شیرینی نارگیلی خانگی یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در مجالس مورد استفاده قرار می گیرد.در این مطلب از پارس مگ شما با طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی آشنا خواهید شد.

شیرینی نارگیلی خانگی - ظرف چوبی

شیرینی نارگیلی خانگی در فر

مواد لازم شیرینی نارگیلی
پودر نارگیل ۶۰ گرم
شکر ۱۲۰ گرم
روغن مایع ۴۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۶۰ گرم
آبلیمو یک سوم قاشق چایخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی برای عید نوروز

شیرینی نارگیلی خانگی - شیرینی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مرحله اول

ابتدا شکر را به همراه پودر نارگیل، نیمی از سفیده تخم مغر و نیمی از روغن داخل غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم و دو دقیقه میکس می کنیم تا مواد کاملا یکدست شوند. در ادامه مواد را به یک تابه مناسب انتقال می دهیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

در ادامه باقیمانده سفیده تخم مرغ را به همراه باقیمانده روغن مایع، وانیل و آبلیمو به تابه اضافه می کنیم و با قاشق چوبی مواد را به صورت رفت و برگشت مانند چرخاندن حلیم نذری مخلوط می کنیم. به مدت ۱۰ دقیقه مواد را روی حرارت بسیار ملایم هم می زنیم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که دمای مایه شیرینی باید به حدی باشد که زمانی که انگشتمان را داخل مایه شیرینی می زنیم دستمان نسوزد. پس از ۱۰ دقیقه هم زدن مایه شیرینی را داخل یک ظرف در بسته می ریزیم و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد و خنک شود.

شیرینی نارگیلی خانگی - کاغذ

مرحله چهارم

حالا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. پس از اینکه مایه شیرینی خنک شد آنرا داخل قیف می ریزیم، سپس داخل سینی فر یک کاغذ روغنی قرار می دهیم و روی کاغذ روغنی شیرینی ها را با فاصله قیف می زنیم.

مرحله پنجم

اگر روی شیرینی ها برآمدگی وجود داشت انگشمان را با کمی روغن مایع چرب می کنیم و با نوک انگشت روی شیرینی ها را صاف می کنیم. در اخر شیرینی نارگیلی خانگی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا اماده شوند.

مرحله ششم

پس از اینکه شیرینی ها به طور کامل پخت آنها را از فر خارج می کنیم. اگر می خواهید روی شیرینی ها کمی طلایی شود می توانید یک دقیقه گریل را روشن کنید. در اخر صبر می کنیم شیرینی ها خنک شود سپس آنها را جمع می کنیم و در ظرف در بسته نگهداری می کنیم.

شیرینی نارگیلی خانگی - ظرف سفید

شیرینی نارگیلی خانگی در توستر

توستر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس یک کاسه آب جوش در توستر قرار می دهیم. در آخر شیرینی نارگیلی خانگی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون توستر یا فر برقی قرار می دهیم تا آماده شوند.

شیرینی نارگیلی خانگی - نارگیل

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی بدون فر

مواد لازم 

  • پودر نارگیل۱ پیمانه
  • شکر۳٫۴ پیمانه
  • روغن نباتی۱٫۳ پیمانه
  • سفیده تخم‌مرغ۳ عدد
  • آب‌لیمونصف قاشق چای‌خوری
  • عصاره وانیلنصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته (در صورت تمایل)مقداری برای تزیین

مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی بدون فر

۱. مخلوط کردن مواد

پودر نارگیل، شکر، روغن و سفیده‌های تخم‌مرغ را در کاسه ریخته و با سرعت متوسط مخلوط‌کن، به مدت ۱۰ دقیقه خوب مخلوط کنید تا سفیده‌های تخم‌مرغ کف کرده و بافت مواد شما پفکی شود. همچنین می‌توانید برای بهتر مخلوط شدن مواد باهم، از دستگاه غذاساز استفاده کنید.

نکته: تازه بودن پودر نارگیل در کیفیت پایانی شیرینی شما بسیار مهم است. هرچه پودر نارگیل تازه‌تری داشته باشید، شیرینی‌های شما کمتر خشک شده و پرطراوت‌تر خواهند بود.

۲. داغ زدن مواد

پس از اینکه مواد به خوبی باهم مخلوط شدند، نوبت به داغ زدن آن‌ها می‌رسد. برای این کار، یک تابه با اندازه متوسط را روی گاز قرار بدهید. سپس مواد مخلوط شده را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله متوسط هم بزنید تا دانه‌های شکر آب شوند.

در پایان این مرحله، قدری از مواد را با انگشتتان امتحان کنید. چنانچه دانه‌های شکر زیر انگشت حس نمی‌شدند، مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا در دمای معمولی اتاق، قدری استراحت کنند. پس از خنک شدن مواد، آب‌لیمو و عصاره وانیل را به آن اضافه کنید و به وسیله یک قاشق یا لیسک، مجددا خوب مخلوط کنید.

نکته: در این مرحله بسیار مهم است که مواد را مدام مخلوط کنید تا به هم نچسبیده و ته نگیرند. همچنین توجه به حرارت گاز هم مهم است، چرا که هدف از این مرحله، پختن مواد نیست.

شیرینی نارگیلی خانگی - ظرف مشکی

۳. پختن شیرینی‌ها در فر و بدون فر

چنانچه از فر، ماکروفر یا اون‌توستر استفاده می‌کنید، آن را از قبل به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. چنانچه از فر استفاده نمی‌کنید، یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید که اندازه آن، از سینی موردنظرتان که می‌خواهید شیرینی‌ها را در آن بپزید، بزرگ‌تر باشد. همچنین به یک پایه هم برای قرار دادن سینی روی آن احتیاج داریم. می‌توانید برای این کار از پایه‌های نگهدارنده سماور، یا حتی یک قالب بزرگ مخصوص شیرینی‌پزی استفاده کنید. قابلمه‌تان را با در بسته به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله متوسط رو به کم قرار بدهید تا خوب گرم شود.

در این مدت، مخلوط نارگیلی را در یک قیف مخصوص شیرینی‌پزی بریزید. کف قالب موردنظرتان را کاغذ روغنی پهن کرده و یا خوب چرب کنید، سپس شیرینی‌ها را به کمک قیف و با فاصله از هم، به صورت دایره‌ای روی سینی فر بچینید. می‌توانید روی شیرینی‌ها را با کمی پودر پسته تزیین کنید.

سینی را داخل فر و یا قابلمه قرار داده و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که روی شیرینی‌ها طلایی شوند، در فر مانده و بپزند. پس از پایان پخت، شیرینی‌ها را از فر یا قابلمه خارج کرده، اما همان موقع از سینی برندارید. اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند، سپس آن‌ها را به ظرف سرو موردنظر منتقل کنید. شیرینی نارگیلی معمولا در کنار شیرینی گردویی (که با زرده تخم‌مرغ پخته می‌شود و نیازی به سفیده ندارد) تهیه می‌شود.

این شیرینی‌ها را می‌توانید در ظرف دربسته تا ۴ روز در دمای اتاق و تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.

شیرینی نارگیلی خانگی - شیرینی عید

نکات مهم شیرینی نارگیلی خانگی

۱. پودر نارگیل حتما چرب باشد در غیر این صورت شیرینی‌ها خشک و سفت می‌شوند.

۲. اگر پودر نارگیل‌تان درشت است، آسیاب کنید.

۳. مواد لازم برای پخت شیرینی را حتما باید به دمای اتاق رسیده باشند. اگر مواد را مستقیم از یخچال بیرون بیاورید و استفاده کنید، کیفیت شیرینی پایین می‌آید و خشک می‌شود.

۴. دمای فر باید پایین باشد، چون اگه دما زیاد باشد روی شیرینی می سوزد.

۵. به جای آبلیمو می‌توانید از یک قاشق مربا خوری جوهر لیمو استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید