رژیم لاغری فستینگ 16/8 یکی از رژیم های غذایی پر طرفدار است، که میتواند سریعا شما را به وزن ایده آلتان برساند. گروه سلامتی پارس مگ به شما کمک میکند تا نتیجه ای اثر بخش داشته باشید.

رژیم لاغری فستینگ برای کاهش وزن چیست؟

این رژیم غذایی کاهش وزن به صورت متناوب با دوره‌های مختلف برای کاهش وزن تنظیم شده است. بر اساس این رژیم گرسنگی و نرساندن غذا به بدن می‌تواند سبب چربی‌سوزی شود. در نتیجه زمینه کاهش وزن فراهم می‌شود.

روند این رژیم مدعی است بسیاری از بیماران می‌توانند برای رهایی از بیماری خود و در کنار آن دست یافتن به کاهش وزن، از این سبک رژیم‌های غذایی پیروی کنند.

بیماران مبتلا به فشار خون برای کنترل فشار خون و یا بیماران مبتلا به کلسترول با ساعاتی گرسنه ماندن، چربی‌های زائد را خواهند سوزاند.در مدت زمان این رژیم نوشیدن آب، دم نوش، قهوه، و نسکافه آزاد است.

انواع رژیم لاغری فستینگ

برخی از رژیم‌های فستینگ وجود دارند که ماده غذایی خاصی را حذف کرده‌اند.

مثلا در یکی از انواع آن گفته شده که فرد فقط باید میوه و سبزیجات را در طول روز مصرف کند و شام وعده‌ای کامل و سنگین را داشته باشد که این موضوع از نظر بسیاری از متخصصان رد شده و غلط است.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ 24 ساعته

در طول این رژیم فرد باید 24 ساعت هیچ خوراکی و ماده غذایی مصرف نکند.
در واقع 24 ساعت روزه داری کامل برای 2 روز در هفته در نظر گرفته شده است. یعنی فرد می‌تواند این رژیم را از وعده صبحانه آغاز کند و تا صبح روز بعد هیچ چیزی نخورد.

این روش از رژیم فستینگ را “براد پیلون” تنظیم کرده است. در این روند اگر از ساعت 6 عصر امروز روزه داری را شروع کردید، تا فردا 6 غروب، نباید چیزی بخورید.

البته در برخی موارد فرد مجاز به استفاده از آب یا نوشیدنی بدون قند مانند دمنوش و چای هست. اما به هیچ وجه اجازه مصرف مواد غذایی جامد و کالری دار، در این روند داده نشده است.

این روند را برخی از افراد به صورت تدریجی به کار می‌برند. به این صورت که بین 14 الی 16 ساعت از آن را چیزی نمی‌خورند. سپس به مرور روزانه یک ساعت به آن اضافه می‌کنند تا به 24 ساعت کامل برسند.

رژیم 5 و 2

این رژیم برای یک هفته تنظیم شده است.
به نحوی که فرد باید حالت معمولی رژیم روزانه خود را در 5 روز هفته داشته باشد. اما 2 روز باقیمانده را فقط 500 الی 600 کالری از انواع مواد غذایی سالم باید به بدن برساند.لاغری فوری - رژیم لاغری فستینگاین روش را “مایکل موسلی” روزنامه نگار و پزشک اهل بریتانیا پایه گذاری کرده است. در این روند برای مردان و زنان کالری متفاوتی برای 2 روز روزه‌داری در نظر گرفته شده است:
زنان: 500 کالری مجاز هستند مصرف کنند
مردان: 600 کالری مجاز هستند مصرف کنند

 رژیم فستینگ 16 و 8

در طول 24 این رژیم کاهش وزن باید 8 ساعت از مواد غذایی سالم نوش جان کرد. اما 16 ساعت دیگر را باید مانند یک روزه دار هیچ ماده غذایی مصرف نکرد.

این روش توسط متخصص تناسب اندام، “مارتین برکان” تنظیم شده است.
این روند از انواع رژیم فستینگ، کمی ساده‌تر است. زیرا در این روند می‌توان زمان خواب و حذف صبحانه را جزء 14 الی 16 ساعت روزه داری حساب کرد. مثلا 8 شب آخرین وعده مصرفی باشد و فردای آن روز ساعت 12 ظهر وعده غذایی بعدی مصرف شود.

رژیم فستینگ برای یک روز در میان

برای رژیم فستینگ یک روز درمیان، باید یک روز مانند یک روزه دار هیچ ماده غذایی و خوراکی مصرف نکرد. در ادامه فرد برای روز بعد اجازه مصرف 500 کالری مواد غذایی سالم را خواهد داشت.

این روش تقریبا برای خیلی از افراد سخت است. باید برای این روند فرد شب گرسنه به رختخواب برود. این موضوع سبب احساس گرسنگی مکرر و همچنین ناامید شدن از تمام رژیم‌های کاهش وزن را برای فرد به همراه خواهد داشت.

مزایای رژیم فستینگ یا همان رژیم متناوب16:8

رژیم فستینگ یا همان روزه داری متناوب 16:8به دلیل آسانی،انعطاف پذیری و قابل تحمل بودن در طولانی مدت،رژیم محبوبی به شمار می آید.همچنین رفاه شما را بخاطر اینکه می تواند زمان و پولی که شما برای پخت و تهیه غذا در هفته نیاز دارید را کاهش دهد، این رژیم ممکن است به سسیستم ایمنی بدن شما کمک کند . از دیگر مزایای این رژیم میتوان به مواردی که در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک خواهیم گفت اشاره کرد:

کاهش وزن

نه تنها غذای مصرفی اتان را به چند ساعت در روز محدود میکند، بلکه کمک میکند تا مصرف کالری در طول روز را قطع کنید اما تحقیقات نشان داده اند که روزه میتواند متابولیسم بدنتان را افزایش دهد و به کاهش وزنتان سرعت ببخشد.

بهبود کنترل قند خون

نشان داده شده است که فستینگ متناوب سطح انسولین روزه داری را تا 31٪و قند خون را به میزان 6_3 درصد کاهش میدهد و به طور بالقوه ای ریسک ابتلا به دیابت را کاهش میدهد، اما میزان متعادل آن بسیار پر مزایا خواهد بود.

افزایش طول عمر

اگر چه شواهد در انسان ها محدود است اما طبق تحقیقات بعمل آمده بر حیوانات مشخص شده است که روزه داری متناوب ممکن است که باعث افزایش طول عمر شود.

کاهش وزن سریع - رژیم لاغری فستینگ

اما آیا حذف صبحانه آسیب زننده نیست ؟

برای بسیاری از افراد، حذف صبحانه کار دشواری است. البته صبحانه مغذی و مفید، برای روند لاغری نکته بسیار مهمی است.
اما راهکاری که برای آسان کردن حذف صبحانه می‌توان پیش گرفت، نوشیدن چای، قهوه و یا آب است. همچنین مواد غذایی پروتئینی در وعده‌های آزاد، راهکاری برای سیر ماندن در مواقع روزه داری است.

ژیم غذایی 16:8 و ورزش

هیچ تمرینی برای رژیم غذایی8:16لازم نیست ؛ از آنجایی که این رویکرد شامل رژیم لاغری فستینگ متناوب است،شما ممکن است به اندازه کافی انرژی نداشته باشید تا ورزش کنید با این حال اگر بخواهید فعالیت بدنی آرامی داشته باشید ،واقعا به خودتان بستگی دارد مثلا پیاده روی روزانه خیلی شدید و خسته کننده نمیباشد ، ولی به چربی سوزی و سلامت کلی بدن کمک میکند به این ترتیب، فعالیت بدنی منظم برای سلامت کلی بدن مهم است.

تحقیقات نشان داده است که یک برنامه ورزشی منظم می تواند به شما کمک کند وزن خود را برای مدت طولانی کنترل کنید.فعالیت های جسمانی روزانه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و سطح قند خونتان را تنظیم می کند،حالتان را خوب می کند،ماهیچه ها و استخوان هایتان را قوی می کند،سلامت ذهنی اتان را ارتقا می دهد،مهارت یادگیری و تفکرتان را تقویت میکند و حتی به جلوگیری از انواع خاصی از مشکلات سلامتی کمک می کند. همچنین،هر چه حرکت بیشتری داشته باشید،کالری بیشتری میسوزانید که به کاهش وزن و کنترل وزن طولانی مدت کمک میکند.

معایب رژیم لاغری فستینگ از دید متخصصان تغذیه

رژیم فستینگ

این برنامه غذایی تحمل گرسنگی زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. به همین دلیل نمی‌تواند راه مناسبی برای کاهش وزن و لاغری باشد. در ادامه مهمترین معایب و نواقصی که این روش دارد را مطرح خواهیم کرد.

دلسردی از رژیم

همانطور که متوجه شدید در بسیاری از انواع رژیم فستینگ روزه‌داری حرف اول را می‌زند.
یعنی اینکه فرد برای مدت زمان طولانی باید گرسنگی و تشنگی را تحمل کند. این موضوع می‌تواند سبب دلزده شدن از انواع رژیم را از لحاظ جنبه روحی و روانی برای فرد به همراه داشته باشد.

مهمترین نکته برای قرار گرفتن در روند لاغری، انگیزه و اراده است. این نوع از رژیم‌ها می‌توانند انگیزه و اراده فرد را از بین ببرند. این حس در فرد نسبت به همه رژیم‌ها ایجاد خواهد شد.

عدم محدودیت برای روزهای عادی

بدترین موضوعی که بر این رژیم وارد است اینکه در روزهایی که محدودیتی برای فرد وجود ندارد، پرخوری سبب اضافه وزن خواهد شد.

عدم وجود محدودیت غذایی برای این روزها سبب پرخوری خواهد شد. به ویژه اینکه فرد در روز قبل گرسنگی زیادی را تحمل کرده است و ولع بیشتری برای مصرف مواد غذایی دارد.

کاهش وزن کاذب

در رژیم لاغری فستینگ برای دوره‌های مختلف ممکن است کاهش وزن چشمگیری برای فرد ایجاد شود اما هیچ تضمینی برای ثابت بودن وزن کاهش یافته وجود نخواهد داشت.
در صورتی که وزنی از بدن فرد کم شود، مقدار آب از دست رفته است که روی صفحه ترازو دیده می‌شود.وزن کردن - رژیم لاغری فستینگ

ضعف و بی‌حالی

بعضی از افراد در طول روزه داری احساس ضعف می‌کنند. کسانی که شغلی با فعالیت فیزیکی بالا دارند ممکن است احساس ضعف و بی‌حالی شدیدتری داشته باشند. خوردن آب همراه با نمک و هیدراته نگه داشتن بدن به رفع این مشکل کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که احساس ضعف و بی‌حالی خفیف عادی است، اما نباید شدت ضعف، باعث سختی در راه رفتن و ایستادن شود.

در این صورت باید روزه را بشکنید. اگر در کنار رژیم روزه‌داری ورزش می‌کنید، برای رفع مشکل بی‌حالی نیاز دارید شدت و مدت زمان ورزش را کم کنید. محدود بودن ساعاتی که می‌توانید چیزی بخورید به هیچ عنوان نباید مانع ورزش شما شود.

سندرم تغذیه مجدد

سندرم تغذیه مجدد، یک بیماری بسیار نادر اما خطرناک است. این بیماری می‌تواند پس از روزه‌داری طولانی مدت در افراد کم وزن یا مبتلا به سوءتغذیه‌ رخ دهد. این افراد ممکن است در حین تغذیه مجدد، تغییرات کشنده‌ای در مایعات و الکترولیت‌ها تجربه کنند. اکثر کسانی که لاغری با فستینگ را تجربه می‌کنند، لازم نیست نگران این مسئله باشند و آن را تجربه نخواهند کرد. این مورد یکی از علل منع روزه داری برای افراد کم وزن یا مبتلا به سوءتغذیه‌ است.

سخت بودن روند لاغری

دشواری این رژیم، برای روزهایی است که فرد هیچ چیزی نباید بخورد. اغلب در این روزها بدن فرد با افت انرژی مواجه خواهد شد. مشکلاتی همچون موارد زیر از جمله عوارضی هستند که رژیم فستینگ برای فرد به همراه دارد:

رژیمی غیر علمی

با اینکه در طول این رژیم کاهش وزن، چربی سوزی، کاهش التهابات بدنی و مقاومت بدن ایجاد خواهد شد اما نباید نواقص آنرا نادیده گرفت و به صورت غیر اصولی آنرا پیش گرفت.

این نوع برنامه غذایی، در مطالعات علمی به اثبات نرسده‌اند. عوارضی که به همراه دارند هنوز به طور کامل بررسی نشده‌اند.
بهتر است راهکارهای علمی را برای کاهش وزن پیش گرفت. دریافت برنامه غذایی از متخصص، منطقی‌ترین راهکار تغذیه‌ای برای کاهش وزن است.

لاغری فوری - رژیم لاغری فستینگ

رژیم لاغری فستینگ چگونه بر هورمون ها تاثیر می گذارد؟

وقتی چیزی نمی خورید، بدن چندین تغییر ایجاد می کند تا انرژی ذخیره شده اش در دسترس تر شود. به عنوان مثال می توان به تغییرات در فعالیت سیستم عصبی و همچنین تغییرات عمده در سطح چندین هورمون مهم اشاره کرد.

سطح انسولین هنگام غذا خوردن افزایش و هنگام روزه داری به طور چشمگیری کاهش می یابد. سطوح پایین انسولین چربی سوزی را تسهیل می کند. سیستم عصبی نوراپی نفرین را به سلول های چربی ارسال می کند و باعث تجزیه چربی به اسیدهای چرب آزاد و سوزاندن آن برای تولید انرژی می شود.

هورمون دیگری که در طول روز تغییر می کند، هورمون رشد (HGH) است که سطح آن ممکن است تا پنج برابر افزایش یابد. پیش از این، اعتقاد بر این بود که HGH به سوزاندن سریعتر چربی کمک می کند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است به مغز سیگنال بدهد تا انرژی را ذخیره کرده و بالقوه کاهش وزن را دشوارتر کند.

سادگی

برای بسیاری یکی از مزایای اصلی رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب، سادگی آن است. به جای شمارش کالری، فقط باید به زمان دقت کنید. بهترین رژیم غذایی الگویی است که می توانید در دراز مدت به آن پایبند باشید. اگر روزه داری متناوب رعایت رژیم غذایی سالم را آسانتر می کند، مزایای آشکاری برای سلامتی و حفظ طولانی مدت وزن خواهد داشت.

چگونه با رژیم فستینگ موفق شویم؟

کیفیت غذا: سعی کنید بیشتر غذاهای کامل و تک ماده ای بخورید.
کالری: سعی کنید در دوران غیر روزه داری عادی غذا بخورید، نه آنقدر که کالری هایی را که هنگام روزه داری از دست داده اید جبران کنید.
ثبات: همانند سایر روشهای کاهش وزن، اگر می خواهید این روش موثر واقع شود، باید به مدت طولانی از آن استفاده کنید.
صبر: ممکن است بدن شما مدتی طول بکشد تا با پروتکل روزه داری متناوب سازگار شود. سعی کنید با برنامه غذایی خود مطابقت داشته باشید.
ورزش: اگر می خواهید چربی بدن را از دست داده و توده عضلانی را حفظ می کنید، باید ورزش کنید.

مواد غذایی و نکات پیشنهادی

رژیم فستینگ

با اینکه طرح رژیم لاغری فستینگ (روزه داری متناوب 8/16) مشخص نمی کند که کدام مواد غذایی را می توان خورد و از کدام مواد غذایی باید پرهیز کرد، اما تمرکز بر روی تغذیه سالم و محدود کردن و پرهیز از مواد با ارزش پائین غذایی مفید می باشد. مصرف بیش از حد مواد غذایی ناسالم می تواند باعث افزایش وزن شده و منجر به بیماری گردد.

یک رژیم متعادل در درجه اول روی موارد زیر متمرکز می شود

  • میوه ها و سبزیجات، که می توانند تازه، یخ زده، یا کنسروی (آبکی) باشند.
  • غلات کامل شامل کینوا، برنج قهوه ای، جو دوسر و جو
  • منابع پروتئین کم چرب مثل گوشت ماکیان، ماهی، لوبیا، عدس، توفو، آجیل ها، مغزها، پنیر لور کم چرب و تخم مرغ
  • چربی های مفید گرفته شده از ماهی های چرب، زیتون، روغن زیتون، نارگیل، آواکادوو، آجیل ها و مغزها

میوها، سبزیجات و غلات کامل فیبر بالایی دارند، بنابراین این مواد می توانند به سیر و راضی نگه داشتن افراد کمک کنند. از چربی ها و پروتئین های مفید نیز می توان برای سیر نگه داشتن افراد استفاده کرد.

نوشیدنی ها می توانند برای افرادی که از رژیم فستینگ (روزه داری متناوب 8/16) پیروی می کنند نقش داشته باشند. نوشیدن منظم آب در طول روز می تواند به کاهش جذب کالری کمک کند زیرا افراد اغلب تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند.

طرح رژیم 8/16 مصرف نوشیدنی های بدون کالری مثل آب و چایی و قهوه تلخ (شیرین نشده) را در مدت ۱۶ ساعت پنجره روزه داری مجاز می داند.مصرف منظم مایعات برای جلوگیری از بی آبی بدن دارای اهمیت است.

نکات

افراد متوجه می شوند که تحمل رژیم 8/16 با پیروی از نکات زیر آسان تر است:

  • نوشیدن چای دارچین گیاهی در مدت روزه داری، چون این کار اشتها را از بین می برد.
  • مصرف منظم آب در طول روز
  • تماشای کمتر تلویزیون برای کاهش قرار گرفتن در معرض تصاویر مواد غذایی که می تواند حس گرسنگی را در افراد تحریک کند.
  • ورزش کردن درست قبل یا در طی پنجره خوردن، زیرا ورزش می تواند گرسنگی را تحریک کند.
  • آگاهانه و با توجه غذا خوردن در زمان مصرف وعده های غذایی
  • انجام مدیتیشن در مدت دوره روزه داری که باعث می شود حملات ناگهانی گرسنگی رد شده و آنها را راحت تر تحمل کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید