علائم سرطان و نشانه های وجود سرطان در بدن بسیار مهم هستند.پس باید این علائم و نشانه ها را کامل بشناسیم تا بتوانیم به موقع برای درمان این بیماری اقدام کنیم.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با شایع ترین علائم و نشانه های سرطان آشنا میکنیم.

علائم سرطان - خال

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر زودهنگام در سراسر جهان است. گاهی اوقات این بیماری علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در اکثر موارد با علائم هشداردهنده همراه است. سرطان می‌تواند بافت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به طیف وسیعی از علائم و نشانه‌ها مانند کاهش وزن، خستگی، تغییرات پوستی و سرفه‌های مداوم منجر شود. این علائم به‌تنهایی برای تشخیص سرطان کافی نیستند، اما می‌توانند به شما و پزشک‌تان در پیدا کردن مشکل و درمان آن کمک کنند. 

فهرست محتوا نمایش

اهمیت وجود علائم سرطان

بیشتر سرطانها درصورت عدم درمان بموقع میتوانند گسترش پیدا کنند و به‌دیگر نقاط بدن نیز آسیب برسانند پی بردن به علائم سرطان قبل ازشدت یافتن آن باعث بهبود یافتن راحتتر کنسر و همچنین تجویز تعداد کمتر جلسات و درنتیجه صرف هزینه کمتر میشود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : لباس های سرطان زا را بشناسید

علائم سرطان چه زمانی هشدار دهنده میشوند ؟

برخی از علائم دراوایل دوره کنسر ایجاد میشوند، مانند یک توده بدون درد در پستان که بخودی خود یک علامت هشدار دهنده میباشد که نیاز دارد تا فورا به‌پزشک مراجعه نمایید. علائم دیگر، مانند کاهش وزن یاتب، تنها پس ازپیشرفت کنسر ایجاد میشود. علائم دیگری مانند تغییر درعادات روده، وجود خون درمدفوع، یامشکل دربلع، نشانه‌های کنسر درنقاط خاصی ازبدن رخ میدهند.

ازآنجا که درتشخیص زودهنگام پیشرفت کمتری دارد درنتیجه احتمال بهبودی آن نیز بسیار بیشتر خواهد بود بهمین علت است که پی بردن زود هنگام کمک بسیار ویژه ای در درمان شما خواهد داشت. درصورت داشتن هرگونه علائمی فورا ذهنتان را به‌سمت ابتلا به کنسر سوق ندهید برخی علائم اصلا جدی نیستند و ممکن است به‌دلیل دیگری ایجاد شده باشد بااین وجود بهتر است برای اطمینان بیشتر حتما به‌یک متخصص مراجعه نمایید تا باانجام آزمایشات به‌بیماری شما پی ببرد.

علائم سرطان - خون

علائم سرطان

علائم و نشانه ها روش هایی هستند که بدن به شما اطلاع میدهد که آسیب دیدگی و یا بیمار خاصی را دارا هستید. سرطان میتواند علامت زیادی ایجاد کند، اما این علائم اغلب بدلیل بیماری، آسیب، تومورهای خوش خیم یا سایر مشکلات ایجاد میشوند.

اگر علائم دارید که بعد ازچند هفته بهبود نمی یابند، به پزشک خود مراجعه کنید تا دراسرع وقت مشکلات تشخیص داده شده و درمان شوند. اغلب باعث درد نمیشود، بنابراین منتظر نمانید تا پس از بروز درد به پزشک مراجعه کنید.

تومورهای سرطانی می‌توانند به اندام‌ها، اعصاب و عروق خونی مجاور فشار وارد کنند. گاهی‌ اوقات هم سلول‌های سرطانی مقدار زیادی از انرژی بدن را مصرف می‌کنند یا باعث تغییر عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند. همه‌ی این عوامل در ایجاد مشکلات زیر که از علائم سرطان به شمار می‌روند نقش دارند:

۱. کاهش وزن ناخواسته

هنگامی که سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم حمله می‌کنند، ممکن است وزن کاهش پیدا کند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان قبل از تشخیص بیماری به‌طور غیرمنتظره حداقل ۴/۵ کیلو وزن از دست می‌دهند. در حقیقت، این اتفاق ممکن است اولین علامت سرطان باشد.

کاهش وزن در سرطان‌های مری، ریه، لوزالمعده و معده شایع‌تر است. از سایر بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن ناخواسته می‌شوند می‌توان به پرکاری تیروئید اشاره کرد.

۲. خونریزی

بعضی از سرطان‌ها باعث خونریزی می‌شوند. به‌عنوان مثال، ممکن است سرطان روده‌ی بزرگ با مدفوع خونی همراه باشد و سرطان پروستات یا مثانه به ادرار خون‌آلود منجر شود. مهم است که چنین علامتی را نادیده نگیرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان - خون دماغ

۳. تب

تب پاسخ بدن به عفونت یا بیماری است. افرادی که سرطان دارند اغلب دچار تب می‌شوند. تب معمولا نشانه‌ی گسترش سرطان در اندام‌های مختلف بدن است و به‌ندرت در مراحل ابتدایی بیماری رخ می‌دهد. با این حال، افراد مبتلا به سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم ممکن است این علامت را در مراحل اولیه‌ی بیماری تجربه کنند. به همین دلیل، اگر تب شدید بود یا بیش از سه روز طول کشید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

۴. درد و خستگی

خستگی مزمن که علیرغم خواب کافی از بین نمی‌رود، یکی از شایع‌ترین علائم سرطان است. این علامت اغلب در سرطان خون دیده می‌شود. اما گاهی‌ اوقات می‌تواند با خونریزی ناشی از سایر سرطان‌ها مرتبط باشد.

در بعضی موارد، سرطان پیشرفته باعث درد شود. به‌عنوان مثال، کمردرد از علائم سرطان پروستات، تخمدان و روده‌ی بزرگ به شمار می‌شود. سرطان استخوان اغلب از همان ابتدا با درد همراه است. بعضی از تومورهای مغزی هم به سردردی منجر می‌شوند که چند روز طول می کشد و با درمان بهبود نمی‌یابد.

۵. سرفه‌ی مداوم

سرفه دلایل مختلفی دارد. بدن از سرفه برای خلاص شدن از شر مواد ناخواسته استفاده می‌کند. سرماخوردگی، آلرژی، آنفولانزا و حتی کاهش رطوبت همگی می‌توانند در بروز سرفه نقش داشته باشند. با این حال، باید بدانید که سرفه‌ی مزمن یکی از علائم سرطان ریه است که با پیشرفت بیماری ممکن است به خون آغشته شود. ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات سرطان تیروئید هم می‌تواند به سرفه‌ی مداوم منجر شود.

۶. تغییرات پوستی

تغییرات پوستی از جمله بزرگ شدن خال‌ها یا زگیل‌ها اغلب با سرطان پوست مرتبط هستند. بعضی از این تغییرات هم ممکن است نشان‌دهنده‌ی سایر سرطان‌ها باشند. به‌عنوان مثال، لکه‌ی سفید در دهان علامت سرطان دهان است و وجود توده در زیر پوست می‌تواند به سرطان سینه مربوط باشد. سرطان ممکن است تغییرات پوستی دیگری هم ایجاد کند، از جمله افزایش رشد موها، ایجاد لکه‌های تیره، یرقان (زرد شدن پوست و چشم‌ها) و تاخیر در التیام زخم‌ها.

علائم سرطان - ذره بین

۷. تغییرات دستگاه‌ی گوارش

بعضی از سرطان‌ها ممکن است غذا خوردن را دشوار کنند و به مشکلاتی مانند اختلال بلع، تغییر اشتها یا احساس درد بعد از غذا خوردن منجر شوند. فقط سرطان‌های دستگاه گوارش این علائم را ایجاد نمی‌کنند. سرطان تخمدان هم می‌تواند باعث نفخ یا احساس سیری شود. به‌علاوه، حالت تهوع و استفراغ ممکن است از علائم سرطان مغز باشند.

۸. تعریق شبانه

تعریق شدید در طول شب ممکن است از علائم اولیه‌ی بعضی از سرطان‌ها از جمله سرطان خون و سرطان کبد باشد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که سایر بیماری‌ها هم می‌توانند این علامت را ایجاد کنند.

علائم هشدار دهندۀ سرطان در میان زنان

سرطان دهانه رحم، آندومتر و پستان شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است. در ادامه، علائم هشداردهندۀ هر یک از این سرطان‌ها را باهم مرور می کنیم:

تغییرات پستان‌ها

سرطان پستان غالباً باعث ایجاد تغییرات قابل مشاهده‌ای در بافت پستان می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که زنان با شکل، اندازه و بافت پستان‌های خود آشنا باشند.

تغییرات پستان که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

  • فرورفتگی یا ایجاد چروک در پوست و یا نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • قرمزی، تورم یا التهاب برروی پوست یا نوک پستان
  • ایجاد تغییرات در اندازه و شکل پستان‌ها

در صورت مشاهدۀ هر نوع تغییری در بافت پستان‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین طبق گفته‌ی جامعه‌ی سرطان آمریکا، ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه، باید به صورت منظم برای زنان 40 سال و بالاتر انجام شود.

علائم سرطان - سرطان سینه

خونریزی واژینال بین دو دوره عادت ماهیانه

در صورت مشاهدۀ لکه بینی و یا خونریزی واژینال خارج از دورۀ معمول عادت ماهیانه خود موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید. خونریزی‌های نامنظم از واژن ممکن است یکی از نشانه های سرطان آندومتر یا دهانۀ رحم باشد.

این موضوع در دوران یائسگی زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است، این زنان باید در صورت مشاهدۀ خونریزی واژینال فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

لکه‌بینی همیشه نشانۀ سرطان نیست. روش‌ﻫﺎی ﻫﻮرﻣﻮنی ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺑﺎرداری، بیماری‌های مزمن و استرس می‌توانند علت لکه‌بینی باشند.

در صورت مشاهدۀ لکه‌بینی به همراه علائم زیر فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • تب
  • درد در ناحیه شکم یا لگن
  • سرگیجه
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • خونریزی شدید

تغییرات روده در علائم سرطان

تغییرات روده میتواند نشانه‌ کنسر روده بزرگ باشد. که‌بر رکتوم و روده بزرگ شما تأثیر میگذارد. میتواند شبیه هموروئید، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یابیماری التهابی روده (IBD) باشد. زنان ممکن است برخی از علائم سرطان روده بزرگ را باسندرم پیش ازقاعدگی (PMS) یاقاعدگی اشتباه بگیرند.

اگر عادت مدفوع شما برای بیش ازچند روز تغییر کرد یا علائم دیگری مانند موارد زیر داشتید به‌پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • مدفوع تیره، لاغر یاخونی
  • درد یا گرفتگی شکم
  • لاغری و خستگی
  • کاهش وزن بی دلیل

پزشک شما میتواند قبل ازبروز علائم سرطان روده بزرگ را بررسی کند. تست های مختلفی وجود دارد، اما یک راه این است که‌با یک لوله بلند و انعطاف پذیر به داخل روده بزرگ بررسی را انجام دهند که‌به آن کولونوسکوپی میگویند. ممکن است بطور منظم به‌یکی نیاز داشته باشید، به‌خصوص اگر بالای 45 سال دارید یاشرایط خاصی مانند کولیت اولسراتیو دارید. پزشک میتواند به شما درتصمیم گیری بهترین راه کمک کند. همچنین درصورت داشتن تومور روده یانزدیکی آن، ممکن است بیشتر یاکمتر ازحد معمول مدفوع کنید. درصورت ابتلا به‌کنسر درلگن یاواژن ممکن است این اتفاق بیفتد.

درد شکم، لگن و یا کمر و علائم سرطان

درد درتنه شما باشرایطی مانند اندومتریوز رایج است. همچنین میتواند گرفتگی ناشی ازچرخه قاعدگی شما باشد. اما درد یافشار طولانی مدت‌در شکم، لگن یاکمر میتواند نشانه ای ازچندین نوع باشد. که‌شامل کولورکتال، تخمدان و آندومتر میشود.

همچنین درصورت داشتن تومور ستون فقرات یاسرطانی که‌ازجای دیگری منتشر شده است، ممکن است کمردرد نیز داشته باشید. نادر است، اما درد بالای شکم که‌به پشت شما سرایت میکند و باکاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است، ممکن است از علائم سرطان پانکراس باشد.

نفخ

طبیعی است که‌بعد ازیک وعده غذایی بزرگ یاقبل ازپریود احساس نفخ کنید. اما اگر به‌مدت چند هفته هر روز بطور مشهودی نفخ دارید به‌پزشک خود اطلاع دهید. این میتوانداز علائم تخمدان یانوع دیگری از‌ کنسر باشد.

تغییرات ادراری در علائم سرطان

عفونت های دستگاه ادراری یکی ازدلایل رایج تغییر عادت های مثانه شما هستند. اما مشکلات ادرار گاهی اوقات نشانه چیزی جدی تر است. درصورت وجود خون درادرار فوراً به پزشک مراجعه کنید. این میتواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد، اما همچنین می تواند علائم مثانه یاکلیه باشد.

برخی دیگراز علائم سرطان که‌میتواند بدلیل عفونت مجاری ادرار باشند عبارت است از:

  • احساس فشار زیاد مثانه
  • درد و یاسوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • نیاز ناگهانی به‌تخلیه ادرار
  • مشکلات تخلیه ادرار

علائم هشدار دهندۀ سرطان در میان مردان

برخی از علائم هشداردهندۀ سرطان تنها منحصر به مردان بوده و یا بیشتر در میان آن‌ها رخ می‌دهد. این علائم عبارتند از:

وجود توده در بیضه‌ها

اگرچه سرطان بیضه در مردان بسیار نادر است اما تعداد مبتلایان به این نوع سرطان در سراسر جهان رو به افزایش است.

جامعه‌ سرطان امریکا تخمین زده تا پایان سال 2019، 9560 نفر مبتلا به سرطان بیضه هستند. وجود تودۀ سفت و بدون درد در بیضه‌ها می تواند یکی از نشانه‌های سرطان بیضه باشد. علائم دیگر این سرطان عبارتند از:

  • تورم یا درد در بیضه یا کیسۀ بیضه
  • احساس سنگینی در کیسۀ بیضه
  • درد در کشاله ران
  • درد مزمن یا مداوم در قسمت شکم یا کمر

تغییر در عملکرد روده‌ها

به وجود آمدن تغییر مداوم یا طولانی مدت در عادات روده‌ای می تواند نشان دهندۀ سرطان کولون یا رکتوم باشد که به صورت کلی با نام سرطان کولورکتال (یا سرطان رودۀ بزرگ و مقعد) شناخته می‌شود.

اسهال یا یبوست دائمی به همراه درد مداوم در ناحیۀ شکمی می‌تواند از علائم سرطان کولورکتال باشد. از دیگر علائم این سرطان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شل شدن مدفوع
  • کاهش وزن غیر طبیعی
  • خستگی
  • کم‌خونی
  • نفخ شکم
  • خونریزی از مقعد

سرطان کولورکتال می‌تواند باعث خونریزی در دستگاه گوارش شود. در این حالت در مدفوع خون دیده می‌شود یا رنگ آن تیره‌تر از حد معمول است.

خونریزی از ناحیۀ مقعد و یا وجود خون در مدفوع لزوماً به این معنی نیست که فرد به سرطان گرفتار شده است.

هموروئید (بواسیر)، وجود زخم (شقاق) و سایر اختلالات دستگاه گوارش، همگی می‌توانند علت این نوع خونریزی‌ها باشند. با این حال، مردان نباید این علائم را نادیده بگیرند و در صورت مشاهده باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. این علائم می‌توانند نشان دهندۀ یک بیماری جدی باشند.

علائم سرطان - مرد

بروز تغییرات در دفع ادرار

تغییر عادات در دفع ادرار می‌تواند یکی از نشانه های سرطان پروستات و مثانه باشد. این نوع سرطان‌ها می‌توانند مجاری ادراری را تحت تأثیر قرار داده و علائم زیر را ایجاد کنند:

  • مشکل در شروع تخلیه ادرار
  • مشکل در تخلیه مثانه
  • تکرر ادرار و احساس نیاز به تخلیه‌ی مثانه
  • بی اختیاری و یا خروج غیر ارادی ادرار
  • وجود خون در ادرار

سرطان‌های پروستات و مثانه رایج ترین نوع سرطان در میان مردان امریکا هستند.

علائم سرطان که باید حتما بررسی شوند

تشخص علائم سرطان درابتدا راه می تواند به کاهش هزینه و سرعت در درمان کمک شایانی می کند. هر شخص باید به تغییرات پوستی، درد بدون دلیل، سرفه، خستگی های بیش ازحد، کاهش وزن بدون علت، مشکل بلع، تغییرات ناگهانی دردهان، سوزش قلب بدون علت و ناگهانی، تغییر در گره های لنفاوی،تغییراتی در عملکرد روده و چندین نشانه دیگر حساس باشد و درصورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه کنند.

تغییرات پوستی و علائم سرطان

زمانی که‌متوجه تغییرات رنگ واندازه خال و یادیگر نقاط موجود روی پوستتان میشوید بهتر است برای بررسی علائم سرطان فورا به پزشک مراجعه نمایید. لکه های جدیدی و باظاهری متفاوت ازعلائم مهم ابتلابه کنسر هستند و نیازمند انجام آزمایشات فوری میباشند.

تغییر در گره های لنفاوی

حساسیت تورم غدد لنفاوی شما، غدد لوبیایی شکل کوچکی که‌درگردن، زیر بغل و جاهای دیگر وجود دارند، اغلب نشان میدهند که‌چیزی دربدن شما درحال وقوع است. دربیشتر موارد نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی برای مقابله باگلو درد و یاسرماخوردگی است اما جدای این اغلب جز علائم بوده و نیاز به‌پیگیری دارد.

مشکل در بلع و علائم سرطان

برخی ازافراد گهگاه دربلعیدن مشکل دارند. اما اگر مشکلات شما برطرف نشد و همچنین وزن کم می‌کنید یااستفراغ میکنید، نیاز هست تا حتما پزشک شما را معاینه نماید. آنها بامعاینه گلو و اشعه ایکس باریم شروع میکنند. درطی آزمایش باریم، مایع خاصی مینوشید که‌گلوی شما را درعکس اشعه ایکس شفاف تر میکند تا درطی تصویربرداری بهتر نشان داده شود.

 سوزش قلب و علائم سرطان

ممکن است شما نیز سوزش قلب را تجربه کرده باشید اما حتی باتغییر دررژیم و ترک نوشیدن الکل و کاهش استس نیز بهبود نیافته باشد این هنگام پزشک شروع به‌بررسی علائم شما خواهد کرد سوزش مکرر که‌بهبود نمیابد ممکن است بدلیل وجود معده و یاگلو باشد.

علائم سرطان و تغییرات دهانی

اگر اعتیاد به‌استعمال دخانیات دارید و یاتنباکو میجوید شما ریسک بالاتری درابتلا به‌ کنسر دهان دارید. مراقب لکه های سفید، قرمز، خاکستری یازرد داخل دهان یاروی لب خود باشید. درصورت سرفه مجدد و یاوجود خلط حتما باید آزمایش دهید.

کاهش وزن ناگهانی بدون ورزش و تلاش

درصورتی که‌بدون ورزش و یاتغییر دررژیم غذاییتان لاغرتر شده اید ممکن است استرس و یاتیروئید موجب کاهش وزنتان شده باشد. اما کاهش ناگهانی وزن بیش از5 کیلو نرمال نمیباشد. اما تغییرات وزن ناگهانی مبنی بر وجود کنسر نیست و تنها یکی از علائم سرطان میباشد که‌ممکن است باعث بروز سرطانهای پانکراس، معده  یاریه شود تنها با تصویربرداری و انجام آزمایش خون میتوان ازوجود هرگونه بیمکاری اطمینان حاصل کرد.

علائم سرطان همراه با تب

تب یک علامت معمول میباشد که‌همیشه هم  بد نیست و بدین معنی است که‌بدنتان درحال جنگ باعفونت است. اما تبی که‌بهبود پیدا نکند نشان دهنده تنها وجود یک عفونت ساده نیست متواند جز علائم سرطان لوسمی و انواع دیگر سرطانهای خون باشد.

تغییرات در سینه

کنسر سینه چه آقایان و چه دربانوان مشترک میباشد و هرگونه تغییر درگروه لنفاوی، نوک سینه و یاوجود هرگونه ترشحی نیازمند بررسی توسط متخصص و انجام برخی آزمایشات میباشد. درصورت وجود هرگونه برجستگی بهتر است فورا بریا بررسی بیشتر علائم سرطان ‌و هرگونه بیماری دیگر به‌پزشک مراجعه نمایید.

علائم سرطان - مرد با لباس آبی

خستگی بیش از حد

بیشتر انواع سرطان باعث خستگی عمیقی میشوند که‌حتی بااستراحت زیاد نیز بهبود پیدا نمیکنند و باخستگی ای که‌بعد ازیک هفته پرمشغله یافعالیت زیاد احساس میکنید متفاوت است. اگر خستگی بر زندگی روزمره شما تأثیر میگذارد، باپزشک خود صحبت کنید.

سرفه

افراد غیرسیگاری، سرفه آزاردهنده معمولاً نیست. اکثر آنها پس از 3 تا 4 هفته ازبین میروند اما اگر حتی غیر سیگاری هستید و یاسیگاری و سرفه شدید همراه باخونریزی و مکرر دارید بهتر است بایک متخصص این زمینه صحبت نمایید.

درد و علائم سرطان

بشتر سرطانها دردی را ایجاد نمی کند، اما اگر بیش ازیک ماه است که‌درد دارید، تحمل کردن شما نشان قوی بودن شما نیست و بالعکس نشان دهنده بی اهمیت بودن شخص خودتان برای خود و دیگران است. درد مداوم میتواند سیگنال بسیاری ازسرطانها، ازجمله علائم سرطان استخوان یامغز، به‌ویژه سرطانهایی باشد که‌گسترش یافته‌اند.

افسردگی و درد شکمی

این مورد علائم سرطان نادر است، اما افسردگی همراه بادرد معده می تواند نشانه کنسر پانکراس باشد. و نیازمند بررسی میباشد.

سرطان‌هایی که بدون علامت هستند

گاهی‌اوقات، افراد مبتلا به سرطان هیچ علامت یا نشانه‌ی خاصی را تجربه نمی‌کنند. بعضی از بیماران هم تنها زمانی با علائم بیماری مواجه می‌شوند که سرطان در سراسر بدن‌ پخش شده باشد.

به‌عنوان مثال، سرطان تخمدان معمولا تا زمانی که به سایر اندام‌ها سرایت نکند مشکل قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند. این سرطان زمانی با علامت همراه است که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد. سرطان لوزالمعده هم تا زمانی که به مرحله‌ی پیشرفته نرسد ممکن است علامت خاصی نداشته باشد. از سایر سرطان‌هایی که احتمال دارد در مراحل اولیه فاقد علامت باشند می‌توان به سرطان کلیه اشاره کرد. این بیماری در مراحل پیشرفته به علائمی مانند درد در یک طرف بدن، ترشح خون در ادرار یا خستگی منجر می‌شود.

خوشبختانه، تشخیص سرطان قبل از بروز علائم امکان‌پذیر است. تست‌های غربالگری می‌توانند بعضی از سرطان‌ها را در مراحل ابتدایی شناسایی کنند. در مورد ضرورت انجام این تست‌ها با پزشک مشورت کنید.

علائم سرطان -

چه مواردی باعث بروز علائم سرطان میشوند ؟

هیچ دلیل واحدی برای کنسر وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که اثر متقابل بسیاری ازعوامل باهم است که‌باعث ایجاد کنسر میشود. عوامل دخیل ممکن است ویژگی های ژنتیکی، محیطی یاساختاری فرد باشد. تشخیص، درمان و پیش آگهی سرطانهای دوران کودکی باسرطانهای بزرگسالان متفاوت است. تفاوت های اصلی میزان بقا و علت کنسر است. میزان بقای کودکان در5 سال حدود 80 درصد و دربزرگسالان تنها 68 درصد است. تصور میشود که‌این تفاوت به‌این دلیل است که‌ کنسر دردوران کودکی بیشتر به‌درمان پاسخ میدهد و کودک میتواند درصورت بروز علائم سرطان نسبت به درمان پاسخ بهتری دهد.

اما مواردی که‌میتوانند باعث بروز علائم سرطان شوند عبارتند از:

همانطور که‌گفته شد، برخی ازسرطانها، به‌ویژه دربزرگسالان، بامواجهه های مکرر یاعوامل خطر مرتبط هستند. عامل خطر هر چیزی است که‌ممکن است احتمال ابتلای فرد به‌بیماری را افزایش دهد. یک عامل خطر لزوماً باعث بیماری نمی شود، اما ممکن است بدن را دربرابر آن کمتر مقاوم کند. عوامل خطر و مکانیسم های زیر به عنوان عوامل خطرناک به کنسر پیشنهاد شده است:

سبک زندگی و نقش آن در علائم سرطان

سیگار کشیدن، رژیم غذایی پرچرب و کار بامواد شیمیایی سمی نمونه‌هایی ازانتخاب‌های سبک زندگی هستند که‌ممکن است عوامل خطر برای برخی سرطانهای بزرگسالان باشند. بااین حال، اکثر کودکان مبتلابه کنسر برای مدت طولانی درمعرض این عوامل سبک زندگی قرار نگرفته اند پس درصد ابتلای کمتری دارند.

سابقه خانوادگی، وراثت و ژنتیک

سابقه خانوادگی، وراثت و ژنتیک ممکن است نقش مهمی دربرخی ازسرطانهای دوران کودکی و یا علائم سرطان دربزرگسالان داشته باشد. ممکن است‌کنسر بااشکال مختلف بیش ازیک بار دریک خانواده وجود داشته باشد. دراین شرایط مشخص نیست که‌این بیماری بدلیل جهش ژنتیکی، قرار گرفتن درمعرض مواد شیمیایی در‌نزدیکی محل سکونت خانواده، ترکیبی ازاین عوامل یاصرفاً تصادفی ایجاد می شود.

برخی از اختلالات ژنتیکی

برای مثال سندرم Wiskott-Aldrich و Beckwith-Wiedemann سیستم ایمنی را تغییر می دهند. سیستم ایمنی سیستم پیچیده ای است که‌برای محافظت ازبدن ما دربرابر عفونت و بیماری عمل می کند. این عوامل باترکیب سابقه خانوادگی میتواند موجب بروز علائم سرطان‌ وابتلا به‌آن شوند. مغز استخوان سلول هایی را تولید میکند که‌بعدا بالغ میشوند و به‌عنوان بخشی ازسیستم ایمنی عمل میکنند.

یک نظریه نشان میدهد که‌سلول‌های مغز استخوان، سلول‌های بنیادی، آسیب دیده یامعیوب میشوند، بنابراین وقتی برای تولید سلول‌های بیشتری تکثیر می‌شوند، سلول‌های غیرطبیعی یاسلول‌های سرطانی میسازند. علت نقص سلول های بنیادی میتواند به یک نقص ژنتیکی ارثی یاقرار گرفتن درمعرض یک ویروس یاسم مربوط باشد.

تاثیرات زیست محیطی

استفاده ازسموم و آفت کش ها میتواند تاثیراتی را در‌ابتلا و ایجاد علائم سرطان داشته باشد. به این علت است که‌دربرخی مناطق و شهرها ابتلابه کنسر بیشتر ازسایر مناطق است برخی شهرهای صنعتی مانند عسلویه تعداد افراد مبتلا بسیار بیشتر ازافراد دیگر است.

تشخیص علائم سرطان به چه موضوعی کمک میکند ؟

علائم میتوانند به بهبود بیماری و یادربرخی مواردبه شناسایی زودهنگام‌کنسر کمک میکند همانطور که‌میدانید برخی انواع آن بسرعت گسترش میابد و باعث آسیب دیدن دیگر اندامهای بدن میشود پس برای سلامت خودتان و بهبودی زودتر بهتر است غربالگری کنسر را هرچه زودتر و بانظر پزشک آغاز نمایید.

علائم سرطان - پزشک

آیا علائم سرطان قابل مشاهده است ؟

برخی از علائم سرطان قابل مشاهده است که‌میتوان گفت ازخوش شانسی شماست که‌میتوانید آنرا زودتر مشاهده کرده و درمان کنید برخی از علائم قابل مشاهده عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • کاهش وزن
  • دل درد

و برخی دیگر از علائم که‌درقسمت های قبل آورده شده اند درصورت بروز نشانه هر چه زودتربه پزشک مراجعه نمایید زودتر درمان خواهید شد.

زمان مراجعه به پزشک

سرطان ممکن است در مراحل ابتدایی علائم قابل‌توجهی ایجاد نکند. از سوی دیگر، بعضی از علائم هشداردهنده‌ی آن غیراختصاصی هستند و در سایر بیماری‌ها هم مشاهده می‌شوند.

در صورتی که علائم شما بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر علائمی ندارید اما نگران ابتلا به سرطان هستید یا سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، مشورت با پزشک کمک‌کننده است. پزشک می‌تواند آزمایش‌های غربالگری لازم برای تشخیص زودهنگام سرطان را به شما معرفی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید