شکلات برای روده و درمان برخی بیماری های روده ای تاثیرات به سزایی دارد که باور کردنی نیست.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با تاثیرات شکلات بر روده تان آشنا خواهیم کرد.

شکلات برای روده - شکلات سفید

احتمالا می‌دانید که هر کدام از مواد غذایی تاثیرات مختلفی روی بدن دارند. جدیدا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد یک نوع شکلات وجود دارد که بعد از اینکه وارد بدن می‌ شود، از لحاظ روحی شما را شاد می‌ کند، یعنی شکلات را استفاده می کنید؛ سپس حس بهتری دارید اما آیا علم هم این موضوع را به اثبات رسانده است ؟

آیا شکلات برای روده و گوارش مفید است ؟

بله. طبق مطالعات اخیر که در ژورنال بیوشیمی بین المللی به چاپ رسیده است، خوردن این شکلات باعث بهبود روحیه و سلامت روده می شود و برای بدن فواید بسیار زیادی دارد.

مطالعه ای کنترل شده به صورت رندم انجام شده است که در آن افراد بین 20 تا 30 سال مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که یک نوع شکلات تلخِ 85 درصد کاکائو می‌ تواند باعث بهبود روحیه و سلامت گوارش شود.

در این آزمایش و تحقیق، افراد را به دو گروه تقسیم بندی کردند و بر اساس محتوای کاکائویی که می خوردند، آزمایشات را برای آن ها انجام دادند. یک گروه شکلات تلخ 70 درصد خوردند و گروه دیگر شکلات 85 درصد مصرف کردند. این آزمایش به مدت سه هفته انجام شد و آن ها هر روز از این شکلات ها می خوردند.

در انتهای این آزمایش، نتایج منفی و مثبت را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه تغییرات روحی در شرکت کنندگان شدند؛ افرادی که شکلات 85 درصد استفاده کرده بودند، از لحاظ روحی شرایط منفی کم تری را نسبت به گروهی تجربه کردند که شکلات 70 درصدی مصرف کرده بودند.

محققان این مطالعه حتی یک قدم هم جلوتر رفتند و خواستند که تاثیرات این شکلات تلخ را بیشتر بررسی کنند؛ سپس به این نتیجه رسیدند که این شکلات روی روده و سیستم گوارش هم تاثیرات مثبت دارد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید شکلات تلخ و خواص آن برای سلامتی چیست ؟

شکلات برای روده - شکلات تخته ای

تاثیرات شکلات برای روده

شکلات تلخ برای سلامت روده شما مفید است

دوستداران شکلات در حال حاضر دلایل بیشتری برای لذت بردن از غذای مورد علاقه خود دارند. البته تا زمانی که شکلات از انواع شکلات تلخ باشد. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف مقدار کمی شکلات تلخ به اندازه یک مربع شکلات می‌تواند برای سلامت روده شما مفید باشد.

کاکائو یک پری بیوتیک طبیعی است

کاکائو، ماده اصلی محصولات شکلات تلخ، به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و می تواند تعادل میکروارگانیسم ها را در روده شما تغییر دهد. مطالعات نشان داده است شرکت‌کنندگانی که نوشیدنی‌های غنی از کاکائو مصرف می‌کنند، گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم بیشتری در روده خود در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

باکتری لاکتوباسیلوس به کاهش کلسترول کمک می کند، علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بهبود می بخشد، به حفظ پوشش روده شما کمک می کند و از استعمار باکتری های مضر در روده ها جلوگیری می کند.

بیفیدوباکتری ها نیز نقش مشابهی دارند. مانند لاکتوباسیلوس، به علائم IBS کمک می کند. همچنین به کنترل یبوست و کاهش علائم بیماری التهابی روده کمک می کند. علاوه بر این، به بهبود میکروبیوتا در روده ها کمک می کند، به خصوص با کاهش تعداد کلستریدیوم هیستولیتیکوم – سویه ای از باکتری های مرتبط با IBS.

شکلات برای روده - کاکائو

شکلات تلخ به شما کمک می کند احساس سیری کنید

خوردن شکلات تلخ یک مزیت اضافی دارد به شما کمک می کند احساس سیری کنید. هنگامی که باکتری های روده شما کاکائو را متابولیزه می کنند، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که اثر سیری دارد.

در واقع، فرهنگ‌های باستانی آزتک از کاکائو برای کمک به استقامت جنگجویان استفاده می‌کردند و ادعا می‌کردند که مصرف کاکائو می‌تواند به جنگجویان کمک کند تا برای مدت طولانی‌تری بدون غذا ادامه دهند.

شکلات تلخ، باکتری روده و التهاب

شکلات تلخ سرشار از فنل است. مشکل این است که فنل ها ترکیبات بسیار سنگینی هستند و نمی توانند آنطور که هست جذب شوند. خوشبختانه، باکتری‌های روده ما می‌توانند فنل‌ها را به ترکیبات کوچک‌تری تجزیه کنند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. این مزیت نه تنها برای سلامت روده شما مفید است، بلکه برای سلامت قلب شما نیز مفید است.

شکلات برای روده - شکلات گرد

شکلات تلخ با کیفیت

این فواید برای سلامتی به معنای پرخوری شکلات نیست. بهترین راه برای بهره مندی از فواید آن، گنجاندن مقادیر کمی شکلات تلخ با کیفیت بالا در رژیم غذایی خود است.

خوردن شکلات شیری شیرین و بی کیفیت کمکی نمی کند. شکلات شیری حاوی کاکائو کمتر و قند بیشتری است که می تواند برای سلامت روده شما مضر باشد.

باکتری های مضر قند را دوست دارند و اگر به جای شکلات تلخ سالم که باعث رشد باکتری های سالم روده می شود، آن را با شکلات شیری شیرین تغذیه کنید، به راحتی تکثیر می شوند.

پروبیوتیک های طبیعی بیشتر

یک رژیم غذایی که از رشد باکتری های سالم روده حمایت می کند، می تواند کمک زیادی به بهبود هضم و مبارزه با علائم مشکلات روده مانند IBS کند. این شامل خوردن غذاهایی است که پری بیوتیک و پروبیوتیک طبیعی هستند.

سیر خام یک پری بیوتیک عالی است که به تغذیه باکتری های سالم روده کمک می کند. غذاهای پرورشی و تخمیری مانند ماست و پنیر دستگاه گوارش شما را با باکتری های سالم روده غنی می کند.

کلم ترش یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث رشد باکتری لاکتوباسیلوس می شود. اسیدیته کلم ترش و سایر محصولات غذایی تخمیر شده به باکتری های سالم روده کمک می کند تا واقعاً در دستگاه گوارش شما رشد کنند.

بیایید خلاصه کنیم. چند لقمه شکلات تلخ در روز می تواند به باکتری های سالم روده کمک کند تا در دستگاه گوارش شما رشد کنند. این نه تنها به بهبود سلامت روده مانند کاهش علائم IBS، بیماری التهابی روده، یبوست و اسهال کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند احساس سیری کنید.

مصرف محصولات غنی از کاکائو به مبارزه با باکتری‌های مضر در روده شما کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که از نوع قندی که به رشد باکتری‌های مضر کمک می‌کند، خودداری کنید. بنابراین ادامه دهید و شکلات تلخ سالم، غنی و با کیفیت بالا بخورید – روده شما از شما برای آن تشکر خواهد کرد.

شکلات برای روده - شکلات

شکلات تلخ ۸۵٪ و بهبود خلق‌وخو

شکلات تلخ مدت‌هاست که به دلیل خواص ویژه خود در تغییر خلق‌وخوی شناخته‌شده است. با این حال، شواهد در مورد اثرات خلقی مصرف روزانه شکلات تلخ محدود است. در ادامه دکترنکست به مطالعه‌ای می‌پردازد که با هدف بررسی اثرات مصرف شکلات تلخ بر خلق‌و‌خوی در زندگی روزمره، با تاکید ویژه بر محور روده-مغز، انجام شده است. این مطالعه دو شکلات تلخ با درصدهای مختلف (شکلات تلخ ۸۵٪ و ۷۰٪) را مورد آزمایش قرار داد. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده، بزرگسالان سالم (۲۰ تا ۳۰ سال) ۳۰ گرم در روز شکلات کاکائویی ۸۵٪ یا شکلات کاکائویی ۷۰٪ را به مدت ۳ هفته مصرف کردند. همچنین یک گروه بدون مصرف شکلات به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. حالات خلقی با استفاده از برنامه تاثیر مثبت و منفی (PANAS) اندازه‌گیری شد.

تاثیر شکلات تلخ، خلق و میکروبیوتای روده

مصرف روزانه شکلات تلخ ۸۵٪، تاثیر منفی را به طور قابل توجهی کاهش داد. با این حال درمورد شکلات ۷۰٪ نتایج چنین نبود. برای ارزیابی ارتباط بین اثرات تاثیر شکلات تلخ بر خلق و میکروبیوتای روده، تجزیه و تحلیل توالی 16 rRNA مدفوع برای گروه‌ مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪ و گروه کنترل انجام شد. تنوع میکروبی روده در گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪ به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل بود.

شکلات برای روده - شکلات دو رنگ

پارامترهای آنتروپومتریک و رژیم غذایی شرکت‌کنندگان

پس از مداخله ۳ هفته‌ای، وزن، توده عضلانی اسکلتی، توده چربی بدن، BMI و درصد چربی بدن در هیچ‌کدام از گروه‌ها تغییر معنی‌داری نداشت. علاوه بر این، تفاوت معنی‌داری در دریافت انرژی و درشت مغذی‌ها در بین گروه‌ها پس از دوره مداخله ۳ هفته‌ای وجود نداشت.

برای تعیین اینکه آیا مصرف شکلات تلخ بر خلق‌وخوی زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد، قبل و بعد از دوره مداخله ۳ هفته‌ای، عاطفه (affect) مثبت و منفی را اندازه‌گیری کردیم. ما دریافتیم که مصرف شکلات تلخ تأثیر معنی‌داری بر affect مثبت ندارد. با این حال، affect منفی به طور قابل توجهی با مصرف شکلات تلخ تغییر کرد. گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪ کاهش معنی‌داری در affect منفی نشان داد. با این حال تغییر عاطفه منفی پس از مداخله در گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۷۰٪ نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌‌داری نداشت. در مجموع، این نتایج نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ با محتوای کاکائوی بالاتر، تأثیر مثبتی بر حالات عاطفی منفی دارد.

تاثیر مصرف شکلات تلخ بر تنوع میکروبی روده

برای ارزیابی اثر مصرف شکلات تلخ بر پروفایل میکروبیوتای روده در ارتباط با تغییرات در حالات خلقی، تجزیه و تحلیل توالی 16 rRNA DNA ژنومی از نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری شده، قبل و بعد از مداخله انجام شد. مصرف روزانه شکلات تلخ ۸۵٪ با تغییر قابل توجهی در عاطفه منفی باعث شد تا تغییر در میکروبیوتای روده که ممکن است با مصرف شکلات تلخ ۸۵٪ ایجاد شود، بررسی گردد.  این نتایج نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ ۸۵٪، تنوع میکروبی روده را افزایش می‌دهد.

شکلات برای روده - روده

اثرات مصرف شکلات تلخ بر ترکیب میکروبی روده

در مرحله بعد، برای بررسی بیشتر گونه‌های باکتریایی خاص که به طور قابل توجهی تحت تأثیر مصرف شکلات تلخ قرار گرفتند، ترکیب میکروبیوتای روده را بین گروه‌های CON و DC85 در سطوح مختلف طبقه‌بندی مقایسه کردیم. در سطح شاخه، تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها وجود نداشت. با این حال، نسبت دو فراوان‌ترین فیلا در میکروبیوم روده انسان، نسبت Firmicutes-to-Bacteroidetes (نسبت F/B)، در گروه DC85 در مقایسه با گروه CON اندکی کاهش یافت، اگرچه این تفاوت معنی‌دار نبود. (P=.421). در سطح گونه، فراوانی نسبی Blautia obeum و Faecalibacterium prausnitzii در گروه DC85 در مقایسه با گروه CON تفاوت معنی‌داری داشت (هر دو P=0.042). در مجموع، این نتایج اثرات مصرف شکلات تلخ را بر تغییرات ترکیبی در میکروبیوتای روده مشخص می‌کند.

ارتباط میان میکروبیوتای روده و وضعیت خلق‌و‌خوی میزبان

برای بررسی ارتباط بین میکروبیوتای روده و خلق میزبان، تحلیل همبستگی اسپیرمن بین تنوع باکتریایی و تغییرات قابل توجه گونه‌ها و امتیازات PANAS انجام شد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که اثر بر نوسانات خلق‌وخو در مصرف‌کنندگان شکلات تلخ ۸۵٪ ممکن است با تغییرات در تنوع و فراوانی باکتری‌های روده اتفاق بیفتد.

شکلات با تلخی بیشتر می‌تواند خلق را بهبود بخشد

مصرف روزانه شکلات تلخ به طور قابل توجهی عاطفه منفی را در گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪ کاهش داد. این احتمال وجود دارد که اثرات کاکائو بر عملکرد مغز بسته به دوز کاکائو مصرف شده متفاوت باشد. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده قبلی نشان داد که درمان با دوز بالای پلی‌فنل کاکائو (۵۰۰ میلی‌گرم پلی‌فنل) به‌طور قابل ‌توجهی خلق مثبت را افزایش می‌دهد. این در حالی است که خلق تحت درمان با دوز پایین (۲۵۰ میلی‌گرم پلی‌فنل) بی‌تأثیر باقی ماند.

در مطالعه حاضر، مطابق با یافته‌های قبلی، گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪، که در آن شرکت‌کنندگان تقریباً ۴۰۰میلی‌گرم پلی‌فنل در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه مصرف‌کننده شکلات ۷۰٪ که ۲۵۰ میلی‌گرم پلی‌فنل در روز دریافت ‌می‌کردند، تأثیرات قابل‌توجهی بر خلق خود نشان دادند. بنابراین، این مطالعه تأثیر مصرف شکلات تلخ را بر میکروبیوتای روده فقط در گروه مصرف‌کننده شکلات تلخ ۸۵٪ بررسی کرد.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که کاهش تنوع باکتری‌ها حساسیت به چندین بیماری از جمله بیماری التهابی روده، اختلال افسردگی اساسی و اختلال اضطراب را افزایش می‌دهد. یک میکروبیوم غنی از گونه‌های مفید در برابر تهاجم پاتوژن‌های خارجی مقاوم است. در نتیجه یک محیط روده‌ای منعطف را ایجاد می‌کند.

تنوع و ترکیب میکروبی روده نیز با بهزیستی عاطفی مرتبط است. به عنوان مثال، افزایش تنوع میکروبی روده با خلق مثبت بالاتر و سطح پایین‌تری از احساس تنهایی مرتبط است. مطابق با تحقیقات قبلی، یافته‌های فعلی نشان می‌دهد که افزایش تنوع میکروبی با مصرف شکلات تلخ به طور مثبت بر وضعیت عاطفی بزرگسالان سالم تأثیر می‌گذارد.

شکلات برای روده - شکلات طرحدار

تاثیر منفی شکلات های فرآوری شده روی روده و روان

سلامتِ گوارش و ذهن در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدند که خوردن شکلات هایی که حاوی نگهدارنده های شیمیایی و مواد فرآوری شده است، ممکن است به طرز منفی روی باکتری سالم سیستم گوارش اثر بگذارد و باعث ایجاد مشکلات روحی هم بشود اما در مطالعه دیگری این مسئله را مجددا مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که اگر این شکلات سالم باشد، می‌ تواند با افسردگی مبارزه کند و التهابات روده را از بین ببرد و حتی تاثیر مثبتی هم روی بدن داشته باشد.

شکلات برای روده - پودر کاکائو

حرف آخر

پس اگر می خواهید سیستم گوارش سالمی داشته باشید، می توانید رژیم غذایی خوبی را در پیش بگیرید و حداکثر فایده را به بدن تان برسانید. غذا های پری بیوتیک به عنوان فیبر رژیمی در دسترس قرار می گیرند و می توانند یک باکتری مفید برای سیستم گوارش باشند و آن را سالم نگه دارند.

غذا های پروبیوتیک هم باکتری های زنده و مخمر های سالمی هستند که برای سیستم گوارش فایده زیادی دارند و باعث بهبود وضعیت گوارشی می شوند. شکلات تلخ در واقع به عنوان یک ماده پری بیوتیک در سیستم گوارش عمل می‌ کند و فیبر بالایی دارد.

طبق مطالعات دپارتمان آمریکا، شکلات تلخ بین 70 تا 85 درصد به مقدار 101 گرم؛ چیزی حدود 11 گرم فیبر دارد. هر چه قدر که درصدِ کاکائو بیشتر و بالاتر باشد، میزانِ فیبر آن هم افزایش پیدا می‌ کند و به طبع، در کنارِ آن سلامت گوارش و روحی فرد نیز تضمین می گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید