بسیاری از والدین با غذا خوردن کودکشان مشکل دارند و به نتیجه درستی نمی رسند. کودک بد غذا را می توان با ترفند هایی به خوردن غذا مشتاق کرد. در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ دستور تهیه غذاهایی که مورد علاقه ی کودکان است را برایتان قرار داده ایم.

فهرست محتوا نمایش

دلایل بد غذایی کودکان چیست؟

بد غذایی کودکان - کودک بد غذا

  • اشتهای کودکان به دلیل رشد و تغییر در فعالیت هایشان دائما تغییر می کند.
  • کودکان همچون زمان نوزادی شان به سرعت رشد نمی کنند، از این رو به مواد غذایی کمتری نسبت به قبل نیاز دارند.
  • کودکان شکم کوچک و گنجایش کمی برای مصرف مواد غذایی دارند.
  • کودکان نسبت به دنیای اطرافشان کنجکاو و علاقه مند هستند، به همین خاطر حواسشان را متوجه غذا خوردن نمی کنند و دوست دارند سرگرم محیط باشند.
  • کودکان می خواهند به والدین شان نشان بدهند که در تصمیم گیری مستقل هستند بنابراین خودشان می خواهند درباره ذائقه غذایی شان تصمیم بگیرند.

عوارض بد غذایی کودک

بد غذایی کودکان آسیب های بسیاری در زمینه جسمی و روانی به همراه دارد، برای همین ریشه یابی و درمان این مسئله بسیار مهم است. تعداد زیادی از پزشکان این نظریه را پذیرفته اند که افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان مستقیماً با رژیم غذایی مرتبط است. برای مثال افرادی که تقریباً از عدم مصرف میوه و سبزیجات به خوردن هشت وعده در روز روی آوردند، افزایش رضایت از زندگی را گزارش کرده اند. در این جا برخی عوارض بدغذایی کودک مطرح شده است.

  • کمبود تمرکز و توجه
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات رفتاری
  • افسردگی
  • مشکلات معده
  • بی خوابی کودک
  • کاهش شادی و خوشحالی
  • پوسیدگی دندان
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • سرطان های مختلف
  • اختلالات تغذیه

در مقابل کودک بد غذا چه کنیم ؟

غذا نخوردن کودک - کودک بد غذا

مطمئن شوید کودک شما غذا نمی‌خورد

یک روز توجه کنید تا شب کودک شما چه چیزهایی می‌خورد و هرچیزی که می‌خورد حتی یک عدد شکلات را بنویسید. در شب بررسی کنید که آیا کودک شما واقعاً بد غذا هست! یا به دلیل خوردن چیزی به غیر از غذا مثل هله هوله سیر می‌شود و نیازی به خوردن غذا احساس نمی‌کند. برای مثال:

ممکن است از ۱ ساعت قبل از ناهار بستنی بخورد و یک بستنی کامل برای یک کودک ۱ تا ۲ ساله به اندازه یک وعده ناهار انرژی دارد.

ممکن است شیر یا ابمیوه زیاده می‌خورد. شیر و آبمیوه کالری بالایی دارند و موجب سیر بودن و عدم غذا خوردن کودک می‌شود. سعی کنید اگر کودک شما شیرخوار است میزان شیر را کم کنید یا اگر بزرگ‌تر از ۲ سال است، در روز فقط یک لیوان شیر آن هم در وعده میان وعده به او بدهید. یعنی ۳ ساعت مانده به ناهار یا شام.

ممکن است به او تیکه تیکه غذا می‌دهید و همین موجب می شود خودتان متوجه نشوید چقدر خورده و کودک هم اصلاً احساس گرسنگی نکند. با یادداشت کردن همه چیزی که می خورد بیشتر متوجه می شوید که آیا کودک شما غذا نمی خورد یا غذای درستی نمی خورد!؟

خوردن میان وعده‌های سنگین و چرب و پرقند موجب می‌شود کودک شما از خوردن غذای اصلی سربازبزند.

توجه: اگر کودک شیرخواره دارید باید توجه داشته باشید کودک مخصوصاً کودک بدغذا دوست دارد تمام انرژی روزانه خود را از شیرمادر یا شیر خشک دریافت کند که این می تواند برای مادر خیلی آزاردهنده باشد. بنابراین حتماً به میزان شیری که به او می دهید توجه کنید باید میزان شیر را کم کنید تا کودک بیشتر غذا بخورد.

تا یادم نرفته: اگر کودک شما شیرخواره دارید حتما این دو پست را بخوانید تا به روش صحیح از شیر گرفتن کودک و از پوشک گرفتن کودک آشنا شوید. در آنجاهم نکات خوبی براتون نوشتم که کمک میکنه راحت‌تر از این دو چالش عبور کنید.

اشتهای کودک بد غذا را تقویت کنید

اگر فرزند شما به طور کامل یا خوب غذا نمی خورد می توانید مقدار غذای کمتری را برای او در نظر بگیرید و هرگز او را مجبور نکنید که تمام محتویات بشقاب خود را بخورد. چرا که کودک در این حالت وعده های غذایی اش را با استرس می خورد و از این بابت خوشحال نخواهد بود.

سعی کنید او را برای خوردن غذا و یا نوشیدن آب تحسین و ستایش کنید. بدین ترتیب او برای جلب توجه شما و دریافت تشویق هایتان با اشتها غذا می خورد. می توانید میان وعده های سالم و مغذی را همچون میوه و سبزیجات تازه برای کودک خود در نظر بگیرید.

اگر گاهی کودک شما غذا نمی خورد، زود نگران نشوید، چرا که شاید او در آن زمان گرسنه نیست ولی بعدا تمایل به خوردن داشته باشد. در هر صورت کودک شما گرسنه نمی ماند و اگر احساس گرسنگی داشته باشد خودش برای خوردن پیش قدم می شود.

نحوه غذا دادن به کودک - کودک بد غذا

حساس نشوید و زیاد توجه نشان ندهید

اگر فرزند شما از غذایی که تا کنون می خورده ناگهانی بدش آمد و از خوردن آن امتناع ورزید ، توجه زیادی نکنید و بگذارید هرچه دوست دارد را بخورد. بعد از اینکه غذا خوردن تمام شد اگر او آن غذا را نخورده بود نیز بدون توجه به او بشقابش را بردارید.

اما اگر صریحا به شما گفت که از لوبیا در غذا خوشش نمی آید، حساس نشوید و دوباره در غذا لوبیا بریزید، اینگونه او می فهمد که علاقه نداشتنش جلب توجه نمی کند و غذایش را می خورد.

نمودار رشد فرزند خود را بررسی کنید.

۲- به نمودار رشد او توجه داشته باشید. اگر بچه قد و وزن نرمال دارد پس نگران نباشید این نشان می‌دهد کودک شما کالری مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. چاق و تپل بودن کودک الزاماً نشان از سالم بودن او نیست. مهم این است که کودک شما نمودار رشد نرمال و خوبی داشته باشد.

چند نوع غذا نپزید برای کودک بد غذا

همیشه برای خانواده تان یک نوع غذا بپزید تا به کودکتان بفهمانید که باید غذای خانواده را میل کند پس هیچگاه به او پیشنهاد چند نوع غذا را ندهید تا از میان آنها یکی را برگزیند زیرا اینگونه آنها خانه را با رستوران اشتباه می گیرند و هر روز از شما انتظار پختن چند نوع غذا را دارند و پیام نادرستی از غذا خوردن دریافت می کنند.

کارهایی که نباید در مقابل کودک بد غذا انجام دهید

  • هیچ وقت دنبال کودک برای غذا دادن ندوید.
  • وقتی حواسش نیست قاشق را در دهانش نبرید.
  • برای غذا خوردن یا نخوردنش شرط نگذارید.

این اینکارها کودک شما را لج باز می‌کند. صبر داشته باشید و بی‌جهت این حس را به کودک خود ندهید که اگر غذا نخورد، میتواند از شما سوءاستفاده کند و شما هرکاری می‌کنید که او غذا بخورد.

به زمان گرسنگی کودک بد غذا توجه کنید

اگر فرزندتان زمانی که گرسنه نیست، مجبور به خوردن کنید، تنظیم اشتهای درونی او به هم می ریزد. او بهتر از شما می داند چه زمانی گرسنه است پس اجازه دهید زمان گرسنگی اش غذا بخورد.

استقلال بچه را در نظر داشته باشید.

بچه ها به شدت استقلال طب هستند و دوست دارند بیشتر کارها را خودشان انجام دهند. بنابراین به هیچ وجه قاشق را به زور از دست بچه نگیرید که خودتان به او غذا بدهید. اینکار موجب لجبازی بیشتر بچه می‌شود.

علت بد غذایی کودک - کودک بد غذا

همانطور که بچه راه رفتن بلد نیست و باید مدام زمین بخوره تا یاد بگیره و همه ما این دوران را پشت سر گذاشتیم، پس انتظار نداشته باشید، بچه‌ها برای سال‌های اول بدون اینکه غذا را بریزند و لباسشان را کثیف کنند، غذا بخورند. پس اصلاً بچه را برای کثیف کردن خودش سرزنش نکنید و متوجه باشید که او در حال یادگیری است و همیشه یک رو فرشی یا یک ملافه زیر کودک که در حال غذا خوردن هست پهن کنید که با خیال راحت اجازه بدهید خودشان غذا بخورند.

غذاهای جدید را وارد برنامه غذایی کودک بد غذا بکنید

گاهی والدین تصور می کنند که کودک آن ها بدخلق و لجباز است و تنها یک یا دو غذای خاص را برای خوردن قبول می کند. اما فراموش نکنید که شما می توانید با خلاقیت به خرج دادن، غذاهای جدیدی را چه به لحاظ طعم و مزه و چه به لحاظ شکل ظاهری برای کودک خود تهیه کنید و از او بخواهید که آن ها را امتحان کند. کودک شما حتما از دیدن غذاهای جدید هیجان زده می شود و اشتیاق بیشتری به خوردن از خودش نشان می دهد.

از هر فرصتی برای غذا دادن به کودک بد غذا استفاده نکنید.

  • برای غذا دادن به او ساعت مشخصی داشته باشید، مثلا بین ۱۲ تا ۱ ظهر وقت ناهار باشد.
  • دنبال کودک راه نیافتید و به او غذا بدهید، اجازه دهید یاد بگیرید که باید در سر سفره یا میز بشنید و غذا بخورد.
  • موقع تماشای تلویزیون یا بازی کردن به کودک غذا ندهید.
  • کارهایی نکنید که کودک برای غذا خوردن گول بخورد، مثل دادن اسباب بازی دلخواهش یا هواپیما کردن غذا و … اینکارها کودک را برای خوردن غذا به نوعی پرتوقع می‌کند و انتظار دارد همیشه اینکارها رو بکنید تا غذا بخورد.

از غذا به عنوان پاداش یا مجازات استفاده نکنید

اگر والدین غذا را به عنوان پاداش رفتار خوب در نظر بگیرند و یا از آن به عنوان ابزاری برای تنبیه و مجازات کودکشان استفاده کنند در رفتار تغذیه ای کودکشان اختلالات بسیاری را به وجود می آورند. مثلا ممکن است کودک شما اتاقش را مرتب نکرده باشد و به این خاطر شما او را از خوردن دسر محروم کنید.

به این ترتیب او این تصور را دارد که شما غذا را وسیله ای برای آزار و تنبیه او قرار داده اید. اگر هم به کودک خود بگویید که در قبال انجام یک کار خوب مجاز به خوردن خوراکی هایی که دوست دارد، هر جند مضر باشد، مانند چیپس و پفک و … سخت در اشتباه هستید چرا که او تغذیه را با هدف اشتباهی دنبال کرده و احساس می کند هر گاه رفتاری مطابق با میل شما انجام بدهد می تواند خوراکی هایی را بخورد که برایش مفید نیستند. گاهی تشویق به خوردن در قبال پاداش باعث می شود کودکتان علی رقم اینکه سیر است، به زور غذا بخورد و دچار چاقی یا عادات بد تغذیه ای شود.

مادر کودک بد غذا باید بداند که

مهمترین و مهمترین نکته برای از بین بردن بد غذایی در کودک این است که مادر اضطراب و استرس خود را کنار بگذارد.

بگذارید بیشتر توضیح بدهم:

یکی از اصلی‌ترین مواردی که موجب بد غذایی در کودک می‌شود، دلسوزی نابجای والدین بخصوص مادر است. این را بدانید هیچ بچه‌ای در دنیا با یک وعده غذا نخوردن آسیب نمی‌بینید.

پس اگر کودک بد غذا دارید شاید بخاطر همین مورد خیلی مهم باشد که اگر فقط ۳ الی ۴ روز تحمل کنید و پا روی این دلسوزی خودتون بگذارید، بهتون قول می‌دهم ۸۰ درصد موضوع بد غذایی کودک شما حل می‌شود. میدونم سخته ولی اگر دوست دارید کودک بد غذا نداشته باشید و مشکل بدغذایی کودک خود را برای همیشه حل کنید فقط چند روز تحمل کنید.

غذا نخوردن کودک - کودک بد غذا

اگر برای مثال کودک شما ناهار نخورد به هیچ عنوان به او هله هوله و یا دسر ندهید. به او بگوید الان سفره جمع شده غذا نداریم و باید تا میان وعده صبر کند.

در این فرصت تمام هله هوله‌ها و غذاها رو از دسترس او خارج کنید و تا ۲ الی ۳ ساعت بعد از ناهار که زمان میان وعده می‌رسد به هیچ عنوان به غیر از آب به او چیزی ندهید.

زمان میان وعده، ناهار را دوباره گرم کنید.ازش بخواهید بنشیند و اگر دوست دارد خودش و یا شما به او غذا بدهید. خواهید دید که با میل خیلی بیشتر غذا می‌خورد.

با اینکار کودک متوجه می‌شود هر غذایی زمان و وقت مشخص دارد و ایندفعه موقع ناهار می‌نشید و کامل غذا می‌خورد.

گاهی اوقان کودک در وعده ناهار غذا نمی‌خورد، چون میداند هر وقت بخواد میتونه یه چیزی بخوره و شما بهش اونایی که دوست داره مثل هله هوله میدید، در نتیجه موقع ناهار نیاز و میلی برای خوردن ندارد. پس لطفاً اینکار را نکنید و همه چیز در وقت مشخص باشد.

(اشتباه منم برای بد غذا شدن پسرم در سن ۲ سالگی همین بود و خوشبختانه این دلسوزی رو کنار گذاشتم و بعد از یک هفته کاملاً عوض شد.)

توجه: اگر غذایی را برای اولین بار به بچه می‌دهید اگر برای بار اول و دوم نخورد یا خیلی دوست نداشت، زود تسلیم نشوید برای اینکه کودک به یک غذای جدید عادت کند تحقیقات نشان داده، باید ۱۰ تا ۱۵ بار از آن غذا بخورد.

در مورد غذا و سلامتی با کودک بد غذا صحبت کنید

شما به عنوان والدین کودکتان نقش مهمی در آموزش او دارید. او بسیاری از دانسته هایش را از شما یاد می گیرد و اگر شما با او درباره سلامتی و تغذیه سالم، ویتامین های موجود در مواد غذایی و … صحبت کنید. به کودک خود بگویید که چه چیزی برای رشد او خوب است و چه مواد خوراکی منجر به سلامتی اش می شود.

ترفندهایی برای ترغیب کودک به خوردن غذا

بعد از اینکه نکات بالا را رعایت کردید، حالا باید میل به غذا خوردن را در کودک خود تقویت کنید، که ترفندهایی که در ادامه می‌نویسم بهتون خیلی کمک می کند:

تزیین غذا

یکی از موثرترین روش‌ها برای ترغیب بچه به غذا خوردن اینکه در غذا را براش تزیین کنید یا تو ظرف های قشنگ و رنگی رنگی براش غذا بکشید. زیبا بودن شکل غذا همونطور که خودمون رو ترغیب به خوردن می‌کند، موجب میشه اگر کودک بد غذا دارید بیشتر به خوردن میل نشان دهد.

کودک را در درست کردن غذا شریک کنید

با توجه به سن کودکتون اونو در آشپزخونه موقع پخت غذا راه بدید و اجازه بدید کارهای کوچک درست کردن غذا را بر عهده بگیرد مثل:

  • برای صبحانه پنیر و گردو را آن طور که دوست دارد در بشقاب بچیند.
  • تخم مرغ آبپز سرد شده را پوست بگیرید.
  • یکم روی سبزیجات آب بگیرید تا تمیز شوند.
  • و …

اینکار هم اعتماد بنفس بچه را بالا میبرد هم کمک میکند میل بیشتری به خوردن غذا نشان دهد.

راستی حتما سر سفره جلوی پدر یا بقیه افرادی که حضور داشتند، بگید مثلاً مریم امروز در درست کردن غذا به من کمک کرده و از پدرش زیر میزی بخواهید که از غذای امروز تعریف کنه. همه اینها در اعتماد به بنفس فرزند شما خیلی تأثیر دارد.

غذای مناسب کودک - کودک بد غذا

روش پخت غذا برای کودک بد غذا را تغییر دهید

اگر کودک شما مثلاً تخم مرغ آبپز نمی‌خورد، اما نیمرو شده آن را می‌خورد، خب مهم نیست. به او تخم مرغ نیمرو بدهید. مهم این است که تخم مرغ بخورد. بعداً که بزرگتر شد کم کم به او تخم مرغ آبپز هم بدهید.

اگر گوشت نمی‌خورد. سعی  کنید گوشت چرخ کرده به غذا بزنید یا خیلی ریز کنید که بدون اینکه متوجه شود گوشت بخوردو به طعم آن عادت کند. کم کم در بزرگسالی خودش می‌خورد، چون طعمش برایش آشناست.

اشتیاق خود را به غذا نشان دهید

خودتان با میل و بَه بَه کنان غذا و میوه بخورید. بدون اینکه بخواهید به او اصرار کنید بخورد. برای مثال چند عدد هلو نرم و رسیده بشوید و شروع به خوردن با میل کنید و چند بار بگید وای چقدر خوشمزست. و اصلاً به کودکتون نگید توهم بیا بخور. اگر اومد یکی بهش بدید و اصلاً بهش نگا نکنید و به خوردن ادامه دهید تا خودش بخورد.

بعضی بچه‌ها برای جلب توجه اگر ببیند شما زیاد به خوردن یا نخوردن آنها حساس هستید با دیدن اینکه دارید بهشون نگا م‌ کنید از خوردن سرباز می‌زنند.

در جمع غذا بخورید

سعی کنید وعده ناهار خودتان و سایر افراد خانواده را طوری تنظیم کنید که همه باهام در سفره بنشنید، همراه با کودک خود غذا بخورید، در بین غذا خوردن باهم حرف بزنید و اجازه صحبت به کودک خود هم بدهید.

باهم غذا خوردن میل به خوردن را در کودک بیشتر می‌کند. بخصوص اگر یک یا چند همراه کوچک دیگر هم داشته باشد. برای مثال بچه‌ها در مهد کودک بهتر و بیشتر غذا می‌خورند چون باهم می‌خورند.

راهکارهایی برای کودکانی که این مواد غذایی را نمی خورند

راهنمایی برای کودکانی که تخم مرغ سفت شده را نمی خورند

  • زرده و سفیده تخم مرغ را با 2 قاشق شیر مخلوط کرده و در روغن بپزید.
  • سیب زمینی پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده کنید و به آن کمی کره یا روغن زیتون بزنید.
  • در ته قابلمه ای که برای او کته درست می کنید تخم مرغ را بزنید و با نصف استکان ماست بریزید (مثل ته چین)
  • ماکارونی را آب کش کنید، یک تخم مرغ را با یک استکان شیر مخلوط کنید، کمی پنیر در آن رنده کنید و با ماکارونی دم کنید.
  • با کمی کره یا شیر تخم مرغ سفت شده را نرم کنید.
  • زرده و سفیده تخم مرغ را هم بزنید و داخل سوپ بریزید.
  • تخم مرغ را به سوپ او اضافه کنید.

کودکانی که شیر نمی خورند

  • ماکارونی و شیر و پنیر درست کنید.
  • شیر برنج و فرنی برای کودک درست کنید.
  • در وعده های غذایی کودک ماست و دوغ و را بگنجانید.
  • آرد و کره و شیر را به سوپ اضافه کنید.

لجبازی کودکان - کودک بد غذا

کودکانی که گوشت نمی خورند:

  • گوشت را به خوبی پخته و به حلیم اضافه کنید.
  • برنج را در آب گوشت یا مرغ بریزید و به صورت کته نرم درست کنید.
  • گوشت را کاملا بپزید و نرم کنید و به حبوبات اضافه کنید و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق مرباخوری آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه به آن بیافزایید.
  • گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته قلقلی درآورید و در غذاها بریزید.
  • از گوشت مرغ یا ماهی استفاده کنید.
  • اگر کودک گوشت نمی خورد به او زرده تخم مرغ، سفیده تخم مرغ، عدس، پنیر با بادام یا گردو، لوبیا چیتی پخته شده، بادام زمینی بدون پوست، شیر و ماست بدهید.

در اثر اجبار به خوردن در کودکان چه تاثیراتی پدید می آیند؟

    • علاقه کودکان به غذا کمتر می شود

اگر کودک شما برای غذا خوردن تحت فشار قرار بگیرد، به واسطه این تجربه منفی، کم کم علاقه اش را به غذا از دست می دهد. کودکان خیلی زود بین غذاها و تجربیاتشان از آن ها ارتباط ایجاد می کنند. اگر كودک شما بیش از ظرفیت و میل باطنی اش مجبور به خوردن شود، دچار احساسات منفی و بی میلی می شود.

    • با وجود گرسنگی از خوردن امتناع می کند

به عنوان مثال شما کودکی دارید که می خواهد برای اولین بار کلم را امتحان کند. ممکن است کودک شما مانند هزاران انسان دیگر از خوردن کلم لذت نبرد، بوی آن را ناخوشایند بداند و یا طعم آن به ذائقه اش خوش نیاید. اگر شما در این شرایط سعی کنید به زور کلم را در دهان کودکتان بگذارید و یا او را به خوردن وادار کنید، او در اولین تجربه خوردن کلم دچار یک حس منفی شدید می شود و حاضر نیست دیگر چنین حالتی را تجربه کند.

او از خوردن غذا بیزار می شود، حتی در زمان گرسنگی نیز از خوردن امتناع خواهد کرد. اگر می خواهید به واسطه خواص کلم آن را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید به هیچ عنوان نباید به اجبار آن را به کودکتان بدهید.

مثلا به او نگویید که یک دختر خوب دختری است که کلم هایش را می خورد، یا نگویید که با نخوردن کلم خنگ می مانی، تا کلم ها را نخوری نمی توانی بازی کنی و یا الفاظ دیگری از این قبیل. به این ترتیب احساس تنفر کودکتان از آن ماده غذایی بیشتر می شود. شما با تغییر در شکل و مزه و بوی کلم می توانید بدون اینکه کودکتان متوجه شود به او کلم بدهید، بدون هیچ زور و اجباری!

    • پرخوری و اضافه وزن

فشار آوردن به کودک برای غذا خوردن، باعث می شود که کودک شما نتواند اشتهای خودش را کنترل کند. او حد و حدود خوردن و گنجایش معده اش را از دست می دهد و برای راضی کردن شما بیشتر و بیشتر می خورد. شما باید به کودکتان فرصت بدهید تا بیاموزد که سیگنال های گرسنگی و سیری بدن خود را درک کرده و بشناسند.

به این صورت که اگر احساس گرسنگی دارد غذا بخورد و زمانی که احساس سیری کرد از خوردن دست بکشد. متاسفانه شما با اجبار کردن کودکان بد غذا به خوردن بی رویه، باعث می شوید که آن ها با این علائم مهم بدنشان آشنا نشوند.

آن ها ممکن است زیاد فعالیت نکرده باشند و گرسنه نباشند، در این حالت اگر مجبور به خوردن شوند، گنجایش معده شان افزایش می یابد، دل درد می گیرند و کالری زیادی را به اجبار وارد بدن خود می کنند و چیزی که نسیبشان می شود یک هیکل بد فرم و یک چاقی همراه با عوارض بسیار است.

بهترین غذا برای کودک - کودک بد غذا

برای کودک بد غذا چی درست کنیم

مرغ انگشتی با ماست

بعضی از کودکان خردسال بافت گوشت را دوست ندارند، اما بزرگسالان و کودکان به یک اندازه این غذا را دوست دارند. تقریباً همهٔ افراد طعم مرغ برشته را برای یک وعده‌ٔ سالم روزانه ترجیح می‌دهند. مرغ را در ‌کمی ماست رقیق کم‌چرب بخیسانید تا نرم شود. این کار باعث می‌شود که همان بافت لطیف شکل سرخ‌شده‌ٔ این غذا را داشته باشد. اگر روز پرمشغله‌ای دارید، می‌توانید مرغ را شب قبل بخیسانید. بچه‌ها دوست دارند با انگشتانشان غذا بخورند و این مرغ برای دهان‌های کوچک آنها به اندازهٔ کافی مرطوب و ترد است.

مواد لازم

این مقدار مواد اولیه اندازهٔ هشت پرس از این غذا درست می‌کند:

  • ۲ عدد سینه‌ٔ مرغ بدون پوست و بدون استخوان، برش‌داده‌ به شکل نوارهای ۲/۵ سانتی؛ مجموعاً ۴۵۰ گرم
  • ۴۷۳ میلی‌لیتر ماست کم‌چرب یا آب ماست
  • ۳ شاخه آویشن یا رزماری تازه
  • یک کیسهٔ بزرگ با قابلیت بسته شدن مجدد
  • یک عدد تخم‌مرغ
  • ۲ لیوان پودر سوخاری گندم کامل
  • ۲ قاشق غذاخوری دانهٔ کنجد
  • یک قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • یک عدد پیاز
  • یک قاشق غذاخوری جعفری خشک‌شده یا یک قاشق غذاخوری جعفری خردشده تازه
  • یک چهارم لیوان پنیر پارمزان رنده‌شدهٔ ریز
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری فلفل

دستور تهیه

برای تهیهٔ مرغ با ماست به ترتیب زیر عمل کنید:

  • مرغ، ماست رقیق، آویشن یا رزماری را درون یک کیسه‌ٔ زیپ‌کیپ قرار دهید و به مدت ۴ ساعت یا یک شب کامل، تا ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید.
  • روی یک تکه کاغذ شیرینی‌پزی یا فویل آلومینیوم، پودر سوخاری، دانهٔ کنجد، پیاز خیلی ریز و پودر سیر، جعفری و پنیر پارمزان را مخلوط کنید.
  • بعد از اینکه زمان خواباندن مرغ در ماست تمام شد، آن را از کیسه خارج و با دستمال کاغذی خشک کنید. آب ماست را هم دور بریزید.
  • تخم‌مرغ را خوب بزنید و آن را در یک ظرف کم‌عمق قرار دهید.
  • نصف میزان نمک و فلفل سیاه را روی هر دو طرف مرغ را بپاشید، به تخم‌مرغ آغشته کنید و در پودر سوخاری بزنید.
  • درحالی‌که فر را روی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم می‌کنید، مرغ‌های آغشته به مواد را برای کمک به چسبیدن پودر سوخاری به گوشت داخل یخچال قرار دهید.
  • یک توری سیمی مشبک را روی سینی فر قرار دهید تا هر دو طرف کتلت ترد شود.
  • هر دو طرف مرغ‌ها را با اسپری پخت‌وپز بدون چربی اسپری کنید.
  • مرغ‌ها را روی توری مشبک بگذارید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بپزید و یک بار برگردانید تا گوشت داخل آنها صورتی نباشد.
  • سپس آنها را از فر درآورید.
  • بقیهٔ نصف قاشق چای‌خوری نمک باقی‌مانده را روی آنها بپاشید و سرو کنید.

کودکان بد غذا - کودک بد غذا

حمص خانگی

حمص هم بافت نرمی دارد که کودکان دوست دارند و برای دادن حبوبات به کودکان مناسب است. حمص را در خانه درست کنید تا بتوانید چاشنی زدن آن را خودتان کنترل کنید. دیپ حمص را با نان پیتا یا نان سنگک سرو کنید. حمص همچنین می‌تواند به عنوان سس ساندویچ جای سس مایونز را بگیرد.

مواد لازم

مواد اولیه برای تهیهٔ حمص خانگی به شکل زیر است:

  • یک لیوان نخود
  • ۲ لیوان روغن زیتون فرابکر
  • یک و نیم قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۳ پر سیر
  • ۳ قاشق غذاخوری ارده
  • یک قاشق قاشق چای‌خوری نمک
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری فلفل

دستور تهیه

برای تهیهٔ حمص خانگی به ترتیب زیر عمل کنید:

  • نخود را در حداقل ۴ لیوان آب بجوشانید.
  • شعله را کم کنید تا در حالت نیم‌جوش بپزد، تا وقتی نرم شود.
  • بعد از پخت مقداری از مایع پخت را نگه دارید.
  • همه‌ٔ مواد غذا را در یک غذاساز پوره کنید تا کاملاً یک‌دست شوند.
  • اگر قوام آن بیش از حد غلیظ است، مقداری از مایع پخت باقی‌مانده را اضافه کنید و دوباره تا وقتی نرم شود پردازشش کنید.
  • حمص شما آماده است. آن را با نان یا سبزیجات سرو کنید.

سوربهٔ نارنجی یا بستنی یخی نارنجی

سوربه نوعی بستنی است و این نسخه‌ٔ سالم سوربه‌ٔ نارنجی شما را به یاد بستنی میوه‌ای‌ها یا آلاسکاهای کودکی‌ می‌اندازد. این خوراکی‌ نوستالژیک در ماه‌های گرم تابستان خنکی لذت‌بخشی دارد.

مواد لازم

این مقدار مواد اولیه به اندازهٔ حدوداً هشت بستنی درست می‌کند:

  • یک و نیم قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده‌شده
  • دو سوم لیوان شکر دانه‌ریز
  • یک لیوان آب پرتقال
  • ۲ لیوان شیر بدون چربی
  • ۲ لیوان ماست سادهٔ بدون چربی

دستور تهیه

برای تهیهٔ بستنی یخی به ترتیب زیر عمل کنید:

  • همه‌ٔ مواد را در مخلوط کن یا غذاساز مخلوط کنید تا یک‌دست شوند.
  • آن را داخل قالب‌های یخ مکعبی یا شکل‌دار یا قالب بستنی یخی مخصوص بستنی یخی بریزید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت یا تا زمانی که سفت شود در فریزر قرار دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید