خواص ژلاتین برای سلامتی بدن و پوست و مو بسیار زیاد است و ما بسیاری از این خواص را نمیشناسیم.در ادامه این مطلب از پارس مگ شما با خواص ژلاتین برای سلامتی بیشتر آشنا میشوید.

خواص ژلاتین - پودر ژلاتین

ژلاتین یک دسر طعم دار و رنگارنگ را به خاطر می آورد. با این حال،این ماده در سوپ ها، آبگوشت ها، سس ها، آب نبات های لثه، مارشمالوها، مواد آرایشی و داروها رایج است.

پروتئین زیاد آن، ژلاتین را برای افرادی که در حال بهبودی از یک بیماری هستند، انتخابی محبوب کرده است. برخی افراد این ماده یا اجزای آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند. ژلاتین و کلاژن حاوی پروتئین های مشابه هستند، و آزمایش های آزمایشگاهی نشان داده اند که مصرف ژلاتین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع ممکن است مزایای مشابهی را ارائه دهد.

تولید کنندگان با پردازش استخوان های حیوانات، غضروف و پوست ژلاتین تولید می کنند. افراد همچنین می توانند آن را از ماهی تهیه کنند.

این فرآیند کلاژن را استخراج می کند (پروتئین فیبری که عضلات، استخوان ها و پوست حیوانات را به هم وصل می کند) و آن را به ژلاتین تبدیل می کند، ماده ای بدون بو و بدون رنگ با بافت ژله ای است.

فهرست محتوا نمایش

اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین

ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین زیاد می تواند مزایای سلامتی را فراهم کند. پروتئین از اسیدهای آمینه مختلفی تشکیل شده است و ژلاتین حاوی چندین مورد از آنها است.

اسیدهای آمینه موجود در غذاهای مبتنی بر این ماده، منبع ژلاتین و نحوه پردازش تولید کننده آن بستگی دارد. استخوان ها و اندام برخی حیوانات همچنین حاوی اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین هستند. بیشتر افراد آن قسمت های حیوان را نمی خورند، اما می توانند با خوردن ژلاتین آنها را بدست آورند.

رایج ترین اسیدهای آمینه موجود در آن عبارتند از:

  • گلیسین
  • پرولین
  • والین
    والین یک اسید آمینه ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست. این بدان معنی است که باید از رژیم غذایی تهیه شود.

برخی از اشکال ژلاتین نیز حاوی موارد زیر است:

  • لیزین
  • آلانین
  • آرژنین

برخی افراد این مواد را به عنوان مکمل غذایی مصرف می کنند، اما ژلاتین می تواند یک منبع جایگزین باشد.

یک قاشق غذاخوری از ژلاتین حاوی مواد مغذی زیر است:

ماده‌ی مغذی مقدار
کالری ۲۳
پروتئین ۶ گرم
کلسیم ۴ میلی‌گرم
آهن ۰/۰۸ میلی‌گرم
منیزیم ۱/۵ میلی‌گرم
فسفر ۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۱ میلی‌گرم
سدیم ۱۴ میلی‌گرم
مس ۰/۲ میلی‌گرم
کولین ۳ میلی‌گرم
سلنیوم ۳ میکروگرم
فولات ۲ میکروگرم

خواص ژلاتین - ژله

خواص ژلاتین چیست ؟

مکمل‌های ژلاتین باید توسط یک فرد متخصص مثل پزشک یا داروساز به شما تجویز شوند. هیچ نوع از مکمل‌های ژلاتین برای پیشگیری، بهبود یا درمان بیماری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

در بیشتر موارد، ژلاتین به دلیل ترکیبات پروتئینی و آمینواسیدی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات زیادی روی انواع مختلف ژلاتین برای بررسی ویژگی‌های آن از جمله اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد فشار خون، ضد سرطان، ضد پیری پوست (آسیب‌های پوست ناشی از نور خورشید) و کاهش دهنده‌ی کلسترول انجام گرفته است. البته این ویژگی‌ها به طور کامل توسط تحقیقات رده بالا تایید نمی‌شوند، زیرا بیشتر مطالعات در محیط آزمایشگاهی انجام شده‌اند و نه روی انسان.

اما به هر حال، در ادامه چند مورد از فواید ژلاتین را برایتان توضیح می‌دهیم:

بهبود زخم و سایر مشکلات پوستی

همان‌طور که می‌دانید، ژلاتین از کلاژن ساخته شده است؛ کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در پوست انسان است. به همین دلیل، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ژلاتین می‌تواند به بهبود زخم‌ها و مشکلات پوستی کمک کند.

بر اساس یک بررسی تخصصی در سال ۲۰۲۱، ژلاتین می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای ترمیم زخم باشد. محققان بر این باورند که ژلاتین با پوست انسان بسیار سازگار است (البته آزمایش بالینی درباره‌ی این موضوع انجام نشده است). بیشترین مدارک موجود از اثر ژلاتین بر بهبود و ترمیم سریع‌تر زخم‌ها، برگرفته از مطالعات آزمایشگاهی است.

یک‌سری از تحقیقات نشان داده‌اند که انواع خاصی از ژلاتین می‌تواند به کاهش علائم پیری پوست، از جمله خطوط ظریف و چین و چروک کمک کند.

یک مطالعه‌ی یک ساله بر روی موش‌ها، مشخص کرد که موش‌ها بر اثر تغذیه از ژلاتین دریایی باعث افزایش ضخامت پوست و تراکم کلاژن در آن شد. یک مطالعه‌ی دیگر مشخص کرد که ژلاتین ساخته شده از ماهی اقیانوس آرام می‌تواند اثر محافظتی از پوست در برابر نور مضر خورشید داشته باشد.

سلامت استخوان‌ها از خواص ژلاتین

تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد، اما از آن‌جایی که ژلاتین از کلاژن ساخته شده، حاوی مواد مغذی است و می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند. در یک مطالعه، اثر ۲ مدل از ژلاتین بر روی تراکم استخوان‌ها (BMD) در موش‌ها را بررسی کرد. نتایج نشان داد که ژلاتین دریایی و خوک، تراکم استخوان‌ها را بهبود بخشیده و شکنندگی استخوان‌ها را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه‌ی دیگر، تاثیر ژلاتین بر سلامت استخوان‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، موش‌هایی که مبتلا به پوکی استخوان بودند، با ژلاتین ساخته شده از ماهی تیلاپیا درمان شدند. پوست این ماهی به جذب کلسیم و رشد استخوان در موش‌ها همراه بود؛ تصور می‌شود که دلیل این موضوع، وجود آمینواسیدها در ترکیبات ژلاتین است.

خواص ژلاتین - پئدر ژلاتین در کاسه

سلامت مفاصل از خواص ژلاتین

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ژلاتین به درد مفاصل ناشی از آرتروز (بیماری مفاصل ناشی از ساییدگی و پیری) و سایر شرایط مربوط به آن می‌تواند کمک کند.

حدس زده می‌شود که ژلاتین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، می‌تواند درد مفاصل و علائم آن را تسکین دهد. برخی مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهند که ژلاتین علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی (یک بیماری خودایمنی که باعث از بین رفتن مایع سینوویال محافظ اطراف مفاصل می شود) را تسکین می‌دهد.

یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی روی موش‌ها در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ترکیب هیدروژل ژلاتین با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA/یکی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳) در کند کردن پیشرفت آرتروز بهتر از EPA به تنهایی عمل می‌کند. البته این نتیجه به دلیل این بود که ژلاتین باعث می‌شد EPA به تدریج آزاد شود و نه یک‌باره.

خواص ژلاتین - ژلاتین در قاشق

سلامت روده از خواص ژلاتین

در یکی از مطالعات آزمایشگاهی، تاثیر پپتیدهای ژلاتین بر التهاب روده و میکروبیوم مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که ژلاتین با متعادل کردن سیتوکین‌های مختلف، التهاب را سرکوب می‌کند. در موش‌های آزمایشگاهی، ژلاتین توانست میکروبیوم روده را بهبود ببخشد و علائم کولیت از جمله التهاب روده را کاهش دهد.

تقویت مفاصل

ژلاتین به واسطه کاهش التهاب، موجب کاهش درد و بهبود سلامت مفاصل می شود.

ژلاتین برای افراد مبتلا به ورم مفاصل، آسیب های مفصل و التهاب مفاصل بسیار مفید است. اگر شما از بیماری های التهابی مانندآرتریت و یا پوکی استخوان یا مفاصل رنج می برید، مصرف ژلاتین می تواند التهاب و درد مفاصل و استخوان ها را  کاهش دهد و آنرا تقویت کند

همچنین در پراس مگ بخوانید : درمان پوکی استخوان با روش های ساده و پیشگیری از ابتلا به آن

اثر ضدپیری از خواص ژلاتین

ژلاتین حاوی مقداری زیادی کلاژن است. مصرف روزانه کلاژن مانع چروک شدن پوست در اثر افزایش سن می شود.

تعادل هورمونی از خواص ژلاتین

ژلاتین میزان انسولین بدن را تنظیم کرده و در دفع استروژن اضافی که در اثر مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی سمی، آلودگی های محیطی، غذاهای فرآوری شده و مصرف داروهای هورمونی به بدن وارد می شود، نقش اساسی دارد.

بهبود خستگی آدرنال

خستگی آدرنال، یک عارضه شایع است که وقتی بدن تحت فشار زیادی قرار دارد، ایجاد می شود. در چنین مواقعی بدن بیش از هر زمان دیگری به اسیدهای آمینه و مواد معدنی نیاز دارد و ژلاتین یک منبع غنی برای این مواد محسوب می شود.

خواص ژلاتین - ورق ژلاتین

کاهش وزن از خواص ژلاتین

ژلاتین قادر است میزان ترشح هورمون رشد و همچنین میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. همچنین مصرف ژلاتین در رژیم غذایی برای مدتی نسبتا طولانی احساس سیری ایجاد می کند و بدین ترتیب موجب کاهش میزان کالری مصرفی و در نهایت کاهش وزن می شود.

ژلاتین باعث لاغری می شود ورزشکاران و بدنسازان با استفاده از پودر ژلاتین  وزن را کاهش میدهند.

رفع سلولیت از خواص ژلاتین

مهمترین علت سلولیت، کمبود کلاژن در بدن است. ژلاتین با تامین کلاژن موردنیاز بدن مانع بروز این عارضه می شود.

بهبود زخم ها و جراحت ها

اسید آمینه ای موسوم به گلیسین که در ژلاتین وجود دارد، اثر ضد التهاب دارد و موجب بهبود زخم ها و جراحت ها می شود.

پوست شاداب و زیبا

ژلاتین منبع سرشار کلاژن است که موجب کشسانی و یکدستی پوست می شود. کلاژن حدود یک چهارم از وزن بدن را تشکیل داده است و عامل اصلی شادابی و جوانی پوست محسوب می شود.

ژلاتین خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. اگر می‌خواهید پوستتان با طراوت و مقاوم باشد ژلاتین را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید

دفع سموم پروتئین حیوانی

گوشت و تخم مرغ حاوی نوعی اسید آمینه موسوم به میتونین هستند که موجب افزایش هموسیستئین در خون می شود. هموسیستئین یکی از عوامل بیماری های قلبی، سکته و بیماری های روانی است. گلیسین موجود در ژلاتین، متونین موجود در گوشت را دفع کرده و مانع بروز عوارض مضر مصرف پروتئین حیوانی می شود.

خواب راحت تر

با مصرف ژلاتین مقادیر زیادی از گلیسین وارد بدن می شود که یکی از آثار آن، خواب راحت است.

مطالعات نشان می دهد که گلیسین قبل از زمان خواب موثر است و هیچ عوارض جانبی ندارد. گلیسین همچنین  باعث کاهش اضطراب و بوجود آوردن آرامش می شود

خواص ژلاتین - ژلاتین در کاسه

بهبود سلامت استخوان ها

یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده استخوان، کلاژن است که مقادیر زیادی از آن در ژلاتین یافت می شود. نتایج تحقیقات متعددی نشان می دهد که مصرف ژلاتین موجب افزایش تراکم استخوان می شود.

بهبود سلامت کبد از خواص ژلاتین

یکی از اثرات مهم گلیسین سم زدایی از بدن است. کمبود این ماده در بدن موجب اختلال عملکرد کبد می شود.

بهبود التهاب از خواص ژلاتین است

وجود التهاب در بدن عامل بسیاری از بیماری ها است و به همین علت مبارزه با التهاب، یکی از عملکردهای ضروری سیستم دفاعی بدن است. مصرف ژلاتین یک راهکار ساده و خوش طعم برای مبارزه با التهاب محسوب می شود.

تمدد اعصاب و کاهش اضطراب

گلیسین موجب تمدد اعصاب و کاهش اضطراب در بدن می شود و مصرف روزانه ژلاتین در رژیم غذایی مقادیر زیادی از این ماده را تامین می کند.

بهبود هاضمه 

ژلاتین خوراکی با آب موجود در معده ترکیب شده و حرکت مواد غذایی را در سیستم گوارشی تسهیل می کند. همچنین ژلاتین به ترشح اسید معده و بازسازی دیواره آن کمک می کند و در مجموع موجب افزایش سطح سلامت معده و دستگاه گوارش می شود.

درمان آلرژی غذایی از خواص ژلاتین

ژلاتین از طریق کمک به بازسازی دیواره معده، ورود مواد سمی و حساسیت زای موجود در خوراکی ها را به بدن دشوارتر می کند.

حفظ حجم عضلانی

در جریان بیماری های بلندمدت، از حجم عضلانی بدن کاسته می شود. اما استفاده از ژلاتین در رژیم غذایی بیماران مانع این رخداد می شود.

تقویت مو و ناخن از خواص ژلاتین

ژلاتین حاوی نوعی ماده مغذی موسوم به کراتین است که عامل اصلی تشکیل دهنده ناخن و مو محسوب می شود. مصرف این ماده در رژیم غذایی موجب تقویت مو و ناخن می شود.

کاهش هزینه پخت و پز

مصرف ژلاتین در رژیم غذایی، می تواند پروتئین حیوانی مورد نیاز بدن را بدون استفاده از گوشت قرمز تامین کند. بدین ترتیب استفاده از این ماده مغذی منجر به کاهش هزینه های خوراک خانوار می شود.

خواص ژلاتین - پودر ژلاتین

عوارض ژلاتین چیست ؟

زمانی که ژلاتین در مقدار معمول در غذاها مصرف شود، ایمن است. با این حال، اگر دوزهای بیشتری از ژلاتین را مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. دوزهای زیاد ژلاتین (۱۵ گرم در روز یا بیشتر) ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • گلودرد
  • متورم شدن لثه
  • ایجاد زخم در دهان

مهم است بدانید که اطلاعات کمی در مورد اثرات استفاده از ژلاتین به عنوان مکمل برای دوره‌های طولانی وجود دارد و درباره‌ی این مورد باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین از آنجایی که ژلاتین معمولا از حیوانات تهیه می‌شود، برای استفاده توسط افرادی که وگان یا گیاه‌خوار هستند، مناسب نیست. افراد وگان و گیاه‌خوار باید به دنبال ژلاتین گیاهی باشند.

چقدر ژلاتین در روز مصرف کنیم ؟

مؤسسه ملی بهداشت آمریکا پیشنهاد می‌کند ژلاتین را به عنوان یک مکمل ببینید. در این صورت مجازید روزی ۱۰ گرم از آن را میل کنید. اگر با خواندن این جمله ذهن‌تان به مصرف مستقیم یک قاشق ژلاتین معطوف می‌شود، باید بگوییم آن را به صورت محلول در آش، سوپ، آبِ‌گوشت، پاستیل، آبنبات و … هم می‌توانید مصرف کنید و خواصَش را به بدن‌تان برسانید. هشدار اول: یادتان باشد که برخی از این خوراکی‌ها دارای سطح بالایی از قند و چربی هستند، برای همین تعادل در مصرف را رعایت کنید.

هشدار دوم: افرادی که برای درمان دیابت نوع دو، ژلاتین مصرف می‌کنند باید از خوردنی‌های قندی حاوی ژلاتین پرهیز کنند.

انواع ژلاتین و شکل‌های گوناگون آن

مرحله پس از آگاهی درباره خواص ژلاتین، صحبت درباره شکل و شمایل رایج موجود آن در بازار است. این ماده به دو صورت ورقه‌ای و پودری در فروشگاه‌ها، هایپرها و سوپرمارکت‌ها وجود دارد. هر کدام از آن‌ها دستورالعمل مصرف خاص خودشان را دارند. اما آشپزها در بیشتر موارد ترجیح می‌دهند از ژلاتین ورقه‌ای استفاده کنند؛ چرا که آشپزی با آن تا حدودی آسان‌تر است.

پودر ژلاتین چیست ؟

… و اما در خصوص ژلاتین پودری ابهامات بیشتری نسبت به ژلاتین ورقه‌ای وجود دارد که ما برای همیشه آن را در ذهن شما برطرف می‌کنیم. زمانی که ژلاتین خشک شده را آسیاب کرده و به دانه‌های کوچک تقسیم می‌کنند، پودر سفیدرنگی تشکیل می‌شود که همان پودر ژلاتین است. بر خلاف اینکه ورقه‌های این ماده شفاف و بی‌رنگ هستند، پودر آن دارای این میزان شفافیت نیست.

خواص ژلاتین - انواع ژلاتین

ژلاتین در چه محصولاتی وجود دارد ؟

در صنعت تولید لوازم بهداشتی، آرایشی و مواد غذایی، ژلاتین کاربردهای فراوانی دارد. در حقیقت آن را در هر محصولی که باید پوست، مو، ناخن و بدن شما را تقویت کند پیدا می‌کنید. اغلب لوازم آرایشی، شامپوها، ماسک‌های صورت، ژله‌های خوراکی، پودینگ‌ها، آبنبات‌ها، پاستیل، مارشمالو، کیک‌های کارخانه‌ای، بستنی، فوندانت، سس‌های شفاف، کره بادام‌زمینی، پنیرخامه‌ای، مارگارین، استخوان گاو و گوسفند، ماست و پوشش کپسول‌های خوراکی از ژلاتین ساخته شده‌اند.

کاربرد ژلاتین در پوست و مو

ژلاتین به عنوان یک ماده بهبود دهنده پوست و مو در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برندهای تجاری معتبری محصولات‌شان را بر اساس آن تولید می‌کنند، تا جایی که به عنوان یک محصول اقتصادی می‌توان به آن نگاه کرد. در یک بررسی گسترده، افرادی که غذاهای حاوی ژلاتین یا مکمل‌هایش را استفاده می‌کنند، بهبود ظاهری پوست و موی‌شان را گزارش دادند. همچنین در این مطالعه مشخص شد افرادی که از ژلاتین موجود در گوشت، و استخوان حیوانات استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که مصرف مکمل‌ها و قرص‌ها را بیشتر دوست دارند، این ماده را بهتر و بیشتر جذب می‌کنند.

در مطالعه‌ای دیگر (در آمریکا) مشخص شد ژلاتین تأثیر شگفت‌انگیزی در درمان افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش موی سکه‌ای) و انواع بیماری‌های پوستی دارد. پس از مصرف ژلاتین توده‌های مو یکی پس از دیگری افزایش یافته و ریزش آن ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین با استفاده از این ماده ضخامت موها ۱۱ درصد بیشتر می‌شود.

در حالت کلی پروتئین‌های موجود در ژلاتین به نواحی آسیب دیده پوست و مو می‌چسبد و رشته‌های نازک پروتئین را در آن‌ها تغذیه می‌کند. به علاوه این ماده در صاف نگه‌داشتن کوتیکول‌های مو، افزایش درخشندگی پوست و مو و کاهش ترک‌های عمیق پوست نقش مؤثری ایفا می‌کند.

همچنین زمانی که ژلاتین (به صورت موجود در ماسک‌ها) روی صورت خشک شود، رطوبت و مواد مغذی را به پوست تزریق می‌کند. این امر خود موجب تحریک گسترده‌ترین اندام بدن به کلاژن‌سازی می‌شود در نتیجه خاصیت ارتجاعی آن تا حد چشمگیری بهبود یافته و اگر آسیبی روی آن باشد، به سرعت ترمیم می‌شود. همچنین ژلاتین به آلودگی‌ها، ناخالصی‌ها، چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌چسبد و آن‌ها را از بین می‌برد.

خواص ژلاتین - ژلاتین برای پوست

تهیه ماسک‌های تقویت مو با ژلاتین به روش خانگی

ممکن است شما پس از گذر از سطرهای بالا دل‌تان بخواهد تأثیر ژلاتین روی پوست و مو را از نزدیک ببینید و حس کنید. ما علاوه بر مصرف ژلاتین به روش خوراکی، شیوه‌های دیگر مصرف آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. ماسک موی ژلاتین

مواد لازم:

  • نیم لیتر آب مقطر
  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین استخوان گاو
  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب
  • یک قاشق چای خوری عسل
  • ده قطره روغن اسطوخودوس، رزماری یا مریم گلی

طرز تهیه:

آب را در یک قابلمه کوچک گرم کنید و ژلاتین (که از جوشاندن استخوان گاو به دست آمده) را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. وقتی ژلاتین حل شد، آن را از روی حرارت بردارید و سرکه سیب و عسل را با آن مخلوط کنید. دوباره آن را هم بزنید تا کاملاً ترکیب شود. اجازه دهید این مخلوط سرد شود. سپس یکی از روغن‌‎های گفته شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به طور مساوی پخش شود. هنگامی که این ترکیب به اندازه کافی سرد شد، ماسک را روی موهای خشک بمالید و با کلاه حمام بپوشانید. بهتر است که از این ترکیب به محض سرد شدن استفاده کنید، در غیر این صورت ماسک، ژلاتینی و غیر قابل استفاده می‌شود. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی موها قرار دهید و سپس آبکشی کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

  • ماسک صورت ژلاتین و عسل

مواد لازم:

  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین
  • یک قاشق چای‌خوری عسل
  • یک قاشق چای‌خوری روغن بادام

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با آب گرم مخلوط کنید و خوب هم بزنید، سپس یک قاشق چای‌خوری عسل و روغن بادام را به آن اضافه کنید. در حالی که ماسک هنوز گرم است، آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید خشک شود، سپس آن را جدا کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید. شما می‌توانید دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

  • ماسک صورت ژلاتین و شیر

مواد لازم:

  • سه قاشق غذاخوری شیر گاو
  • یک قاشق غذاخوری ژلاتین

طرز تهیه:

مقادیر گفته شده از ژلاتین و شیر گاو را با هم مخلوط کرده و حرارت دهید تا یک خمیر نرم به‌دست آید. سپس آن را روی پوست بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود. پس از ۱۵ دقیقه می‌توانید آن را بشوئید. استفاده از این ماسک دو بار در هفته کافی است.

خواص ژلاتین - ژلاتین برای مو

نقش ژلاتین در کاهش وزن

یکی از موضوعات جذابی که ژلاتین در آن می‌تواند به شما کمک کند، کاهش وزن است. اگر طالب یک رژیم غذایی عالی برای متعادل‌سازی وزن‌تان هستید این ماده را حتما امتحان کنید.

از آنجایی که ژلاتین حاوی پروتئین است، با افزایش سطح انرژی بدن سبب می‌شود عملکرد بهتری هنگام ورزش داشته باشید. اگر می‌خواهید با این هدف از آن استفاده کنید، بکوشید خوراکی‌های ارگانیک و بدون طعم حاوی آن را بیابید.

همچنین این ماده کالری کم و ارزش غذایی بالایی دارد. میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از ترشح انسولین جلوگیری می‌کند. به همین دلیل احساس سیری تقریبا پایداری در فرد ایجاد می‌کند.

نحوه مصرف ژلاتین برای کاهش وزن

اگر می خواهید با استفاده از ژلاتین به تناسب اندام برسید، حتماً با این روش این ماده را مصرف کنید:

مواد لازم:

  • سه قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • نصف لیوان آب گرم

 ژلاتین را در آب گرم حل کنید و اگر دوست دارید چند تکه میوه درون آن بیندازید. (می‌توانید از توت‌فرنگی، سیب و هندوانه استفاده کنید.) اگر این مخلوط برای‌تان خوشایند نیست یک قاشق عسل هم مجازید به آن اضافه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید