گل و گیاه در محل کار شما میتواند اثرات مثبت بسیاری را به همراه داشته باشد.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شما را با این اثرات مثبت آشنا کنیم.

گل و گیاه در محل کار - گلدان های رنگی

فهرست محتوا نمایش

اهمیت وجود گل و گیاه در محل کار

در پژوهش های بسیاری آمده است که وجود گل و گیاه در محل کار و ادارات سبب شادابی افراد محل کار میشود. از جمله تاثیرات وجود گل و گیاه در محل کار میتوان به افزایش روحیه کارمندان در ساعات کاری اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که آن دسته از افرادی که بیشتر اوقات خود را در طبیعت و نزدیکی گیاهان سپری می کنند نسبت به افرادی که بیشتر در مکان های بسته وقت میگذرانند، دیدگاه بهتری به زندگی دارند.

بسیاری از کارمندان محل کار را خانه دوم خود می‌دانند. بااین‌حال ۸ تا ۹ ساعت ماندن در دفتر کار معمولا خسته‌کننده است. از آنجایی که باید ساعات طولانی پشت میز کار بنشینید، بهتر نیست که فضای اطراف خود را به محیطی شادی‌آور و انرژی‌بخش تبدیل کنید ؟ چند گیاه آپارتمانی در اطراف خود بگذارید تا فضای کاری سرسبز و بانشاط داشته باشید. وجود گل و گیاه در محل کار نه‌تنها فضا را زیباتر می‌کند، بلکه برای سلامت جسمی و روانی شما نیز مفید است. 

تأثیرات هم‌زیستی با طبیعت در محل کار

«هم‌زیستی با طبیعت» (Biophilic) روشی جدید برای طراحی محیط‌ هایی است که در آنها زندگی، کار یا تحصیل می‌کنیم. به‌کمک این روش طراحی دکوراسیون داخلی، مردم می‌توانند با طبیعت ارتباط بیشتری داشته باشند. 

کاهش استرس با گل و گیاه در محل کار

بر اساس نظریه هم‌زیستی با طبیعت، انسان‌ در مواجهه با مناطق طبیعی و مناطق شهری واکنش‌های متفاوتی نشان می‌هد. حضور در مناطق طبیعی باعث می‌شود که احساس آرامش بیشتری داشته باشیم. علاوه‌بر این، عناصر طبیعی تا حدی سبب افزایش توانایی ذهنی و کاهش استرس ما می‌شوند.

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه سوری انگلستان، گیاهان می‌توانند طبیعت سبز و سرزنده را مستقیما وارد محل کار کنند. بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه سیدنی استرالیا در سال ۲۰۱۰ نیز محیط‌های کاری که با گیاهان تزئین شده‌اند، چنین مزایایی دارند:

  • کاهش ۳۷درصدی اضطراب کارکنان؛
  • کاهش ۴۴درصدی خشونت در محل کار؛
  • کاهش خستگی مزمن کارکنان تا حدود ۴۰درصد؛
  • کاهش ۵۸درصدی میزان افسردگی کارکنان.
از آنجایی که رنگ سبز آرامش‌بخش است، می‌توانید از گیاهان سرسبزی مانند گل خار مریم یا کاکتوس خمره‌ای برای کاهش استرس در محل کار کمک بگیرید.

تصفیه هوا با گل و گیاه در محل کار

ساختمان‌های اداری مدرن اغلب ۱۰ برابر بیش از فضای آزاد آلاینده دارند. بعضی از علل رایج آلودگی محیط‌های اداری عبارت‌اند از:

  • کپک‌ها؛
  • فرمالدئید؛
  • کنه‌های گردوغبار؛
  • مونوکسیدکربن؛
  • تمیزکننده‌های شیمیایی.

این عوامل آلودگی در مبلمان اداری، فرش‌ها و وسایلی مانند رایانه‌ و چاپگر که روزانه با آنها سروکار داریم یافت می‌شوند. وجود گل و گیاه در محل کار میزان رطوبت هوا را تا حدی کنترل می‌کند و انتشار دی‌اکسیدکربن را به حداقل می‌رساند. درنتیجه کیفیت هوا بهتر می‌شود، کمتر از قبل خسته می‌شوید و دچار بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه و گلودرد نخواهید شد. علاوه‌بر این، خلق‌وخوی شما هم بهتر می‌شود. گیاهان در محیط کار سبب تمیزی هوا و تثبیت میزان رطوبت می‌شوند.

گل و گیاه در محل کار - گیاه در شرکت

در پارس مگ بخوانید : گیاهان آپارتمانی مقاوم برای نگهداری در منزل کدامند ؟

افزایش بهره‌وری با گل و گیاه در محل کار

طبق پژوهش محققان دانشگاه اکستر انگلستان، کارمندان با وجود گل و گیاه در محل کار عملکرد بهتری دارند. نتایج تحقیقات این دانشمندان حاکی از آن است که با وجود گیاهان آپارتمانی و دکوراسیون سرسبز در محیط کار، بازدهی کارکنان تا ۱۵درصد بیشتر می‌شود. این میزان بازدهی برای کارمندانی که زمان بیشتری را در محل کار می‌گذرانند، بیشتر از این نیز خواهد بود. وجود گیاهان در اطراف این دسته از کارمندان سبب می‌شود که تمرکز بیشتری داشته باشند.

بر این اساس، پیشنهاد می‌کنیم که برخی از فضاهای اداری مشترک یا مکان‌هایی را که تمام کارکنان می‌توانند ببینند به پرورش گیاهان اختصاص بدهید. گونه‌های چشم‌نواز گیاهانی نظیر ورزیا زبرا، دراسنای پرچمی یا بامبو برای زیباسازی فضاهای معمولی عالی‌اند.

به حداقل رساندن صداهای مزاحم با گل و گیاه در محل کار

حتما درختان و گیاهانی را دیده‌اید که در حاشیه جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها کاشته شده‌اند، اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که دلیل وجود گیاهان در چنین مکان‌هایی چیست؟ این گیاهان علاوه بر زیباسازی فضای جاده‌ها و شهرها، سبب کاهش آلودگی صوتی می‌شوند. گیاهان در محیط کار هم می‌توانند همین کارکرد را داشته باشند.

به زمان قطع‌شدن هر صدایی از منبعش تا زمانی که دوباره سکوت برقرار می‌شود، «زمان طنین» می‌گویند. وجود گیاهان بر مدت‌زمان طنین اثر می‌گذارد. در فضاهایی که سطوح سخت مانند کف‌های چوبی و دیوارهای بتنی یا مرمری دارند این مدت زمان افزایش می‌یابد، درنتیجه سروصدا بیشتر می‌شود. گیاهان در چنین فضایی سروصداهایی را جذب می‌کنند که ممکن است حواس کارکنان را پرت کنند و بهره‌وری آنها را کاهش دهند.

قراردادن گلدان‌های بزرگ‌تر در اطراف و گوشه‌های محل کار بهترین راه برای بهره‌مندی از این مزیت گیاهان است. برخی از گیاهان بلندتر مانند دراسنا رفلکسا و فیکوس بنجامین برای این کار مناسب‌ترند.

افزایش خلاقیت با گل و گیاه در محل کار

کاهش خلاقیت کارکنان را باید جدی بگیرید. در شرایطی که ایده جدیدی به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسد، باید فضای کاری را طوری طراحی کنید که به افزایش خلاقیت کارکنان کمک کند. وجود گیاهان، حتی درختچه‌های سرسبز کوچک، به کارکنان کمک می‌کند تا به ایده‌های جدید برسند. نور طبیعی و فضایی که برای پرورش گیاهان پربرگ ضروری است، بر افزایش خلاقیت نیز تأثیر مثبتی دارد.

تا مدت‌ها تصور می‌شد که وجود گل و گیاه در محل کار سبب حواس‌پرتی کارکنان می‌شود، اما این موجودات سرسبز به شما کمک می‌کنند تا خلاقانه‌تر فکر کنید. بوییدن گل‌ها حواس شما را تحریک می‌کند. درنتیجه دچار رخوت نمی‌شوید و ذهن بازتر و خلاق‌تری خواهید داشت.

بهتر است در اطراف میز کار خود گیاهانی مانند ساکولنت، شامادورا یا کاج مطبق قرار بدهید چون این گیاهان هم منظره چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند و هم عطر خوبی دارند. مثلا هربار که کاج مطبق را آب‌پاشی می‌کنید، عطر کاج در فضا می‌پیچد.

بهبود سلامت کارکنان با گل و گیاه در محل کار

کاهش روزهای بیماری یکی از تأثیرات وجود گل و گیاه در محل کار است. گیاهان سموم فضا را دفع می‌کنند و در شاداب‌شدن فضا نقش دارند. اگر محل کار شما تهویه خوبی نداشته باشد، کارکنان در معرض خطر ابتلا به «سندرم ساختمان بیمار» قرار می‌گیرند؛ افرادی که در محیط سربسته دچار علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، نداشتن تمرکز و حتی نشانه‌های بیماری آنفولانزا می‌شوند، در واقع به سندرم ساختمان بیمار دچار شده‌اند. اگرچه گیاهان به‌تنهایی نمی‌توانند مشکلات ناشی از این عارضه اداری را برطرف کنند، در کاهش ابتلای افراد به آن نقش بسزایی دارند.

برای کاهش ابتلای افراد به بیماری‌ها و مشکلاتی از این قبیل می‌توانید از گیاهان سرسبز مانند پتوس استفاده کنید. این گیاهان را در اطراف میز کار و گوشه‌وکنار محل کار قرار بدهید تا هم فضایی زیباتر داشته باشید و هم دچار مشکلاتی مانند سندرم ساختمان بیمار نشوید.

زیبا شدن محل کار با گل و گیاه در محل کار

گیاهان باعث می‌شوند تا مجازی مدیتیشن کنید و زندگی شادتر، سالم‌تر و مفیدتری داشته باشید. علاوه‌بر این، گیاهان انواع رنگ‌های سبز را وارد فضای کاری شما می‌کنند. برگزاری جلسات اداری با دکوراسیون گیاهی و سرسبز می‌تواند برند شما را به برندی مثبت و جذاب تبدیل کند.

گل و گیاه در محل کار - نیمکت و گلدان

جذب استعدادها با گل و گیاه در محل کار

آیا می‌دانید که نزدیک به نیمی از کارمندان در سراسر جهان در محل کار خود نور طبیعی ندارند ؟ علاوه‌بر این، ۱ نفر از هر ۵ کارمند در محل کار خود هیچ عنصر طبیعی‌ای ندارد. این بدان معناست که بسیاری از ما در فضایی تاریک و بی‌جان کار می‌کنیم که فضای جذابی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل روزبه‌روز به تعداد افرادی که به دنبال مشاغلی با فضای کاری بهترند، افزوده می‌شود.

برای اینکه بر کارکنان جدید اثر مثبتی بگذارید، در دکوراسیون محل کار از گیاهان بیشتری استفاده کنید. به این منظور، می‌توانید به ساخت دیوار سبز در محیط کار خود نیز فکر کنید.

کاهش مصرف انرژی با گل و گیاه در محل کار

گیاهان هنگام تنفس، رطوبت فضای ساختمان را افزایش می‌دهند و برخی از آنها نیز می‌توانند دمای داخلی را تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر کاهش دهند. بر اساس تحقیقات دانشمندان، هر گیاه سالم می‌تواند ساختمان را به‌اندازه ۲۰ دستگاه تهویه مطبوع که ۲۰ ساعت در روز کار می‌کنند خنک کند.

از برخی گونه‌های بزرگ‌تر گیاهان در محل کار استفاده کنید تا هوا خنک‌تر شود. شاید این روش مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کاهش ندهد، اما حتما دفتر شما را به جایی سازگار با محیط‌زیست تبدیل می‌کند.

گل و گیاه در محل کار موجب سلامتی کارکنان می شود

بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده اند که وجود گل و گیاه در محل کار انسان ها سبب حفظ سلامت جسمی افراد در ادارات میشود. طبق یک تحقیق افرادی که گل و گیاه در محیط کار آنها وجود دارد کمتر مریض می شوند و نسبت به شغل خود رضایت بیشتری دارند. حضور گیاهان در دکوراسیون شرکت ها به کم شدن اضطراب افراد آنجا کمک میکند.

گل ها باعث افزایش روحیه می شوند

از مهم ترین فواید وجود گل و گیاه در محل کار اثر مثبتی است که روی روان آدم ها می گذارد. محققان طبق پروژه ای به نام “flower power” به این نتیجه رسیده اند که حضور گل و گیاه باعث بهتر شدن رفتار افراد میشود.

گیاهان به انسان آرامش می بخشند

طبق گفته دانشمندان افرادی که که شغل آن ها جزو مشاغل پرخطر است و یا در کار آنها اضطراب وجود دارد، حضور گل ها در محل کار موجب افزایش آرامش و تمرکز میشود و در نتیجه باعث افزایش کار مفید آنها میشود.

گل و گیاه سبب پاک شدن هوا میشود

یکی دیگر از فواید تمام نشدنی گیاهان تمیز کردن هوای محیط اطراف هست که پاکیزه شدن هوای اطراف به سیستم تنفسی کمک میکند که کار خود را بهتر انجام دهد. علاوه بر این هوای پاکیزه باعث کمتر شدن اضطراب و بیشتر شدن تمرکز روی کار میشود.

گیاهان باعث ایجاد خلاقیت در افراد میشوند

بر اساس یک فرضیه دیدن گل و گیاه در محیط کار به مغز کارکنان میتواند آرامش ببخشد که باعث بهبود عملکرد سیستم مغزی میشود و اگر مغز کارمندان عملکرد بهتری داشته باشد خلاقیت این افراد بیشتر میشود.

گل و گیاه در محیط کار باعث تقویت حافظه می شود

محققان هنوز نیافتند چگونه، اما معتقد هستند که بو و عطر بعضی از گل ها به یادآوری اتفاقات گذشته کمک میکند و به تقویت ذهن و حافظه کمک میکند ولی به این معنی نیست که شما به هیچ عنوان چیزی را از یاد نمی برید. بهترین گل هم برای بهبود عملکرد حافظه گل رز قرمز است.

گیاهان باعث زیبایی بصری محیط می‌شوند

استفاده از گیاهان در دکوراسیون ادارات و شرکت‌ها روشی برای داشتن بهترین دکور با مناسب‌ترین هزینه است. چیدمان گیاهان در محیط کار علاوه بر طراوت و زیبایی که با خود به همراه می‌آورد مزایای دیگری هم دارد. امروزه شما می‌توانید در شرکت‌ها و ادارات گیاهان مختلف و متنوعی را مشاهده کنید.

استفاده از گلدان‌های بزرگ به خصوص در دفاتر مدیران بسیار مرسوم است. از انواع گیاهان در ساختن جداکننده‌ها در محیط‌های کاری استفاده می‌شود. سانسوریا یکی از گیاهانی است که می‌توان از آن در ساخت جدا‌کننده  استفاده کرد. برای انتخاب گیاهان مناسب محل کار خود، ابتدا باید فضا را بررسی کنید و سپس بهترین گیاه را برای آن‌جا انتخاب کنید. معمولا گیاهانی که نیازهای کمی دارند و با شرایط کم نور و کم آب سازگارند در ادارات استفاده می‌شوند.

گل و گیاه در محل کار استفاده می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • همیشه سبز یا چهارفصل باشند.
  • تا حد زیادی نسبت به شرایط متفاوت نوری و آبیاری مقاوم باشند.
  • حشرات را به خودشان جذب نکنند.
  • رایحه ی قوی نداشته باشند.
  • ترجیحا تصفیه کننده هوا و جذب کننده‌ی آلودگی‌های محیط باشند.
  • نیاز به مراقبت زیاد مثل کوددهی و آفت کشی نداشته باشند.
  • آلرژی زا نباشند.
  • برگ خشک و زباله‌ی کمی تولید کنند.
  • سرعت رشد زیادی نداشته باشند تا نیازی به عوض کردن گلدان نباشد.

گل و گیاه در محل کار - گلدان سفید

شرایط گیاهان مناسب برای روی میز کار

گل یا گیاهی که بر روی میزتان قرار می‌دهید، در درجه‌ی اول نباید ارتفاع زیادی داشته باشد. همچنین اندازه‌ی گلدان گل یا گیاه، باید کوچک باشد تا جلوی دید افراد را نگیرد.

هم چنین بهتر است از گیاهانی که برگ‌های آویزان و بزرگ دارند، استفاده نکنید تا فضا شلوغ به نظر نرسد و محیطی آرامش بخش داشته باشید.

اگر محل کارتان خیلی کوچک است، از آویز گلدان کمک بگیرید یا از دیزاین‌های گیاهی مانند کوکداما (توپ خزه) که آویز می شوند استفاده کنید.

گیاهان آویز را در محل‌های کم رفت و آمد مثل گوشه‌ی دیوا‌‌رها آویزان کنید تا خطر برخورد سر همکاران با گلدان‌ها کم شود! مثلا جلوی درب اتاق مدیر عامل اصلا گزینه خوبی برای آویز کردن گلدان نیست مگر اینکه به دنبال تعویض شغل باشید!

گل و گیاه در محل کار - گلدان رومیزی

کدام گل و گیاه در محل کار برای تصفیه هوا مناسب هستند ؟

همانطور که در بالا اشاره شد گیاهان هوا را تمیز میکنند. این عمل را در هنگام فتوسنتز انجام میدهند. در هنگام فتوسنتز نور خورشید و کربن دی اکسید را میگیرند و اکسیژن تولید میکنند ولی اضافه بر این آلاینده های شیمیایی مانند بنزن و فرمالدئید که در هوا وجود دارند را هم جذب میکنند. مهم ترین گیاهانی که تصفیه هوا را انجام میدهند به شرح زیر می باشد:

سانسوریا

سانسوریا میتواند بیشتر سم ها را دفع کنند و چون در شب اکسیژن تولید میکند بیشتر مناسب اتاق خواب میباشد.

نخل های کنتیا، اریکا و شامادورا

 در پاک کننده های لاک ناخن، رنگ ها، لاک غلط گیر و چسب های مایع آلاینده سمی تولوئن بسیار زیاد است. در ماده های پلاستیکی، وسایل چرمی و جوهر پرینتر هم ماده خطرناک زایلن وجود دارد. گیاه نخل اریکا میتواند با جذب این دو ماده سمی به تصفیه هوا کمک کند.

گندمی

این گیاه چون کربن مونوکسید را دفع میکند بیشتر در نزدیکی گاز، شومینه و یا هر وسیله ای که شعله دارد میگذارند.

 اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم چون هوا را به خوبی پاکیزه میکند و رطوبت ایجاد می کند بهترین گزینه برای از بین بردن الکل یا استون هست. آرایشگران اگر می خواهند از گل و گیاه در محیط کار استفاده کنند، گیاه اسپاتی فیلوم پیشنهاد میشود.

 انواع سرخس

در دود سیگار، کیسه های پلاستیکی و … ماده آلاینده فرمالدئید وجود دارد. گیاه سرخس بهترین تاثیر را در از بین بردن این ماده دارد و سرخس شمشیری برای محافظت از سلامت جسمی و روحی از بهترین گزینه ها میباشد.

پتوس و انواع آن

پتوس هم به خوبی هم مانند سرخس برای دفع فرمالدئید خیلی تاثیر گذار میباشد و اضافه بر این دی اکسید کربن را به خوبی به خود جذب میکند.

 درختچه های فیکوس

این درختچه علاوه بر اینکه هوا را پاکیزه میکنند و آلاینده ها را جذب میکنند به دلیل ظاهر جذاب برای طراحی داخلی بسیار مناسب هستند.

این گیاهانی که نام بردیم علاوه بر اینکه هوا را به خوبی تصفیه میکنند به خاطر ظاهر جذابی هم که دارند برای محیط کار که باعث سلامتی جسمی، روحی، افزایش کارآمدی، نشاط و شادابی در کارمندان میشود

گل و گیاه در محل کار - گلدان سانسوریا

بهترین گل و گیاه در محل کار

بسیاری از گیاهانی را که به نور اندک و نگهداری کمتری نیاز دارند می‌توان در محیط کار قرار داد. برخی از گیاهانی را که نیاز به مراقبت بیشتر دارند هم می‌توانید در محل کار نگه‌ دارید؛ به‌هرحال نگهداری از این گیاهان نیز درنهایت به بهبود فضای کار شما کمک می‌کند و ارزشش را دارد.

گیاه گندمی

 این گیاه برای فضاهایی که نور کمتری دارند مناسب است. گندمی ۱ تا ۲ روز کم‌آبی را تحمل می‌کند و رشد سریعی دارد.

انواع کاکتوس

این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، اما می‌تواند کم‌آبی را تحمل کند. کاکتوس‌ها معمولا کوچک‌اند، بنابراین می‌توانید آنها را در هر جایی بگذارید.

سانسوریا

 این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز ندارد و در سایه هم رشد می‌کند. سانسوریا می‌تواند روزهای بسیاری بدون آب زنده بماند. این گیاه مقاوم سبب تصفیه هوا و تأمین اکسیژن لازم برای فضای بسته می‌شود.

ژربرا دیزی

 این گل به نور فراوان آفتاب نیازی ندارد و می‌تواند در سایه هم به رشد خود ادامه دهد. ژربرا دیزی را باید هر روز آبیاری کنید. این گیاه کوچک و جمع‌وجور را می‌توانید در هر بخش از محل کار که بخواهید قرار بدهید.

بادرنجبویه

 این گیاه‌ گل‌دار هم با نور مستقیم آفتاب و هم در سایه رشد می‌کند. بادرنجبویه را باید هر روز آبیاری کنید. این گیاه مقاوم عطر دلپذیر لیمو دارد که سبب تقویت روحیه کارکنان می‌شود.

گل و گیاه در محل کار - گلدان گل

پتوس (Devil’s ivy)

این گیاه زیبا در دو حالت ابلق با رگه های سبز و سفید و سبز یکدست پررنگ تا کمرنگ،  وجود دارد. می توانید آن را به راحتی قلمه بزنید و تکثیر کنید. همچنین می توانید به مدت چندماه آن را در آب (بدون خاک) نگهداری کنید! این گیاه مقاوم رو رونده می‌تواند محل کار شما را بعد از مدتی به یک مکان دوست داشتنی و سبز تبدیل کند.

آبیاری: هفته ای دوبار، به طور کلی وقتی که سطح خاک گلدان خشک شد، به آن آب دهید. پیشنهاد می کنیم هفته ای یک بار به برگ های آن آب اسپری کنید تا اندازه ی برگ هایش بزرگ شود.

نور: متوسط اما آن را مقابل نور مستقیم آفتاب نگذارید.

مناسب برای: روی میز و قفسه ها و یا آویز کردن

میزان رشد: در صورت داشتن شرایط مناسب مثل رطوبت و نور، رشد سریعی دارد.

میزان مراقبت: تقریبا به مراقبت خاصی نیاز ندارد، در صورت زرد شدن برگ ها، آن ها را بچینید.

عنکبوتی یا گندمی (Spider plant)

یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده‌ی هواست که نگه داری آن بسیار آسان است.

آبیاری: متوسط، هفته ای دوبار، البته یک تا دو روز هم بدون آب دوام می آورد.

نور: به میزان نور متوسط نیاز دارد اما سایه هم می پسندد ولی نباید مقابل نور مستقیم قرار بگیرد.

مناسب برای: روی میز، قفسه و ترجیحا به صورت آویز تا زیبایی برگ های آن بیش تر نمایان شود.

میزان رشد: متوسط

میزان مراقبت: نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

فیکوس بنجامین (Weeping fig)

فیکوس بنجامین گیاه بزرگی است که می تواند هوا را تصفیه کند. این گیاه برگ‌های براق و سبز زیبایی دارد که به شرکت شما مانند یک درخت زیبایی می بخشد. اما توجه داشته باشید برای محیط‌های کاری کوچک توصیه نمی‌شود.

آبیاری: به صورت مرتب و هفته ای یک بار

نور: زیاد اما غیرمستقیم

مناسب برای: فضاهای خالی بزرگ مانند گوشه دیوار یا وسط سالن

میزان رشد: متوسط اما اندازه ی آن می تواند بزرگ شود.

میزان مراقبت: کم، کافی است جای آن را زیاد تغییر ندهید و در معرض هوای سرد قرار نگیرد.

سانسوریا شمشیری  (Sansevieria)

این گیاه از تصفیه کنندگان قوی هواست و می تواند در طول شب کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل  کند. این گیاه به خاطر تولید اکسیژن در طول شب، محیط کار شما را هر شب برای شروع یک روز پر انرژِی آماده می سازد.

آبیاری: کم، حتی ماهی یک بار چون این گیاه به آبیاری کم مقاوم است.

نور: میزان متوسط، با نور کم و سایه هم سازگاری دارد و در مقابل نور مستقیم خورشید هم مقاوم است.

فیکوس (Rubber fig)

این گیاه دارای برگ های زیبای سبز و ضخیم و براقی است که به خوبی آلودگی هوا را تصفیه می کند. اگر برای طراحی دکوراسیون داخلی خود اهمیت قائل هستید و می خواهید محیط کاری جذاب و خیره کننده داشته باشید قطعا یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود.

مناسب برای: گوشه ی دیوارها و فضاهای خالی، هم چنین می توانید از آن به عنوان جداکننده یا دیوار طبیعی بین بخش های مختلف اداره استفاده کنید.

میزان رشد: متوسط، با گذشت زمان به صورت عمودی رشد می کند به همین دلیل لازم است گلدان مناسب و فضای کافی برای آن درنظر بگیرید.

میزان مراقبت: کم، این گیاهان درشرایط مختلف بسیار مقاومند و در حالت معمول نیاز به دمای اتاق دارند.

فیکوس آفرقایی (فیکوس لیراتا) که یکی از گونه‌های فیکوس هست می تواند چشم هر مراجعه کننده ای را به خود خیره کند.

آبیاری: هفته ای یک بار

نور:  زیاد نیاز دارد و باید کنار پنجره های پرنور باشد. اما دقت کنید که بین پنجره و گیاه پرده باشد تا گیاه نور مستقیم نخورد.

مناسب برای: فضای خالی کنار و گوشه ی دیوارها

میزان رشد: کم

میزان مراقبت: متوسط، گاهی اوقات سطح برگ های آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

اسپاتی فیلوم (Peace lily)

این گیاه هم از گیاهان تصفیه کننده‌ی هوا است که برگ‌های سبز براق و گل‌های قاشقی سفید رنگ دارد. این گیاه بسیار مقاوم است و علاوه بر سبز بودن گلدهی نیز دارد.

آبیاری: کم، دو هفته یک بار

نور: متوسط تا کم و به صورت غیرمستقیم. اگر در محل کارتان پنجره‌های کوچکی دارید، می توانید از این گیاه استفاده کنید.

مناسب برای: روی میز و قفسه‌ها چون این گیاه فضای متوسطی را اشغال می کند.

میزان رشد: کم

میزان مراقبت: کم، این گیاه هوای سرد و خشک را بهتر ازسایر گیاهان تحمل می کند چون به طور کلی هوای خنک را دوست دارد.

زامیفولیا (Zamiifolia)

گیاهی با برگ‌های سبزپررنگ و یا سیاه، که علاوه بر زیبایی، پاک کننده ی هوا نیز هست. اگر به دنبال گیاهی خاص برای طراحی دکوراسیون محل کار یا دفترتان هستید قطعا نمونه‌ی بلک این گیاه با برگ‌های سیاه خود می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

اگر دوست دارید که هر روز به این سوال مراجعه کنندگان جواب بدهید که “نام این گیاه چیست؟!” زاموفیلیا بلک (Zamioculcas Zamiifolia Rave) را انتخاب کنید!

آبیاری: اگر آنقدر سرتان شلوغ است که فراموش می کنید به گیاهان تان آب دهید، زامیفولیا را انتخاب کنید چون این گیاه می تواند مدت ها بدون آب دوام بیاورد.

نور: این گیاه به نور غیر مستقیم متوسط  و زیاد نیاز دارد و می تواند مدت های طولانی نور کم را تحمل کند.

مناسب برای: پرکردن فضاهای خالی کناره ها و گوشه ی دیوارها

میزان رشد: کم

میزان مراقبت: به کود خیلی کمی نیاز دارد (ماهی یک بار) و خیلی به ندرت دچار آفت می شود.

گل و گیاه در محل کار - گلدان سبز

شفلرا  (Schefflera)

این گیاه برگ‌های چتری و سبز زیبایی دارد و انتخاب مناسبی برای پرکردن فضاهای خالی محل کارتان است.

آبیاری: لازم است که مدت زیادی  بدون آب نماند و زیاده از حد آبیاری نشود. تا حدی آب بدهید که آب از گلدان خارج شود. یکی از علت های زردشدن برگ ها می تواند آبیاری نامناس باشد.

نور: متوسط تا زیاد و غیرمستقیم باشد.

مناسب برای: گوشه و کنار دیوار و فضاهای خالی نسبتا بزرگ، این گیاه می تواند در ابعاد بزرگ رشد کند و می توانید به عنوان جداکننده ی فضاها از آن استفاده کنید.

میزان رشد: متوسط

میزان مراقبت: متوسط، ممکن است دچار شته یا آفت روی برگ ها شود در این صورت آن را سم پاشی کنید.

کاکتوس های کوچک و ساکولنت ها (Cactus & Succulent)

کاکتوس و ساکولنت‌ها شناخته شده‌ترین و متداول‌ترین گیاهان اداری هستند که در صورت دریافت نور مناسب  گیاهان بسیار مناسبی برای محل کار هستند و تنوع مدل و رنگ زیادی دارند. می توان گفت بیش از 2000 نوع کاکتوس در سطح جهان موجود است.

آبیاری: کم. به دلیل این که آب را در خود ذخیره می کنند، به آبیاری زیاد احتیاج ندارند. در صورت آبیاری زیاد، گندیده می شوند.

نور: زیاد. لازم است محل کارتان پرنور باشد. اگر پنجره های بزرگ دارید، از این گیاهان استفاده کنید.

مناسب برای: پشت پنجره، روی میز و قفسه

میزان رشد: کم

میزان مراقبت: نیاز به مراقبت خاصی ندارند و به ندرت دچار آفت می شوند.

تراریوم  (Terrarium)

یکی از جذاب ترین فرم‌های گیاهان برای محل کار، تراریوم‌ها هستند. تراریوم باغ  کوچک شیشه ای است که گیاهان خاص و مختلفی در آن کاشته می شود.

آبیاری: به دلیل فضای بسته ی تراریوم ها، نیاز به آبیاری زیادی ندارد. در صورت نیاز به آبیاری، آب را هر دوهفته یک بار (بسته به آب و هوای محل زندگی تان می تواند متفاوت باشد) روی خاک بریزید.

نور: زیاد اما غیر مستقیم. تراریوم را در فضای باز و مقابل نور خورشید نگذارید.

مناسب برای: روی میز و قفسه

میزان رشد: متوسط، در صورتی که بلندی گیاهان به سطح شیشه رسید، آن ها را با قیچی کوتاه کنید.

میزان مراقبت: متوسط، گیاهان پوسیده و خشک شده ی داخل تراریوم را به سرعت جدا کنید. پوسیدگی گیاهان نشانه ی آبیاری بیش از اندازه است.

گیاهان هوازی (Air Plant)

اگر فضای خیلی کمی در محل کارتان دارید و دوست دارید گیاهان جدیدی را امتحان کنید،  گیاهان هوازی بهترین گزینه هستند. مهم ترین تفاوت آن‌ها نسبت به  گیاهان دیگر این است که این گیاهان بامزه و کوچک به خاک نیاز ندارند. بیش از 650 نوع گیاه هوازی وجود دارد!

آبیاری: چند بار در ماه به آن آب اسپری کنید، اگر برگ های گیاه جمع شدند به آن آب بیش تری بدهید.

نور: میزان نور متوسط و سایه برای این گیاه مناسب است. دقت کنید که مقابل نور مستقیم قرار نگیرد.

مناسب برای: روی میز و قفسه

میزان رشد: کم

میزان مراقبت: متوسط، این گیاه هوای گرم را دوست دارد پس آن را در جای خنک و سرد قرار ندهید.

اگر در جایگاه رییس یا مدیر منابع انسانی شرکت هستید، بد نیست کارمندان خود را تشویق کنید تا روی میز و فضای کارشان را گل و گیاه طبیعی تزیین کنند ویا حتی خودتان به بهانه‌های مختلف به آنها یک گلدان زیبا هدیه دهید تا روی میزشان قرار دهند. این کار علاوه بر افزایش روحیه‌ی کارمندان باعث زیباتر شدن محیط کار نیز می‌شود.

گل و گیاه در محل کار - گلدان و گیاه

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت جامع در مورد تاثیرات گل و گیاه در محل کار صحبت کردیم. شما نیز میتوانید برای بهبود حال کلی خود و همکارانتان از گیاهان در شرکتتان استفاده کنید. با قرار دادن چند گل در اطراف خود در شرکت و اتاق کار هوای آنجا را پاکیزه نگه داشت و از گرد و غبار، سوزش چشم، گلو درد و بسیاری از بیماری های دیگر را تا حدودی کاهش داد. از طرفی هم با زیبا کردن اطراف در محیط کار روی رفتار ما تاثیر میگذارد و باعث احساس خشنودی بیشتری میشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید