گیاهان خون ساز گیاهان در دسترسی هستند که کم خونی بدن شما را درمان میکنند.در این مطلب از پارس مگ شما با این گیاهان خون ساز بیشتر آشنا میشوید.

گیاهان خون ساز - گوشت و تخم مرغ

گیاهان خون ساز یکی از بهترین داروهایی می باشد که شما می توانید با استفاده از آنها خون بدن خود را تامین کنید و کسانی که کمبود خون در بدن خود دارند خون بدن خود را افزایش دهند. برخی از این گیاهان خون ساز تاثیر بسیاری دارند و به همین دلیل مصرف آنها بسیار بهتر از مصرف داروهای شیمیایی می باشد. بسیار از کسانی که به دنبال داروهای گیاهی هستند تا کم خونی خود را جبران کنند می توانند از گیاهان خون ساز استفاده کنند. این گیاهان دارویی متنوع می باشند و هر یک از آنها خواص بسیاری دارد.

کمبود آهن شایع‌ترین نوع کم‌خونی است. کم‌خونی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان نتواند به مقدار کافی گلبول قرمز سالم داشته باشد. این عارضه عمدتا به دلیل از دست دادن خون، تخریب گلبول‌های قرمز خون و عدم توانایی بدن در تولید گلبول قرمز رخ می‌دهد.

سلول‌های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین بوده که محتوی آهن هستند. اگر سطوح آهن در بدن به مقدار کافی نباشد، بدن توانایی لازم برای تولید هموگلوبین برای ایجاد گلبول‌های قرمز خون را نداشته و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سراسر بدن با اختلال مواجه خواهد شد. کمبود فولات و ویتامین B12 نیز در ایجاد کم‌خونی بسیار موثر هستند. برای رفع کم خونی علاوه بر درمان دارویی می‌توانید از مفیدترین گیاه برای کم خونی نیز کمک بگیرید.

گیاهان خون ساز - گیاه و کاسه

فهرست محتوا نمایش

چگونه متوجه کم خونی شویم ؟

  • اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید و حال خوبی برای انجام کارها ندارید؛
  • اگر تمرکز کافی در کار خود ندارید؛
  • اگر ناخن‌های شما خیلی ضعیف هستند و با اولین برخورد صدمه می‌بینند؛
  • اگر در مقابل بیماری‌های حتی کوچک هم بدن شما به‌شدت ضعیف می‌شود.

این موارد دلایل نسبتاً شایع برای علائم کم خونی هست؛ اما به‌طور 100% نمی‌توان گفت که هرکسی زود خسته می‌شود و یا تمرکز کافی ندارد، پس حتماً دچار کم خونی شده هست.

اما اگر این موارد را پزشک شما تأیید کند و بعد از بررسی‌هایی که انجام دادید متوجه شدید که مشکلی بابت کم خونی در شما وجود دارد، ادامه مقاله را حتماً بخوانید و در صورت نیاز حتماً با متخصص طب سنتی در ارتباط باشید تا بتوانید دوباره بهبود یابید.

معرفی گیاهان خون ساز

گیاه ترشک از گیاهان خون ساز

ترشک یکی از رایج ‌ترین گیاهانی است که برای جبران کمبود آهن در بدن استفاده می شود. هم برگ و هم ریشه آن در داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما ریشه اش آهن بیشتری دارد. همچنین باعث بهبود وضعیت گوارشی و کبد می‌ شود و برای پاکسازی خون مناسب است. به خاطر اینکه این گیاه مخصوصاً در قسمت ریشه طعم تلخی دارد، در نتیجه اکثر افراد ترجیح می دهند که آن را با گیاهان دیگر مثلِ نعنا یا پوست مرکبات ترکیب کنند. 

گزنه از گیاهان خون ساز

برگ گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. نه تنها حاوی آهن است، بلکه حاوی ویتامین آ، ویتامین ث، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است که در دوران بارداری هم زیاد استفاده می شود و کمبود آهن در این دوران را جبران می کند. می توان از برگ گزنه به عنوان یک ماده مغذی قوی برای جبران کم خونی هم استفاده کرد.

گل قاصدک از گیاهان خون ساز

قاصدک یکی از گیاهانی است که شبیه به ترشک عمل می کند. سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مقوی است که هم برگ و هم ریشه آن سرشار از آهن می باشد و به پاکسازی کبد و خون کمک کرده و طعمی شبیه به قهوه هم دارد.

مورینگا از گیاهان خون ساز

برگ مورینگا یک ماده بسیار مغذی است و مواد معدنی زیادی در خود دارد. آهن موجود در مورینگا بیشتر از آهن موجود در اسفناج یا حتی گوشت گاو است و همچنین سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و آنتی اکسیدان‌ ها می باشد.

جلبک اسپیرولینا و کلرلا از گیاهان خون ساز

این دو گیاه انواع مختلفی از جلبک هستند که به عنوان ماده گیاهی برای کم خونی به خاطر فقدان آهن استفاده می شوند. گیاه اسپیرولینا؛ 11 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. گیاه کلرلا آهن بیشتری نسبت به گیاه قبلی دارد و خواص سم زدایی آن هم بی نظیر است.

گیاهان خون ساز - اسپرولینا

یونجه از گیاهان خون ساز

یونجه یکی دیگر از گیاهان خون ساز است که سرشار از پروتئین و آهن می باشد. حاوی مقداری کلسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین آ، ویتامین کا، کلروفیل و آنتی اکسیدان ها است. یونجه برای تقویت بدن در دوران بارداری و بعد از زایمان هم استفاده می شود.

جعفری از گیاهان خون ساز 

جعفری سرشار از مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا است که می توانید آن را به صورت تازه داخل سبزی خوردن تان استفاده کنید، زیرا اگر بخواهید جعفری را خشک کنید، مواد مغذی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

گیاهان خون ساز - جعفری

ریشه گیاه بابا آدم از گیاهان خون ساز

ریشه گیاه بابا آدم هم مانند ریشه ترشک و گیاه قاصدک سرشار از آهن و از گیاهان خون ساز است و یکی از بهترین پاک کننده های خون می باشد که باعث پاکسازی کبد و سیستم گوارشی شده و خواص سلامتیِ بسیار زیادی هم دارد. می توانید ریشه بابا آدم را مانند دارچین به چای تان اضافه کنید که طعم خوبی به آن می دهد.

برگ تمشک قرمز از گیاهان خون ساز

برگ تمشک قرمز یک گیاه اعجاب انگیز برای بدن خانم ها می باشد، زیرا به آنها در دوران پیش از قاعدگی، بارداری، بعد از زایمان و دیگر مراحل زندگی کمک می‌ کند؛ همچنین برای افرادی که بدن شان نیاز به مواد مغذی دارد هم لازم خواهد بود و سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها است.

گل نسترن از گیاهان خون ساز

گل نسترن شاید به اندازه گیاهانی که نام بردیم، آهن نداشته باشد اما سرشار از ویتامین ث است. در واقع ویتامین ث به بدن کمک می کند تا جذب آهن را بهتر انجام دهد. به خاطر همین می تواند به صورت غیر مستقیم به بهبود کم خونی هم کمک کند.

افسنتین از گیاهان خون ساز

یکی دیگر از گیاهان خون ساز که باید به صورت دمنوش آن را مورد استفاده قرار دهید افسنتین می باشد. مقداری از این گیاه را باید در آب جوش بریزید تا به خوبی جوشانده شود، بعد از آن باید آن را با صافی به خوبی صاف کنید و مقداری عسل درون آب آن بریزید تا شیرین و خوش طعم شود. اگر می خواهید این دمنوش تاثیر بسزایی در کم خونی شما داشته باشد باید پیش از شام و پیش از ناهار یک لیوان از آن را میل کنید. اگر از این دمنوش ظرف مدت 2 ماه استفاده کنید تاثیر فوق العاده آن را متوجه خواهید شد.

اسفناج از گیاهان خون ساز

از جمله دیگر گیاهان دارویی خون ساز که تاثیر بسیاری در درمان کم خونی دارد اسفناج می باشد. در واقع بسیاری از افراد از این گیاه استفاده می کنند و از فواید آن اطلاعات کاملی دارند. شما می توانید برای مصرف کردن این گیاه آن را بپزید و روزانه آن را میل کنید.

دقت داشته باشید که اگر می خواهید از این گیاه برای درمان کمبود خون خود استفاده کنید باید آن را به صورت تنها میل کنید، یعنی بهتر است درون آن کشک و یا خوراکی دیگری نریزید. البته برخی از افراد هستند که شاید مزه آن را دوست نداشته باشند، به همین دلیل به آنها توصیه می کنیم که اسفناج را در خورش و یا همراه با ماست میل کنند، چرا که این گیاه یکی از بهترین گیاهان خون ساز شناخته می شود.

گیاهان خون ساز - اسفناج

در پارس مگ بخوانید : خونسازترین مواد غذایی کدامند + راه های خانگی برای درمان کم خونی

برگ کلم از گیاهان خون ساز

استفاده کردن از برگ کلم هم در درمان کم خونی بسیار توصیه می شود و شما می توانید به عنوان یکی از گیاهان خون ساز از این گیاه هم استفاده کنید. استفاده کردن از آن همراه با لیمو ترش فواید بسیار زیاد دارد و به همین دلیل توصیه می کنیم آن را همراه با لیمو ترش مورد استفاده قرار دهید.

سبزیجات برگ سبز تیره ، مفیدترین گیاه برای کم خونی

بهترین منابع آهن در گیاهان خون ساز ، سبزیجات برگ سبز هستند. اسفناج، کلم پیچ، کلم سبز، برگ سوئیس چارد و برگ‌های سبز گیاه دندلیون از جمله این گیاهان به شمار می‌آیند. برخی از این سبزیجات مثل سوئیس چارد و سبزی‌های کلارد حاوی فولات بوده و به این طریق نیز در برطرف کردن کم‌خونی نقش دارند.

در مورد خوردن سبزیجات برگ تیره یک نکته را باید مد نظر قرار داد و آن اینکه برخی از آنها مثل اسفناج و کلم پیچ حاوی اگزالات بوده و این ماده می‌تواند موجب اختلال در جذب آهن شود. بنابراین برای درمان کم‌خونی به هیچ عنوان نباید تنها به گیاهان تکیه کرد. اگر می‌خواهید بهترین منابع آهن برای گیاه خواران را بشناسید، روی لینک کلیک کنید.

اگر می‌خواهید از گیاهان به عنوان منبعی برای تامین آهن استفاده کنید، بهتر است همراه با آنها از لیمو، پرتقال، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای نیز استفاده نمایید زیرا این میوه‌ها حاوی ویتامین C بوده و جذب آهن را در بدن بهبود می‌بخشد.

گیاهان خون ساز - شبزیجات

داروی گیاهی شنبلیله

یکی دیگر از گیاهانی که سرشار از آهن و از گیاهان خون ساز هست گیاه شنبلیله است. شما می‌توانید برای درمان کم خونی توسط شنبلیله هم از برگ آن و هم از تخم شنبلیله استفاده کنید.

گل ختمی برای درمان گیاهی کم خونی

یکی از گیاهان خون ساز گل ختمی است. این گیاه مقدار زیادی آهن در خود دارد و می‌تواند به شما در رفع کم خونی کمک کند. اما برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید باید در یک لیوانی جوشانده شده گل ختمی را همراه با 3 ق غ آب‌زرشک مخلوط‌کنید و بعد از حل شدن کامل می‌توانید آن را میل کنید.

جعفری، داروی گیاهی قوی برای کم خونی

اروپاییان در وعده‌های غذایی خود از سبزی‌ها جعفری به‌خوبی استفاده می‌کنند و به خاطر سرشار بودن این گیاه از آن و ویتامین سی مورد استقبال خوبی قرارگرفته است. این گیاه در کشور ما هم به‌خوبی در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود. مخصوصاً در شمال کشور گیاه جعفری در بیشتر سفره‌ها وجود دارد. این گیاه برای درمان کم خونی با توجه به مقادیر زیاد اسیدفولیک و آهن استفاده می‌شود.

به غذاهای خونساز در طب ایرانی، غذاهای دمساز نیز گفته می‌شود؛ از جمله غذاهای دمساز می‌توان “هوا”را نام برد.

هرچه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد (اکسیژن بیشتری داشته باشد) خون لطیف‌تری را تولید می‌کند؛ هوای آلوده (حاوی آلاینده‌های جوی) خون آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند.

از غذای خونساز دیگر، می‌توان “عسل”را نام برد؛ این غذا در طب سنتی ایران جزء غذاهای “صالح الکیموس” متوسط الغذا است یعنی به‌محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود؛ این غذا، علاوه بر مغذی بودن، خاصیت دارویی نیز دارد.

از جمله غذاهای دیگری که از خاصیت خونسازی برخوردار است، می‌توان به “کنجد” اشاره کرد؛ توصیه می‌شود هر شب همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملاً جویده و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان‌ها و بیضه‌ها بسیار مفید است.

شایان ذکر است هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد برای چشم نیز مفید است چون این دو اندام، لطیف‌ترین جزء غذاهای مصرفی روزانه را به‌سمت خودشان جذب می‌کنند مثلاً هویج نه‌تنها برای چشم مفید است برای تقویت قوای جنسی نیز مفید است و فوق العاده خونسازی می‌کند اما توصیه می‌شود بعد از خوردن آب هویج چند دقیقه‌ای را بدوید یا قدم بزنید.

غذای دیگر “قاووت قوتوی” کرمان یا اردبیل است که ترکیبی از تخم گشنیز + زنجبیل +میخک + هل باد + شاه‌دانه + گندم + کنجد + عدس و غیره است؛ توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل شود‌.

از جمله غذاهای دیگر خونساز می‌توان از “دیزی آبگوشت” با نخود فراوان یاد کرد؛ توصیه می‌شود که این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود و هر لقمه آن را با جویدن کاملاً در دهان هضم کرد.

غذای بعدی “سوپ یا آب‌پزشده گوشت بلدرچین” است؛ این غذا از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است؛ نام این پرنده در چند سوره قرآن کریم آمده است.

غذای خونساز دیگر “خوردن 21 عدد مویز صبح ناشتا” است که در روایات و احادیث نیز به آن اشاره شده و برای کاهش بلغم مغز و افزایش حافظه خوردن آن را فراموش نکنید؛ فوق‌العاده خونساز بوده و آهن فراوان دارد.

از جمله تدابیر دیگر برای دریافت غذاهای خونساز، خوردن هفت عدد “انجیر خشک” همراه صبحانه  و 9 تا 12 عدد “آلو بخارا” همراه وعده ناهار است.

خوردن ارده + شیره انگور در یکی از وعده‌های غذایی خاصیت خونسازی بالایی دارد.

گیاهان خون ساز - داروی گیاهی

برخی تدابیر برای رفع کم‌خونی

ــ پیاده‌روی روی سنگ‌ریزه‌ها یا قلوه‌سنگها روزانه 30 دقیقه به‌صورت پابرهنه 

ــ کوبیدن پاشنه پا به زمین روزانه 40 بار

ــ قرار دادن تکه آهنی که نه رنگ و نه زنگ داشته باشد داخل خورشت‌ها (حسوم)؛ توصیه می‌شود این کار را در 10 دقیقه پایانی طبخ غذاهای خورشتی انجام دهید.

ــ طرز خوابیدن نیز در جهت شمال و جنوب جغرافیایی بی‌تأثیر نیست؛ تأکید می‌شود افرادی که کم‌خونی دارند از خوابیدن روی تخت‌خوابهای فرفوژه خودداری کنند، چه‌بسا کم‌خونی را در آنها تشدید می‌کند.

گیاهان و میوه‌های خونساز

ــ از جمله گیاهانی که خاصیت خونسازی دارند، می‌توان به یونجه‌، گزنه‌، شبدر‌، عناب‌، زرشک‌، آلبالو‌، انار و سیب اشاره داشت.

ــ می‌توان یونجه یا شبدر را با سالاد فصل مخلوط و میل کرد.

ــ در یک استکان عرق گزنه، دو قاشق غذاخوری شیره انگور مخلوط و میل شود.

ــ در یک استکان جوشانده گل بابونه، دو قاشق غذاخوری آب آلبالو ریخته و میل شود‌.

ــ یک قاشق غذاخوری آویشن و هفت عدد عناب را با  سه لیوان آب مخلوط کرده آن را جوشانده، صاف کرده و میل کنید.

ــ در یک لیوان جوشانده گل ختمی سه قاشق غذاخوری آب زرشک مخلوط کرده و میل شود.

ــ شب‌هنگام در یک سیب سرخ هفت عدد میخ طویله را وارد کرده و صبح‌هنگام میخ‌ها را خارج کرده و میل شود‌.

گیاهان خون ساز - گیاه در لیوان آب

دیگر گیاهان مفید برای کم خونی

برای مقابله با کم‌خونی گیاهان و سبزیجات دیگری نیز وجود دارند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند سطح آهن را در بدن افزایش دهند. از جمله آنها موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • شنبلیله
  • افسنتین
  • یونجه
  • گل ختمی
  • زیره سیاه

همچنین می‌توانید از برخی از حبوبات نیز استفاده کنید که منابعی غنی از آهن و اسید فولیک هستند:

  • لوبیا قرمز
  • نخود
  • دانه سویا
  • لوبیا چشم بلبلی
  • لوبیا چیتی
  • لوبیا سیاه
  • نخود فرنگی
  • عدس
  • نخود
  • اسفناج و دیگر گیاهان برگ دار
  • سویا
  • دانه کدو تنبل
  • دانه چیا
  • پودر کاکائو
  • سیب زمینی با پوست
  • بادام هندی و دیگر آجیل ها
  • قارچ
  • آلو و دیگر میوه های خشک
  • جو
  • کوینوا
  • غلات کامل

علاوه بر اینها مصرف بعضی از مغزها و دانه‌ها همچون دانه کدو تنبل، بادام هندی، پسته، کنف و دانه آفتاب‌گردان نیز می‌تواند به درمان کم‌خونی کمک کند.

خرما برای درمان کم خونی

در هر ۱۰۰ گرم خرما ۰.۳ میلی گرم الی ۱۰ میلی گرم آهن وجود دارد بنابراین خوردن روزانه چند عدد خرما می‌تواند نیاز روزانه بدن به ماده معدنی آهن را تا حدود زیادی برطرف سازد. علاوه بر آهن، خرما دارای ویتامین C و فیبر بوده و جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. خرما همچنین ضد میکروب و ضد قارچ بوده و با تقویت سیستم ایمنی در برابر بسیاری از امراض از بدن انسان محافظت به عمل می‌آورد.

 

میوه‌ و سبزی‌های خونساز

ویتامین C برای جذب آهن بسیار ضروری است. مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو به دلیل داشتن ویتامین C زیاد، توصیه می‌شود.

گیاهان خون ساز - گیاه

میوه‌های خشک‌شده

زردآلو خشک، کشمش و خرما منابعی غنی از آهن هستند.

توت‌فرنگی

این توت‌ها برای افرادی که کمبود هموگلوبین دارند از دو طریق، یعنی ایجاد آهن و افزایش جذب آهن در بدن مفید هستند.

آلو

مصرف آبمیوه آلو، روشی مؤثر برای افزایش سطح هموگلوبین است.

سیب

سیب‌ها غنی از آهن و چندین مواد مغذی دیگر هستند و باعث می‌شوند بدن هموگلوبین تولید کند.

انار

سرشار از آهن، کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر است.

گوجه‌فرنگی خشک‌شده

صد گرم از گوجه‌فرنگی خشک‌شده در آفتاب حاوی ۹.۱ میلی‌گرم آهن است که باعث می‌شود برای افرادی که از کمبود هموگلوبین رنج می‌برند منبع ارزشمندی باشد.

خرمالو

این میوه‌ نارنجی‌رنگ، منبعی غنی از آهن، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و چندین مواد مغذی دیگر هستند.

شاه‌توت

شاتوت برای افرادی که کمبود هموگلوبین دارند نیز مناسب است.

مویز

مصرف مویز‌های سیاه، روشی عالی برای افزایش تعداد گلبول‌های قرمز است.

هندوانه

هندوانه خنک‌کننده و حاوی آب در لیست مواد غذایی خون ساز قرار دارد و باعث افزایش سطح هموگلوبین می‌شود.

سبزی‌ها

پیدا کردن سبزی‌ها سرشار از آهن بسیار راحت است. مهم‌ترین سبزی‌ها خونساز شامل موارد زیر می‌شوند:

گیاهان خون ساز - سبزی

جلبک دریایی

برای تقویت سطح هموگلوبین، باید به سمت جلبک دریایی که از گیاهان خون ساز است روی بیاورید.

چغندر

چغندر اغلب به دلیل دارا بودن فولات زیاد، برای تقویت هموگلوبین توصیه می‌شود.

سیب‌زمینی

وجود آهن و ویتامین C در سیب‌زمینی، آن را به یکی از مواد غذایی خون ساز تبدیل کرده است.

بروکلی

در هر ۱۰۰ گرم از بروکلی، حدود ۲.۷ میلی‌گرم آهن وجود دارد. جدا از این، کلم بروکلی حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند منیزیم و ویتامین‌های A و C نیز هستو از گیاهان خون ساز است. 

اسفناج

اسفناج بهترین گیاهان خون ساز برای افرادی است که به دنبال تقویت‌کننده‌ای برای هموگلوبین می‌گردند.

نوشیدنی‌های خون ساز

 مصرف میوه یکی از راه‌های سالم برای دریافت مواد مغذی است. آشنایی با میوه‌های خونساز به شما کمک می‌کند، آبمیوه خونساز بنوشید و لذت ببرید.

آب انار

همان‌طور که گفته شد انار یک منبع غنی از آهن، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است. اسید اسکوربیک موجود در انار میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد. با افزودن روزانه یک لیوان آب‌میوه انار طبیعی خواهید دید که سطح هموگلوبین خون بالا می‌آید.

نوشیدنی موز برای کم‌خونی

این میوه به‌طور شگفت‌آوری غنی از آهن است که باعث تحریک تولید هموگلوبین در خون می‌شود. موز نیز منبع خوبی از اسیدفولیک بوده که برای ساخت گلبول‌های قرمز موردنیاز است. می‌توانید از این میوه در تهیه شیرموز، انواع شیک و اسموتی استفاده کنید

گیاهان خون ساز - نوشیدنی

آب سیب

علاوه بر اینکه سیب آهن بالایی دارد منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها نیز است که به تولید هموگلوبین موردنیاز بدن کمک می‌کند و یکی از نوشیدنی‌های مفید و سالم برای بچه‌هایی که مبتلابه کم‌خونی هستند، نیز هست.

آب‌ آلو

آلو یکی از میوه‌های خونساز تابستانی است که حاوی ویتامین C و آهن بوده و از عوامل اصلی تقویت سطح هموگلوبین خون هستند. انواع آلوها میزان منیزیم بالایی دارند که به افزایش قابل‌توجه تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. منیزیم همچنین در مدیریت انتقال اکسیژن در بدن نقش دارد.

شما می‌توانید از آلوی خشک هم در تهیه نوشیدنی مفید برای کم‌خونی استفاده کنید. آن را در آب گرم خیس کنید و به همراه خاکشیر و نبات میل کنید. این نوشیدنی ملین و خونساز است.

اسموتی هلو؛ مناسب افراد کم‌خون

هلو دارای میزان بالایی از ویتامین C و آهن است. ترکیبات موجود در این میوه از تکثیر گلبول‌های قرمز معیوب جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود پوست و تقویت سلامت چشم نیز مؤثر است. یکی از نوشیدنی‌های سالم برای افراد کم‌خون، اسموتی هلو است. این میوه را در تهیه لیموناد و شیک هم می‌توانید استفاده کنید و در فصل تابستان خنک شوید و سالم بمانید.

شیر خرما لازم برای پیشگیری از کم‌خونی

خرما بسیار شیرین و مقوی است و منبع کافی از آهن را فراهم می‌کند که باعث افزایش سطح هموگلوبین در خون می‌شود. یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای افراد کم‌خون، شیر خرما است. با مصرف آن به تأمین کلسیم و آهن بدن کمک می‌کنید. شما می‌توانید از انواع آجیل‌های خونساز مثل گردو و پسته هم در تهیه آن استفاده کنید.

آب چغندر؛ سرشار از آهن

چغندر حاوی آهن، اسیدفولیک، پتاسیم، بتالین، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی و فیبر است. ویتامین‌های B و آهن موجود در چغندر برای رشد سلول جدید به‌ویژه در زنان باردار بسیار ضروری هستند. با اضافه کردن چغندر به آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها از کم‌خونی پیشگیری کنید.

گیاهان خون ساز - چغندر

سخن پایانی

اگرچه منابع حیوانی که حاوی آهن و ویتامین‌های موثر در رفع کم‌خونی هستند بهتر از منابع گیاهی می‌توانند در برطرف کردن کم‌خونی تاثیرگذار باشند اما منابع گیاهی را نیز نباید نادیده گرفت. در این مقاله بهترین گیاهان خون ساز را به شما معرفی کردیم. فراموش نکنید که گیاهان حاوی مواد مغذی دیگری نیز هستند و فواید شگفت انگیزی را برای بدن شما می‌توانند به همراه آورند.

هشدار

مصرف هر آنچه در این مطلب معرفی شد و هر نوع گیاه دیگر، تنها با تجویز متخصص طب سنتی آزاد است و هرگز نباید به‌صورت خودسر از آنها برای درمان کم خونی خود استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید