طرز تهیه مربای آلبالو خانگی خوشمزه و خوش رنگ را یاد بگیرید تا در این روزها که فصل آلبالوی تازه است در خانه این مربای فوق العاده را تهیه نمایید. این مربای پرطرفدار را می توانید در وعده های صبحانه و عصرانه میل نمایید. پارس مگ فوت وفن های غلیظ شدن شربت آلبالو و نکات کلیدی برای بهتر شدن آن را در اختیارتان قرار داده است.

مقاله ی مربوط به طرز تهیه آلبالو پلوی بی نظیر را بخوانید.

طرز تهیه مربای آلبالو خانگی بی نظیر

مربای آلبالو یکی از خوش طعم ترین و عالی ترین مرباهایی می‌باشد، که میتوان در فصل تابستان آن را تهیه کرد و طرز تهیه آن نیز بسیار آسان و راحت می‌باشد.

میوه آلبالو دارای طبع خنک است و یکی از مناسب ترین میوه های فصل گرم میباشد و همانطور که می دانید این میوه خوش طعم و خوش‌رنگ دارای خواص درمانی و فواید زیادی است.

مربای آلبالو - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

مواد لازم در طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

مواد لازم مربای آلبالو
آلبالو ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (اختیاری) ۱ پنس

دستور تهیه مربای آلبالو خانگی

مرحله اول

ابتدا هسته های آلبالوها را به وسیله دستگاه هسته گیر یا خلال دندان خارج می کنیم و آنها را به صورت لایه ای داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. به این صورت که روی هر لایه آلبالو مقداری شکر می پاشیم تا آلبالوها آب بیندازند.

مرحله دوم

در ادامه هسته های آلبالو را داخل یک لیوان آب جوش می ریزیم، سپس آب جوش را صاف می کنیم و به قابلمه حاوی آلبالوها اضافه می کنیم. حالا قابلمه حاوی آلبالو را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند.

مربای آلبالوی خوشمزه - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید و روی آلبالوها کف کند. حالا با قاشق یا کفگیر کف روی آلبالوها را جمع می کنیم و دور می ریزیم. این کار را حتما انجم دهید تا مربای شفاف شفاف و درخشان شود.

مرحله چهارم

حرارت زیر قابلمه را نیز نیست کم و زیاد کنید چون باعث می شود رنگ مربا سیاه شود. حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا مربا قوام بیاید، اگر مربا بیشتر از ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند کیفیتش افت می کند و رنگش تیره می شود.

مرحله پنجم

اگر پس از ۳۰ دقیقه دیدید که مربا قوام نیامده است آلبالوها را خار ج کنید و فقط اجزه دهید شربت مربا روی حرارت بماند تا به قوام برسد و حالتی کشدار پیدا کند. در آخر مقداری آبلیمو و در صورت تمایل وانیل اضافه می کنیم.

مرحله ششم

البته احتمال شکرک زدن این مربا خیلی کم است و می توانید آبلیمو را هم حذف کنید. حالا اجازه می دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و داخل یخچال نگهدای می کنیم.

آلبالو - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

درست کردن شربت آلبالو

توصیه م اینه که شربت آلبالو رو جدا گونه تهیه کنید ولی اگر میخواید از همین مربا شربت آلبالو هم داشته باشید و به آب بیشتری احتیاج دارید، در این مرحله به ازای هر 1 کیلو آلبالو، 1 و نیم کیلو شکر و 1 لیوان آب داشته باشید.

نکته! توصیه م اینه که شربت آلبالو رو جدا گونه تهیه کنید تا هم مربا هم شربت با کیفیت بهتری داشته باشید.

نهایتا هم بعد از پختن مربا، شربت رو ازش جدا کنید. میتونید باز هم نسبت آب و شکر رو بیشتر کنید و به ازای هر نیم کیلو که شکر رو اضافه میکنید، 1 لیوان آب هم اضافه کنید به مربا.

اما این کار باعث میشه کیفیت مرباتون کم بشه و از رنگ و طعم آلبالو ها کم بشه. به همین دلیل هم هست که اولش گفتم بهتره شربت رو جدا گونه تهیه کنید.

کپک زدن مربای آلبالو - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

چیکار کنیم مربا سر نره؟

حرارت تهیه این مربا باید متوسط رو به کم باشه ولی نه اونقدر کم. دائم هم حواستون بهش باشه و گه گاهی همش بزنید، چرا که از اون دسته مرباهاست که سر میره.

یکی از روش هایی که کمک میکنه مرباتون هی تند تند سر نره و از سرعت سر رفتنش کم میکنه اینه که یه قاشق چوبی توی مربا بذارید ولی نتیجه ش صد درصدی نیست و باز هم باید بالا سرش باشید.

یه کار دیگه هم که میتونید بکنید اینه که از ابتدا قابلمه ی بزرگی انتخاب کنید که چند برابر حجم مربا گنجایش داشته باشه. اینطوری هرچقدر هم مرباتون بالا بیاد از قابلمه بیرون نمیریزه.

چطور بفهمیم مربا به غلظت مناسب رسیده؟

این مربا باید اونقدری روی حرارت باشه و بجوشه تا حجمش تقریبا دو سوم حجم اولیه اش بشه. مربا ها راه تشخیصی برای اینکه نشون بدن درست شدن ندارن و در واقع تا حدی این موضوع سلیقه ای هست.

فقط انقدری باید باشه که آبش کمی غلیظ شده باشه و به رنگ دلخواهتون رسیده باشه. اما اگه واقعا احتیاج به تست کردن پیدا کردید یه راهش اینه که یه لیوان آب یخ داشته باشید و کمی از شربت مربا رو داخل آب یخ بریزید.

روش تشخیص غلظت: وقتی مرباتون غلظتش مناسبه که توی آب یخ کمی غلیظ باشه و سریع در آب حل نشه.

یه راه دیگه هم اینه که بعد از حدود 40 دقیقه از زمان پخت، هر ده دقیقه یک قاشق ازش بردارید و خیلی سریع و به طرق مختلف خنکش کنید تا متوجه بشید غلظتش چطوره.

گول مربای گرم را نخورید: مربا تا زمانی که حتی ولرمه و کاملا سرد نشده رقیق تر از واقعیتش به نظر میرسه. پس مراقب باشین به اشتباه نندازدتون.

نگهداری از مربای آلبالو - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

چیکار کنیم مربامون خوشرنگ بشه؟

رنگ مربای آلبالو به چند مورد بستگی داره. اول به رنگ و کیفیت خود آلبالوتون بستگی داره.

حتما از آلبالو های رسمی استفاده کنید. استفاده از آلبالو های پیوندی رنگ مناسبی به مرباتون نمیده ضمن اینکه اون طعم ترش آلبالوی رسمی رو هم نداره.

نکته ی دوم در طرز تهیه مربای آلبالو خانگی اینه که نباید در قابلمه رو بذارید. گذاشتن در مربای آلبالو، موقع پختش باعث میشه مرباتون سیاه بشه.

نکته سوم جنس ظرف هست که من  خودم رعایت نکردم ولی شنیدم بهترین ظرف برای پخت مربای آلبالو ظرف لعابی هست.

کم و زیاد کردن حرارت و بالا و پایین شدن دمای مربا میتونه باعث بد رنگ شدن و از دست دادن شفافیتش بشه.

مربای آلبالو را در چه ظرفی و با چه حرارتی بپزیم؟

همه مربا‌ها به جز مربای به را در ظرف لعابی بپزید همچنین برای پخت هیچ مربایی به جز مربای به نباید در ظرف را بگذارید. مربای آلبالو باید با شعله زیاد پخته شود منظور از شعله زیاد این است که اگر ظرف شما کوچک است روی شعله کوچک، ولی با درجه بالا قرار دهید و اگر ظرف شما بزرگ است روی شعله بزرگ و با درجه بالا قرار دهید.

درجه حرارت بالا باعث می‌شود مربا مدام سر برود برای جلوگیری از سر رفتن اولاً ظرفی را انتخاب کنید که حداقل ۲ برابر گنجایش مواد اولیه ظرفیت داشته باشد ثانیاً از ابتدای پخت یک قاشق چوبی در ظرف قرار دهید.

چرا مربا شکرک می‌زند؟

شکرک زدن مربا ممکن است به دلیل هریک از موارد زیر باشد:

  1. کف روی آن را جدا نکرده اید.
  2. بیشتر از تایم گفته شده جوشانده اید.
  3. شکر آن بیش از اندازه بوده است.
  4. ترشی مربا کم بوده است.

مربای خانگی - طرز تهیه مربای آلبالو خانگی

۵ نکته کلیدی طرز تهیه مربای آلبالو خانگی برای شکرک و کپک نزدن آن

  1. برای تهیه مربای آلبالو سعی کنید از آلبالو‌هایی که رنگ روشن دارن استفاده کنید و آلبالوی تیره استفاده نکنید. چون روی رنگ مربا تاثیر داره آلبالوی روشن باعث خوش رنگ شدن مربا میشه و به هیچ عنوان از آلبالوی پیوندی که دونه های درشت داره برای مربا استفاده نکنید چون مناسب مربا نیست و موقع خرید آلبالو برای مربا دقت کنید ته آلبالو ها کاملا گرد باشه و از خریدن آلبالوهایی که تهشون گودی داره و فرو رفته است خودداری کنید. چون هسته به این قسمت از آلبالو چسبیده و موقع در آوردن هسته آلبالو له میشه و به درد مربا نمیخوره.
  2.  در صورت تمایل اواخر پخت و قبل از خاموش کردن حرارت میتونید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید (چون وانیل در صورتی که زیاد روی حرارت بجوشه تلخ میشه) تا خوش عطر تر بشه اما خیلی ها مربا رو با طعم خود میوه میپسندن و وانیل اضافه نمیکنن که این امر سلیقه‌ای هست.
  3.  قوام مربا تاثیر زیادی روی کیفیت اون داره مربایی که قوام لازم رو نداشته باشه و رقیق باشه کپک میزنه و مربایی که بیش از حد جوشیده و غلیظ شده باشه شکرک میزنه و یا حالت آدامسی پیدا میکنه دقت کنید، که غلظت شیره مربا بعد از خنک شدن بیشتر میشه.
  4.  اگه اواسط پخت دیدین که آلبالو‌های شما بیش از حد آب انداختن و تا به قوام رسیدن مربا ممکنه زمان زیادی صرف بشه و مربا تیره بشه میتونید با یه کفگیر آلبالوها رو از شیره جدا کنید و اجازه بدین شیره به تنهایی بجوشه و به قوام برسه و بعد آلبالوها رو بهش اضافه کنید و اجازه بدین پنج دقیقه با هم بجوشن و حرارت رو خاموش کنید.
  5. قاشق و کفگیری که داخل مربا استفاده میکنید حتما تمیز و خشک باشه چون استفاده از قاشق مرطوب باعث کپک زدن مربا میشه ظرفی هم که در نهایت مربا رو توش میریزید باید کاملا تمیز و خشک باشه.

نکات تکمیلی در مورد مربای آلبالو

  1. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و
  2. و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد .
  3. مربای آلبالو را می توانید در وعده میان وعده – سرو کنید .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید