خورش اسپناساک یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه و اصیل مازندرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود.شما در این مطلب از پارس مگ با روش تهیه این غذا آشنا میشوید.

خورش اسپناساک - برنج

این غذای خوشمزه که یکی از اصیل ترین خورش های استان مازندران است که با اسفناج تهیه می شود و به همین دلیل یک غذای کاملا سالم و مقوی است. افراد غیر محلی این خورش را با نام خورش اسفناج هم می شناسند، اما در استان مازندران این خورش با نام اسپناساک شناخته می شود. این غذای خوشمزه معمولا با گوشن گوسفندی تهیه می شود، اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت گوسفندی استفاده کنید، می توانیم این خورش خوشمزه را با گوشت مرغ یا غاز هم درست کنید.

مواد لازم خورش اسپناساک

مواد لازم مقدار
گوشت گوسفندی 400 گرم
اسفناج 1 کیلوگرم
سبزی تازه(جعفری٬گشنیز٬تره٬نعناع) 300 گرم
پیاز 2 عدد
هویج 1 عدد
سیر 3 حبه
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازمزردچوبه 

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه گیجاواش یک خورشت اصیل گیلانی

خورش اسپناساک - تربچه

طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی

مرحله اول : 

ابتدا اسفناج ها را به همراه سبزی های دیگر  پاک کرده و در آب بخیسانید تا گل و لای آن از بین برود. سپس آن ها را آبکش کنید و بگذارید تا آب اضافی آن ها از بین برود. 

مرحله دوم: 

سبزی های که آب آن ها از بین رفته را خرد کنید. 

مرحله سوم: 

پوست پیاز و سیرها را گرفته سپس آن ها را بشورید و با کمک یک چاقو پیاز را نگینی خرد کرده و سیر را نیز رنده کنید. 

مرحله چهارم: 

در یک قابلمه مناسب پیاز را با کمک روغن تفت دهید و سیر را نیز به آن اضافه کنید. 

مرحله پنجم:

گوشت های خرد ده و تمیز را نیز به پیاز ها اضافه کنید و تفت دهید. 

مرحله ششم : 

ادویه ها را نیز که شامل  فلفل سیاه و زردچوبه می شود را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. شما می توانید از دنبه نیز برای این غذا استفاده کنید. 

مرحله هفتم : 

اسفناج خرد شده را به گوشت اضافه کنید و روی آن نمک بریزید سپس حرارت گاز را بالا ببرید و اسفناج را با گوشت تفت دهید. 

مرحله هشتم : 

سبزی های معطر را که خرد کرده اید به گوشت اضافه کنید و تفت دهید سپس مقدار مناسبی آب روی مواد بریزید و بگذارید تا بجوشد و در ادامه گوشت بپزد. 

مرحله نهم : 

پس از گذشت دو ساعت از طبخ گوشت یک عدد هویج را شسته سپس پوست آن را بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و به خورش اضافه کنید . شما می توانید هویج را از خورش حذف کنید. صبر کنید تا خورش به طور کامل جا بی افتد و حاضر شود . می توانید این خورش را هم با نان و هم برنج سرو کنید. 

خورش اسپناساک - گوشت

فوت و فن های دستور پخت 

  1. در خورش اسپناساک می توانید به دلخواه بجای آب نارنج از رب انار نیز استفاده کنید.
  2. می توانید از نخود نیز در تهیه در خورش اسپناساک استفاده کنید.
  3. در رسپی اصلی خورش اسپناساک از چوچاق و پونه کوهی استفاده می شود که در صورت در دسترس نبودن سبزی های جایگزین در مواد گفته شده است.
  4. بهتر است اسفناج را بعد از سبزی های معطر به گوشت اضافه کنید. چون اسفناج خیلی زود آب می اندازد و مانع سرخ شدن سبزی های معطر دیگر می شود.
  5. خورش اسپناساک را می توانید با نان یا برنج و به همراه ماست یا سالاد سرو کنید.

نکاتی درباره طرز تهیه خورش اسپناساک با مرغ و گوشت چرخ کرده

*اگر می خواهید در طرز تهیه خورش اسپناساک از گوشت قرمز استفاده کنید ولی وقت زیادی را هم صرف پخت گوشت نکنید، از گوشت چرخ کرده قلقلی شده استفاده کنید. استفاده از کوفته های قلقلی در غذاهای شمالی بسیار رایج و پر طرفدار است.

در این روش، حتما پیازها را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سپس گوشت را با زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط کنید و ورز دهید. استفاده از سیر هم آن را خوش طعم تر می کند. گوشت ها را به صورت قلقلی شده با کمی روغن سرخ کنید. سپس سبزیجات و اسفناج را اضافه کنید و تفت دهید. بقیه موارد را مانند بالا انجام دهید.

*در طرز تهیه خورش اسپناساک با مرغ، گوشت را حذف و با مرغ جایگزین کنید. در این روش نیز زمان کمتری برای پخت نیاز خواهید داشت. گوشت غاز هم یکی دیگر از گزینه هایی است که به جای گوشت قرمز می توانید استفاده کنید.

*اگر اسپناساک گیاهی می خواهید، در طرز تهیه خورش اسپناساک، تخم مرغ را با انواع گوشت جایگزین کنید. معمولا تخم مرغ را زمانی در خورش اسپناساک به کار می برند که گوشت را حذف می کنند.

خورش اسپناساک - نخود

خواص مفید 

خورش اسپناساک، سرشار از ویتامین های A, B, C, D و E  است. همچنین این غذا از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیوم، فیبر، زینک و … تشکیل شده است. از طرفی این غذا به خاطر این که حاوی مقدار زیادی پروتئین است، انرژی بدن را بالا می برد.

شمالی ها خورش اسپناساک را معمولا برای کودکانی که در سن رشد هستند درست می کنند چون باعث تقویت بدن می شود. علاوه بر این، ورزشکاران هم خوردن خورشت اسپناساک را در برنامه غذایی خود جا می دهند. خانم های باردار هم به این غذا به عنوان یک گزینه عالی برای تقویت بنیه خود نگاه می کنند.

در کنار این ها نباید از خاطر برد که فیبر موجود در خورش اسپناساک برای کسانی که مشکل یبوست و دفع دارند، مفید است و عمل هضم را بسیار آسان می کند. از طرفی کسانی که مشکل نرمی استخوان دارند، می توانند با خوردن این غذا، کمبود ویتامین D بدن خود را تا حدی جبران کنند. چون خورش اسپناساک، سبب تقویت و استحکام دندان ها و استخوان می شود. این ها تنها بخشی از خواص مفید خورش اسپناساک است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید