بی میلی جنسی در زوج ها میتواند دلایلی متعددی داشته باشد که حتما باید این دلایل را پیدا کرده و آن ها را حل کرد.در ادامه این مطلب از پارس مگ در مورد دلایل بی میلی جنسی همسران بیشتر خواهید خواند.

بی میلی جنسی - مرد با لباس خواب

بی میلی جنسی یکی از مشکلات شایع در میان زوج ها، عدم رضایت از رابطه زناشویی است. معمولا هر دو طرف یا یکی از آن ها عدم تمایل به رابطه جنسی داشته و به طرف مقابل احساس سرخوردگی و طرد شدگی القا می کند. در بسیاری از موارد ممکن است که طرفین حتی یکدیگر را هم دوست داشته باشند اما باز هم تمایلی به برقراری رابطه زناشویی موفق در زندگی نداشته باشند.

فهرست محتوا نمایش

بی میلی جنسی چیست ؟

بی میلی جنسی وضعیتی است که در آن فرد احساسات منفی مداوم و شدیدی از جمله ترس، انزجار یا اضطراب را نسبت به فعالیت ها یا محرک های جنسی تجربه می کند. این مشکل می تواند نسبت به اعمال، موقعیت ها یا افراد خاص جنسی باشد یا می تواند ماهیت کلی تر داشته باشد. افراد مبتلا به بی میلی جنسی ممکن است از هر گونه تماس جنسی اجتناب کنند یا با فکر درگیر شدن در رابطه جنسی احساس بیماری جسمی کنند.

بی میلی جنسی می تواند تأثیر عمیقی بر روابط و کیفیت زندگی فرد داشته باشد. این می تواند باعث ناراحتی، اضطراب و شرم قابل توجهی شود و ممکن است منجر به انزوای اجتماعی و از هم گسیختگی روابط صمیمانه شود. علل بی میلی جنسی می تواند پیچیده باشد و ممکن است شامل تجربیات آسیب زا، باورهای فرهنگی یا مذهبی، یا عوامل روانی مانند اضطراب جنسی یا افسردگی باشد.

توجه به این نکته مهم است که عدم تمایل جنسی با فقدان میل یا علاقه جنسی متفاوت است، که ممکن است یک تغییر طبیعی در رفتار جنسی باشد. بی میلی جنسی یک بیماری قابل تشخیص است که برای رفع آن نیاز به کمک و حمایت حرفه ای دارد. درمان بی میلی جنسی ممکن است شامل ترکیبی از درمان، دارو، و تغییرات سبک زندگی باشد و چشم انداز بهبودی عموماً با مراقبت مناسب مثبت است.

در پارس مگ بخوانید : رازهای یک ازدواج موفق که باید بدانید!

اهمیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی

صمیمیت اصلی مهم در تمام روابط عاشقانه است که یکی از نمودهای خارجی آن در روابط زناشویی، رابطه جنسی سالم است. این نزدیکی فشارخون و استرس را کم می‌کند و با ترشح هورمون اکسی‌توسین پیوند عاطفی میان زوج را بهبود می‌بخشد. از طرفی نبود آن شکاف عمیقی میان زن و شوهر به‌ وجود می‌آورد که گاهی موقت و گاهی همیشگی است. بنابراین چنین مشکلی زنگ هشداری برای سلامت روان زوج‌هاست!

بی میلی جنسی - مرد در تخت

انواع مختلف اختلال بی میلی جنسی 

بی میلی در مردان و زنان انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

– اختلال بی میلی جنسی اولیه

در این نوع از اختلال، کمبود میل جنسی از زمان فعال شدن فرد از لحاظ جنسی وجود داشته است.

– اختلال بی میلی جنسی اکتسابی (ثانویه)

در این نوع از اختلال، کمبود میل جنسی بعد از یک دوره فعالیت جنسی عادی، شروع می‌شود.

– اختلال کمبود میلی جنسی تعمیم ­یافته

در این نوع  از اختلال، بی میلی جنسی صرفا به بعضی از موقعیت ­ها یا همسر خود محدود نمی‌شود و در همه موارد فرد بی میل است.

– اختلال کمبود میل جنسی موقعیتی

در این نوع از اختلال، بی میلی جنسی صرفاً در حضور بعضی از انواع موقعیت ­ها یا  فقط در حضور همسر روی می‌دهد (یعنی ممکن است فرد در بعضی موقعیت ­ها یا با افراد دیگر بی میل نباشد).

این اختلال از نظر شدت نیز به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود.

بیماری های ایجاد کننده بی میلی جنسی

  • مشکلات عروقی: درگیری مسیرهای خون رسانی به اعضای جنسی به مرور در ایجاد این اختلال تاثیرگذار است.
  • بیماری های مربوط به غدد که مهم ترین آن دیابت است.
  • کنترل چربی و فشار خون 
  • یائسگی در بانوان که با کاهش هورمون های زنانه و فعالیت تخمدان ها همراه است.
  • عوارض ناشی از برخی داروها از جمله داروهای ضدبارداری و افسردگی.
  • بیماری خودایمنی ام اس که روی سیستم عصبی مرکزی موثر است.
  • بیماری آندومتریوز که به صورت دردهای شدید لگنی و در ناحیه شکم بروز می‌کند.
  • وجود کیست های تخمدان
  • زمینه بیماری های تیرویید
  • اختلال آپنه یا اختلال خفگی در خواب

بی میلی جنسی - مرد با تی شرت سفید

دلایل بی‌میلی همسران به رابطه جنسی

بی‌میلی شریک زندگی به رابطه جنسی لزوما به‌معنای نبود عشق و علاقه نیست. عوامل مختلفی بر میل جنسی (لیبیدو) تأثیرگذارند و شناسایی دلیل این بی‌میلی اولین قدم برای رفع آن است. در این بخش چند دلیل رایج این بی‌میلی را بیان کرده‌ایم. 

استرس یکی از دلایل بی میلی جنسی

مشاغل پراسترس، نزدیک‌شدن به موعد تحویل پروژه‌ها و در کل ریتم تند زندگی افراد را مستعد استرس و اضطراب می‌کند. زمانی که مغز درگیر مشکلات این‌چنینی است، میل جنسی طبیعتا کم‌رنگ می‌شود.

مصرف دارو یکی از دلایل بی میلی جنسی

بی‌میلی جنسی ممکن است جزو عوارض داروهای داروهای ضدافسردگی، قرص‌های ضد‌بارداری و برخی از داروهای پروستات باشد که همسرتان مصرف می‌کند.

مشکلات جسمی یکی از دلایل بی میلی جنسی

مواردی مثل کمبود تستوسترون، فشارخون بالا، کم‌کاری تیروئید و دیابت ممکن است در بی‌میلی جنسی دخیل باشند.

زایمان یکی از دلایل بی میلی جنسی

اثرات بارداری و زایمان بر سلامت جسم و روان زوج‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌میلی جنسی است. روزهای پرمشغله بعد از زایمان فرصتی برای فکرکردن به معاشقه باقی نمی‌گذارد.

خیانت یکی از دلایل بی میلی جنسی

این بی‌میلی شاید نتیجه خیانت‌دیدن همسرتان در زندگی قبلی و بی‌اعتمادی ذاتی او باشد. این تجربه تلخ تا مدت‌ها صمیمیت عاطفی و جسمی را سخت می‌کند.

بی میلی جنسی - مرد ناراحت
48227005 – woman looking at upset man in bedroom

اختلال نعوظ یکی از دلایل بی میلی جنسی

اگر مشکل همسرتان اختلال نعوظ است، احتمالا مدت‌زمان زیادی را بدون رابطه جنسی گذرانده‌اید بی‌آنکه علت را بدانید. حرف‌زدن درباره این مشکل برای آقایان راحت نیست.

تجربه سوء‌استفاده جنسی

خاطرات ناخوشایند مرتبط با رابطه جنسی بر میل افراد به انواع صمیمیت فیزیکی، حتی لمس‌شدن ساده، اثر منفی می‌گذارد.

مشکلات مالی

نگرانی مالی در دوره‌های مختلف زندگی بی‌نهایت استرس‌زاست. زمانی که دو طرف تمام وقت و انرژی خود را برای حل مشکلات مالی می‌گذارند، طبیعی است فرصتی برای صمیمیت و نزدیکی نداشته باشند.

درد حین رابطه

دردکشیدن اشتیاق افراد به رابطه جنسی را کم‌رنگ می‌کند. هرچه این درد بیشتر باشد، میل جنسی کم و کمتر می‌شود.

اعتقادات مذهبی

گاهی اوقات بی‌میلی همسران به رابطه جنسی از اعتقادات مذهبی و باورهای جامعه سرچشمه می‌گیرد و ناخود‌آگاه آنان را وادار به دوری از هم می‌کند.

افسردگی

افسردگی ممکن است تعادل هورمون‌های جنسی را بر هم بزند و میل جنسی را به صفر برساند.

عادت

بعد از سال‌ها زندگی مشترک و عادت به حضور یکدیگر، طبیعی است که شور و اشتیاق اولین روزها رنگ ببازد و رابطه کسل‌کننده شود.

بی میلی جنسی - مرد با لباس سفید

فشارهای روحی و استرس

جالب است بدانید مردان و زنان در مقابل فشار‌ها روحی و رابطه جنسی واکنشی کاملا متفاوت دارند. هنگامی که یک مرد تحت فشار روحی است برای به دست آرامش و یا فراموش موقتی مساله تمایل شدیدی به رابطه جنسی پیدا می کند، اما در مورد زنان کاملا شرایط متفاوت است. استرس و فشارهای روانی یکی از دلایل اصلی کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی در خانم‌ها است.

عدم وجود رابطه صمیمانه بین زوجین

یکی دیگر از دلایل مهم در کاهش یا عدم تمایل به رابطه آن است که زن و شوهر با یکدیگر رابطه عاطفی و غیر جنسی صمیمانه و عمیقی ندارند. هر چه میزان محبت، ابراز علاقه، درک متقابل بین طرفین بیشتر باشد، تمایل به رابطه جنسی نیز بیشتر است.

مشکلات جنسی

کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی می‌تواند دلیل فیزیکی و غیر روحی نیز داشته باشد. مشکلاتی مانند زود انزالی، اختلال نعوظ و غیره می تواند بر رابطه جنسی تاثیر منفی بسیار زیادی بگذارد. اگر برای پیشگیری از زگیل تناسلی می‌خواهید اقدام کنید می‌توانید مقاله خرید واکسن گارداسیل را مطالعه یا اقدام به خرید کنید.

بی میلی جنسی با کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل فیزیکی کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی، کم کاری تیروئید در بدن است. هیپوتیروئید بر ترشح هورمون جنسی تاثیر مستقیم می گذارد و اختلال در عملکرد آن می تواند میل جنسی را تا حد زیادی کاهش دهد.

بی میلی جنسی - رن و مرد در تخت

بچه دار شدن

زوج‌هایی که بچه دار می‌شوند، با شرایط جدیدی از زندگی روبه‎‌ رو می‌شوند. کم خوابی و خستگی در روزهای اول بچه‌دار شدن میان آن‌ها شایع است. همچنین زنان پس از زایمان از نظر جسمی و هورمونی آمادۀ رابطۀ جنسی نیستند. بنابراین ممکن است کیفیت و میزان رابطه جنسی زوج کاهش پیدا کند.

یائسگی در زنان

دلیل شایع دیگر در زنان، تغییر هورمون‌ها یا به اصطلاح یائسگی در زنان است. میزان تستسترون در سن ۲۰ سالگی در بدن به بیشترین میزان خود رسیده و به تدریج کاهش می‌یابد. به دلیل عوارض یائسگی در زنان این هورمون به اندازه چشمگیری کاهش پیدا کرده و میل جنسی در زنان را بسیار کم می‌کند.

احساس گناه

متاسفانه در بسیاری از خانواده ها دید بسیار منفی نسبت به رابطه جنسی داشته و بیان نیازها جنسی یک زن به همسرش را بی حیایی می‌دانند. این دید در بسیاری از خانواده‌ها به دختران حس گناه القا می کند و باعث کاهش یا عدم تمایل به رابطه جنسی و کاهش میل جنسی در آن‌ها می‌شود.

علل بی میلی جنسی در زنان

این امر در هر دو گروه مرد و زن پیامدهای زیان باری دارد اما در رابطه با بانوان از آنجا که لطمات جبران ناپذیری به روند تولید نسل می‌زند، این مشکلات بیشتر به چشم می آید. در این مورد هم علاوه بر مسائل جسمی باید جنبه های روانی مسئله را نیز درنظر گرفت. تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد کسانی که به لحاظ خلقی در گروه افراد عصبی قرار می‌گیرند بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. از جمله عوامل روانی می‌توان تصورات ذهنی بانوان در رابطه با تفاوت های فردیشان با آقایان اشاره کرد که بعضا منجر به ایجاد ذهنیت خود کوچک انگاری و در نتیجه عدم تمایل به ایجاد رابطه است.

از شرایط به وجود آورنده سردمزاجی در زنان:

  • داشتن خاطره ناخوشایند از برقراری رابطه 
  • داشتن تصورات اشتباه در مورد رابطه جنسی. برای مثال اینکه تنها مرد از این امر لذت می‌برد و زن تنها وسیله است. یا اینکه زنان در رابطه باید دردهای شدید را تحمل کنند.
  • داشتن حس گناه نسبت به برقراری رابطه جنسی که خود ناشی از همان ذهنیت غلط در این مسئله می‌باشد.
  • اختلالات روانی از جمله افسردگی با توجه به درجات آن می‌تواند منجر به ایجاد سردی در زنان باشد.
  • تاثیرات مصرف داروها نیز منجر به این امر می‌گردد.

پدیده ای مهم در بانوان به نام واژینیسموس که از عوارض جسمی است که باعث می‌شود برقراری رابطه با درد و خونریزی همراه باشد. این موضوع که منجر به عدم تکمیل مراحل دخول و لذت نبردن از رابطه و ایجاد تصویر ناخوشایند از داشتن رابطه می‌شود. از دیگر مشکلات جسمی در بانوان خشکی واژن است. از دیگر موارد می‌توان به بی تجربگی همسر در شروع و برقراری رابطه و یا نداشتن ارتباط عاطفی خوب با یکدیگر اشاره نمود.

بی میلی جنسی - زن و مرد با لباس طوسی

بی میلی جنسی می‌تواند بنا بر دلایل مختلفی در زنان ایجاد شود. در واقع دلایل این بی میلی جنسی در زنان به دو دسته تقسیم می‌شود: 

    1. مشکلات جسمی: در بسیاری از مواقع بروز بیماری‌های جسمی می‌تواند به عاملی برای کاهش میل جنسی در زنان و عدم تمایل آن‌ها به برقراری رابطه تبدیل شود. از جمله این مشکلات جسمی می‌توان به خشکی واژن، آتروفی واژن، کمبود ویتامین، زخم تناسلی، عفونت‌های تناسلی، درد در حین مقاربت، واژینیسموس و … اشاره کرد.
    2. مشکلات روحی و روانی: این بی میلی در رابطه جنسی زنان می‌تواند ناشی از مشکلات روحی و روانی آن‌ها باشد. استرس، عدم اعتماد به نفس، افسردگی، تجربه جنسی ناموفق، ترس از حامله شدن، افسردگی، احساس گناه و … همه از عواملی هستند که می‌توانند موجب بی میلی جنسی در زنان شوند. 

علل بی میلی جنسی در مردان

با توجه به تعداد رابطه جنسی در طی یک ماه برای مردان بالغ بالای ۲۰ سال میتوان گفت که یک مرد دچار سردمزاجی هست یا نه. حال اگر فاصله یک رابطه تا رابطه بعدی بالای ۱۰ روز باشد از نشانه های سرد مزاجی در آقایان است. سرد مزاجی به دو گونه است، حالت اول در همان شروع زندگی مشترک میباشد و حالت بعدی به این صورت است که این حالت به مرور بوجود می آید. که با شدت های مختلف ظهور می‌کند.

برای مثال در حالت شدید ممکن است عدم تمایل ماه‌ها به طول بیانجامد. این عارضه در آقایان زودتر مشخص می‌شود. از عوامل تاثیر گذار بر این مسئله در مردان می‌توان به درگیری فکری و شغل، مسائل روانی، مشکلات عاطفی اشاره نمود. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار می‌توان کاهش هورمون های مردانه را نام برد که با توجه به تغییرات سن دچار نوسان می‌شود. همچنین استفاده از داروهای اعصاب نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

عوامل موثر در بی میلی جنسی

از جمله عواملی که می‌توانند در بی میلی جنسی موثر باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • دیدگاه افراد نسبت به رابطه جنسی: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بی میلی جنسی در آقایان و زنان، داشتن یک دیدگاه درست نسبت به روابط جنسی است. بسیاری از افراد با دیدن فیلم‌های پورن و جنسی توقعات نا به جایی از یکدیگر خواهند داشت. این دیدگاه می‌تواند مخرب و آسیب زننده باشد. 
  • مصرف دارو: وجود برخی از بیماری‌ها و مصرف داروها، می‌تواند موجب کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود. بسیاری از داروهای افسردگی، داروهای مربوط به بیماری تیروئید و … هستند که میل جنسی افراد را کاهش می‌دهد. بهتر است این داروها را بدون دستور پزشک مصرف نکنید. 
  • برقراری رابطه جنسی در زمان و شرایط نامناسب: متاسفانه بیشتر افراد زمان و مکان درستی را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب نمی‌کنند. زمانی که مشغله فکری زیادی دارید، خسته هستید و … طبیعتا زمان مناسبی برای برقراری رابطه جنسی نیست. سعی کنید برای داشتن یک رابطه جنسی بهتر و لذت‌بخش‌تر، نسبت به انتخاب مکان و زمان دقت و توجه بیشتری داشته باشید. 
  • عدم ارتباط عاطفی و جنسی درست: شناخت کامل افراد و داشتن درک متقابل از یکدیگر می‌تواند موجب استحکام روابط جنسی بین افراد شود. می‌توان گفت که بیشتر اختلافات بین زوجین در حیطه رابطه جنسی، به دلیل عدم شناخت کافی و نداشتن درک و آگاهی از یک ارتباط درست است. زمانی که نسبت به نیازهای یکدیگر شناخت کافی نداشته باشید نمی‌توانید رابطه عاطفی و جنسی متحکمی با هم برقرار کنید. 

بی میلی جنسی - زن ناراحت

نحوه برخورد با همسر بی‌میل به سکس

وقتی همسرتان تمایلی به صمیمیت جسمی ندارد، بدترین واکنش ممکن کناره‌گیری و عادت به این وضعیت است. در ادامه، چند راهکار کاربردی برای حل این مشکل بیان می‌کنیم.

۱. تقویت صمیمیت غیرجنسی

صمیمیت در زندگی زناشویی صرفا به‌معنی ارتباط جنسی نیست؛ شکل‌های دیگری از آن وجود دارد که پیوند میان زوج را محکم می‌کند تا ذره‌ذره میل آنها به حضور در کنار یکدیگر بیشتر شود. با حرکات ساده و جذاب مثل در‌آغوش‌گرفتن همسرتان شروع کنید و علاقه و محبت خود را به شکل‌های مختلف نشان دهید.

دست یکدیگر را بگیرید، با هم فیلم تماشا کنید، دوچرخه‌سواری کنید و به تماشای غروب آفتاب بنشینید. برای هم وقت بگذارید و از کنار هم‌ بودن لذت ببرید. به‌محض آنکه عشق بار دیگر شعله‌ور شد، میل به صمیمیت جنسی پای خود را به رابطه باز می‌کند.

۲. صحبت‌کردن

حرف‌زدن تنها راه‌حل مؤثر برای مشکلات روابط است. مکالمه صادقانه درباره نیازها و نگرانی‌ها و اشاره مستقیم به مشکلاتی که آزارتان می‌دهد، شما را چند قدم به‌سمت حل مشکل پیش می‌برد.

رک و راست درباره خواسته‌ها و نخواسته‌ها صحبت کنید و ترجیحات متفاوت یکدیگر را بپذیرید. قرار نیست نگرانی‌های‌تان تبدیل به سرزنش و سرکوب شود. به خاطر بسپارید سرزنش‌کردن نتیجه‌ای به‌جز ایجاد تنش و دوری بیشتر همسرتان ندارد. بنابراین از راه مصالحه وارد شوید و بحث را با صمیمیت پیش ببرید.

بدترین مکان برای صحبت درباره این قضیه اتاق‌خواب شماست. فضای بی‌طرفی انتخاب کنید که هیچ ربطی به رابطه جنسی نداشته باشد و در عین حال مزاحم هم نداشته باشید.

۳. کمک‌گرفتن از مشاور حرفه‌ای

گاهی اوقات صحبت‌کردن هیچ دردی را دوا نمی‌کند. اگر به‌تنهایی نمی‌توانید نگرانی‌های‌تان را برطرف کنید، مراجعه به درمانگر حرفه‌ای انتخابی عاقلانه برای یافتن ریشه مشکل است.

بی میلی جنسی - زن و مرد

۴. تعریف دوباره صمیمیت

صرف حضور در رابطه به‌معنی رضایت از آن نیست. با حرف‌زدن بفهمید همسرتان چه زمان‌هایی به رابطه جنسی بی‌علاقه است و با پذیرش آن رضایت از رابطه را افزایش دهید. گاهی مشکل این است که تعریف همسرتان از صمیمیت با شما متفاوت است. یعنی شرایطی که شما را آزار می‌دهد، برای او کاملا طبیعی و مناسب است. بنابراین درباره انتظارات‌تان از صمیمیت با هم حرف بزنید، اما به‌هیچ‌وجه همسرتان را برای برقراری رابطه تحت‌فشار نگذارید.

۵. حفظ احترام

احترام در هر رابطه ای حیاتی است و باید از جانب هر دو طرف باشد. شریک زندگی‌تان به هر دلیلی با مسئله بی‌میلی جنسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، کنارش باشید و هنگام بحث درباره مشکلات، با دقت به حرف‌های او گوش دهید تا بفهمید ریشه مشکل کجاست.

حرف آخر

حل‌و‌فصل مشکلات جنسی با یک بار بحث و اعتراض ممکن نیست. به‌جای خواهش و التماس هرباره، بحث‌های پی‌در‌پی و درنهایت کناره‌گیری از یکدیگر، صبورانه وقت بگذارید و از درمانگر کمک بخواهید تا بی‌آنکه خدشه‌ای به عزت‌نفس شما وارد شود، ریشه مسئله را بیابد و آن را حل کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید