درمان پروستات اگر به موقع شروع شود و در آن سهل انگاری نشود بهبود می یابد. این بیماری در صورت درمان نشدن می تواند خطرناک شود و فرد را دچار درد و ناراحتی های بسیاری کند. ما در پارس مگ علاوه بر راهکارهای درمان پروستات، شما را با معجزه ای به نام چای سبز آشنا خواهیم کرد.

چای سبز - درمان پروستات

فهرست محتوا نمایش

پروستات چیست و چه عوارضی دارد ؟

خود کلمه ی پروستات یک بیماری نیست بلکه عضو مهمی از دستگاه تناسلی آقایان است. در زبان عامیانه، منظور از پروستات بیماری آن است.

نکته: اگر این بیماری درمان نشود، احتمال ابتلا به عفونت های جدی، سنگ مثانه و پیشرفت نوع سرطانی وجود دارد.

کار پروستات چیست؟

پروستات یک غده به اندازه گردوست و به عنوان عضو خیلی خیلی مهمی از دستگاه تناسلی آقایان است که اگر نباشد بقای نسلی هم وجود ندارد؛ برای تولید منی در کیسه بیضه و دفع ادرار مردان ضرروری ست. جای آن در زیر مثانه و بالای راست روده هست. مجرای ادارار از مرکز غده پروستات عبور می کند و تا آلت ادامه دارد.

یکی از کارهای مهم پروستات جداسازی مایعات مغذی برای تغذیه اسپرم و حفاظت از اسپرم است. پروستات منی را از کیسه بیضه به سوی مجرای ادرار روانه می کند. به عبارت ساده تر، نقش مهمی در انزال (بیرون ریخته شدن مایع منی) و بچه دار شدن دارد. پروستات با انقباض خود حالت چسبندگی ژله مانندی (قلیایی) را در مایع منی ایجاد می کند.

همچنین، زمانی که عضلات پروستات منقبض می شوند، ادرار با سرعت پایین تری دفع می شود. اگر پروستات کارش را درست انجام ندهد، دستگاه تناسلی به عفونت یا سنگ مثانه یا مشکلات دیگر دچار خواهد شد.

پوستات - درمان پروستات

تورم پروستات حاد و مزمن

عفونت یکی از دلایل تورم پروستات است. عفونت باکتریایی کوتاه مدت و موقتی ست و کم اتفاق می افتد ولی اگر درمان نشود می تواند تا حد کشنده پیشرفت کند. تشخیص این نوع پروستات آسان تر است و خود باکتری می تواند با رابطه جنسی به شریک جنسی منتقل شود. نوع مزمن چند سال طول می کشد و دامن گیر مردان جوان نیز شده و عفونت مجاری ادرار را در پی دارد.

پروستات بزرگ (BPH)

افزایش سایز پروستات برای اغلب مردان بعد از سن 50 سالگی رخ می دهد و مشکلات عمومی سختی ادرار، ادرار قطره قطره و در مراحل بعد، خون در ادرار و کاهش گلبول های قرمز خون اتفاق می افتند. بزرگترین مشکل بیماران این نوع پروستات دفع کامل ادرار از مثانه است که بدون درمان عواقب بدی دارد.

دومین سرطان شایع در جهان بعد از سرطان پوست است که البته فقط یکی از چهل نفر از سرطان می میرند.

علائم پروستات در مردان | پروستات چه علائمی دارد ؟

علایم پروستات خوش خیم عبارتند از:

  • تب و لرز
  • ترشح چرکی از آلت
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد در ناحیه تناسلی یا کمر یا لگن یا هر سه
  • درد هنگام ارگاسم
  • علائم پرستاتیت مزمن باکتریایی
  • مهمترین علایم پروستاتیت مزمن عبارتند از:
  • مشکل در دفع ادرار
  • درد در مثانه، درد بیضه ها، اختلال نعوظ و اختلال انزال
  • علائم پروستات بزرگ BPH

علایم زیر لزوما نشانه ی بزرگ شدن پروستات نیستند. گاهی با کوچک تر بودن نیز این علایم ظاهر می شوند:

  • تکرر شدید ادرار در شب
  • نیاز زیاده از حد به دفع ادرار
  • تاخیر در شروع ادرار
  • ادرار ضعیف یا قطره قطره
  • عدم ادرار غیر عمدی یا ناتوانی در ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • علائم سرطان پروستات

پروستات بزرگ به تنهایی سرطان حساب نمی شود و به قسمت های دیگر بدن سرایت نمیکند؛ اما، سرطان پروستات اگر درمان نشود، احتمالا در قسمت های دیگر بدن پخش خواهد شد.

سرطان پروستات در ابتدا علایم واضحی ندارد و نمی توان صرفا بر اساس علایم زیر نظر داد اما باید آنها را تحت نظر داشته باشیم:

  • تکرر ادرار و دفع زیاد ادرار به خصوص در شب
  • قطره قطره شدن ادرار
  • سختی دفع ادرار
  • خون در ادرار
  • سوزش و درد هنگام ادرار
  • درد هنگام انزال و ارگاسم
  • اختلال نعوظ (راست شدن آلت)
  • عفونت مجاری ادراری
  • درد دایم در ناحیه پایین کمر و لگن
  • کاهش وزن ناگهانی و کاهش اشتها
  • نکته 1: اندازه پروستات دلیل بر سرطانی بودن یا نبودن آن نیست!
  • نکته 2: در بعضی بیماران، اغلب علایم فوق خود به خود رفع می شوند.

علت پروستات چیست ؟

  1. عفونت مجاری ادراری
  2. تورم پروستات یا همان پروستاتیت
  3. زخم دهانه مثانه به خاطر جراحی قبلی
  4. سنگ کلیه یا سنگ مثانه
  5. مشکل اعصاب مثانه که نمی توانند پیام های کنترل و دفع ادرار را خوب به مغز برسانند
  6. سرطان پروستات یا مثانه
  7. تغییرات شدید هورمون های جنسی مردانه

چای - درمان پروستات

چای برای پروستات

مصرف چای سیاه بر کاهش سرطان موثر است، اما بر روی انواع کمی از سرطان‌ها تأثیر می‌گذارد.

مطالعات نشان داده‌اند که چای سیاه ممکن است تأثیر مثبتی بر سرطان مثانه، ریه و پروستات داشته باشد.

مردانی که زیاد چای می‌نوشند، ۵۰ درصد بیش‌تر از سایر مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

جالب است بدانید که پیامبر اکرم(ص) مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ را مذموم می‌دانستند و توصیه می‌کردند که افراد صبر کنند تا نوشیدنی‌ها و غذاها سرد شود و سپس آن را مصرف کنند.

اما فارغ از این موضوع، تلگراف می‌نویسد یک مطالعه در دانشگاه گلاسکو نشان داده است که مردانی که زیاد چای می‌نوشند، ۵۰ درصد بیش‌تر از سایر مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

در مقاله تلگراف در مورد چای برای پروستات آمده است که یک مطالعه در ایران، ارتباط بین افراط در نوشیدن چای داغ و ابتلا به سرطان پستان را نشان داده است.

آیا چای سبز می‌تواند پروستات بزرگ شده (BPH) را درمان کند؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، که بیشتر تحت عنوان پروستات بزرگ شده شناخته می‌شود، میلیون‌ها مرد در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. تخمین زده شده که از مردان بین 51 تا 60 سال تقریباً 50 درصد از آن‌ها مبتلا به BPH هستند. با افزایش سن شیوع این بیماری هم افزایش می‌یابد به طوری که تخمین زده می‌شود 90 درصد مردان بالای 80 سال به BPH (پروستات بزرگ شده) مبتلا باشند.

با توجه به محل غده پروستات، هنگامی که این غده بزرگ می‌شود، می‌تواند در توانایی ادرار مردان اختلال ایجاد کند. افزایش سایز غده می‌تواند مجرای ادرار را تنگ کرده و مثانه را تحت فشار قرار دهد و باعث عوارضی مانند فوریت، نشت، عدم توانایی در ادرار کردن و جریان ضعیف ادرار شود (که به آن “dribbling” هم گفته می‌شود).

خواص چای سبز - درمان پروستات

آیا چای سبز فواید بالقوه‌ای برای مبتلایان پروستات بزرگ شده(BPH)دارد؟

در یک مطالعه معتبر نشان داده شد که مصرف چای عمومی باعث افزایش سلامت دستگاه ادراری تحتانی می‌شود. جمعیت این مطالعه کوچک، مردانی بودند که یا مبتلا به BPH بودند یا به مشکوک به آن بودند. در این مطالعه دیده شد که در مردانی که مخلوط چای سبز و سیاه 500 میلی گرمی می‌خوردند، جریان ادرار بهبود یافت، التهاب کاهش یافت و کیفیت زندگی را در کمتر از 6 هفته بهبود بخشید.

با وجود فقدان شواهد و مدارک، اما افزودن چای سبز به رژیم غذاییتان می‌تواند اثرات مثبتی بر پروستات داشته باشد. همچنین این ماده دارای خواص محافظت شیمیایی است که می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود، بنابراین صرف نظر از اثرات آن بر روی BPH، چای سبز انتخاب خوبی است.

ارتباط چای سبز با درمان پروستات بزرگ شده(BPH)

چای سبز را به عنوان یک «غذای عالی» می‌شناسند. این چای که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است، به طور مداوم برای فایده‌های بالقوه آن بر روی سلامتی افراد روی آن تحقیق می‌شود. برخی فایده‌های آن برای سلامتی افراد عبارتند از:
• محافظت از قلب و عروق
• محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان
• مدیریت کلسترول
• کاهش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر
• کاهش شانس ابتلا به بیماری پارکینسون

همچنین ممکن است این چای اثرات مثبتی بر غده پروستات شما بگذارد. البته ارتباط آن با سلامت پروستات بیشتر به علت اثر محافظتی آن در برابر سرطان پروستات است و نه بزرگ شدن پروستات. با اینکه اغلب اوقات BPH به همراه سرطان پروستات آورده می‌شود ولی این دو ارتباطی با هم ندارند و بنیاد سرطان پروستات می‌گوید که این دو ارتباطی با هم ندارند و BPH خطر ابتلا به سرطان پروستات در مرد را افزایش یا کاهش نمی‌دهد.

مواد غذایی طبیعی که می توانند به درمان پروستات کمک کنند

گوجه فرنگی - درمان پروستات

گوجه‌فرنگی یکی از موثرترین مواد غذایی برای درمان پروستات

گوجه‌فرنگی یکی از موثرترین مواد غذایی برای بهبود سلامت پروستات به شمار می‌رود. گوجه‌فرنگی حاوی یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند به نام لیکوپن است که به جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و کاهش رشد تومور در میان مردان مبتلا به سرطان پروستات کمک می‌کند. گوجه‌فرنگی را می‌توان هم به صورت پخته‌شده و هم به صورت خام مصرف کرد.

اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که گوجه‌فرنگی پخته‌شده یا پوره شده تاثیر بیشتری بر سلامت پروستات دارد. مصرف این ماده غذایی به صورت گوجه‌فرنگی پخته شده، سس اسپاگتی، گوجه‌فرنگی خشک شده در آفتاب، آب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی دارای خاصیت بسیار زیادی می‌باشد.

به طور کلی مصرف غذاهای ایتالیایی و انواع ساندویچ‌ها به شما کمک می‌کند که گوجه‌فرنگی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین نوشیدن آب گوجه‌فرنگی نیز یگ گزینه مناسب برای کمک به سلامتی شما می‌باشد. از خوردن این ماده غذایی مفید که با لقب دشمن پروستات یاد می‌شود، غافل نشوید.

گزنه

گزنه مانند آلوی آفریقایی و نخل بادبزنی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. گاهی ریشه ی گزنه را با نخل بادبزنی ترکیب می کنند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیرگذاری آن بررسی شود.

تخمه کدو موثر برای درمان پروستات

تخمه کدو حاوی بتا-سیتوسترول است؛ ترکیبی که مشابه کلسترول بوده و در برخی گیاهان یافت می شود. مطالعات مقدماتی نشان داده است، احتمال اینکه بتا-سیتوسترول جریان ادرار را بهبود بخشد و ادرار باقیمانده در مثانه را پس از تخلیه ی ادرار کاهش دهد، وجود دارد. برخی مطالعات توصیه می کنند برای کوچک کردن پروستات روزانه ۱۰گرم عصاره ی تخمه کدو مصرف شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاهی است که حاوی ترکیبات مفید برای سلامتی می‌باشد و برای درمان سرطان پروستات مفید است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکلی نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به این بیماری دارد.

کلم بروکلی حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است. این ماده در حالی که سلول‌های طبیعی پروستات را سالم و بی‌اثر می‌گذارد، سلولهای سرطانی را هدف قرار داده و از بین ببرد.

شما می‌توانید کلم بروکلی را در انواع سالاد‌های خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید در کنار سوپ یا سیب‌زمینی سرخ کرده آن را مصرف کنید. یا می‌توانید کلم بروکلی را تنها در کمی آب بخارپر کنید و آن را مصرف کنید و از این طریق این ماده غذایی مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

حبوبات و سویا در درمان پروستات

حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و … حاوی ترکیبات بیولوژیکی فعال هستند که با نام فیتواستروژن شناخته می‌شوند. این مواد خواص ضد سرطان دارند و از رشد توده‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

همچنین سویا نیز دارای ترکیباتی ویژه‌ای است که از رشد توده‌های سرطانی در سلول‌های پروستات جلوگیری می‌کنند. و اگر سویا را همراه دیگر مواد دارای خاصیت ضد سرطان پروستات مصرف کنید، موثرتر است.

اگر قصد اضافه کردن حبوبات و سویا به رژیم غذایی خود را دارید، هر هفته یک روز از انواع خوراک‌های گیاهی بخورید. همچنین می‌توانید سویا و حبوبات با پروتئین بالا مانند لوبیا را جایگزین گوشت قرمر کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک برگر با لوبیا را امتحان کنید. غذاهای دیگری مانند توفو یا یک هوموس خانگی که با نخود درست شده نیز گزینه مناسبی هستند.

اتار - درمان پروستات

آب انار

آب انار نیز مانند چای سبز، منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود. این میوه معجزه‌گر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات بسیار مفید است. و بر اساس تحقیقات انجام شده، آنتی‌اکسیدان موجود در انار منحصرا سلول‌های سرطانی موجود در پروستات را مورد هدف قرار می‌دهد و به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌کند.

نوشیدنی آب انار را می‌توانید همراه وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. ویا آن را به سس سالاد خود اضافه کنید. همچنین اگر نوشیدن آن به دلیل طعم ترشی که دارد برای شما دشوار است، می‌توانید با مقداری آب آن را رقیق کنید.

ماهی برای درمان پروستات

چربی‌های اشباع نشده مانند امگا ۳ و امگا ۶ ، اسید‌های چرب ضروری هستند که به جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات کمک می‌کنند. ماهی‌ها منابع مناسبی از امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشند و می‌توانند به سلامت پروستات کمک کنند. محققان معتقدند مصرف انواع مختلف ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون، قزل‌آلا، ساردین، شاه ماهی و … باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات می‌شود و برای سلامتی مفید است. ماهی‌ها را می‌تواند به روش‌های مختلفی پخت کنید. و در کنار سس‌های خوش طعم و انواع مختلف سوپ‌ها و سالاد‌ها از آن‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید با پزشک خود درباره مصرف مکمل‌های روغن ماهی مشورت کنید.

عصاره ی آلوی آفریقایی

دیده شده است که عصاره ی آلوی آفریقایی شامل مقادیر بالایی از اسیدهای چرب، الکل و گروه استرول ها است؛ از قبیل بتا-سیتسترول که حاوی آنتی-اکسیدان است و تاثیرات ضد التهابی بر دستگاه ادراری و جنسی دارد. برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم عصاره ی آلوی آفریقایی یا تقسیم آن به ۵۰ میلی گرم و مصرف دو وعده در روز باعث کوچک کردن پروستات می شود.

نخل بادبزنی برای درمان پروستات

نخل بادبزنی یکی از محبوب ترین مکمل های گیاهی است که مطالعات فراوانی روی آن انجام شده و در درمان کوچک کردن پروستات کاربرد دارد. مطالعات متعددی حاکی از ارتباط مصرف نخل بادبزنی با کوچک شدن پروستات است. به دلیل اینکه این ماده از تولید تستوسترون جلوگیری می کند و ابعاد دیواره ی داخلی پروستات را کاهش می دهد.

اگرچه مطالعات دیگر اثبات نکرده اند که آیا مصرف نخل بادبزنی تأثیری بر کوچک کردن پروستات دارد یا دارویی کاذب است.

لیکوپن

لیکوپن رنگدانه ای است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجوددارد. تحقیقی نشان داده است که این ماده می تواند باعث کوچک کردن پروستات شود. گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است که در دسترس بیشتر مردم قراردارد. اما سایر میوه ها و سبزیجات از سطوح پایین تری از آنتی اکسیدان برخوردارند.

روی - درمان پروستات

روی (zink)

دیده شده است که کمبود شدید روی احتمال پیشرفت BPH را بالا می برد. مصرف مکمل های روی یا رعایت رژیم غذایی حاوی روی، می تواند به کاهش مشکلات ادراری مرتبط با پروستات بزرگ شده کمک کند. زینک در ماکیان، غذاهای دریایی و انواع دانه ها و مغزها از قبیل کنجد و کدوتنبل یافت می شود.

راهکارهای پیشگیری از پروستات

  1. پرهیز از ادرار به صورت ایستاده
  2. پرهیز از گوشت قرمز سرخ شده با حرارت بالا
  3. ورزش کردن و کنترل وزن
  4. عدم مصرف روغن صنعتی به خصوص تراریخته گیاهی
  5. پرهیز از مواجهه یا تماس با مواد شیمیایی و صنعتی یا محیط های آلوده صنعتی
  6. رعایت بهداشت جنسی برای جلوگیری از عفونت پروستات
  7. پرهیز از شکر سفید صنعتی یا شیرینی جات صنعتی یا در کل کربوهیدرات
  8. مصرف روزانه گوجه فرنگی و لیموی تازه، و نیز ادویه زردچوبه
  9. پرهیز از زیاده روی در مصرف لبنیات و پروتئین ها
  10. چک آپ و مراجعه به موقع به متخصص اورولوژی در صورت تجربه علائم

عوارض پروستات بزرگ شده (BPH)

با گذشت زمان، BPH(پروستات بزرگ شده) می‌تواند منجر به بی‌اختیاری، آسیب به مثانه و کلیه‌ها، عفونت‌های دستگاه ادراری و سنگ مثانه شود. همین عوارض و علائم است که باعث می‌شود افراد به دنبال درمان بروند. اگر پروستات مجرای ادرار و مثانه را فشار ندهد، BPH به هیچ وجه به درمان احتیاج ندارد.

ممکن است بتوان علائم BPH (پروستات بزرگ شده)را با درمان‌های خانگی و درمان‌های طبیعی مانند چای سبز مدیریت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین چای سبز و BPH، و یا چای‌های دیگری که ممکن است به مدیریت علائم شما کمک کنند، به خواندن ادامه دهید.

سرطان پروستات - درمان پروستات

چای‌های دیگر چه تاثیری بر پروستات بزرگ شده(BPH) دارند؟

اگر چای سبز را دوست ندارید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. از آن جایی که کافئین می‌تواند باعث افزایش ادرار می‌شود، در صورت ابتلا به BPH، کاهش مصرف کافئین توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است چای‌هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی فاقد کافئین باشند و یا نسخه‌ای بدون کافئین پیدا کنید.

نکاتی در مورد سبک زندگی برای مدیریت بیماری پروستات

نکات سبک زندگی که به افراد کمک می کند علائم پروستات بزرگ شده را مدیریت کنند عبارتند از:

  •  سعی کنید پیش از خروج از منزل حداقل یک بار به دستشویی بروید تا از از دست دادن کنترل ادرار یا اتفاقات دیگری که در اجتماع، نگران کننده یا شرم آورند جلوگیری کنید.
  •  برای اطمینان بیشتر، تلاش کنید دقایقی بعد از بار قبل ادرار خود را تخلیه کنید؛ تا در حد امکان مثانه تخلیه شود.
  •  سعی کنید دو ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید تا با مثانه ی پر به خواب نروید.
  •  تلاش کنید با نوشیدن حداقل ۲لیتر آب در روز، آب بدن تان را تأمین کنید.
  •  تا حد امکان در حفظ وزن متناسب بکوشید.
  •  مرتب ورزش کنید؛ هرچه بیشتر بهتر.
  •  سعی کنید به یکباره به مقدار زیاد مایعات ننوشید.
  •  بکوشید از استرس دوری کنید تا نیاز اضطراری به دستشویی را کاهش-دهید.
  •  از موادی که باعث کم آبی بدن می شوند دوری کرده یا مصرف آن را محدودکنید؛ نظیر داروهای سرماخوردگی و رفع کننده ی گرفتگی بینی
  •  از پدها یا شلوارهای جاذب ادرار استفاده کنید تا تراوشات ادرار را جذب کرده و رطوبت و ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهد.
  •  از پوشش مخصوص ادرار استفاده کنید که مانند کاندوم است و آلت را دربر می گیرد تا ادرار را در پاکت کوچکی که به پا بسته شده است جمع-کند.
  •  بعد از ادرارکردن از ماساژ مجرای ادرار استفاده کنید؛ به آرامی انگشتان را از مبنای بیضه به سمت بالا فشاردهید تا ادرار مانده در مجرا را خارج کرده و از تراوشات بعدی جلوگیری کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید