بالابردن مهارت انعطاف پذیری شبیه یک نوع کنجکاوی معقول است. وقتی در کاری با بن‌بست مواجه می‌شوید، کنجکاوی می‌تواند ذهن شما را باز کند.

فهرست محتوا نمایش

بالابردن مهارت انعطاف پذیری

انعطاف ‌پذیر کسی است که عدم‌قطعیت را در همه‌چیز پذیرفته است و در حالی که تمرکز خود را بر یک برنامه گذاشته، حتما به راه جایگزینی نیز برای آن اندیشیده است. وقتی نوبت به حل مسئله‌ می‌رسد، تفاوت بین انسان منعطف و انسان سرسخت مشخص می‌شود؛ اولی راهی را پیدا می‌کند، اما دومی تا مدت‌ها با مشکل دست‌به‌گریبان باقی می‌ماند.

از خودتان بپرسید که چقدر منعطف هستید؟ پاسخ این پرسش می‌تواند به حالت روحی در هر زمان، ترس‌ها، میزان مقاومت افراد، حساسیت برای به‌دست‌آوردن نتیجه خاص و عوامل مختلف دیگری بستگی داشته باشد. هرچقدر منعطف‌تر باشید، نتایج مثبت آن را در راحت‌تر‌شدن زندگی خود خواهید دید بنابراین در ادامه با پارس مگ همراه باشید.

انعطاف پذیری به‌معنای ضعف یا انفعال نیست، بلکه انتخابی آگاهانه و مهارتی بزرگ محسوب می‌شود. انعطاف پذیری در دنیایی که مدام در حال تغییر و تحول است، رویکرد ارزش‌مندی به شمار می‌آید. می‌توان در برابر اعتقادات قاطع بود، نسبت به باورهای شخصی اشتیاق نشان داد و درمورد اهداف صراحت داشت؛ اما در عین حال، می‌توان به‌اندازه کافی برای ایجاد تغییرات راهگشا منعطف بود.

بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

بالا بردن مهارت انعطاف پذیری برای تحقق خواسته‌های فردی

وابستگی‌های خود را رها کنید

تا زمانی که به چیزی وابسته‌اید، برای مثال، به کسب نتیجه خاصی از کارتان، داشتن روش ثابتی در انجام یک کار، به یک عقیده سفت‌و‌سخت و غیره، طبق تعریف، از انعطاف پذیری فاصله دارید.

ترک وابستگی‌ها به‌معنای نفی خواسته‌ها و اهداف نیست، بلکه فقط به این معناست که از کنترل تمام جنبه‌های موضوع و پایبندی سرسختانه بر مسیری ثابت دست بردارید؛ این فرایند آگاهانه رهایی از وابستگی است، اما با کناره‌گیری از موضوع فرق دارد.

به خودتان اجازه اشتباه‌کردن بدهید

بیشتر انسان‌ها دوست دارند که عاری از اشتباه باشند و به هر قیمتی، کاری را انجام دهند تا از اشتباه‌کردن خودداری کنند. وسواس در درست انجام‌دادن کارها و ترس از اشتباه‌کردن، اغلب سر راه چیزهایی که می‌خواهید و در ذهن دارید و همچنین عقایدتان قرار می‌گیرد؛ عقایدتان درمورد اینکه هر موضوعی باید چگونه باشد.

وقتی به خودتان اجازه اشتباه‌کردن می‌دهید (نه اینکه از قصد اشتباه کنید) خود را آزاد می‌گذارید تا با خلاقیت، نوآوری و چشم‌انداز انعطاف پذیری ریسک کنید یا راه‌های تازه‌ای را برای انجام کارها امتحان کنید.

برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری خودتان را خیلی جدی نگیرید

جدی‌گرفتن بیش‌ازحد خود، استرس، فشار و نگرانی غیرضروری را به همراه دارد. وقتی بتوانید به هرچیزی که مربوط به خودتان است به نوعی بخندید، جوانب موضوع را در چشم ‌انداز دید خود نگه دارید و به ‌یاد داشته باشید که مسائل روزمره، به‌طور معمول مسئله مرگ و زندگی نیستند، آنگاه می‌توانید خود را کمتر جدی بگیرید و در نتیجه، تعادل صلح‌آمیزی در زندگی به ‌دست آورید و از فشارهای بیهوده رها شوید.

بالا بردن مهارت انعطاف پذیریبا جریان زندگی همراه شوید

جریان طبیعی‌ای در زندگی وجود دارد که هرچه بیشتر بتوانید خود را به آن بسپارید، به خود و دیگران اعتماد کنید و باور داشته باشید که کارها به نتیجه خواهد رسید، احتمال اینکه به‌آسانی از مشکلات گذر کنید، بیشتر خواهد شد.

از دیگران پشتیبانی و بازخورد بگیرید

پشتیبانی و بازخورد دیگران بسیار ارزشمند است و در بسیاری از جنبه‌های زندگی باعث رشد می‌شود؛ همچنین پذیرش آن، انعطاف ‌پذیری شما را نشان می‌دهد. می‌توانید از انسان‌های انعطاف‌پذیر درس بگیرید و آنها را الگوی خود قرار دهید؛ همچنین می‌توانید به افراد منعطف و مهربان اجازه دهید که در مواقعی که تک‌بعدی شدید یا زیادی خود را جدی گرفتید و بر شیوه خود پافشاری کردید، به شما یادآوری کنند که با موضوع به‌شکل منعطف‌تری برخورد کنید.

نکات لازم برای داشتن ذهنی منعطف و بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

انعطاف‌ پذیری موضوعی است که گفتنش ساده‌تر از عمل‌کردن به آن است؛ اما درست مانند بدن فیزیکی که باید برای انعطاف پذیری بیشتر آن تمرین کرد، انعطاف ‌پذیری ذهن نیز به تمرین نیاز دارد و هرچه بیشتر به آن توجه کنید، توانایی انجام‌دادن آن بیشتر و زندگی آسوده‌تر خواهد شد.

 از کارهای کوچک شروع کنید

انعطاف پذیری یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. ممکن است فشار بیش‌ازحد نتیجه معکوسی دهد. از کارهای کوچک شروع کنید؛ برای مثال، محیط غذاخوردنتان را تغییر دهید.

برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری گستره ذهنی خود را بسط دهید

بالابردن مهارت تخیل در مغز و یافتن راه‌حل مسئله‌ها، مانند تمرینی برای سازگاری با موقعیت‌های غیرمنتظره و ناگهانی است؛ برای تقویت چنین مهارتی می‌توانید کارهای جالبی را انجام دهید؛ برای مثال، گاهی مردم را تماشا کنید یا پازل بسازید. وقتی تخیل ذهن خود را با کمک این راه‌ها گسترش دهید، افزایش انعطاف پذیری ذهنی خود را در سایر مسائل متوجه خواهید شد.

لیست کارهایتان را دوباره مرور کنید تا مهارت انعطاف پذیری ‌‌‌‌‌‌تان بالا برود

تأکیدداشتن بر انجام‌دادن کارهایی که لیست کرده‌اید، ممکن است پر استرس‌ باشد و اگر تغییری ناگهانی در برنامه به ‌وجود آید، آشفته می‌شوید. برای جلوگیری از ناراحتی‌های احتمالی، گاهی برنامه ریزی خود را مرور کنید و آن را به دسته‌های مهم‌تر و کم‌اهمیت‌تر تقسیم‌بندی کنید.

برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری عادات روزمره خود را تغییر دهید

اگر روال زندگی برایتان کسالت‌آور شده، وقت آن است که در آن تغییری ایجاد کنید؛ به‌دنبال روش‌های دلپذیرتر باشید؛ برای مثال، زمان یا نوع صبحانه خود را تغییر دهید. انجام کارهای مشابه، انرژی و انعطاف را به زندگی شما بازمی‌گرداند.

بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری خودکفایی را پیش بگیرید

خودکفایی به ایجاد اطمینان به توانایی ها و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. در اثر خودکفایی توانایی های خود را بهتر می شناسید و در مواجه با مشکلات از این تواناییها استفاده می کنید.

اقدام برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

به شما امکان می دهد به جای تکرار اشتباهات راه حل های جدیدی را تجربه و امتحان کنید. مخاطرات مناسبی را در پیش می گیرید و موارد جدید را آزمایش می کنید و شکست را قبول می کنید.

آموختن و اجرا کردن موارد فوق روش مناسبی برای افزایش انعطاف پذیری است.

انعطاف پذیری مهارت مهمی برای موفقیت تحصیلی و شغلی است و برای یک زندگی سالم خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی نیز کاملا مفید زیرا ظرفیت کشف و خلق روشهای جدید را افزایش می دهد. انعطاف پذیری در ارتباطات اجتماعی و عضویت در گروه ها و تیم ها مفید است. افراد گاهی به مقابله با نا امیدی و تغییر دادن توقعات به دلیل تغییرات و شرایط غیر منتظره در روال عادی زندگی، نیاز دارند، در این شرایط فرد از مهارت انعطاف پذیری استفاده خواهد کرد.

هنجارها را زیر سؤال ببرید

شما به روش‌های روزمره زندگی خود عادت کرده‌اید؛ طوری که آنها را تنها راه‌حل مسائل می‌دانید؛ اما این‌طور نیست. اگر درباره شیوه‌های دیگری بیندیشید، بپرسید و هنجارهای خود را زیر سؤال ببرید، متوجه می‌شوید که برای انجام یک کار می‌تواند چه راه‌های متنوعی وجود داشته باشد که تابه‌حال متوجه آنها نبوده‌اید؛ علاوه بر آن، از کسب تجربه‌های تازه نیز لذت خواهید برد.

برای بالا بردن مهارت انعطاف پذیری چالش‌‏ها را بپذیرید

از چالش‏‌ها به عنوان ابزاری برای ارتقا و بهتر شدن خود استفاده نمایید.

سخت‌کوش باشید

به‌جای این‌که ناامید شوید، سخت‌کوش باشید. این خصلت برای استفاده کامل از ظرفیت وجودی‌تان لازم است.

از انتقاد دیگران درس بگیرید

شنیدن انتقاد ساده و آسان نیست، اما حائز اهمیت است. اگر انتقاد سازنده باشد، شما با یافتن ارزش و درس نهفته در آن به رشد و شکوفایی خود و در عین حال افزایش مهارت انعطاف پذیری کمک خواهید کرد.

از موفقیت دیگران الهام بگیرید

به‌جای حسادت به موفقیت دیگران، از آن به عنوان موضوعی الهام‌بخش برای خود استفاده نمایید. جنبه مثبت این موضوع را در نظر بگیرید و به دنبال فرصت برای موفقیت خودتان باشید.

بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

ذهنیت کمربند سفید

  • شما می‏‌توانید تلاش کنید از هرکسی، در هرجایی و در هرزمانی درس بگیرید.
  • حس به هدف رسیدن را پرورش دهید
  • با “چرا” شروع کن. “چگونه” بعداً خواهد آمد.
  • قهرمان شدن خود را باور کنید
  • به دنبال افرادی باشید که به عنوان قهرمان از آن‏‌ها الهام بگیرید. با استفاده از این موضوع، برای رسیدن به اهداف و بالاتر بردن سطح خود تلاش نموده و انگیزه بگیرید.
  • میزان خودآگاهی‌تان را توسعه ببخشید
  • میزان خودآگاهی‌تان را افزایش دهید. در اصل شما فقط به همان اندازه پتانسیل دارید، که به خودتان اجازه می‏‌دهید داشته باشید. با ظرفیتی که در تصور خودتان است، پیشرفت می‌کنید.

حالا که مهارت انعطاف پذیری را فراگرفتید، آن‌ها را به کار ببندید تا شاهد پیشرفت و رشد خود باشید. آیا ارزش دارد به‌جایی که حالا ایستاده‌‏اید نگاه کنید و به تغییر فکر کنید؟ آیا شما ۸۵ درصد فکر منعطف دارید و ۱۵ درصد فکر ثابت یا برعکس؟ در هر صورت، می‏‌توانید از همین لحظه شروع به تغییر طرز فکر فعلی خود کنید تا دنیای اطراف شما نیز تغییر کند.

برای بالا بردن مهارت انعطاف اجبار را کنار بگذارید

زندگی انعطاف‌پذیر به‌معنای خلاق‌بودن است و به آزمون‌وخطا نیاز دارد. تلاش کنید که از ایجاد تغییر آشفته نشوید. درس‌هایی که در طول مسیر زندگی یاد می‌گیرید، به شما انعطاف می‌بخشند.

انعطاف پذیری را می‌توان داشتن ذهن باز دانست؛ ذهنی که همواره چند قدم جلوتر از جایی که هست را در نظر می‌گیرد و راه‌های مختلفی را برای رسیدن به رضایت درونی و آرامش درونی را در خود پیدا کنید تا بتوانید بر مراحل مختلف زندگی فائق شوید. برای ما بنویسید که آیا خود را انعطاف‌پذیر می‌دانید یا خیر؟ دلیل آن چیست؟

ویژگی های افراد انعطاف پذیر چیست؟بالا بردن مهارت انعطاف پذیری

احساس ارزشمندی:

پذیرفتن خود به عنوان فردی ارزشمند، احترام قائل شدن برای خود و توانایی های خود، سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آنها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف و کتمان نکردن آنها.

مهارت حل مسئله:

افراد انعطاف پذیر ذهنیتی تحلیلی – انتقادی نسبت به توانایی های خود و شرایط موجود دارند، در مقابل شرایط مختلف انعطاف پذیرند و توانایی شگفت انگیزی در پیدا کردن راه حل های مختلف درباره یک موقعیت یا مسئله خاص دارند.

مهارت های اجتماعی:

افراد انعطاف پذیر مهارتهای ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته اند.آنها می‌توانند در شرایط سخت هم شوخ طبعی خودشان را حفظ کنند، با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند، ضمن اینکه می توانند سنگ صبور خوبی باشند.

خوش بینی:

اعتقاد راسخ به این که آینده می‌تواند بهتر باشد و احساس امید و هدفمندی، از ویژگی‌های دیگر افراد انعطاف پذیر است.این افراد باور دارند که می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند.

همدلی:

افراد انعطاف پذیر توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل با دیگران را نیز دارند.افراد انعطاف پذیر ، نسبت به موقعیت، احساسات و افکار خود آگاه و هشیارنداز سوی دیگر احساسات و رفتارهای اطرافیان شان را نیز درک میکنند‌ و می پذیرند که موانع بخشی از زندگی هر انسان است.

آنها می دانند زندگی پر از چالش است.

می دانند که ما نمی توانیم از بسیاری ازمشکلات اجتناب کنیم، ولی میتوانیم در برابر آنها باز و منعطف باشیم و با تغییرات سازگار باشیم.افراد انعطاف پذیر ، خود را مسئول شرایط خویش می دانند و برای هر مشکل، شکست و مسئله، منابع بیرونی را سرزنش نمی کنند. آنها سهم خود را در امور زندگی، پذیرفته اند.

البته آنها می دانند که انتظار نتایجِ دقیق در هر کاری از کنترل آنها خارج است و همیشه سهم عوامل پیش بینی نشده را در نظر می گیرند. این افراد از مهارت های حل مسئله برخوردارند.وقتی بحران پدیدار می شود، افراد تاب آور قادرند با استفاده از فنون حل مسئله، به راه حل برسند. در حالی که سایر افراد در این موقعیت ها دچار استرس زیاد می شوند و نمی توانند راه حل مناسبی انتخاب کنند.

  • افراد انعطاف پذیر خود را قربانی و ناتوان تصور نمی کنند.
  • انعطاف پذیری مهارتی آموختنی و اکتسابی است.
  •  تغییر میزان ویتامینها و مواد معدنی ضروری و همچنین تغییر در نوروترنزمیترها و هورمونها ، در میزان انعطاف پذیری فرد نقش مهمی دارند.
  • افراد منعطف به راحتی قادر هستند به خود متکی باشند و خود را با شرایط جدید منطبق سازند.
  • افراد منعطف به راحتی قادر به انتقال از یک موقعیت زمانی یا مکانی به موقعیت جدید هستند.
  • این افراد وقتی در صف انتظار هستند می توانند تا رسیدن نوبت خود صبر کنند و هرگز عجله نمی کنند و زمان را به خوبی مدیریت می کنند.
  • افراد منعطف وقتی در یک مسابقه یا امتحان شکست می خورند به راحتی قادر به کنار آمدن با احساس نا امیدی خود هستند.
  • این افراد توانایی دیدن و درک نظرات دیگران نسبت به یک موقعیت را دارند.

اما افرادی که انعطاف پذیری اندکی دارند:

  • در موقعیت های جدید و متفاوت و با تغییرات جدید در شرایط عادی زندگی با مشکلات زیادی مواجه می شوند و در شرایط دشوار مستأصل میشوند.
  • در موقعیت های جدید تصمیم های نامناسب اتخاذ می کنند و به زودی عصبانی می شوند.
  • افراد غیر منعطف هنگامی که انتقاد دریافت میکنند عصبانی و نا امید می شوند و به هیچ وجه تحمل توهین را ندارند.
  • افراد غیر منعطف در درک توقعات متفاوت دیگران مشکل دارند.
  • این افراد دوست دارند کارها را مشابه روال قبلی که بلد هستند ،انجام دهند.
  • و به راحتی نمی توانند در برنامه های زندگی خود تغییرات مناسب ایجاد کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید