شستن پرده در خانه تکانی یکی از دغدغه های این روزهای خانم های خانه دار برای خانه تکانی عید است. در این مطلب از پارس مگ روش ساده شستشوی پرده ها توضیح داده شده که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

شستن پرده در خانه تکانی - جوراب

روش‌های زیادی برای شستن پرده وجود دارد. از شتسشوی پرده با دست گرفته تا شستن با ماشین لباسشویی یا خشک‌شویی‌ها. اما برای اینکه پرده منزل شما به بهترین شکل تمیز شود، نیاز است که با توجه به نوع پرده و جنس آن، شیوه‌های مناسب و بهترین راه آن را شناسایی و بعد برای شستشو دست به کار شوید.

آموزش شستن پرده در خانه تکانی

هنگامی که پرده های خانه تان را برای خانه تکانی بهاره بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می توانید به راحتی گیره ها را در محل های قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد.

پیش از خارج کردن گیره ها از پرده، محل قرار گیری گیره ها را روی نوار پرده با لاک علامت گذاری کنید

پیش از شستشو به پشت پرده خوب نگاه کنید و در صورت پوسیدگی و رنگ پریدگی در اثر آفتاب یا نخ کش شدن بهتر است پرده جدید خریداری کنید شست و شوی دوباره این پرده ها تنها آنها را نخ نما تر از سابق می کنند.

پیش از شستشو به پشت پرده خوب نگاه کنید و آن ها را بررسی کنید

حلقه‌های زنگ زده میل پرده ها را می توانید داخل آب مخلوط با سرکه بجوشانید تا تمیز و براق شوند، در قسمت داخلی میله پرده‌ها صابون بمالید تا گیره‌ها در هنگام نصب به راحتی داخل آن حرکت کنند. مطلب چوب پرده و یراق آلات برای داشتن یک پرده تمام عیار! به شما در انتخاب چوب پرده ی مناسب کمک می کند.

حلقه‌های زنگ زده میل پرده ها را می توانید داخل آب مخلوط با سرکه بجوشانید تا تمیز و براق شوند

همچنین در پارس مگ بخوانید : شستن پرده زبرا به جند روش ساده

شستن پرده در خانه تکانی - پرده زبرا

پیش از شستشو برای گردگیری پرده ها و زدودن گرد و خاک از جاروبرقی ها استفاده کنید، در هر یک از جاروبرقی های خانگی، سری مخصوصی برای این منظور قرار داده شده است. با نصب آن بر روی میله جاروبرقی هر چند وقت یکبار پرده های خانه تان را گردگیری کنید. می توانید برای تمیز ماندن پرده ها هر چند وقت یکبار روی پرده‌ها جاروبرقی بکشید یا با دستگاه بخارشوی روی آن را بخار دهید. برای جلوگیری از مکش پرده به داخل جاروبرقی درجه را کم کنید، بهتر است بین پرده و جاروبرقی از یک صفحه پلاستیکی مشبک استفاده کنید.

پیش از شستشو برای گردگیری پرده ها و زدودن گرد و خاک از جاروبرقی ها استفاده کنید

شما می توانید پرده‌های بدون آستر را در خانه بشویید اما پیشنهاد می شود شستشوی پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید. پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می شود و دیگر نیازی به اتوکشی به مدت طولانی نخواهد بود. برخی همیشه گله می کنند که پرده های حریر آن ها پس از شستن با ماشین لباس شویی همیشه چروک می شود یک راه حل اساسی و ساده برای این منظور استفاده از پودر صابون به جای پودر لباس شویی است. امتحان کنید حتما کار شما را راحت خواهد کرد.

پرده‌های بدون آستر را در خانه بشویید اما پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده های خانه تان تهیه کرده اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان ۱ قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. این کار برای پارچه هایی که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نیز سبب تثبیت رنگ های موجود می شود.

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده هایتان خریدید قبل از دوخت آن را در محلول آب و نمک قرار بدهید

شستن پرده در خانه تکانی - پرده کثیف

برای پرده های توری که در اتاق خواب ها و یا نشیمن آویزان می شوند و خیلی زود کثیف می شوند گاهی بعد از شستشو چرک مرده و تیره می مانند. برای جلوگیری از این موارد چند راهکار ساده پیشنهاد می کنیم تا پرده ها را تمیزتر بشویید:

♠ برای شستن پرده توری آن را چند بار با آب سرد بشویید تا مقدار زیادی از خاک و دوده آن خارج شود.
♠ برای اینکه گرد و غبار کاملا از پرده های توری خارج شوند در آب شستشوی پرده ها مقدار کمی نمک اضافه نمایید.
♠ پرده را با پودر لباسشویی شسته و آبکشی نمایید.
♠ برای شستشوی پرده های تور از سفید کننده ها استفاده نکنید، چرا که باعث کدر شدن آنها خواهد شد. بهترین راه اضافه کردن جوش شیرین به اندازه پودر مصرفی است.

برای شستن پرده توری آن را چند بار با آب سرد بشویید تا مقدار زیادی از خاک و دوده آن خارج شود

به جای شستن پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی، پرده ها را حداقل ۲ ساعت داخل آب مخلوط با مایع شوینده خیس دهید سپس آبکشی کنید تا پرده ها آسیب نبینند. برای سریع تر خشک شدن پرده می توانید از دور خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده کنید و برای خوشبو شدن و جلوگیری از الکتریسیته ساکن هم  از نرم‌کننده لباس استفاده کنید.

برای خوشبو شدن و جلوگیری از الکتریسیته ساکن پرده ها از نرم‌کننده لباس استفاده کنید

چگونگی شستن پرده در خانه تکانی

با نزدیک شدن به فصل بهار، زمان خانه تکانی و نظافت اساسی منزل فرا می رسد. شستن پرده ها یکی از اصلی ترین اقداماتی است که در لیست کارهای خانه قرار دارد و انجام آن به طور چشمگیری بر نظم و زیبایی ظاهری خانه تاثیرگذار است. اغلب خانم ها برای شستن پرده های خود از خشکشویی ها کمک می گیرند؛ اما این کار نیازمند صرف هزینه نسبتا زیادی است. در این پست قصد داریم روش هایی برای شستن پرده در خانه ارائه دهیم.

شستن پرده در خانه تکانی - میل پرده

۵ مرحله شستن پرده در ماشین لباسشویی

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شویم، افراد بیشتری به دنبال راهکارهای ساده برای شستن بالش، کالای خواب، شستن فرش و تمیز کردن مبلمان در منزل هستند. شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که تصور می کنید شستن پرده در خانه کار بسیار سخت و دشواری است. در این بخش نحوه انجام این کار را در ۵ مرحله خلاصه نموده ایم تا ساده تر شود.

  1. پرده را از میله جدا کنید.

اولین قدم برای شستن پرده، جدا کردن آن از چوب پرده می باشد. پرده ها بسیار لطیف تر و به تبع آن آسیب پذیرتر از سایر منسوجات پارچه ای هستند؛ به همین علت دقت در انجام این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. همچنین توجه داشته باشید که حتما تمام گیره ها و قلاب ها را از پرده جدا کرده باشید تا در حین شست و شو به بافت آن آسیبی وارد نکند.

  1. پرده را در آب سرد یا ولرم قرار دهید.

پیش از اضافه کردن هر گونه ماده شوینده و آغاز فرایند شست و شو، بهتر است ابتدا با استفاده از یک جارو برقی گرد و غبار نشسته روی پرده را تمیز نموده و سپس چند دقیقه آن را در یک تشت آب قرار دهید. این کار باعث می شود تا غبار نشسته روی پرده به طور کامل از آن جدا شده و به صورت عمیق تری تمیز شود. در صورتی که لکه ای روی پرده منزل شما وجود داشته باشد، باید در همین مرحله و پیش از آغاز مراحل اصلی شست و شو از بین برود. لکه بر اکسیژنه سپید بدون ایجاد کوچکترین آسیب در بافت پارچه، تمام لکه های روی آن را از بین می برد.

شستن پرده در خانه تکانی - صابون

  1. پرده ها را با آب سرد و دور آرام بشویید.

بهترین دمای آب برای شستن پرده، آب سرد می باشد؛ مگر این که در برچسب متصل به آن خلاف این نکته نوشته و دستورالعمل خاصی ارائه شده باشد. در غیر این صورت، مقدار معینی از پودر لباسشویی سپید در محفظه شوینده ماشین لباسشویی خود ریخته و دستگاه را با دور آرام روشن کنید. توجه داشته باشید که حداقل نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی باید خالی بماند تا پرده ها به طور کامل تمیز شوند.

  1. پرده ها را خشک کنید.

فراموش نکنید که خشک کردن پرده ها باعث افزایش طول عمر مفید آن ها شده و از پوسیده شدن بافت آن ها جلوگیری می نماید. در صورتی که در کارت پرده منزل شما به نکته خاصی در این باره اشاره نشده باشد، توصیه می شود حتما پس از شست و شو آن ها را با حرارت کم در خشک کن قرار دهید. این کار قطرات اضافی آب را از پرده جدا می کند. پس از خشک کردن پرده ها، آن ها را تکان داده و آویزان کنید تا کاملا خشک شده و ظاهری صاف و مرتب داشته باشند.

  1. از اتو کردن پرده ها غافل نشوید.

این که پرده منزل شما به اتو کردن نیاز دارد یا نه، به طور کامل به جنس آن بستگی دارد. جنس برخی از پارچه ها به گونه ای است که نیازی به اتوکشی نداشته و در صورتی که بلافاصله پس از شست و شو آویزان شوند، ظاهری صاف و مرتب به خود می گیرند. این در حالی است که برخی از پرده ها این گونه نیستند و حتما باید پیش از خشک شدن کامل، آن ها را یک دور با حرارت متوسط اتو نموده و سپس نصب کنید. در غیر این صورت ظاهری چروک و مچاله شده به خود می گیرند. در این مرحله نیز درست همانند موارد قبلی پیش از هر اقدامی باید به نکات درج شده در کارت پرده منزل خود توجه نمایید.

شستن پرده در خانه تکانی - مرد

شستن پرده توری در خانه تکانی

پرده های حریر و توری با رنگ روشن، نور بیشتری را از خود عبور داده و در نتیجه فضا را بزرگتر از آن چه که هست نشان می دهند. همین نکته موجب افزایش محبوبیت آن ها میان خانم ها شده است؛ به گونه ای که اغلب افراد ترجیح می دهند از این نوع پرده ها در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده نمایند. در کنار جذابیت ظاهری بالای این پرده ها، نکاتی وجود دارد که برای شست و شوی آن ها باید به آن ها توجه شود تا از طول عمر و زیبایی آن ها کاسته نشود. در غیر این صورت، به مرور زمان پرده منزل شما درخشش و زیبایی خود را از دست داده و رنگ آن کدر و به اصطلاح چرک مرده خواهد شد.

شستن پرده توری با دست

برای شستن پرده های توری با دست ابتدا باید تمامی اجزای جانبی همانند گیره ها، قلاب ها و … را از پرده جدا نموده و روی یک صندلی یا میز پهن کنید. یک سطل آب گرم آماده کرده و به میزان کافی از پودر دستی برف به آن اضافه کنید. حال پرده را داخل این محلول قرار دهید و صبر کنید تا به تمامی بخش های آن برسد. پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، پرده را از سطل آب خارج کرده و چند دقیقه زیر شیر آب نگه دارید تا کف از آن جدا شود.

توجه داشته باشید کشیدن بیش از حد پارچه روی هم یا وارد کردن فشار می تواند به بافت پارچه آسیب بزند. در پایان حوله را بین دو حوله قرار داده و به آرامی فشار دهید تا رطوبت اضافی از آن خارج شود. سپس آن را در هوای آزاد و زیر نور آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود.

شستن پرده های توری در لباسشویی

پس از شستن پرده توری با دست می توانید یک دور هم آن را با ماشین لباسشویی بشویید تا از تمیزی کامل آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که شوینده مورد استفاده شما نباید قدرت بسیار بالایی داشته باشد و شوینده های ملایم بهترین انتخاب برای انجام این کار هستند. پس از تکمیل فرایند شستشوی پرده توری با ماشین لباسشویی می توانید طبق روش گفته شده در بخش قبل، با استفاده از حوله رطوبت اضافی آن را بگیرید.

شستن پرده در خانه تکانی - لباسشویی

پشستن پرده حریر در خانه تکانی

پرده های حریر و شفاف را به طور منظم بشویید، حتی اگر هنوز آثار کثیفی و آلودگی روی آن ها دیده نمی شود. چرا که این پرده ها تنها زمانی وجود آلودگی ها را نشان می دهند که به طور کامل به بافت آن ها نفوذ کرده و موجب کدر شدن پارچه شده باشد.

برای شستن این پرده های شکننده، بهتر است از ماشین های لباسشویی با ظرفیت بالا استفاده کنید، به گونه ای که با قرارگیری پرده در ماشین، تقریبا نیمی از ظرفیت آن خالی مانده باشد. حداقل پنج دقیقه پیش از شروع شست و شو، پرده را در آب سرد قرار داده و تنها از شوینده های ملایم و یا در صورت تمایل از سفیدکننده ها استفاده نمایید. سپس ماشین را برای ۲ الی ۳ دقیقه در حالت شست و شوی ملایم روشن کنید.

شستن پرده پلیسه در خانه تکانی

سطح پرده های پلیسه پر از چین های متعدد می باشد و به همین علت قرار گیری آن ها در تشت آب می تواند باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری آن ها شود. به همین علت توصیه می شود که حتی الامکان این پرده ها در تماس مستقیم با آب و محلول شوینده قرار ندهید. برای نظافت این پرده ها باید در ابتدا خاک سطح آن ها را جارو برقی گرفته و سپس از یک اسفنج آغشته به آب و محلول شستشو استفاده نمایید. تنها کافی است که اسفنج را به آرامی روی پرده بکشید تا آلودگی ها از سطح آن جدا شود. تمیز کردن چوب پرده ها را از یاد نبرید! با یک اسفنج یا برس مرطوب این بخش ها نیز به راحتی تمیز می شوند.

شستن پرده ساتن در خانه تکانی

پرده های از جنس ساتن زیبایی ظاهری بالایی دارند و جلوه ویژه ای به محیط پذیرایی منزل شما می بخشند. علی رغم ظاهر زیبای این جنس پرده ها، گرد و غبار هوا به راحتی به آن ها جذب می شود که شستن آن ها را اندکی دشوار نموده و نیاز به دقت بیشتری دارد. توصیه می شود در فواصل زمانی کوتاه با استفاده از جارو برقی، گرد و خاک نشسته روی سطح پرده را جمع آوری نمایید. به این ترتیب تعداد دفعات شست و شوی آن کمتر خواهد شد.

برای شستن پرده ساتن، آن را داخل یک ظرف آب ولرم ترکیب شده با کمی صابون رختشویی گلنار قرار دهید. برای این که رنگ پرده ثابت باقی بماند می توانید از کمی سرکه سفید نیز در محلول خود استفاده نمایید. همچنین می توانید این پرده ها را با آب سرد و درجه کم یا Gentle ماشین لباسشویی نیز شست و شو دهید.

شستن پرده در خانه تکانی - زن

شستن پرده آکریلیک در خانه تکانی

پرده های آکریلیک به سرعت چروک می شوند، به همین علت بهتر است که این نوع پرده را بدون جدا کردن از چوب پرده شست و شو دهید. برای این کار تنها کافی است که یک ملحفه تمیز پشت پرده بسته و چند حوله روی زمین، درست زیر پرده ها، پهن کنید. با آب گرم و دو الی سه قطره مایع شوینده محلولی درست کنید و یک اسپری را با آن پر کنید. تمام سطح پرده را با این محلول اسپری کنید و سپس با یک دستمال کتان سفید آن را تمیز کنید. در پایان ملحفه را از پشت پرده باز کرده و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

شستن پرده مخمل در خانه تکانی

بهترین راه برای شستن پرده مخمل، خشکشویی کردن آن است. پیش از شست و شو این پرده ها باید حتما از ثبات رنگ آن ها مطمئن شوید. برای اینکار یک دستمال نمدار سفید را روی گوشه ای از پرده بکشید. در صورتی که رنگ پرده مخمل به دستمال منتقل شد، باید حتما آن را خشکشویی نمایید. در غیر این صورت، هر پنل از پرده را به ترتیب در یک ظرف حاوی آب سرد و چند قطره مایع شوینده شست و شو دهید.

شستن پرده های مخمل سفید نیز به همین ترتیب قابل انجام است. توجه داشته باشید برای خشک کردن این پرده ها بهتر است آن ها را روی یک پارچه کتان پهن نموده و تحت هیچ شرایطی از خشک کن استفاده نکنید.

شستن پرده زبرا در خانه تکانی

پرده را از کرکره جدا نموده و روی یک سطح صاف قرار دهید. با یک فرچه نه چندان زبر و یا اسفنج، پرده را به آرامی شست و شو داده و سپس آبکشی کنید. پرده را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شده و سپس آن را نصب کنید.

در صورتی که قصد دارید این کار را بدون جدا نمودن پرده زبرا از کرکره انجام دهید، در ابتدا با استفاده از جارو برقی خاک و غبار روی پرده را گرفته و یک دستمال تمیز و مرطوب را به آرامی روی آن بکشید. همچنین با استفاده از کمی مواد شوینده می توانید پرده زبرا خود را بسیار سریع تر و راحت تر از حد معمول تمیز نمایید.

شستن پرده در خانه تکانی - دست

تمیز کردن پرده های چوبی

همان طور که می دانید تماس رطوبت با سطوح چوبی می تواند آسیب جدی به آن ها وارد نماید؛ از این رو برای تمیز کردن سطوح چوبی باید از کمترین میزان آب و رطوبت استفاده نمایید. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از یک برس بسیار نرم و مقدار کمی آب می باشد. این کار را با سرعت بالا و بسیار دقیق انجام دهید تا براقیت و درخشش سطح رویی چوب از بین نرود.

تمیز کردن پرده های آلومینیومی

تمام قسمت های پرده آلومینیومی را با مواد شوینده اسپری کنید. سپس با یک دستمال تمیز به آرامی روی پرده بکشید. پس از چند دقیقه، این کار را مجدد انجام دهید تا تمام بخش های آن کاملا تمیز شود. توجه داشته باشید استفاده از اسکاچ و برس های زبر باعث خشدار شدن سطح پرده آلومینیومی شما خواهد شد.

سفید کردن پرده توری

«چگونه پرده های توری را سفید کنیم ؟» بسیاری از خانم ها به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، استفاده از سفیدکننده ها در زمان شستن پرده های توری و سفید راه حل مناسبی نیست و می تواند باعث کدر شدن پرده ها شود. برخی خانم ها این مشکل را با افزودن کمی جوش شیرین به سفید کننده برطرف می کنند، اما این راهکار همیشه پاسخگو نبوده و شما را به نتیجه دلخواهتان نمی رساند.

در ادامه روشی برای شما آورده ایم که به راحتی پرده های توری شما را سفید و درخشان می کند:

  • برای سفید کردن پرده های توری به یک سطل بزرگ نیاز دارید که پرده منزل شما در آن جای گرفته و فضای کافی برای حرکت داشته باشد. با توجه به بزرگ بودن ابعاد پرده، بهتر است این کار در محیطی مانند حیاط، بالکن، زیر زمین تمیز یا وان حمام انجام شود.
  • یک کتری آب جوش آماده کرده و مقدار مناسبی از پودر لکه بر اکسیژنه سپید به همراه شوینده مناسب به آن اضافه کنید. این محلول را آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست و با یکدیگر ترکیب شوند. توجه داشته باشید که هنگام انجام این کار حتما از دستکش استفاده نمایید.
  • پرده را به طور کامل به محلول آغشته کرده و آن را به آرامی بشویید.
  • پس از شستن پرده با این محلول و آغشته شدن کامل آن، کمی صبر کنید تا محلول کاملا در بافت پارچه نفوذ کند. با گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، آب داخل سطل خنک شده و پرده منزل شما نیز به طور کامل تمیز شده است.
  • پرده را آبکشی نمایید تا کف و آثار آلودگی به طور کامل از بافت آن خارج شود. برای این کار می توانید مدتی پرده را در یک تشت آب معمولی یا کمی آب داغ و پاک کننده اکسیژنه قرار دهید. صبر کنید تا آب مجددا خنک شده و پرده را از تشت آب خارج کنید.
  • در پایان پرده را در هوای آزاد و زیر نور آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود.

شستن پرده در خانه تکانی - زن

سفید کردن پرده با سرکه

همان طور که می دانید سرکه یک ماده طبیعی با قدرت پاک کنندگی بالا است. این خاصیت سرکه موجب شده است به انتخابی مناسب جهت استفاده در زمان شستن پرده های روشن و سفید کردن آن ها تبدیل شود. در صورتی که پارچه به کار رفته در دوخت پرده منزل شما نسبت به سرکه حساسیت نداشته باشد، می توانید از این ماده برای سفید کردن آن استفاده نمایید. تنها کافی است در یک تشت آب سرد کمی سرکه بریزید و پرده را داخل این محلول قرار دهید. به آرامی پرده را در محلول بچرخانید تا محلول به تمامی بخش های آن رسیده و عملکردی مشابه ماشین لباسشویی داشته باشد. سپس با استفاده از یک حوله تمیز و ضخیم رطوبت اضافی آن را بگیرید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که پرده به طور کامل تمیز و سفید شده باشد.

سفید کردن پرده با جوش شیرین

در صورتی که نتیجه استفاده از محلول سرکه برای شما رضایت بخش نبود می توانید از جوش شیرین برای سفید کردن پرده توری استفاده نمایید. کمی جوش شیرین در یک سطل آب گرم ریخته و کمی پودر دستی کیمیا به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان آب، شوینده و سرکه یا جوش شیرین در این محلول باید یکسان باشد. چند دقیقه پرده را به آرامی بشویید تا آثار کثیفی از روی آن پاک شود. پس از تکمیل مراحل شست و شو، پرده را در هوای آزاد و زیر نور آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

شستن پرده در خانه تکانی - پرده توری

بایدها و نبایدهای تمیز کردن پرده

انجام هر کاری اصولی دارد که رعایت آن ها به افراد کمک می کند تا به نحوی بهتر و طی مدت زمانی کوتاه تر به نتیجه مورد نظر خود دست یابند. شستن پرده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اصولی دارد که رعایت آن ها به انجام هر چه بهتر کارها کمک می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید