سردرد در ناحیه پیشانی و چشم بسیار شایع می باشد و افراد به دنبال راهکارهایی برای درمان آن بدون استفاده از دارو های شیمیایی می باشند. بهترین روش های درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم را در این بخش از سلامتی پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

سردرد چیست؟

سردرد میگرنی - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

احساس درد در ناحیه سر و بالای گردن را با عنوان سردرد (Hedeache) می‌شناسند. این عارضه به طور کلی منشا عصبی دارد. یک بافت نازک به نام ضریع جمجمه، استخوان‌ها، سینوس‌ها، چشم‌ها و گوش‌ها را احاطه کرده است که در صورت ملتهب و دردناک شدن باعث درد در سر و گردن می‌شود. همچنین بافت پوشاننده‌ مغز و نخاع یعنی مننژ هم در صورت ملتهب شدن می‌تواند باعث سردرد شود. سردرد انواع مختلفی دارد که بر اساس منشا درد تقسیم‌بندی شده‌اند.

انواع سردرد

سردرد تنشی

سردرد تنشی یا همان سردرد عصبی از جمله شایع ترین سردردها بین افراد است. این نوع سردرد در بین بانوان نسبت به آقایان رایج تر است. در این نوع سردرد، فرد دچار دردهای خفیف و مقطعی می­شود. داشتن استرس و عصبی شدن میتواند مهم ترین علت سردرد شدید و ناگهانی از این نوع باشد.

سردرد سینوسی

علائمی چون احساس درد در ناحیه‌ی گونه‌ها و پیشانی، آبریزش بینی و درد پل بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نشان از وجود سردرد سینوسی میدهند. این سردردها به دلیل ایجاد التهاب در سینوس های بدن به وجود می­آیند.

سردرد میگرنی

یکی دیگر از رایج ترین سردردها، سردرد میگرنی است و شیوع آن در بانوان 2 برابر آقایان است. افرادی که دچار این نوع سردرد هستند معمولا ماهی یک یا چندبار دچار سردردهای پیوسته و طولانی مدت همراه با دردهای تپشی در یک یا دو طرف سر که معمولا بین 2 تا 72 ساعت ادامه دارد می­شوند. از جمله مهم ترین علائم همراه با این نوع سردرد میتوان به حساسیت به نور و صدا و بو، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی اشاره کرد.

میگرن - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

سردرد خوشه ای

این نوع سردرد نسبت به انواع دیگر بسیار نادراست اما شدید ترین نوع سردرد نیز محسوب می­شود. احساس سوزش و سوراخ شدن پشت چشم که بسیار آزاردهنده است از علائم سردرد خوشه ای به شمارمی­آید.

علل شایع انواع سردرد چیست؟

وراثت

ژنتیک عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از والدین به فرزندان است. سردرد هم می‌تواند از طریق کروموزوم‌ها انتقال یابد.

عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، عطرها و مواد آلرژی‌زا باعث سردرد در بعضی افراد می‌شود. همچنین سر و صدا و تغییرات نور در محیط هم می‌تواند عامل تحریک آن باشد.

عادات بهداشتی

تغییرات در الگوی خواب یا وعده‌های غذایی، عادات بد غذایی، مصرف بیش از اندازه دارو، تنش بالا و اضطراب در شرایط زندگی از عوامل ایجادکننده و تشدیدکننده سردرد هستند.

بیماری

بیماری‌هایی مانند عفونت و التهاب گلو و گوش میانی(اوتیت)، التهاب سینوس‌ها، تب و تومورها می‌توانند باعث بروز سردرد شوند.

آسیب‌های فیزیکی

آسیب در سوانح رانندگی یا حوادث و صدمات ناشی از ضربه به سر هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود.

سردرد تنشی - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

برای درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم چه کنیم ؟

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با نمک

درمان سردرد با نمک یکی از راهکارهای معجزه آسا در راستای رفع سردرد شدید میگرنی می­باشد. براساس تحقیقات انجام شده استفاده از منابع غذایی دارای منزیم و سدیم تاثیر بسیار بالایی در درمان سردرد و میگرن دارند چراکه باعث جلوگیری و درمان اختلالات الکترولیتی موجود در بدن که علت سردرد شدید و ناگهانی هستند میشوند. همانطور که همگی میدانیم نمک مهمترین منبع غذایی دارای سدیم است، از این رو برای درمان سردرد شدید در خانه در گام اول میتوان استفاده از این راه جادویی را امتحان نمود.

برای این منظور باید چند قاشق نمک را با مقداری آبلیموی تازه مخلوط کرده و استفاده کنید. این محلول تاثیر فوری در تسکین درد دارد به طوریکه یک دقیقه بعد از مصرف تاثیر آن را مشاهده میکنید ! توصیه می­شود برای این محلول از نمک های غیر فآوری شده مانند نمک دریا و یا نمک صورتی هیمالیا استفاده کنید.

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با کمپرس سرد

قراردادن تکه‌های یخ پیچیده شده درحوله یا یک کیسه سبزیجات یخ زده بر روی پیشانی یا حتی دوش آب سرد، ممکن است درد ناشی از سردرد میگرنی را کاهش دهد. باید کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی سر خود نگه داشته و سپس به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنیم.

درمان فوری سردرد شدید میگرنی با آبلیمو

آبلیمو یک ماده قلیایی است که دارای ویتامین C می­باشد و تاثیر زیادی در قلیایی کردن محیط بدن و در نتیجه کاهش دردهای شدید و میگرنی دارد. به منظور درمان سردرد با آبلیمو میتوانید از ترکیب آبلیمو و عسل و یا همانطور که ذکر شد از ترکیب آبلیمو و نمک استفاده کنید.

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با زنجبیل

برای درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم و سردردهای میگرنی میتوانید از خواص زنجبیل استفاده کنید. ریشه زنجبیل دارای مواد ضدالتهاب است که برای درمان سردرد شدید در خانه کاربرد دارد. از جمله خواص دیگر زنجبیل میتوان به تاثیر آن در کاهش حالت تهوع و استفراغ که اغلب به دنبال سردردهای شدید اتفاق می­افتند اشاره کرد. برای درمان سردرد شدید کرونا با زنجبیل، میتوانید از پودر زنجبیل درون کپسول، دمنوش ریشه زنجبیل و یا ماساژ پیشانی همراه با زنجبیل خرد شده استفاده کنید.

سینوزیت - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

کمپرس گرم

قراردادن پارچه یا حوله گرم بر روی گردن یا پشت سر به کاهش درد ناشی از سردرد تنشی کمک می‌کند. در صورتی که سردرد ما سینوسی باشد، باید پارچه یا حوله گرم را در ناحیه‌ای که درد دارد، قرار دهیم. دوش آب گرم نیز ممکن است در این زمینه کمک‌کننده باشد.

نعناع، بهترین دارو برای درمان سردرد عصبی

گیاه نعناع از گذشته تا کنون برای مصارف دارویی استفاده می­شود. این گیاه طبیعت خشک و گرم و خاصیت ضدالتهابی دارد. به همین دلیل میتوان از جوشانده نعناع به عنوان بهترین دارو برای درمان سردرد عصبی یاد کرد. برای درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم میتوانید به مقداری برگ نعناع به اندازه یک کف دست را با دو فنجان آب جوشانده و آب آن را به پیشانی خود بزنید. همچنین میتوانید به منظور درمان سردرد از بخار آن استنشاق کنید.

کاهش فشار روی پوست سر یا سر

«سردردهای فشاری خارجی» می‌تواند ناشی از پوشیدن کلاه، سربند یا حتی عینک شنای بیش از حد تنگ باشد. کشیدن و سفت بستن موها نیز حتی می‌تواند باعث سردرد شود.

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با ریحان

ریحان یکی دیگر از گیاهان دارویی است که برای درمان فوری سردرد در طب اسلامی به آن اشاره شده است. این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد و در کنار نعناع به عنوان بهترین دارو برای درمان سردرد عصبی شناخته می­شود.

برای درمان سردرد شدید میتوانید از روغن ریحان برای ماساژ پیشانی و یا دمنوش آن استفاده کنید. برای تهیه دمنوش ریحان لازم است مقدار 5 عدد برگ ریحان را در مقداری آب جوشانده و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. پس از پنج دقیقه ایندمنوش را جرعه جرعه میل کرده و درد خود را تسکین دهید.

مصرف غذاهای حاوی هیستامین ممنوع

هیستامین ماده‌ای شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. هیستامین در بهبود عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و گوارش نقش مهمی دارد. این ماده در مواد غذایی زیادی، ازجمله شراب، غذاهای تخمیر شده، پنیر کهنه، ماهی دودی، آبجو، گوشت پخته شده و … یافت می‌شود. افرادی که به این ماده حساسیت دارند، بلافاصله بعد از مصرف دچار سردرد میگرنی می‌شوند.

دلیل اصلی این موضوع عدم دفع صحیح هیستامین در بدن افراد است. به همین دلیل حذف غذاهای حاوی هیستامین، یکی از راه‌های موثر درمان خانگی سردرد پشت چشم محسوب می‌شود. با این وجود در صورت تشدید، بهتر است به دکتر مغز و اعصاب مراجعه شود. غذاهای حساسیت‌زا باعث ایجاد سردرد می‌شوند.

درمان سریع سردرد شدید با آویشن

آویشن از جمله گیاهان دارویی است که خواص بسیاری دارد و برای درمان سردرد شدید میتوان از آن استفاده کرد. برای تهیه دمنوش آویشن برای رفع سردرد میتوانید یک قاشق چای خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و به آن زمان بدهید که 10 دقیقه دم بکشد و آن را میل کنید.

سردرد صبحگاهی - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

کم کردن نور محیط

نور زیاد یا چشمک‌زن می‌تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود. اگر مستعد چنین سردردهایی باشیم، باید پنجره‌ها را با پرده‌های تیره و ضخیم در طول روز بپوشانیم و در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنیم. همچنین، استفاده از صفحه‌های ضد نور بر روی صفحه مانیتور و لامپ‌های فلورسنت با طیف نور روز در وسایل روشنایی کمک‌کننده خواهد بود.

مصرف الکل را محدود کنید

مصرف الکل ممکن است در ۷۰ درصد افرادی که سردرد مکرر را تجربه می‌کنند، باعث ایجاد میگرن شود. همچنین مصرف الکل، باعث ایجاد سردردهای خوشه‌ای و تنشی در افراد می‌شود. همانطور که می‌دانید، الکل باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شود و خون آزادانه‌تر جریان پیدا می‌کند. این اتفاق در برخی افراد، باعث سردرد مزمن می‌شود.

همچنین الکل باعث ایجاد ادرار مکرر شده و مایعات و الکترولیت‌های بدن را از این طریق دفع می‌کند. همین از دست دادن مایعات باعث ایجاد سردرد می‌شود؛ بنابراین یکی از راه‌های درمان خانگی سردرد، عدم مصرف الکل است! اگر با قطع آن مشکل حل نشد، باید به متخصص بیماریهای مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با دارچین

میتوانید از دارچین برای درمان سردرد شدید در کرونا و مواقعی که علت سردرد شدید و ناگهانی عصبی شدن است استفاده کنید. برای این منظور مقداری پودر دارچین را با مقدار کمی آب مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند و سپس آن را روی پیشانی و شقیقه خود قرار دهید.

درمان سردرد با فلفل

فلفل دارای کپسایسین است که مصرف آن باعث مهار درد در بدن ما می‌شود و درد ما را به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. از فلفل می‌توان برای درمان سردرد استفاده کرد.

روش استفاده:

  • برای درمان خانگی سردرد، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل را با یک لیوان آب مخلوط‌کنید سپس پنبه‌ای را درون محلول قرار داده و آن را به داخل سوراخ بینی خود فروکنید تا جایی که گرما را بتوانید حس کنید.
  • این روش ممکن است کمی برای شما ناخوشایند باشد اما باعث از بین رفتن درد شما خواهد شد.

پرهیز از جویدن

جویدن آدامس ممکن است باعث درد در ناحیه فک و سر شود. همین امر در مورد جویدن ناخن‌ها، لب‌ها، قسمت داخلی گونه‌ها یا وسایلی مانند مداد نیز صادق است. اجتناب از مصرف غذاهای ترد (مثل پفک یا پاپ‌کورن) و چسبناک (مثل آب نبات و شکلات) و نیز کوچک‌کردن لقمه‌ها کمک کننده است. در صورت دندان‌قروچه، استفاده از محافظ دهان با مشورت دندانپزشک ممکن است سردردهای صبحگاهی را کنترل کند.

حساسیت چشم به نور - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با رزماری

یکی دیگر از گیاهان دارویی که برای درمان فوری سردرد در طب اسلامی به آن اشاره شده است رزماری می­باشد. گیاه رزماری جریان خون را افزایش میدهد و برای درمان سردرد شدید در خانه کاربرد دارد. برای این منظور میتوانید پیشانی خود را با مقداری روغن رزماری ماساژ دهید و یا اینکه مقداری برگ رزماری را له کرده و با مقداری آب بجوشانید. سپس روزانه مقداری از آن را مانند چای آماده کرده و میل نمایید.

سیب مناسب درمان خانگی سردرد

بوی سیب یکی از روش های عجیب کاهش سردرد است و مطالعات متعدد نشان داده اند که این بوی خاص، درد مرتبط با سردرد را خیلی سریع کاهش می دهد.

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با کافئین

نوشیدن کمی چای یا قهوه یا مصرف خوراکی‌های حاوی کمی کافئین در فاصله زمانی مناسب بعد از شروع درد، می‌تواند سردرد را کاهش دهد. باید به یاد داشته باشیم که مصرف بیش از اندازه کافئین هم می‌تواند منجر به سردرد شود.

آب درمانی و رفع سردرد شدید

یکی از راحت ترین راه ها برای درمان فوری سردرد شدید، آب درمانی است. برای این منظور میتوانید به مدت 30 دقیقه پاهای خودتان را درون ظرفی حاوی آب گرم و پودر خردل قرار دهید. این کار باعث جلوگیری از فشار رگ های خونی سر می­شود. برخی از سردرهای خفیف روزانه به علت کم آبی بدن رخ میدهند بنابراین نوشیدن روزانه حداقل 8 لیوان آب در جلوگیری و درمان این سردردها موثر است.

سردرد عصبی - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

درمان سردرد با سیر

سیر به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود.

روش استفاده:

  • چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید. هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد.
  • همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

خواب کافی داشته باشید

خواب ناکافی علاوه‌بر ایجاد مشکلات متعدد برای سلامتی، ممکن است باعث سردرد مزمن در افراد شود. مطالعاتی روی افراد با خواب کمتر از ۶ ساعت صورت گرفت. نتیجه این تحقیق نشان داد که میزان ابتلا به سردرد در این افراد بسیار بیشتر از سایرین است. از سوی دیگر خواب بیش از اندازه هم باعث ایجاد سردرد می‌شود. به طور کلی خواب بین ۷ تا ۹ ساعت بسیار ایده‌آل است.

اسطوخودوس، گیاه آرامش بخش

از گیاه اسطوخودوس میتوان به عنوان یک درمان فوری سردرد شدید میگرنی و درمان سردرد شدید کرونا یاد کرد. ترکیب اسطوخودوس با چند برگ گیاه نعناع میتواند برای درمان فوری سردرد شدید میگرنی به عنوان یک معجزه عمل کند. همچنین میتوانید ۲ قطره از عصاره این گیاه را در کف دست ریخته و پشت گردن خود را با آن ماساژ دهید.

برای تهیه یک معجون معجزه آسا برای درمان سردرد شدید میتوانید مقدار 12 فنجان آب، یک فنجان عسل، 2 الی 10 قطره اسانس اسطوخودوس و مقداری پوست لیمو را در مخلوط کن ریخته و معجون به دست آمده را روی پیشانی خود بگذارید و یا اینکه بخار آن را استنشاق کنید.

سردرد پیشانی - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم و ضروری برای عملکردهای بی‌شماری در بدن، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام‌های عصبی است.

شواهد نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در افرادی که سردردهای میگرنی مکرر دارند، بیشتر از دیگران است. استفاده از منیزیم یک روش موثر برای کنترل سردرد است.

سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، جزو بهترین منابع غذایی منیزیم هستند. یک فنجان اسفناج بین ۳۸ تا ۴۰ درصد میزان توصیه‌شده روزانه منیزیم مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند.

سایر مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از:

  • دانه‌ها، مانند تخمه کدو یا کدو
  • بادام‌ها
  • ماهی خال مخالی، ماهی تن و ماهی پولک
  • ماست یا کفیر کم‌چرب
  • لوبیا سیاه و عدس
  • آووکادو
  • انجیر
  • شکلات تلخ

درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم با ویتامین ب کمپلکس

ویتامین‌های گروه ب، گروهی از ریز مغذی‌های محلول در آب هستند که نقش‌های مهم زیادی، از جمله ساخت انتقال دهنده‌های عصبی و تبدیل غذا به انرژی را در بدن ایفا می‌کنند./p>

برخی از ویتامین‌های گروه ب ممکن است در برابر سردرد اثری محافظتی داشته باشند. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل‌های ویتامین ب، شامل ریبوفلاوین (B۲)، فولات، ب ۱۲ و پیریدوکسین (B۶) ممکن است علائم سردرد را کاهش دهد.

تخم مرغ، گوشت بدون چربی، شیر، کلم بروکلی، نان و غلات غنی شده منابع خوبی برای ریبوفلاوین (B۲) هستند.

عدس، سبزیجات با برگ سبز، تخم مرغ، کلم بروکلی، مارچوبه، طالبی و غلات غنی شده منابع خوبی برای فولات به حساب می‌آیند.

گوشت قرمز، ماهی و پرندگان، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی حاوی ویتامین ب ۱۲ هستند.

گوشت مرغ، ماهی، سیب زمینی و سایر سبزیجات نشاسته‌ای و میوه‌ها (به غیر از مرکبات) سرشار از ویتامین B۶ هستند.

استفاده از مکمل ب کمپلکس (حاوی هر هشت ویتامین گروه ب) روشی مطمئن و مقرون به صرفه برای درمان طبیعی علائم سردرد است.

از استشمام بوی تند دور باشید

گاهی اوقات استشمام بوهای تند، مثل بوی عطر، محصولات شوینده و … ممکن است باعث ایجاد سردرد شود. مطالعاتی که روی ۴۰۰ نفر انجام شد، وجود سردردهای میگرنی در افرادی که در معرض استشمام بوی تند قرار داشتند را تایید کرد. این حساسیت زیاد به بو، اسموفوبیا نام دارد که معمولا در مبتلایان میگرن مشاهده می‌شود. به همین دلیل بهتر است از بوی سیگار، بوی عطر و … دوری کنید.

درد کاسه چشم - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

طب‌سوزنی را امتحان کنید

در طب‌سوزنی برای تحریک بعضی از نواحی بدن، سوزن‌های نازکی وارد پوست می‌شوند. در بسیاری از مطالعات نشان داده شده که این روش درمانی با کاهش علائم سردرد ارتباط دارد. یک بررسی روی ۲۲ مطالعه که در مجموع روی بیش از ۴ هزار نفر انجام شد به این نتیجه رسید که طب‌سوزنی به اندازه‌ی داروهای رایج برای میگرن مؤثر است.

یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که طب‌سوزنی مؤثرتر و بی‌خطرتر از توپیرامات بود. از این داروی ضدویروسی برای درمان سردرد میگرنی مزمن استفاده می‌شود. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردرد مزمن هستید، حتما طب‌سوزنی را امتحان کنید.

با یوگا ریکس کنید

یوگا یک روش عالی برای کاهش استرس، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش درد و بهبود کلی کیفیت زندگی محسوب می‌شود. یوگا حتی ممکن است در کاهش شدت و تعداد دفعات سردرد هم اثرگذار باشد. یک مطالعه به بررسی اثرات یوگادرمانی روی ۶۰ فرد مبتلا به سردرد میگرنی مزمن پرداخت.

تشخیص سردرد چگونه انجام می‌شود؟

پیدا کردن علت بروز سردرد مهم‌ترین اصل برای درمان است. اولین اقدام پزشک، گرفتن شرح حال از بیمار است. شرح‌حال پزشکی در مورد این بیماری، شامل سن بیمار، تاریخچه خانوادگی بروز سردرد، بیماری‌های دیگری که فرد به آن مبتلا است، داروهایی که مصرف می‌کند و کنترل وضعیت فشار خون و قند خون است. همچنین سوالات زیر کمک موثری به تشخیص پزشک می‌کند:

  • سردردها از کی شروع شده‌ اند؟
  • محل بروز سردردها در کجای سر است؟
  • سردردها چقدر طول می‌کشند؟
  • در چه ساعتی از شبانه‌روز سردردها تشدید می‌شوند؟
  • فاصله زمانی بین سردردها چقدر است؟
  • شدت سردردها چقدر است؟

در نهایت با اقدامات تاییدکننده، مانند آزمایشات تشخیصی و انجام سی‌تی اسکن یا ام‌آرای (MRI) می‌توان به تشخیص دقیق نوع سردرد رسید.

درمان سردرد صبحگاهی

نوشیدن آب به مقدار کافی، بهبود برنامه خواب و مدیریت استرس و تنش‌ها می‌توانند در درمان سردرد صبحگاهی موثر باشند. همچنین ممکن است این سردرد به علت گرفتگی در عضلات شانه و گردن رخ دهد، بنابراین استفاده از بالش مناسب می‌تواند در درمان سردرد صبحگاهی مفید باشد.

توجه: بعضی از انواع سردردهای صبحگاهی می‌توانند نشانه‌ای از وجود بیماری‌های خطرناک، مانند تومور مغزی باشند. بنابراین در صورتی که درمان سردرد صبحگاهی به روش‌های خانگی اثربخش نباشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

سردرد شبانه - درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

سردرد شبانه

سردرد هیپنیک یک نوع سردرد نادر است. این فقط در هنگام خواب رخ می‌دهد و باعث بیدار شدن شما می‌شود. اغلب از آن به عنوان سردرد «ساعت زنگ‌دار» یاد می‌شود. زیرا در چند ساعت هفته هم‌زمان اتفاق می‌افتد. برخی افراد هر شب آن را تجربه می‌کنند. این بیماری در افراد مسن ، بیشتر افراد بالای ۶۰ سال شایع‌تر است.

همچنین در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. اصلی ترین علامت سردرد هیپنیک سردردی است که شما را از خواب بیدار می‌کند. درد را می‌توان به صورت کسل کننده، ضربان‌دار و با سوزش توصیف کرد. این درد می‌‍تواند در یک طرف سر یا هر دو طرف رخ دهد. از هر سه نفر مبتلا به سردرد هیپنیکی یک نفر حملات شدید سردرد را تجربه می‌کند.

سردرد می‌تواند بین ۱۵ دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. اکثر افراد بین یک تا دو حمله در شب دارند، اگرچه برخی از افراد بیشتر دچار حمله می‌شوند. برای بسیاری از مردم، سردرد بین ۲ تا ۴ صبح رخ می‌دهد. برخی از افراد در کنار سردرد دچار اشک در چشم، افتادگی پلک یا انسداد بینی می‌شوند.

بسیاری از افراد هنگام حمله بلند می‌شوند و فعالیت‌هایی مانند خواندن یا غذا خوردن را انجام می‌دهند. تقریبا از هر ۱۰ نفر سه نفر علائم میگرن از جمله تهوع (احساس بیماری)، حساسیت به نور یا صدا را تجربه می‌کنند. یک نفر از هر سه نفر مبتلا به سردرد شبانه سابقه میگرن دارند. برای اکثر مردم آخرین حمله میگرنی آن‌ها سالها قبل از شروع سردرد هیپنیک بود.

درمان سردرد ضربان دار

بهترین درمان برای سردرد ضربان دار بستگی به علت درد دارد. درد سینوس ناشی از آلرژی ممکن است با استفاده از آنتی هیستامین‌ها، اسپری‌های بینی و اجتناب از محرک‌های آلرژی مانند گرد و غبار بهبود یابد. اگر عفونت باکتریایی باعث درد سینوس شود، ممکن است فرد نیاز به مصرف دوره‌ای از آنتی بیوتیک‌ها داشته باشد.

برای سردردهای ضربان‌دار میگرنی، درمان می‌تواند پیچیده‌تر باشد. فردی که به طور منظم دچار سردردهای میگرنی می‌شود ، امکان دارد از تلاش برای شناسایی عوامل محرک سود ببرد. آن‌ها می‌توانند این کار را با داشتن دفتر خاطرات انجام دهند. با این حال در برخی موارد محرک‌های مشخصی وجود ندارد.

ضعیف شدن چشم -درمان خانگی سردرد پیشانی و چشم

درمان‌های دارویی سردرد

  • از اسپری استروئیدی بینی استفاده کنید
  • از دکونژستانت استفاده کنید
  • آنتی هیستامین استفاده کنید
  • از مسکن استفاده کنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد با علائم هشداردهنده، از یک مشکل جدی در بدن خبر می‌دهد و بنابراین در این مواقع باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. موارد زیر نشانه‌های سردرد خطرناک هستند:

سردرد همراه با تب، لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن سردردهایی که با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند و درد آن‌ها برای چند ثانیه یا بیشتر غیر قابل تحمل می‌شود سردردهایی که با اختلال در بینایی، بی‌حسی و ضعف در یک سمت بدن همراه باشند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید