چیدمان مبل ال ؛ همانطور که از اسمش پیداست این سبک مبل ساختاری شبیه به ال انگلیسی دارد. این مدل مبل ها بهترین انتخاب برای پذیرایی های کوچک و چیدمان جلوی تلویزیون می باشند. در این مقاله از دکوراسیون پارس مگ اصول چیدمان مبل ال را به شما یاد خواهیم داد.

فهرست محتوا نمایش

 مبل اِل (L Furniture)

مبل ال - چیدمان مبل ال

قبل از بررسی نحوه چیدمان مبل ال، بهتر است تعریفی از این نوع مبلمان داشته باشیم. مبل اِل به مبلی گفته می‌شود که ساختاری شبیه به حرف اِل انگلیسی (L) دارد، یعنی مبل‌ها به صورتی کنار هم قرار می‌گیرند که با هم زاویه ۹۰ درجه‌ای می‌سازند.

سبک‌های مختلفی برای مبل ال وجود دارد، در بعضی از این مبل‌ها، قسمت کوچک یا ضلع کوچکتر ال به کاناپه اصلی متصل است، در برخی مدل‌ها این قسمت قابلیت جدا شدن و تبدیل به مبلی مجزا را دارد و مدلی دیگر از مبلمان به شکل ال به این صورت است که دو کاناپه با یک میز در قسمت زاویه به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین مبل یو شکل نیز یکی دیگر از انواع شبیه به مبلمان ال محسوب می‌شود که استفاده از آن‌ها نیز در منازل مدرن می‌تواند مناسب باشد.

مبل ال جدید - چیدمان مبل ال

مبل های ال شکل و فضایی دوستانه

اگر شما علاقمند هستید که فضای خانه را طوری طراحی کنید که محیط دوستانه گرم و صمیمی داشته باشد می توانید از مبل های ال شکلی که در محصولات سایت آف دکور برای شما عرضه شده است استفاده کنید که باعث می‌شود افراد در محیط در فاصله‌ی کمتری از همدیگر قرار بگیرند و باعث ایجاد صمیمیت در فضا می شود.

استفاده حداکثری از فضا در طراحی دکوراسیون داخلی خانه با مبل ال

هنگامی که شما از مبل های ال شکل برای طراحی فضای داخلی محیط استفاده می کنید در واقع در حال استفاده از حداکثر پتانسیل فضا هستید زیرا این مبل‌ها به خاطر عدم فاصله بین قسمت های مختلف مبل های تکی می توانند از حداکثر فضا استفاده کنند.

 چیدمال مبل ال در فضاهای کوچک

مبل شیک - چیدمان مبل ال

مبلمان ال به دلیل طراحی ساده و جمع و جوری که دارند، برای خانه‌های کوچک و نقلی بسیار مناسب هستند و نسبت به فضایی که اشغال می‌کند، نفرات زیادی می‌توانند روی آن بنشینند. پس اگر خانواده شلوغ و پر رفت و آمدی دارید، حتما به خرید مبل ال فکر کنید.

برای چیدن این مبل بهتر است پیش از هر چیز به فضای خانه خود توجه کنید که قابلیت جای دادن مبل ال را داشته باشد. یعنی فضای گوشه‌ای و تیز آنجا به قدری که بتوان یک دست از این مدل مبلمان را در آنجا قرار داد، باشد. چراکه اگر مبل ال را در مرکز منزل خود قرار دهید بسیار جاگیر بوده و فضای شما را بلااستفاده می کند.

 چیدمان مبل ال در سالن‌های بزرگ

مبل ال زرد - چیدمان مبل ال

شاید فکر کنید این نوع مبلمان فقط مخصوص خانه‌هایی با فضای کوچک هستند، اما اگر در فضاهای بزرگ به درستی چیده شود یک شاهکار بوجود می‌آید! چیدمان مبل ال در سالن‌های بزرگ بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توانید زیبایی خانه خود را چند برابر کنید.

اگر قصد دارید فضای نشیمن با غذا خوری جدا باشد می‌توان مبل ال را در مرکز خانه به نحوی قرار دهید که پشت آن با گذاشتن میز و صندلی به سالن غذا خوری تبدیل شود. البته ست کردن آنها با مبلمان دیگر هم بسیار چشم نواز می‌شود.

با توجه به رنگ و سبک خانه خود، می توانید یک دست مبل دیگر تهیه کنید تا فضای پذیرایی و نشیمن کاملا از هم جدا شوند و فضایی مرتب داشته باشید. اگر هم قصد دارید فقط از یک دست مبل ال استفاده کنید، بهتر است که رو‌به‌روی آن دو مبل تکی قرار دهید تا یک چیدمان مربعی شکل بوجود بیاید و همچنین از میز جلو مبلی نسبتا بزرگی استفاده کنید تا فضای خالی سالن شما را پر کند

نحوه چیدمان مبل ال

چیدمان مبل L شکل یکی از مرسوم ترین طراحی ها برای پذیرایی خانه و آپارتمان های امروزی می باشد. در این مطلب، چند روش اصولی و کار آمد برای طراحی و چیدمان مبل های ال به شما معرفی کرده ایم که با توجه به آنها می توانید دکوراسیون منزل خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید.

مبل ال طوسی - چیدمان مبل ال

قرار دادن مبل L شکل در گوشه اتاق

از آنجا که معمولا از گوشه خانه نمی توان استفاده کرد، بنابراین اگر مبلمان را در آنجا قرار دهیم، ضمن اینکه فضایی راحت و دنج در خانه به وجود می آورد، باعث می شود فضای منزل مورد استفاده بهینه قرار گیرد. در تصاویر زیر این نکته به خوبی رعایت شده است.

قرار گرفتن مبل ال کنار دیوار

این نوع چیدمان مبل ال برای فضاهای کوچک کارایی بیشتری دارد. در این روش می توانید به جای استفاده از گوشه اتاق از یکی از دیوارها کمک بگیرید. شما می توانید از دیوار روبروی شومینه، تلویزیون، تابلوی نقاشی و یا هر نقطه کانونی اتاق، استفاده نمایید.

قرار دادن مبل ال در وسط اتاق

از این نوع چیدمان برای فضاهای بزرگ استفاده می کنند، به گونه ای که به وسیله مبلمان می توان فضای اتاق را بخش بندی کرد. همچنین با این نوع چیدمان، ظاهر اتاق متفاوت و دوست داشتنی تر به نظر می رسد. در تصاویر زیر می توانید نمونه ای از این نوع چیدمان را مشاهده نمایید.

استفاده از اکسسوری های جذاب

مدل مبل ال راحتی به گونه ای است که برای استفاده از وسایل تزئینی دکوراسیون انعطاف زیادی از خود نشان می دهد. خصوصا مبل راحتی ال جدید و مدرن که با اکسسوری های مدرن مانند آباژور، قفسه های تزئینی، تابلو، کنسول و میز وسط مدرن عالی می شود. مبل راحتی مدل ال به خوبی با هر وسیله ای ترکیب شده و یک دکوراسیون شیک و جذاب می سازد.

مدل مبل جدید - چیدمان مبل ال

به این نکته مهم توجه کنید که قبل از خرید هر وسیله ای ابتدا یک یا دو رنگ مورد علاقه خود را مشخص کرده و سپس بر اساس همان رنگ ها اکسسوری ها را خریداری کنید. با این کار انسجام دکوراسیون منزل شما بیشتر شده و جلوه بصری بهتری خواهد داشت.

نحوه ی چیدمان مبل ال جلوی تلویزیون

اگر می خواهید مبل ال خود را جلوی تلویزیون بچینید می توانید آن را به صورت گرد یا مربع طراحی کرده و دو تک صندلی به اطراف آن اضافه کنید. پیشنهاد ما به شما شکل مربعی می باشد و خوب است بدانید دو تک صندلی می توانند ظاهر مربعی مبل شما را زیباتر نشان دهند.

همچنین می توانید رنگ این دو صندلی را با رنگ های مکمل یا متضاد مبلمان انتخاب کنید یا می توانید آن ها را طرح دار و ساده خریداری کنید تا جلوه ای شیک و جذاب به محیط بدهند.

دکوراسیون مینیمال - چیدمان مبل ال

ترکیب مبلمان L و کاناپه

مبل ال را می توان به تنهایی و یا در ترکیب مبل های راحتی و یا کاناپه به کار گیرید. چون این نوع مبل ها بزرگ هستند، بنابراین استفاده از آنها در اتاق‌های نشیمن، پذیرایی و سالن‌های بزرگ فوق‌العاده است.

به منظور کنار هم قرار دادن مبل ال و کاناپه، ابتدا باید بر روی محل نشیمن تمرکز کنیم. اگر نقطه کانونی اتاق شومینه، پیانو و یا تابلو نقاشی باشد، مبل ال و کاناپه بهتر است رو به روی هم قرار گیرند، طوری که انتهای آنها به این نقاط کانونی ختم شود. ولی در صورتی که نقطه کانونی تلویزیون باشد، باید مبلمان و کاناپه را طوری قرار دهید که تماشای تلویزیون برای هر شخصی ممکن باشد.

چیدمان مبل L برای کسانی که به دنبال فضای دنج برای گفتگو و دورهمی می باشند، بسیار عالی است؛ برای این منظور می توانید کاناپه را دقیقا روبه روی مبل L و در وسط آن قرار دهید، در این صورت همه یکدیگر را می توانند ببینند. فراموش نکنید برای داشتن چیدمانی مناسب و راحت، حتما فضا هایی برای دسترسی به درها، راهرو ها و پنجره ها قرار دهید.

مبل مینیمال - چیدمان مبل ال

چیدمان مدرن و مینیمال مبل راحتی ال

مبل ال راحتی برای علاقه مندان به دکوراسیون مینیمال نیز انتخاب فوق العاده ای است. یک مبل ال راحتی شیک و تک رنگ می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد. بدون اینکه لازم باشد کاناپه های مختلف تک نفره، سه نفره و چهار نفره را در قسمت های مختلف جای بدهید و کنار هر کدام یک عسلی بگذارید. یک مدل مبل ال راحتی شیک و ساده به شما این امکان را می دهد که با کمترین وسایل بیشترین استفاده را داشته باشید.

میزها را فراموش نکنید

خیلی از افراد به خاطر بزرگ بودن مبل ال و فضای زیادی که اشغال می کند، دیگر میز وسط نمی گذارند. در حالی که میزها هم می توانند جایی برای خرده ریزهای سالن (مثل کتاب، دفتر، ظرف و ظروف، فندک ها و مجله ها و…) باشند و هم فضا را مرکزگرا و زیبا کنند. یک میز – هر چند کوچک- در قلب مبل ال قرار بدهید و وسایلتان را رویش بچینید. فراموش نکنید که ابعاد میز نباید بزرگتر از فضای خالی میان مبل باشد.

مبل 5 نفره - چیدمان مبل ال

استفاده از ترکیب رنگ های جذاب

از آنجا که مبل های ال شکل عموما ساختار ساده ای دارند، شما می توانید با استفاده از رنگ ها محیط را از یکنواختی درآورید. انواع مبل راحتی ال جدید با رنگ های متنوع شاد و خنثی برای همین منظور در بازار وجود دارند. همچنین می توانید یک پالت رنگی مشخص را در نظر بگیرید و بر اساس آن از اکسسوری های تزئینی مثل تابلو، آباژور یا گلدان استفاده کنید. سعی کنید از رنگ های مکمل یا متضاد هم استفاده کنید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

در استفاده از کوسن ها زیاده روی نکنید

چه کسی از کوسن های نرم و راحت با طرح های مختلف بدش می آید؟ اما فراموش نکنید که زیاده روی در استفاده از کوسن، فضایتان را شلوغ و نامرتب جلوه می دهد. چند کوسن کوچک با تم رنگی مشابه، هارمونی اتاق و مبل ال را بیشتر می کنند. می توانید کوسن ها را در قسمت راست، وسط و چپ قرار بدهید.

مبل ال شکل را در فضا رها نکنید

بهتر است چیدمان مبل ال شکل خودتان را «رو به» یک نقطه خاص در اتاق انجام دهید. این نقطه، می تواند میز تلویزیون شما باشد یا یک شومینه گرم و دنج یا حتی پنجره ای رو به بیرون خانه. مبل را بی هدف در فضا رها نکنید تا اتاق را نامرتب و زشت نکند. یک سازه بزرگ مثل مبل ال، می تواند به صورت بالقوه برای نظم و ترتیب فضا خطرناک باشد.

چیدمان پذیرایی بزرگ - چیدمان مبل ال

جانمایی مبل ال کنار یک فرش بزرگ

چون مبل ال به عنوان یک قطعه در مقایسه با سایر  مبلمان بزرگتر است، در نتیجه پیش فرض خیلی از ما شاید این باشد که بهتر است فرش کوچکی را برای این مبل انتخاب کنیم. در حالی که لزوما نیازی به چنین محدودیتی نیست.

چیدمان مبل ال در فضاهای مربع

در حالت کلی چیدمان مبلمان ال ربطی به طرح و شکل سالن خانه ندارد و در هر فضایی قابل چیدن است، اما بسته به هر فضا باید انواع مختلفی از آنها را تهیه کنید. به طور مثال برای خانه‌های مربعی شکل بهتر است از مبل الی که دو بال آن برابر است استفاده کنید تا به خوبی با فضا هماهنگ شده و نمایی دلنشین بوجود بیاورد.

یا می‌توان از تلویزیون به عنوان تقطه کانونی استفاده کرد و مبل را رو‌به‌روی آن قرار داده و با خرید دو مبل تکی در کنار آن چیدمانی مربعی شکل بوجود آورید که بسیار شیک و خاص است. استفاده از فرش‌ مربع هم کمک شایانی در بهتر شدن دکوراسیون مربعی می‌کند.

مبل ال ساده - چیدمان مبل ال

بهترین مدل چیدمان مبل ال در پذیرایی مستطیل

در سالن ها و پذیرایی هایی که شکل مستطیل دارند یکی از بهترین انتخاب ها، خرید و چیدمان مبل ال می‌تواند باشد.
در نظر داشته باشید که تعداد مبل های استفاده شده در یک سرویس ال می تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است یک سرویس ال، فقط از یک کاناپه دونفره و یک جزء کوچک متصل به آنها تشکیل شده باشد که برای سالن های مستطیل شکل کوچک خیلی می تواند کاربردی باشد و جای کمی را هم اشغال کند.

گاهی اوقات هم ، دو کاناپه دونفره وجود دارد که می تواند اضلاع L ما را به شکل کاملا مساوی و قرینه تبدیل کند. البته اگر مستطیل شما بزرگتر است، می توانید از این مدل استفاده کنید.

بهترین مدل های چیدمان مبل ال

مبل ال با کاناپه دو نفره

این مبلمان برای محیط‌های کوچک بسیار ایده آل است؛ چرا که کمترین تعداد نفرات برای استفاده کنندگان آماده شده است. از طرفی به هم پیوسته بودن قسمت کوچک مبل به کاناپه باعث می شود کمترین فضای ممکن در فضای نشیمن شما اشغال شود.

به همین منظور برای چیدن این مبل کافی است آن را در هر مکان که فضای اتاقتان اجازه می‌دهد قرار دهید و چیدمان مورد نظر خود را اطراف آن بچینید. پیشنهاد ما این است از لوازم هم رنگ برای دکوراتیوِ پشت بخشِ نشیمن مبل ال استفاده کنید.

بهتر است روبروی قسمت ال مبل‌های تک نفره قرار دهید تا فضای مربعی شکل به وجود آمده با کمترین حالت ممکن اشغال شود. استفاده از جلو مبلی‌های کوچک برای چنین ساختاری بهتر است تا اینکه بخواهید از میز بزرگ و دست و پا گیر استفاده کنید.

مبل ال سفید - چیدمان مبل ال

مبل ال با کاناپه دو نفره قرینه

چیدمان مبل ال در خانه های کوچک شاید کار راحتی نباشد. چون فضای کم محدودیت بسیار بزرگی برای این کار به وجود می‌آورد.

مدل فوق از نمونه مبل حالت اول بزرگ‌تر است. به همین منظور باید در چیدمان اتاق از لوازم کمتری نسبت به حالت قبل استفاده کنیم، علت این که ما حالت‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم این است که ما فرض را بر این گرفتیم که اگر یک فضای کوچک با اندازه معین داشته باشیم، چگونه انواع مبل‌های ال با تنوع حالات مختلف در آن فضا قرار خواهیم داد.

در این مدل چون هر دو طرف اضلاع این مبل با هم برابر است پس فرقی نمی‌کند کدام قسمت را در بخش طولی اتاق و کدام یکی را در عرض قرار دهیم. برای این حالت پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن این که ساختار قرینه مبل فضا را یکنواخت می‌کند، از یک جلو مبلی نسبتا بزرگ استفاده شود و بجای استفاده از دو مبل تک نفره، از یک مبل استفاده شود.

مبل ال با کاناپه سه نفر و ضلع کوچک جدا شونده

این مبل به خاطر طول زیاد آن باید به نحوی در اتاق قرار گیرد که بخش بلندتر آن در راستای طول اتاق و همان ظور که انتظار می‌رود بخش کوچک‌تر آن در راستای عرض اتاق قرار گیرد. اگر مبل در این فضا بیش از حد فضا را درگیر کرده است، بهتر است از جلو مبلی استفاده نکنید و بجای آن از عسلی‌های متحرک که قابلیت جابجایی دارند بهره ببرید.

در این صورت فضای اتاق شما کمی بازتر به نظر می‌آید. به خاطر طویل بودن این مدل، از مبل‌های تک نفر استفاده نکنید؛ در عوض از فضای باقی مانده موجود در اتاق می‌توانید با قرار دادن انواع آباژور، گلدان‌های تزیین، استندها و یا حتی بوفه‌ها استفاده کنید. هر چند شلوغ کردن بیش از حد اتاق دلیلی برای زیباتر جلوه کردن آن نیست.

مبل ال کلاسیک - چیدمان مبل ال

مبل ال جدا شونده

این مبل حالت خاصی از تمام مدل‌های بالا را می‌تواند شامل شود. از مزیت‌های این مدل این است که به شما اجازه می‌دهد هر زمان که نیاز بود با برداشتن قسمت تشکیل دهنده ال، از محیط اتاق برای پذیرایی از میهمانان بیشتر استفاده کرده و هر زمان که نیازی به جدا سازی نبود، از آن به عنوان یک استراحتگاه برای خود بهره ببرید.

هم چنین در این مدل خاص میز عسلی متصل کننده اضلاع مبل نقش مهمی در کم جا بودن آن ایفا می‌کند و شما را از قرار دادن جلو مبلی و اشغال فضای بی خودی در جلوی مبلمان خود بی‌نیاز می‌کند. چنین مبلی معمولا برای خانه‌هایی که جمعیت آن‌ها دو نفر است، و حتی خانه‌های افراد مجرد، بسیار کاربردی و مخاطب پسند می‌باشد؛

چرا که از طرفی فضای کمی را در اتاق اختیار می‌کند و از طرفی می‌تواند مانند یک مبل تخت خواب شو عمل کرده و شخص را از تهیه تخت خواب جداگانه بی‌نیاز سازد. و این یعنی با این نوع چیدمان مبل ال در خانه های کوچک از پرداخت هزینه‌های مازاد نیز معاف خواهید شد. به همین دلیل از این نوع چیدمان به عنوان یکی از بهترین نوع چیدمان مبل ال در منازل کوچک یاد می‌شود.

نکاتی برای چیدمان مبل راحتی ال در خانه‌های کوچک

  1. به فاصله قرار گیری دیوار از مبل‌ها توجه کنید. هرچه محل قرار‌گیری مبل‌ها به فضا نزدیک‌تر باشد فضای بیشتری برای استفاده در اختیار خواهید داشت.
  2. سعی کنید که رنگ مبل‌ها با رنگ دیوار‌ها و فضای خانه هم‌خوانی داشته باشد زیرا تنوع رنگی زیادی جلوه ناخوشایندی به خانه می‌بخشد.
  3. هنگام خرید مبل ال موقعیت، مساحت و هماهنگی با دیگر اجزای خانه را در نظر بگیرید.
  4. اگر گوشه‌های سالن شما خالی است، نحوه چیدمان مبلمان ال بهتر است به گونه‌ای باشد که در کنج سالن قرار بگیرند تا از فضای وسط بیشتر بتوانید استفاده کنید. این نوع چیدمان برای خانه‌هایی با فضای کوچک کاربرد بسیاری دارد زیرا از فضای کناری خانه نیز استفاده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید