علت گزگز انگشتان دست و پا چیست؟ اگر این گزگز ادامه دار باشد خطرناک است؟ چه بیماری هایی با گزگز دست و پا همراه هستند؟ روش های پیشگیری و درمان این مشکل را در سلامتی پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

علائم گزگز انگشتان دست

ضعف انگشت - علت گزگز انگشتان دست

گزگز دست و پا علاوه بر حس سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست و پا، گاهی اوقات با علائم دیگری نیز همراه است که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پا درد و ضعف پا
  • خارش
  • کرختی یا بی‌حسی و ضعف رفتن پا
  • گرفتگی عضلانی
  • سرگیجه
  • دشواری در راه رفتن
  • احساس سوزش و خارش کف دست یا پا
  • سرد شدن دست ها یا انگشت ها
  • گرفتگی عضلانی
  • گردن درد
  • حساسیت لمسی
  • انقباض
  • درد منتشر بدن: این درد در سراسر بدن حس می‌شود، اما گاهی در ناحیه‌های مشخصی مانند کمر یا گردن شدت بیشتری می‌یابد. این درد معمولاً مداوم است، اگرچه گاهی اوقات شدیدتر یا ملایم‌تر می‌شود. این درد از نوع سوزشی، تیر کشنده و تیز و گاهی به صورت خواب رفتن و گزگز دست و پا و بی حسی انگشتان پا است.

علت گزگز انگشتان دست و پا چیست ؟

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی به دلیل آسیب به عصب ایجاد می‌شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد. نوروپاتی محیطی می‌تواند دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل افزایش قند خون رخ می‌دهد. علاوه بر آسیب دیدن عصب، می‌تواند به رگ‌های خونی عصب نیز آسیب وارد کند.

زمانی که عصب اکسیژن کافی دریافت نکند ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد.

کمبود ویتامین علت گزگز انگشتان دست

کمبود ویتامین می‌تواند به دلیل نداشتن مقدار کافی ویتامین باشد یا به دلیل برخی از مشکلات، ویتامین به درستی جذب نشود.

درد انگشت - علت گزگز انگشتان دست

برخی ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح عصب بسیار مهم و کاربردی‌اند که این موارد به شرح زیر است:

  1. ویتامین B-12
  2. ویتامین B-6
  3. ویتامین B-1
  4. ویتامین E

کمبود این ویتامین‌ها در بدن می‌تواند منجر به گزگز انگشتان دست و پا شود.

عصب فشرده شده

هنگامی که فشار زیادی بر عصب بافت اطراف وارد می‌شود، عصب تحت فشار قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مواردی مانند وارد شدن آسیب، حرکات مکرر و شرایط التهابی می‌تواند به عصب فشار وارد کند.

چنین مشکلی ممکن است در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد شود و دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد، در نهایت منجر به سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد شود.

زمانی که در قسمت ستون فقرات عصبی فشرده شود، ممکن است از پشت ساق پا علائمی ایجاد کند.

سندرم تونل کارپال علت گزگز انگشتان دست

این سندرم یک بیماری شایع است، مواقعی ایجاد می‌شود که عصب میانی هنگام حرکت مچ دست تحت فشار قرار بگیرد. این شرایط می‌تواند به دلیل آسیب، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد.

افرادی که دچار سندرم تونل کارپال هستند ممکن است در چهار انگشت اول دست دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن شوند.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی ایجاد می‌شود که کلیه‌ها عملکرد درستی نداشته باشند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت می‌تواند منجر به چنین عارضه‌ای شود.

زمانی که کلیه عملکرد درستی در بدن نداشته باشد، مایعات و مواد زائد در بدن تجمع پیدا می‌کند و منجر به آسیب عصبی می‌شود.

به دنبال این بیماری ممکن است علائمی مانند گزگز انگشتان دست و پا یا احساس سوزن سوزن شده در پاها رخ دهد.

بارداری

تورمی که ناشی از بارداری در تمامی بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند به برخی از اعصاب در بدن فشار وارد کند. به همین جهت ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دست و پای خود داشته باشید. علائم پس از بارداری به‌طور کلی برطرف می‌شوند.

مصرف دارو علت گزگز انگشتان دست

مصرف برخی از داروها باعث آسیب عصبی می‌شود که به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها ایجاد خواهد شد.

به‌طور مثال ممکن است عوارض داروهایی برای درمان سرطان یا HIV باشد. داروهای دیگری که می‌تواند چنین عوارضی را در پی داشته باشد به شرح زیر است:

  1. داروهای قلبی یا فشار خون مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  2. داروهای ضد عفونی مانند مترونیدازول
  3. داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به تورم و درد مفصل می‌شود. چنین مشکلی در اغلب مواقع در مچ دست ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن از جمله پا را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب ناشی از این بیماری می‌تواند به عصب فشار وارد کند و منجر به سوزن سوزن شدن یا گزگز انگشتان دست و پا شود.

درد انگشتان دست - علت گزگز انگشتان دست

مولتیپل اسکلروزیس

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به محافظ عصب یعنی میلین حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود.

احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها، پاها و صورت از علائم شایعی این بیماری است.

لوپوس علت گزگز انگشتان دست

لوپوس نیز نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند در هر قسمتی از بدن از جمله سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

سوزن سوزن شدن یا گزگز دست و پا می‌تواند به دلیل فشرده شدن عصب مجاور ناشی از التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

بیماری سلیاک

سلیاک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک درگیر می‌شود. زمانی که فرد مبتلا به سلیاک گلوتن مصرف کند، واکنش ایمنی در بدن رخ می‌دهد.

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک می‌توانند علائم نوروپاتی از جمله سوزن سوزن شدن در دست و پا را احساس کنند. چنین علائمی حتی ممکن است در افرادی که هیچ علائم گوارشی وجود ندارد نیز رخ دهد.

بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که توسط نیش کنه آلوده می‌شود. در صورت عدم درمان عفونت، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به سوزن سوزن شدن دست و پاها می‌شود.

زونا علت گزگز انگشتان دست

زونا حساسیت پوستی ایجاد می‌کند که در اثر فعال شدن مجدد ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود این بیماری در افرادی که آبله مرغان گرفته‌اند، ایجاد می‌شود.

معمولا زونا تنها قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما را تحت تاثیر می‌دهد که شامل دست، بازوها و پاها می‌شود. ممکن است در قسمت آسیب‌دیده احساس گزگز یا بی حسی داشته باشید.

هپاتیت B و C

هپاتیت B و C در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود و در نهایت التهاب کبد را به همراه دارد که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد سیروز یا سرطان کبد شود.

عفونت هپاتیت C همچنین ممکن است باعث ایجاد نوروپاتی محیطی شود. در برخی از مواقع این بیماری باعث ایجاد وضعیتی به نام «کرایوگلوبولینمی» می‌شود.

در واقع به وضعیتی گفته می‌شود که پروتئین‌هایی خاصی در خون بر اثر سرما جمع شده و در نهایت باعث التهاب می‌شود. یکی از علائم این بیماری بی حسی و گزگز شدن است.

HIV و ایدز علت گزگز انگشتان دست

HIV ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی حمله می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

در صورت عدم درمان این ویروس، عفونت به آخرین مرحله یعنی ایدز که در آن سیستم ایمنی به شدت آسیب دیده است، می‌رسد.

HIV می‌تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد که گاهی اوقات می‌تواند شامل اعصاب دست و پا باشد، به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی و درد احساس خواهد شد.

جذام

جذام یک عفونت باکتریایی است که پوست، اعصاب و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. هنگامی که سیستم عصبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت آسیب‌دیده بدن وجود داشته باشد که شامل دست و پاها نیز می‌شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکرده باشد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، در موقع نادر منجر به آسیب عصب و علائمی همچون سوزن سوزن شدن یا بی حسی خواهد شد.

درد کف پا - علت گزگز انگشتان دست

قرار گرفتن در معرض سموم علت گزگز انگشتان دست

سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین در نظر گرفته می‌شود به این منظور که برای سیستم عصبی شما مضر هستند.

قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند علائم مختلفی از جمله گزگز شدن دست یا پا را ایجاد کند. برخی از نمونه‌های سموم عبارتند از:

  1. فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک
  2. آکریل آمید ماده شیمیایی برای مصارف صنعتی
  3. اتیلن گلیکول در ضد یخ
  4. هگزا کربن در برخی از حلال  چسب‌ها

فیبرومیالژیا

این بیماری علائم مختلفی همچون موارد زیر را دارد:

  1. درد گسترده عضلانی
  2. خستگی
  3. تغییرات رفتاری

علاوه بر این موارد، فیبرومیالژیا می‌تواند علائم دیگری مانند سردرد، مشکلات گوارشی و گزگز شدن دست و پا را ایجاد کند.

کیست گانگلیون

این نوع کیست یک توده پر از مایع است که اغلب در مفاصل به‌ویژه مچ دست ایجاد می‌شود. این کیست می‌تواند به عصب مجاور فشار وارد کند و منجر به گزگز شدن انگشتان دست شود.

اسپوندیلوز گردن علت گزگز انگشتان دست

این بیماری به دلیل تغییراتی در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل فتق و آرتروز باشد. گاهی چنین تغییراتی می‌تواند بر نخاع فشار وارد کند و منجر به بدتر شدن درد و همچنین ایجاد علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها شود.

سندرم رینود

این بیماری می‌تواند در جریان خون در بازوها و پاها تاثیر بگذارد. رگ‌های خونی در این قسمت از بدن می‌تواند در واکنش شدید به سرما یا استرس، کوچک‌تر شود. کاهش جریان خون منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا می‌شود.

نوروپاتی مربوط به الکل علت گزگز انگشتان دست

مصرف زیاد الکل منجر به نوروپاتی می‌شود که در نهایت باعث گزگز انگشتان دست و پا خواهد شد.

علت تیر کشیدن دست - علت گزگز انگشتان دست

واسکولیت

واسکولیت زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. انواع مختلف از واسکولیت وجود دارد و به‌طور کلی علت بروز چنین مشکلی مشخص نیست.

از آنجایی که التهاب می‌تواند منجر به تغییر در رگ‌های خونی شود ممکن است جریان خون در ناحیه آسیب دیده محدود شود.

در برخی از انواع واسکولیت ممکن است علائمی مانند گزگز، بی حسی و ضعف وجود داشته باشد.

سندرم گیلن باره علت گزگز انگشتان دست

سندرم گیلن باره یک اختلال نادر سیستم عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی حمله می‌کند.

علت ایجاد دقیق این بیماری مشخص نیست. گزگز شدن و ایجاد درد در دست و پا می‌تواند از علائم اولیه این سندرم باشد.

تشخیص گزگز انگشت دست و پا

گزگز پا و خواب رفتن دست و پا به دلیل گوناگون بودن علل احتمالی به راحتی دیگر مشکلات تشخیص داده نمی‌شود. متخصص طب فیزیکی و توان بخشی پس از معاینه فیزیکی، پرسش‌هایی را در زمینه سابقه پزشکی بیمار و خانواده وی، فعالیت‌های اجتماعی، عادت‌های غذایی، خطر بیماری‌های عفونی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی مطرح می‌کند.

همچنین احتمال دارد پزشک به منظور تشخیص افتراقی و از میدان حدس خارج کردن عارضه‌ها، اختلال‌ها و بیماری‌های معین دستور انجام  تست نوار عصب و عضله ، آزمایش‌های خون، و سی.تی. اسکن یا ام.آر.آی. (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) را نیز بدهد تا بتواند علت اصلی بی حسی پا و سوزن سوزن شدن کف پا را تشخیص دهد.

درمان گزگز انگشت دست و پا

درمان گزگز و خواب رفتن دست و پا بر علت اصلی و نهفته آن مبتنی است؛ برای مثال در صورت پایین بودن میزان ویتامین‌ها، مکمل ویتامین تجویز خواهد شد یا در صورت نقش داشتن دارویی خاص، مقدار مصرفی دارو یا نوع آن باید تغییر کند. چنانچه علت گزگز پا دیابت باشد، باید میزان قند خون را کنترل کند.

اگر بی حسی و سوزن سوزن پا فقط هنگام نشستن در حالتی دلخواه رخ می‌دهد، باید شیوه راحت دیگری را برای نشستن انتخاب کرد. تشخیص صحیح متخصص طب فیزیکی و توان بخشی  از گزگز کردن مجدد پیشگیری می‌کند.

خواب رفتن دست و پا پا به دلایل مختلفی رخ می دهد، به منظور تجویز بهترین درمان گزگز پا پزشک باید تشخیص درستی از علت آن داشته باشد. اگر خواب رفتن پا بطور مداوم پیش می آید و با همراه با علائمی چون بی حسی دست و  پا، درد و ضعف ، سنگین شدن پا در شب، در صبح باشد. باید به پزشک مراجعه کنید. گزگز پا در حاملگی بعد از زایمان برطرف می شود.

درمان های دستی یا کایروپراکتیک

درمان دستی و جا انداختن گردن و ستون فقرات حالت کلی بدن را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. بسیاری از مبتلایان به فیبرومیالژیا پس از تراز شدن و هم‌محور شدن ستون فقرات کاهش درد منتشر بدن را تجربه می‌کنند. روشی موسوم به کایروپراکتیک و درمان دستی برای تنظیم ستون فقرات و گردن انجام می‌شود که معمولاً متخصص طب فیزیکی و توان بخشی با چرخش یا فشار دست فشار و ضربه سریع و کوتاهی به یکی از مهره‌های ستون فقرات وارد می‌کند. در نتیجه مهره‌ها به جای اصلی و اولیه خود برمی‌گردند.

بیمار هنگام درمان دستی صدای تق تق یا ازجا درآمدن می‌شنود که شاید نگران کننده به نظر برسد، اما در حقیقت از آزاد شدن اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن جمع شده درون مفصل ناشی می‌شود. آزاد شدن این گازها درد را تا حد زیادی تسکین می‌دهد. بعضی از مزایای کایروپراکتیک عبارت‌اند از:

  • افزایش دامنه حرکتی مفصل‌ها
  • افزایش جریان خون که به نوبه خود آزاد شدن مواد سمی و تسریع بهبود عضله‌ها را در پی دارد.
  • افزایش تولید اندورفین‌ها (مسکن‌های طبیعی بدن)
  • افزایش قدرت تحمل درد

درد بازو - علت گزگز انگشتان دست

دارو و تزریق

در موارد خاص، داروهای متعددی می توانند باعث تسکین درد، التهاب و خواب رفتن دست و پا ناشی از سندروم تونل کارپال یا تونل تارسال شوند. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و داروهای مسکن غیزتجویزی دیگر باعث تسکین علائم از جمله گزگز و مور مور شدن دست و پا به صورت کوتاه مدت یا علائم ناشی از فعالیت سنگین می شوند.

همچنین پزشک ممکن است  یک داروی کورتیکواستروئید مثل کورتیزون را برای کاهش درد و گزگز و سوزن سوزن شدن تزریق کند. داروهای کورتیکواستروئید باعث کاهش التهاب و ورم می شوند و در نتیجه فشار بر روی عصب های میانی کاهش پیدا می کنند.

 بریس

 استفاده از بریس های مخصوص می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . مانند بریس های کمری یا کمر بند ظبی و مچ بند طبی و زانو بند طبی. به طور مثال مچ بند طبی آتل دار مچ دست شما را در حین خواب بی حرکت نگه می دارد و باعث تسکین علائم گزگز دست و خواب رفتن انگشتان دست می شود.

فیزیوتراپی

روش‌های درمان فیزیوتراپی برای اکثر افراد مبتلا به گزگز دست و پا موثر است و به طور خاص در مواردی کاربرد دارد که بیماری در سطح پیشرفته خود نباشد. درمان این بیماری با فیزیوتراپی به منظور تسریع فرآیند بهبود، اطمینان از دستیابی به نتایج بهینه، و کاهش احتمال عود مجدد علائم بیماری در آینده، لازم و ضروری است.

بسته به علت گزگز دست و پا، برنامه فیزیوتراپی شامل موارد زیر می شود:

  • آموزش تغییر وضعیت بدن و حفظ حالت صحیح بدن
  • موزش وضعیت صحیح گردن و قسمت بالای کمر
  • انجام حرکات کششی و حرکات اصلاحی در طول کار یا فعالیت های روزمره و همچنین حرکات ورزشی به منظور افزایش استحکام عضلات دست و پا
  • حرکات کششی به منظور بهبود انعطاف پذیری
  • استفاده از گرمادرمانی/ سرمادرمانی برای تسکین درد و سوزش
  • استفاده از بریس های آتل دار شبانه برای کاهش ناراحتی در شب و در صبح هنگام بیدار شدن از خواب

طب سوزنی

در پزشکی چینی هر  نقطه ای که انرژی را در بخش های مختلف بدن کنترل می کند ، “chi” نامیده می شود. این نقاط همچنین مربوط به کنترل حس درد ، و بی حسی می باشد. طب سوزنی برای تسکین درد ناشی از نوروپاتی محیطی استفاده می شود. طب سوزنی، به عنوان یکی از راههای درمان گزگز دست و پا شناخته شده است.

ماساژ

ماساژ از طریق افزایش گردش خون ، باعث تسکین درد ناشی از نوروپاتی محیطی می شود. ماساژ، به عنوان یکی از راههای درمان گزگز و سوزن سوزن شدن دست و پا شناخته شده است. از مزایای ماساژ همچنین می‌توان به تسکین انواع دردهای عضلانی، خستگی مزمن و بهبودی سندرم خستگی مزمن اشاره کرد. ماساژ معمولاً ایمن است و بدون شک کوفتگی بدن را کاهش می‌دهد و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

ورزش

ورزش کردن و انجام نرمش‌های ملایم طبق یک برنامه روزانه یکی از بهترین روش‌های درمان بی حسی دست و پا است. ورزش بدن درد مزمن را کاهش می‌دهد، انرژی بیشتری را در بدن تزریق می‌کند و باعث کاهش ضعف بدن و خستگی مزمن می شود، فشار را کم می‌کند و خواب بهتری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد.

اگر عادت به ورزش کردن ندارید، حتماً پیش از شروع با پزشک مشورت کنید. در صورت مراجعه به دکتر فیزیوتراپی، وی می‌تواند شما را در تدوین برنامه‌ی ورزشی متناسب با شرایط خاص‌تان یاری دهد. بهترین روند این است که در ابتدا ورزش‌های ایروبیک (هوازی) کم برخورد (مانند پیاده‌روی یا ایروبیک آبی) را برای مدت کوتاه چند روزه تا چند هفته‌ای انجام داد و سپس به موازات کاهش درد و افزایش انرژی، به تدریج شدت و تعداد دفعات را بیشتر کرد.

سبک زندگی سالم

به لطف سبک زندگی سالم از انرژی بیشتر و احساس بهتر برخوردار می‌شوید و کمتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار می‌گیرید. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشیداز مصرف مشروبات الکی پرهیز کنید. از استعمال دخانیات بپرهیزید و وزن مناسب داشته باشید. کمبود خواب به تشدید علائم فیبرومیالژیا و همچنین گزگز دست و پا می‌انجامد، و درد فزونی یافته خواب آسوده را دشوار می‌سازد.

برخورداری از عادت‌های سالم خواب مانع گرفتار شدن در این چرخه می‌شود. پیش از خواب کافئین نکنید، و هر روز (حتی آخر هفته) رأس ساعتی مشخص بخوابید و بیدار شوید و چرت‌ زدن های میان روز را کاهش دهید.

درد کف دست - علت گزگز انگشتان دست

توالی تمرینات گلایدینگ (Gliding) عصب

اولین حالت در این توالی این است که یک مشتتان را کمی شل کنید به طوریکه انگشت شست تان بیرون باشد و انگشتان تاشده را بپوشاند. این کار گردش خون را بهبود و تنش را تسکین می‌بخشد. حالت دوم شامل باز کردن مشت و صاف کردن همه‌ی انگشتان دست راست و به سمت بالا است.

حالا، به آرامی و بدون ناراحتی کف دست را تا جایی که می‌توانید به عقب بکشید. این حالت سوم است و برای چند ثانیه نگه دارید. حال، انگشت شست را از دست دور کنید و در عین حال آن را در این حالت کم فشار نگه دارید. این حالت چهارم است؛ و آن را برای چند ثانیه بدون ناراحتی نگه دارید.

اکنون، با کشیدن بیشتر، موقعیت دست تان را تغییر دهید، به طوری که اکنون کف دست رو به بالا می‌شود. به این عمل ساپینیشن (قرار دادن کف دست رو به بالا) می‌گویند و باعث ایجاد کشش جزئی در طول مچ و عضلات می‌شود که از انگشت شست شما تا مچ کشیده می‌شود. برای آخرین موقعیت، شما باید با انگشت دست دیگر به انگشت شست تان فشار وارد کنید و آن را به سمت پایین بکشید. این توالی می‌توانید 3 تا 5 بار در یک ست تکرار کنید.

آیا امکان پیشگیری از بی حسی و کز کز انگشت وجود دارد؟

بسیاری از دلایل مرتبط با بی حسی انگشت، به خاطر آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد است.

این وضعیت، زمانی رخ می دهد که فرد، حرکات تکراری را انجام می دهد که می تواند عصب ها را تحریک کند یا به آن ها آسیب برساند و باعث بی حسی شود.

راه های جلوگیری از آسیب های ناشی از حرکات مکرر عبارت اند از:

  • حفظ وضعیت بدنی مناسب در زمان استفاده از یک ابزار، کیبورد یا وسایل دیگر که می تواند منجر به آسیب های ناشی از حرکات مکرر شود
  • دست کشیدن از فعالیت، هر 30 تا 60 دقیقه
  • کشش ماهیچه های مورد استفاده، برای کاهش تنش
  • خرید وسایل ارگونومیک یا حمایتی مانند آتل مچ یا تکیه گاه مچ برای کیبورد

زمان مراجعه به پزشک

در بسیاری از مواقع هنگامی که بی حسی یا گزگز دست ها و پاها ایجاد می شود، نیاز به ملاقات با پزشک وجود دارد. برای مثال در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک ملاقات کنید:

  • ایجاد ضعف یا فلج در یک طرف بدن بدون علت مشخص.
  • گنگ شدن صحبت های شما در هنگام بیان کردن کلمات.
  • ایجاد تغییر ناگهانی در وضعیت بینایی.
  • بی حسی به دنبال یک آسیب وارد شده به کمر یا گردن که بطور خاص با از دست دادن هوشیاری همراه بوده باشد.
  • از دست دادن امکان کنترل ادرار و مدفوع.
  • شرایط بی حسی که با گذشت چند دقیقه بر طرف نشود یا در زمان راه رفتن تشدید گردد.
  • ایجاد حالت گیجی، اسپاسم، یا رعشه در بدن.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید