افزایش مثبت‌نگری در کار به شما کمک می‌کند تا با دید مثبت به مسائل نگاه کنید و هیچ عاملی دیگر شما را بدبین نکند.

افزایش مثبت‌نگری در کار

افزایش مثبت‌نگری در کار مقوله‌ای است که نمیدانیم چگونه آن را پیش ببریم، مثبت فکر کنیم و یا زندگی لذت ببریم. برخلاف تصور اکثر مردم، مثبت اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با عوامل محیطی و مادیات ندارد. شما تنها زمانی خوشبختی را احساس می کنید و از زندگی خود لذت می برید که بتوانید در هر شرایطی با دید مثبت به مسائل نگاه کنید. نگرش شما فقط و فقط به خودتان بستگی دارد و هیچ عامل دیگری نمی تواند شما را وادار کند بدبین باشید.مثبت فکر کردن به فرد کمک می کند تا وقتی در مسیر سختی های زندگی قرار می گیرد، با داشتن یک چشم انداز و نگرش سالم از زندگی لذت ببرد. پارس مگ در این مطلب با تمرین مثبت فکر کردن در کار شما را آشنا می شوید‌.

افزایش مثبت‌نگری در کار

در وهله نخست برای افزایش مثبت‌نگری در کار ضرورت دارد تا افکار منفی را شناسایی کنید.

افکار منفی را بشناسید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه ی مثبت زندگی باز می دارند. چهار نوع فکر منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را دور بریزید. گام‌های دیگری که نیاز است عبارتند از:

  • فیلتر کردن، که شما فقط به جنبه ی منفی توجه می کنید.
  • شخصی سازی، که شما به خاطر حوادثی که رخ میدهد خودتان را سرزنش می کنید.
  • فاجعه سازی، که یک حادثه را بدتر از آنچه که هست نشان می دهید.
  • قطبی سازی، که در آن رویدادها یا منفی هستند یا مثبت.
  • افکار منفی را دور کنید
  • هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

همیشه روز خود را مثبت شروع کنید

افراد منفی‌ باف تمایل دارند که روز خود را با فکر کردن به اینکه مشکلی پیش خواهد آمد، شروع کنند. به ‌جای آن، بر جنبه هایی از روزتان که میتواند خوب پیش برود و آنچه که در آن روز به دنبال آن هستید، تمرکز کنید.

افزایش مثبت‌نگری در کار

یک سبک زندگی سالم داشته باشید

یک سبک زندگی که بر غذا خوردن سالم و رهایی از استرس تمرکز دارد به شما کمک میکند تا روحیه ی خود را مثبت کنید. به عنوان مثال سه بار ورزش کردن در هفته موجب یک روحیه ی مثبت تر می شود.

برای افزایش مثبت‌نگری در کار یک اعتراف روزانه داشته باشید

اعترافات، افکار مثبتی هستند که شما با صدای بلند میگویید تا خودتان را تشویق و ترغیب کنید. اعتراف شما میتواند هر چیزی باشد، از جمله‌ی «من یک روز خوب خواهم داشت» گرفته تا نقل ‌قول مورد علاقه ی خودتان. همچنین می توانید یک تفکر مثبت در مورد خودتان را انتخاب کنید و وقتی افکار منفی وارد ذهنتان میشوند آن را تکرار کنید.

بررسی کنید که چه چیزی را میتوان تغییر داد

گاهی مسائل موجود در زندگی خودتان میتواند باعث شود که منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روان ‌شناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله ای که برای وب سایت Huffington Post نوشت گفت، بخش هایی از زندگی تان را که دوست دارید تغییر کنند، مثل یک شغل نامتناسب، را شناسایی کنید.

برای افزایش مثبت‌نگری در کار با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

مثبت اندیشی مسری است، پس اطراف تان را با دوستان و آشنایانی پر کنید که نیمه ی پر لیوان را می بینند. جمع‌ کردن افراد مثبت اندیش در اطراف خودتان میتواند کمک کند تا حمایت و رغبتی را که برای یک زندگی مثبت نیاز دارید به دست آورید.

افزایش مثبت‌نگری در کار
مثبت‌نگری درکار

رئیسی دارید که با بدخلقی و نگاه از بالا هر روز صبح‌تان را به جهنم بدل می‌کند؟ محیط کارتان متناسب با علایق و سلایق‌تان نیست؟ اگر این‌طور است، متأسفیم. اوضاع‌تان واقعا خوب نیست، اما شما انسان هستید و می‌توانید وضعیت‌های عذاب‌آور را با راه‌ها و ترفندهای گوناگون مدیریت کنید. مثبت اندیشی در محیط کار هم شدنی و امکان‌پذیر است. نترسید، شما می‌توانید با روش‌های زیر، محیط کار را به‌نفع خودتان تغییر بدهید. باور کنید تک‌تک ما توانایی ایجاد تغییر در زندگی و حل مشکلات پیچیده این کره‌ی خاکی را داریم. فقط کافی است، همت کنیم و بخواهیم تا شاهد افزایش مثبت‌نگری در کار خود باشیم.

برای افزایش مثبت‌نگری در کار خود ضرورت دارد تا چندین مورد را به ترتیب رعایت کنید:

۱_مدام درحال یادگیری باشید

اینکه دوران درس و دانشگاه تمام شده است، اصلا و ابدا به این معنا نیست که می‌توانید با یادگیری خداحافظی کنید. سعی کنید مدام درحال یادگرفتن باشید. یکی از راه‌های مثبت اندیشی در محیط کار تلاش برای افزودن به دانش و مهارت‌ها و تقویت رزومه‌ی کاری است.

سعی کنید تجربه‌های تازه کسب کنید، مثلا در سخنرانی کاری شرکت کنید یا برای همکاران تازه‌وارد اوضاع و مسئولیت‌هایشان را شرح بدهید. اگر امکان دریافت آموزش‌های مستقیم درباره‌ی شغل‌تان وجود ندارد، می‌توانید با قرارگرفتن در کنار سایر همکاران و مدیر، چیزهای تازه بیاموزید.

۲_به دیگران آموزش بدهید

شما دوست دارید که سایر همکاران و مدیرتان به شما چیزهای تازه یاد بدهند، پس درنظر بگیرید که شما هم به سایرین کمک کنید و چیزهای تازه یاد بدهید. سعی کنید به دیگران آموزش بدهید و دانسته‌هایتان را به‌اشتراک بگذارید.

کمک‌کردن به دیگران به شما احساس خوبی منتقل می‌کند. ضمنا اگر به همکارتان توضیحات آموزشی مرتبط با کارش را یک‌بار دقیق و روشن ارائه کنید، دیگر مدام و در حین کار مزاحم‌تان نخواهد شد.

اگر پیوسته و بی‌وقفه کار کنید، خسته و فرسوده خواهید شد. هر ۲ ساعت یک‌بار به خود استراحت بدهید. نگذارید تا فشار کاری تمرکز شما را از بین ببرد و انگیزه‌هایتان را بکشد. هر چندساعت از پشت میز بلند بشوید، کمی راه بروید و هوایی تازه تنفس کنید. استراحت ۵ تا ۱۵ دقیقه‌ای کافی است. در این مدت زمان اندک، می‌توانید تجدیدقوا کنید و باانرژی به کارتان بازگردید.

افزایش مثبت‌نگری در کار

۳_کار مختص اداره است و بس

دلیل شما از کارکردن زیاد هر چه که باشد، عواقب خیلی بدی برای سلامت جسمی و روحی‌تان خواهد داشت. اگر مدام کار کنید و پس از بازگشت به منزل نیز کارکردن را ادامه بدهید، تمام انگیزه‌ و انرژی‌تان را از دست خواهید داد.

شما لازم دارید تا بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید و زمانی را به خود، خانواده و تفریح و سرگرمی اختصاص بدهید. اگر کارتان در اداره ناتمام مانده است، آن را به خانه نبرید بلکه انجام کار عقب‌مانده را به اول وقت روز کاری بعد منتقل کنید. کار بخش مهمی از زندگی هر فرد را دربرمی‌گیرد اما نباید بگذارید استراحت‌تان را خدشه‌دار و شما را به فردی کسل و خسته تبدیل کند.

۴_ ارتباط با همکاران را تقویت کنید

یکی دیگر از راه‌های مثبت اندیشی در محیط کار این است که بتوانید با همکاران‌تان ارتباط برقرار کنید. لازم نیست خیلی با همه خودمانی بشوید اما همین‌که باهم در ارتباط باشید، دورهم و فارغ از مسائل کاری، گاهی باهم حرف بزنید و چیزی بخورید کافی است و حال‌تان را در محیط کار بهتر خواهد کرد.

۵_ در برنامه‌های غیرکاری شرکت کنید

خودتان را از برنامه‌های غیرکاری که همکاران ترتیب می‌دهند جدا نکنید. شما هم در برنامه‌هایی مانند شام و ورزش که همکاران‌تان بعد از کار و در محیط خارج از اداره صورت می‌دهند، شرکت کنید.

با همکاران و افراد حاضر در اداره بیشتر بجوشید و اجازه بدهید که شما را یکی از خود بدانند. این کار باعث تقویت ارتباطات و همچنین فراغ از سنگینی مسئولیت‌های شغلی می‌شود.

 

۶_محیط کار را دل‌نشین کنید

مثبت اندیشی در محیط کار با داشتن فضایی دل‌نشین و خوشایند ایجاد می‌شود. فرقی نمی‌کند که محوطه‌ی کاری مختص به شما اتاقی بزرگ است یا میز و صندلی کوچک. درهرحال با شناخت محدودیت‌ها و اجازه از مدیر، سعی کنید تغییراتی دل‌نشین ایجاد کنید.

مثلا می‌توانید پوسترهای زیبا بیاویزید یا عکسی از خانواده‌تان روی میز بگذارید. حتی اگر به‌جای لیوان و استکان‌های آبدارخانه از ماگ و فنجان مخصوص‌به‌خود استفاده کنید، بازهم در تغییر فضا و بهتر شدن روحیه خود گامی ساده اما مثبت و مؤثر برخواهید داشت.

۷_ برای افزایش مثبت‌نگری در کار داوطلب بشوید

به‌جای اینکه صبر کنید تا به شما پروژه‌ای پیشنهاد بشود، خودتان دست‌به کار بشوید. لازم نیست صبر کنید تا به شما کاری را محول کنند که شاید آن را دوست دارید. پس پیش‌قدم بشوید و با داوطلب‌شدن انگیزه خود را به مدیریت نشان بدهید. بی‌شک این کارتان باعث می‌شود تا برای پروژه‌های مختلف به شما فکر کنند.

افزایش مثبت‌نگری در کار
افزایش مثبت‌نگری در کار

۸_ فقط بر یک‌چیز تمرکز کنید

حواس‌تان را به انجام یک کار مشخص جمع کنید. لازم نیست چند کار را باهم انجام بدهید و خود را گیج و خسته کنید. تمرکز بر یک کار و اتمام آن خیلی مهم‌تر از این است که کارها و پروژه‌های گوناگون را باهم شروع کنید و همه را ناقص و ناتمام پیش ببرید.

۱۰_ اهداف دسترس‌پذیری تعیین کنید

اهداف رویایی نداشته باشید. البته آرزو و رؤیا تا حدودی مفید هستند اما نه تا حدی که شما را از دنیای واقعی جدا کنند و با غرق‌کردن‌تان در گردابی مجازی از روبه‌رو شدن با واقعیت دور نگه دارند.

اهدافی مشخص و واقع‌گرایانه داشته باشید و برای رسیدن به اهداف تان، تلاش خود را به‌کار بگیرید و پله‌به‌پله مسیر خواسته‌ها و موفقیت را طی کنید.

۱۱_تخیل‌تان را به‌کار بگیرید

خشک و بی‌انعطاف عمل نکنید. برای انجام پروژه‌ها و کارهایتان باید از قدرت خلاقیت و تخیل بهره ببرید. با افزایش تمرکز و تلاش راه‌هایی نوین و تازه بیابید و همه ازجمله رئیس‌تان را شگفت‌زده کنید.

۱۲_در اشتباهات‌تان نمانید

برای همه‌ی ما پیش آمده است که در جمع یا محیط کار اصطلاحا ناخواسته کار اشتباهی انجام داشته باشیم؛ مثلا اشتباهات کلامی و رفتارهایی که کمی معذب‌کننده هستند. مثلا به‌جای اینکه بگویید مرخص می‌شوم، گفته‌اید تشریف می‌برم. خب این اشتباهات برای همه پیش می‌آیند. البته که بهتر است حواس‌مان را جمع کنیم و اشتباه نکنیم اما اگر هم اتفاقی مشابه رخ داد، خود را سرزنش نکنید. از اشتباهات‌تان بگذرید.

۱۳_ برای موفقیت‌ها خود را تشویق کنید

وقتی به دستاورد مثبت می‌رسید یا موفقیتی در کارتان حاصل می‌شود، حتما به خود جایزه و پاداش بدهید. مهم نیست چه جایزه‌ای برای خود درنظر می‌گیرید. این پاداش هر قدر هم کوچک باشد، اثرات مثبت زیادی در روحیه‌تان خواهد داشت. تشویق خود، راهی برای ایجاد مثبت اندیشی در محیط کار تلقی می‌شود.

افزایش مثبت‌نگری در کار
افزایش مثبت‌نگری در کار

۱۴_ افزایش مثبت‌نگری در کار مستلزم ارتباط با افراد مثبت است

یکی از مهم‌ترین روش‌های مثبت اندیشی در محیط کار و زندگی معاشرت با افراد مثبت‌اندیش است. از افراد منفی گرا خود را دور نگه دارید. اینها خود را خسته و بی‌انرژی کرده‌اند و شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد.

اگر ناگزیر به معاشرت با افراد منفی‌باف در محل کار هستید، سعی کنید قوی بمانید و از آنها اثر نگیرید و با ارائه رفتارهای شاد و مثبت آنها را هم تغییر بدهید.

۱۵_ بیشتر لبخند بزنید

اگر لبخند بزنید، حتی در صورتی‌که واقعا شاد نیستید، نیز اثرات مثبتی برای‌تان به‌ارمغان می‌آید. لبخند و شادی ناخودآگاه شما را از حالت خسته و عبوس دور می‌کند. پس سعی کنید همیشه در ارتباط با مشتری، همکار، ارباب رجوع، مدیر و … لبخند بر لب داشته باشید و اثرات معجزه‌آسای لبخند زدن را ببینید. لبخندزدن نه‌تنها کلید مثبت اندیشی در محیط کار بلکه کلید زندگی سالم و شادی است. از قدیم گفته‌اند، بخند تا دنیا به تو بخندد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید