فواید روزه داری بسیار زیاد است.در این بخش به برخی از بهترین فواید روزه داری برای سلامت بدن می پردازیم. و مواد غذایی ای که بدن در طول روزه داری نیاز دارد را برایتان لیست کرده ایم.

فواید روزه داری برای سلامتی

سفره افطار - فواید روزه داری

راه حل بی نظیری برای کاهش وزن است

یکی از فواید روزه داری راه حل بی‌نظیر برای کاهش وزن است، ولی به شرط آن که درست انجام شود. اگر این کار را درست انجام ندهید، به جای کاهش وزن، به اضافه وزن دچار خواهید شد. در طول روزه گرفتن، وقتی در خلال روز از خوردن غذا‌های حاوی قند محروم هستید، بدن از ذخیره‌ی چربی به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد کرد. چربی استفاده نشده به افزایش وزن منجر خواهد شد، اما در طول روزه گرفتن، چنین چربی استفاده نشده‌ای وجود ندارد، چون تمام ذخیره‌ی چربی به انرژی لازم روزانه تبدیل خواهد شد.

بالا بردن هورمون رشد از فواید روزه داری

هورمون رشد انسان برای ورزش کاران بسیار مفید است، زیرا زمان بهبود را سرعت می‌بخشد و به ساخت سریع‌تر ماهیچه کمک می‌کند.

کسانی که روزه گرفتن در برنامه ریزی دارند برای افزایش هورمون رشد آماده باشند. روزه گرفتن باعث می‌شود بدن شما به جای ماهیچه، چربی ذخیره شده را بسوزاند این به شما این امکان را می‌دهد که آنچه را که انجام می‌دهید را نگه دارید و حتی به شما کمک می‌کند آن‌ها را بسازید.

روزه سطح کلسترول را پایین می‌آورد

از دیگر فواید روزه داری توانایی بدن در کنترل کاهش وزن بر کاهش سطح کلسترول تاثیر خواهد گذاشت. دو نوع کلسترول وجود دارد؛ کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL). بعضی از مطالعات صورت گرفته حاکی از آن هستند که در طول روزه داری سطح کلسترول بد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، که این خوب است، در حالی که روزه گرفتن هیچ تاثیری بر سطح کلسترول خوب نمی‌گذارد.

روزه گرفتن عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که روزه گرفتن می‌تواند تولید پروتئین خاصی را که برای عملکرد مغز مفید است و با عنوان فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز یا BDNF شناخته می‌شود این نوع پروتئین سلول‌های بنیادی مغز را تحریک می‌کند تا کارکردی بهینه داشته باشند. به همین دلیل است که در حین روزه گرفتن، به جای احساس کسالت و عدم تمرکز، هشیارتر خواهید بود، چون مغزتان به نحو بسیار بهتری عمل می‌کند.

روزه داری موجب ترک عادات بد

از فواید روزه داری این است که زمان مناسبی برای ترک عادات بد است، چون باید کل روز را روزه بگیریم مانند سیگار کشیدن و غذا‌های شیرین نباید در طی ماه رمضان خورده شود ترک عادت در زمانی که در یک گروه انجام می‌شود و یافتن آن در طی ماه رمضان بسیار آسان‌تر است توانایی روزه گرفتن برای کمک به ما برای کاهش عادات بد قابل توجه است. روزه گرفتن بهبود رژیم غذایی سالم را بهبود می‌بخشد.افطار کردن - فواید روزه داری

روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

در مطالعه‌ای بر روی حیوانات مشخص شد، وقتی حیوانات بیمار باشند، غریزه‌شان به آن‌ها می‌گوید بر استراحت و دست کشیدن از خوردن تمرکز کنند. خب، این درمورد انسان‌ها نیز صادق است، چون در حین روزه داری، به سیستم داخلی‌تان مدتی استراحت می‌دهید تا این که بدن‌تان بتواند بر مبارزه با عفونت‌ها متمرکز شود. مقدار رادیکال‌های آزاد نیز در حین روزه گرفتن کاهش پیدا می‌کند.

روزه دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

چینی‌ها همیشه تاکید دارند که مرکز و کانون بدن انسان در شکم اوست. به لحاظ علمی، معده منبع همه چیز است و به همین خاطر است که سخت‌ترین و بیشترین کار را در بدن انجام می‌دهد. در طول روزه داری، به این عضوتان کمی استراحت می‌دهید تا بتواند تجدید قوا کند، سم زدایی کند یا حتی خودش را پاکسازی کند و وقتی دوباره معده‌تان بخواهد فعالیت را از سر بگیرد، با نیرویی تازه این کار را خواهد کرد.

روزه تاثیر فوق العاده برای پوست دارد

آیا می‌خواهید پوست سالم‌تر و درخشان‌تری داشته باشید که هیچ اثری از جوش و چین و چروک روی آن نباشد؟ روزه داری را امتحان کنید و از تمام فایده‌هایی که برای پوست دارد بهره‌مند شوید. در حین روزه گرفتن، بدنتان فرصت این را خواهد داشت که خودش را از مواد سمی پاکسازی کند و همزمان فرایند بازسازی سلول‌ها را بهبود ببخشد در عین این که فرایند دژنراسیون سلول‌ها را کندتر می‌کند.

روزه گرفتن قند خون را کاهش می‌دهد

روزه گرفتن میزان تجزیه گلوکز را افزایش می‌دهد تا بدن بتواند انرژی بگیرد بنابراین تولید انسولین را کاهش می‌دهد و لوزالمعده استراحت می‌کند گلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می‌شود در نتیجه روزه، کاهش قند خون است که به ویژه برای بیماران دیابتی مفید است.

نوسازی بافت‌های بدن با کمک روزه‌داری

روزه داری با ایجاد گرسنگی، پروتئین‌ها و مواد چربی اندام‌ها را بسیج می‌کند که تمام مواد خالص خود را برای نگهداری تعادل محیط داخلی و قلب قربانی کنند و با ایجاد تشنگی، آب بافت‌ها را می‌گیرد و بدین ترتیب روزه تمام بافت‌های بدن را می‌شوید و آن‌ها را نوسازی می‌کند.

باید ها و نباید های روزه داری

در زمان روزه داری چه مواردی مصرف کنیم

خرما - فواید روزه داری

مصرف خرما

خرما از مواد غذایی کامل و بسیار مغذی بوده و خواص مفید زیادی برای بدن دارد و با توجه به قند طبیعی بسیاری که دارد انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می نماید.

خرما ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف آن در ماه رمضان توصیه می شود.

خوردن شیر کم چربی و گرم

شیر کم چرب سلامتی قلب و عروق را تضمین کرده و با داشتن انرژی بیشتر عظلات را حفظ کرده و آن ها را تقویت می نماید.

خوردن شیر کم چرب و گرم به تناسب بدن کمک کرده و باعث جذب بیشتر کلسیم بدن می شود.

مصرف نان و غلات

قوت بدن در ماه رمضان با خوردن نان و غلات حاصل می شود و این گروه تامین کننده انرژی بدن بوده و و بزرگسالان باید روزانه 6 الی 11 واحد از این مواد را مصرف نمایند.

در این ماه اغلب مصرف نان سبوس دار به روزه دارن توصیه می گردد.

خوردن فرنی یا شیر برنج

دسرها شکر فراوانی دارند و نباید در خوردن آن ها زیاده روی کنید زیرا پروتئین ها برای هضم به آب زیادی نیاز دارند و همین باعث تشنگی در طول روز می شود.

خوردن فرنی و شیر برنج به دلیل کم چرب بودن و داشتن شیر بیشتر توصیه می شود.میوه - فواید روزه داری

خوردن میوه

افراد روزه دار برای اینکه کمبود آب و املاح مورد نیاز بدن را جبران نمایند، از میوه و سبزیجات زیاد در این ماه استفاده کنند.

در فاصله سحر تا افطار از میوه هایی همچون؛ گیلاس، آلبالو، سیب، هویج، خیار و گوجه فرنگی مصرف کنید تا باعث حفظ آب بدن و طراوت و شادابی آن شود.

مصرف گوشت

در ماه رمضان از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید مصرف پروتئین هایی مانند مرغ، ماهی و گوشت در ماه رمضان به روزه داران توصیه می شود.

افراد در کنار گوشت از سبزیجات، سالاد، حبوبات و آب کافی نیز استفاده کنند تا از یبوست و تشنگی جلوگیری شود.

مصرف سبزیجات

در ماه مبارک رمضان مصرف سبزی به روزه دارن توصیه می شود زیرا هم آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند و املاح را برای بدن فراهم می نمایند.

سبزی حاوی فیبر زیادی بوده و باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارشی در این ماه می شود.

مصرف سوپ

سوپ به میزان زیادی فیبر دارد که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش شده و میزان نفخ و یبوست را کاهش می دهد.

سوپ منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی بوده که خوردن آن در ماه رمضان بسیار توصیه می گردد.

حلیم بدون روغن

حلیم یک غذای پرکالری بوده و به دلیل داشتن گندم علاوه بر خاصیت سیر کنندگی، منبع خوبی از منیزیم، روی، آهن و نیاسین می باشد.

روغن زیاد حلیم باعث تشنگی شده و در صورت مصرف در ماه رمضان حتما حلیم کم چرب را مصرف نمایید.

آبمیوه طبیعی

آبمیوه طبیعی حاوی انواع آنتی اکسیدان ها بوده که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد مضر حفظ می کند.

آب میوه مواد معدنی و ویتامین های مورد بدن را در طول روز تامین کرده و کم آبی بدن را رفع می نماید و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان می شود.

مصرف لبنیات

در ماه رمضان نباید از محصولات لبنی غافل شد مصرف شیر، پنیر، شیر برنج و فرنی را حتما در برنامه غذایی ماه رمضان قرار دهید.

لبنیات از مواد غذایی مهم برای بدن بوده و مصرف آن برای روزه دارن در این ماه توصیه می گردد.

دوغ بدون نمک

دوغ تنها نوشیدنی است که برای کودکان نیز مفید است و می تواند پروتئین، چربی و کلسیم بدن را تا حدودی تامین می کند.

دوغی که حاوی نمک است باعث ایجاد عطش شده و برای استفاده از دوغ در ماه رمضان حتما دوغ فاقد نمک را مصرف کنید.چای کمرنگ - فواید روزه داری

مصرف چای کم رنگ

چای از نوشیدنی های پرمصرف بوده و در همه جا رواج دارد.

در چای کافئین به میزان زیادی وجود دارد که ادرار را افزایش داده و بدن را کم آب می کند. مصرف چای کم چرب در این ماه برای روزه دارن توصیه می شود زیرا چای مانع جذب آهن غذا شده و تشنگی می آورد.

مصرف عسل

عسل ماده غذایی فوق العاده قوی و کامل می باشد و دارای ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن می باشد که باعث افزایش ایمنی بدن  وتنظیم فشار خون و قند خون می شود و برای قلب مفید می باشد.

مصرف آش ها

در ماه رمضان می توانید با مصرف آش های رقیق کمبود آب و ویتامین های بدن را در وعده افطار جبران نمایید.

مصرف سالادها

در ماه رمضان مصرف انواع مختلف سالاد ها به روزه داران در وعده افطار توصیه می شود تا آب و ویتامین های مور نیاز بدن تأمین شود.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

بهترین نوشیدنی که در افطار می توان مصرف کرد شربت خاکشیر و تخم شربتی با شکر کم هست که باعث خنک کنندگی بدن و ضدتشنگی می باشد و نیاز بدن به آب را به مدت طولانی تأمین می کند.

شربت آبلیمو

یکی از بهترین شربت هایی که می توان برای افطار استفاده نمود، شربت آبلیمو می باشد که به جای نوشابه های گازدار می توانید استفاده نمائید که باعث ترشح بزاق می شود و احساس تشنگی بدن را برطرف می کند.

شربت سکنجبین

مصرف شربت سکنجبین در وعده افطار به عنوان مقوی ترین شربت زیاد به روزه داران توصیه می شود که به دلیل خنکی که این شربت دارد باعث رفع عطش و تشنگی می شود و نیاز بدن به آب را تأمین می کند.

دم نوش نعناع

یکی از بهترین دم نوش هایی که برای روزه داران در وعده افطار توصیه می شود دم نوش نعناع با عسل هست که دارای انواع ویتامین ها و آهن می باشد وباعث رفع عطش و تشنگی و نفخ می شود.گل گاوزبان -فواید روزه داری

دمنوش گل گاوزبان

یکی از دیگر از دمنوش هایی که می توان برای وعده افطار استفاده نمود دمنوش گل گاوزبان می باشد که باعث ایجاد آرامش در فرد و دفع عطش و تشنگی می شود.

در زمان روزه داری چه مواردی مصرف نکنیم

نخوردن غذای پرچرب

خوردن غذای پرچرب به بدن آسیب می رساند و روی روان نیز تاثیر سوء برجای می گذارد.

مصرف غذایی پرچرب باعث اعتیاد شده و بدن را مجاب به مصرف غذای پرچرب می کند ، در ماه رمضان از خوردن غذای پرچرب خودداری کنید زیرا باعث تشنگی و سنگین شده معده می شود.

نخوردن غذای سرخ شده

اگر سوالتان این است که افطار چی بخوریم چاق نشویم :

خوردن مواد غذایی پرچرب در ماه رمضان باعث کم آبی بدن می شود و غذاهای سرخ شده باعث ورم معده، اضافه وزن و چاقی می شود.

غذاهای سرخ شده در روغن زیاد تفت داده می شوند و ارزش غذایی آن ها کاهش یافته یا از بین می رود و باید از مصرف این غذاها اجتناب نمود.

اجتناب از مواد قندی

میزان مصرف غذا در افراد متفاوت است و در ماه مبارک رمضان کمتر از ایام دیگر می باشد.

مصرف مواد قندی در این ماه بیشتر توصیه نمی شود و موادی مانند زولبیا بامیه را حد امکان کاهش دهید زیرا باعث افزایش وزن شده و عطش را زیاد می کند.نوشابه مشکی - فواید روزه داری

اجتناب از نوشابه

مصرف نوشابه در ماه رمضان باعث سوء هاضمه شده و دارای قند مصنوعی می باشد.

نوشابه گازدار نه تنها تشنگی را رفع نمی کند بلکه آن را تشدید می کند و باعث تخلیه کلسیم بدن شده و در نتیجه پوکی استخوان را ایجاد می کند.

حذف کنسروها

در ماه مبارک رمضان نباید از غذاهای پرچرب و سرخ شده استفاده کرد زیرا ادویه و نمکی که در این غذاها وجود دارد باعث تشنگی می شود.

کنسروها نیز با توجه به مواد نگهدارنده ای که در آن ها استفاده شده و شوری و نمکی که دارند، باعث اذیت معده در این ماه شده و باعث ایجاد عطش می شوند.

اجتناب از فست فود

در ماه رمضان مصرف فست فود ها به دلیل ادویه و روغن زیاد همیشه برای بدن مضر بوده و در این ماه نیز باعث تشنگی در فرد روزه دار می شود.

بهترین مواد غذایی و خوراکی در ماه رمضان خوردن مایعات و غذاهای بخار پز می باشد.

حذف زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از مواد قندی بوده و در ماه رمضان مصرف زیادی نسبت به سایر ماه ها دارد این مواد دارای قند مصنوعی بوده و باعث بالا رفتن قند خون می شوند.

قهوه نخورید

نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دارد از جمله قهوه در وعده افطاری و سحری باعث مشکلات دستگاه گوارش و ریفلاکس معده می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید