روش نگهداری نان تازه بسیار مهم است.زیرا شما میتوانید با کمک این روش ها از بیات شدن نان جلوگیری کرده و همیشه به صورت تازه استفاده کنید.در این مطلب از پارس مگ با این روش ها آشنا خواهید شد.

روش نگهداری نان - نان جو

نانی که از تنور بیرون می آید استریل است و بافت نرم و عطر و طعم دلچسبی دارد، ولی بلافاصله بعد از خروج از تنور و سرد شدن، به اسپور کپک های موجود در محیط آلوده می شود و اگر در نگهداری آن دقت نشود، به سرعت کپک خواهد زد. برای جلوگیری از کپک زدن و حفظ نان از بیاتی زودرس، باید در خنک کردن و نگهداری آن دقت کرد.

در منزل و یا شرایطی که بخواهیم مقدار زیادی نان را برای مدت بیشتر از یک روز تا چند ماه نگهداری کنیم باید از روش خشک کردن و یا از روش انجماد استفاده کنیم. هر یک از این روش ها بستگی به نوع نان و شرایط نگهداری دارد. مثلاً برای نگهداری نان بربری نمی شود آن را خشک کرد ولی با انجماد می توان کیفیت و تازگی آن را برای مدت چند ماه حفظ کرد.

درجه حرارت یخچال فقط از کپک زدن نان به مدت چند روز جلوگیری می کند ولی در بیاتی آن اثر منفی دارد.

فهرست محتوا نمایش

نان بیات چیست ؟

بی‌توجهی به اصول نگهداری نان، مغزش را سفت می‌کند، به طوری که کمتر کسی حاضر می‌شود به آن لب بزند و به اصطلاح به آن نان «بیات» می‌گویند. عده‌ای تصور می‌کنند گذاشتن نان در یخچال، جلوی بیات شدن آن را می‌گیرد اما این باور غلط است زیرا این کار روند بیات‌شدن را سریع‌تر می‌کند.

بیات شدن، تغییرات ناخواسته و نامطلوبی است که بین زمان تولید و مصرف نان اتفاق می‌افتد و این تغییرات در دو قسمت پوسته و بافت داخلی نان ایجاد می‌شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین ترفند های نگهداری برنج در خانه بدون ایجاد شپشک

روش نگهداری نان - نان

جلوگیری از بیات شدن نان

تنها راه پیشگیری از بیات‌شدن نان، نگه‌داشتن آن در فریزر در دمای منفی ۱۰ تا منفی ۴ درجه سانتیگراد است. شاید خود شما هم به‌طور تجربی متوجه تفاوت‌های بین این دو شرایط نگهداری شده‌ باشید؛ هنگامی که نان را در فریزر می‌گذاریم، رطوبت یا آب موجود در بافت آن منجمد می‌شود و دیگر آبی در بافت نان نمی‌ماند که میان مولکول‌های پروتئین و نشاسته منتقل و کریستاله شود، به این ترتیب می‌توان نان را به مدت ۳-۲ ماه در فریزر نگه داشت. با بیرون آوردن نان از فریزر، آب منجمد شده بافت آن دوباره به حالت مایع برمی‌گردد و حالت تازه به خود می‌گیرد.

گذاشتن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث ایجاد تغییر حالت ظاهری، بیات شدگی زودرس، سرعت دادن در کپک زدگی، تشدید ضایعات و احتمال ایجاد بیماری گوارشی می گردد. حتی دادن نان کپک زده به گاوها مضر و سرطان زا است و همچنین باعث آلوده شدن شیر آنها می شود.

در ایجاد ضایعات نان، مردم ۲۰ درصد، نانوایان ۳۰ درصد و آرد مصرفی ۵۰ درصد تأثیر گذارند.

اگر طی فرآیندهای آماده‌سازی خمیر و پخت، دما و فعالیت آنزیمی تنظیم و کنترل شده باشد، از بیات شدن نان جلوگیری می‌شود.

روش نگهداری نان - نان تست

بهترین روش های نگهداری از نان

نگهداری نان در یخچال و جلوگیری از کپک زدن نان

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اگر نان را در یخچال نگهداری کنند مانع از بیات شدن آن می‌شوند در ‌صورتی‌که رطوبت موجود در فضای یخچال تاثیر منفی روی بافت نان می‌گذارد. در واقع نگهداری نان در یخچال عامل اصلی بیات شدن و کپک زدن آن بعد از گذشت یک الی دو روز است. از این رو توصیه می‌کنیم برای تازه نگه‌داشتن بافت نان و همینطور حفظ ارزش غذایی، آن را در یخچال نگه ندارید.

نگهداری نان در فریزر

منجمد کردن از بهترین روش‌ها برای نگهداری انواع نان و تازه نگه داشتن آنهاست. اگر بیش از حد مصرفتان نان خریداری کرده‌اید و یا اینکه وقت خرید روزانه نان را ندارید؛ بعد از سرد شدن نان آنها را برش دهید و در کیسه‌های بدون منفذ بسته‌بندی کنید. برای هر وعده نان را از بیست الی یک ربع قبل از فریزر خارج کرده و در صورت تمایل آن را داخل فر یا مایکروویو به مدت سه الی چهار دقیقه قرار دهید.

روش نگهداری نان باگت

نان باگت یا نان ساندویچ جزو نان‌هایی است که به سرعت بیات می‌شود. برای تازه نگه داشتن آن می‌توانید آن را در فویل‌های آلومینیومی بپیچید و در دمای اتاق نگهدارید. با استفاده از این روش نان تا دو الی سه روز تازه می‌ماند.

در روش منجمد کردن نان باگت می‌تونید آن را تا یک ماه هم تازه نگه دارید، نان باگت را در کیسه‌های پلاستیکی که هیچ هوایی در آن وجود ندارد بسته‌بندی کرده و فریز کنید.

روش نگهداری نان سنگک در فریزر

با توجه به حجیم بودن بافت نان سنگک، قبل از قرار دادن آن در فریزر نان را برش زده و سپس در نایلون قرار داده یا در فویل آلومینیومی بپیچید. نان سنگک را به مدت دو الی سه ماه می‌توان در فریزر نگهداری کرد. برای یخ زدایی از نان سنگک، بعد از اینکه نان را از فریزر خارج کردید باید در فر از پیش گرم شده قرار دهید.

روش نگهداری نان - سنگک

روش نگهداری نان لواش در فریزر

مدت ماندگاری نان لواش در فریزر از یک هفته تا شش ماه است. برای یخ زدایی از نان لواش نیاز به حرارت ندارید تنها کافیست آن را از فریزر خارج کرده و در دمای اتاق قرار دهید تا نرم و لطیف شود.

نگهداری نان در جانونی

همانطور که گفتیم نگهداری نان در بیرون از یخچال، فقط تا دو روز امکان پذیر است. البته به شرط آن ‌که در محیطی مناسب نگهداری شود. در واقع باید نان را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. چرا که در صورت مرطوب و گرم بودن محیط به راحتی کپک می‌زند.

بهتر است در محیط بیرون نان را در داخل نایلون یا فویل قرار دهید و بعد در جانونی بگذارید. در جانونی خود را نبندید، تا جریان هوا وجود داشته باشد. (توجه کنید که نگهداری نان در داخل یک کیسه پلاستیکی یا بسته بندی شده باعث می‌شود نان کهنه نشود، ولی به دلیل رطوبت و هوایی که در داخل پلاستیک ممکن است وجود داشته باشد، بافت آن آسیب ببیند.)

بهتر است مقدار نان در محیط بیرون از یخچال، به میزان مصرف روزانه شما باشد و مابقی نان‌ها را در داخل فریزر بگذارید. برای جلوگیری از بیات شدن نان، بهترین روش نگهداری نان قرار دادن در فریزر است.

روش نگهداری نان بربری در فریزر

نان بربری نیز مانند نان سنگک جزو نان‌های حجیم بشمار می‌رود. اگر مایلید که نان بربری مانند روز اول طعم خوب و دلپذیری داشته باشد کافیست آن را بعد از خارج کردن از فریزر، داخل مایکروویو یا فر از پیش گرم شده قرار دهید. خواهید دید همان بافت نرم و لطیف روز اول را پیدا خواهد کرد.

روش نگهداری نان - بربری

مجموعه نکات نگهداری نان در یخچال و فریزر

همانطور که برای نگهداری برنج خیس خورده مجموعه نکاتی وجود دارد، برای نگهداری کوتاه‌مدت و بلندمدت نان در یخچال و فریزر نیز ترفندهایی وجود دارد که در بخش زیر، به مهم‌ترین آنها پرداخته‌ایم. با استفاده از این نکات شما می‌توانید در عین حال که از کپک زدن نان جلوگیری می‌کنید، از خوردن نان موردعلاقه خود نیز لذت ببرید. 

در روز اول بگذارید نانی که تازه پخته‌شده، بدون پوشش بماند

اگر نان را خودتان پخته‌اید و داغ است، پیش از آنکه نان را ذخیره کنید بهتر است آن را روی دستمالی پارچه‌ای که روی پیشخوان یا میز نهاری‌خوری از قبل پهن کرده‌اید قرار دهید. در ادامه به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • در این مدت نیازی نیست که روی نان را با چیزی مانند دستمال پارچه‌ای یا روزنامه بپوشانید.
  • به اندازه 3 تا 4 ساعت به نان اجازه دهید تا مدتی نفس بکشد و به نوعی از حرارت اضافی بیفتد.
  • اطمینان حاصل کنید که نان در دمای اتاق که در حدود 68 درجه فارنهایت یا 20 درجه سانتیگراد است نگهداری می‌شود.

همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر نان شما حتی ظرف مدت کوتاهی هم کهنه شود، لزومی ندارد به هدر برود. در واقع شما می‌توانید از نانی که به مرز کهنگی و بیات شدن رسیده است برای تهیه پودر سوخاری یا کروتون استفاده کنید. با این تکنیک نه تنها از دور ریختن نان جلوگیری کرده‌اید، بلکه می‌توانید برای غذاهای دیگر پودر سوخاری داشته باشید.

نان‌های خریداری‌شده از نانوایی یا فروشگاه را در فویل پلاستیکی یا آلومینیومی بپیچید

استفاده از فویل پلاستیکی یا فویل آلومینیومی باعث می‌شود تا رطوبت طبیعی نان به دام افتاده و در ادامه از پروسه خشک شدن آن به‌طور موثری جلوگیری ‌شود. بنابراین:

  • اگر نان خریداری شده از فروشگاه در بسته‌بندی کاغذی قرار داشت، آن را دور بیاندازید و برای نگهداری بهتر، نان را در سلفون یا فویل آلومینیومی بپیچید.
  • نان برش‌خورده، ورقه‌شده و فرآوری شده مانند نان باگت و نان تست را که معمولا توسط شرکت درون پلاستیک پیچیده می‌شوند، در همان بسته‌بندی پلاستیکی اصلی خود نگهداری کنید. چراکه این بسته‌بندی به نان کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.
  • اگر نان‌ها را در بسته‌بندی کاغذی خود نگه دارید با اینکه حالت تردی آنها حفظ می‌شود، اما ممکن است باعث شود که سریعتر بیات شوند.

روش نگهداری نان - سبد

نان روزانه را در فویل بپیچید و آن را در جعبه نان نگه دارید

هر دو روش استفاده از فویل و جعبه نان از بیات شدن نان جلوگیری می‌کنند. بنابراین:

  • برای اطمینان از حفظ تازگی، آن را پس از پیچیدن در فویل برای مدت یک شب در جعبه نان قرار دهید. چراکه جعبه نان میزان تهویه کاملی را فراهم می‌کند که باعث می‌شوتد نان رطوبت طبیعی و همچنین بافت ترد خود را حفظ کند.
  • در این مورد فقط مطمئن شوید که جعبه نان را زیاد پر نکنید. پر کردن بیش از حد آن باعث افزایش سطح رطوبت می‌شود که این وضعیت ممکن است باعث خیس شدن نان شود.
  • دقت داشته باشید که اگر نان را در کیسه کاغذی بپیچید، دیگر نباید آن را در جعبه نان نگهداری کنید. زیرا این وضعیت می‌تواند منجر به رطوبت بیش از حد شود که به بافت نان آسیب می‌رساند. بنابراین به جای این کار، نان را در فویل آلومینیومی بپیچید.

از گذاشتن نان در یخچال برای مدت طولانی خودداری کنید

با اینکه معمولا ما به نگهداری نان در یخچال عادت داریم، اما مطالعات علمی نشان می‌دهند که این کار، رطوبت لازم را از بین می‌برد. به عبارتی این روش باعث بیات شدن نان، 3 برابر سریعتر از قرار دادن آن در دمای اتاق می‌شود. در واقع این وضعیت با توجه به فرآیندی ویژه باعث می‌شود تا مولکول‌های نشاسته متبلور و کریستالی شده و نان زودتر سفت شود. در هر صورت:

  • نگهداری نان لواش در یخچال به سادگی صورت پذیرفته و می‌توانید آن را پس از تا کردن و یا دونیم کردن درون کیسه پلاستیکی قرار دهید تا به مدت 2 الی 3 روز سالم و تازه بماند.
  • برای نگهداری نان تست در یخچال بهترین کار این است که آنها را با بسته‌بندی شرکتی خودشان درون یخچال قرار دهید. در ادامه، پس از استفاده درب پلاستیک را خوب ببندید و یا از سلفون استفاده کرده و هوای اضافی را حتما خارج کنید.
  • به منظور نگهداری نان باگت در یخچال دقت داشته باشید که حتی اگر نان باگت درون کیسه پلاستیکی قرار داشته باشد، باز هم خیلی زود بافت میانی‌اش خشک شده و مزه‌اش تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است آن را هرچه زودتر میل کرده و یا با سلفون خوب بپوشانید.
روش نگهداری نان - باگت
11141188

برای اطمینان از ماندگاری نان، آن را فریز کنید

این روش آنقدر خوب است که هم برای نان‌های خانگی جواب می‌دهد و هم نان‌های نانوایی و فروشگاهی. البته اینکه ماندگاری نان در فریزر چند روز است، کاملا به نوع نان بستگی دارد. برای مثال نگهداری نان تست در یخچال فریزر کوتاه بوده، چراکه مزه نان خیلی زود دچار تغییر می‌شود. از طرف دیگر، نگهداری و ماندگاری نان لواش به خوبی صورت گرفته و می‌تواند تا ماه‌ها طول بکشد.

همچنین بدانید که پروسه یخ زدن نان، از تبلور مجدد نشاسته و در نتیجه بیات شدن نان جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر به قدری نان در منزل دارید که حتی اگر دو سه روز آن را میل کنید باز هم مقداری اضافه باقی می‌ماند، بهترین راه برای نگهداری نان در یخچال نبوده و بایستی آن را در فریزر منجمد کنید. از اینرو:

  • هر نوع نان خانگی و حاضری که دارید را در کیسه‌ فریزر یا کیسه پلاستیکی زیپ‌دار و یا فویل قرار داده و سپس درون فریزر بگذارید.
  • بدانید که در مدت نگهداری طولانی‌مدت نان در فریزر، ممکن است رنگ آن تغییر کند. در برخی موارد معمولا علت سفید شدن نان در فریزر می‌تواند یخ‌زدگی و یا کپک‌زدگی حاصل از زیاد ماندن نان در فریزر باشد. بنابراین مراقب این مورد باشید.
  • برخلاف ماندگاری خوب نان لواش در فریزر، نان سنگک خیلی نمی‌تواند در فریزر دوام بیاورد. در واقع شاید بتوان از مضرات نگهداری نان سنگک در فریزر این مورد را بیان داشت که نان به شدت سفت شده و حتی تلخ‌مزه می‌شود.
  • برای جلوگیری از تبدیل شدن هر بسته نان به یک مکعب اسرارآمیز، آنها را برچسب زده و تاریخ‌گذاری کنید.
  • اگر نان برش خورده نیست، بهتر است قبل از اینکه آن را فریز کنید به چند قسمت تقسیمش کنید. به این ترتیب در آینده شما مجبور نخواهید بود نان را در حالی‌که یخ‌زده است به سختی برش بزنید.

نان منجمد شده را در دمای اتاق فرصت دهید تا ذوب شود

اگر نان را منجمد کرده‌اید، بایستی به آن اجازه دهید تا به آرامی در دمای اتاق ذوب شود. بنابراین:

  • بسته‌بندی پلاستیکیش را باز کرده و سپس فرصت دهید تا به آرامی با محیط هم‌دما شود.
  • البته در صورت تمایل می‌توانید نان را چند دقیقه (حداکثر 5 دقیقه) در فر یا توستر برشته کنید. توجه داشته باشید که این نان فقط برای یک بار گرم کردن مناسب است و پس از آن به‌نظر می‌رسد که نان بیات را دوباره گرم می‌کنید.
  • می‌توانید نان را در فر با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) به مدت 10 دقیقه ترد کنید.

روش نگهداری نان - فریزر

وقتی‌که به پیک‌نیک می‌روید، نان‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی جداگانه نگهداری کنید

تکه‌های نان موردنظر را که از یک نوع هستند در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار نگهداری کنید. سپس هر کیسه را خوب ببندید و با کمی فشار دادن مطمئن شوید که هوا داخل پلاستیک باقی نمانده است. سپس همه کیسه‌ها را در یک کیسه پلاستیکی دیگر (ترجیحا کیسه‌ای که نان در ابتدا در آن بسته‌بندی شده است) نگهداری کنید. دقت داشته باشید که استفاده از کیسه‌های مجزا و بدون هوا به نان کمک می‌کنند تا تر و تازه بماند و در عین حال، از آن در برابر رطوبت و باکتری‌های اضافی نیز محافظت می‌کند. در ادامه:

  • از جعبه نان برای قرار دادن تکه‌های نان استفاده کنید. این ظروف نگهداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نان شما را خنک کرده و عاری از رطوبت اضافی نگه می‌دارند.
  • یادتان باشد زمانی که در پارک و یا پیک‌نیک هستید، حتما نان را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید. چراکه گرما (و رطوبتی که همراه با خود می‌آورد) می‌تواند بستری برای رشد باکتری‌ها باشد.

برای مدت طولانی به جای نگهداری نان در یخچال از فریز استفاده کنید

همانطور که می‌دانید انجماد نان، بهترین راه جهت حفظ سلامت آن برای طولانی‌ترین زمان ممکن است. بنابراین در مورد نگه‌داری نان در فریزر نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • نان را در کیسه فریزر به‌صورت تکه‌شده قرار داده و سپس درب پلاستیک را محکم ببندید.
  • می‌توانید در انجماد برش‌های نان، کاغذ مومی را بین برش‌ها یا تکه‌ها قرار دهید. چراکه با این کاغذها بیرون آوردن هر برش نان آسان‌تر خواهد بود. بنابراین این شیوه به‌خصوص برای نگهداری نان لواش در یخچال فریزر مناسب خواهد بود.
  • فراموش نکنید که هنگام یخ‌زدایی نان منجمدشده، درب کیسه فریزر را باز کنید. چراکه این کار از جمع شدن آب در حین یخ‌زدایی درون کیسه جلوگیری می‌کند.
  • اگر فرصت کافی برای یخ‌زدایی نان‌های فریزشده ندارید جای نگرانی نیست، چراکه می‌توانید آنها را مستقیما از فریزر درآورده و با فر گرم کنید.
  • اگر قرار نیست روش نگهداری نان در یخچال را پیش بگیرید، استفاده از کاغذ را بر پلاستیک ترجیح دهید. زیرا کیسه پلاستیکی رشد کپک‌ نان را تشویق کرده و باعث می‌شود نان خیلی سریع‌تر بیات شود.
  • جعبه‌های نان را دست کم نگیرید، چراکه آنها یک راه عالی برای نگهداری نان هستند. به عبارتی این ظرف‌ها سوراخ‌های کوچکی در خود دارند که با گردش ملایم هوا نمی‌گذارند نان کپک بزند.

روش نگهداری نان - لواش

اینکه دقیقا کجا نان را ذخیره می‌کنید بسیار مهم است

مکانی که نان را در آن نگهداری می کنید می تواند به اندازه نحوه نگهداری آن مهم باشد. از اینرو:

  • نگه داشتن نان در یخچال باعث خشک شدن نان‌های نازک مانند نان لواش و نان‌های بسته‌بندی‌شده مانند نان تست و باگت می‌شود.
  • گرما و رطوبت بیش از حدی که ماشین ظرف‌شویی از خود خارج می‌کند مناسب نان نیست. بنابراین سعی کنید نان را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
  • کپک در مکان‌های گرم رشد می‌کند، بنابراین به دنبال مناطق خنک برای نگهداری نان باشید. بدترین مکان برای نگهداری نان، بالای یخچال است. آنجا به قدری گرم است که باعث می‌شود هر رطوبتی که در ظرف یا کیسه نان محبوس می‌شود به کپک زدن آن کمک بیشتری کند.
  • اگر به دنبال روشی سازگار با محیط‌زیست برای نگهداری نان در یخچال یا فریزر هستید، از کیسه‌های نان چندبارمصرف استفاده کنید. بسیاری از این کیسه‌ها قابل‌شستشو بوده و در فریزر نیز عالی عمل می‌کنند. همچنین این کیسه‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای کیسه‌های پلاستیکی و کاغذی باشند که ممکن است پاره شوند.

بهترین زمان برای مصرف انواع نان

زمانی‌که نان تازه پخت شده، بهترین زمان برای مصرف آن است زیرا نانی که از کوره خارج می‌شود هنوز هیچ‌گونه آلودگی به خود جذب نکرده و از طرفی ارزش غذایی‌ آن در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

روش صحیح باز کردن یخ نان

در صورتی که نان را درون فریزر نگهداری کرده‌اید بهتر است تا در هنگام استفاده، به بهترین شکل یخ آن را باز کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن حفظ شود. بهترین روش برای باز کردن یخ نان قرار دادن آن در دمای محیط است. یخ نان بعد از چند دقیقه که در دمای محیط قرار بگیرد باز می‌شود و برای مصرف کردن مناسب است.

در صورتی که عجله دارید می‌توانید از فر یا تستر برای گرم کردن نام استفاده کنید. در این روش بهتر است ۱۰ دقیقه نان را درون فر یا توستر قرار دهید تا یخ آن باز شود.

استفاده از مایکروویو برای باز کردن یخ نان‌های ساندویچی و فانتزی مناسب نیست و منجر به خیس شدن آن و پایین آمدن کیفیت نان می‌شود. اما نان‌های معمولی مانند تافتون را می‌توانید به مدت چند ثانیه درون مایکروویو قرار دهید.

روش نگهداری نان - نان فانتزی

دلایل بیات شدن وکپک زدن نان

سرد نکردن نان بعد از خرید و قرار گرفتن در محیط مرطوب باعث رشد کپک در نان می‌شود.

از دیگر دلایل کپک زدن نان قرار دادن آن در کیسه‌های پلاستیکی بدون گذاشتن در فریزر است.

گذاشتن نان در یخچال عامل اصلی بیات شدن و کپک زذدن نان بعد از گذشت یک الی دو روز است.

روش‌ های کاهش ضایعات نان

خرید نان به اندازه مصرف افراد خانواده، بسته بندی نان در اندازه مناسب و نگهداری در فریزر از جمله روش‌های مناسب برای کاهش ضایعات نان است.

نان را با توجه به نیازتان به چند تکه تقسیم کرده و در بسته‌های بدون منفذ داخل فریزر قرار دهید. برای هر وعده غذایی متناسب با نیازتان نان از فریزر درآورده و گرم کنید.

نکاتی مهم هنگام خرید و نگهداری نان

  • یک سفره پارچه ای هنگام خرید نان حتماً با خود ببرید.
  • نان سرد شده را در سفره یا پلاستیک قرار دهید .
  • اگر می خواهید نان شما دور ریز نداشته باشد و کهنه و بیات نشود به مقداری که نیاز دارید نان تهیه نمایید.
  • در صورتی که نان های داغ را روی هم قرار دهید ، کپک زده و بیات و خیلی زود فاسد می شود.
  • نان ها را قبل از اینکه کامل سرد شود دسته نکنید.
  • برای نگه داری طولانی مدت نان ابتدا بگذارید نان ها کاملا سرد شوند سپس در کیسه تمیز قرار دهید و داخل فریزر بگذارید.
  • نان سبوس دار مصرف نمایید زیرا مصرف این نان سبب کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و گوارشی خواهد شد.

روش نگهداری نان - نان گرد

توصیه هایی در مورد انتخاب و خرید نان

نانی بخریم که سالم باشد. خصوصیات نان سالم عبارت است از:

  • از رنگ و بوی خوبی برخوردار بوده و اشتهاآور باشد.
  • به راحتی تکه شود و در هنگام تکه کردن کش نیاید.
  • در هنگام جویدن باعث خستگی دهان نشود.
  • پس از خوردن برای دستگاه گوارش مشکلی ایجاد نکند، یعنی باعث ترش کردن، نفخ معده و… نشود.
  • نان خوب مستلزم داشتن آرد با کیفیت، پخت صحیح و نگهداری درست میباشد. همانطور که بعضی از برنج ها پخت خوبی ندارند، آرد کم کیفیت نیز پخت خوبی نخواهد داشت.
  • کیفیت نان در مدت زمان نگهداری آن مؤثر است، هر چه نان با کیفیت مطلوب تر تهیه شود، مدت زمان ماندگاری نان بیشتر می شود.
  • لطفا نان را به اندازه مصرف خود خریداری نمایید زیرا خرید نان مازاد بر نیاز روزانه، بزرگترین علل افزایش ضایعات نان است.
  • از خوردن نان سبوس دار در وعده های غذایی خود غافل نشوید.
  • نان‌های سبوس‌دار مثل نان سنگک، بهترین نوع نان و نان‌های سفید، کم خاصیت‌تر از انواع دیگر نان هستند.
  • مصرف نان سبوس دار در هر وعده ی غذایی ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گوارشی را کاهش می دهد.
  • استفاده از نان سبوس دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می گردد.
  • نان های تیره (حاوی سبوس بیشتر) ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان های سفید و روشن دارند.
  • هر چه میزان سبوس در آرد بیشتر باشد، ارزش غذایی آن نیز افزایش یافته و هرچه سبوس آرد کمتر، ارزش غذایی آن نیز کمتر و کیفیت نان نیز پایین تر خواهد بود.
  • آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث تولید نان های سفت و بدهضم خواهد شد.
  • نان فاقد جوش‌ شیرین باشد، چرا که استفاده از جوش‌شیرین سبب بدبو، بدطعم، بدرنگ شدن و ایجاد ضایعات در نان می‌شود.
  • پس از خرید، اجازه دهیم نان خنک شود و بخار آن تخلیه گردد.
  • نان را تا حد امکان در سفره پارچه‌ای حمل نماییم.
  • نان های دارای روغن یا چربی ماندگاری بیشتری دارند . نان های حاوی روغن زیتون ، تخم مرغ و کره یا موارد مشابه، ماندگاری بیشتری دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید