پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس شاید کاری غیر ممکن به نظر برسد اما شما میتوانید با استفاده از چند روش ساده این لکه ها را از بین ببرید.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با این روش ها آشنا می کنیم.

پاک کردن لکه وایتکس - وایتکس

از بین بردن لکه وایتکس روی لباس، تا حدی غیر ممکن به نظر می‌رسد. وایتکس ماده شیمیایی ضدعفونی کننده و معمولا پرکاربرد در منازل است. حتما تا به حال پیش آمده که حین کار با وایتکس، لباسی که به تن دارید آغشته به قطرات آن شود و روی لباس لکه ایجاد کند. این پدیده‌ای آزاردهنده و ناخوشایند است، چرا که روش از بین بردن لکه وایتکس روی لباس معمولا به راحتی امکان‌پذیر نیست.

ایجاد لکه بر اثر وایتکس به این علت است که در اثر تماس آن با پارچه، رنگ الیاف، اکسید و تجزیه می‌شود و از بین میرود. در واقع این لکه، حاصل از نبود رنگ است. پس نمی‌توان انتظار داشت با شیوه های معمول لکه بری لباس، بتوان آن را از بین برد.

راهکارهای پاک کردن لکه وایتکس

وایتکس از موادی است که اگر بر روی لباسی ریخته شود، ایجاد لک می‌کند و رنگ لباس را از بین می‌برد. از بین بردن لکه وایتکس روی لباس به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ به عبارتی کاملا نمی‌توان رنگ پارچه را به حالت اولیه برگرداند. با این حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها لکه را خنثی کنید و از سوراخ شدن پارچه جلوگیری نمایید. البته روش‌هایی هم وجود دارد که تا حدی رنگ پارچه را برمی‌گردانند. در اولین اقدام لباس را با آب سرد بشویید تا وایتکس به دیگر قسمت‌های لباس آسیب نرساند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین ترفندها برای پاک کردن لکه روغن از لباس

پاک کردن لکه وایتکس - لباس قرمز

از بین بردن لکه وایتکس روی لباس با استفاده از الکل

در این روش از بین بردن لکه وایتکس روی لباس، شما به ایزوپروپیل الکل و مقداری پنبه یا گوش پاک‌کن یا پد آرایشی نیاز دارید. پنبه یا گوش پاک‌کن را به مقداری الکل آغشته کنید. سپس آن را از نواحی بیرونی لکه به سمت داخل لکه بکشید. بعد از آن، اجازه دهید الکل خشک شود. مکانیسم این روش بسیار ساده است.

ایزوپروپیل الکل، حلال رنگ پارچه است، پس وقتی این ماده را به اطراف لکه می‌زنید، رنگ پارچه را تا حدی حل می‌کند و شما می‌توانید آن را به بخش هایی از لباس، که رنگ خود را از دست داده بمالید. به این صورت لکه وایتکس روی لباس شما ترمیم خواهد شد.

این روش برای لکه های کوچک که روی لباس های مشکی و تیره هستند به خوبی جواب می‌دهد. زیرا غلظت رنگ در این جور لباس ها بالاتر است. پس اگر لکه وایتکس روی لباستان بیش از حد بزرگ باشد، احتمالا از این راهکار، نتیجه مطلوب نخواهید گرفت.

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

  • کمی الکل ایزوپروپیل
  • یک یا دو توپ پنبه / یک یا دو پد جاذب

مراحلی که باید انجام دهید :

1. اولین مرحله آغشته کردن پنبه یا پد جاذب به الکل است.

2. سپس پنبه یا پد را روی لباس آسیب دیده بکشید.

3. به پاک کردن لکه و ناحیه اطراف آن ادامه دهید تا رنگ اصلی پیراهن برگردد.

پاک کردن لکه وایتکس - الکل

روشن کردن رنگ کل لباس به صورت یک‌دست

یک ایده ای که شاید بد نباشد این است که کل لباس را به صورت یک‌دست وایتکسی کنید! برای این کار یک تشت پر از آب فراهم کنید و مقدار قابل توجهی وایتکس درون آن بریزید و حل کنید. لباس را برای چند دقیقه در این محلول قرار دهید. مطمئن شوید که همه قسمت‌های لباس، به قدر کافی و یکسان با محلول در تماس است.

وقتی لباس به رنگ یک‌دست و مطلوبی رسید، آن را از تشت خارج کنید و به خوبی با آب سرد آبکشی کنید. اطمینان حاصل کنید که محلول وایتکس کاملا از روی لباس پاک شده باشند. همین‌طور در نظر داشته باشید که لباس را بیش از حد در وایتکس نگه ندارید. زیرا ممکن است باعث پوسیدگی بافت پارچه و سوراخ شدن آن شود.

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

  • سفید کننده کلرین
  • پاک کننده قابل اعتماد و غیر مخرب مانند ضد کلر – و یا سدیم که به عنوان سفید کننده شناخته می شود، یا 3 ٪ هیدروژن پراکسید
  • وان

مراحل:

1. اولین قدم که باید برداشته شود، پر کردن وان با آب است.

2. پیراهن را در وان خیس کنید.

3. سفید کننده کلر را در یک فنجان بریزید و یک چهارم از آن را پر کنید

4. حالا یک چهارم فنجان سفید کننده را داخل وان اضافه کنید.

5. آن را بشویید تا یک سایه روشن تر ایجاد شود

مراحلی که باید پس از سفید کردن پیراهن خود انجام دهید

1. بعد از آن که پیراهن را با سفید کننده شستید، وان آب را خالی کنید.

2. آب تازه به وان اضافه کنید.

3. به سرعت پیراهن را با آب بشویید.

4. مقدار سفید کننده خنثی ایی که باید اضافه کنید به این بستگی دارد که چه نوعی را استفاده می کنید اگر از سفید کنندهBleach Stop استفاده کنید، یک اونس ( 30 گرم ) در هر گالن آب گرم اضافه کنید. از طرف دیگر، اگر ازسفید کننده بدون کلر – استفاده می کنید، کمی کم تر از نصف قاشق چای خوری به یک گالن آب و یا یک قاشق چای خوری به 2.5 گالن آب اضافه کنید. یک چهارم فنجان را با 3 ٪ هیدروژن پراکسید در هر گالن آب اضافه کنید.

5. به یاد داشته باشید هرگز از هیچ نوع اسیدی مثل سرکه، برای خنثی کردن اثر سفید کنندگی استفاده نکنید. چون گاز اسیدی یا گاز کلر تولید خواهد کرد که حتی برای لباس هم مرگ آور خواهد بود.

6. لباس را تقریبا نیم ساعت قبل از خشک کردن خیس کنید.

پاک کردن لکه وایتکس - لباس طوسی

پاک کردن لکه وایتکس با جوش شیرین

اگر در حین کار با وایتکس متوجه لکه وایتکس روی لباس شدید، بهتر است برای پاک کردن آن به موقع عمل کنید. قسمت دارای لکه را با آب سرد شست‌وشو دهید تا اضافی محلول وایتکس از لباس و پارچه خارج شود. مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط نمایید. به نسبت بین این دو ماده دقت کنید تا مقدار جوش شیرین بیشتر باشد و ترکیب نهایی به یک خمیر تبدیل شود. خمیر به دست آمده را به آرامی بر روی لکه وایتکس به میزان مساوی پخش کنید. پس از گذشت مدت زمانی، خمیر را با یک مسواک یا براش خیلی آهسته بتراشید. از بین بردن لکه وایتکس با جوش شیرین، به خنثی کردن لکه وایتکس روی لباس کمک می‌کند.

پاک کردن لکه وایتکس - جوش شیرین

از بین بردن لکه وایتکس با استفاده از رنگ پارچه

می‌توانید رنگ پارچه نزدیک به رنگ لباس خود را از بازار خریداری کنید. این رنگ‌ها معمولا به صورت پودری موجود هستند. برای اجرای این روش، باید وان را پر از آب داغ کنید. سپس پودر رنگ را در آب بریزید و آن را به خوبی حل کنید. لباس را در وان قرار دهید و سی دقیقه صبر کنید تا لباس رنگ بگیرد.

حالا لباس را خارج کنید و بدون آبکشی اجازه دهید خشک شود تا رنگ فرصت تثبیت داشته باشد. بعد از خشک شدن، آن را با آب سرد و بدون شوینده بشویید. احتمالا خواهید دید که لکه های وایتکس از بین رفته اند.

بعد از رنگ کردن، تا چندین بار هنگام شستن، لباس ممکن است رنگ پس بدهد. پس دقت کنید که آن را در ماشین لباس شویی و یا به هر نحوی همراه با لباس های دیگر نشویید.

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

  • پاک کننده رنگ
  • رنگ دلخواه .

مراحل

1. آب داغ را به وان اضافه کنید

2. بسته به این که چقدر لباس می شوید، مقدار مناسب پاک کننده رنگ را اضافه کنید. به طور معمول، برای پاک کردن رنگ از لباسی کوچک ، می تواند تا دو بسته پاک کننده رنگی استفاده شود

3. لباس را ده تا سی دقیقه بسته به رنگ اصلی پوشاک خیس نگه دارید.

4. زمانی که رنگ را از بین رفت ، وان را دوباره با آب پرکنید و رنگ انتخابی خود را به آن اضافه کنید. دستورالعمل های ذکر شده در بسته رنگ را دنبال کنید.

پاک کردن لکه وایتکس - لباس مشکی

از بین بردن لکه وایتکس روی لباس روشن

برای از بین بردن لکه وایتکس روی لباس رنگ روشن، استفاده از الکل توصیه نمی‌شود. بهترین روشی که برای از بین بردن لکه وایتکس روی لباس سبز روشن، آبی، زرد و رنگ‌هایی از این قبیل می‌توان پیشنهاد کرد، رنگ کردن لباس با رنگ شبیه به رنگ پارچه است.

در این روش، اگر اندازه لکه وایتکس کوچک باشد، به راحتی با رنگ‌های قابل شست‌وشو مانند اکریلیک که برای نقاشی روی پارچه به کار می‌روند، می‌توانید روی لکه را بپوشانید. برای از بین بردن لکه‌های بزرگ‌تر، لباس را در اختیار یک رنگرز قرار دهید تا کل لباس را رنگ کند. برای رنگ کردن لباس به روش خانگی هم به پاک کننده رنگ نیاز دارید. شرح کامل این روش در قسمت پاک کردن لکه وایتکس با رنگ کردن لباس توضیح داده شده است.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه وایتکس روی لباس روشن، در خنثی کردن لکه مؤثر است. با این کار از پخش شدن لکه به دیگر قسمت‌ها جلوگیری شده و همچنین مانع از سوراخ شدن و پارگی پارچه می‌شود. این نکته بهتر است قبل از ترمیم لباس با روش‌های گفته شده، به کار گرفته شود.

البته روش دیگری هم وجود دارد؛ اینکه می‌توانید از وایتکس برای کل لباس استفاده کنید. با این راهکار، شما لباسی با رنگی روشن‌تر از قبل خواهید داشت. اگر بخواهید این روش را دنبال کنید، به پاک کننده کلرین نیاز خواهید داشت. ابتدا تشت یا وان را با آب پر کنید. لباس موردنظر را در داخل آب نگه دارید تا خیس شود. مقداری از سفید کننده کلرین را درون آب بریزید. این مقدار در حدود یک‌چهارم فنجان باید باشد. به همان میزان نیز سفید کننده به آب اضافه کنید. لباس را در این محتویات شست‌وشو دهید تا زمانی که متوجه یک سایه‌روشن بر روی لباس شوید.

پس از مراحل بالا، آب داخل تشت را خالی کرده و دوباره آن را با آب پر کنید. در این حالت لباس را بشویید و مقداری سفید کننده را روی آب اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا لباس خشک شود، البته تا حدود نیم ساعت مانده به خشک شدن کامل، دوباره آن را با آب بشویید.

پاک کردن لکه وایتکس - تی شرت

از بین بردن لکه وایتکس روی لباس تیره

اگر ظاهر لباس تیره شما با لکه‌های زرد و سفید وایتکس خراب شده است، باید به سرعت از پودر قهوه کمک بگیرید. این روش برای پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس و پارچه سرمه‌ ای، قهوه‌ ای و مشکی به کار می‌آید. برای از بین بردن لکه در ابتدا پودر قهوه را با مقداری آب جوش، ترکیب کنید. این مایع باید در حد یک فنجان یا کمی بیشتر باشد. توجه کنید که مایع قهوه باید تا حدی زیادتر از معمول غلیظ شود. مایع را به روی لکه بریزید و یک نصف روز صبر کنید. پس از گذشت ۱۰ ساعت یا حتی بیشتر، لکه‌ها به احتمال زیاد بسیار کمرنگ خواهند شد. از این روش فوری برای از بین بردن لکه وایتکس روی لباس تیره و همچنین پرده یا رومیزی تیره، استفاده کنید.

پاک کردن لکه وایتکس از روی جین و کتان

معمولا پارچه‌های جین و کتان دارای ضخامت‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند. اگر جین رنگ تیره‌ای داشته باشد، از الکل و قهوه می‌توان استفاده کرد. راهکار مناسب برای از بین بردن لکه وایتکس روی جین و کتان، رنگ کردن کل لباس است که این کار بهتر است توسط کارگاه رنگرزی انجام گیرد تا آسیبی به جین وارد نشود. راه دیگری که برای از بین بردن لکه وایتکس می‌توان در نظر گرفت، استفاده از انواع اپلیکه‌هایی است که در بازار به فروش می‌رسند. این روش هزینه کمتری نیز در بر دارد.

پاک کردن لکه وایتکس از روی انواع پارچه و لباس

از آنجا که هر پارچه، ضخامت، جنس و متریال استفاده شده خاصی را داراست نمی‌توان یک راه حل واحد را پیشنهاد داد. اما رنگ کردن پارچه در اکثر موارد می‌تواند کمک به سزایی به از بین بردن لکه وایتکس کند. برای این کار می‌توانید از انواع رنگ مخصوص پارچه استفاده کنید. البته پیشنهاد بهتر ما این است که با مراجعه به خشک شویی یا مراکز رنگرزی، از بین بردن لکه وایتکس را به آنها بسپارید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هرچه فاصله زمانی بین ایجاد لکه وایتکس به روی پارچه و اقدام برای پاک کردن آن کمتر باشد، نتیجه مثبت تر خواهد بود. استفاده از الکل و یا قهوه نیز برای از بین بردن لکه وایتکس روی پارچه کتان یا جین نیز کاربرد خواهد داشت. یکی دیگر از روش‌های کم هزینه برای پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس و پارچه، خرید پچ‌های حرارتی و چسباندن آن‌ها به روی لکه‌ها خواهد بود.

پاک کردن لکه وایتکس - لباس

نحوه از بین بردن  لکه وایتکس روی کفش

نحوه ار بین بردن لکه وایتکس روی کفش بستگی به رنگ لکه دارد. اگر لکه سفید باشد، به این معنی است که رنگ  پارچه از بین رفته است. در این صورت می توانید قسمت سفید شده را رنگ کنید و یا با استفاده از روش های خلاقانه، مواردی دکوراتیو را روی لکه بچسبانید. اگر لکه وایتکس به رنگ زرد باشد، این بدان معنی است که رنگ زرد موجود در سفید کننده روی کفش مانده است و باید برداشته شود.

 روش لکه گیری وایتکس از روی حوله چگونه است ؟

حوله ها برای جلوگیری از انتقال رنگ به  پوست افراد هنگام استفاده ازحوله، رنگ اضافی در الیاف خود ندارند، بنابراین برای برگرداندن رنگ به لکه وایتکس روی حوله، نمی توان از روش الکل استفاده کرد. بهترین روش، رنگ کردن مجدد لکه وایتکس روی حوله است. اما در این صورت باید حتما از رنگی استفاده شود که پس خیس شدن حوله  هنگام استفاده، به سطوح و پوست افراد منتقل نشود.

پاک کردن لکه وایتکس - گلدان آبی

 3 نوع وایتکس یا سفید کننده در مصارف خانگی 

  1. وایتکس یا سفید کننده کلرین یا سدیم هیپوکلریت 
  2. وایتکس یا سفید کننده اکسیژن یا سدیوم پرکاربونات
  3. وایتکس یا سفید کننده هیدروژن پروکسید

چگونه لکه لباس ها را با وایتکس بشوییم ؟

از سازگاری لباس ها با وایتکس مطمئن شوید 

 شستن هر لباسی با وایتکس سازگاری ندارد. بنابراین اگر لباس تان رنگی است، حتما لیبل خود لباس را برای دستور العمل مربوط  به سفید کننده بررسی کنید. هرگز وایتکس را مستقیم روی لباس ها نریزید. همیشه طبق دستورالعمل بسته بندی سفید کننده، آن را با آب رقیق کنید. 

شرایط را مهیا کنید، حرارت را بالا ببرید

وایتکس بیشترین اثر خود را  همراه با آب گرم دارد. زیرا اثر سفید کنندگی مایع را فعال می کند. اگر لباس شما قابل شستشو با آب گرم است، از آب داغ استفاده کنید تا مایع وایتکس بیشترین تاثیر را بگذارد. در غیر این صورت آن را با آب ولرم و یا سرد بشویید. برای از بین بردن چرک مردگی لباس، می توانید قبل از اضافه کردن وایتکس، لباس را مدتی در آب گرم خیس کنید. و چون در وایتکس کلر و بخار سمی وجود دارد، بهتر از تهویه مناسب یا هواکش یا محیط باز استفاده شود.

یک راه ساده برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

با استفاده از یک حوله کاغذی یا دستمال تمیز مرطوب، به‌آهستگی روی قسمت لک شده ضربه بزنید. توجه کنید که قسمت لک شده را نکشید. این کار لکه را بدتر می‌کند. سری به جعبه مدادرنگی‌هایتان بزنید و یک مداد رنگی همرنگ با فرش را پیدا کنید.

آرام آرام الیاف فرش در آن قسمت را رنگ کنید. با تعجب می‌بینید که فرش رنگ را جذب می‌کند. آنگاه به آهستگی و با استفاده از یک حوله مرطوب، رنگ را با فرش یکدست کنید.

پاک کردن لکه وایتکس - فرش

نکات پیرامون استفاده از وایتکس

همان‌طور که احتمالا متوجه شدید، انواع روش از بین بردن لکه وایتکس روی لباس، تا حد خوبی می‌توانند کمک کننده باشد ولی هیچ کدام راه حلی جامع و صد‌در‌صدی نیستند. چون در اثر برخورد وایتکس با الیاف پارچه، رنگ آن از بین می‌رود. فلذا بهتر است در هنگام استفاده از وایتکس نکاتی را رعایت نمایید تا از بروز لکه وایتکس روی لباس، پیشگیری کنید. توصیه های زیر در این باره کمک کننده خواهند بود:

  • هنگام کار با وایتکس، لباس های کهنه و قدیمی به تن کنید که در صورت لکه شدن اهمیتی برای شما نداشته باشد. طبعا کار با وایتکس، هنگام پوشیدن لباس مورد علاقه‌تان منطقی نیست.
  • دقت کنید که از محلول حاوی وایتکس به آرامی و با دقت استفاده کنید تا قطرات آن در محیط اطراف (مثلا روی فرش)، پخش نشوند.
  • هرگز وایتکس را مستقیما روی لباس ها نریزید. برای استفاده از وایتکس ابتدا آن را با آب رقیق کنید. تماس مستقیم، می‌تواند به بافت پارچه آسیب برساند و یا حتی آن را سوراخ کند.
  • برای کار با وایتکس، از دستکش پلاستیکی آشپزخانه استفاده کنید.
  • هرگز برای لباس‌های رنگی، از وایتکس استفاده نکنید. کاربرد وایتکس در شستشوی لباس ها، بیشتر برای لباس‌های سفید است. تا اگر احیانا به مرور تیره و کدر شدند، بتوانیم مجددا سفیدی و درخشانی را به آن‌ها برگردانیم.
  • لباس ها را برای طولانی مدت در محلول آب و وایتکس قرار ندهید.
  • در صورت استفاده از وایتکس برا ضدعفونی کردن سطوح، بقیه اعضای خانه را از این قضیه مطلع کنید تا مراقب لباس های خود باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید