فواید چای زعفران که یک نوشدنی بسیار عالی است برای سلامتی زیاد است.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم تا شما را با تمامی خواص و فواید چای زعفران آشنا کنیم.

فواید چای زعفران - فنجان شیشه ای

زعفران به عنوان گران ترین گیاه جهان شناخته می شود، گیاهی دارویی که در کشور ما رشد می کند همچنین “طلای سرخ” نیز نامیده می شود. از آن برای استفاده در ادویه، رنگ، داروسازی، صنعت لوازم آرایشی و پزشکی استفاده می شود. در روزگار باستان، رومیان به عنوان یک عطر استفاده می کردند در حالی که چینی ها دوباره برای اهداف پزشکی از چای زعفران استفاده کردند.

زعفران حاوی کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و روی و حاوی الکترولیت ها (سدیم و پتاسیم)نیز می باشد. ویتامین آ، ویتامین ث و نیز ویتامین های نظیر اسید فولیک، نیاسین پیریدوکسین، ریبوفلاوین دارای ویتامین های بسیار رایج هستند هم چنین حاوی پروتئین و کربو هیدرات ها است.

فهرست محتوا نمایش

پیشینه زعفران چیست ؟

گیاه زعفران حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند. هر گیاه سه تا چهار گل دارد و هر گیاه سه عدد رشته ی زعفران دارد. زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیا است زیرا باید با دست برداشت شود. همچنین مقدار زیادی از زعفران را باید خشک کنید تا به ۱ کیلوگرم ادویه برسد.
این ادویه دارای تاریخچه طولانی است. اعتقاد بر این است که انسان ها از زعفران چیزی در حدود ۳۵۰۰ سالاست که استفاده می کنند. 

از مدت ها پیش مردم از زعفران برای دارو و درمان در موارد زیر استفاده می کردند:

•    مشکلات ادراری
•    مسائل قاعدگی
•    اختلالات چشم
•    زخم معده
•    تومورها
•    اختلالات روانی
همچنین در پارس مگ بخوانید : خواص چای دارچین برای سلامتی چیست ؟
فواید چای زعفران - فنجان سفید

فواید چای زعفران

تسکین قاعدگی از فواید چای زعفران

چای زعفران برای زنانی که با قاعدگی مشکل دارند مفید است پریودهای غیر عادی چیزی هستند که برخی از زنان با آن ، مشکلاتی دارند و چای زعفران یکی از پیشنهادها است اما زنانی که باردار هستند نباید از آن استفاده کنند چرا که ممکن است به طور نادر باعث سقط جنین شود.

افسردگی

ثابت شده است که چای زعفران به اندازه برخی داروهای ضد افسردگی مفید بوده است این کار روی اعصاب تاثیرات مفیدی دارد و یک عامل بسیار قدرتمند برای آرامش بخشی است و نکته خوب چای زعفران این است که این چای طبیعی است یعنی، کیفیت های آرامش بخش آن به طور طبیعی رخ می دهد و مصرف منظم چای می تواند باعث جلوگیری از بروز افسردگی شود.

چای زعفران از سالها قبل شناخته شده و احساس شادی به افراد می دهد. با این حال، اکنون تنها به این دلیل است که شواهد از قبل مورد بررسی قرار گرفته و مستند شده اند تا نشان دهند ممکن است در واقع به عنوان یک ضد افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت قلب 

زعفران دارای مواد مختلفی می باشد. برخی از آن ها می تواند به کاهش فشار خون و حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک کنند. بررسی های انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که زعفران باعث کاهش فشار خون می شود. و تحقیقاتی دیگر بر روی خرگوش ها مشخص کرد که ادویه ی زعفران می تواند بر کاهش کلسترول و تری گلیسیرید موثر باشد.
طبق تحقیقاتی که دانشمندان هندی انجام دادند زعفران باعث کاهش کلسترول بد وآسیب بافتی می شود. محققان معتقدند که خواص آنتی اکسیدانی زعفران از بیماری های قلبی جلوگیری کند

پیشگیری از سرطان از فواید چای زعفران

زعفران غنی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر مواد مضر محافظت می کنند و فلاونوئید یک نوع مواد شیمیایی موجود در گیاهان است که به گیاه کمک می کند تا خود را از قارچ و بیماری محافظت کند.
بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵ در مجله سنتی و طب مکمل نشان داد که ساختار شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف موثر باشد. هر چند در درمان قطعی سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
فواید چای زعفران - فنجان

فواید چای زعفران بر فشار خون

از دیگر خواص چای زعفران، کاهش سطح کلسترول منفی خون است. همچنین این گیاه سرشار از پتاسیم است که می‌تواند با گشاد کردن رگ‌ها، فشار خون را کاهش دهد.

علاوه بر آن، ویتامین‌های گروه “B” موجود در این گیاه مانند ریبوفلاوین و تیامین، از رسوب پلاکت در دیواره رگ‌ها جلوگیری کرده و احتمال سکته را کاهش می‌دهد.

زعفران پوشال، تمامی ترکیبات مفید زعفران کامل را دارد. همچنین قیمت مناسبش، آن را به بهترین گزینه برای مصارف خانگی و دارویی تبدیل کرده است. به همین دلیل، اگر می‌خواهید علاوه بر بهره‌مندی از خواص درمانی آن، رنگ‌دهی خوبی داشته باشد، پیشنهاد ما خرید زعفران پوشال است.

فواید چای زعفران برای سلامت پوست

از خواص چای زعفران خاصیت ضدالتهابی آن است که می‌تواند به درمان یا کاهش علائم برخی از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما کمک کند. همچنین مصرف این گیاه، سرعت ترمیم زخم را افزایش می‌دهد.

کروسین، مهم‌ترین آنتی‌اکسیدانی است که خواص فراوان برای پوست دارد. زعفران سرگل، تنها از سر کلاله تشکیل شده و حاوی کروسین بالایی است. بنابراین در صورت خرید زعفران سرگل، می‌توانید از خواص کروسین بهره‌مند شوید.

فواید چای زعفران برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

استرس اکسیداتیو خطر زیادی برای مغز و سلول عصبی دارد. بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و ام اس، به خاطر نابود شدن بخشی از سلول‌های عصبی و مغز اتفاق می‌افتد.

تحقیقات نشان داده که کروسین، التهاب مغزی را کاهش می‌دهد. در این تحقیق، افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​​که به مدت ۲۲ هفته زعفران مصرف کردند، از نظر شناختی علائم‌شان بهبود یافته بود.

بنابراین از خواص چای زعفران، تقویت حافظه و محافظت از سیستم عصبی و مغز است.

مصرف زعفران سوپر نگین به خاطر دارا بودن کروسین و سافرانال، برای پیشگیری از انواع بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو موثر است.

فواید چای زعفران - چای

 فواید چای زعفران برای لاغری

از خواص چای زعفران، کمک آن به کم کردن وزن است. تحقیقات نشان داده که این گیاه با افزایش میزان هورمون سروتونین، اضطراب و تنش را کاهش داده و جلوی پرخوری عصبی را می‌گیرد.

همچنین زعفران با مهار آنزیم لیپاز پانکراس، جذب چربی در سیستم گوارشی را کمتر می‌کند.

علاوه بر آن، زعفران طبع گرم دارد و متابولیسم را افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند به فرایند کاهش وزن سرعت بیشتری دهد.

درد شکم

چای زعفران باعث کاهش درد در معده می شود. کشف شده است که درد در موارد خفیف و جدی و مصرف منظم به جلوگیری از ظهور چنین بیماری هایی کمک می کند هم چنین ممکن است به تسکین سینه کمک کند چون می تواند برای کاهش استفراغ به کار رود. بنابراین به عنوان اخلاط اور عمل می کند که می تواند به آرام کردن شکم، سینه و گلو کمک کند این به ویژه برای کودکان ایده آل است چون آن ها را سالم نگه می دارد.

مقوی غرایز جنسی

چای زعفران مقوی غرایز جنسی است و برگ ها به گونه ای بلند در نظر گرفته می شوند که همه می توانند به خاطر داشته باشند این ادویه به انزال و میل جنسی کمک می کند.

محافظت از بینایی از فواید چای زعفران

چای زعفران این امکان را دارد که ضعف در بینایی را کاهش دهد ؛ زعفران توانایی محافظت از سلول های بینایی به خاطر محتوای اسیدهای چرب را دارد وقتی زعفران به صورت روزانه مصرف شود مقدار اسید چرب سخت تر می شود با نوشیدن یک فنجان چای زعفران روزانه از چشمان خود محافظت کنید

بیماری های تنفسی و سرما خوردگی

به عنوان ادویه زعفران به تمیز کردن ریه ها کمک می کند. وقتی که یک بیماری تنفسی یا سرماخوردگی دارید، ریه ها ملتهب می شوند خوردن زعفران می تواند خلط را از ریه ها پاک کرده و به بهبودی سریع تر کمک کند زعفران همچنین به کاهش تورم و تمیز کردن مجاری هوایی کمک می کند.

فواید چای زعفران - فنجان سبز

مسکن طبیعی

زعفران به تسکین حالت تهوع و به درمان بیماری هایی مثل زخم، یبوست و نفخ کمک می کند و به ترمیم جراحت و کوفتگی در بدن کمک می کند و درد ماهیچه را تسکین می دهد.

تاثیر چای زعفرانی در سلامت دستگاه گوارش و ادراری

علاوه بر اینکه چای زعفرانی می‌تواند نفخ معده را از بین ببرد و به هضم غذا کمک کند، به عنوان یک نوشیدنی ادرار آور نیز شناخته می‌شود که این عامل می‌تواند به بهبود عملکرد مثانه و کلیه کمک کند.

 خلط آوری

با دم کرده زعفران شما می توانید سرفه و استفراغ را تحریک نمایید که در نتیجه درد های نواحی معده، گلو و سینه از بین می رود.

فواید چای زعفرانی برای دهان و دندان

نوشیدن چای زعفرانی به دلایل بسیاری برای سلامتی مفید است. یکی از این خواص، تاثیر مثبت آن در سلامت دهان و دندان است. پلی‌فنول‌های موجود در چای زعفرانی باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان شده و در نتیجه، از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

چای زعفرانی، محرکی برای تمرکز و خواب بهتر

در نهایت، نباید فراموش کنیم که چای، مانند قهوه، منبع غنی از کافئین است و می‌تواند شما را پرانرژی کند. علاوه بر این، چای نیز حاوی اسید آمینه‌ای است که باعث افزایش فعالیت آلفا در مغز می‌شود، که خود سبب افزایش تمرکز و هوشیاری می‌شود.

فواید چای زعفران - قند

دیگر خواص و فواید چای زعفران

درتحقیقات نشان داده زعفران در درمان بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون، پتانسیل بالایی دارد.

اسید اسکوربیک به تقویت سیستم ایمنی با افزایش فعالیت گلبول های سفید بدن کمک می کند.

زعفران انرژی بدن را تامین می کند، گردش خون را افزایش می دهد و در نتیجه متابولیسم را بالا می برد. آهن موجود کم خونی را درمان می کند.

منگنز در زعفران به تنظیم قند خون، انسولین و گلوکز کمک می کند. بنابراین می تواند از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کرده و در کاهش اثرات آن نقش داشته باشد.

ویتامین ب6 به سیستم عصبی کمک می کند تا به راحتی عمل کند و به درمان بیماری هایی که توسط سیستم عصبی ضعیف ایجاد می شوند کمک می کند.

عوارض چای زعفران

این درست نیست که توسط زنان باردار مصرف شود زیرا دارای ساختاری است که رحم را تحریک می کند.

استفاده افراد با اختلال دو قطبی توصیه نمی شود که ممکن است یک محرک برای فاز شیدایی باشد.

فواید چای زعفران - گل زعفران

نحوه تهیه چای زعفران

ساده‌ترین روش برای تهیه دمنوش زعفران، اضافه کردن ۴ تا ۵ رشته را به یک فنجان آب جوش است. سپس دری روی فنجان بگذارید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد از این زمان چای آماده است.

زعفران طعم تلخی دارد، بنابراین می‌توانید هل، دارچین، گلبرگ‌های رز، زنجبیل تازه، تکه‌های لیمو، نعناع تازه و عسل به آن اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.

همچنین می‌توانید این دمنوش را به چای سیاه اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

میزان اضافه کردن این دمنوش به چای سیاه، بستگی به ذائقه و سلیقه افراد دارد. ولی معمولا نصف فنجان را چای سیاه و نصف دیگر را دمنوش زعفرانی اضافه می‌کنند.

نکته مهم: اگر تصمیم دارید زعفران را آسیاب کنید، باید مدت زمان خیلی کمتر با میزان آب بیشتری بگذارید دم بکشد، وگرنه طعم آن بسیار تلخ می‌شود.

آشنایی با طبعیت چای زعفران

طبیعت گیاه زعفران، گرم و خشک است ولی طبیعت چای سیاه سرد می باشد، بنابراین چای زعفران طبیعتی متعادل پیدا می کند. در نتیجه سرد مزاج ها می توانند از این پس به جای چای سیاه از چای خوش عطر و بوی زعفران استفاده کنند تا عوارض سرد مزاجی بدن خود را برطرف کنند. دقت کنید که اگر به جای چای سیاه از چای سبز استفاده کنید، طبیعت این چای کاملا گرم خواهد شد که این ترکیب در صورت مصرف زیاد برای بدن مضر خواهد بود.

۲ نکته مهم برای مصرف زعفران

۱) همانطور که میدانید ترکیب برخی از مواد غذایی با یکدیگر مضر است مثل خربزه و عسل که شهرت بالایی دارد، این قاعده در مورد زعفران هم صادق است و باید دقت داشت که دم کرده زعفران را هرگز با ادویه های گرم دیگر مخلوط نکنید و یا بلافاصله بعد از مصرف دم کرده زعفران آنها را نخورید چراکه برای بدن مضر است علی الخصوص به کبد شما آسیب می رساند. بنابراین همیشه با متخصص این زمینه مشورت کنید و بعد از اطلاع به طبع ادویه ها و گیاهان، آنان را مصرف نمایید. هرچند یکی از ارکان اساسی در ضرر یا فائده، تشخیص مزاج شما است که این بر عهده پزشک است.

۲) درست است که این چای فوق العاده خوش عطر و بو است و خواص فراوانی دارد ولی سعی کنید در طول هفته بیش از ۲ یا ۳ بار آنرا استفاده نکنید، پیشنهاد ما این است که در بقیه روز ها فالوده سیب یا دمنوش به را جایگزین آن کنید چراکه خواص سیب و به کاملا مشابه خواص زعفران است با این تفاوت که باعث بیماری های قلبی نمی شوند.

فواید چای زعفران - لیمو

چای زعفران مراکشی را تجربه کرده اید ؟

موارد مورد نیاز جهت تهیه چای زعفران مراکشی:

* رشته هایی از زعفران

* مقداری چای سبز

* آب جوش به اندازه لازم

* یک چهارم پیمانه از شکر

روش تهیه چای زعفران مراکشی:

ابتداء آب جوشی تهیه کرده و چای سبز را درون آن میریزیم و شست و شو میدهیم، سپس برگ های چای را خارج میکنیم و آب را دور میریزیم، حالا این برگ ها را در ظرف آبی جدید قرار میدهیم و زعفران و شکر را به آن اضافه میکنیم و اجازه میدهیم به مدت ۵ دقیقه بجوشد. چای زعفران مراکشی آماده است.

همچنین اگر دوست داشتید می توانید برای تقویت طعم چای، نعنا را هم به آن اضافه کنید.

این چای بسیار مقوی است و نوشیدن فقط چند پیمانه از آن تغییرات عجیبی در رفتار و زندگی شما ایجاد خواهد کرد.

چند ایده مناسب برای تهیه چای زعفران

شیر چای زعفران

  • زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
  • مناسب برای ۲ فنجان

مواد لازم

  • شیر یا شیر نارگیل یا بادام: ۱ و ۲/۱ لیوان
  • آب: ۱ لیوان
  • چای رویبوس: ۲ قاشق چای خوری (اختیاری)
  • زعفران: نصف قاشق چای خوری
  • هل: ۳ عدد (اختیاری)
  • شیرین کننده: ۲ قاشق چای خوری عسل یا استویا برای طعم دهی.

طرز تهیه

  1. آب و هل را در یک ظرف کوچک روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.( هل اختیاری است)
  2. اجازه میدهیم تا دانه های هل ۳ دقیقه بجوشد.
  3. شعله را خاموش کنید و زعفران را به آب جوش اضافه نمایید و اجازه دهید ۵ تا ۸ دقیقه زعفران دم بکشد.
  4. بقیه مواد را به مخلوط زعفران و آب اضافه کنید و مجدد شعله را روشن کنید و اجازه دهید تا شیر گرم شود و اما نگذارید بجوشد.
  5. مخلوط چای را از صافی رد کنید و شیرین کننده مورد نظرتان را به آن اضافه نمایید.

چای سرد تابستانی زعفران (Saffron Iced Tea)

برای تهیه این سرد نوش تابستانی و خنک به چند ماده اولیه نیاز داریم، این نوشیدنی ریشه ایتالیایی دارد و برای پذیرایی یک عصر تابستانی انتخاب فوق العاده مناسبی هست.

  • زمان آماده سازی ۱۰ دقیقه
  • مناسب برای ۶ فنجان

مواد لازم

  • چای رویبوس: ۱ قاشق غذا خوری
  • هلو: ۱ عدد خرد شده
  • ریحان: ۵ برگ
  • زعفران: ۱ نیشگون (کمتر از نصف قاشق چای خوری)
  • لیمو ترش تازه: ۱ عدد
  • شیرین کننده: ۴ قاشق غذا خوری عسل، استویا، سکنجبین
  • آب گرم: ۳ لیوان
  • آب سرد: ۶ تا ۸ لیوان

طرز تهیه

  1. ظرف بزرگی بردارید و آب گرم، چای رویبوس و زعفران را در آن بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه با هم دم بکشند.
  2. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه چای را از صافی رد کنید تا تفاله های چای رویبوس از آن جدا شوند. عسل را به مخلوط چای اضافه کنید و ترکیب کنید تا حل شود، سپس یک عدد لیمو ترش تازه را به سرد نوش اضافه کنید.
  3. در یک پارچ بزرگ نصف هلو های خرد شده را به همراه برگ های ریحان بریزید و روی آن یخ اضافه کنید، سپس مخلوط چای سرد را به آن اضافه کنید. و سپس بقیه هلو های خرد شده را اضافه کنید و پارچ را با آب سرد و یخ اضافه پر کنید.
  4. می توانید همین الان با سرد نوش هلو و زعفران از میهمانان خود پذیرایی کنید و یا پارچ را حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم هلو، ریحان و زعفران با هم به خوبی ترکیب شوند.

این سرد نوش خوش عطر و رنگ جلوه بسیار زیبایی هم دارد و برای پذیرایی از میهمانان یک عصر تابستانی بسیار مناسب است.

فواید چای زعفران - تی بگ

جمع بندی چای زعفران

زعفران گیاهی کمیاب است که تنها ۳ تا ۴ هفته در سال می روید و تمام مراحل برداشت و خشک کردن آن بوسیله دست انجام می شود، همچنین برای تهیه ۱ کیلو زعفران به تعداد زیادی کلاله زعفران نیاز است، به همین علت این ادویه خاص بسیار گران قیمت است.

مصرف چای زعفران به شرط اعتدال در مصرف و مراقبت در زمان تهیه بسیار برای سلامت قلب و حافظه مفید است و همچنین به بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند.

مصرف چای زعفران به بانوان باردار توصیه نمی‌شود چرا که مصرف این چای می تواند منجر به انقباضات رحمی شود و خطر سقط جنین را به همراه دارد.

مصرف کمتر از ۳ فنجان چای زعفران مناسب است. بهتر است به ازاء هر فنجان کمتر از نصف قاشق چای خوری زعفران در نظر گرفته شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید