خواص سرکه بسیار زیاد است و اگر درست مصرف شود میتواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شما را با خواص سرکه بیشتر آشنا کنیم.

خواص سرکه - سرکه سیب در شیشه

یکی از اجزای غذا، سرکه است که کالری کمی دارد برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می‌بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.

غذاهای طبخ شده با سرکه منجر به افزایش وزن نمی‌شوند، اضافه کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می‌شود و در طولانی مدت جذب کالری‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می‌شود که در ماه ۵۰۰ گرم وزن کم کنید، برای لاغر شدن می‌توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید.

فهرست محتوا نمایش

انواع سرکه

سرکه بر اساس نوع ماده خام اولیه اقسام مختلفی دارد که از جمله متداول‌ترین انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرکه سیب
  • سرکه انگور
  • سرکه انواع توت
  • سرکه برنج
  • سرکه انواع غلات
  • سرکه مالت
  • سرکه عسل و …

ترکیبات انواع سرکه

  • سرکه انگور:‌ از تخمیر انگور به دست می‌آید.
  • سرکه سفید:‌ سرکه سفید، مایعی شفاف و ترش مزه، الکل تخمیر شده‌ای است که به اسید استیک تبدیل شده و با آب مخلوط شده است.
  • سرکه بالزامیک: از انگور تخمیر شده (انگور کامل فشرده) تهیه شده است. این سرکه قهوه‌ای تیره غلیظ ممکن است در مقایسه با سرکه‌های دیگر کمی شیرین‌تر و ملایم‌تر باشد و می‌توان از آن در سس‌های سالاد استفاده کرد.
  • سرکه برنج: از برنج تخمیر شده تهیه می‌شود. از این نوع سرکه برای غذاهای با طعم‌های آسیایی مانند سوشی، ترشی سبزیجات و سرخ کردنی استفاده می‌شود.
  • سرکه سیب: از سیب‌های له شده تهیه می‌شود. اسیدیته کمتری نسبت به انواع دیگر سرکه دارد و در انواع سالادها و با اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سرکه مالت: از ماءالشعیر تخمیر شده تهیه می‌شود، دارای طعم اسیدی قوی است که برای سس به کار برده می‌شود.

خواص سرکه - سرکه سیب

ترکیبات سرکه طبیعی

سرکه طبیعی به طور طبیعی سرشار از ویتامین های A، B1 و مواد معدنی و عناصر کمیابی از جمله منیزیوم، فلوئور، اسیدهای ارگانیک ناشی از فرایند تخمیر و پکتین است. پکتین موجب کنترل قند خون و کلسترول می‌شود.

در پارس مگ بخوانید : درمان خانگی کلسترول بالا و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به چربی خون

آیا خواص سرکه‌ های طبیعی با هم یکسان است ؟

ذکر این نکته ضروری است که خواصی که در این مطلب برای سرکه ذکر می‌شود، مربوط به “سرکه طبیعی” است و نه سرکه‌های صنعتی که به وفور در بازار کشورمان به فروش می‌رسند !

سرکه‌های بدست آمده از منابع مختلف دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند همچنین عوامل مختلفی از جمله درجه حرارت تخمیر، سویه‌های مخمر، غلظت قند و اکسیژن و روش تخمیر بر سرعت تولید و کیفیت نهایی سرکه اثر می‌گذارد.

سرکه‌ها بر اساس این‌که از چه ماده اولیه‌ای تهیه شوند قدرت و اثرات متفاوتی نیز دارند. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی در سرکه عناب و کمترین فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سرکه سیب تجاری مشاهده شده است.

کمترین و بیشترین ترکیبات فنلی نیز مربوط به این دو سرکه بوده است. تنوع سرکه‌ها کاربردهای گسترده ای در مواد غذایی ایجاد می‌کند؛ با توجه به اینکه امروزه مصرف ترکیبات طبیعی ضداکسایشی به علت اثرات مفید و سلامتی بخش آنها در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها رو به افزایش است؛

سرکه طبیعی می‌تواند به‌عنوان یک محصول دارای ترکیبات ضد اکسایشی مورد استفاده قرار گیرد. سرکه عناب نیز با توجه به خواص دارویی منحصر به فرد میوه عناب می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای درمان بیماری های مختلف با کمترین عوارض را داشته باشد.

سرکه معمولی افزون بر داشتن آنتی بیوتیک‌های طبیعی، پس از تخمیر دارای اسید آمینه‌های بیولوژیک می‌شود، در صورتی که در سرکه مصنوعی این ماده مهم وجود ندارد. دو نوع متداول سرکه، سرکه سیب و انگور هستند که در این مطلب به خواص و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

خواص سرکه - سرکه انگور

خواص سرکه و فواید آن

کم بودن کالری از خواص سرکه

به عنوان یکی از اجزای غذا، سرکه کامله کالری کمی دارد لذا برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.

خواص سرکه عالی برای کاهش وزن

از آنجا که این سرکه کالری کمی دارد به طور کامل برای افرادی که تحت برنامه کاهش وزن هستند، مناسب است. غذاهای طبخ شده با سرکه منجر به افزایش وزن نمی شوند. اضافه کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می شود و در طولانی مدت جذب کالری ها را کاهش می دهد.
سرکه همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می شود که در ماه 500 گرم وزن کم کنید. برای لاغر شدن می توانید روزی سه مرتبه یک قاشق چای خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید.

تاثیر مثبت سرکه انگور بر روی واکنش انسولین

برخی مطالعات نشان داده اند که سرکه حاوی برخی ترکیبات طبیعی است که تاثیر مثبتی بر روی واکنش انسولین می گذارند. به عبارتی دیگر این ماده همچنین برای تثبیت سطح قند خون مفید است. برای تعدیل قند خون یک قاشق چای خوری سرکه را در یک لیوان آب حل کرده و به مد ت سه ماه روزانه 3 مرتبه (نیم ساعت قبل از غذا) میل کنید.

خواص سرکه برای کمک به کنترل اشتها

مشکلی که افراد دارای رژیم غذایی کاهش وزن یا افراد مبتلا به دیابت دارند، مشکل بودن کنترل کردن اشتهایشان است. سرکه می تواند به این موضوع با کنترل کردن اشتها کمک کند.

خواص سرکه عالی برای دیابت نوع دو

دیابت نوع دو از انواع دیابتی است که اکثر افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می کنند. چربی های بدن مانع عملکرد خوب انسولین جهت کنترل قند خون می شود. سرکه می تواند به کاهش وزن و به طور همزمان واکنش پذیری انسولین را بهبود بخشد.
خواص سرکه - انگور سیاه و قرمز
در پارس مگ بخوانید : غذاهای مفید برای دیابت چه چیزهایی هستند ؟

خواص سرکه برای بهبود متابولیسم کبد

کبد جایی است که انسولین تولید می شود. یکی از عواملی که باعث می شود انسولین نتواند تولید شود زمانی است که سوخت و ساز با مشکل مواجه است. سرکه می تواند به بهبود متابولیسم کبد برای تولید مناسب انسولین کمک نماید.

سرکه انگور سرشار از آنتی اکسیدان

برخی تحقیقات اظهار داشته اند که سرکه حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به خوبی با رادیکال های آزاد مقابله می کنند و به طور همزمان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سرکه انگور عالی برای قلب

مقدار پتاسیم در سرکه کاملا بالاست در حالی که مقدار سدیم آن نسبتا کم است. در واقع یکی از فواید سرکه، ارتقای سلامتی قلب است.

خواص سرکه برای مقابله با التهاب

حالت های التهابی شرایط آسانی برای کنار آمدن با آن نیستند، چرا که می توانند قسمت های دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. سرکه حاوی خواصی است که می توانند به مانند ضد التهاب عمل کنند و به مقابله با التهاب کمک کنند.

خواص سرکه برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

تمامی خوراکی هایی که غنی از آنتی اکسیدان ها می باشند برای مقابله با رادیکال های آزاد عالی هستند و می توانند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند و سرکه در این زمینه استثنا نیست.

خواص سرکه در مقابله با اختلالات متابولیسمی

برخی اختلالات متابولیکی می توانند بر روی سلامت قلب و عروق تاثیر بگذارند و باعث به وجود آمدن شرایطی مانند دیابت و تجمع کلسترول شوند. آنتی اکسیدان های قوی و بعضی ترکیبات طبیعی وجود دارند که می توانند به مقابله با این حالات کمک کنند.
خواص سرکه - سیب

سرکه انگور راه حلی برای لخته خون

طبق آنچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته ایم لخته های خونی برای ترمیم زخم ها و جلوگیری از عفونت الزامی هستند. متاسفانه گاهی اوقات ظاهر شدن لخته خون در نواحی حیاتی بدن مانند شریان ها و سیاهرگ ها می تواند توزیع خون را با مشکل مواجه ساخته و جریان خون را کاهش دهد.

سرکه انگور برای کاهش ریسک حملات قلبی

فشار خون پایین می تواند باعث ایجاد چندین اختلال مهلک شود و یکی از اینها حمله قلبی است که طی آن قلب مجبور شده است به شدت تپش داشته باشد.

خواص سرکه برای جلوگیری از سکته

زمانی که خون جریان طبیعی در محل مناسبی نداشته باشد، سکته رخ می دهد و علت بروز آن کاهش اکسیژن رسانی به مغز است. سرکه می تواند به از بین بردن عواملی که باعث کاهش جریان خون می شوند کمک کند و مانع از سکته شود.

خواص سرکه برای افزایش کلسترول خوب

کلسترول خوب یا همان HDL برای سلامتی قلب ضروری است. کلسترول خوب باعث ایجاد تعادل کلسترول بد یا همان LDL می شود که این کلسترول بد می تواند منجر به تشکیل لخته در شریان ها و وریدها یا اختلال در سیستم گوارشی شود.
سرکه سرشار از پکتین است که جذب مواد غذایی و مایعات را در رود ه کند کرد ه و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترول را د فع می کند. برای کاهش کلسترول بد خون یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب حل کرده و به مد ت 3 ماه روزانه (قبل از غذا) 3 مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای جلوگیری از تشکیل رسوب

رسوب مواد در واقع یکی از عواملی است که می تواند باعث حمله قلبی و سکته شود. دلیل عمده تجمع رسوب، مقدار زیاد LDL است. همانطور که گفته شد سرکه با افزایش کلسترول خوب یا HDL سطح LDL را به تعادل می رساند.

سرکه انگور برای افزایش تولید گلبول های قرمز خون

گلبول های قرمز خون برای توزیع مواد مغذی و اکسیژن به سرتاسر بدن ضروری هستند. سرکه به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند.

سرکه انگور برای مقابله با آنمی

آنمی یا همان کم خونی به علت کمبود آهن به وجود می آید، جایی که گلبول های قرمز خون تولید نمی شوند تا نیاز های بدن را مرتفع کنند. همانطور که قبلا هم ذکر شد، سرکه می تواند به وسیله مقابله با کم خونی از تولید کافی گلبول های قرمز خون اطمینان حاصل کند.
خواص سرکه - سیب قرمز

سرکه انگور حاوی عوامل ضد باکتری

یکی از ویژگی های فوق العاده سرکه محتوای زیاد عوامل ضد باکتریائی آن است که برای مقابله با عفونت ها موثر هستند.

سرکه انگور برای تسکین گلو درد

سرکه ها ضد عفونی کننده است و با باکتری ها مقابله می کند پس می توانید از آن برای درمان گلو درد استفاده نمایید. برای درمان گلو درد یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل کرد ه و روزانه 4 مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای مقابله با گوش درد

سرکه قد رت آنتی باکتریایی دارد پس می تواند با باکتری های استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس که عامل ایجاد گوش د رد هستند ، مقابله کند. در صورت بروز عفونت گوش، لاله گوش را با سرکه پُر کنید و سرتان را 1 دقیقه به گونه ای نگه دارید تا سرکه بیرون نریزد ، سپس مایع را تخلیه و با دستمال تمیز خشک کنید. این کار را دو تا 4 بار در روز انجام دهید تا درد و تب از بین برود اما اگر پرده گوش تان پاره است هیچ مایعی در گوش تان نریزید.

سرکه انگور برای مقابله با پوکی استخوان

افزود ن سرکه به مواد غذایی قدرت حلالی و جذب کلسیم را بالا می برد. اسید استیک سرکه تغییرات سلول های استخوانی در یائسگی را کاهش می دهد و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

سرکه انگور برای درمان اختلالات خفیف پوستی

یکی از عفونت هایی که سرکه باید با آن مقابله کند، مشکلات پوستی است. با این حال برای درمان صرفا باید بر روی پوست مالیده شود.

راه حل طبیعی برای آفتاب سوختگی

آیا مشکلی با آفتاب سوختگی دارید ؟ سرکه رادبه صورت موضعی به کار ببرید تا قسمت های حساس و سوخته را التیام داد و به طور همزمان روند درمان را شتاب بخشد.

سرکه برای درمان خانگی خارش پوست

عواملی وجود دارند که منجر به خارش پوست می شوند از حشره تا حساسیت. گرچه قبل از پیدا کردن ریشه مشکل، به کار بردن موضعی سرکه برای تسکین علائم، بسیار مفید است.
خواص سرکه - سیب قرمز و سرکه

خواص ضد پیری سرکه

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسید ان ها می تواند اثرات شوم راد یکال های آزاد را که مسئول اصلی پیری هستند ، خنثی کند . سرکه حاوی بتا کاروتن طبیعی است که با پیری مقابله می کند .

مواد مغذی کوچک کم

در حالیکه سرکه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کمی است؛ میزان مواد مغذی کوچک در سرکه در تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز شما چندان قابل توجه نیست.

سرکه جایگزین سالم برای چربی ها و سدیم

بسیاری از افراد دارای رژیم غذایی، معتقدند که در حال انجام کار خوبی هستند، زمانی که وعده غذایی خود را با سالاد سپری می کنند. هرچند بسیاری از سس های سالادها سرشار از چربی، سدیم و کالری است. اسید های چرب و چربی های اشباع می توانند سطح کلسترول و سدیم را افزایش دهند که این می تواند برای افراد با فشار خون بالا بد باشد. مصرف سالاد با چاشنی سرکه مورد سفارش و توصیه است.
خواص سرکه - سرکه انگور

استفاده از سرکه انگور

سرکه انگور برای داشتن گوارش سالم

پروبیوتیک ها موادی هستند که در غذا به مانند منبع تغذیه برای باکتری های خوب در معده شما عمل می کنند. به عنوان یک خوراکی، سرکه به سلامتی و تعادل این باکتری های خوب کمک می کند که این مسئله می تواند به بهبود سیستم گوارشی کمک کند. بهبود نسبت باکتری در روده، سیستم ایمنی را با مهار رشد باکتری های بد، تقویت می کند.

سرکه انگور برطرف کننده مشکلات گوارشی

مصرف روزانه سرکه از زخم معد ه پیشگیری می کند زیرا باعث می شود معده ماده ای (شیره ای) ترشح کند که خاصیت حفاظتی دارد. سرکه با باکتری هایی که منشأ مشکلات گوارشی هستند مقابله می کند و احتمال مسمومیت غذایی را کاهش می دهد.
برای برطرف شدن مشکلات گوارشی نصف قاشق چای خوری سرکه را با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب ولرم حل کرد ه و روزانه 1 مرتبه میل کنید و این کار را 3 تا 4 روز ادامه د هید.

سرکه انگور برای محافظت در مقابل رادیکال های آزاد

شما می توانید انواع سرکه های مختلف را بیابید که بسیاری از این سرکه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها شامل سرکه سیب و سرکه بالزامیک می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در این سرکه ها پلی فنول هستند. پلی فنول ها از سلول ها در مقابل آسیب رادیکال آزاد محافظت می کنند.

سرکه انگور برای مقابله با سندرم متابولیک

سرکه حاوی تعدادی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از بدن در قبال سندرم متابولیک کمک کند. سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی است که ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان های سرکه عبارتند از کوسرتین، پلی فنول، تانن، پروآنتوسیانیدین، کاتکین و فلاونوئید ها

سرکه انگور عالی برای دیابت نوع دو

دیابت نوع دو از انواع دیابتی است که اکثر افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چربی‌های بدن مانع عملکرد خوب انسولین جهت کنترل قند خون می‌شود. سرکه می‌تواند به کاهش وزن و به طور همزمان واکنش پذیری انسولین را بهبود دهد.

آسیب های سرکه

توصیه می شود صرفا یک قاشق سوپ خوری سرکه در سالاد به کار رود چرا که مصرف بیش از حد آن در خوراکی ها منجر به تغییر طعم غذا می شود. در صورت مصرف زیاد سرکه، منجر به سوزش سر دل می شود. مصرف زیاد سرکه لایه مینای دندان را آسیب می زند.

خواص سرکه برای مو

سرکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که گردش خون در پوست سر فعال کرده و علاوه بر آن سرکه باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می شود. سرکه از مو در مقابل ریزش و وز شدن مراقبت می کند چرا که مملو از ویتامین ای است و همچنین حاوی فولیک اسید و آهن است. موهای خود را با اضافه کردن کمی سرکه به آن بشویید. دستورالعمل به این صورت است که سرکه و روغن کرچک را مخلوط کرده و به مدت یک ساعت بر روی موها قرار دهید. این ترکیب به شما کمک می کند که از دست وز شدن موها خلاص شوید به خصوص اگر این کار را هر روز تا یک هفته تکرار کنید.
مقداری سرکه و چند قطره روغن اسطوخودوس را ترکیب کرده و بر روی پوست سر خود بمالید. این کار به استحکام بیشتر فولیکول های مو کمک می کند. هم چنین این محلول باعث سلامت بیشتر و درخشندگی زیادتر مو به علت وجود ویتامین ث شود.

خواص سرکه سفید

یکی از فواید سرکه سفید این است که بدن از اضافه وزن به وسیله ممانعت از تجمع چربی ها و پرهیز از چاقی؛ دور می ماند. سرکه سفید به سلامتی استخوان، مخصوصا به جذب مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم که به استخوان ها استحکام می بخشند، کمک می کند. سرکه سفید از دندانها مراقبت می کند و به آنها استحکام می بخشد و لثه ها را از عفونت مصون می دارد.
خواص سرکه - سیب و سرکه

سرکه سفید برای کاهش فشار خون و درمان عفونت‌ها

سرکه سفید به طور معمول از سیب و ذرت به دست می‌آید، در گذشته از این نوع سرکه برای درمان عفونت و زخم‌ها به کار برده می‌شد و کمی بعد هم اطباء به خواص خوراکی آن هم پی بردند و تا امروز هم مصرف آن ادامه دارد.

قرقره مخلوط سرکه با آب گرم برای گلودرد مفید است، پس از شامپو کردن موها، با کمی سرکه موها را آبکشی کنید تا مو هایی نرم داشته باشید، وان حمام را از آب گرم پر کنید و کمی سرکه به آن اضافه کنید، چند دقیقه در آن دراز بکشید این کار باعث می‌شود خشکی پوست از بین برود و پوستی نرم داشته باشید، یک قاشق چای خوری سرکه سیب سکسکه را از بین می‌برد.

صبح کمی سرکه سیب قرقره کنید سپس با مسواک دندان‌ها را مسواک بزنید، لکه‌های دندان را از بین می‌برد و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود، یک جرعه آب سرکه سیب به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی آن باکتری‌های معده را از بین می‌برد، یک قاشق چای خوری سرکه سیب دریک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید گرفتگی بینی از بین می‌رود. سرکه سیب پوست را روشن می‌کند و لکه‌های صورت را از بین می‌برد.

شب قبل از خواب صورت خود را با آب بشویید و با پنبه آغشته به سرکه صورت خود را پاک کنید و بخوابید. در لگن آب گرم کمی سرکه بریزید و پاهای خود را در آن گذاشته و ماساژ دهید تا خستگی پاها از بین برود. سرکه سفید یا سرکه سیب برای آرتروز، رفع سنگ صفرا و پیشگیری از خون ریزی مفید است. از سرکه سیب می‌توانید برای درمان خارش پوست سر، شوره و خشکی مو استفاده کنید.

سرکه سیب ترک‌های پاشنه پا را از بین می‌برد، سرکه سیب فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، عفونت‌های ادراری را از بین می‌برد، برای تصلب شرائین مفید است، برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی‌های گوارشی مفید است، پتاسیم بدن را تنظیم می‌کند، ضد باکتری و ضد قارچ است، باعث ارتقا عمل سیستم ایمنی بدن می‌شود و خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده دارد.

آشنایی با شش خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب بسیار است مانند کاهش وزن و کاهش سطح قند خون، بهبود علائم انواع دیابت‌ها نیز مورد تأیید تحقیقات علمی قرار گرفته‌اند، شش فایده‌ی درمانی سرکه سیب، عبارتند از:

۱. سرکه سیب سرشار از اسید استیک است که تأثیرات بیولوژیکی مهمی دارد

سرکه، حاصل فرایندی دو مرحله‌ای است که شباهت بسیاری با نحوه‌ی تهیه‌ی الکل دارد. سیب لهیده در اولین مرحله با مخمر ترکیب می‌شود تا قندهای آن تخمیر شده و به الکل تبدیل شوند. در مرحله‌ی دوم، باکتری‌هایی به این ماده‌ی الکلی افزوده می‌شوند که الکل سرکه را تخمیر کرده و به اسید استیک تبدیل می‌کنند که ترکیب اصلی فعال و مؤثر در سرکه است.

سرکه سیب طبیعی و تصفیه نشده حاوی مادر سرکه (ماده‌ای لزج که شامل باکتری‌های تولید کننده‌ی استیک و مقداری سلولز است) رشته‌های پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های سودمندی است که باعث می‌شوند سرکه را به صورت تیره و لرت‌دار ببینید.

بعضی افراد اعتقاد دارند که اتفاقاً همین مادر سرکه است که خواص درمانی متعددی دارد، اما هنوز تحقیقات علمی این موضوع را تأیید نکرده‌اند. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب تنها دارای ۳ کالری است که خیلی کم است. البته ویتامین‌ها و املاح معدنی چندانی در این ماده وجود ندارند، ولی سرکه سیب حاوی مقدار اندکی پتاسیم هم است. سرکه سیب باکیفیت همچنین اسید آمینه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هم در خود دارد.

۲. سرکه سیب بسیاری از باکتری‌ها را از بین می‌برد

سرکه می‌تواند عوامل بیماری‌زا، از جمله باکتری‌ها را از بین ببرد. سرکه از قدیم‌الایام به صورت سنتی برای پاکسازی و ضدعفونی کردن، درمان قارچ‌های ناخن، شپش، زگیل و عفونت‌های گوش مورد استفاده قرار می‌گرفته است، هرچند که بسیاری از این کاربردها در حال حاضر مورد تأیید تحقیقات علمی قرار نگرفته‌اند. بقراط، پدرِ پزشکیِ نوین در دو هزار سال پیش از سرکه برای ضدعفونی زخم‌ها بهره می‌گرفت.

از سرکه همچنین به عنوان نگهدارنده‌ی مواد غذایی هم استفاده می‌شده است و تحقیقات علمی هم نشان می‌دهند که سرکه مانع از رشد باکتری‌هایی مانند E.coli در مواد غذایی می‌شود و از فساد آنها نیز جلوگیری می‌کند.

اگر به دنبال روشی طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، پس سرکه سیب می‌تواند فوق‌العاده سودمند باشد. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که با استعمال سرکه سیبِ رقیق روی پوست خود می‌توانید جوش صورت را درمان کنید، ولی هنوز هیچ تحقیقات علمی این خاصیت سرکه را تأیید نکرده است.

خلاصه اینکه ماده‌ی اصلی سرکه، یعنی استیک اسید می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و مانع از رشد و تکثیر آنها در سطح مضر و خطرناک شود. در طول تاریخ از سرکه به عنوان ضدعفونی‌کننده و همچنین نگهدارنده‌ی مواد غذایی استفاده می‌شده است.

خواص سرکه - سرکه انگور سیاه

۳. سرکه سیب سطح قند خون را کاهش می‌دهد و با دیابت مبارزه می‌کند

تاکنون موفقیت‌آمیزترین کاربرد سرکه در کمک به بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۱ و ۲ شناخته شده است. دیابت تیپ ۲ خود را با افزایش میزان قند خون، یا به صورت مقاومت در برابر انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین، نشان می‌دهد.

با این حال حتی افرادی که به دیابت هم مبتلا نیستند نیز از مشکلات و عوارض ناشی از افزایش قند خون مصون نخواهند بود و افزایش قند خون هم یکی از دلایل اصلی پیری و بیماری‌های مزمن دیگر شناخته می‌شود. به همین خاطر، حفظ تعادل قند خون برای همه‌ی انسان‌ها بسیار سودمند و ضامن سلامتی آنهاست.

وثرترین و سالم‌ترین روش در حفظ تعادل قند خون، اجتناب از مصرف کربوهیدرات و قند است، اما خواص سرکه سیب در کاهش قند خون ثابت شده است. خواص متعدد سرکه در بهبود عملکرد انسولین و میزان قند خون اثبات شده است

۴. سرکه با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند

با توجه به اینکه سرکه سطح قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد، پس می‌توان انتظار داشت که در کاهش وزن نیز سودمند باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سرکه احساس سیری را افزایش می‌دهد و به همین خاطر، به شما کمک می‌کند تا کالری کمتری مصرف کنید و عملاً می‌تواند موجب کاهش وزن‌تان بشود.

سرکه در کنار غذاهای مملو از کربوهیدرات می‌تواند احساس سیری را در شما افزایش بدهد و به شما کمک کند که ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر در طول روز جذب بدن‌تان کنید. کاهش جذب کربوهیدرات به معنی کاهش وزن در طول زمان است. تحقیقات در افراد خیلی چاق نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به کاهش چربی شکم و دور کمر، کاهش تری گلیسیرید خون و همچنین کاهش وزن منجر می‌شود.

۵. سرکه سیب موجب کاهش کلسترول، در نتیجه کاهش خطر ابتلاء به امراض قلبی می‌شود

بیماری‌های قلبی و عروقی (امراض قلبی و سکته) امروزه بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر انسان در تمام دنیاست. چند عامل بیولوژیکی قابل اندازه‌گیری در ارتباط با کاهش یا افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده‌اند که البته تحقیقات نشان داده است بعضی از این عواملِ خطرآفرین با مصرف سرکه بهبود یافته‌اند، ولی همه‌ی این تحقیقات صرفاً روی موش‌ها صورت گرفته است.

۶. سرکه سیب ممکن است در مقابله با سرطان مؤثر باشد

احتمال تأثیرگذاری سرکه سیب در جلوگیری از سرطان وجود دارد، ولی بر اساس تحقیقات کنونی هنوز زمان آن فرا نرسیده است که با اطمینان توصیه‌هایی علمی در مورد تأثیرات مثبت و خواص سرکه سیب در جلوگیری از سرطان ارائه کنیم.

خواص سرکه - سرکه در لیوان

خواص سرکه در غذا

به صورت تصادفی در عراق کشف شده است که زمانی که انگور بدون دخالت در بک جا قرار داده می شود مایعی را ترشح می کند که این مایع به صورت گسترده ای در صنعت سرکه استفاده می شود.
یافته شده است که سرکه در صورت اضافه شدن به غذا باکتری های آن را می کشد.
سرکه باید در جایی محصور نگهداری شود چرا که فرار است و نباید در معرض آفتاب قرار گیرد به خصوص آنکه اگه در معرض آفتاب قرار گیرد رنگش تغییر می کند.
ریختن سرکه در بعضی غذاها مانند سس ها، ماکارونی ها، سبزیجات، گوشت، سوپ و بسیاری از غذاهای دیگر به آنها طعم متمایزی می دهد.
سرکه همچنین در پاک سازی گوشت از باکتری نیز استفاده می شود.همچنین سرکه به بهبود گوارش کمک می کند اگر به رژیم غذایی اضافه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید