تسمه تایم یکی از مهم ترین قطعات مصرفی خودرو می باشد که در صورتی که به موقع تعویض نشود می تواند خسارات شدیدی به موتور خودرو وارد کند. از این رو لازم است زمان تعویض تسمه تایم را بدانید تا قبل از وقوع حادثه اقدام به عمل آورید. در این بخش از سبک زندگی پارس مگ اطلاعات لازم برای این کار را در اختیارتان قرار داده ایم.

فهرست محتوا نمایش

تسمه تایم چیست؟

برای درک بهتر عملکرد تسمه تایم، خوب است نگاهی گذرا به فرآیند احتراق یک موتور گازی بیندازیم. سوپاپ های ورودی در سیلندرهای موتور باز می شوند تا مخلوطی از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شود.

تسمه تایم - زمان تعویض تسمه تایم

سوپاپ بسته می شود و پیستون به سمت بالا سیلندر حرکت می کند تا ترکیب سوخت و هوا را متراکم کند. جرقه شمع ترکیب سوخت و هوا را مشتعل می کند و احتراق دوباره پیستون را به سمت پایین هل می دهد. سوپاپ اگزوز باز می شود و اجازه می دهد تا گازهای زائد از سیلندر خارج شوند، زیرا پیستون به بالای حرکت خود باز می گردد.

در این بین پیستون ها به یک میل لنگ متصل هستند که حرکات پیستون را به یک خروجی چرخشی تبدیل می کند. میل بادامک دریچه های ورودی و خروجی را باز و بسته می کند و تسمه تایم نیز برای حرکت هماهنگ بین میل بادامک با حرکت میل لنگ می باشد.

نقش تسمه تایم در خودرو چیست؟

تسمه تایم را می توانید مانند زنجیر دوچرخه برای وسیله نقلیه خود در نظر بگیرید. این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می دارد.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامک به هم متصل می شود. یعنی حرکت میل لنگ و میل بادامک را هماهنگ می کند. این تضمین می کند که دریچه های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند. اگر میل لنگ و میل بادامک به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به درستی کار نخواهد کرد.

اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است ترکیب سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت آن می شود. همچنین اگر سوپاپ های اگزوز (خروجی یا دود) خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت نیرو می شود. اگر اجزای موتور ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

خطر پارگی تسمه تایم و مشکلات احتمالی آن

اگر تسمه تایم به‌موقع تعویض نشود امکان پاره شدن دارد. پاره شدن تسمه تایم خسارات زیادی را برای خودرو به همراه دارد. اولین قطعه‌ای که آسیب جدی می‌بیند سوپاپ‌ها هستند. پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در داخل سیلندر قرار دارند و بر اساس چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ، پیستون و سوپاپ‌ها برخوردی با یکدیگر ندارند.

اما در صورت پاره شدن تسمه تایم این زمان‌بندی به هم می‌ریزد و پیستون‌ها‌ و سوپاپ‌ها هم‌زمان به یکدیگر برخورد می‌کنند‌. این برخورد باعث خرابی سوپاپ‌ها می‌شود و در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می‌کند. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین خسارتی است که به علت خرابی تسمه تایم شامل یک خودرو می‌شود. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه پاره شود حتی ممکن است سیلندر نیز آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

پارگی تسمه تایم - زمان تعویض تسمه تایم

برخی از ماشین‌ها مثل خودروهای ساخت شرکت پژو بیشتر در معرض این نوع آسیب‌دیدگی هستند. در پرایدهای مدل‌پایین، برعکس پژوها با پاره شدن تسمه تایم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و خودرو فقط خاموش می‌شود. دلیل آن هم کوتاه بودن شاتون‌ها است که به سوپاپ‌ها نمی‌رسد. پرایدهای یورو ۴ نیز همانند پژو بوده و در صورت پارگی تسمه تایم سوپاپ‌ها آسیب می‌بیند و موتور نیاز به تعمیر دارد. اما در مجموع در مدل‌های ریو این اتفاقات و خسارات به‌مراتب بیشتر از سایر خودروها است.

نکته‌ای که قابل‌توجه است و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد تسمه دینام است. تسمه دینام به‌مراتب عمر بسیار کمتری نسبت به تسمه تایم دارد. معمولاً بعد از هر ۲۰ هزار کیلومتر، تسمه دینام نیاز به تعویض دارد. بیشتر مواقع تکه‌های پاره شده تسمه دینام به داخل محفظه تایمینگ رفته و باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم

  • ایراد در استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات خودرو است که کاملا دقیق طراحی شده و همیشه باید تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دو بار میل لنگ را بچرخاند. با چرخش میل بادامک ، دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز باز و بسته می شوند.

متناسب با لحظه حرکت پیستون ها این دریچه ها باز و بسته می شوند. پس اگر زمان بندی این چرخه به هم بریزد بقیه چیزها نیز از تنظیم خارج می گردندکه این امر می تواند باعث درست استارت نخوردن خودرو شود.

  • خروج دود زیاد از اگزوز

وقتی تسمه تایم دچار مشکل می شود، فشار بیشتر یبه موتور وارد خواهد شد. زیرا موتور برای به جرکت درآوردن قطعات بیشتر تلاش می کند. در این هنگام خارج شدن دود زیاد از لوله اگزوز عادی ترین اتفاق است. در حالت معمول دود اگزوز خودرو در حد مشخصی است اگر تازگی ها دود اگزوز زیادتر شده نشان می دهد که زمان تعویض تسمه تایم رسیده است.

  • نشتی روغن

یکی دیگر از علائم فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور آن تسمه است. کاور تسمه تایم با چندین پیچ و مهره پوشانده شده و نگهداری می‌شود. اگر روغن از کاور نشت کند به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه سبب افزایش بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آوردن موتور هم خواهد شد.

  • خوردگی دندانه ها ( زمان تعویض تسمه تایم )

فرسودگی و ایراد تسمه تایم به سرعت موجب خوردگی دندانه ها می شوند! قبل از اینکه خسارت بیشتری پیش بیاید نسبت به تعویض این وسیله ارزان قیمت، اقدام کنید. در خودروهای مختلف، طول عمر تسمه تایم کمی متفاوت است. برای مثال در ماشین پراید صفر کیلومتر معمولا بعد از ۷۰ هزار کیلومتر لازم است تا تسمه تایم نیز عوض شود. البته در نوبت های بعدی زمان تعویض تسمه تایم پراید به ۶۰ هزار کیلومتر کاهش پیدا می کند. در دیگر خودرو ها گاهی این زمان اندکی طولانی تر است ولی دیر یا زود می بایست نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

  • تنظیم نبودن دور موتور

چنانچه تسمه تایم شل شده باشد دیگر کارایی مناسبی ندارد. در این صورت موقع شتاب، ذور موتور بیش از حد بالا می رود و خودرو لرزش زیادی پیدا می کند. در این هنگام راننده متوجه می شود که دور موتور تنظیم نیست و ایرادی در کارکرد موتور وجود دارد.

اولین مقصر این قضیه نیز همین تسمه پلاستیکی به ظاهر ساده است. با وجود ارزان بودن این قطعه، برخی از راننده ها در این مورد سهل انگاری می کنند! کمبود وقت یا مشغله زیاد نباید موجب عدم رسیدگی به خودرو شود.

بنابراین اگر هنگام رانندگی متوجه شدید موتورتان تنظیم نیست و درست کار عمل نمی کند و دور موتور به 2 تا 4 هزار دور رسیده، باید تسمه تایم را چک کنید زیرا اگر تسمه تایم شُل شده باشد، خودرو شروع به لغزش می کند و در حین شتاب ، دور موتور بالاتر می رود. این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها هم باشد.

تعویض تسمه تایم - زمان تعویض تسمه تایم

  • صدای قیژ قیژ موتور

دقت داشته باشید که تسمه تایم قبل از پاره‌ شدن، صدای به‌خصوصی در موتور ایجاد می‌کند که هنگام شتاب‌گیری ماشین بیشتر مشهود می‌شود. بنابراین بهتر است با شنیدن همچین صدایی که شبیه به قیژ قیژ است، بعد از بررسی تسمه توسط مکانیک اقدام به تعویض آن کنید.

  • صدای زوزه تسمه تایم

مشکلات سفت بودن تسمه تایم: مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم می‌شود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان می‌شود.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

فهرستی از زمان تعویض تسمه تایم تهیه‌شده که خواندن آن به شما کمک می‌کند تا از بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودروی‌تان مطلع شوید.

  • پراید: ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵: ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا: ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰: ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان: ۶۰ هزار کیلومتر
  • ریو: ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳: ۷۰ هزار کیلومتر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، میانگین تعویض تسمه تایم ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است. اگر خودرو شما در لیست بالا وجود ندارد می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنما خودرو از زمان مناسب تعویض تسمه تایم مطلع شوید.

تاریخ انقضای تسمه تایم

بازه زمانی پیشنهاد شده برای تعویض تسمه تایم بین 60 تا 120 هزار کیلومتر و یا 6 سال پس از زمان تولید خودرو است اما این عدد در خودروهای مختلف متفاوت است.

خودروسازان مختلف برای مدل های مختلف اتومبیل کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان می کنند. معیار رایج برای اکثر اتومبیل ها 60 هزار کیلومتر است که برخی زودتر از موعد مقرر به تعویض احتیاج پیدا می کنند.

لازم به ذکر است که هنگام خرید خودروی دست دوم، شما از مدت کارکرد تسمه تایم آگاهی ندارید و نمی دانید که تسمه ی موتور آن تعویض شده است یا نه، اگر تعویض صورت گرفته زمان آن کی بوده اگر در مورد تسمه تایم اتومبیل تردید دارید بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا آن را مورد بازبینی قرار دهد.

مکانیک با یک کار ساده و برداشتن پوشش روی تسمه متوجه خواهد شد که در چه شرایطی قرار دارد.

پاره شدن تسمه که منجر به برخورد پیستون با سوپاپ ها می شود، معمولا با صدایی همراه است. البته در خودروهایی مانند موتورهای سری قبل پراید این پارگی فقط خاموشی موتور خودرو را به دنبال دارد.

زمانی که عمر تسمه تایم به پایان برسد و یا پارگی در آن رخ دهد عملکرد به موقع و صحیح سوپاپ ها مختل خواهد شد و سوخت و هوا درزمان مناسب وارد سیلندر نمی شوند و یا باز و بسته شدن سوپاپ ها به درستی و به میزان کافی انجام نمی گیرد و در نتیجه  در کارکرد پیشرانه اثر منفی چشم گیری خواهد گذاشت.

شل شدن تسمه تایم - زمان تعویض تسمه تایم

عوامل موثر در کاهش عمر تسمه تایم

عواملی که در ادامه به آن پرداخته شده است باعث می‌شود روی عمر مفید تسمه تایم تاثیر گذاشته و تسمه زودتر معیوب و فرسوده شود. این عوامل عبارتند از:

  1. استفاده از دور موتور بالا برای مدت زیاد (بالاتر از ۴۰۰۰ دور در دقیقه)
  2. شتاب گرفتن ناگهانی موتور
  3. کاهش شتاب موتور به صورت ناگهانی
  4. استفاده نکردن از دنده مناسب متناسب با سرعت و قدرت خودرو
  5. عبور از سرعت گیر‌ها با سرعت بسیار زیاد
  6. معیوب شدن هرزگرد یا گیرپاژ تسمه سبب جابجایی و حتی پارگی تسمه می‌شود.
  7. شل یا سفت بودن بیش از حد تسمه
  8. نشت روغن از کاسه نمد میل لنگ که باعث چرب شدن تسمه می‌شود.
  9. کار نکردن خودرو و حالت ایستایی آن برای مدت زمان طولانی
  10. گذشت زمان تعویض و نصب تسمه بیش از سه سال
  11. استفاده از تسمه بی کیفیت و غیر استاندارد
  12. خوب کار نکردن و عملکرد نامناسب قطعات مرتبط با تسمه تایم
  13. همراستا نبودن پولی‌های متصل به تسمه
  14. نصب نکردن درست تسمه تایم بر طبق دستورالعمل خودرو
  15. تعویض نکردن هرزگرد و تسمه سفت کن در موقع تعویض تسمه تایم

عواقب تاخیر در تعویض هنگام پاره شدن تسمه تایم

در صورت باز شدن و یا پارگی تسمه، امکان آسیب جدی به دینام، غلطک های هرز گرد و پمپ هیدرولیک نیز وجود دارد. معمولا موقع تعویض تسمه تایم همه این مجموعه با هم تعویض می شود. پکیج هایی شامل همه این قطعات به صورت یکجا به فروش می رسد.

یکی دیگر از مشکلات تسمه تایم، آسیب به سر سیلندر است. در واقع با پاره شدن تسمه تایم، سوپاپ باز با سوپاپ در حال بالا آمدن برخورد کرده و سر سیلندر آسیب می بیند. در برخی خودروها با پاره شدن تسمه تایم و برای پیشگیری از آسیب بیشتر به دیگر قطعات، موتور خاموش می شود.

خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو می تواند به دلیل پاره شدن تسمه تایم باشد. این مورد در هنگام رانندگی در جاده بسیار مشکل ساز است. قبل از سفر حتما خودرو را برای سرویس به یک مکانیک نشان دهید.

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده است؟

پاره شدن تسمه تایم ممکن است در حال توقف و یا در حال حرکت اتفاق بیفتد. اگر در حال توقف موتور بدون علت خاموش شد، تا از تسمه تایم مطمئن نشدیم، استارت نمی‌زنیم. ابتدا تست زیر را انجام می‌دهیم و بعد از مطمئن شدن از سلامت تسمه تایم، استارت می‌زنیم.

اگر در حال حرکت موتور خودرو خاموش شد، ابتدا دنده را به حالت خلاص در می آوریم. سپس خودرو را متوقف می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی اول استارت نمی‌زنیم. با تست زیر ابتدا از سلامت تسمه تایم مطلع می شویم و بعد استارت می زنیم.

  1. از خودرو پیاده شده و ماشین را در دنده ۱ گذاشته و هل می‌دهیم.
  2. اگر خودرو حرکت کرد، تسمه تایم پاره شده‌است و در این حالت نباید استارت بزنید، چون باعث کج شدن سو پاپ‌ها و شکستن پیستون‌ها می شود.
  3. اما اگر خودرو از جای خود حرکت نکرد تسمه تایم خودرو شما سالم است و می‌توانید دنبال ایراد دیگری بگردید.

اگر باز هم دو دل بودید، می‌توانید با باز کردن قاب تسمه تایم از سالم بودن آن مطلع شوید. برای این کار همیشه تعدادی آچار مخصوص و با شماره‌‍های متفاوت در خودرو همراه خود داشته باشید.

نکته مهم: به این مورد دقت کنید که تسمه تایم خودرو یک تسمه معمولی نیست و قبل از بروز اتفاقات ناگوار سعی کنید به موقع اقدام به تعویض تسمه تایم فرمایید. قبل از فرا رسین زمان تعویض تسمه تایم و در نیمه آن، سعی کنید یک بار قاب تسمه تایم را باز کنید و یک بازدید داشته باشید.

هزینه تعویض تسمه تایم

اگر تسمه تایم در زمان مناسب تعویض نشود امکان پارگی آن وجود دارد. پاره شدن تسمه تایم  موجب می شود تا دینام و پمپ هیدرولیک و همچنین غلطک های هرزگرد نیز آسیب ببینند. در برخی موارد پارگی این تسمه حتی به سر سیلندر نیز آسیب می زند.

هزینه تعمیر ماشین و تعویض قطعات موتور خودرو بسیار بیشتر از قیمت تعویض تسمه تایم است. قبل از اینکه دیگر قسمت های موتور دچار آسیب شود با صرف هزینه ای اندک می توانید تسمه تایم فرسوده را تعویض کنید.

تسمه - زمان تعویض تسمه تایم

تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم

به جز مواقعی که تسمه واقعا فرسوده و قدیمی شده باشد، در بیشتر موارد ممکن است خود تسمه سالم باشد و تنها میزان کشش آن به هم خورده باشد. در بیشتر موارد ممکن است تسمه به خاطر شل بودن پولی یا کشش کم یا زیاد در اثر تماس تسمه با قاب آن پاره شود.

صدای سفت یا شل شدن تسمه تایم

در ابتدا به صدای موتور گوش دهید. کشش کم یا زیاد تسمه تایم معمولا با سر و صدا همراه است. این سر و صدا می‌تواند به صورت جیغ یا تق تق باشد که از زیر قاب تسمه تایم شنیده می‌شود. اگر تسمه شل شده باشد، ممکن است هنگام حرکت با دور موتور بالا یا بار زیاد دچار مشکلاتی شویم.

اگر میزان کشش تسمه تایم مناسب نباشد، زمان‌بندی سوپاپ‌ها به هم می‌خورد و باعث پایین آمدن توان موتور و ریپ زدن خودرو می‌شود. حتی ممکن است موتور استارت نخورد.

صدای موتور هنگام شل بودن تسمه تایم

اگر موتور روشن می‌شود، در سمتی از ماشین که پولی‌ها قرار دارند، بایستید و سعی کنید تشخیص دهید صدا از کدام قسمت به گوش می‌رسد. اگر صدا از قسمت جلوی موتور است، ایراد از اجزا موتور نیست و ممکن است به علت شل شدن تسمه تایم باشد.

بررسی خرابی تسمه تایم

اگر موتور روشن نمی‌شود و خودتان می‌خواهید عیب‌یابی تسمه تایم را انجام دهید، باید بعضی قسمت‌ها را باز کنید تا به قاب تسمه تایم دست یابید. سپس قاب تسمه تایم را بردارید و میزان شل بودن تسمه را چک کنید. البته باید کمی آزاد باشد اما نه خیلی زیاد.

بررسی شکستگی پولی ها

وقتی که قاب را برداشتید، میزان شل و سفت بودن پولی‌ها‌ و تسمه را چک کنید. اگر قسمتی از آن شکسته شده باشد به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

تعویض تسمه تایم معیوب

حالا که قاب را باز کرده‌اید، عاقلانه‌ است که تسمه تایم و بلبرینگ های معیوب را تعویض کنید.

بستن قاب تسمه تایم

مطمئن شوید که تمام اجزا باز و تعویض شده را در جای صحیح خودش ببندید و کشش تسمه را تنظیم ‌کنید.

علائم شل شدن تسمه تایم: اگر هنگام گاز دادن تسمه صدای سوت زدن بدهد، تسمه شل یا آلوده است. این حالت موجب تاثیر بر کارکرد سایر اجزا مانند هیدرولیک فرمان شده و در دراز مدت به پارگی تسمه می‌انجامد.

اگر تسمه به میزان کافی سفت شده باشد، هنگام گاز دادن دیگر صدای سوت از آن شنیده نمی‌شود.

پیشگیری های لازم برای به تعویق انداختن تعویض تسمه تایم

فکر نکنید که اگر تسمه ترک ندارد یا پاره نشده است، آن را تعمیر نکنید و همان طوری استفاده کنید. چون این معیار مناسبی نیست و باید به موقع و طبق زمان بندی مشخص عوض شود.

شما می توانید با تعویض به موقع تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ ماشین خود در هنگام رانندگی، با توجه به توصیه سازنده، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید، حرکت زنجیر تایم ها به ویسکوزیته روغن وابسته هستند. روغن های سبک تر به گونه ای طراحی شده اند که به کوچک ترین قسمت ها نفوذ کرده و به اجزای موتور برسند تا اطمینان حاصل شود که اجزاء موتور به یک اندازه روغن کاری می شوند.

سفت بودن تسمه تایم - زمان تعویض تسمه تایم

نکات مهمی که درباره تسمه تایم باید بدانید

۱. از تا خوردن تسمه  و همچنین قرار دادن جعبه‌ابزار و یا وسایل بروی تسمه خودداری نمایید.

۲. تسمه‌های تایم باید به‌طور منظم چک شوند و فواصل زمانی تعویض نیز بایستی تعیین گردد.

۳. تسمه تایم باید فاقد شکستگی در سطح، ترک، جدایی لایه‌ها و پریدگی لبه دندانه‌ها باشد.

۴. ظاهر تمامی دندانه‌ها باید سالم باشد. در صورت رؤیت خوردگی، پریدگی یا ترک و باز شدن دندانه‌ها از استفاده کردن از آن تسمه تایم پرهیز کنید.

۵. در زمان تعویض تسمه تایم حتماً قطعاتی مثل پولی، هرزگردها و در صورت امکان واترپمپ را نیز تعویض نمایید. در غیر این صورت خرابی یا ایراد این قطعات سبب آسیب دیدن تسمه خواهند شد.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

اگرچه تسمه تایم و زنجیر تایم از نظر جنس ساخته شده متفاوت هستند، اما در نهایت کار یکسانی را در خودرو انجام می دهند. هر دوی آنها میل لنگ موتور را به میل بادامک متصل می کنند. تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، در حالی که زنجیر تایم از زنجیر فلزی ساخته شده است.

بسته به مدل خودروی خود، ممکن است به جای تسمه تایم، زنجیر تایم داشته باشید. از آنجایی که تسمه‌ تایمینگ ها سبک ‌تر و بی ‌صداتر هستند و به دلیل جنسشان، هزینه تولید کمتری دارند، پس از معرفی تسمه تایم در دهه 1960، استفاده از آن ‌ها رایج شد.

زنجیر تایم در داخل موتور قرار می گیرد و روغن موتور را دریافت می کند و می تواند برای مدت طولانی عمر کند و دوام بیاورد، در حالی که تسمه های تایم در خارج از موتور قرار دارند و تمایل به خشک شدن و ترک خوردن (به دلیل عوامل محیطی، آغشته شدن به روغن و مواد مختلف و…) دارند.

در چند سال اخیر، بیشتر تولیدکنندگان وسایل نقلیه، زنجیر تایم را در برخی خودروها با پیشرفت ‌هایی در کاهش صدا و ارتعاش در خودروها به کار می برند. که با بررسی دفترچه راهنمای مالک خودرو خود می توانید متوجه شوید که خودروی شما از چه نوع تسمه تایمی استفاده می کند زیرا ممکن است سال به سال یا نسبت به سازنده خودرو متفاوت باشد.

بسته به نوع وسیله نقلیه معمولا تسمه تایم های ماشین های خارجی باید 100.000 تا 170.000 کیلومتر تعویض شود. ولی در خودرهای داخلی کمتر می باشد. وسایل نقلیه جدیدتر نیز مجهز به تسمه تایم هایی با دوام تر هستند که می توانند تا حدود 170.000 کیلومتر را قبل از نیاز به تعویض طی کنید.

مواد و جنس های متداول مورد استفاده در ساخت تسمه تایم چیست؟

  • لاستیک

تسمه تایم های لاستیکی به عنوان رایج ترین مواد تسمه تایم ها می باشند و استفاده می شوند. در حالی که لاستیک در بیشتر موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود و رایج می باشد اما، دارای معایبی است. تسمه تایم لاستیکی به دلیل کشش و شکستن نسبتا سریع هنگام قرار گرفتن در معرض دماهای مختلف و مقادیر بالای روغن موتور موجود در بدنه موتور خودرو مشهور هستند.

با توجه به تکنولوژی پیشرفته امروزی، بسیاری از انواع ترکیبات لاستیکی مقاوم در برابر دما، اکنون برای افزایش طول عمر تسمه تایم ها و همچنین مقاومت آنها در برابر اعوجاج و تغییر شکل استفاده می شود. ترکیبات لاستیکی بهبود یافته و الیاف تقویت‌کننده نیز استحکام و کشش بیشتری را ایجاد می‌کنند، از دندانه‌ های ترک خورده یا آسیب‌های دیگر به تسمه تایمینگ ها محافظت می‌ کنند.

تسمه تایم پلاستیکی - زمان تعویض تسمه تایم

  • پلی یورتان

پلی اورتان با خاصیت ارتجاعی بیشتر و همچنین مقاومت در برابر دماهای بالا و اثرات مضر روغن، به سرعت به گزینه ای محبوب برای ساخت تسمه تایم تبدیل شده است.

تسمه های پلی اورتان دارای استحکام کششی بالایی هستند، ظرفیت بارگذاری بالاتری را نیز ارائه می دهند که برای تولید گشتاور بهینه بسیار مهم است.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، ترکیبات لاستیکی از طریق قرار گرفتن دائمی در معرض حرارت بیش از حد و تماس با روغن موتور مستعد تخریب هستند. این می تواند منجر به کاهش تنش شود و بر زمان دقیق سوپاپ های موتور برای عملکرد بهینه تأثیر بگذارد.

با توجه به در نظر گرفتن این مسائل، تسمه‌ تایم های امروزی با مواد محکم‌ تری مانند پلی اورتان، نئوپرن یا یورتان جوش داده شده در قالب ساخته می ‌شوند.

پس انواع مختلفی از مواد در تسمه تایم مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هر کدام دارای مشخصات خاص خود هستند که می توانند شرایط خاصی را تحمل کنند.

  • تسمه تایمینگ فایبر گلاس نئوپرن و ویژگی های آن ها

استفاده از تسمه های فایبرگلاس نئوپرن در محیط های خورنده ایده آل هستند که دارای ویژگی های زیادی هستند که عبارتند از:

مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

زمان ماندگاری طولانی تری

دارای مقاومت شیمیایی بالا

پایداری ابعادی

و…

  • تسمه های اورتان/پلی استر و اورتان/کولار

تسمه های اورتان/پلی استر و اورتان/کولار دارای ویژگی های خوبی هستند که عبارتند از:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • با دوام و انعطاف پذیر
  • و…

تسمه تایم ها و ویژگی های مهم آن ها

نکاتی که در تسمه تایم ها از طراحی، جنس، عملکرد و.. در نظر گرفته می شود در حالت کلی عبارتند از:

  • مواد یا جنس ساخته شده
  • ابعاد و سرعت کاری
  • نگرانی های زیست محیطی بعد از استفاده
  • عملکرد فنی آن ها
  • نوع طراحی دندانه ها

طراحی دندانه های قدیمی و جدید تسمه تایم ها

وقتی صحبت از طراحی دندانه ها می شود، تسمه های قدیمی معمولا از دندانه های ذوزنقه ای شکل استفاده می کنند. با این حال، تکنیک ‌های ساخت جدیدتر، دندانه ‌های منحنی هستند. مهمترین ویژگی های دندانه ‌های منحنی این است که مشکلات نویز و طول عمر که برای بسیاری از تسمه ‌های دندانه ‌دار ذوزنقه‌ای رایج است را رفع کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید