از بین بردن جای زخم نیازمند زمان طدلانی است.حتی جای بعضی زخم ها با گذر زمان هم بهبود پیدا نمیکند و نیاز به درمان دارد.ما در این مطلب از پارس مگ چند روغن گیاهی که به شما کمک میکنند جای زخم خود را از بین ببرید معرفی میکنیم.

از بین بردن جای زخم - زخم

چه جراحی باشد، چه تصادف و چه یک بریدگی جزئی، هر زخمی می‌تواند اثری از خود به جا بگذارد. حتی وقتی زخم‌ها درمان می‌شوند، اسکار زخم باقی می‌ماند. همین اسکارها ممکن است به دغدغه‌ای برای شما تبدیل شود. ممکن است درباره خدشه‌دار شدن زیباییتان نگران باشید و مدام به دنبال درمان برای از بین بردن جای زخم بگردید. راه‌های تهاجمی زیادی مانند جراحی برای حل این مشکل وجود دارد. اما هر کدام از این روش‌ها اثرات جانبی خود را دارد. در ضمن این روش‌ها هزینه و دردسر زیادی به شما تحمیل می‌کند. در عوض روش‌های طبیعی رفع جای زخم، بدون هیچ عوارضی مشکل را حل می‌کند. البته باید بدانید که به همین سادگی‌ها هم نیست.

در واقع روش‌های طبیعی نسبت به روش‌های تهاجمی مانند جراحی، زمان‌بر است. یعنی شما باید صبر و حوصله زیادی در استفاده از این روش‌ها به خرج دهید. و پیش از آن باید بدانید روش درست برای از بین بردن جای زخم روی پوست شما کدام است.

همچنین در پارس مگ بخوانید : درمان خانگی سوختگی پوست و راه های جلوگیری از ایجاد زخم سوختگی را بدانید !

از بین بردن جای زخم - جای بخیه

فهرست محتوا نمایش

انوع جای زخم به عوامل زیادی بستگی دارد مثل:

نوع آسیب پوستی

 جای زخم روی پوست ممکن است به خاطر تصادف، گزش حشرات، خراش، آکنه، سوختگی، آبله مرغان، واکسن، پرسینگ و … به وجود آید. جای زخم در همه شکل ها و اندازه ها وجود دارد و می تواند بر ظاهر شما تاثیر بگذارد.

نوع پوست طبیعی فرد

ضخامت، رنگ و بافت پوست فرد ممکن است بر چگونگی اثر زخم روی پوست تاثیر بگذارد.

محل آسیب

پوست ممکن است در برخی مناطق بدن ضخیم تر و یا سخت تر باشد، که می تواند بر ظاهر جای زخم تاثیر بگذارد.

انواع جای زخم

دانستن نوع جای زخم در هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه درمان آن مفید است.

جای زخم هیپروتروفیک

این زخم ها مثل کلوئیدها معمولا بالا می آیند و قرمز می شوند اما فقط در محل آسیب هستند و می توانند خارش آور و یا دردناک باشند. جای زخم های هیپروتروفیک اغلب با گذشت زمان کمرنگ می شوند، اگرچه این فرآیند می تواند سال ها طول بکشد.

کلوئید

جای زخم کلوئید معمولاً بیشتر از خود زخم رشد می کند و بیشتر در میان افرادی با پوست تیره دیده می شوند و معمولا با گذشت زمان از بین نمی روند. آنها بزرگ و تیره هستند و پس از التیام زخم می توانند به رشد خود ادامه دهند و حتی اثرات جانبی نظیر دخالت در حرکت، درد و خارش داشته باشند. 

جای زخم آتروفیک

جای زخم آتروفیک به شکل حفره یا فرورفتگی در پوست ظاهر می شود. این بیماری در نتیجه آسیب به کلاژن پوست شکل می گیرد و عموما با شرایطی مانند آبله مرغان و آکنه روی می دهد.

جای زخم انقباضی

این زخم ها باعث می شود که پوست منقبض و یا منبسط شود. آن ها اغلب نتیجه سوختگی هستند و می توانند دردآور باشند.این زخم ها می توانند بر ماهیچه ها و اعصاب زیر پوست تاثیر بگذارند و حرکات بدن آسیب دیده را کاهش دهند.

زخم های گسترده

این زخم ها به عنوان زخم باز شناخته می شوند و بعد از عمل جراحی شایع هستند. این زخم ها معمولا صاف و بی رنگ هستند و بعد از عمل جراحی دیده می شوند و  کم تر جلب توجه می کنند.

از بین بردن جای زخم - زخم روی صورت

روغن های گیاهی برای از بین بردن جای زخم

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس بوی بسیار خوبی دارد و در صنعت عطرسازی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این اسطوخودوس فواید زیادی نیز برای پوست دارد و در بسیاری از محصولات مراقبتی از این گیاه استفاده می‌شود. برای درمان جای زخم نیز می‌توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. این روغن با بازسازی بافت و کلاژن و انقباض زخم، جای زخم را در مراحل اولیه درمان می‌کند و قرمزی ناشی از جای زخم را کاهش می‌دهد.

روغن اسطوخودوس دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی و ضدعفونی‌کننده است. برای استفاده از آن می‌توانید یک قطره روغن خالص اسطوخودوس را تا سه بار در روز روی جای زخم خود بمالید، یا می‌توانید سه تا پنج قطره را با نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.

روغن بابونه

احتمالاً فواید دمنوش این گل را می‌دانید. بابونه در درمان جای زخم نیز فواید زیادی دارد و باعث کاهش قرمزی زخم‌ها و از بین بردن تورم می‌شود. بر اساس تحقیقات منتشر شده روغن بابونه آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است و برای بهبود جای زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از روغن بابونه باید آن را با روغن آرگان یا زیتون رقیق کنید. همچنین می‌توان آن را با روغن‌های دیگری مانند اسطوخودوس، لیمو یا شمعدانی مخلوط کنید. یک قطره از این روغن را با چهار قطره روغن دیگر مخلوط کنید و هر روز آن را روی جای زخم خود بمالید.

روغن کندر

کندر به دلیل خواص درمانی، ترمیم‌کننده و بازسازی‌کننده در بهبود جای زخم استفاده‌ی زیادی دارد. ‌اگر جای زخمی دارید که به سختی قابل درمان است، از این روغن استفاده کنید و نتیجه را ببینید. ترکیب شیمیایی این روغن‌ خاصیت تسکین دهنده‌ای برای پوست دارد. این روغن می‌تواند برای پوست تحریک‌کننده باشد، بنابراین باید قبل از استفاده آن را با روغن گیاهی دیگری رقیق کنید. دو تا سه قطره روغن کندر را با یک روغن گیاهی دیگر یا یک لوسیون مخلوط کنید.

روغن رز هیپ

گل رز به خاطر بوی خوبش بسیار محبوب است. گل رز به همان اندازه که زیبا است مفید نیز است. روغن دانه‌های رز هیپ به دلیل فواید پوستی زیادی که دارد در درمان جای زخم بسیار موثر است. این روغن سرشار از امگا ۳ و ۶ است که به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و پوست را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. روغن رز هیپ به تولید کلاژن، سفت شدن پوست و حالت ارتجاعی آن کمک می‌کند.

علاوه بر این روغن گل سرخ حاوی ترانس رتینوئیک اسید، مشتق طبیعی ویتامین A است که به دلیل خواص سفت‌کننده و شفابخش‌اش بسیار محبوب است. بنابراین روغن گل سرخ در درمان مشکلات پوستی، بریدگی‌ها، سوختگی‌ها و اسکار‌ها کمک می‌کند، سلول‌ها را بازسازی می‌کند و باعث تسکین پوست می‌شود. این روغن حتی می‌تواند در بهبود اسکار‌های هیپرتروفیک و قدیمی نیز موثر باشد و رنگ اسکار‌ها را یکدست کند. این روغن را می‌توان مستقیم روی پوست استفاده کرد. برای استفاده از این روغن آن را برای چند دقیقه در ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ دهید. صبح و عصر برای اثربخشی بهتر بهترین زمان است.

از بین بردن جای زخم - کرم زدن

روغن نرولی یا شکوفه‌ی نارنج

روغن نرولی برای درمان جای زخم موثر است. مطالعه‌ای که توسط مجله‌ی علوم بیولوژیکی بر روی اثرات این روغن انجام شده است نشان می‌دهد که این روغن ضد میکروب و ضد قارچ است. روغن نرولی هنگامی که روی پوست مالیده می‌شود، با تسریع روند بازسازی طبیعی پوست، پوست را به شدت مرطوب کرده و اپیدرم را تقویت می‌کند. این روغن باید قبل از استفاده روی پوست رقیق شود. می‌توانید دو تا شش قطره از آن را در چند قطره روغن گیاهی دیگری مانند روغن جوجوبا مخلوط کنید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

روغن دانه‌ی هویج

هویج فواید زیادی برای سلامتی دارد و نه تنها برای بینایی مفید است، بلکه در درمان مشکلات پوستی نیز موثر است. روغن دانه‌ی هویج دارای خواص درمانی است و به درمان جای زخم و جای جوش کمک می‌کند. این روغن همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود که خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست تقویت می‌کند. روغن دانه‌ی هویج ضد قارچ و ضد باکتری است و برای استفاده از این روغن باید آن را رقیق کنید. چند قطره روغن دانه‌ی هویج را با ۱ قاشق غذاخوری روغن دل خواه مخلوط کنید و هر روز آن را روی جای زخم بمالید. اثرات آن را می‌توان پس از چندین هفته یا چند ماه استفاده منظم مشاهده کرد.

روغن چوب سدر

روغن چوب سدر از چوب درخت سدر استخراج می‌شود و در لوازم آرایشی و عطرسازی به وفور استفاده می‌شود. این روغن با رایحه‌ای چوبی برای پوست نیز بسیار مفید است. از بدن در برابر باکتری‌های مضر محافظت می‌کند، زیرا ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب و ضدقارچ است. روغن چوب سدر فقط برای مصارف خارجی استفاده می‌شود. برای استفاده از آن دو تا سه قطره از این روغن را با ۵ قاشق چای‌خوری روغن دیگری مخلوط کنید و آن را مستقیم به مدت ۲۰ دقیقه روی جای زخم خود بمالید. همچنین می‌توانید آن را با روغن‌های ضروری دیگر مانند نعناع هندی یا کندر مخلوط کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

روغن لیمو

روغن لیمو خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان جای زخم، عفونت‌های باکتریایی و التهاب بسیار موثر است. در واقع روغن لیمو از هر گونه عفونت جلوگیری می‌کند و به بهبود پوست کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی‌کننده‌ی این روغن در محو شدن لکه‌های تیره و قرمزی ناشی از جای آکنه موثر است. با استفاده از این روغن می‌توانید پوست خود را شفاف‌تر و روشن‌تر کنید. این روغن هرگز نباید مستقیم روی پوست مالیده شود و باید با روغن‌های گیاهی مخلوط شود. می‌توانید روغن لیمو را با روغن سویا، زیتون یا نارگیل مخلوط کنید.

روغن درخت چای

روغن دیگری که می‌توانید برای درمان جای زخم استفاده کنید روغن درخت چای است. اگر آکنه یا اسکار جراحی دارید روغن درخت چای به شما کمک می‌کند. روغن درخت چای ضد باکتری، ضد قارچ و ضدعفونی است و همچنین در کاهش جای زخم موثر است. این روغن از تقطیر برگ‌های یک درخت استرالیایی به دست می‌آید و در محصولات زیبایی استفاده زیادی دارد. درخت چای یک ضد عفونی‌کننده‌ی قوی در برابر باکتری‌ها است و روی اپیدرم بسیار ملایم است. به همین دلیل می‌توان از روغن خالص درخت چای روی پوست به طور مستقیم استفاده کرد. دو بار در روز چند قطره از این روغن را روی اسکار خود بمالید تا نتیجه بگیرید.

روغن بومادران

روغن بومادران یک روغن کمیاب و گرانبها است زیرا برای تولید آن به مقدار زیادی گل نیاز است. این روغن در درمان جای زخم‌، اگزما و آکنه بسیار موثر است. همچنین به شدت تسکین‌دهنده، ترمیم‌کننده و ضدالتهاب است. برای استفاده از این روغن باید آن را با درصد ۲۰ با دیگر روغن‌های گیاهی ترکیب کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد مخصوص جای زخم و التهابات پوستی است. این ماده با کمک عناصری که دارد سلول‌های آسیب‌دیده در اثر زخم را درمان می‌کند. همچنین آبرسانی فوق‌العاده این محصول باعث می‌شود که کمترین آسیب ممکن در این زخم به پوست وارد شود. روغن کنجد تقریبا برای هر نوع اسکار جای زخم، جوش و سوختگی نتیجه می‌دهد.

از بین بردن جای زخم - روغن کنجد

تاثیر روغن آووکادو بر از بین بردن جای زخم

یکی از روش‌هایی که به عنوان درمان کننده جای زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از روغن آووکادو است. روغن آووکادو با داشتن ویتامین E، ویتامین C و اسید لائوریک برای پوست مفید است. این روغن موجب ترمیم سریع پوست می‌شود و به دلیل داشتن ویتامین‌های ضروری، باعث تقویت سلول‌های پوستی و جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود.

همچنین، روغن آووکادو به عنوان یک ماده مرطوب‌کننده، رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند و سبب بهبود قابل ملاحظه‌ای در نرمی و الاستیسیته پوست می‌شود. به همین دلیل، استفاده از روغن آووکادو می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های مؤثر و طبیعی برای رفع جای زخم در پوست مورد استفاده قرار گیرد.

از بین بردن جای زخم و بخیه روغن نارگیل

مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و روغن گرم را روی کف دست خود قرار دهید و آن را به مدت ۵-۱۰ دقیقه روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید و بگذارید حداقل ۱ ساعت بماند تا پوست، روغن را جذب کند ؛ برای گرفتن نتیجه بهتر ۲-۴ بار در روز این روند را تکرار کنید.

روغن ویتامین E برای از بین بردن جای زخم و بخیه

کپسول های ویتامین E را باز کنید و روغن آن را روی زخم بزنید و به آرامی به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید و بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید ؛ این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

توجه داشته باشید: در قسمت کوچکی از پوست این روش را  آزمایش کنید چون روغن ویتامین E ممکن است باعث واکنش آلرژیکی در برخی افراد شود.

از بین بردن جای زخم و بخیه با روغن زیتون

کمی روغن زیتون را گرم کنید به منطقه آسیب دیده بمالید و با استفاده از حرکات دایره ای کوچک و آرام آن را ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس روغن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.شما هم چنین می توانید روغن را یک شب بر روی پوست خود رها کنید.

برای درمان جای زخم کمی روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون مخلوط کنید، و آن را روی پوست بزنید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. بگذارید ۲۰-۳۰ دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید.هر کدام از این درمان ها را چندین بار در روز تکرار کنید تا نتیجه دل خواه را به دست آورید.

از بین بردن جای زخم - زوغن زیتون

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از روغن‌های طبیعی با خواص درمانی فراوان است. این روغن حاوی ویتامین E، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است. استفاده از روغن جوجوبا به عنوان روشی طبیعی برای رفع جای زخم و بازسازی پوست موثر است. با ترکیب چند قطره از این روغن با کرم یا ژل مرطوب کننده، می توان از خواص آن برای بهبود و تسکین درد و التهاب جای زخم بهره برد.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از منابع غنی از آنتی اکسیدان ها است که خواص زیادی برای پوست دارد. استفاده از این روغن به عنوان یک روش طبیعی برای رفع جای زخم مفید است. این روغن حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به بازسازی پوست کمک می کنند و با کمک آن ، می توان جای زخم را بهبود بخشید.

روغن آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا یکی دیگر از روش های طبیعی برای رفع جای زخم است. این روغن دارای خواص ضد التهابی و التیام بخشی است. استفاده از آن می تواند به عنوان یک روش طبیعی و موثر برای بهبود جای زخم و التهابات پوستی استفاده شود.

روغن مورینگا

روغن مورینگا نیز با توجه به خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ای که دارد، می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمان جای زخم مورد استفاده قرار گیرد. این روغن می‌تواند باعث سریع شدن فرآیند بهبودی جای زخم شده و درمان التهاب‌های پوستی شود. همچنین به علت خواص آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کرده و از شکل‌گیری نقاط تیره و پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم نیز می‌تواند برای رفع جای زخم مفید باشد. این روغن باعث افزایش ترمیم بافت‌های پوستی می‌شود و می‌تواند در پیشگیری از شکل‌گیری نقاط تیره و پیری پوست نیز موثر باشد. همچنین با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند پوست را از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون محافظت کرده و سلامت آن را حفظ کند.

روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا نیز می‌تواند برای رفع جای زخم مورد استفاده قرار گیرد. این روغن با داشتن خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند به بهبودی جای زخم کمک شایانی کند.

روغن آرگان

روغن آرگان مملو از اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی است که پوست شما برای ترمیم آسیب و تولید سلول‌های جدید سالم به آن‌ها نیاز دارد. اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان باعث کاهش التهاب و کمک به ترمیم پوست آسیب دیده می‌شود. علاوه بر این، محافظت آنتی اکسیدانی قوی در برابر آسیب‌های پوستی توسط این روغن ایجاد می‌شود. کافی است دو بار در روز روغن آرگان را روی جای زخم خود ماساژ دهید. با گذشت زمان، روغن‌ها و مواد مغذی موجود در روغن آرگان به کاهش التهاب کمک می‌کند و به پوست شما آنچه را که برای بهبود و کاهش ظاهر جای زخم نیاز دارد، می‌دهد.

روش های دیگر بای از بین بردن جای زخم

صابون عسل

فرایند منحصربه‌فردی که عسل را تولید می‌کند، آن را به یک ماده موثر برای ترمیم زخم‌ها و یکدست کردن پوست تبدیل کرده است. صابون عسل روند بهبود سلول‌های پوست شما را سرعت می‌بخشد و به این ترتیب به محو شدن جای زخم کمک می‌کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که محصولات عسل برای از بین بردن جای زخم‌های ناشی از سوختگی و بریدگی‌های عمیق مفید است. محققان همچنین ارتباط مستقیمی بین استفاده از صابون عسل روی صورت و روشن کردن لکه های تیره ناشی از اسکار زخم پیدا کرده‌اند. در واقع از آنجایی که عسل خاصیت لایه‌برداری دارد، استفاده از آن بر روی صورت می‌تواند سلول‌های مرده پوستی را که پوست شما را کدر می کند، از بین ببرد. این فرآیند می‌تواند پوست شما را روشن‌تر نشان دهد.

شی باتر

شی‌ باتر یک ماده طبیعی حاوی اسیدهای چرب، ویتامین‌ و آنتی اکسیدان است. این عناصر به بازیابی سلول‌ها و بافت پوستی کمک می‌کند. همچنین ویتامین A آسیب وارد شده به پروتئین‌های کلاژن‌ساز را رفع می‌کند. به این ترتیب جای زخم و اثراتی که بر پوست می‌گذارد، به مرور زمان از بین می‌رود. استفاده از شی باتر بسیار آسان و بی‌دردسر است. این ماده را می‌توان بدون هیچ دردسری بر روی پوست کشید و از منافع منحصر به فرد آن بهره برد.

از بین بردن جای زخم و بخیه با ورق و ژل سیلیکونی

از تمام درمان های خانگی برای زخم ها، سیلیکون بیش ترین شواهدی را دارد که کارساز است. تعدادی از مطالعات در طول ۲۰ سال گذشته تایید کرده اند که اعمال پوشش ورقه ای یا ژل می تواند به تدریج ظاهر جای زخم را بهبود بخشد و بررسی نشان داده اند که پوشش های سیلیکونی، ظاهر آثار هایپرتروفیک را بهبود می بخشند.

این محصولات درمان جای زخم در بسیاری از فروشگاه ها، بدون نسخه، در دسترس هستند. پزشکان هم چنین ممکن است این درمان را پس از جراحی و یا کمک به تشکیل زخم بعد از جراحت تجویز کنند. سیلیکون دارای ریسک پایینی از عوارض جانبی است و معمولا  استفاده از آن آسان و بدون زحمت است اما اگر شرایط شما خاص است حتما با مشورت پزشک مشورت کنید.

آب پیاز برای از بین بردن جای زخم و بخیه

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده برای درمان زخم عصاره پیاز است. برخی مطالعات نشان دادند عصاره پیاز بعد از ۴ هفته، جای زخم را کمی نرم تر، صاف تر و بهتر می کند زیرا افرادی که از ژل عصاره پیاز استفاده کردند گزارش بهبود در بافت زخم، نرمی، قرمزی و ظاهر کلی پس از ۴ هفته را دادند.

از بین بردن جای زخم - زن

لیمو موثر برای از بین بردن جای زخم و بخیه

کمی آب لیمو را روی پوست بمالید. اگر پوست حساسی دارید، عصاره لیمو را با مقادیر مساوی گلاب و یا روغن ویتامین E رقیق کنید و سپس روی جای زخم اعمال کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید و هر روز تکرار کنید تا جای زخم محو شود.

توجه داشته باشید:  لیمو می تواند پوست شما را حساس کند بنابراین بلافاصله بعد از استفاده در معرض  آفتاب قرار نگیرید.

درمان معجزه آسای از بین بردن جای زخم و بخیه با عسل

مقداری عسل را روی زخم بزنید، آن را با بانداژ بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را با آب گرم بشویید. هر روز قبل از رفتن به خواب این کار را تکرار کنید.

گزینه دیگر آن است که مقدار برابری از عسل و شکر کریستالی را باهم مخلوط کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و برای چند دقیقه به آرامی مالش دهید. سپس با آب گرم بشورید، خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.

یک یا دو بار در هفته از این درمان استفاده کنید.

سرکه سیب بهترین درمان جای زخم و بخیه

مقادیر مساوی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید. یک تکه پنبه در آن فرو کنید و آن را روی جای زخم بزنید. به مدت ۵ دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را با آب بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

یک راه دیگر این است که  ۲ قاشق سوپ خوری سرکه سیب، ۲/۳ فنجان آب و ۱ قاشق چای خوری عسل را مخلوط کرده و این مخلوط را روی زخم بزنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید.

از بین بردن جای زخم و بخیه با کره کاکائو

یک قاشق از کره کاکائو را روی زخم خود بمالید و با استفاده از حرکات دایره ای به آرامی آن را ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب ولرم بشویید. هر روز این کار را تکرار کنید تا جای زخم محو شود.

از بین بردن جای زخم و بخیه با روغن درخت چای

۴ قطره روغن درخت چای را به ۲ قاشق سوپ خوری آب اضافه کنید. از این محلول رقیق شده برای شستن ناحیه آسیب دیده ۲-۳ بار در روز استفاده کنید. یا می توانید ۲-۳ قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چای خوری روغن بادام اضافه کنید و آن را روی زخم بزنید، ۳۰ دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب گرم بشویید.

هر روز از این روش درمانی استفاده کنید.

نکته: هیچ وقت از روغن درخت چای رقیق نشده استفاده نکنید. همچنین، اگر از این روغن برای اولین بار استفاده می کنید، حتما تست را انجام دهید.

چوب صندل به از بین بردن جای زخم و بخیه کمک می کند

مقدار مساوی از روغن چوب صندل و هر روغن حاملی که دوست دارید، با هم مخلوط کنید. آن را با یک تکه پنبه روی جای زخم خود بزنید. بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند، سپس با آب گرم آن را آبکشی کنید و این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

گزینه دیگر این است که یک قاشق چای خوری از پودر چوب صندل را با گلاب یا شیر مخلوط کرده تا خمیری درست شود. خمیر را روی زخم خود بزنید و به آرامی آن را بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب سرد بشورید.این کار را یک بار در روز انجام دهید.

از بین بردن جای زخم - زخم صورت

از بین بردن جای زخم و بخیه با چای سبز 

چای سبز دم کنید، بگذارید خنک شود و سپس آن را با استفاده از یک پنبه تمیز روی جای زخم بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اگر از این درمان به طور منظم استفاده شود، اندازه جای زخم  کاهش می یابد.

قرص آسپرین برای از بین بردن جای زخم و بخیه

۱-۲ قرص آسپیرین را خرد کنید، به اندازه کافی آب اضافه کنید، تا خمیری شکل شود، سپس آن را دو بار در روز روی جای زخم اعمال کنید.

درمان قطعی جای زخم و بخیه با خمیر دندان

برای کمک به محو کردن زخم ها می توانید از خمیر دندان سفید استفاده کنید.

زردچوبه

از گذشته تاکنون زردچوبه به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مواد خانگی برای درمان سریع زخم و جای زخم استفاده شده است. برای درمان زخم‌های تازه نیز از زردچوبه استفاده می‌شود. این ماده باعث انعقاد سریع خون در محل جراحت می‌شود.

با بسته شدن روی زخم خطر عفونت به‌‌شدت کاهش می‌یابد. ماده‌ای به‌نام کورکومین در زردچوبه وجود دارد که به بهبود و ترمیم جای زخم کمک می‌کند. زردچوبه سریع‌تر از آن‌چیزی که فکرش را بکنید، در درمان جای زخم تاثیرگذار خواهد بود. حتما امتحان کنید.

اگر شخصی بدمزاج نیستید هرشب با نوشیدن یک لیوان شیر و زردچوبه با جای زخم و لکه‌های ناشی از آن خداحافظی کنید.

گیاه آلوئه ورا

آلوئه‌ورا گیاهی توپر است که داخل برگ آن از نوعی ماده ژله‌ای تشکیل شده است. این ماده ژله‌ای چاره کار شماست. برای استفاده از آلوئه‌ورا کافی است با توجه به اندازه ناحیه جراحت یک یا چند برگ آلوئه‌ورا تهیه کنید. برگ این گیاه در تمامی عطاری‌ها به‌ فروش می‌رسد.

این ژل خاصیت ضدالتهابی و ضدلک دارد. ابتدا از وسط برگ این گیاه را برش دهید و ژل داخل آن ‌را داخل ظرفی خالی کنید. استفاده از ژل آلوئه‌ورا به‌تنهایی نیز کارساز است، اما ترکیب این ژل با موادی مانند آبلیمو یا گلاب باعث تسریع روند درمان می‌شود.

با ترکیب چنین موادی به ژل آلوئه‌ورا یک ماسک خانگی ساده و کم هزینه در اختیار شما خواهد بود. برای آبرسانی پوست و تقویت صورت نیز از این ماسک استفاده می‌شود.

از بین بردن جای زخم - کرم زدن

دارچین معجزه آساست

بهتر است ابتدا خودتان چوب دارچین را تهیه کرده و آن‌ را پودر کنید. اینگونه خیالتان از تازه و طبیعی بودن پودر دارچین راحت خواهد بود. دارچین نیز مانند سایر مواد نام‌برده خاصیت ضدالتهابی دارد. استفاده از حالت پودری این ماده ممکن است خیلی موثر واقع نشود. بهتر است پودر دارچین را با مواد موثر دیگری ترکیب کنید که حالتی خمیری به ‌خود بگیرد.

انجام این عمل ساده خواص ناشی از پودر دارچین را در بهبود جای زخم دوچندان می‌کند. ترکیبات زیادی از پودر دارچین به ‌دست می‌آید. برای مثال این امکان برای شما فراهم است که پودر دارچین را با گلاب، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل یا روغن درخت چای ترکیب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید