لباس های سرطان زا بسیاری از لباس هایی هستند که از الیاف مصنوعی ساخته شده و دارای مواد شیمیایی و ترکیبات مختلفی هستند.در این مطلب از پارس مگ با این نوع لباس ها بیشتر آشنا می شوید.

لباس های سرطان زا - لباس روی رگال

بسیاری از لباس هایی که ما آن ها را راحت و مناسب پوست خود می دانیم، از الیاف های مصنوعی و شیمیایی ساخته شده اند. از ژاکت و لباس های راحتی ورزشی گرفته تا لباس های سبک و گن ها، بسیاری از لباس های ما از مواد مصنوعی ساخته شده اند. برای تهیه این لباس ها از مواد ضد لک و ضد چروک استفاده شده و برای بدن ما نه تنها مناسب نیستند، بلکه سرچشمه بسیاری از بیماری ها و به خصوص سرطان هستند.

ما از لباس های سرطان زا بسیار استفاده می کنیم، بدون اینکه از این موضوع اطلاعی داشته باشیم. این لباس ها با وجود اینکه راحت به نظر می رسند ممکن است موجب بدبو شدن بدن، بروز ضایعات پوستی، حالت تهوع و بیماری های خطرناک دیگر نیز شوند.

به نقل از گروه تحقیقاتی موسسه سرطان شناسی؛ برخی از لباس ها دارای مواد شیمیایی بوده که این مواد شیمیایی بکار رفته در تهیه ی آنها در ابتلا به بیماری سرطان  نقش دارد. این لباس ها عبارتند از :

لباس های کار و ضد لک از لباس های سرطان زا

لباس های کار حاوی ماده شیمیایی پلی فلوئورآلکیل است که در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارد. مواد شیمیایی پایدار در لباس های کار و نیز اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها وجود دارد.

مواد پلی فلوئور آلکیل که بنا به تحقیقات موادی مقاوم در برابر آب چروک و لکه ها به خصوص لکه های چربی هستند، موادی شیمیایی پایداری می باشند که در چرخه محیط زیست عمری طولانی دارند و از بین نمی روند. عبارت Gore-Tox و Teflonبر روی البسه کار و البسه بیرون از منزل به معنای وجود ترکیبات پلی فلوئور آلکیل است که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی را افزایش می دهد.

لباس های سرطان زا - لباس روی رگال

اکثر لباس هایی با خاصیت ضد آب، ضد چروک و…

لباس هایی که خاصیت ضد آب، ضد چروک و ضد لکه دارند نیز از برخی مواد شیمیایی برخوردارند که اثرات جانبی شدیدی برای سلامت بدن ایجاد می کنند. لباس های امروزی که به گونه ای با مواد ضد آب، ضد چروک و ضد لکه طراحی می شوند تا حالتی نرم و انعطاف پذیر داشته باشند، حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که موجب بروز حساسیت و یا بیماری های جدی از جمله سرطان می گردد.

همچنین بهتر است بدانید ضد چروک بودن برخی از البسه به دلیل وجود ماده فرمالدهید در آن است. پوشیدن مداوم لباس هایی که حاوی ماده فرمالدهید هستند موجب بروز مواردی چون درماتیت (التهاب شدید پوستی)، جوش و خشکی پوست می گردد.

لباس های ضدآب یا مقاوم در برابر لکه، حاوی مواد شیمیایی موسوم به «پلی فلوئوروآلکیل» یا PFAS هستند که در برابر حرارت، چربی، لکه و آب مقاومت بالایی دارند. این مواد شیمیایی دائمی هستند و با ورود به محیط زیست تا هزاران سال باقی می ماند. این مواد در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد اما در صنعت لباس و چرم هم به کار گرفته می شوند و بیشتر در تولید لباس های کار که باید در برابر آب و لکه مقاوم باشند استفاده می شوند.

به گزارش businessinsider، قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی باعث بروز سرطان های کلیه و بیضه، عیوب کبدی و مشکلات رشدی می شود. همچنین استفاده از ماده شیمیایی فتالات در لباس هایی چون شلوارهای جین، بارانی و چرم های مصنوعی با بروز اختلالات بیش فعالی، آسم، ابتلا به دیابت و سرطان پستان ارتباط مستقیم دارد.

این ماده همچنین در بعضی موارد باعث ناباروری و کاهش قدرت باروری در مردان و بروز آندومتریوز در زنان می شود. این ماده شیمیایی حتی سلامتی کودکان را هم تهدید می کند.

لباس های سرطان زا - لباس ضد آب

در پارس مگ ۱۹ روش رفع چروک لباس بدون اتو آشنا شوید.

برخی از لباس های جین

برخی لباس ها از قبیل لباس های جین حاوی رنگ هایی هستند که از خود برخی مواد شیمیایی ایجاد می کند که عامل ابتلا به سرطان می باشند. البته میزان این تاثیرات سمی این گونه لباس ها منوط است به اینکه چه مدت زمان این لباس ها را می پوشید.

لباس های سرطان زا - شلوار جین

البسه هایی با چرم مصنوعی

اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها دارای ترکیبات پلی فلوئور آلکیل است. در معرض این گونه ترکیبات شیمیایی بودن خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی ایجاد می کند حتی در مواردی به جرات می توان گفت که میزان این خطرات بیش از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی هایی باشد که در معرض آلاینده ها قرار گرفته اند.

همچنین خوب است بدانید که البسه چرمی به ویژه چرم مشکی رنگ حاوی ترکیب کروم نیز هستند که ترکیبات کرومی هگزا والنت، موجب بروز حساسیت و التهابات شدید پوستی می گردند.

بعضی از لباس های زیر و تی شرت ها

همچنین در ترکیب لباس های زیر و تی شرت ها فسفات به کار رفته است. در عین حال فسفات در مورد لباس هایی چون جین ها، کت های بارانی و البسه با چرم مصنوعی وجود دارد. فسقات همچون پلاستیک ماده ای پایدار در طبیعت است. این ماده شیمیایی در ایجاد برخی از اختلالات بیش فعالی کودکان، آسم و دیابت و سرطان سینه تاثیر دارد.

همچنین تحقیقات نشان داده این خطر ماده فسفات در مورد کودکان به دلیل اینکه ممکن است عادت در دهان گرفتن لباس را داشته باشند نیز به مراتب بیشتر است.

همچنین وجود ماده شیمیایی وینیل (مخفف ترکیب پلی وینیل کلراید یا پی وی سی) و نیز ماده فرمالدهید در لباس نوزاد که در واقع بوی خاصی که هنگام خرید لباس نو، آن را احساس می کنید به این خاطر است؛ در بروز ضعف و ناتوانی یادگیری و نیز رفتار های خشن او موثر خواهد بود. اگر چه امروزه تا حدی جلوی فروش این گونه لباس های کودک گرفته شده اما باز هم در بازار به فروش می رسند.

لباس های سرطان زا - لباس روی رگال

التهاب و مشکلات پوستی با لباس نو

بویی که از لباس های نو به مشام می رسد، به خاطر وجود ماده ای به نام فرمالدئید است. این ماده، گازی بی رنگ است که به ضدچروک بودن پارچه کمک کرده و در آن اصطکاک ایجاد نمی کند و حتی بعد از بارها شستشو هم از بین نمی رود.

استشمام این ماده به کار رفته در لباس ها با بروز بیماری آسم، حالت تهوع و حتی سرطان در ارتباط است و در بعضی افراد به ویژه کسانی که به این ماده حساسیت دارند، التهاب های پوستی ایجاد می کند که خود را با علائمی چون جوش، تاول، خشکی و خارش پوستی خود را نشان می دهد.

خطری در کمین زنان شیرده

از طرف دیگر، تحقیقات نشان می دهد که وجود ماده ای به نام «اتوکسیلات نونیل فنول» NPEs که در تولید پارچه لباس مورد استفاده قرار می گیرد باعث مشکلات باروری و رشدی در جوندگان شده و نیز ردپایی از آن هم در شیر زنان شیرده، خون و ادرار انسان نیز مشاهده شده است. بزرگ ترین مشکل زمانی اتفاق می افتد که لباس های آغشته به این ماده شیمیایی شسته شده و آب آلوده وارد راه های آبی می شود و موجودات آبزی را به خطر می اندازد.

تعداد پارچه های سرطان زا مورد استفاده در لباس ها کم نیست و رفته رفته نیز بیشتر می شوند. پس بهتر است آن ها را خوب بشناسیم و از خرید این لباس ها و پارچه ها خودداری کنیم. همچنین به دلیل مواد شیمیایی استفاده شده در این پارچه ها، تجزیه این لباس ها در محیط بسیار زمان بر است و آسیب های زیادی نیز به محیط زیست وارد می کنند. اما کدام پارچه ها و لباس ها سرطان زا هستند ؟

لباس های سرطان زا - لباس های رنگی

چه جنسی از لباس های سرطان زا هستند ؟

۱- اکریلیک

یکی از پارچه های سرطان زا، پارچه اکریلیک می باشد. این پارچه با استفاده از اکریلونیتریل تولید می شو‌د. قرار گرفتن در معرض این ماده می تواند مشکلات جسمانی مختلفی از جمله سردرد، سرگیجه، سخت نفس کشیدن، ضعف دست و پا و بسیاری مشکلات دیگر را به وجود آورد.

استفاده از پارچه های اکریلیک، پوست شما را در معرض خطر جذب ماده ی اکریلونیتریل قرار می دهد. اکریلونیتریل به سدت سرطان زاست و احتمال جهش ژنتیکی را افزایش می دهد. تولید این پارچه ها آلودگی های زیست محیطی زیادی را به وجود می آورد.

۲- لباس های جین، از لباس های سرطان زا

از دیگر لباس های سرطان زا می توان به لباس ها و شلوار های جین اشاره کرد. امروزه لباس های جین در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. به خصوص رنگ آبی آن برای همه افراد جذاب و خواستنی است. اما رنگ آبی که برای شلوارهای جین به کار می رود، رنگ آزو است. این رنگ معمول ترین رنگ استفاده شده در تولید پارچه است.

این رنگ حاوی مواد شیمیایی معروف به آمین هاست و سبب ایجاد انواع سرطان می شود‌. اتحادیه اروپا استفاده از این رنگ را ممنوع کرده است؛ چون باعث تولید پارچه های سرطان زا می شود و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

رنگ آبی که برای شلوارهای جین به کار می رود، رنگ آزو است که معمول ترین رنگ استفاده شده در تولید پارچه است. این رنگ ها حاوی مواد شیمیایی موسوم به آمین ها هستند که عامل ایجاد سرطان به شمار می آیند و به همین دلیل اتحادیه اروپا استفاده از این رنگ ها را در تولید پوشاک ممنوع اعلام کرده است.

۳- پلی استر از لباس های سرطان زا

یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین پارچه های الیاف مصنوعی، پلی استر است. در ساخت این پارچه ها با این که از پنبه استفاده می شود تا جلوی پارگی و چروک شدن آن گرفته شود، اما همچنان برای پوست ما مضر است و ممکن است سبب بروز انواع بیماری شود. لباس های تهیه شده از پلی استر نیز حاوی آنتیموان است که سرطان زا می باشد و برای قلب، ریه ها و کبد مضر است.

این پارچه ها تنفس را برای بدن کم می کنند و با بالا رفتن دمای بدن، یک مواد شیمیایی از این پارچه آزاد می شود که بعدها جذب پوست ما می شوند. این موضوع می تواند مشکلات مختلفی مثل بروز ضایعات پوستی، خارش، اگزما را ایجاد کند. سعی کنید از لباس ها و ملافه هایی که از پلی استر ساخته می شوند، کمتر استفاده کنید تا دچار بیماری نشوید.

لباس های سرطان زا - لباس آبی

۴- اسپندکس/ لاکرا/ الاستان

بیشتر لباس های ورزشی، نیم تنه ها، لگ ها، تی شرت ها، گن ها، جوراب های شلواری، بیکینی ها و غیره از این نوع پارچه ها ساخته می شوند که انعطاف زیادی دارند.

این پارچه ها هم از مواد شیمیایی مضری مثل پلی اورتان ساخته می شوند که سرطان زا است و تماس فراوان با این پارچه ها احتمال بروز بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت را افزایش می دهد. سعی کنید از لباس هایی که جنس پنبه، باملو، ابریشم و لنین به جای این پارچه ها استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا کند.

۵- لباس های ضد لک و ضد آب از لباس های سرطان زا

این لباس ها حاوی مواد شیمیایی موسوم به «پلی فلوئوروآلکیل» یا PFAS هستند که در برابر حرارت، چربی، لکه و آب مقاومت بالایی دارند. مواد شیمیایی پایدار و خطرناک در لباس های کار و نیز اکثر لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها وجود دارد. این مواد شیمیایی وقتی وارد محیط زیست شوند تا هزاران سال باقی می مانند و دایمی هستند.

استفاده از لباس هایی که از این ماده شیمیایی ساخته شده، احتمال بروز سرطان های کلیه، پروستات، بیضه، عیوب کبدی و مشکلات رشدی را در افراد افزایش می دهد.

لباس های سرطان زا - لباس قهوه ای

در پارس مگ بخوانید : روش های خانگی پاک کردن لکه از روی لباس و سطوح پارچه ای

۶- چرم مصنوعی، از لباس های سرطان زا

لباس هایی که از چرم مصنوعی ساخته شده اند، خطر ابتلا به انواع بیماری و سرطان را افزایش می دهند. این لباس ها، به ویژه چرم مشکی رنگ حاوی ترکیب کروم نیز هستند که ترکیبات کرومی هگزا والنت، موجب بروز حساسیت و التهابات شدید پوستی می گردند. لباس های بیرون از منزل مانند بارانی ها دارای ترکیبات پلی فلوئور آلکیل می باشند.

قرار گرفتن در معرض این ترکیبات شیمیایی و چرم مصنوعی، خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کلیه، سرطان پروستات و نیز آسیب های جدی کبدی را افزایش می دهد.

معمولا چرم طبیعی که از پوست بدن حیوانات برای تهیه لباس مورد استفاده قرار می گیرد، دباغی می شود. در این فرآیند از ماده شیمیایی کروم استفاده می شود که چرم را منعطف تر می کند. اما این ماده برای سلامتی انسان خطرناک است و در تماس مستقیم با پوست بدن، حساسیت های پوستی ایجاد می کند.

۷- لباس ساخته شده با فسفات، از مشهورترین لباس های سرطان زا

برای تهیه لباس زیر و تی شرت ها از مواد فسفات دار استفاده می شود. فسفات مانند پلاستیک است و در طبیعت بسیار پایدار است. این ماده شیمیایی در ایجاد برخی از اختلالات بیش فعالی کودکان، آسم و دیابت و سرطان سینه تاثیر دارد.

خطر ابتلا به بیماری به وسیله مواد فسفات دار در کودکان بیشتر است، چون بعضی از کودکان عادت دارند لباس های خود را در دهان بگذارند. سعی کنید از این لباس های سرطان زا کمتر استفاده کنید یا آن ها را زود به زود تعویض نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید