فنگ شویی چیست؟ دانش زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و محیط و طبیعت بیرون است. با انجام یک سری تکنیک های فنگ شویی باعث جریان یافتن انرژی مثبت در محیط خانه و محل کارتان می شوید. ما این تکنیک ها را به شما یاد میدهیم، همراه ما باشید.

چیدن سنگ روی هم - فنگ شویی

معنی لغوی فنگ شویی

فنگ شویی در لغت در واقع یک روش چینی است در ساخت منازل یا به عبارتی راهی است که برای چیدمان لوازم منزل بر اساس اصول تعریف گردیده است. لازم به ذکر است که اشاره کنیم کلمه فنگ شویی به صورت صحیح به شکل feng shui تلفظ می شود.

فنگ شویی چه معنایی دارد؟

ترجمه لغوی فنگشویی، آب و باد است. فنی که برای داشتن تناسب در دکوراسیون داخلی و چیدمان صحیح اشیا در ساختمان ‌های مسکونی، تجاری و.. به کار برده می‌ شود تا با تقویت و به جریان اندازی انرژی ‌ها بهترین اثر را بر روی سلامت، شادی، موفقیت و.. بگذارد.

مهمترین اصلی که در فنگ شویی باید رعایت شود، پرهیز از بی ‌نظمی و همچنین انباشتگی اشیاه است. همچنین با توجه به اصول قنگ شویی، استفاده از رنگ های متناسب و قراردادن وسایل در جهت های درست می توان به هدف فنگ شویی دست پیدا کرد.

دو اصل مهم در فنگ شویی

دو اصل مهم در فنگ شویی وجود دارد که این اصل بین یین (زنانگی) و یانگ (مردانگی) می باشد. در واقع این اصل معتقد می باشد که باید بین یین و یانگ تعادل برقرار گردد. زیرا تمامی اصول زندگی، شادی، موفقیت، خوبی و بدی همگی در اثر تعادلی که میان زن و مرد است شکل می گیرد. البته در تائوئیسم میان یین و یانگ تضاد وجود دارد ولی همین تضادها نیز موجب ایجاد وابستگی و ایجاد تعادل می گردد.آویز چینی - فنگ شوییبنابراین نمی توان برای پاسخ به این سوال که فنگ شویی چیست یک پاسخ معین پیدا نمود. زیرا قدمت این اصل به هزاران سال پیش باز می گردد. سنت و متونی که در رابطه با فنگشویی وجود دارد نشان می دهد که فنگ شویی با درجات مختلف متشکل از پنج عنصر آتش، زمین، چوب، فلز و آب می باشد که هر کدام رنگ و المان خاص خود را دارند.

در فنگ شویی خانه با در نظر گرفتن این پنج عنصر می توان انرژی فوق العاده عالی و مثبتی به محیط بخشید. پیشنهاد می شود از انواع مبلمان راحتی ویترا دیدن فرمایید.

چرا فنگ شویی محبوب شده است؟

هدف علم فنگ شویی این نیست که بگوید سبک زندگی افراد اشتباه است. بلکه علم فنگ شویی در منزل همزمان که به سلیقه افراد احترام می گذارد کمک می کند که بتوانند دکوراسیون و چیدمان فضای منزل و محیط کار خود را به نحوی بچینند که بالاترین میزان انرژی در محیط برقرار شود و بتوانند از زندگی خود لذت ببرند.

با فنگ شویی ورود به خانه جدید و چیدمان اصولی وسایل و استفاده مناسب از المان های فنگ شویی شادی و نشاط بیشتری در خانه احساس می شود، به همین دلیل در زندگی پر از استرس و مشغله امروزی فنگشویی بسیار محبوب شده است.

فنگ شویی در دکوراسیون

در فنگ شویی هر رنگ مفهومی دارد و دارای شکل و تصویر خاصی است. همچنین هر کدام از قسمت های خانه، دارای انرژی خاصی است که لازم است با چیدمان صحیح اشیا و استفاده از رنگ های مناسب انرژی ‌های مرتبط با آن بخش را تقویت کرد.قفسه کتابخانه - فنگ شوییدر فنگ شویی رنگ قرمز برای خوش شانسی به کار برده می ‌شود. بهترین انتخاب برای درب ورودی منزل، استفاده از این رنگ است. رنگ های زرد و بنفش رنگ های متناسب و سودمند برای روحیه انسان هستند. استفاده از این رنگ ‌ها در اتاق نشیمن یا اتاق خواب، تاثیر بسزایی در انرژی روحی انسان دارد.

چند قانون ساده فنگ شویی

برای این که دکوراسیون و چیدمان منزل شما طوری طراحی شود که برای شما نشاط و آرامش بیاورد و انرژی آزادانه در جریان باشد، در زیر چندین قانون و روش را برای چیدمان منزل در فنگ شویی ارائه می دهیم:

استفاده از آیینه در خانه

جهت جذب و به حرکت انداختن انرژی به کار می ‌رود. همچنین آیینه ‌ها نقش بسزایی در تغییر انرژی دارند. اگرچه در فنگ شویی چیدمان منزل مهم است که آیینه‌ ها باید کامل بوده و به شکلی طراحی نشده باشند که اشیاه را تکه تکه و شکسته نشان دهند.

نور طبیعی و هوای تازه

یکی از عناصر مهم برای به جریان انداختن انرژی مثبت فنگ شویی منزل هستند. باز کرده پنجره و عدم استفاده از پرده‌ های کلفت و تیره که مانع از ورود جریان نور به خانه می ‌شوند، باعث ورود نور و هوای تازه به خانه شده و جربان انرژی را به حرکت وا می دارد.

نور طبیعی می تواند احساس خوشبختی و مثبت تری در ما ایجاد کند. در صورت امکان از پرده های نازک برای فنگ شویی در خانه استفاده نمایید و نور طبیعی را به حداکثر برسانید.تعادل - فنگ شویی

خانه خود را از شلوغی پاک کنید

انباشته کردن وسایل باعث ساکن ماندن و گیر کردن انرژی در گوشه و کنار خانه می ‌شود. وسایلی که دوست ندارید، وسایلی که از آنها زیاد استفاده نمی ‌کنید، وسایلی که از آن زیاد دارید و فضا را شلوغ کرده ‌اند را جمع کرده و آنها را ببخشید.

دور ریختن انباشتگی ‌ها اگرچه سخت است و در ظاهر از شما انرژی می‌ گیرد، اما با باز شدن فضا و به جریان افتادن انرژی مثبت در خانه، شما انرژی ‌ای بیش از آنچه از دست داده ‌اید را مجددا احیا می ‌کنید.

بهم ریختگی چیزی غیر از ایجاد ناراحتی دیداری نیست: بهم ریختگی زیاد مانع از شفافیت فکر می شود و می تواند از نظر عاطفی ما را سنگین کند. فنگ شویی در خانه آرایی، کمتر به داشتن خانه ای کاملاً شیک و بیشتر به ایجاد یک محیط شاد و سالم می پردازد.

به کاربردن نقاشی‌ های متعدد در خانه

می تواند انرژی محیطی را در راستای سلامتی، دانش، عشق و خانواده افزایش دهد. بطور مثال برای آفزایش طول عمر و سلامتی از عکس ‌های طبیعی، دختران زیبا، درخت های کاج و صنوبر در دیوار سمت راست خانه استفاده می ‌شود.

از انباشته کردن لباس‌ ها

پشت درب اتاق‌ ها خودداری کنید. می ‌توان با کم کردن لباس ها، از انباشتگی آنها کاسته و باقی لباس‌ ها را نیز درون کمد، با نظم و ترتیب نگه داشت. انباشتگی لباس در پشت در اتاق جریان انرژی را مسدود کرده و چرخه آن را از کار می‌ اندازد.پول جمع کردن - فنگ شویی

گوشه‌ ای از خانه را برای خلوت خودتان اختصاص دهید

مهم نیست این گوشه، در کدام قسمت خانه است، صرفا باید جایی باشد که شما در آن احساس امنیت می ‌کنید و می توانید زمانی را برای تنها بودن، تخیل، استراحت و تفکر به خود اختصاص دهید.

سرعت جریان انرژی را کاهش دهید

شما با نحوه چیدمان منزل ایرانی جریان را به روشی موج دار و زیبا تبدیل نمایید که اطراف خانه شما را به طور یکنواخت دور بزند. به طور مثال، با یک فرش طرح دار روی زمین، کارهای هنری روی دیوار ها یا حتی یک میز ورودی گرد این کار را انجام دهید.

مسیر ورودی درب جلو را واضح نگه دارید

در چیدمان منزل در فنگ شویی درب جلو بسیار مهم است. این درگاه اصلی است که از طریق آن انرژی وارد خانه شما می شود. برای این کار به طور مثال می شود آینه نصب کنید.

تعادل پنج عنصر فنگ شویی را حفظ کنید

پنج عنصر زمین، چوب، آتش، آب و فلز می توانند به صورت فیزیکی یا نمادی در خانه شما وجود داشته باشند. به عنوان مثال، شما می توانید عنصر آتش را با رنگ گرم مانند قرمز و نارنجی نشان دهید، یا می توانید آتش واقعی را با یک شومینه یا یک شمع روشن داشته باشید.تعادل 5 عنصر - فنگ شوییافرادی که دارای مشکلات پرخاشگری هستند باید توجه داشته باشند که عناصر آتش بیش از حد به عنوان بخشی از دکوراسیون خود نداشته باشند. برعکس، تیپ های شخصیتی فاقد انگیزه باید عناصر آتش بیشتری را در خانه های خود تزریق کنند تا توسط آنها تقویت شوند.

نمادگرایی های منفی فنگ شویی را حذف کنید

نمادگرایی یا سمبولیم ها دائماً ما را بطور روزمره بمباران می کند. در خانه محیط هایی ایجاد می کنیم که اغلب نمایانگر ترس و چالش های ما هستند. ما ناخواسته با داشتن نمادهای موجود در فضای خود، چالش های موجود در زندگی خود را تقویت می کنیم.

راه حل این است که این چالش ها را ارزیابی کنید و تشخیص دهید که به صورت نمادین در فضای شما نشان داده می شوند یا خیر. نمادها را بردارید و مواردی که می خواهید جذب کنید را جایگزین آن نمایید.

تعادل ایستگاه های کاری در آشپزخانه

برای فنگ شویی در خانه بسیاری از کارشناسان آشپزخانه پیشنهاد می دهند یک شکل مثلثی بین یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی تنظیم شود و یا یک عنصر چوبی بین سینک ظرفشویی و اجاق گاز قرار دهید. در این حالت، چوب به عنوان یک عنصر کاهش دهنده بین دو نیروی مخالف عمل می کند.

از چه اصولی برای فنگ شویی اتاق کارمان استفاده کنیم؟

مرتب کردن میز کار - فنگ شویی

سطح میز کارتان را منظم و مرتب کنید

اولین قدمی که برای فنگ شویی محل کارتان باید بردارید، این است که در هم ریختگی و شلوغی سطح میزتان را از بین ببرید.

توجه داشته باشید که در هم ریختگی ها و وسایل اضافه روی میز، مانع حرکت آزادانه انرژی چی در فنگ شویی می شود و آن را از بین می برد.

البته علاوه بر این، میز کار شلوغ، تمرکزتان را نیز به هم می ریزد و بازدهیتان را پایین می آورد. پس هنگام کار تنها مواردی که نیاز دارید را روی میز بگذارید و وسایل غیر ضروری را از آن بر دارید.

نکته: همچنین پیشنهاد می کنم صفحه دسکتاپ کامپیوترتان را نیز نظم و ترتیب دهید و فایل و فولدرهای داخل آن را به صورت منطقی نام گذاری و مرتب کنید.

چرا که این کار سردرگمتان نمی کند و به کارهایتان سرعت می بخشد.قفسه فایل ها - فنگ شویی

از کشو و نظم دهنده ها در محیط کارتان غافل نشوید

باید بدانید که فنگ شویی مخالف استرس و نگرانی، چه در محیط خانه و چه در محیط کار است. پس تنها به نکته قبلی اکتفا نکنید و کشو و کمدهای اتاقتان را نیز مرتب و منظم نگه دارید.

فرض کنید که در کشو در هم ریخته، دنبال سند کاری مهم و یا ابزار خاصی می گردید و برای پیدا کردنشان باید همه چیز را زیر و رو کنید. تصور کنید در این لحظه چه قدر استرس و نگرانی به شما انتقال پیدا می کند و زمان زیادی را صرف پیدا کردن آن ها می کنید.

بنابراین هر کشو یا قفسه کمد را مخصوص قرار دادن وسیله و پرونده های خاص کنید. همچنین از پوشه و زونکن برای کاغذها و اسناد استفاده کنید و آن ها را با نظم مشخص چیدمان کنید.

میز کارتان را در موقعیت فرماندهی قرار دهید

بهترین محل قرار گیری میز در فنگ شویی محل کار این است که مثل تصویر زیر، آن را در نقطه مورب درب ورودی اتاق قرار دهید.

چرا که با این چیدمان به تمام اتفاقات اتاق تسلط دارید و به نوعی آن را در موقعیت فرماندهی قرار داده اید.

نکته: اگر نمی توانید میز را مثل تصویر بالا قرار دهید، آن را به صورتی چیدمان کنید که از پشت آن به ورودی اتاق کارتان دید داشته باشید.

علاوه بر این، طبق توصیه فنگ شویی بهتر است که پشت میزتان دیوار باشد تا حس پشتیبانی را به شما انتقال دهد و با خیال آسوده و بدون استرس مشغول کار باشید.میز کار - فنگ شویی

از صندلی با پشتی بلند استفاده کنید

توجه داشته باشید که علاوه بر دیوار، صندلی که پشتی بلندی دارد و کل کمرتان را پوشش می دهد نیز، حس پشتیبانی و آسوده خاطری می دهد.

پس با این توضیح، به دنبال صندلی های ارگونومیک و با کیفیت باشید تا در طول کار، به سلامت جسمیتان نیز آسیب وارد نشود.

هوای داخل محیط اتاق کارتان را به جریان بیاندازید

یکی از عواملی که انرژی خوب فنگ شویی را وارد اتاق می کند و آن را به حرکت در می آورد، جریان هواست. پس زمان هایی که هوا مطلوب است، پنجره را باز کنید تا جریان هوای پاکیزه وارد محیط شود و هوای راکد از آن خارج شود.

اما اگر اتاقتان پنجره ندارد، حتما از دستگاه های تصفیه و یا تهویه هوا استفاده کنید و هوای پاک و تازه استشمام کنید.

اجازه دهید نور طبیعی وارد اتاق شود

نور خورشید منبع انرژی مثبت است و بازدهیتان را در محیط کار افزایش می دهد. بنابراین در طول روز اجازه دهید که نور طبیعی وارد اتاقتان شود و به شما انرژی دهد.

البته در کنار نور طبیعی باید از لامپ های نور سفید نیز در محیط کارتان استفاده کنید. چرا که رنگ نور این لامپ ها، تداعی کننده نیم روز آفتابی است و انرژی و بازدهیتان را برای کار کردن بالا می برد.دکور اتاق کار - فنگ شویی

گیاهان سرزنده را در محل کارتان فراموش نکنید

توجه داشته باشید که دیدن رشد گیاهان در شما و همکارانتان حس حرکت به جلو و پیشرفت ایجاد می کند و انگیزه می دهد که برای موفقیت تلاش کنید.

بنابراین طبق توصیه فنگ شویی از گیاهان آرامش بخش یا ثروت ساز مثل بامبو، گیاه یشم، سوسن صلح و ارکیده پروانه ای در محل کارتان استفاده کنید.

البته برخی از این گیاهان تصفیه کننده هوا نیز هستند و به بازدهی کاریتان کمک می کنند.

انرژی منفی را وارد محیط کاریتان نکنید

وسایل و تجهیزات خراب یکی از منابع انرژی منفی هستند و به هیچ وجه، جایی در فضای کاریتان نباید داشته باشند. پس اگر وسیله و تجهیزات خرابی دارید، حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نکته: باید بدانید که آب نماد ثروت در فنگ شویی است و شیر خرابی که چکه می کند، می تواند نشانه ای از هدر رفتن ثروتتان باشد. بنابراین همیشه از سالم بودن شیرهای آب محل کارتان اطمینان پیدا کنید.

به علاوه از گیاهان پژمرده، تابلوها و دکوری هایی که یادآور خاطرات بد هستند، در فضای کارتان استفاده نکنید. چرا که انرژی منفی این عناصر، تمرکز و بازدهیتان را کاهش می دهد.

از نقشه باگوا در چیدمان محیط کاریتان کمک بگیرید

شما می توانید با کمک نقشه باگوا، محیط کارتان را به 9 قسمت تقسیم کنید و عناصر تاثیر گذار هر بخش را برای بدست آوردن، ثروت، شهرت، روابط کاری و … را در آن ها قرار دهید.لوازم کار - فنگ شوییبرای این کار جلو ورودی دفترکارتان بایستید و بر اساس نقشه زیر محیط کارتان را بخش بندی کنید:

– رشد و کار گروهی:

در این منطقه از محیط کاریتان می توانید با قرار دادن تصاویر اعضای گروه، چارت سازمانی، گیاه و یا تصویر گیاه، کار تیمی و ارتباط بین اعضای گروهتان را تقویت کنید.

– ثروت و فراوانی:

این منطقه مربوط به ثروت و سرمایه شغل یا شرکت شما است. پس در آن از نمادهای ثروت، مانند کشتی ثروت و یا جعبه مخصوص سکه استفاده کنید.

– شهرت و خوشنامی:

برای این که به خوشنامی برندتان کمک کنید، پیشنهاد می کنم که در این قسمت، لوگو، افتخارات و مدارکی که کسب کرده اید را قرار دهید و آن ها را به خوبی نورپردازی کنید

– روابط کلیدی کاری:

این بخش مختص شرکای کاری کلیدی و مهمتان است. پس در آن نماد و سمبل قراردادهای با ارزشتان را بگذارید و اسناد و قراردادهای کاریتان را در آن نگه داری کنید.

– بازدهی و خلاقیت:

خلاقیت و بهروه روی، 2 رکن مهم پیشرفت و موفقیت کاری هر سازمانی است. پس برای تقویت آن ها می توانید در این بخش از محیط کاریتان، نمادهایی مثل تخته چشم اندازها که آینده شرکت را تصویر سازی می کند را قرار دهید.

– سفر و اشخاص سودمند:

این بخش، جایگاه شبکه سازی شغلیتان است. این افراد یا شرکت ها می توانند راهنما و مربیان، کارفرما و مشتریان وفادارتان باشند. پس از نماد و سمبل آن ها در این قسمت استفاده کنید.

– مسیر رشد شغلی:

هر کسب و کار و شرکتی، آرزو دارد که در مسیر مشخصی رشد و پیشرفت کند و هیچ وقت درجا نزند. پس عنصر آب را با تابلویی که آن در آب وجود دارد و یا آب نما در این بخش قرار دهید و ماموریت سازمانی خود را روی دیوار آن نصب کنید.

– علم و تخصص:

کتابخانه تخصصی و یا محوطه رشد و توسعه کاری برای این قسمت از محیط کاریتان مناسب است تا به کمک آن علم و تخصص را در شرکتتان افزایش دهید.

– سلامت کاری:

و بخش آخر که مربوط به سلامت کاریتان است. توجه داشته باشید، بهتر است که این قسمت را خلوت و بدون در هم ریختگی چیدمان کنید تا انرژی چی، از مرکز محل کارتان به تمام قسمت ها، بدون مانع در جریان باشد.

به حس ناخودآگاهتان رجوع کنید

آخرین نکته ای که در فنگ شویی محیط کارتان باید در نظر داشته باشید، رجوع به احساس ناخودآگاهتان است. ببینید که در محیط کارتان به چه انرژی نیاز دارید. آیا کارتان نیاز مثل حسابداری به آرامش و تمرکز نیاز دارد و یا مثل نقاشی حس خلاقیت می خواهید؟

پس با توجه به نیازتان می توانید به سراغ رنگ ها، موسیقی، دکوری یا جملات الهام بخشی بروید که در شما احساس مد نظرتان را بر انگیزد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید