دکوراسیون ورودی خانه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اولین جایی که هنگام ورود به خانه به چشم می آید چیدمان ورودی است. با کمک ایده هایی کم هزینه و ساده می توانید راهرو و ورودی خانه را دکور کنید. در این بخش از دکوراسیون پارس مگ جدیدترین ایده های دکوراسیون ورودی خانه را در اختیارتان قرار داده ایم.

فهرست محتوا نمایش

تعریف فضای ورودی خانه در دکوراسیون داخلی

ورودی خانه - دکوراسیون ورودی خانه

یکی از اصول طراحی پلان های مدرن در نظر گرفتن فضای خاص و تفکیک شده ای به عنوان فضای ورودی در هر خانه ای است و به طور کلی در پلان معماری این فضا تعبیه شده است. در صورت وجود چنین فضایی کار اصلی شما فقط در نظر گرفتن چیدمان عناصر و ایجاد محیطی زیبا و در عین حال کاربردی است.

اما در بعضی از خانه ها فضای ورودی جداگانه ای تعبیه نشده و درب ورودی به طور مستقیم به سالن اصلی یا نشیمن باز می شود که این مشکل هم به راحتی با استفاده از دیوار های جدا کننده یا همان پارتیشن ها قابل حل است.

شما با استفاده از پارتیشن های تقسیم کننده فضا می توانید قسمت مورد نیاز برای فضای ورودی را از سایر بخش های خانه جدا کنید. این کار دو مزیت دارد؛ یکی اینکه از ارتباط مستقیم فضای ورودی و بخش های خصوصی خانه جلوگیری می شود و دیگر اینکه مکان مناسبی جهت ایجاد فضای مکث و تاثیر گذاری و دعوت کنندگی فراهم می شود.

کمد دیواری ورودی خانه - دکوراسیون ورودی خانه

پارتیشن های متحرک، پارتیشن های ال شکل و پارتیشن هایی با طراحی خاص و کاربردی مثلا به عنوان بخشی از فضای نگه داری گل ها و کتابخانه و … می توانند برای ایجاد فضای ورودی به شما کمک زیادی کنند.

همچنین برای تفکیک بیشتر این فضا نسبت به فضای مجاور می توان از مصالح کف سازی و دیوار پوش های متفاوت نسبت به دیگر فضاها استفاده کرد. فضای ورودی میتواند فقط یک بخش از خانه باشد که با استفاده از رنگ، چیدمان، پارتیشن متفاوت از بقیه ی خانه تفکیک شده است.

ایده‌های جذاب برای دکوراسیون ورودی خانه

فضای ذخیره‌سازی

مهم‌ترین نکته برای داشتن یک ورودی کاربردی، دارا بودن فضایی برای نگهداری وسایل است. افراد خانه هنگام ورود یا خروج به خانه، وسایلی مانند کفش، کیف و لباس یا کلیدها را باید در جایی قرار دهند. داشتن یک جاکفشی، کمد یا قفسه برای نگهداری این وسایل در فضای ورودی ضروری است.

دکور ورودی - دکوراسیون ورودی خانه

داشتن یک فضایی برای نگهداری وسایل، علاوه بر جلوگیری از به هم ریختگی، از ورود آلودگی‌های بیرون به داخل خانه نیز جلوگیری می‌کند. اگه فضای ورودی خیلی محدود است و تنها فضای قابل استفاده دیوار پشت درب ورودی خانه است، از قلاب برای آویزان کردن وسایل استفاده کنید تا روی زمین ولو نشوند.

معمولا ورودی خانه‌ها کوچک هستند و نمی‌توان کمدهای معمولی را در آنجا قرار داد. بنابراین بهتر است در فضای ورودی خانه یک کمد جمع و جور با درب کشویی قرار داد. درب‌های کشویی به راحتی باز و بسته می‌شوند و هنگام باز شدن فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، بنابراین قابل استفاده در کوچکترین فضاها با محدودترین عرض هستند. بهتر است درب این کمدها را از جنس آینه انتخاب کنید تا دیگر به دنبال یک آینه برای این فضا نباشید.

به هرکدام از وسایل یک جای خاص اختصاص دهید. مثلا یک جعبه، مخصوص کلیدها داشته باشید، یا آن‌ها را به قلاب آویزان کنید، یا یک سبد به کفش‌ها اختصاص دهید. انواع شلف روی دیوار نیز در هر فضای خانه می‌تواند کاربرد داشته باشد و ورودی خانه هم استثنا نیست.

پس یک شلف برای این فضا نصب کنید که بتوانید تعدادی وسایل تزیینی از تابلو گرفته تا ظروف دکوری را روی آن قرار دهید. البته برخی وسایل که می‌تواند در حین خارج شدن نیازتان باشد هم می‌توان روی شلف قرار داد. این کارهای به ظاهر کوچک کمک زیادی به منظم بودن و کاربردی بودن ورودی خانه می‌کنند.

کمد دیواری پذیرایی - دکوراسیون ورودی خانه

از دیوار آجری برای ورودی خانه استفاده کنید

استفاده از دیوار آجری برای ورودی، می‌تواند اتصالی بین فضای بیرون و فضای داخلی را نشان بدهد. هم‌چنین آجر، از جمله مصالحی است که حس گرما و صمیمت را به فضا منتقل می‌کند.

این روزها متریال‌های جذاب و کاربردی زیادی برای دکوراسیون ورودی منزل ایرانی وجود دارد. شما به راحتی با پوشش‌های جدید و دارای برچسب، می‌توانید در کمترین زمان ممکن ورودی خانه را زیباتر کنید.

کم هزینه‌تر از این پوشش‌های خاص و چسب دار، دیوارپوش‌هایی است که مانند کاغذ دیواری با طرح سه بعدی آماده شده است تا زیبایی بی اندازه‌ای در فضا ایجاد کند. دکوراسیون ورودی خانه ویلایی می‌تواند با متریالی هماهنگ با دکوراسیون و یا فضای بومی منطقه انتخاب شود تا ساختار شیک و بی نظیری ایجاد کند.

نیمکت ورودی خانه - دکوراسیون ورودی خانه

دکوراسیون ورودی خانه با قرار دادن یک نیمکت یا صندلی

ورودی خانه به محلی برای نشستن افراد هنگام آماده شدن و کفش پوشیدن نیاز دارد. حتما یه نیمکت، چارپایه یا پاف در ورودی قرار دهید. پاف و نیمکت گذشته از کاربردی بودن، ظاهر جذابی دارند و اگر در انتخاب رنگ و استایل آن دقت کافی داشته باشید، همه در نگاه اول جذب خانه می‌شوند. قرار دادن یک پاف باپایه یا بدون پایه یا یک نیمکت با یک فضای خالی در زیر آن برای نگهداری وسایل، انتخاب خوبی برای ورودی خانه است.

دیوار ورودی منزل را با تابلوهای متنوع تزیین کنید

یکی دیگر از ایده هایی که می‌توانید به کمک آن دیوار ورودی را از دیگر دیوارهای خانه متمایز کنید، استفاده از تابلو به تعداد زیاد بر روی آن است. شما به کمک تابلوها، به دیوار ورودی منزل تاکید می‌کنید.  استفاده از تابلوها به راحتی زیبایی و جذابیت موردنیاز در خانه را تامین می‌کنند.

جا کفشی - دکوراسیون ورودی خانه

استفاده از تابلوهای دکوراتیو و قاب عکس‌های خاص از خاطرات شیرین اعضا خانواده بهترین ایده‌ای است که می‌توانید داشته باشید. پس سعی کنید با استفاده از همین ایده، زیباترین و بهترین دیوار را تزیین کنید. یادتان باشد که تابلوهای دکوراتیو مدرن، یکی از رایج‌ترین و بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

دکوراسیون ورودی خانه با ایجاد تم و لحن خانه

ورودی خانه مکان مناسبی برای تعریف هویت خانه و اعضای آن است. زیرا اولین جایی که چشم مهمان به آن میفتد، وروی خانه است. بنابراین از دیوارها یا سقف ورودی برای تزئین و تعریف لحن خانه خود غافل نشوید. آویزان کردن قاب عکس، تابلو، قرار دادن اکسسوری و حتی لوستر، نشان‌دهنده روحیات، علایق، افکار و سبک زندگی اعضای خانواده است. مثلا اگر اهل سفر هستید، آویزان کردن تابلو از مناظر سفر می‌تواند ایده جالبی باشد.

استفاده از تابلوهای نقاشی نیز یکی دیگر از شیوه های چیدمان صحیح ورودی است. با استفاده از تابلو نقاشی می‌توان ورودی را به خوبی تعریف کرد. نصب یک تخته سیاه در ورودی خانه نیز انتخاب خلاقانه و هوشمندانه‌ای است. زیرا ورودی خانه محلی است که می‌توان هنگام بیرون رفتن برای اعضای دیگر خانواده پیامی گذاشت.

جالباسی ورودی - دکوراسیون ورودی خانه

استفاده از جالباسی برای دکوراسیون ورودی خانه

جالباسی، تنها برای فضای اتاق‌خواب نیست. شما می‌توانید از جالباسی برای ورودی منزل خود استفاده کنید. این جالباسی هم می‌تواند برای لباس‌های مهمان‌هایتان تعریف شود هم برای لباس‌هایی که خانواده در هنگام خروج از منزل آن را تعویض می‌کنند.

استفاده از جالباسی در فضای ورودی خانه، نشان‌دهنده تفاوت بین فضای بیرون و داخلی خانه است. معمولا با استفاده از جالباسی می‌توانید طراحی ورودی آپارتمان لوکس را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و کار را برای مهمانان و خودتان آسان‌تر کنید. استفاده از فضای این قسمت برای قراردادن کفش‌ها و لباس‌های آویز شده به چوب لباسی، بهترین تصمیم خواهد بود.

معمولا طراحی ورودی آپارتمان لوکس با استفاده از جا لباسی لاکچری دیزاین می‌شود و دکوراسیون ورودی منزل ایرانی ساده با استفاده از جالباسی‌های چوبی و ساده دیزاین می‌شود. آن چه در چنین طراحی و دیزاینی اهمیت دارد، استفاده از خلاقیت و ایده های نو است.

مشخص کردن فضای ورودی

سعی کنید فضای ورودی خانه را از سایر فضای خانه جدا و مشخص کنید. یعنی افراد بدانند که ورودی خانه از کجا شروع و در کجا به پایان می‌رسد. برای این منظور می‌توانید از یک فرش یا قالیچه، رنگ دیوار متفاوت یا یک مبلمان شاخص استفاده کنید. یکی دیگر از شیوه‌های تعریف ورودی انتخاب کفپوش متفاوت است. در صورت انتخاب کفپوش متفاوت برای ورودی، می‌توان این فضا را به خوبی تعریف نمود و آن را از فضاهای مجاور تفکیک کرد. برای جدا کردن فضای ورودی می‌توانید از انواع پارتیشن یا کتابخانه نیز استفاده کنید.

جاکفشی دیواری - دکوراسیون ورودی خانه

جاکفشی و کمد در ورودی

از وسایل مهم و کاربردی در هر ورودی می توان به کمد ها و جا کفشی ها اشاره کرد. جا کفشی ها امروزه علاوه بر کاربرد اصلی آن ها فضای مناسبی برای نگه داری از اکسسوری ها و وسایل تزیینی هم هستند.

جاکفشی های چوبی از پرطرفدار ترین مبلمان برای ورودی خانه به شمار می روند. در بعضی از آن ها قسمت آویز لباس و جاکفشی با ترکیبی زیبا در کنار هم قرار گرفته اند اما در دکوراسیون های مدرن بیشتر از جاکفشی های ساده و گوچک با رنگ های خنثی استفاده میشود.

رنگ جاکفشی با توجه به دکور کل ورودی حائز اهمیت است. مکان قرارگیری جاکفشی معمولا راهروی ورودی می باشد. همان طور که می دانیم جاکفشی برای جلوگیری از نامنظم بودن ورودی و رعایت بهداشت خانه الزامی است و کفش ها باید به صورت تمیز و مرتب در جا کفشی قرار بگیرند تا به زیبایی ورودی نیز بیفزایند.

شلف - دکوراسیون ورودی خانه

استفاده از شلف (قفسه) در دکوراسیون ورودی خانه

قفسه یا شلف، سطحی را برای شما ایجاد می‌کند تا اگر فضایی برای قرار دادن کنسول ندارید از آن برای قرار دادن وسایلی مانند: سوئیچ ماشین، کلید یا ادکلن و… استفاده کنید. معمولا شلف بهترین انتخاب برای فضایی است که چندان گنجایشی برای قراردادن کنسول ندارد.

با کمک شلف ظاهر ماجرا زیباتر می‌شود و استفاده از سطح مناسب آن برای قراردهی لوازم نیز، به بهترین شکل انجام می‌شود. استفاده از آینه یا تابلوهای دکوراتیو و قاب عکس بهترین انتخاب برای تزیین شلف ورودی خانه است. سعی کنید با کمک همین اکسسوری‌ها، همه چیز را جذابتر جلوه دهید و لذت ببرید.

نورپردازی راهرو - دکوراسیون ورودی خانه

روشنایی کافی در دکوراسیون ورودی خانه

نور حس خوش‌آمدگویی را تقویت می‌کند. ورودی خانه باید یک چراغ داشته باشد که که به محض ورود که خانه تاریک است، بتوان با یک کلید ورودی را روشن کرد. نور ورودی می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد.

فقط توجه داشته باشید که نور کافی برای ورود و خروج افراد و آماده شدن و تماشا در آینه فراهم باشد. آویزان کردن یک لوستر یا چراغ تزئینی زیبا، انتخاب خوبی برای ورودی خانه است. روش‌های مختلفی برای نورپردازی راهوروی ورودی خانه وجود دارد. مثلا:

  • سیستم روشنایی ال‌ای‌دی یا استفاده از لامپ‌های هالوژن سقفی
  • چراغ‌های دیواری دکوراتیو
  • سیستم روشنایی غیر مستقیم و استفاده از نور مخفی که اغلب با کناف‌کاری سقف یا دیوار انجام می‌شود.
  • استفاده از آباژور
  • استفاده از لامپ‌ها و لوسترهای آویز

کتابخانه - دکوراسیون ورودی خانه

ورودی منزل را به کتابخانه تبدیل کنید

اگر فضای خانه شما دارای متراژ کمی است، می‌توانید از فضای ورودی برای کتابخانه خود استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد فضای ورودی خانه، نشان‌دهنده شخصیت خانه شما است.

پس بهترین استفاده را از این فضا داشته باشید. کتابخانه های خاص و ساده طراحی شده به شکل مناسب، جذاب ترین ایده برای دکوراسیون ورودی خانه ویلایی است. معمولا ورودی خانه با یک دیزاین شیک از کتابخانه و تابلوهای دکوراتیو، چیزی شبیه به گالری هنری است. پس اگر اهل هنر و فانتزی‌های اینچنینی گالری هنری هستید، از این دیزاین استفاده کنید و لذت ببرید.

استفاده از سبد در دکوراسیون ورودی خانه

استفاده از یک سبد یا تعدادی جعبه کوچک ایده بسیاری خوبی برای نظم بخشیدن به اشیا است . استفاده از این راهکار در خانه هایی که فضای ورودی خوبی دارند می تواند در ایجاد نظم و ترتیب در دکوراسیون ورودی خانه کمک زیادی نماید.

آینه کنسول ورودی - دکوراسیون ورودی خانه

قرار دادن آینه در دکوراسیون ورودی خانه

ورودی خانه یکی از فضاهایی در خانه است که حتما به یک آینه نیاز دارد. افراد دوست دارند هنگام آماده شدن و از خانه بیرون رفتن، خود را در آینه ببینند و چک نهایی را انجام دهند. مزیت دیگری که آینه در ورودی خانه دارد این است که اغلب ورودی‌ها کوچک و تنگ است و آینه باعث انعکاس نور و بزرگتر دیده شدن فضای ورودی می‌شود.

آینه می‌توانند به صورت یک عنصر دکوراتیو نیز عمل کند. آینه‌های گروهی که به شکل‌های مختلفی طراحی شده‌اند و می‌توانند چیدمان متفاوتی هم داشته باشند، حسابی به ورودی خانه جان می‌دهند.

فضایی برای خوشامدگویی به مهمان

ورودی خانه باید برای خوشامدگویی به مهمان مناسب باشد. یعنی مهمان به محض ورود به خانه بداند که لباس، وسایل، کلید یا چتر خود را کجا بگذارد و آن را با خود به داخل خانه نیاورد. مبل یا تخت نباید محلی برای قرار دادن کت و پالتوی مهمان باشد. حتما فضایی برای نگهداری وسایل مهمانان در ورودی خانه تعبیه کنید. قرار دادن یک سبد یا آویز انتخاب مناسبی است.

پادری - دکوراسیون ورودی خانه

وجود یک پادری مناسب در دکوراسیون ورودی خانه

به محض باز شدن درب ورودی خانه یک پادری با جنس مناسب قرار دهید. افراد قرار است با کفش وارد شوند و باید جایی باشد باشد که پایشان را آنجا بگذارند و آلودگی وارد خانه نشود. جنس پادری باید طوری باشد که رطوبت و کثیفی را به خود جذب کند و قابل شستشو باشد.

گل و گیاه و تازگی

ورودی خانه را با گل و گیاه و گلدان طبیعی همیشه تازه نگه دارید. قرار نیست ورودی به گلخانه تبدیل شود اما افراد یا مهمانان بالافاصله بعد از ورود به خانه حس تازگی و طبیعت را تجربه می‌کنند و تصویر خوبی در ذهن بیننده از خانه شما باقی می‌ماند. انتخاب گل یا گیاه فصلی برای ورودی خانه بسیار مناسب است.

بزرگ‌تر نشان دادن فضای ورودی

باید توجه داشت که پوشاندن کل کف ورودی با یک فرش بدون در نظر گرفتن فاصله بین دیوار و فرش، ورودی را نه تنها بزرگ‌تر جلوه نمی‌دهد، بلکه از نظر بصری هم نامطلوب خواهد بود. نقش آیینه‌ها در راهروهای کوچک را نباید دست‌کم گرفت، چرا که فضا را از نظر بصری، دو برابر نشان می‌دهند.

بوی خوش

به احتمال زیاد در ورودی خانه به علت قرار دادن کفش و لباس‌های بیرون از خانه، بوی نامطبوع تولید می‌شود. برای از بین بردن بوی بد ورودی می‌توان از انواع بوگیر، عود یا شمع استفاده کرد. همچنین نظافت ورودی هم مهم است و بهتر است به صورت مداوم انجام شود.

رنگ مهیج در دکوراسیون ورودی خانه

انتخاب یک رنگ یا کاغذدیواری تند برای ورودی می‌تواند همه را غافلگیر کند و شخصیت مستقلی به ورودی خانه ببخشد. البته می‌توان رنگ خنثی هم برای ورودی انتخاب کرد و با اکسسوری یا لوازم تزئینی آن را تزئین کرد و به دیوار جان داد، اما رنگ‌های تند یا طرح‌های خاص انتخاب بسیار مناسبی برای ورودی است.

رنگ دیوار - دکوراسیون ورودی خانه

انتخاب کنسول

اگر فضای کافی دارید، قرار دادن یک آینه کنسول در ورودی خانه عالی است. می‌توان بالای کنسول را با آینه یا تابلو تزیین کرد و از داخل آن به ‌عنوان فضای ذخیره‌سازی بهره ‌برد. همچنین می‌توان روی آن را با لوازم جانبی دکوراتیو مثل گل، کتاب یا مجسمه تزیین کرد.

جایی برای چترها

اگر در شهرهای پر باران زندگی می‌کنید یا در فصل سرما هستید، در دکوراسیون ورودی، سبدی برای نگه‌داری چترها در کنار میز قرار دهید. بهتر است جنس و مدل آن شبیه گلدان و سبد مجلات باشد. علاوه‌بر اینکه به زیبایی ورودی خانه خود می‌افزایید در روزهای برفی و بارانی چتر خود را فراموش نخواهید کرد.

اگر به نظم اهمیت زیادی می‌دهید و فضای چندان زیادی هم در اختیار ندارید، فضای کوچک خود را به چند بخش تقسیم کنید. یک بخشی را به یک جاکفشی کوچک تبدیل کنید. بخش بعدی را به طاقچه اختصاص دهید تا برخی وسایل خود را در آن‌ها بگذارید و بخش دیگری را به صورت محل آویختن لباس‌ها مورد استفاده قرار دهید. در این حالت با وجود اینکه هر بخش فضای کوچکی در اختیار دارد، اما همه چیز با نظم در قسمت مخصوص به خود قرار گرفته و از ایجاد شلوغی در فضا جلوگیری می‌شود.

استفاده از کاغذ دیواری در طراحی ورودی منزل

در طراحی دکوراسیون ورودی از سطوح دیوارها و رنگ یا کاغذ دیواری آنها غافل نشوید، چرا که رنگ دیوارها و تزئینات آن در تفکیک فضاهای خانه می‌تواند بسیار موثر باشد. مثلا استفاده از یک رنگ گرم در ورودی می‌تواند، به معنای استقبال گرم در لحظه ورود باشد.

طرح‌های یک خانه علاوه‌بر زیبایی باید با‌ سلیقه صاحب‌خانه منطبق باشد. استفاده از کاغذ دیواری می‌تواند نظر هر صاحب‌خانه‌ای را به خود جلب کند. کاغذ دیواری‌ها، کلکسیونی از هنر را وارد خانه می‌کنند. کاغذ دیواری به راحتی فضاهای مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌سازد.

کمد دیواری بزرگ - دکوراسیون ورودی خانه

طراحی ورودی‌های مستطیل شکل

در ورودی‌های باریک و مستطیل شکل (راهرو مانند) استفاده از چوب لباسی‌های دیواری مفید است. همچنین اگر جزو افرادی هستید که هنگام خروج از منزل بعضی از وسایل شخصی خود مانند کلید، چتر، دست‌کش و غیره را فراموش می‌کنید می‌توانید در دکور ورودی منزلتان نصب چوب لباسی یا کمد جا لباسی را انجام دهید.

جهت جلوگیری از اغتشاش بصری، و شلخته و نامرتب جلوه دادن ورودی مستطیل شکل بهتر است کلیه لوازم قفسه‌بندی شوند. برای این‌ کار می‌توان از کمد‌های مخصوص این کار استفاده کند.

طراحی ورودی سبک معاصر

در همه خانه‌ها جایی به عنوان ورودی خانه یا لابی اختصاص داده نشده است. مخصوصاً اگر فضای آنها محدود باشد. اما برخی از افراد همچنان ترجیح می‌دهند که آن را داشته باشند. ورودی خانه نمایان‌گر ایده‌پردازی و خلاقیت افراد برای طراحی منزل است. طراحی ورودی به سبک معاصر یکی از ایده‌هایی است که برای بسیاری از افراد می‌تواند جذاب باشد.

روش‌های متفاوتی برای طراحی لابی وجود دارد. برخی افراد برای این کار صرفاً چند لوازم دکوری اضافه می‌کنند درحالی که برخی دیگر ممکن است میزی قرار دهند و در بالای آن چند وسیله دکوری بگذارند.

بعلاوه لابی‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند بعنوان مکانی برای سرگرمی‌ میهمانان و دیگر فعالیت‌های اجتماعی استفاده شوند. اگر در مورد خانه‌های معمولی صحبت کنیم، معمولاً فضاهای کوچکی دارند اما با تزئین خوب آن‌ها می‌توانید به میهمانان حس خوشامدگویی را منتقل کنید.

دکوراسیون کلاسیک - دکوراسیون ورودی خانه

طراحی ورودی سبک معاصر با کاشی‌های بزرگ

یکی از کارهایی که برای داشتن طراحی ورودی به سبک معاصر می‌توان انجام داد استفاده از کاشی‌های بزرگ برای کفپوش است. این کاشی‌ها می‌توانند فضا را زیباتر و دلپذیرتر کنند. استفاده از رنگ‌های صدفی برای دیوارها می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که باعث جذب شدن افراد به خود می‌شود. برای اینکه این جلوه بیشتر شود بهتر است یک میز شیشه‌ای نیز به دکوراسیون اضافه گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید