.

به جای کمد دیواری‌ها یا کتابخانه‌های بیرون دیوار از قفسه‌هایی استفاده کنید که داخل دیوار کار گذاشته می‌شوند تا فضای بیشتری برای وسایل خود داشته باشید و کمتر چیزی را سر راه قرار بدهید.

انتخاب هوشمندانه تزیینات

چیدمان اتاق - چیدمان اتاق خواب کوچک

 اکسسوری و تزیینات هم با بالا بردن عملکرد فضا کمک می کنند و هم باعث جذابیت بیشتر آن می شوند. ولی باید در انتخاب آن ها نهایت دقت را داشته باشیم. به عنوان مثال این اتاق خواب کوچک را در نظر بگیرید، جایی که ترکیبی از رنگ ها به ایجاد حاشیه کمک کرده است تا چشم در اق هداست شود و در نتیجه اتاق عریضتر و بزرگتر به نظر می رسد.

استفاده از آینه و یا سطوح شفاف در چیدمان اتاق خواب کوچک

آینه در اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

آیینه می تواند با انعکاس نور فضا را بزرگتر جلوه دهد. کمد های آینه دار، یا پوشش یک دیوار با آیینه، نصب آیینه بالای دراور. انتخاب میز آرایش با آیینه بزرگ و یا پاتختی آیینه دار همگی از گزینه هایی هستند که می توانند جلوه بصری دکوراسیون اتاق خواب کوچک را چند برابر کنند.

استفاده از فضای بالای تختخواب

استفاده از فضای بالای تخت - چیدمان اتاق خواب کوچک

در اتاق خواب کوچک، فضا کم است پس باید از هر یک سانت بهترین استفاده را کنیم. می توانیم به راحتی تخت را از دیوار کمی فاصله دهیم و در شکاف ایجاد شده یک فضای ذخیره سازی ایجاد کنیم که حتی در اتاق خواب های خیلی کوچک به عنوان پاتختی هم می توان از این فضاهای استفاده کرد.

استفاده از فضاهای پرت در چیدمان اتاق خواب کوچک

دکوراسیون زیر پله - چیدمان اتاق خواب کوچک

خیلی از اتاق خواب های کوچک فضاهای غیر قابل استفاده و کج و تورفته و … دارند و در نتیجه نمی توان برای جانمایی آیتم های اساسی از آن ها استفاده کرد. بهترین راه این است که آن ها را به فضاهای ذخیره سازی مثل کمد لباس، کتابخانه و یا یک فضای مطالعه کوچک تبدیل کنیم.

انتخاب میزهای چندعملکردی

میز تحریر - چیدمان اتاق خواب کوچک

شاید در بیشتر مواقع بیشترین استفاده ی ما از دیوارها نصب تابلو و یا انتخاب یک کاغذدیواری شیک و زیبا باشد ولی زمانی که فضای کوچکی داریم باید نهایت استفاده از از دیوارها کنیم. یک ایده برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک، استفاده از میزهای چند عملکردی است. یک میز که هم میز آرایش باشد، هم میز کار و هم پاتختی.

از کاغذ دیواری استفاده کنید!

کاغذ دیواری اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

برخی تصور می‌کنند تنها باید از یک رنگ ساده در اتاق خواب استفاده کنند، اما این تصور غلطی است. اگر کاغذ دیواری، بر روی دیوار درستی نصب شود نتیجه فوق‌العاده است و زیبایی اتاق خواب کوچک و نقلی دوچندان می‌شود.

معمولا بهترین دیوار برای نصب کاغذ دیواری، دیوار پشت تخت خواب است. اما اگر تخت خوابی در اتاق ندارید دیواری را انتخاب کنید که نقطه کانونی اتاقتان باشد.

شلف به جای پاتختی

شلف برای اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

می توانید از شلف و یا قفسه های دیواری به جای پاتختی استفاده کنید و همزمان از فضای خالی زیر  آن برای قرار دادن یک چهارپایه استفاده کنید و این چیدمان حتی می تواند نقش میز آرایش را هم برای شما داشته باشد.

انتخاب رنگ های دلباز برای چیدمان اتاق خواب کوچک

بهترین رنگ اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک بسیار مهم است . مثلا یک رنگ با طراوت مانند زرد آفتابی می تواند جلوه فضا را چند برابر کند. رنگ آمیزی دیوارها با رنگ روشن تا اواسط ارتفاع اتاق، به لنگر انداختن رنگ در نیمه پایینی اتاق کمک می کند در نتیجه بهتر است بقیه دیوار را با رنگ سفید روشن یا خنثی تکمیل کنیم.

فرش یا قالی اتاق خواب را سرسری انتخاب نکنید

فرش اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

اگر فرش یا قالی را درطراحی اتاق خواب کوچک خود چندان جدی نگرفته اید، اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید. شاید به نظر برسد فرش اتاق در بزرگ به نظر رسیدن آن تاثیر چندانی ندارد؛ با این حال، فرش و قالی مناسب می تواند اتاق خواب کوچک شما را بزرگ تر نشان دهد و به فضای آن لطافت ببخشد.

به خاطر داشته باشید که در هنگام چیدمان فرش به موقعیت تخت توجه کنید. اگر تخت در وسط اتاق قرار دارد، فرش را تا ۲/۳ زیر تخت سر دهید و اگر تخت در گوشه ای از اتاق قرار گرفته، قالی را در کنار تخت یا زیر یکی دیگر از وسایل اتاق پهن کنید.

استفاده‌ی بهینه از دیوارها

طراحی دیوار اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

فضای خالی دیوارها را دست‌کم نگیرید. مثلا تلویزیون را به‌جای اینکه روی میز تلویزیون قرار دهید، روی دیوار نصب کنید. یا می‌توانید به‌جای پاتختی طاقچه داشته باشید. به‌جای آباژورهای حجیم هم در کنار تختخواب، لامپ‌های دیوارکوب نصب کنید.

توجه به روشنایی در چیدمان اتاق خواب کوچک

نورپردازی اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

نورپردازی دیواری در یک اتاق خواب کوچک می تواند به آزادسازی فضا و باز شدن اتاق کمک زیادی می کند. لوستر و چراغ های دیواری از الزامات دکوراسیون اتاق خواب کوچک هستند.

انتخاب قفسه های عمودی

کمد دیواری اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

قفسه های عمودی یا قفسه های نردبانی انتخاب های خوبی برای اتاق خواب کوچک هستند. این مدل ها جای کمی در کف اشغال می کنند و در ارتفاع فضای زیادی را در اختیار ما قرار می دهند.

کمد لباس درب کشویی در چیدمان اتاق خواب کوچک

تخت خواب کمد دار - چیدمان اتاق خواب کوچک

یکی از سختی های چیدمان فضای اتاق خواب، نیاز به باز بودن فضایی جلوی درب کمد است تا بتوانیم درب را به راحتی باز کنیم و از فضای کمد استفاده کنیم. در دکوراسیون اتاق خواب های کوچک، بهتر است حتما کمدهایی با درب کشویی بخریم تا بتوانیم بیشتر از فضا استفاده کنیم و در عین حال مشکلی برای باز کردن کمد و دسترسی به لباس ها هم نداشته باشیم.

مبل تختخوابشو برای اتاق خواب کوچک

مبل تخت خواب شو - چیدمان اتاق خواب کوچک

برای اتاق خواب های خیلی کوچک می توانیم به راحتی به جای تخت خواب یک مبل تختخواب شو بخریم. در این حالت می توانید هم یک فضای راحت برای خواب داشته باشید و هم در طول روز یک فضای زیبا و راحت برای نشستن.

در چیدمان اتاق خواب کوچک از طرح های برجسته استفاده کنید

تخت خواب کشو دار - چیدمان اتاق خواب کوچک

برای پر انرژی کردن فضا برای اتاق خواب کوچک خود از طرح های برجسته استفاده کنید. استفاده از یک تخت خواب و میز مینی مالیستی در کنار کاغذدیواری های جذاب جلوه ای خاص و زیبا به اتاق خواب می دهد.

تخت خواب را در گوشه‌ی اتاق قرار دهید

سرویس خواب چوبی - چیدمان اتاق خواب کوچک

بیشتر تخت خواب‌ها طوری طراحی شده‌اند که بهتر است در وسط دیوار قرار بگیرند، به طوریکه هر دو سمت آن‌ها باز باشد. اما برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک شما این ایده‌ی چندان خوبی نیست.

برای اینکه بهترین استفاده را از فضای اتاق خواب خود داشته باشید، بهتر است تخت خواب را کنج اتاق قرار دهید. قرار گرفتن تخت در گوشه‌ی اتاق یک حالت جمع‌وجور و راحت به اتاق خواب شما می‌دهد.

برای اینکه اتاق شما حس خوابگاه به خودش نگیرد کافی است بالای تخت از تابلو و چند تخته‌ی کوچک قفسه‌ای شکل استفاده کنید.

استفاده از فضای نزدیک به سقف در چیدمان اتاق خواب کوچک

کمد اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

ایده های جدید به جای کتیبه تخت خواب

شاد خیلی از ما فکر کنیم که کتیبه یا لمسه تخت خواب فضای زیادی را اشغال نمی کند، ولی این کاملا بستگی به مدل تختخواب دارد و اتفاقا در خیلی موارد جایگزین کردن آن ها با ایده های جدید در فضا صرفه جویی قابل توجهی می کند.

استفاده از تقارن در دکور اتاق خواب کوچک 

تخت و پاتختی - چیدمان اتاق خواب کوچک

دکوراسیون متقارن، ساده و متعادل می تواند صرفه جویی قابل توجهی در یک اتاق خواب کوچک داشته باشد.

اکسنت وال یا دیوار شاخص در چیدمان اتاق خواب کوچک

اکسنت وال اتاق خواب - چیدمان اتاق خواب کوچک

در انتخاب کاغذ دیواری چشمگیر و کارهای هنری چشم نواز جسور باشید و یک دیوار واحد را به کانون اصلی یک اتاق خواب کوچک تبدیل کنید.

اتاق خواب کوچک سفید رنگ

اتاق خواب سفید - چیدمان اتاق خواب کوچک

یکی از ایده های ساده برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک رنگ آمیزی دیوارها و سقف ها با رنگ سفید است در این حالت فضا بسیار بزرگتر، روشنتر و مرتب تر به چشم می آید. خصوصا برای اتاق هایی که نور طبیعی ندارند حتما به انتخاب نگ سفید فکر کنید.

یک کنج دنج در چیدمان اتاق خواب کوچک

یک اتاق خواب کوچک هم باید یک کنج دنج داشته باشد؛ این فضا می تواند همان فضای کار زیبا و دوست داشتنی شما باشد.

اتاق خواب مدرن - چیدمان اتاق خواب کوچک

استفاده از الگوها

اگر فکر می کنید چون اتاق کوچک است پس باید همه چیز ساده باشد باید چند ایده را بیشتر ببینید. بر خلاف تصور خیلی از ما، استفاده از آیتم های طرح دار فضا را پویا می کند و حس خوبی نسبت به فضا ایجاد می کند.

از پرده‌ های پررنگ در چیدمان اتاق خواب کوچک استفاده کنید

پرده‌های پررنگ باعث ایجاد تقارن در فضای کوچک می‌شود. استفاده از پرده‌هایی که دارای نقش و نگار بزرگ و بسیار پررنگ هستند باعث می‌شود که فضای اتاق خواب شما زیباتر و جذاب‌تر دیده شود.

از انواع تخت‌های مورفی یا تاشو استفاده کنید

تخت تاشو - چیدمان اتاق خواب کوچک

تخت تاشو فضای بسیار کمی اشکال می‌کنید. شما می‌توانید بعد از جمع کردن تخت روی چارچوب آن از آثار هنری استفاده کنید. این روش باعث می‌شود تا تخت شما درست شبیه دیوار باشد.

قفسه هایی را داخل دیوار طراحی کنید!

شما به کمک طراحی قفسه هایی در داخل دیوار، علاوه بر اینکه دکوراسیون اتاق کوچک خود را زیبا و جذاب می‌کنید، از فضا هم به شکل بهینه و کاربردی کمک می‌گیرید.

اتاق کودک - چیدمان اتاق خواب کوچک

چیدمان اتاق خواب کوچک بدون تخت

همیشه اولین چیزی که با شنیدن اتاق خواب به ذهن می‌رسد این است که در آن تخت خواب وجود دارد اما اتاق خواب‌هایی هستند که فاقد تخت خواب می‌باشند. نداشتن تخت خواب در اتاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله:

  • نبود فضای کافی برای تخت خواب
  • عدم علاقه به تخت خواب
  • نداشتن بودجه کافی برای خرید تخت
  • مشکلات متعدد جسمی

چیدمان اتاق خواب کوچک بدون تخت می‌تواند به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام شود. اگر به هر دلیل تخت خواب در اتاق وجود ندارد می توانید از تشک استفاده کنید. بهتر است تشک در گوشه‌ای از اتاق قرار گیرد تا بی نظمی ایجاد نکند. از طریق سقف دور تا دور تشک را با تور یا ریسه به صورت پرده تزئین کنید تا اتاق از سادگی خارج شود.

طراحی اتاق خواب کوچک - چیدمان اتاق خواب کوچک

بهتر است روی تشک را با ملافه‌ای تمیز بپوشانید تا هم تشک تمیز بماند و هم از ملافه به عنوان آیتمی برای هماهنگی بیشتر با فضا استفاده کنید. دور تا دور یا قسمتی از دیوار نزدیک به تشک را با کوسن و بالش تزیین کنید.

با این کار هم به ایجاد فضای زیباتر کمک کرده‌اید و هم از بالش و کوسن‌ها می‌توان به عنوان تکیه گاه و نشیمن به هنگام نشستن استفاد کرد. شاید به همین دلیل بوده است که قدیم‌ترها از پشتی استفاده می‌کرده‌اند. امروزه پشتی‌ها شکل و فرم جدیدی به خود گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید به جای تمامی این موارد از مبل‌های شنی استفاده کنید.

چیدمان اتاق خواب کوچک دو تخته

اتاق خوابی که کوچک است و قرار است برای دو نفر استفاده شود شاید در مرحله اول دکوراسیون آن سخت به نظر برسد. سایت بساز و بچین ایده‌هایی را ارائه خواهد داد که به کمک آن می‌توانید چیدمان اتاق خواب کوچک خود را به طور مناسب برای دو نفر اجرایی کنید.

مهم‌ترین اصل در انتخاب تخت برای اتاق خواب‌های کوچک، استفاده از تخت‌های کوچک یا استاندارد است. تخت خواب با سایز بزرگ به هیچ عنوان برای چنین اتاق‌هایی مناسب نیست مگر اینکه بتوانید از تعدادی وسایل صرف نظر کنید تا آن تخت خواب به راحتی در اتاق جای گیرد.

چیدمان اتاق خواب دو تخته - چیدمان اتاق خواب کوچک

برای اینکه چیدمان اتاق خواب کوچک دو تخته به زیبایی انجام شود باید نحوه قرارگیری وسایل طوری باشد که فضایی برای رفت و آمد وجود داشته باشد. اتاقی که نتوان در آن رفت و آمد کرد بسیار دلگیر و خفه کننده است. استفاده از انواع تخت خواب‌های زیر برای اتاق خواب‌های نقلی پیشنهاد می‌شود:

  • دو طبقه
  • کشویی
  • دیواری کم جا و تاشو
  • صندلی تخت خواب شو

و در نهایت می توانید از دو تخت تک نفره جدا استفاده کنید. راه دیگری که برای چیدمان اتاق خواب کوچک دو نفره وجود دارد این است که هر دو تخت خواب و یا فقط یکی از آن‌ها در ارتفاع نصب شود و از فضای زیر آن برای کمد یا قرار دادن میز تحریر استفاده شود.

برای بالا رفتن و رسیدن به تخت از نردبان استفاده می‌شود. نردبان‌ها می‌توانند کشویی بوده تا از فضای خالی زیر آن برای قرار دادن کیف چرم، لباس، کفش، کتاب و غیره استفاده شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید