تمیز کردن ایرفرایر همیشه کاری دشوار است و همه ما به دنبال راه حلی برای این موضوع هستیم.در این مطلب از پارس مگ ما روش هایی آسان را برای تمیز کردن ایرفرایر یا همان سرخکن بدون روغن به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن ایرفرایر - سرخکن

سرخ‌کن‌های بدون روغن به دلیل عدم نیاز به مصرف روغن و توانایی بالا در پخت انواع غذا‌های مختلف به یکی از لوازم اصلی و ثابت بسیاری از آشپزخانه‌ها تبدیل شده‌اند؛ به طوری‌که برخی از کاربران از این دستگاه به عنوان وسیله اصلی پخت‌وپز و یک جایگزین عالی برای اجاق‌های گازی متداول و دستگاه‌های ماکروویو استفاده می‌کنند.

با اینکه اظهارنظر در خصوص کارآیی و عملکرد سرخ‌کن‌های هوایی نیاز به نگاه تخصصی و عمیق‌تری دارد، اما طبق بررسی‌های انجام‌شده، این وسیله برقی تازه‌وارد، در زمینه پخت غذا به شکل کارآمدتری عمل می‌کند و از نظر هزینه‌های کلی، صرفه اقتصادی بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، اما تمیز نگه داشتن و نظافت این ابزار آشپزی، موضوع بسیار مهمی است که به شکل مستقیم بر روی عملکرد دستگاه و مهم‌تر از آن، طعم و کیفیت غذا‌ها اثر می‌گذارد.

نکته مهم اینجاست که پخت چندین دستور غذایی مختلف در این ابزار آشپزی جدید و قدرتمند، نیازمند پاکسازی کامل بخش‌های سرخ‌کن برای انجام پخت در نوبت‌های بعدی است، زیرا قطرات چربی، آب‌میوه و به طور کلی تکه‌های باقیمانده در بخش‌های مختلف سرخ‌کن می‌تواند بر روی طعم و بوی غذا‌ها تاثیر بگذارد و تمامی زحمات یک آشپز ماهر را از بین ببرد.

از طرف دیگر، باقی ماندن این ذرات در داخل محفظه هواپز، در استفاده‌های بعدی دچار سوختگی شده، سفت می‌شوند و جداسازی و تمیز کردن آن‌ها را به یک چالش جدی تبدیل می‌کند که در برخی از موارد باعث آسیب دیدن قطعات داخلی مانند سبد و کشوی دستگاه می‌شوند.

همچنبن در پراس مگ بخوانید : بهترین و آسان ترین راه ها برای تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن ایرفرایر - سرخ کن

فهرست محتوا نمایش

چگونه سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن یک کار ضروریست .باید شما به صورت منظم دستگاه خود را تمیز کنید در غیر این صورت تجمع چربی باعث می شود کارایی سرخ کن شما در طولانی مدت کم شود.لازم است که بعد از هربار استفاده دستگاه خود را تمیز کنید.

تمیز کردن سبد و مخزن دستگاه ایرفرایر

بعد از خاموش کردن دستگاه برای شستن مخزن ابتدا کمی صبر کنید تا حرارت آن از بین برود و بلافاصله آن را زیر شیر آب نگیرید. اگر میزان چربی کف دستگاه زیاد است و مقداری از مواد غذایی به آن چسبیده سبد را درون ظرف حاوی آب و مایع ظرفشویی قرار دهید . مقداری زمان بدهید سپس با یک ابر نرم ان را تمیز کنید. می توانید سبد سرخ کن را درون ماشین ظرفشویی نیز قرار دهید. بعد از هر بار شست و شو با یک دستمال کاملا ظرف را خشک کنید.

نکته : اگر میزان چربی بسیار زیاد بود می توانید از پودر صابون استفاده نمایید.برای کاهش کثیف شدن مخزن می توانید از کاغذهای روغنی ، سیلیکونی و یا قالب استفاده نمایید.

تمیز کردن المنت ها ایرفرایر

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن به صورت عمیق هر چند وقت یک باز جزو واجبات است. تجمع چربی بر روی المنت ها باعث کاهش کیفیت گرم شدن دستگاه می شود.ابتدا از خاموش بودن و خنک بودن سرخ کن خود اطمینان حاصل نمایید.  المنت ها را با مخلوط جوش شیرین و آب می توانید به راحتی تمیز کنید . این مخلوط را آماده کرده و با یک اسکاچ نرم آن را تمیز کنید. بهتر است که سرخ کن را برگردانید تا راحت تر این کار انجام شود. از یک دستمال میکروفیبر استفاده کنید. یادتان باشد با یک دستمال خشک به خوبی آن را خشک کنید و بلافاصله استفاده نکنید تا کاملا خشک شده باشد.

تمیز کردن محفظه داخلی ایرفرایر

برای تمیز کردن محفظه داخلی می توانید از اسپری چربی زدای یا همان مخلوط جوش شیرین و آب استفاده نمایید. محلول را اسپری کنید مقداری زمان بدهید حدودا 10 تا 15 دقیقه بستگی به میزان کثیفی دارد و سپس با یک دستمال نرم تمیز نمایید. حتما بعد از اتمام دستگاه را خشک کنید.

تمیز کردن ایرفرایر - سیب زمینی

مراحل شستشو و تمیز کردن سرخ کن و ایرفرایر

فرقی ندارد سرخ‌کن معمولی در خانه دارید یا یک تجاری و بسیار بزرگ؛ پنج مرحله آسان برای تمیزکردن آن وجود دارد. با انجام گام‌به‌گام مراحل زیر، دستگاه شما مثل روز اول برق می‌زند:

مرحله اول: وسایل لازم برای تمیزکردن سرخ‌کن یا ایرفرایر را جمع‌آوری کنید

فارغ از روش شستن سرخ کن، قبل از هر کاری بهتر است وسایل مورد نیاز را خود را فراهم کنید. برای این کار به مواد شوینده، ظرف برای خالی‌کردن روغن، اسفنج و اسکاچ، پارچه تمیز و دستمال حوله‌ای نیاز دارید.

مرحله دوم: دستگاه ایرفرایر را از برق بکشید تا خنک‌ شود

ابتدا باید سرخ‌کن را از برق بکشید. این کار برای ایمنی شماست و اجازه می‌دهد تا روغن در داخل آن خنک شود. بعد باید اجازه دهید تا سرخ‌کن مدتی در دمای محیط باقی بماند و سبد و بخش داخلی آن خنک شود.

مرحله سوم: روغن و باقی‌مانده غذا را از سرخ‌کن یا ایرفرایر خارج کنید

در این مرحله از تمیز کردن سرخ کن باید روغن داخل آن را که به‌اندازه کافی خنک شده است، خالی کنید. بعد سبد یا نگهدارنده داخلی آن را بردارید و دیواره‌های داخلی سرخ‌کن را با یک سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ به‌خوبی تمیز کنید. البته به جنس سرخ‌کن هم بستگی دارد؛ از همین رو اگر ممکن است آسیب ببیند، از این کار خودداری کنید.

تمیز کردن ایرفرایر - آشپزخانه

مرحله چهارم: مخزن سرخ‌کن یا ایرفرایر را با آب پر کنید

بعد، مخزن سرخ‌کن خود را تا خط تراز با آب‌ خنک و تمیز پر کنید. سپس یک محلول یا شوینده مناسب به آب اضافه کنید. شوینده انتخابی شما باید به‌قدری قوی باشد که بتواند به از بین بردن چربی یا روغنی که سوخته است کمک کند و اثرگذار باشد.

مرحله پنجم: سرخ‌کن را روشن کنید

نحوه تمیز کردن سرخ کن از این‌جا به بعد آسان است. حالا باید سرخ‌کن را دوباره روشن کنید تا آب به جوش بیاید. اجازه دهید آب و مواد شوینده حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای دستگاه‌هایی که به‌شدت کثیف هستند، زمان ایده‌آلی است.

مرحله ششم: خنک ‌کنید، آب را دور بریزید و کاملا بشویید

پس از طی‌شدن مدت‌زمان مناسب، سرخ‌کن را دوباره خاموش کنید و اجازه دهید آب کاملا خنک شود. محلول تمیزکننده را به‌آرامی تخلیه و از یک برس برای تمیزکردن کناره‌ها و سبد سرخ‌کن استفاده کنید. بعد آن را با آب داغ بشویید تا بقایای چربی و مواد شیمیایی پاک‌کننده از بین برود. قبل از استفاده مجدد حتما اجازه دهید لگن، سبدها و ظروف سرخ‌کن خشک شوند.

تمیز کردن ایرفرایر - میگو

نحوه از بین بردن بوی بد روغن و تمیز کردن ایرفرایر

اگر بعد از اجرای روشی که برای تمیز کردن سرخ کن گفته شد، هنوز دستگاه شما بوی روغن‌ ترش می‌دهد، با استفاده از دو روش می‌توانید این بو را از بین ببرید تا به مواد غذایی در حین پخت انتقال پیدا نکند.

روش یک: استفاده از بوراکس

روش شستن سرخ ‌کن با بوراکس برای از بین بردن بوی بد آن بسیار ساده است. برای این کار شما باید در گام اول مواد زیر را تهیه کنید:

  • بوراکس
  • آب
  • پد تمیزکردن
  • پارچه
  • کاسه کوچک
  • دستمال توالت

مراحل انجام کار:

  1. با استفاده از بوراکس و آب، خمیری درست کنید.
  2. خمیر را حسابی به داخل سرخ‌کن و روی سبد آن بمالید.
  3. تا پنج دقیقه صبر کنید؛ اما اجازه ندهید خمیر خشک شود.
  4. با پد تمیز‌کننده آن را پاک کنید و بعد با آب فراوان بشویید.
  5. با دستمال‌کاغذی یا پارچه نرم خشک کنید.

اگر بو ماندگار بود، می‌توانید این مراحل را تکرار کنید یا پودر بوراکس خشک را داخل سرخ‌کن بریزید. آن را ببندید و اجازه دهید ۲۴ تا ۴۸ ساعت بماند تا بوها را جذب کند (می‌توانید به‌جای آن از جوش‌ شیرین هم استفاده کنید).

روش دو: استفاده از سرکه یا جوش ‌شیرین

نحوه تمیز کردن سرخ کن و از بین بردن بوی بد آن با سرکه یا جوش ‌شیرین به این شکل است که باید سرخ‌کن را با میزان برابری از سرکه سفید و آب پر کنید. همچنین می‌توانید آن را با خمیر تهیه‌شده از جوش‌ شیرین و آب بشویید.

اگر همچنان بوی ناخوشایند دستگاه باقی مانده است، فیلتر، دریچه‌ها و سایر نواحی را بررسی کنید. اگر نقطه کثیفی پیدا کردید، از یک برس کوچک و سرکه سفید برای تمیزکردن آن‌ها استفاده کنید. از تمیز کردن سرخ کن با بوراکس یا خمیر جوش ‌شیرین در مناطقی که دسترسی به آن سخت است خودداری کنید.

تمیز کردن ایرفرایر - سیب زمینی

نحوه از بین بردن لکه های چربی و تمیز کردن ایرفرایر

لکه‌های چربیِ قسمت بیرونی سرخ‌کن را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مختلف تمیز کرد. راحت‌ترین راه این است که هر بار بعد از خالی‌کردن سرخ‌کن، اجازه دهید خنک شود و بیرون را با یک پارچه تمیز کنید. اگر از بین بردن لکه‌های چربی باقی‌مانده دشوار است، با چند قطره مایع ظرف‌شویی و آب گرم، محلولی درست کنید. هرگز از پاک‌کننده‌های قوی یا اسکاچ زبر استفاده نکنید تا نمای بیرونی و رنگ آن خراب نشود.

آیا میتوان از سرکه یا جوش شیرین برای تمیز کردن ایرفرایر استفاده کرد ؟

سرکه یک چربی‌زدای عالی‌ست. به دلیل توانایی خنثی‌کردن چربی، ماده‌ای عالی برای از بین بردن لکه‌های سرسخت و تمیز کردن سرخ کن است. همچنین با توجه به این‌که سرکه دارای pH متعادلی‌ست، روش شستن سرخ کردن با آن کاملاً بی‌خطر است.

در مورد جوش ‌شیرین هم باید گفت که خاصیت قلیایی دارد. از آن‌جایی‌که چربی و ذرات غذا در سرخ‌کن معمولاً اسیدی هستند، جوش‌ شیرین اسیدها را خنثی و چربی را تجزیه می‌کند. این نکته به شما امکان می‌دهد که چربی دستگاه سرخ‌کن خود را بدون زحمت پاک کنید؛ بنابراین در از بین بردن غذاهای خشک‌شده و چسبیده به سرخ‌کن به‌خوبی عمل می‌کند.

نحوه استفاده از سرکه و جوش ‌شیرین برای تمیز کردن ایرفرایر

از آن‌جایی‌که سرکه یک ماده اسیدی‌ست، نحوه تمیز کردن سرخ کن با آن نیازمند دقت و احتیاط کافی‌ست. می‌توان آن را به نسبت دو فنجان آب با یک فنجان سرکه رقیق کرد. این روش فقط در صورتی کار می‌کند که چربی هنوز سفت نشده باشد؛ در غیر این صورت روش شستن سرخ کن متفاوت خواهد شد و باید آب و جوش ‌شیرین را با هم ترکیب کنید تا خمیری درست شود. اگر خمیر را روی قسمت کثیف بمالید، چربی باید پس از چند دقیقه از بین برود.

تمیز کردن ایرفرایر - سبد

روش تمیز کردن هواپز یا سرخ‌کن بدون روغن

سرخ‌کن بدون روغن احتمالاً یکی از لوازم آشپزخانه مورد علاقه شماست و برای پخت سریع و بدون روغن غذاها بسیار مفید خواهد بود. این دستگاه‌ باید پس از هر بار استفاده تمیز شود. حتی اگر هم غذا را بدون روغن یا با مقدار کمی روغن در آن پخته باشید، تکه‌های غذا و چربی می‌توانند جمع شوند و بوی ناخوشایندی ایجاد کنند؛ یا حتی باعث دودکردن دستگاه شوند.

نحوه تمیز کردن سرخ کن بدون روغن آسان است. آن‌چه نیاز دارید مایع ظرف‌شویی، مسواک نرم، پارچه نرم یا دستمال ‌کاغذی است. مراحل انجام کار به این شکل است:

  1. سرخ‌کن خود را خاموش کنید، از برق بکشید و اجازه دهید کاملا خنک شود.
  2. بخش کشویی آن را بیرون بکشید و سبد یا سینی را بردارید. اگر قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی هستند، ترجیحا در قفسه بالایی ماشین آن‌ها را بشویید. در غیر این صورت می‌توانید با دست و به کمک آب گرم و مایع ظرف‌شویی این کار را انجام دهید.
  3. بعد به سراغ خود سرخ‌کن بروید و آن را وارونه قرار دهید. قسمت داخلی و بیرونی آن را با یک پارچه مرطوب یا دستمال ‌کاغذی پاک کنید.
  4. پس از تمیزشدن، سبد را داخل آن قرار دهید.

روش تمیز کردن المنت سرخ‌کن بدون روغن

اگر سرخ‌کن شما در حین پخت‌وپز بوی بدی می‌دهد یا شروع به دودکردن می‌کند، احتمالا روی المنت یا نزدیک آن، باقی‌مانده‌های غذا و چربی وجود دارد. روش شستن سرخ کن بدون روغن و تمیزکردن چربی‌های روی المنت به شکل زیر است:

  1. نحوه تمیزکردن آن خیلی راحت است و فقط به ½ فنجان جوش ‌شیرین، چند قاشق غذاخوری آب، دستمال پارچه‌ای یا دستمال ‌کاغذی نرم نیاز دارید.
  2. بعد سبد داخل آن را بردارید و با دست یا ماشین ظرف‌شویی بشویید.
  3. از یک برس تمیز و نرم برای تمیزکردن غذای سوخته روی المنت حرارتی استفاده کنید.
  4. بعد از برس‌کشیدن، با یک پارچه تمیز مرطوب یا دستمال‌ کاغذی پاک کنید.
  5. سپس سرخ‌کن هوا را وارونه کنید تا تمیزکردن المنت آن آسان شود.
  6. از خمیر جوش‌ شیرین و آب و یک پارچه مرطوب نرم استفاده کنید و به‌آرامی چربی‌ها را از بین ببرید.
  7. پارچه را با آب بشویید، آن را فشار دهید و باقی‌مانده چربی روی المنت را پاک کنید.

تمیز کردن ایرفرایر - هواپز

نکاتی برای تمیز کردن ایرفرایر

وقتی نوبت به تمیز کردن لوازم آشپزخانه می‌رسد، چیز زیادی خسته‌کننده‌تر از چربی چسبنده داخل سرخ‌کن نیست. در اینجا چند روش تمیز کردن سرخ کن بدون روغن آورده شده است که باید به خاطر بسپارید:

  • از مواد ساینده از جمله محصولات خاص و اسکرابر استفاده نکنید. مواد ساینده می توانند به سرخ کن آسیب برسانند.
  • مهم است که به یاد داشته باشید که بیشتر سرخ کن های بدون روغن قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند، حتی اگر دفترچه راهنما چنین گفته باشد. دمای بالا در ماشین ظرفشویی می تواند به داخل سرخ کن آسیب برساند.
  • اجازه دهید سرخ کن بدون روغن خود را قبل از تمیز کردن خنک کنید تا از سوختن خود جلوگیری کنید. هنگامی که دستگاه خنک شد، می توانید قسمت بیرونی آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  • سرخ کن بسیار کثیف می تواند منجر به آتش سوزی آشپزخانه شود. اگر سرخ کن بدون روغن شما به شدت کثیف است، بهتر است آن را بیرون تمیز کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  • نگهداری صحیح باعث می شود سرخ کن بدون روغن شما دوام بیشتری داشته باشد! با پیروی از این روش‌های تمیز کردن ساده، می‌توانید سرخ‌کن خود را برای سال‌های آینده در حالت جدید و با دوام نگه دارید.

هر چند وقت یکبار باید سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم ؟

مهم است که سرخ کن بدون روغن  خود را به طور منظم تمیز کنید تا به درستی کار کند و از چسبیدن یا سوختن غذا جلوگیری شود. بعد از هر بار استفاده باید سبد و کشو را تمیز کنید و هر ماه یکبار تمیزکاری عمیق انجام دهید. لوازم جانبی مانند آسترهای پوستی، آسترهای سیلیکونی و سبدهای سیلیکونی می توانند به کاهش میزان تمیز کردن مورد نیاز در بین تمیز کردن کامل کمک کنند.

تمیز کردن ایرفرایر - سبد

چگونه یک سرخ کن بدون روغن را کاملا تمیز کنیم ؟

تمیز کردن کامل سرخ کن بدون روغن باید حداقل یک بار در ماه یا بعد از پختن چیزهای چرب انجام شود. با پیروی از این مراحل ساده، می توانید اطمینان حاصل کنید که سرخ کن تمیز و در شرایط کار خوب باقی می ماند.

ابتدا سبد و کشوی سرخ کن بدون روغن را بردارید و آنها را با آب داغ و صابون ظرفشویی پر کنید. بگذارید چند دقیقه بماند، سپس از یک اسفنج غیر ساینده استفاده کنید تا به آرامی چربی های چسبنده را پاک کنید.

سپس داخل سرخ کن را با اسپری چربی زدایی اسپری کنید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا هرگونه کثیفی پاک شود. قبل از استفاده مجدد خوب بشویید و خشک کنید.

آیا می توانم از سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن استفاده کنم ؟

اگر می‌پرسید چگونه سرخ‌کن بدون روغن را تمیز کنید، وسوسه نشوید که از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. سرکه و جوش شیرین را نباید برای تمیز کردن مخلوط کرد، زیرا باعث واکنش شیمیایی می شود که می تواند به پوشش فلز آسیب برساند. می توانید از جوش شیرین و آب استفاده کنید!

با مخلوط کردن جوش شیرین و آب به نسبت 3 به 1 یک خمیر درست کنید. اجازه دهید 30 دقیقه در سرخ کن بماند، با مسواک بشویید و سپس آبکشی کنید. می توانید از این مخلوط به عنوان جایگزینی برای اسپری استفاده کنید.

با تمیز کردن و نگهداری، سرخ کن بدون روغن شما به کار خود ادامه می دهد. برای راهنمایی بیشتر در مورد نحوه تمیز نگه داشتن هوا و عملکرد صحیح آن، راهنمای تعمیر و نگهداری سرخ کن بدون روغن را بررسی کنید.

چگونه المنت گرمایشی و داخل سرخ کن بدون روغن را تمیز کنیم ؟

اگر سرخ کن بدون روغن شما مانند گذشته کارآمد نیست، ممکن است زمان تمیز کردن المنت گرمایشی فرا رسیده باشد. به این صورت است که:

  1. ابتدا مطمئن شوید که سرخ کن بدون روغن کاملا خنک است.
  2. اسپری یا مخلوط جوش شیرین را بردارید و فقط قسمت پایین سرخ کن را اسپری کنید، سپس با مسواک یا اسفنج غیر ساینده تمیز کنید. مراقب باشید که پاک کننده را روی کویل ها قرار ندهید.
  3. سرخ کن را وارونه کنید و از یک پارچه میکروفیبر مرطوب و غیر ساینده استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن اطراف کویل گرمایش و بالای سرخ کن را تمیز کنید. فقط باید از آب استفاده کنید و مطمئن شوید که به آرامی اطراف المنت حرارتی سرخ کن بدون روغن را تمیز می کنید وگرنه می توانید سیم پیچ را بشکنید و دستگاه را خراب کنید.

این روش برای سرخ کن بدون روغن که خیلی کثیف نیست عالی عمل می کند. اگر سرخ کن شما واقعا کثیف است، ممکن است لازم باشد این فرآیند را چند بار تکرار کنید.

تمیز کردن ایرفرایر - مرغ

چگونه می توان چربی پخته شده را از سرخ کن بدون روغن را تمیز کرد ؟

چند روش مختلف برای تمیز کردن روغن پخته شده روی روغن از سرخ کن وجود دارد. می توانید از ترکیبی از صابون ظرفشویی، آب داغ، اسپری و مسواک استفاده کنید. یا می توانید مخلوط جوش شیرین و آب درست کنید و به جای اسپری از آن استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید